HOE EDISON WERKTE HET KLANKFILMATELIER AVOND SCHOENEN Joh. Bottinga I iiefde patjr- str bank::\,.^sioct'e e OROOTE PRIJSVERMINDERING Langestr. 28 Tel. 59 Vaij hei A.n\ersfoorlsch Dao'hlsd Als de winter komt. Amersfoortsche Radio Centrale VERLIEZEN I stap, met vallen en ops'aan aan het werk 7JL m in de betere Sluit U aan bij de Het verhoogt Uw gezellig heid in huis Kantoor: Telefoon Lange Bergstr. 13 door JOIIN. F. O'HAGEN. en dan ga ik aan het werk om te trachten, het uit te vinden." Dat heeft Edison jaren geleien eens gezegd cn het typeert zijn werkwijze. Bij zijn uitgebreide levenswerk had deze geniale uitvinder echter de hulp van anderen noodig, hoewel hij zelf een verbazingwekkende werkkracht ontwikkel de. Reeds bij zijn eerste wetenschappelij ke proeven in het kleine laboratorium te Menlo-Park meer dan een halve eeuw geleden zag Edison in, dat hij onmoge lijk alleen het reusachtige werk kon vol brengen. dat hij zich als levensdoel had gesteld. Met uitzondering van enkele hoofd beginselen was er van de electriciteit wei nig bekend en datgene, wat men wist. kon door H. G. CANNEGIETER. De kalenderblaadjes verminderen. Nog enkele bons voor telkens een levensdag, en het jaar is weder verrekend. Er zijn mcnschen, die deze blaadjes be waren. Tcvergeefsch klemmen zij zich vast aan 't verleden. Die blaadjes hebben hun waarde verloren, als verjaarde schuldbrie ven, als verouderde bankbiljetten. Wie ze niet tijdig voor baar geld heeft ingewisseld, boet thans, op 't eind van het jaar, zijn ver zuim. Levensgeluk, levenskans, levensin zicht, hij heeft het eiken dag voor zijn bon kunnen incasseeren. Maar hoevelen on zer hebben het verzuimd; hoevelen hebben hun bons roekeloos versmeten of onver schillig opgeborgen. Thans is het te laat voor berouw. Straks zullen we weder een jaar heb ben verloren. Hoe weinig blijven er over! Het leven is als een effect, dat bestendig in over het algemeen niet practisch benut wor- koerswaarde vermindert. I-Ioc hooger het den. In do eerste dertig jaar van zijn expe- cijfer der jaren, te lager de waarde. Spoe- rimenteele werk nam Edison als regel ge- dig volgt de liquidatie: de dood. oefende assistenten aan of jongelui, die een technische school hadden afgeloopen. Wie een aandeel in het leven neemt, £jj hadden van electriciteit even weinig ge- weet vooruit dat hij k la baisse speculeert. ]perd als Edison zelf. doch zij waren ge- En dit schijnt een moeilijke kunst. Voor schikt voor wetenschappelijke proeven in den eenvoudigen belegger is het rijzen der het algemeen cn zij hadden zich strikt te koersen een yroolijker bedrijf dan de auto- houden aan geschreven instructies, zoodat matische daling. Het levensfailliet van de er 0m(rent de bedoeling van Edison's op- meeste mcnschen ontstaat uit de gedrukt- drachten nooit onzekerheid kon ontstaan, heid en angst, welke de voortdurende en Deze geschreven leiddraad bij de proeven onverbiddelijke achteruitgang van het lc- ]S Qp zichzclf reeds een geniaal stuk werk. venskapitaal met zich brengt. Ze weten met dezen gang van zaken geen weg, staan Edison heeft vele uitvindingen van prin er onzeker en ongerust tegenover, leggen cipjeeie beteekenis gedaan cn daarom er zich als slachtoffers gemelijk bij neer. moest; hij algemecne proeven laten nemen Het nemen van winst is gemakkelijk; men Qp bjjna e]k gebjcd del. naMmrwe,enschap- dient ook zijn houding te leeren bepalen pen_ Qver dit omvangrijke terrein moest hij tegenover t verlies. zijn assistenten verdeelen; hij nam hen Lr zijn ook dl jaar weer tal van noen- dfln 0Qk z0 vllIdi waar in bun werk echcn, die in zakert verlies hebben te boe- to zien op welk gebicd zjj den mccsten aan- Zekerfln zoover'hun ncliUiruitgan^het on- 'mdden. Tn zijn lange leven heeft hij t i slechts twee assistenten gehad, aan wie hij ycrmijdelijke gevolg van den economischen vfin verechillenden aard toever- toestand geweest is kunnen zu zich m.s- Dat warcn de broedcrs John cn fj en nog wel tot gelatenheid dwingen Fr djo Maar „crisis en „malaise zijn ook wel r eens uitvluchten voor „eigen schuld". Had- Z1J" p"vecf' den zij niet anders kunnen doen'? Het begin altijd me! alles dooi te lezen. heeft hun aan handigheid ontbroken, of w*t er bekend is over een bepaald onder- ,Ik ga na, wat de wereld noodig heeft in hoofdzaak uit Duitschland werden be trokken. Door den oorleg werden vele indu strieën met don ondergang bedreigd en deze reeks proeven van Edison vormt zijn FILM meest volledige cn winstgevende werk, dat hij bovendien volbracht heeft in een zeer korfen tijd. i oofeto 9z> in.iv hooft Edison zich in I werklieden wisselen elkaar afin ploegen. Een ware heksenketel! door Alexander Montennemi. Kortgeleden zeiae een filmactrice nog te gen mij, midden tusschen twee opnamen „Ziet U, zou gaat het nu dag in dag uit, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, dikwijls tot 12 uur 's nachts! De technici cn atelier- levendige belangstelling. Zijn medewerker op dit gebied was wijlen J. na niets verdienen. Bovendien zou het voor Walter Aylsworth, rnet wien Edison bijna de best betaalden een lïaast. onmensche al do latere proeven gedaan heeft, die be- lijk werk zijn. Een toeschouwer tenminste welke in is reeds na enkele uren totaal afgemat. Eerst als men geheel in het klankfilm- kan men begrijpen trekking hadden op de draden, gloeilampen worden gebruikt, de fluoros- coop, de gramofoonplaat. de accumulator- bedrijf ingewerkt is, batterij cn de verbindingen van phenol. De welk een ingrijpende wijziging .hier door samenwerking met Aylsworth was een der den microfoon gebracht is. En met een aangenaamste en zeker de vruchtbaarste lichte rilling denkt men aan het oogenblik. uit Edison's gehecle carrière. 'j| 1-1- 1 waarop de radio door de televisie zal wor den vervangen. De arme lieden, die dan Edison kreeg het idee van de flu or os coop voor den microfoon komen te staan! tijdens de proeven met X-stralen. Röntgen- Dat zal nog erger worden, dan thans dc foto's waren niet genoeg; de doktoren klankfilm hier. Hier worden slechts ingc- moesten als het ware met het bloote oog studeerde brokstukken van liet leven weer-''!"" 'Il "weoi,:uo het inwendige van het mcnschelijk lichaam gegeven, voor de televisie zullen stukken 111 als zij tcnmhistc niet heclemaal er I int. rrp^nprlpn wordt De vreemde bezoeker voelt, hoe zijn zenu wen steeds meer gespannen worden en hoe het verlangen in hem oprijst, op te sprin gen cn iets geks te doen, opdat er tenminste wèt gebeurt. Eindelijk is het zoover. Het verliefde paartje word gewekt. Er komt leven in, als een film uit den goeden ouden tijd, waar soms ook een beeld een tijdlang bleef staan, niet verder wilde en daarna weer kalm tot het leven terug keerde en haar grappige starheid afwierp. Zij omarmen elkaar, ge ven elkaar kussen, springen op, dansen op dc maar van een zachte muziek, gaan weer zitten, kussen elkaar weer, lachen tegen elkaar, dansen weer, enzoovoorts. Dat is de laatste dc hoeveelste? proef voor de opname! En nu de opname. Het teeken uit de klankregelkamer klinkt. Alles klaar! De laatste commando's worden gehoord. Dan vlamt bet roode lichtje bij den ingang van het atelier op: Stilte! Men kan een speld hooien vallen. Eerste opname. Nieuwe in structies van het hoofdkwartier, voor de tweede maal, weer onderbreking, nieuwe proefopnamen. Derde maal. zoo onge veer een half uur werken voor een scène, die in de film hoogstens twee minuten werp en aanverwante onderwerpen, voordat aan voorzichtigheid of aan beleid. Als zij een half jaar eerder hadden geweten wat met een proef begin", heeft Edison dik- zij nü wetenEn zij tobben over hetgeen wÜls tot ons gezegd. ..Dan ga ik stap voor ir» rtnoloflr. aov» hit Worlf nu niet meer te verhelpen is. om te bewiizen. dat deze theorie juist en Bij het opmaken van de balans doet hct|d>° verkeerd is Als dat vastgesteld is, ga J y •- -• a— I ik pas verder met het uitwerken van mijn idee." er niet langer toe, welke verliesposten aan het toeval of aan eigen tekortkoming zijn te wijten. Wie houdt die twee uit elkaar" Het is algemeen bekend, hoe Edison uren Het leven is een spel cn ook op het sport- veld of op het kaartavondje worden fouten -ang bleef waken b,j reageerbuis,es of wer- gemaakt De beste speler weet, dat hij kans onderdeelen. In elk vertrek of ge- loopt, met verlies de partij te besluiten. waar eon.germate langdurige proe- Toeh zal dit niemand weerhouden om moe ven moesten worden genomen, zocht Ed, son, dan ook allereerst een plek op, waar te doen. 1 1 Kinderen kent men reeds aan dc wijze, »J tusschen het werk door eenige uren waarop ze hun verlies dragen. Het is nooit kon slapen. Tijdens een reeks van lang- eón aanbeveling, wanneer het An «rimran in zi.n chemi een durige en kostbare proeven in zijn chemi speelmakker heet: „Hij kan niet tegen ver- *che fabriek te Silver Lake vond hij niets lies." Maar volwassenen, die zich na af- anders dan een oude schrijftafel, die nau loop van 't spel onwaardig gedragen, stoot welijks 60 c.M. breed was cn niet lang ge- men buiten den kring. n(?e?. om er zich geheel op uit te strekken. De strijd om de winst bezit een minder Weken lang heeft hij geen ander bed ge- adelend karakter dan de strijd tegen 't ver- kond. Toen hij er op zekeren nacht enkele lies. In de laatstgenoemde komt dc persoon- uren op geslapen had, stond hij op om weer lijklieid nog meer in het geding. Hier is naar het laboratorium te gaan. In het don zelfoverwinning het einddoel. Beheersching ker greep hij zijn hoed en zette dien op, van zijn verdriet, overmanning van zijn doch hij wierp hem dadelijk weer weg, om- wroeging cp spijt; onderdrukking van het dat hij iets op zijn hoofd voelde wriemelen, opstandig gebaar der gewonde ijdelheid. Er bleek een nest muizen in den hoed te 'Slechts wio zijn verliezen aanvaarden zijn. kan, volledig en algeheel, zoodat hij er voorgoed afstand van doet zonder mor- Deze proeven (e Silver Lake zijn van zeer ren of zelfbeklag, aanschouwt hetgeen groot belang geweest, In een korten tijd hem nog is overgebleven. Want geen en- bouwde Edison toen een volledige indu kei verlies is tenslotte volstrekt. Er blijft strie op. inclusief een compleet fabrieks altijd lets over, dat de grondslag kan wor- emplacement cn een aantal speciale ma den voor een nieuw kapitaal; de inzet voor chines. Daardoor kon hij het Amerikaan het volgende spel; liet begin van een lier- sche leger en ook de Amerikaansclic indu vatten arbeid. strie voorzien van dc teerproduclon, waar aan dringende behoefte besf'ond, omdat Wat is ons aan 't eind van 't jaar over-1 daaruit zoowel ontplofbare stoffen als verf gebleven als meegift voor den ons wach-1 bereid worden, producten, die tevoren tenden nieuwen tijdkring? Laten wij er aanteekening van houden. IIoo rustiger wij er over nadenken, te meer zullen wij notee- ren. Hoe lang wordt tenslotte de.lijst' Dit is het, waaraan wij ons tegen liet söhpiden van 't jaar moeten gewennen: te letter., op hetgeen wij mochten behouden Allengs verschaft ons de gedachte aan het nog ongeschonden bezit voldoening, vreugde, eindelijk dankbaarheid, vreemd, wij zijn onze verliezen verge ten! Onze verloren schatten, en de wroeging daarbij over eigen schuld, en de opstandig heid tegen het toeval, cn het zelfbeklag over onrecht en gekrenkte trots, hoe rus tig vertrouwen wij het allemaal nu toe aan den schoot der vergetelheid, waarin het verzonken is voordat wij het weten. kunnen zien. Daarvoor was het noodig om wérkelijk leven zich afspelen. Welke gewei een geschikt fluoresceerend zout te vinden, dige cïschcn zullen dan aan de medewer Er was toen van dit onderwerp nog wei- kenden moeten worden gesteld? nig bekend en er zou dus lang en veel Opgepast, omroepredenaar! Opgepast, cn gewerkt moeten worden om tot de eigen- weest "gewaarschuwd! De hoop, dat het te- lijke ontdekking te komen. Dit werk is ge- levisicapparaat bij een meer of minder daan door Aylsworth. Hij onderzocht alle (meestal eer meer dan minder!) droge chemische zouten cn mengsels van zouten, technische voordracht voor den microfoon die men zich slechts bedenken kan. Lan- wordt uitgeschakeld, is ijdel. Geen luis- gen tijd daarna kon Edison een publieke teraar zal aan dit verlangen voldoen. Bij demonstratie houden van de fluoroscoop, ?ebrek aan amusante effecten in uw voor die hem zoo plotseling voor den' geest was dracht zullen zij tenminste uw figuur, uw gekomen. Vele vooraanstaande medici za- houding willen becritiseeren. gen daar een horloge, dat Edison midden Evenals de klankfilm de zwijgende film in een dik boek gelegd had en een kat, die heeft opgeslokt, en iedere maar dan ook door Aylsworth in een gesloten kistje was iedere filmopname tegenwoordig spre- geplaatst. kond moet zijn om in den smaak van het - publiek te vallen, of het de film in kwes tie ten goede komt of niet, zal ééns de te levisie de gewone radio verslinden. En Jaren lang kwam Edison, als hij al 's waarom ook niet? Komt het inderdaad het nachts thuis sliep, om 7 uur 's morgens op opnamevermogen van den luisteraar niet het laboratorium en als er in den nacht ten goede, als hij de acoustische indrukken assistenten aan het werk waren geweest, kan aanvullen door optische? Verspilt niet ging hij allereeerst de resultaten van hun menig radiokunstenaar, ondanks het feit, werk na, gaf aanwijzingen voor verdere dat hij wéét, dat hij niet gezien wordt, zijn proeven, die door een andere groep over- krachten aan een mimiek, die nu eenmaal dag moesten worden gedaan en verrichtte voor hem noodzakelijk is, om ook zijn stem lan zelf het meest belangrijke en dringen- de goede buiging te geven? Zou het niet de werk. 's Middags gebruikte hij een lich- beter zijn, als zijn mimiek niet verloren te lunch, ontving bezoekers, als die er wa- Ring? Maar. is den luisteraar de mogelijk- ren en confereerde met zijn commerciecle heid geopend, te „zien", dan zal hij steeds medewerkers. Om 1 uur was hij weer op an altijd willen „zien". Dan zal er geen zijn plaats in het laboratorium; dan con- -blinde" uitzending meer geaccepteerd wor- trolccrde hij weer allereerst de resultaten den. En dan zal iedere studio wel boven cn gaf aanwijzingen, hoe er verder gewerkt haar deur een bord kunnen hangen met de moest worden. In Edison's laboratorium Hellespreuk van Dante: „Ilij, die hier bin- was er geen plaats voor zelfstandige proef- nengaat, laat alle hope varen!" nemingen, zooals menige nieuwe assistent De omroepredenaar. die hier nog aan twij ondervonden heeft. Edison was niet slechts lelt. bevelen wij dringend aan, eens een he in naam de algemecne directeur; zijn zoek ie brengen aan een klankfilmatelier ideeën werden gevolgd en van de dagelijks Dij zal dan al heel spoedig bemerken, waar verstrekte geschreven instructies werd niet de ernst van het leven begint. In het klankfilmatelier. Een vroolijke klifnkfilmoperette is in be in het minst afgeweken. Eerst in de latere jaren van zijn leven ging Edison geregeld 's avonds naar huis werking Het atelier lijkt wel b g 8 b nerlagcr na een vermoeiende dagmarscli. om om 7 uur met zijn gezin te dineeren. Doch dikwijls verliet hij in geen dagen en In liet park, liet toevluchtsoord voor ver eten en schoone kleeren werden gebracht. waar°P enkelc acleurs en actuces- vc'se' Het verstand van Edison was zoo scherp, dat van de ontelbare proeven liet zijn et vermoedelijk millioenen geweest er nooit I h^ppup ,»tijd een herhaald behoefde te worden. Dikwijlsven* kwam een assistent met een voorstel voor den dag cn vertelde Edison liem. dat hij twintig of dertig jaar geleden die proef al genomen had en waarom het idee onbruik baar of onjuist was. Hij had een waarlijk encyclopaedischcn geest cn een wonder baarlijk geheugen. rop zeld van een aantal figuranten zitten, of eigenlijk hangen, half dommelend en suf fend. Hoe lang reeds? Iloe lang nog? Het is in deze mcnschen gestor dan En -fójtl Vaarwel, verminderd aantal kalender blaadjes; wij houden reeds een nieuw, on-1 gerept blok in petto voor 't volgende jaar. Workstaatjes van drie opeenvolgende weken, waaruit blijkt, hoe lang Edison werktel Links, in een nis bij den ingang, heeft de muziek zich genesteld. De kapelmeester werkt zich juist met moeite uit zijn zoete rust, want een groot aantal electrischc zon nen zijn aangeploft en zetten liem in een zee van licht, waartegen hij met de óogen knippert. De opname heeft zich op zijn terrein verplaatst. De acteurs en actri ces nemen haastig hun plaatsen in. Op een tafel, terzijde staat een kooktoestel met een groote pan erop. Het ziet er uit naar aard appelsoep me warme worstjes. Dat zal het wel zijn ook Niet ver daarvandaan, ou een soort podium, heeft de Generale Staf zich opgesteld: regisseurs, opnameleiders, assistenten. Eenige meters daarvandaan op een tuinbank, zit verzonken in doffe slaap het vrijend paartje, dat de hoofd rol speelt. Arbeiders, monteurs en electri ciens rennen overal tusschen door. Zij zijn nog frisch, van dc nieuwe ploeg. Camera komen in stelling. De microfoon op een lang en hoog voetstuk doet iedereen denken aan een hengel. In werkelijkheid ontbreekt dan cok de verraderlijke angel niet. De voorbereidingen duren een eeuwigheid Zij schijnen geen oinde te nemen. Als all büna klaar is. blijkt het, dat er nog iets vergeten is. dat er iets niet klopt, of d het licht, verkeerd valt. dc camera niet zui ver is ingesteld. liet is om dol te worden it gesneden wordt. Nog een half uur: dezelfde scliène, nü in Fransche klankbewerking! Het is buiten gewoon interessant bet Fransche vrijende paartje met liet Oostenrijkschc te vergelij- cn. Met verschil is werkelijk frappant èeds bij de proefnummers blijkt, hoe ver schillend of de acteurs en actrices der beido rassen zich „aanstellen". Hoewel de Hans- passen precies voorgeschreven zijn, ver schilt het gcheele optreden, de gratie, het temperament, zelfs het tempo hemelsbreed an elkaar. Daarbij komt nog, dat alle films tegen- oordig haast in meerdere talen tpgclijk orden gedraaid. Het klankfilmatelier cn omgeving is dus een verzameling van de meest cosmopolitische personen. Zoo ont staat het paradox, dat het binnendringen an den microfoon in de filni geenszins heeft geleid tot de scheiding der naties, in tegendeel: De regisseurs zijn thans genoog zaakt onafhankelijk van hun politieke o* nationale gevoelens, verschillende volkeren om zich tc verzamelen, hetgeen in de zwij gende film bereikt kon worden door het eranderen van titels, vereischt bij de spro kende film levend, internationaal materï al. Het resultaat is een „toren van Babel". Het lijkt wel een helderziende geweest to zijn, die lang voor 'het joyeusc entrée an de sprekende film aan een der grootsto filmcentra van Europa den naam van „Neu Babelsberg" gaf. Janmngs voor de camera. F.en sensatie: In het eerstvolgende atelier nadert de nieuwe Jannings-film haar vol tooiing. De laatste kleine scènes worden ge draaid. Het atelier stelt een gevangenis voor. Lange, rechte gangen, cellen, tralievensters zware deuren van licht karton! In een hoek wordt gedraaid: Anna Sten, de lieftallige blonde, houdt een dialoog met den hoofd rolvertolker, Emil Jannings. Jannings is er niet bij. Inplaats daarvan spreekt, onzicht baar voor het toestel, de regisseur Siod. mak steeds de antwoorden uit. Deze dia- loogscène bestaat uit twee, aan elkaar ge- laschte soloscènes: grootopname Sten. groot opname Jannings, grootopname Sten, enz. Voor het slachtoffer is zulk een groot- onname een geweldige kwelling. Reusach ticre schijnwerpers, nauwelijks een meter, verwijderd van het gelaat der acteur of actrice, verblinden de reeds door schmink en kunstmatige wimpers licht-ontstoken oogen. De microfoon hangt als een zwaard van Damocles boven het hoofd van het slachtoffer. Het doel van dit alles is: beeld cn klank tot de grootst mogelijke scherpte op te voeren. Oneindig lange instelling van iedere schijnwerper, oneindige proeven, klankproeven en optische nroeven. Hoe dik wijls wordt de noodzakelijk, met de groot ste moeite verkregen, doodsche stilte ver stoord door het zachte sissen van een kool staaf on het oosrenbük. waaroD gedraaid wordt? Hoe dikwïils wordt de onname door «en ongelukkige beweging waardeloos ge maakt? Iloe uiferst moeiliik is bet «Ren, die voor deze klankfilm verantwoordelijk zi»n. tevreden te stel'én? Zoo zit b.v. Anna Sten urenlang in cQn hoek en voert met Emil Jannings. die er niet is. een dialoog, die alle aanwezigen ''p«h1s uit het hoofd kennen. Als 7ii einde- Rik klaar is. neemt haar collega Mil. Flo- '•"Re. <ïe Franseh actrice haar nlaats in en °Rcs begint weer van voren af aan. De man aan den kank-si^nool-'^ast le<*t de telifnon fpTon het oor en v**sagt ann do foeimïcei-iQ eonfrale voor acousfiok: ,.*ïoet de microfoon n'et wat hnoTo,. konrm te hangen? Die ^rnnsehe i"ffromv schreeuwt zoo hard" En de arbeid lieo-int. weer. buiten is het al lang en breed donker geworden.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1931 | | pagina 15