van
"twarfm
iscus
F. H. LOMANS
ELEJTSO- EN RADIO-TECHNISCH CUREAU
F. H. LOiVIANS - Utr.jtr. 15 Tel. 483
Wij vertegenwoordigen de bekende
DUCR£TET en PHILIPS toestellen
Betaling in overleg met den kooper
RADIOPROGRAMMA
GRAMOFOON KOFFERS- en PLATEN
Hilversum.
Zondag,
Zóólang het Concertgebouworkest bestaat
it> het gowóóntê geveest om vreemde com
ponisten en dirigenten als gast voor een of
meer mattnee'e uit te noodigen. Dit heeft
weinig en zelt's niets te maken met do hob
by van vélo' landgenooten, die raeenen, dat
hetgeen van óver de gren2©n komt pas
goed 19. Eenvoudige lieden >sten zich nog
wel eens imponccren door het feit, dat de
^beroemdheid" rechtstreeks evenredig Is
met do lengte van zijn reis of met den
prijs van zijn vervoerbiijet. Maor wie beter
weten, interessocren zich alleen voor het
onbekende talent, dat zich komt voorstel
len. Nu is Casella geen vreemdeling
vroeger ie hij al meer gö6t geweest en zijn
portret rnet handteekonlng en onderschrift
hangt te midden van andere groote man
nen in een der tover» van bet Gebouw. Of
dit to zijner tijd zal moeten verdwijnen, zal
de tijd moeten uitmaken. Zeker ia het, dat
Casella overal voor alle oordon do gunstig
ste introducties bezit, want htj ie in allo
centrè blijkbaar welkom. Nu weer tn Am
sterdam en de A.V.R.ö. zorgt voor populari-
6eering.
Als huïdé voor den Italiaan Caeella opent
Monteus met Mondolssohna „Italiaanschö"
pymphonie en dan volgt do oud© Itallaan-
sche grootste klaviercompon'st Domchico
Scarlatti, gezien door hot prisma van Ca-
sella's geest. Want „Scarlattiana" in slechts
eon muzikaal tableau samengesteld uit
een reeks fragmenten van Scarlatti'» mu
ziek. Persoonlijk kan iemand tegen deze
manuDulatie bezwaren hebban
de oude meesters deden het echter zelf
óók. Doch hier geldt zeer zeker do spreuk:
*<lüod licet Jovi non licet bovl" ©n boven
dien, er waren bepaalde redenon waarom
de vroege auteurs zoo handelden. Ik ge
loof nlc-t, dat het bepaald wonschelljk Is
om de muziek van Domcnico. don genialén
olavccinisfc te nrrangeeren voor piano cn
klein orkest. Wat Casella overigen» betee-
kent Is voor den muztekvvlend te ervaren
in ..la Giara" (zooveel als ..de kruik") een
suite, getrokken uit het gelijknamige bal
let. dat Casella naar gegevens van Piran
dello heeft geschreven. In wezen is het
siuk een i'èeks natlonalo ctan»?n. die go
op het eerste hooren soms moeilijk zult
kunnen ivaardeeren. Want Cnsriïa is een
(geniaal „mixer". Hü heeft gelijke of onge
lijke dcelen 'dit la zijn geheim') Ravel,
Debussy. Scfiönberg, ^trawinsky, Fauré,
Verdi en Mozart Ik vergis me niet -—
döoréêngemongd. Uit dit mengsel weet hij
aantrekkelijke muziek te tooveren en als
Zoodanig blijft Ce.sella een merkwaardig©
illusionist, die tot vermaak van den geest
zeer welkom is. Maar in feite te» hij ge.on
I groot muziekvindereen knap pia
nist. een voortreffelijk vakman, een fijn
muzikale diplomaat. Hij werd in 1SS3 ge
boren.
De Bach-cantate uit Leipzig.
Mof, meer dan gewon© belangstelling wor
den da Duitscb© Rijksuitzendingen der
Bacil-cantates wekelijks tegemoet gezien.
Deze belangstelling groeit, ongetwijfeld. De
radio heeft de muziek irr alle kringen der
I samenleving gebracht. In huiskamers, waar
I vroeger .ióoit muziek klonk, ia Beetho
ven. Wagner. Schubert. Bach bekend; maai
men vindt de muziek van Kovacs Lajos
dikwijls ..leuker". Ik vermoed, dat mijn
hoogst serieuze collega Louis Schmidt dit
in z"n hart niet eens orettig vindt. Ieder
musicus, die zijn vak verstaat en c-r liefd©
voör koestert, vindt de nedergang der mu
ziek, weike zij door de véól te oppervlak
kige industrie der één da gs muziekjes tege-
rnoet gaat, een groot gevaar. Er ia echter
ook een lichtpunt. Waar de radio in d©
breedte, gewerkt heeft, wil zij (de teeko-
nen wijzen er op) do laatste twee jaar ook
in de d 1 e p t e gaan werken. Anders was
hijvoorbeeld nimmer ©en week rubriek ale
die, - élke wij to verzorgen hebben, ont
staan. Want wij hebben tot taak In voget-
vhicht de programma's te beschouwen en
in gezelllgcn kout over do ernstige zaken
der muziek het een »*n ander t« zeggen.
Ook d© radio zorgt voor serieuze muziek
eii wij hebban de overtuiging, dat velon dit
meer whlen missen.
Do Bach-cantate i« reeds populair. Dit
komt óók door haar beknoptheid; hetgeen
Tilöt van olie „zware" symphonieèn van
Schubert tot Kurt Atterberg gezegd kan
worden. Iedere cantate neemt gewoonlijk
niet meer dan een half uur zendtijd «n dat
is eigenlijk nèt genoeg, 't Is beter, dat. do
luisteraar zegt: „jammer, 't is uit" dan
dat hij een ander station zoekt, omdat het
etuk zijn geest niet meer boeit.
..Liebster Immanuei, Herzog der rem
men" Is do titel van deze zeer ingetogen,
kinderlijk-vrome canate, ontstaan in de Ja
ren nk 1723. Do tekst vertelt het u reeds: d©
Christus-figuur verheven tot ..hertog der
vromen'. Over het algemeen rekent men dit
werk tot de minder geslaagde composities
van Bach. Dc basaria (tegen hel elot) mot
fluitsolo is wat monotoon en de tenor-aria,
welk© hier voor komt. is misschien eonipa-
zihs norsch. Maar toch blijft Bach. Béeb.
Dn volgorde der muzieknummers is: opc-
niópskoor, alt-recitatief, tenor-aria-, bas-rt-
ettatief, bas-aria, slotkoraal.
Over den £ondag zóu nog veel meer ver
teld moeten worden. Ik denk aan do han
dden Woonschep comnonist F.rich Wolf
gang Korngold. die met behulp van Johann
Strauss' muziek een operette samenflanste:
„das Lied der Liebe". De Goden mogen het
hem vergeven. Aan het \*ioolconcert van
Pfitzner, dat nota bene door Parijs wordt
uitgezonden, denk ik en aan de totaal niet-
gewaardoerden Lionel Tertla, die voor don
zender London Regional speelt. Maar ruim
te ©n tijd, wie helpt ons hieraan?
Maandag.
Hilversum.
D© pianostukken, dl© we 200 graag mot
den Franschen titel „a quatre mains" aan
duiden, ontmoet men veel to weinig. Het
is psychologisch 200'a belangwekkend on
dernemen: samenspel. Men moot rekening
met elkaar houden cr» trachten oen eenheid
te vormen uit twee bronnen van technisch
en fantastisch kunnen. Dit ia wnnrschiinlfjk
dc moeilijkst© opgaaf voor een pian'st: do
opoffering van zijn persoonlijke vrijhe'd aan
de eischen, die een compositie stelt. En
eerlijk gesproken offert ieder waarachtig
muziekvriend zich feitelijk niet op aan do
gedachte, welke door het kunstwerk wordt
gespiegeld? Ia „naar muziek ïuistoron" niet
in wezen ..in muziek denken" en even be
langrijk ftlR te luisteren naar iemand, die
u iets mededeelt? Dan zou men óók geen
genoegen er me© nemen, ale de man, voor
wion ge u inspant, voortdurend maar z'n
sigaartje of z'n pijpje rookt en pèt doet, of
go lucht zijt, of ge niet bestond, 't Ir nU
eenmaal zoo met de radio: het publiek ts
almachtig, het wenscht zich te bedienen
van do muziek, gelijk het zich bedient van
gas en water. Zet do kraan maar openi
Maar daèr ben je nog zuiniger mee dan mot
do radiokraan, want gas en water kost dui
ten en het andere offer: het verlies van be
langstelling voor cultureele waarden, och,
dat merk je niet ©one.
Die pianostukken voor vierhandig spel
dan zijn m i. eteedH belangwekkend. En do
pianisten Tel en Dan. Belinfnntc zorgen
ook voor afwisseling. F.erst Mozart's mnoio
sonate in C, daarna dc foxtrot van Cnsella,
dio méér dan vnlsch klinkt en dan als
verzoening bliikhanr bedoeld dc sonate
van Poulenc. Dit laatste stuk is zoo nuch
ter ©ri gtad als een baardolooze knaap. Het
gaat aan u voorbij als in de rimoeHooze
onbewogenheid van eon dor landschap:
monotoon, leeg, geestloos, oppervlakkig, le
venloos. Waarom het gespeeld wórdt?
Waarschijnlijk om u te laten kennismaken
roet den lateren Poulenc, den eertijds zeer
tolentvollon auteur van Mouvemont-s perpó-
tuelle-s.
Over do Mtenon-uitzendlnc zou ik u wel
hot een en ander willen vertellen, als het
orgaan der Vara, do, Radiocidsv hierover niet
oen lezenswaardig artikel bad gepubliceerd.
Belangstellenden zij dus hiernaar verwozen.
Muziek-kritisch bezien is Mignon van Tho
mas het ©enige werk, dat nog betoekenia
heeft. Do leidende figuur. Wilhelm Meister,
(het geheel© libretto werd geschreven naar
Goethe's ..Wilhelm Meistern Wanderjahro")
is de verpersoonlijking van don strijd, waar
in ieder mensch betrokken wordt tot hij
zijn geluk vindt in een beminnende echtgo-
noote. Tenminstedit vertelt u iodero ope
ra. Of het zoo F; laat ona hier niet ver
der over praten; do opera is een ilïusio. do
verborgen vervulling van eon onderdrukten
wcnsch. De thoorieén van Frcud passen on
veranderd op dit kunstgenre, t Is toch im
mora altijd en overal hetzelfde wijsje! De
woorden zijn alleen wat anders.
Voor hot overige van den dag wijzen wo
tt> H&mburg, waar Strawmsky's eerste
symphonic wordt uitgevoerd; cp Heils
berg, waar men ©cn symphonic van Wn.
ber brengt; op Budapest, dat het con
cert voor 4 piano's laat uitvoeren; on
Praag, waar men den talentvollen en
vruchtbaren componist Prokofieff als gast
hooft
Dinsdag
Hilversum. De Sonate van Locatelli
voor viool en becijferde bas is een werk,
dat' de violist in z'n rijpere studiejaren ze
ker moot kennen. Evenals do sonates van
Iiach, Handel, Beethoven, Mozart. Later,
als hij over do studiejaren heen begint te
klimmen, kijkt hij met ©cn beetje vernch
ting neer op al dat werk. En verderop in
liet leven ziet hij, dat die „eenvoudige.'
werken feitelijk het moeilijkste zijn om in
het openbaar uit te voeren. Dltzclfdo geldt
voor dirigenten, pianisten, vocalisten cïi
meer van ons soort. De eorst© symphonic
van Beethoven, do „UnvoRondeto" van
Schubert we kennen ze, noot voor noot
cn tochboe moeilijk is hot, om deze
werken zulvor naar vorm on geest uit to
voeren. Jan Kcessen speelt op het A.VR.O.
orgelconcert heden dergelijk© „eenvoudige'
werken. Het strekt den jongen musicus tot
eer, een dergelijke keuze. Do buitengewone
ernst van Locateiti's sonate, die ongetwij
feld dc atmosfeer van hot Hollandsch© le
ven (Locatelli woonde jaren in Amsterdam'1
in zich heeft opgenomen en do vriendelijke
gratie van Handels Sonate in A zijn twee
contrasten, die op een concert welkom zijn-
Huizen. Do K.R.O. wijkt nog steeds niet
af van haar schema: ernstige en luimige
muziek behooren elkaar af te wisselen. Wij
zien de ouverture Coriolnnus van Beetho
ven en Mozarts' Zauberflöte-muziek naast
dc ouverturs van Flotows „Martha" en drie
dansen uit ,/N'oll Gwljn" van German k<r
men als vroolijke noot na do stemming©
vollo en ontroerende aria „Ich weis dass
mein Erlö9er lebot" van Hdndel. Het schijnt
noodig te zijn en dan zal er ook geen be
zwaar tegen zijn. Nood breekt wet! Beter
in bonte afwisseling hot goed© gemengd on
der het nlcremeene voeder, dan om het volk
ieder genot aan betere muziek to onthou
den. Maar zou de talentvolle dirigent Jol>
Gerritsen het met deze samenstelling altijd
eens zijn?
P. T.
(Dinsdagavond vorvolg).
Zondag 10 Januari.
Huizon; S.3Ö9.30 Morgenwijding door
den We.leorw. Pat©r Gilbertus Lohui9 O.FM
Onderwerp: „Het gebed der H. Kerk".
9.30 Kerkdienst vanuit de Nod. Herv.
Kerk te Huizen. Voorganger ds. A. Luteyn.
1*2.15—1.40 Lunchconcort door het Soxtet
o.l.v. Piet Lufltenhouwcr.
1.402.10 Godsdienstonderricht voor
ouderen door den Zeercorw. Heer D. Bont,
leeraar aan het Seminarie Hagevold te
Heemstede.
2.10—2.30 Literair halfuurtje, verzorgd
door A. J. D. van Oosten.
Onderwerp „Kantoor en Romantiek".
2.304.13 Middagconcert door het staf
muziekkorps van het letc Reg. Infanterie
te Assen, onder leiding van S. P. van Leeu
wen.
4.155.00 ZiokenJof uit Den Bosch.
5.00 Kerkdienst Ger. Kork te Maassluis.
Voorganger ds. Jób. H. Rietberg.
Spreker Pater J. J. van den Tompe? O.P
Onderwerp: „GIJ zult Godo gelijk zijn'.
8.10—8.15 Voetbaluitslagen van de R.K.
Federatie.
8.15 Orkest o.l.v. Johan Gerritsen.
9.30 Nieuwsberichten van het Pers
bureau Vaz Dias.
Vervolg concert.
10.40—11.00 Epiloog door het klein koor
o.l.v. Jos H. Pickers. I. Drie Kortingen ze
gen een sterr©, Volksmelodie. 2, Avondgo
bed. 3. Oud Kerstlied, Woorden van Joost
van den Vondel, muziok van Joh. van Toi.
4. Zegon.
Hllveroura: S.15 Lichaamsoefeningen
o.l.v. G. Kloerekooper.
8.30 Espcrantó-cursufl IX van het Insti
tuut voor Arbeiders Ontwikkeling en do Fe
deratie van Arbeiders-Esperanto door Jac.
Lern.
8.55 Voet bal mododeelingen.
9.01 Tuinbouwhalfuurtje door S» S, Lan-
tinga. Onderwerp: „De behandeling van
vruchtbommen.
9^0 Instrumentaal concert (in de winter)
A. v. d. Star, viola d'amore. Joh. Jong, pia
no.
10.30 Kerkdienst uit do Vor. van Vrije
Hervormden te Gouda. Spreker: Ds. A.
Trouw, Haarlem.
12.01—1.00 Hot Kamerorkest o.l.v. Louis
Schmidt. Zangvereeniging „Crescendo"
Noordscharwoude, o.l.v. Willem Hcspe.
l.OO—1.30 „Film en Filmkunst". Spreker
L. J. Jordaan. Anti-Dorlogsfilro.
1.30—2.00 Kamerorkest.
2,00—2.30 Boekenhalfuur. Dr. Arn. Saai
born „Eric" door Gerard Walschap.
2.301.00 Uitzending uit het Concertge
bouw, Amsterdam. Het Concertgebouwor
kest o.l.v. Pierre Monteux. Solist- Alfredo
Casnila, piano.
4.004.45 Shakespoare-cyclus. IV. „Mac
beth", Vert: Jac. van Ix>oy Sproker on in
leider: Dr. G. A. Dudok.
4.45— 5.00 Sportuitslagen van Vas Dias.
Grarnofoonmuziek.
5.01 Kinderuurtje „Faralll© de Boer".
6.00 Concert door bei orkest o.l.v. Hugo
de Groot.
6.40 Toonoel. Opvoering van „Dio Duivel
ach© koelies" van Fan Kwao.
7.15 Concert. (Vervolg en slot,).
8.01—8.15 Nieuws- en sportberichten van
Vaz Dias.
8.159.15 Het Omroep-Orkest o.l.v. Nico
Troep.
9.159.30 Voordracht door mr. A. W.
Kamp: „Do carrière van den treurspelspe
ler", naar H. F. Urbap.
9.30—10.30 Het Omroep-orkest o.l.v. Nico
Trecp.
10.30-10.45 Mr. A. VV. Kamp: „Sport"
naar I. S. Cobb.
10.4512.00 Kovacs LrJos en zijn Orkest.
(Refreinzang: Bob Scholte).
Maandag 11 Januari,
Huizen:
8.159.45 Morgenconcert.
10.30—11.00 Korte ziekendienst, te leiden
door Ds. W. J. v. Lokhoret, Ned. Herv. Pre
dikant, te Hilversum.
11.0011.30 Lezen van Chr. lectuur door
MeJ. J. C. M* Doych, te Hilversum.
12.30—1.45 Orgelconcert vanuit de Horst.
Evang. Luth. Kerk aan den Kloveniers
burgwal te Amsterdam, te geven door den
orgelist dier kerk, den hoer Jan Zwart
2.0O—235 Uitzending voor scholon. Spro
ker; Prof Dr. A. van Veldhuizen, te Gro
ningen.
Onderwerp: „Natuurloven in Noord
Drenthe".
4 005.00 Ziekonuurtje, te leiden door Ds.
R. Zijlstru, Geref. Predikant te Rotterdam'
Delf9haven.
Muzikale medeworking verleenon MeJ. C
do Jager, zang. Fr. Gorter, harmoniuril-
bogeleiding.
5.00—6.15 Concert, te geven door „The
Columbia Three"
8.00— 1Ó.0Ö Concert, te geven door hot
Symphonie Orkest der N.C.R.V. (dó H.O.V.),
o.l.v. den heer FrJts Schuurman.
9.00—9.30 Spreker: De heer II. J. van Wij
len, tc Rotterdam Onderwerp: „Met de
auto lange do wegen van het oudo Ka-
nafin".
9.30 Vervolg-concert.
Na afloop: Persberichten van hot Pere
bureau Vaz Dins tc Amsterdam.
Daarna tot 11.30 Gromoföonplatcnconcert
Hilversum:
6.45—7.00 Lichaamsoefeningen, o. I. v. G.
Kleerekoper.
7.30—7.45 Lichaameoefcningert, o. L v. G.
Kleoro koper.
8.01 Grainofoonmuzlök,
10 00 Morgenwijding.
10.15 Voordracht door Janrty van OogotL
10.30 Optreden van het Mandolihó-Kwar
tet, o.l.v. Joh. B. Kok.
1100 Voordracht door Janny van Oogen
De Straf Samuel Falkland.
11.15 Optreden van het Mandolinokwartet
(slot).
8.01 „Mignon" Opera in drio bedrijnen
(4 tafereelen) van Michel Carré en Jules
Barbier. Muziek van Amb.roiso Thomas.
10 00 Voordracht door Minny Rrfmann.
Terun naar huls. Melis Stoke.
10 30 Concert door het Roemeonoche Or
kest Ta vase Codolban. (Uitzending vanuit
A'dnm Rostnurnnt ..Do Kroon").
11.00 Persberichten van Vaz Dias.
11.45 Grarnofoonmuziek.
11.15 Concert (Slot).
Tri Ergon.
Er reet one van een ronding Tri Ergon-
noviteiten nog een tweetal platen te bespre-
kon. De eerste is een opnam© van twee
overbekende viooletukken: d© Romance
van Svendscn (1840—1911) cn de Humoreske
van Dvorak (1841—1904). Ik denk. dat dc
zakelijke leiding cW Tri-Ergon maatschap
pij zich niot uitsluitend heeft laten leiden
door cornmerciéele overwegingen Zeker,
bet zijn pakkende nummers on iedereen
van kenner tot vermaakezoeker wil 2©
graag opnieuw hooren. Maar tochhoe
leerzaam is het om eens van twee natio
nal ietiflche componisten na elkaar to hoo
ren spelen door een knap instrumentalist
ale Max Rostali Svendsen, do Noor cn
Dvorak, de Tsjech schreven inderdaad een
soort nieuw-romantischc muziek gesierd
met do Jandseigen kleuren.
Vroegor, toen ik nog worstelde met do
beginsselomschrijvingen der muziek-vormen.
waren me de principes eener „nationale"
muziek - en dio eener „romantische" mu
ziek even duister als Dclphischc orakel
taal. Vormoedelijk zal dit vraagstuk voor
velen vandaag den dag nog we! ©enig
hoofdbreken kosten. Inderdaad ia het ge
bleken, dat men in kunstzaken spoedig ge
neigd js om wat dikko woorden en eenigo
slagzinnen als voertuig van gedachten tc
bezigen. Maar hiermee komt men waarlijk
niet ver. Een feit Is het, dat de muziek (en
kunst ueberhaupt) tegenwoordig zóó inge
wikkeld is, dat men over een vrij belang
rijk© dosis positieve kennis rnoet beschik
ken, om zich hot ware van een kunstwerk
duidelijk to maken.
Welnu, Svendscn en Dvorak schreven
hier twee stukken, die een naam dragen,
welk© ieder van ons iets zeggen moet.: een
romance en ©en humoreske. Dat zijn due
geen sonates, geen symphonieén, geen fu-
ga'a doch uitsluitend fantasie-stukken. En
fantasie-stukken zijn min of meer vrij©
compositie-vormen, meestal driedaelig met
al© mlddeigroep ©en Trio. U zult zeggen:
dat is eon scherzo, wn menuet óók. Inderr
daad.
Doch echerzi en menuetto's zijn nog
sterk gebonden aan de realiteit der rbyth-
misch-geaccentuecrde dansvormen en loo-
p©n ook vrijwel parallel aan de choreogra-
phische figuren. Fantasio-otukken als hu
moresken, romances, Lieder ohne Worte,
Serenades, Nocturne's e tutti quanti zijn
d© rechtmatig© vondsten der muzikale ro-
mantiok. De melodische lijnen worden hier
naar alle zijden uitgebogen. Ze worden
breeder van contour, maar ook brokkeli-
ger; ze worden rhythmisch meer gecompli
ceerd en daardoor subjectiever, min Ur al
gemeen; ze worden uitvoeriger van lijn en
hangen meer samen met den harmonischen
onderbouw van het accompagnement. Kort
om zij worden de dragers van het muzi
kale dispours, zij willen mèer vertellen den
in de eenvoudige aaneenschakeling der to-
nenrceks bij de klassieken mogelijk was.
Dat is do romantiek.. melodische ro
mantiek althans. Er ia óók een harmoni
sche romantiek, doch dio is bij deze een
voudig© vioolstukken minder opvallend
Dan kömt er bij. dio „nationaliteit". Door de
muzikalie romantiek werden do sluizen van
het zéér persoonlijke gevoelsleven geopend;
er ontstond een streaming, die des te
krachtiger was, noar mate het volk meer
over muzikale bronnen beschikte. Want
het is gemakkelijk aan te nemen, dat do
persoonlijke inspirtttieve elementen, waar
uit de componist zijn muziek opbouwt uit
don aard der 2aak tamelijk gering in aan
tal en tamelijk monotoon van verscheiden
heid moeten zijn geweest. Men werd dus als
het ware gestuurd in dc riching der oer
oud© volkseigen muziek: het volkslied en
den volksdans. In deze twee zuivere vor
men is het landskarakter door alle tijden
heen het minst verzwakt blijven leven. De
eigenaardige melodische en rhvthmischc
karakteristiek der \'olksmodnltteifon nrik-
keldon den scheppingsdrang van de Euro-
peeache romantic1 en brachten hen zelfs
in den kring van het muzikale nationali
teitsbesef.
Zoo is Svendaen een belijder geworden
van de Scandinaafsche nationale roman
tiek en evenzoo ia Dvorak dit in Bohemen.
Beide auteurs hebben een muzikale span
ning. welke in potentie belangrijke ver
schillen vertoonen. Svendscn is drager,
burgerlijker en minder origineel dan Dvo
rak, dio een stoutmoediger muziekvinder
was. Maar toch is het beste stuk vort Svend-
sen deze romance voor viool, waarover het
geheel© praatje handelt.
Ik heb veel aandacht gevraagd voor twee
onnoozel© stukjes op een gramofoonplaat
doch het Is niet te ontkennen, dat in zijn
soort deze Tri Ergon noviteit een kostelijk
specimen is van natfonaal-romantieche mu
ziek. De een Germaansch, do tweede Sla
visch Dó oprtarn© is buitengewoon pmed ge
slaagd; de verhouding tusschen solopartij
©n accompagnement is accoustisch onberis
pelijk (Bruno Seidler Winkler, de bekende
„Rnndfunk"-dirigent te Berlijn, bespeelt
den vleugel) en d© voordracht noodfgt uit
tot geboeid luisteren. Het nummer ie
TE 1210.
De tweode plaat, dio wij nog moeten ba-
schrijven ia de ouverture van do opera
„rttaliana in Algieri" van Rossini. Hier
zullen we geen breedvoerig© beschouwing
aan vast Unoopert Want typisch voor den
componist is hot werk nu niet bepaald. Go
krijgt een knappe, vlotte en briljante mu
ziek te hooren even knnp, vlot cn brillant
vertolkt door het Tri Ergon orkest onder
leiding van Steiner. Het is alleen jammer,
dat de ptanissinimi der strijkers ©enigszins
mat klinken; er is geen voldoende volu
men. geen muzikale klankbuiging in. Mnar
dat betreft alleen d© adagio inleiding. Do
overige centimeters naar het hart dezer
dubbelzijdige plaat zijn voortreffelijk. U
moet als u liefhebber is van opera-ou-
vertures TE 6210 niet laten passceren.
Nieuwe platen van Hi»
Masters Voice,
Een buitengewone 6erio kondigt H.M.V.
aan, waaruit we een greep doen:
Mouesorgsky (Nuit sur 1© Mont
Chauve), Pierné (Sercnado voor strijk
kwartet), Brahms (vioolsonate in G),
Chopjn (wals in cis cn nocturne in Es
door Cortot gespeeld), R a v I (Sonatine
en Jeux d'eau, ook door Cortot, Debus
sy (rapsodie voor saxophone of klarinet
en orkest), Mozart (blazersdivertimcnto
No. 9), Dargominsky en Glinka
(Rousealka cn Ruslan Ludmllla d(»ór
Chaliapine gezongen) enz. enz. Dan verdek
een overs tel pende hoeveelheid verpoozings-
muziek van het goede eoort door Marek
Weber, Ambrose, Hylton en hun orkesten.
Otto Glastra van Loon schrijft lezenswaar
dige' pagina's over d© gramofoon en mu-
ziekonderwije in het December-nummer
van H.M.V.
Odttra-novltettaii.
De „Electrisch© Raumton-Aufnehmen"
van Richard Tauber worden in de Januari-
aonkondiging van dit Huis voortgezet Mefi
krijgt den begaafden zanger te hooren in:
„Alle Tag ist kein Sonntag", „Es war ein-
mai arn Iïofe" (uit Hoffmann's Erzahlun-
gen) en in „Mein Himmel suf der Erdo".
LiHan Harvey en Willy Fritech zingen
uit „die Zw©i von der Tankstolle", dat wet
het noodige amusement zal geven en de
coloratuurzangeres Gitta Alpar vertolkt do
veeleischende aria „Schattentanz" van
Meyerbeer. Het Concertgebouw-Trio 6poelt
het „Geistertrio" van Beethoven en Leo
Slezak introduceert een oudo veelgeliefd©
operette: „Gasparono" van Miilöcker. Wij
ders vele nieuw© favoriet-nummerR als
xvlofoon. hawaiïan en een parodie: „Lasst
riir nichts von Hoffmann erzfihlen"! Wij
hopen op een en ander later terug te ko
men. P. T.
UTRECHTSCHE STRAAT 15 TELEFOON 483
3ROOTE SQ/STEERIN^
OA ODEON HIS MASTERS VOICE PARLOFOON HOfyiOCORD TRI-ERGON