MODEPRAATJE.
De tegenwoordige mode laat al meei
en meer het ideaal van natuurlijke
schoonheid herleven. Nog slechts tot
vóór korten tijd was het streven van
vele vrouwen er zoo mannelijk moge
lijk in hare kleeding uit te zien, en
gaf zij daarvan niet alleen in kleeding
maar zelfs bij het kapsel blijk. Geluk
kig, is de mode nu echt vrouwelijk en
worden er weer rokken met strookjes
en kokette hoed;»s met struis- en
andere veeren gedragen en heeft de
gladde, weinia flatteere-i^e
plaats gemaakt voor het bekoorlijke
jfenn^itl<>prcïe kansel, wat dan ook g
heel in overeenstemming is met de
kleeding.
Hoedjes.
De hoedjes zün er voor ontworpen
om coquet gedragen te worden; soms
worden ze ondeugend schuin op het
hoofd gezet en laten de mooi geper
manente of geonduleerde kapsels zien.
Bij de keuze dezer hoedjes moet ech
ter wel degelijk rekening worden ge
houden met kaosel, gelaat en gestalte,
want ongestraft laten zich deze kleine
dintfen bij lange na niet door iedereen
dragen.
Het hangt geheel en al af van de
wijze, waarop men een hoed draagt ol
hij flatteert en alleen zij die onberis
pelijk zittend baar hebben, kunnen de
hoeden dan ook schuin op het hoofd
dragen.
We zien ook nog de kleine hoedjes
met de miniatuur voile, niet meer de
lange, ruim afhangende, waarin men
bij het minst of geringste een gat
constateerde, maar een zeer k .rt
pikant stukje tulle, dat het voordeel
heeft het kapsel in orde te houden.
Nieuwe gameeringen.
De dunne stoffen voor avondjapon
nen worden vaak eenige malen onder
elkander ingerimpeld, b.v. 4 ol 5 maal
aan 't schouderstuk, op 't voorpand van
den rok of aan de volants. Het rijgen
der lange naden vordert veel tijJ, zoo
dat men de spanning der naaimachine
zeer los kan nemen en het in te rim
pelen gedeelte op de machine naait,
men heeft dan een der spanningdiaden
aan te trekken en. het rimpelwerk ziet
er keurig gelijk uit.
Kraagjes ziet men veel met ingerim-
pelde kantjes afgewerkt.
Een mooie garneering voor onder-
kleeren is om inzetstukjes van kant op
het betreffende kleedingstuk te rijgen
en er daarna op te festoneeren, terwijl
de onderliggende stof wordt wegge-
knipt.
Mouwen en kraagjes.
Bij het maken van avondjaponnen
worden alle restjes stof zorgvuldig be
waard, daar deze een buitengewoon
sierlijke en goedkoope garneering voor
oude zoowel als nieuwe japonnen vor
men. Men kan er aardige kraagjes en
manchettten van maken, door in de
schuinte smalle biesjes te knippen en
deze aan beide zijden om te vormen en
te rijgen, waarna deze biesjes dan alle
op gelijken afstand met een afsteken
de kleur zijde aan elkander worden
vastgehecht met kleine flanel steekies.
Een roomkleurig garnituur zal mooi
staan op een zwart japonnetje, even
als een garnituur, dat gedeeltelijk ge
maakt wordt van biesjes zwart met
turkoois blauwe zijde aan elkander
gehecht en gedeeltelijk van turkoois
met zwarte zijde.
Een japon, die den afge'.oopen win
ter veel gedragen is en waarvan elle
boog en ondermouw leelijk dun ge
worden zijn, kan boven de elleboog af
geknipt worden en gemoderniseerd
door een wijde ondermouw, b.v. van
geruite stof; deze wordt dan ingerim
peld en de bestaande mouw wordt er
op gestikt; de onderkant wordt even
eens ger'mpeld en met 'n smal boordje
afgewerkt.
Knoopen en kettingen
Er is in sierhnoopen grooter ver
scheidenheid dan ooit te vinden,
kristal, porse'ein, hnorn, been metaa'
enz.; zelfs ziet men houten knnnpen
in figuren uitgesneden en beschilderd
waarbij passende ha'skettingen van
hnn'en kralen éedrarfen worden.
Verder ziet men bloedkoraalknoo
nen met bijpassende ketting en oor
bellen. No* steeds worden veel <<roote
kralen gedragen voor halskettingen,
terwijl er nog een groote voorliefde
bestaat voor witte en zwarte kettin
gen.
A'le modegrillen kunnen e^Mer met
door iedereen s'aafsch worden nage
volgd, maar de goed-rfekleede vrouw
weet uit al het verleideli'ke wat de
mode haar biedt, datgene te kiezen
wat bij hare persoonlijkheid past.
SMAAKVOLLE KLEUREN-
COMBINATIE.
Wat is het grondbeginsel van
artistieke harmonie?
Zonder nu juist te kunnen verklaren
waarom, voelen heel veel men-
schen aan, welke kleuren harmuni-
eeren en welke kleuren men in een
kamer bijeen moet voegen.
Om die reden zal het misschien nut
tig zijn, om de artistieke samenstel
ling van kleuren uit een technisch
oogpunt te beschouwen.
Aan de succesvolle samenstelling
van kleuren, of zij nu het gevolg is
van artistiek voelen, dan wel van
wetenschappelijke samenvoeging, lig
gen bepaalde rebels, defio'tieve begin
selen ten grondslag; er bestaat dus
een wetenschappelijke basis van
kleur-harmonie.
Een kleurenolan kan volgens be
paalde regels heelemaal juist zijn, en
toch niet bij de omgeving passen, dus
een onharmom'euse sfeer geven.
Hoe mooi helder gekleurde, in het
oogloopende, tooneeldecoraties ook
mogen zijn, deze passen niet in onze
woonkamer.
Daar zijn drie fundamenteel» kl»n
ren, rood, blauw en groen, de z g.
primaire kleuren. Het geheim van suc
cesvolle kleurensamenstelling ligt
hierin, dat zij deze primaire kleuren
"■vatte", albn»wel het niet noodzake
lijk is, dat zij in hun oorspronkelijke,
harde toon aanwezig behoeven te zijn.
Kijkt men lang op een roode, en
daarna vlug op een witte oppervlakte,
dan krijgt men een flauwe weergave
van hetzelfde voorwerp in groen, daar
om wordt groen de complementaire
kleur van de grondkleur rood genoemd.
Mengt men blauw en geel dan krijgt
"en groen, zoodat men de gevolgtrek
king mag maken, dat, wanneer men
naar de primaire kleur rood kijkt, een
beeld van de complementaire kleur
wordt opgeroepen, die weer bestaat uit
een menging van twee primaire kleuren.
Mengsels van twee primaire kleuren
vormen de samenstellingen, oranje,
groen en paars, terwijl oranje groen en
paars twee aan twee gemengd, de
nieuwe kleuren bruin, blauw grijs en
citroen geven.
In een vertrek kunnen al de bestand-
deelen van een harmonisch kleurplan
aanwezig zijn en toch kan de alge-
meene indruk niet artistiek zijn, wan
neer de schakeeringen te helder óf te
dof óf de kleuren verkeerd gerang-
I schikt ziin.
Primaire kleuren zijn zelden rustig,
en worden dan ook in den regti sleGils
in ultra modern ingerichte huizen foe-
gepast. Complementaire kleuren vor
men contrasten en mogen slecht dan
aangewend worden, wanneei men een
speciale tegenstelling van k'euren op
het oog heeft.
JERSEY BLOUSES.
Aardige jersey's zijn in dezen tijd
van het jaar een prettige dracht. Ze
zijn warm en staan vroolijk door de
aantrekkelijke kleuren. Ze behoeven
niet veel te kosten en vormen met een
eenvoudig rokje een modern ensemble
ELEGANTE SWEATERS.
Sweaters worden elk jaar weer in
eenigszins anderen vorm gelanceerd;
dit bewijst wel, dat de vrouwen van
deze praktische en flatteuse kleeding-
stukken nog geen afstand willen doen.
De hier afgebeelde sweater is bij
zonder elegant, omdat zij "chijnbaar
met de hand gebreid is.
HOE VERKOUDHEID TE
VOORKOMEN.
Twaalf nuttige wenken voor iedereen.
(Voor Alles Gezondheid).
1. Blijf uit de buurt van verkou
den personen. Vooral tijdens een
griep epidemie is het verstandiger,
thuis te blijven, dan zich te begeven
naar slecht geventileerde plaatsen,
waar veel publiek bijeen is, zooals
bioscopen, kerken, trams en bussen
2. Geef uw lichaam weerstands
vermogen. Eet voedzame spijzen
(maar snoep niet te veel), slaap acht
uur per dag, beweeg u zooveel moge
lijk in zonlicht of buitenlucht en drink
minstens zes glazen water per dag.
3. Hard uw huid. Door veel baden
wordt de huid bestand tegen plotse
linge wisselingen in temperatuur.
Baad u eiken morgen in water, dat
koud genoeg is om een gloeiing te ver
oorzaken nadat ge u hebt afgedroogd
Als koud water u rillingen bezorgt,
kunt u met lauw beginnen en de tem
peratuur eiken dag iets verminderen
Het afsponsen van hals, borst en rug
met koud water, gevolgd door stevig
afdrogen, is ook goed, doch alleen als
tijd of gelegenheid voor een volledig
bad u ontbreekt. Doe dit direct na
bet oDstaan en gebruik een ruigen
badhanddoek voor het afdrogen.
4. Kleed u met verstand. Draag
genoeg kleeding om u behagelijk te
voelen. Nu veel huizen, kantoren en
winkels centraal verwarmd en daar
door dikwi'ls oververhit worden, is
het beter dikke overkleeding aan te
'rekken als men uitgaat, dan binnens
huis warme onderkleeding te dragen
Winferschnenen behooren dik gerooid
te zi'n en bij regenweer verd'enen
overschoenen aanbeveling Wo'len
sokken Z':n bij koud weer een ver
standige en aangename dracht.
5. Adem door den reus On haar
weg donr de nerskana'en wordt de
ingeademde lucht als het ware gefil-
'erd. De longen ->emen haar rfezuiverd
'n ontvangst. Bij mond-ademhalin*
anrtt mer eventnee'e bacteriën direct
'n de keel on Raadpleeg een doMer
a's moeilijk door den neus adem
haalt.
6. Laat ontstoken amandelen ver-
wi'deren. Deze werken de mond-
«deml aling in de hand. Hetzelfde
geldt voor slechte tanden en kiezen
7. Wasch dikwills uw handen Doe
het minstens voor eiken maaltijd
U kunt nooit weten, waarmee ze in
aanraking zün geweest. Borstel ook
uw gebit twee- of driemaal per dag
8. Ventileer uw vertrekken. In
huis of order 't werk kan men zich
beter bevinden in een vertrek waar
de thermometer op 60 gr. dan op 70
gr. staat. Oververwarmde kamers ver
oorzaken meer verkoudheid dan ver
trekken met minder .verwarming Ook
in den winter moeten ramen en deu
ren minstens tweemaal per dag geheel
open, om alle lucht te ververschen
Is de lucht op uw werk met stof of
bassen bezwangerd, neem dan de noo
Jige maatregelen daartegen. Tracht
elke rustpoos te benutten om zoo lang
mogelijk in de buitenlucht te verkee-
ren en uw longen met zuivere lucht
door te spuien.
9. Slaap met open vensters. Doe
het in zomer en winter. Het begrip
frissche lucht" beteekent niet koude,
maar versche lucht.
10. Houd uw voeten droog. Een
reservepaar schoenen en kousen of
sokken op de plaats waar u werkt
is een verstandige maatregel. Trek ze
aan als een bui u heeft overvallen en
uw voeten nat geworden zijn. Flink
afdrogen met een ruigen handdoek
beschermt u tegen kouvatten door
natte voeten.
11. Laat u geleidelijk afkoe'en
Als u transpireert door hitte of in
spanning, kan een electrische ventila
tor of een koel briesie u een stevige
verkoudheid bezorgen.
12. Ga naar den dokter Als u on
danks goede voorzorgsmaatregelen,
verkouden blijft of kou blijft vatten,
raadpleeg dan uw huisdokter. Wie
•aak kou vat en die niet kwijt raakt,
heeft dringend geneeskundig advies
noodig.
ELEGANTE AVONDJAPON.
Biijonder elegante avond-japon, die
gemaakt wordt van velours chiffon,
crêpe satin of crêpe georgette, gecom
bineerd met kant. Het bovenstuk is
van kant en heeft vanaf de schouders
afhangende volants over een strak
aansluitende mouw; de rok heeft een
ruim vallende kanten volant, terwijl
op de hoogte van het middel een toef
bloemen wordt gedragen.
MENU VAN DE WEEK.
Zondag: Koninginesoep, Duitsche
biefstuk, Worteltjes, Aardappelen,
Blanc, manger.
Maandag: Varkenslapjes, Knol
raap, Aardappelen, Tutti frutti.
Dinsdag: Runder-rollade, Andijvie,
Aardappelen, Drie in de pan.
Woensdag: Magere erwtensoep,
Koud vleesch, Spruitjes, Aard
appelen.
Donderdag: Kalfsgehakt, Peer
tjes, Aardappelen, Griesm. schotel.
V r ij d a g: Magere erwtensoep, Schel-
visch met peterseliesaus, Aard
appelen.
Zaterdag: Runderlapjes, Roode
kool, Aardappelen, Appelmoes.
HUISHOUDELIJK ALLERLEI.
Tapijten.
Bij de keuze van tapijten moet men
vooral niet overijld te werk gaan, maar
rustig zijn keuze overdenken; daar het
een voorname factor vormt van den
totaal indruk, die een kamer maakt.
Soms ziet men bijzonder druk bewerk
te kleeden, met arabesken, vierkanten,
ounten en streepen in veel te helle tin
ten, die de oogen op den duur ver
moeien.
Veel rustiger doet een kamer aan,
waarin een tapijt ligt met zachte kleu
ren, hoewel een geheel beige kleed
gauw min of meer eentonig staat, even
als één tint grijs, het beste is deze
kleuren te combineeren met oud-
blauw, terra, groen en zacht oranje.
BIJ DE PLAATJES.
(1) Zeer modern zwart rood geheel;
de overslaande mantel is van zwarte
diagonaalstof en heeft ondermouwen
van zwart Breitschwanz, waarvan ook
de kraag is. Bij dezen mantel behoort
een donkerroode japon, die geome
trisch gegarneerd is met dunner, soe
pel Breitschwanz, evenals de onder
mouwen; de rok is een weinig klok
kend met diepe plooi aan de voorbaan.
(2) Zwarte crêpe satin namiddag
japon een ronde pas sluit om de schou
ders en de heupen en wordt gegar
neerd met een smalle plissée, die
eveneens de pofmouw versiert.
Zeer gekleede donkerbruine crêpe
de chine japon, het heupstuk is het
verlengde der taille en heeft van vo
ren en van achteren scherpe punten,
terwijl het op de heupen rond is. Het
puntig toeloopende plastron en de on
derkant van de mouwen maakt men
van donkerbeige kant, vanaf het arms
gat tot aan den elleboog valt een vo
lant, die het geheel een zeer chique
aanzien geeft.