Aniersfoorisch Daohlad J^Z KNUTSELT U ZELF? Fa.G.A. BEENHAKKER DELFTSCH-AARDEWERK l ACHTERBERGH MEUBILEERING DE STOOMMACHINE Een filosofenleven OVER SINTERKLAAS INDISCHE FLITSEN Onbestelbare brieven Wij hebben een groote sor teering BOREN IJZERZAGEN HAMERS SCHROEVENDRAAIERS DUIMSTOKKEN St. Jorisstraat 4 Tel. 1667 hb*v tonaebft{4 ALS GESCHENK DOOR IEDEREEN GEWAARDEERD ALLEENVERKOOP WESTSINGEL 10-13 door II. G. CANNEGIETER Het innerlijke van den mensch doet aan een stoomketel denken, liet borrelt en kookt cr van hartstochten. Wanneer er voor onze gemoedsbewegingen geen uitweg gevonden werd, zouden wij onder deze in nerlijke spanning bezwijken. Onder bet water van den stoomketel stookt de werkman het vuur. Zoo voelt het leven bet vuur onder het mcnscbelijk ge moed. De ketel zou springen, zoo er niet ergens con uitlaat was. Soms merkt men do kracht van de waterdamp, wanneer deze sissend en blazend door de veiligheidsklep zich omhoog stuwt. Indien de stoomketel geen andere baan voor de waterdamp had bereid dan dit gat in de ruimte, dan zou dje waterdamp zich doelloos in den damp kring verspreiden. De veiligheidsklep is de eenige recht- streekschc uitlaat voor deze waterdamp. Zooals de tuit van een waterketel, waaruit de darnp voortdurend en ongehinderd de lucht m gaat. Er zijn mcnsclien, die zich zoo n water ketel tot ideaal hebben gekozen. Zij achten de rechtstrcekscho uitstrooming van het gevoelsleven de ware. Men moet zich uitle ven, beweren zij. En dit uitleven beteckent dan, dat men spankracht, welke door het levensvuur in het gemoed ontstoken, onge breideld moet uiten. Zooals uit de tuit van den waterketel de damp zwierig omhoog krinkelt onder me lodisch gezang, zoo moeten hun gevoelens zich zegevierend het luchtruim in slinge ren. Deze menschcn koesteren hun liefde en hun haat, hun kunstzinnige verlangens en hun misdadigo neigingen, hun hclsche begeerten en hun hcmolsche wensch.cn, hun afkeer, hun drift, hun opstandigheid, hun zwaarmoedige zuchten en hun brooddron ken lusten, en zoodra hun innerlijke daar mee is vervuld, verdragen zij do spanning niet langer en laten zich gaan. Zoo'n uitbarsting van dolzinnige drift is in veler oog een indrukwekkend gezicht. Het herinnert aan het schouwspel van een vulkaan, die gaat werken. Maar zooals men fcich bij een vulkaniscbo uitbarsting maar het. liefst uit de voeten maakt, houdt men zich ook op een afstand bij een dergelijke gemocdsontlasting. Niemand steekt onge straft zijn hand of zijn aangezicht voor den tuit van den borrelenden waterketel. Wie bet doen en laten van de menschhcid aanschouwt, krijgt vaak den indruk, dat het vuur onder den ketel der hartstoch ten slechts flauw brandt. Menschcn zijn over 't algemeen geen vulkanen of fluitke tels; menschen zijn rustige, evenwichtige, kalm werkende en zakelijk redeneerende wezens, voor wie men niet bang hoeft te zijn. Ontstaat deze geruststellende aanblik ech ter wol door gebrek aan spankracht in het gemoed? Ik geloof, dat dc spankracht in het innerlijk der raenschheid sterk genoeg is. Maar deze spankracht wordt afgeleid en ondergeschikt gemaakt aan nuttige doel einden. De menschhcid lijkt niet op een wa terketel, maar op een stoommachine. In dc stoommachine gebruikt men dc spankracht om den zuiger voorwaarts tc drijven, welke de machine beweegt. Er zijn duizenderlei stoommachines welke de onge- lijksoortigste voortbrengselen vervaardigen. Maar al die machines worden door een- zclfden zuiger, welke door de spankracht van do waterdamp voortgeperst wordt, in be .\fging gebracht. Zoo verrichten do mcnsc.ielijkc machines ook duizenderlei bezigheden. Hoe verschil lend is de arbeid waaraan onze levende werkkrachten zich wijden! Maar de mo tor van al dezo uiteenloopcnde arbeid is altijd weer dc innerlijke spankracht, die in cylinders wordt, afgeleid, waarin zij een nuttig effect kan bereiken inplaats van door rechtstreckschè ontlasting in dc ruim te te loor te gaan. Wij voeden onzen arbeid met enze lief de on ook met onzen haat. Wij leggen cr onza onvervulbare verlangens en t uze ver kropte begeerten aan ten grondslag. Onze misdadige neigingen dwingen wij tot heil zaam vernietigingswerk 011 onze hcmclsche wensclicn helpen ons het op aarde bereik bare bouwen. Wat perst cr zich al niet sa men achter dien zuiger van den dagclijk- schcn arbeid! Lust cn afkeer, opstandig heid en toewijding, wrevel en vreugde,'do meest tegenstrijdig© gevoelens breken zich baan binnen de wanden van dezen cylin der, waar de rede zc aanwendt tot een maatschappelijke bestemming. Ilelaas heeft dit tijdperk van werkloos heid voor deze innerlijke spankracht geen voldoende emplooi. De onverbruikte stoom stuwt zich door veiligheidskleppen naar buiten. Maar ook deze veiligheidskleppen schieten te kort. Het gevoelsleven kan zich ook in zijn rechtstreeksche functie niet vol doende ontlasten Te zwaar drukt de zorg op de spontane gemoedsuiting. Zoo men de stoom niet in goede banen leidt, staat de machine op springen 1 Bij het derde eeuwfeest van Spinoza op 21 November 1932. door Prof. Dr. E. Cramer. Toen Baruch Spinoza 2-i November 1CK52 te Amsterdam werd geboren, woedde nog de tachtigjarige oorlog. Overal maakten dc opvattingen dér middeleeuwen plaats voor een stouter vlucht der gedachten en vooral in de Nederlanden was bet geeste lijk en intellectueel leven zeer opgewekt Ook in liet buitenland staat, men waardcc- rend en cenigszins verbaasd tegenover bet vele, dat ons kleine landje in dien tijd op de meest verschillende terreinen heeft ge presteerd, niet in het minst om het feit, dat 't de Spaansoh© overhoersching van zich af wist te schudden. Daarnaast was het vooral de schilderkunst, die overal bc wondering opwekte, terwijl op wetenschap pelijk gebied twee mannen een wereldver maardheid hebben gekregen, n.l. Iluygcns, de natuurkundige cn mathematicus en Spi noza, de filosoof. Nederland was in dien lijd vermoedelijk het eenige land, waar een donker, die zoo duidelijk en onomwonden allo biccrschcn- de meeningen tegensprak, geduld kon wor den. D it wil nog niet zeggen, dat hij zich geon vijanden heelt gemaakt. IIcl eerst cn het felst werd hij aangevallen door zijn eigen geloofs- on volksgenooten, n.l. de .lo den. Doze hidden in Spanje, het eenige land, waar zij het in de Middeleeuwen goed hadden gehad, de vervolgingen der inquisitie leeren kennen. Doch zijzelf wa ren even onverdraagzaam als de inquisitie zelf, cn hoewel dc verdrijving uit Spanje cn Portugal hen zeer zwaar moet zijn ge vallen, hoewel do Nederlandschc omgeving hun een voorbeeld gaf van een voor dien tijd ongeëvenaarde verdraagzaamheid, toch hebben zij zich met de grootste felheid ge keerd tegen een der hunnen, die in elk ge val een beroemd man was. Ilij werd in den ban gedaan cn de Joden mochten niet alleen niet met hem omgaan of zijn ge schriften lezen, doch hem zelfs niet tot op een afstand van minder dan vier ellen na deren. Er werden zelfs aanslagen op hem g. iocgd. Maar... later, toen deze leerling van den grooten Franscben filosoof Des cartes zelf wereldberoemd was geworden, werd hein een grooto som gelds aangebo den, als hij af en ice nog eens de. synagoge wilde bezoeken! Natuurlijk ging bij op een dergelijk aanbod niet in. Iu hoeveel gezinnen kan helaas ditmaal niets aan Sinterklaas „gedaan", maar dc mcestcn zullen .toch él hun best doen, dit heerlijk feest der kinderen een beetje tc vieren. Want-ai gaan er veel stemmen op tegen het „oneerlijke om Kinderen voor tc jokken," tegen allerlei bezwaren die het Sint-feest aankleven, toch zullen de meesten dankbaar erkennen, dat het een aardig lichtpunt is in den somberen De cembermaand, voor groot cn klein. We hoéven de kinderen niet al tc ver schrikkelijk voor te jokken: we kunnen gewoon vertellen van dien goeden Bisschop in den ouden tijd, die zóó goed en gul was op z'n jaardag, dat velen dat na wilden doen; dat er daarom nu op dien dag véél van die goede Bisschoppen zijn, die geven cn weldoen en dat dc groote menschen Sinterklaas natuurlijk een beetje moeten helpen, met pakjes maken en cadeautjes geven, omdat 't ondoenlijk is, alle kinderen cn menschcn in al die plaatsen te helpen en te verrassen. Ach, wc kunnen vertellen wat wc willen, zonder do kinderfanta sie al tc veel op den proef te stellen en we zullen natuurlijk wel bedenken, dat dit feest bedoeld is als iets goeds cn pret tigs: als een feest van vreugde en verras singen, niét als een feest om kinderen te verschrikken en bang te makon. Kies voor straffen een anderen dag en laat de kinderen maar zoo lang mogelijk genieten van bun feest van dien heerlijken Sinter klaasdag, vol verrassingen. Leer ben later, als zc wat grooter worden, om ook an deren te verrassen en help hen wat op weg om reeds weken van te voren te beginnen. Het is voor kinderen zoo buitengewoon heerlijk iets tc mogen maken voor ouderen, iets te mogen geven cn over een eigenbe- dachte verrassing zijn ze altijd zoo zeld zaam voldaan cn gelukkig. Zet alle zorgen maar even opzij, als het ook maar eenigszins kan. vier het feest naar vermogen en als er heelcmaal niets voor te missen is, neem dan alle hulptroe pen te baat. Als er huisgenootcn zijn, die aardig teekenen, zijn er vele mogelijkhe den: kalenders, teekeningen en schilderij tjes, telefoonblokkeft, bloenotes en beschil derde voorwerpen. Wanneer er zijn die van handwerken en knutselen houden, is er ook een groot terrein. Want de Lappenkof- fer cn rommelkast biedt van allest mooie Ook cm professoraat aan de Hcidclbcrg- scho universiteit w rd door hem gewei gerd, w ant hij voelde, dat het onvermij delijk gevolg daarvan twisten zouden zijn, die hem van zi|n eigenlijke levenstaak zou den afhouden. Immers, hij verklaarde open lijk, dat de mciischenwording van God voor hem even ondenkbaar was als do verandering van een driehoek in een cir kel en een man met zulke opvattingen kon in dien tijd gocn openbaar ambt beklce den zonder dat dit dc grootste moeilijk heden zou uitlokken. Zijn zuiver weten schappelijke werkzaamheden leverden ech ter niet voldoende op, om in zijn levens onderhoud te voorzien Wij kunnen ons dat goed voorstellen, want ook thans is er op dat gebied nog weinig veranderd. Spinoza verdiende zijn brood met het slij pen van brillen, waarin hij groote bedre venheid moet hebben gehad. Rijk werd hij daar niet mee, doch dat verlangde hij ook niet. Alleen, ongetrouwd cn met zeer wei nig behoeften op materieel gebied leefde hij voort. Iloe zijn leer ook werd aange vallen, hijzelf keerde zich nooit togen an dersdenkenden, doch hij was onverbidde lijk in zijn eisch van volkomen vrijheid van denken voor zichzelf. liet scherpste verwijt, dat Spinoza heeft getroffen, was dat hij een atheïst zou zijn Hijzelf heeft dit verwijt beslist afgewezen; voor zij:i besef was God zoo groot, dot er voor niets anders me or plaats was. Voor hem zijn dc menschen cn alles," wat wij waarnemen, slechts een gedeelte van het Goddelijke Wezen. Hij erkende dus geen tegenstelling tusschen Gód Vn 'dc w ereld of do natuur. Deze opvatting week niet slechts van dc trudTfiofféele af wat zijn voorstelling van God, .maar evenzeer wat zijn voóssfélling van dr /hatupr betrof, want hij stelde God cn dc 'natuur aan el kaar gelijk. „Deus siv.6-ma.tura", God of de natuur, was de door hem geformuleerde spreuk. Hij stelde zich-«dus ook geen per soonlijk God voor. Religieus in den eigawMjken zin van hot "woord kan men dc leer Aan Spinoza dus niet noemen. De religie is liem vreemd, al lereerst omdat hij het mcnschchjk denken een alles overhcerschcnde heteokenis toe schrijft. Principieel onoplosbare raadsels, eeuwige mysteries of een bron .van kennis dip te hóóg is voor liet' mensch'elijk ver stand, bestaat cr voor hem niet. Het den ken is voor hom dc eerste functie van al les wat cr beslaat. Denken en uiteenzet ting zijn de grondeigenschappen der na tuur. Typcerend voor dc allés ovciTiCor&chendc ml, wel-Uc hij aan het '-scherpe, lógiselic lapjes voor bloekomslagè'n, naaldenboek jes, servetzakjes, kussens, kleedjes, nacht zakken, zakdoekjes met of zonder kantje, laschjès cn tasschen, scliocnzakkcn cn be plakte doozen, handschoenen- cn zakdoe ken soséts, élui's vóór papieren vinger doekjes cn als men knutselen kan, is cr op dat gebied veel meer te bereiken. Men kan z'n krachten beproeven op kin derspeelgoed: van een kist een poppenhuis of kamer maken en die geheel „mcubilce- ren"; men kan ecu pakhuis timmeren of een garage, een poppenkast of tooncêltjc en allerlei kleiner speelgoed, terwijl ook voor grooten veel te knutselen valt, als men daarin wat bedreven is, of hulp van va der of grooten krijgen kan. Ach, het is niet alleen de echte Sinterklaas, die weet te verrassen, die zoo raden kan wat we graag hebben, maar met wat gooeden wil en fantasie kunnen we zelf massa's cadcaux maken en bedenken en met- weinig geld velen gelukkig maken. En voor de kleintjes, die ondanks alle verhalen en tegenspraak nog zoo vast aan Sint gclooven? Die lief hun schoentje zet ten cn zooveel verwachtingen hebben? Kan er geen dubbeltje af voor wat suikcrbcest- jes, chocoladen figuurtjes cn zal cr op den avond zelf niet iets feestelijks en-huiselijks komen, als cr een ketel chocolademelk komt, met wat snoeperij? Zoo ouderwet sell is een ketel „melk", maar zoo verschrikke lijk gezellig en als men zich voorgenomen heeft, heelcmaal niet aan den Sint te doen dit jaar, dan kan men misschien door al die opgenoemde dingen tot andere gedach ten komen cn opgewekt gaan snuffelen, wat er nog in kast en kist cn koffers is, dat dienen kan voor presenten. Een wollen das, een omhaakt'c kleerhanger of kousciiring, eierhoedjes, vingerdoek- of servetringen, een schrijfmap, gemaakt van overplakt car ton (want wie heeft niet een leuke lap daarvoor?) een gebreid of gehaakt kussen van wolrestcn, wie heeft niet metéén zin om te beginnen? Wip kan het over z'n hart verkrijgen, de kinderen en grooten zóó'n teleurstelling tc bereiden en wie erkent, niet, dat het juist zoo heerlijk en goed is, om zoo'n intiem huiselijk feest tc vieren, middenin dezen somberen tijd. Zoo'n vreug dedag vol Verrassingen bindt zoo extra en zoo'n oase in de woestijn verkwikt jong en oud. Houdt den Sint in eere, den goe den Sint die ons in staat stelt zoo heel veel kleine vriendelijkheden te bewijzen, die het leven zeldzaam veraangenamen. B K. - IR denken toeschrijft, is dc uiterlijke vorm van zijn voornaamste werk, de beroemde „Ethica'. Die vorm is aan dc wiskundo ontleend en alle stellingen van zijn leer worden op dezelfde wijze als wiskundige stellingen bewezen. „Hetgeen tc bewijzen was" is evenals in een wiskundig leer boek do steeds tcrugkcercnde slotzin van elk zijner uiteenzettingen. Alle denken be staat voor hem uit dc onverbiddelijke ket tinggang van oorzaak en gevolg en dat geldt ook van do handelingen van deu nienscli, zoodat cr van een vrije wil in den eigenlijken zin van het woord geen spra ke kan zijn. Hoe men ook over deze kwes ties denkt, en daarover zal cr nooit eensgezindheid kunnen wezen toch was er in Spinoza's systeem plaats voor verbo- \on leerstellingen, zooals de veel bewon derd© zin uit zijn „Ethica": „De geluk zaligheid is niet liet loon der deugd, doch de deugd zelf". Do invloed vail Spinoza op andere filo sofen en op de gehcele Wesl-Europcescho denkwijze is ongetwijfeld zeer groot ge weest. Lessing cn vooral ook Gocthe heb ben tot zijn volgelingen behoord. Naast het gedurfde en logische van zijn leer waren het vooral dc volkomen eerlijkheid van zijn karakter, zijn groote moed als het ging om wat voor hem dc waarheid was en zijn stille tevredenheid met een zocr een voudig leven, welke de onverdeelde bewon dering van het nageslacht hebben verze kerd. Zijn roem als bekwaam cn scherp zinnig geleerde wordt nog overtroffen door zijn roem als ccji waarlijk wijs man. Men zegt altijd dat cr in Indie makkelij ker geleefd wordt cn olies „vanzelf" te recht komt. Natuurlijk rs dat overdreven, maar een feit is en blijft het, dat de Euro- pennen zieli daar als liet ware nauwer aan sluiten, mekaar meer helpen cn trach ten het zich aangenaam te maken. Wat trouwens bij hun hard© werken, alleen maar verstandig en noodig is. In dat land van zon heeft men vanzelf spoediger zon nige lichte gedachten en, omdat dc Euro peanen zich daar als liet. ware nauwer een mekaar verwant voelen, helpen zc elkander iii zieke en zorgvolle dagen veel intenser don men in Holland of elders doet. In dezen crisistijd treft ons dat bijzon- dér: als men vrienden heeft, die builen be trekking raken, is het eerste gebod:- hel pen. Heel vaak gebêui-t liet, dat een volle dig gezin bij vrienden intrekt on men ge zamenlijk tracht deze'periode door te ko men en gul wordt cr in Indic geholpen. Als men pas als jonge menschen in het zonneland komt, heeft men het haast altijd eerst wat moeilijk, vooral ook op fi nancieel gebied. Maar het spreekt bijna vanzelf, dat men daarin geholpen wordt cn zooiets doet warmte gevend en prettig aan. Zoodat men- cenmaal zelf er „beter voorstaand", dat dankbaar onthoudt en op zijn beurt weer klaar staat voor anderen, waardoor bijna vanzelf die geest van hulpvaardigheid cn sqamhoorighcid ontstaat in Jan Oost. Lichter vat men het leven cr meestal op en als men een enkele maal leest over con brand dan staat cr bijna altijd bij dat de betrokkene niét tegen brand was verzekerd. Solide huisvaders hier slaan dc handen in mekaar cn snappen zooiets niet; zouden fel-verbaasd zijn als ze hooren, dat er in Indie heel weinig Europeanen tegen brand zijn verzekerd. Roekeloos en dom vindt men dat, maar cr is in Indié zèlden brand in de Europecscho buurten, omdat men ten eerste de keuken nooit in huis heeft en er weinig meer met olie- of gaso- linelampen wordt gewerkt. Van kortsluiting, met brand als gevolg, hoort men zcldcft cn het is een soort bc- minlijk optimisme, dat weinig Europeanen in Indic de moeite en kosten maken, een brandverzekering te sluiten. Maar juist zulke lichtere opvattingen ma ken het leven der Europeanen in Indió lichter en aangenamer want zorgen en tob ben verouderen een mensch noodeloos. In dische jaren tellen tóch al dubbel, dus als men Indischen menschen vaak luchthar tigheid verwijt, is dat eigenlijk iets goeds. Omdat een fleuriger, lichter levenskijk daar dubbel noodig is, wil men niet stokoud worden vóór zijn tijd. B. K. - II. HET PROCES VAN DE R. C. A. Op 15 November is er een uitgebreid pro ces begonnen door dc regeering der Ver- eenigde Staten togen dc Radio Corporation of America en 13 dochterfirma's daarvan, die ervan beschuldigd worden de wet tegen monopolies en trust te hebben overtreden. Honderden deskundigen zijn als getuige op geroepen, o.a. de nieuwe president Roose velt, die in 1919 met de pas opgerichte R. C. A. in relatie heeft gestaan. In dit verband vestigen wij voorts de aandacht op het feit, dat in Canada de fabrikanten van radio- lampen door do regeering worden vervolgd, omdat zij op onwettige wijze de prijzen op een hoog peil trachten te houden. Een interessante reportage van onzen Berlijnschc correspondent. Op dc groote sorteertafel van het Berlijn schc hoofdpostkantoor ligt een brief met liet ontroerend kinderlijke, doch met dat al on voldoende omschreven adres: „Aan 't Korst mannetje". Dc ambtenaar, die misschien zelf kinderen heeft, draait hein om en om. Een afzender staat er ook niet op vermeld. Hij verdwijnt dus in den prullemaud, zoudt u denken? Neen dat in seen geval. Het is een brief, die aan de zorg der posterijen is toevertrouwd. Het'verschuldigde porto is ci voor betaald. Ho© nietszeggend dus hei, adres is, hoe onleesbaar liet handschrift, hou beschadigd misschien de enveloppe, er wordt een onderzoek ingesteld waarvan do onkosten soms 100 of 10Ö0 maal zoo hoog zijn als dc waarde van den postzegel. In het bovengenoemde geval is het. inderdaad ge lukt om den brief (zij het. ook na veel moei te) te bezorgen aan den persoon voor wicu hij eigenlijk was bestemd, n.l. aan den va der van het kind, die zoodoende nog op tijd het verlanglijstje in handen kreeg. Doch die brief is er nog maar één van dc drie mi!- liocn, welke jaarlijks met een onvoldoende of onjuist adres in handen van de DuHschq posterijen worden gqsleld. Het grootste \gcdeclte van die brieven wordt tenslotte toch nog aan do geadresseer den ter hand gesteld, doch wat daarvoor eerst allemaal gedaan moet worden, daar zou men een spannende detective-roman over kunnen schrijven. Zoo was cr eens een prentbriefkaart' in de bus geworpen, waarop aan de andere zijde een vurige liefdesver klaring van „Emma" stond, doch zonder adres. De foto stelde een oud gebouw voor met vele verdiepingen, waarvan één raam met een kruisje was gemerkt. Daarnaast stond: „hier wpoii ik." Nu va ren er in die stad vele huizen, die er onge veer zoo uitzagen. Met behulp van een lou pe kwam men echter het huisnummer tc weten en nadat het gebouw was gevonden, kon men de afzender, die nog steeds dezelf* de kamer had het adres vau „Emma" opge ven. Zoo kreeg deze vele weken na dato do briefkaart toch nog in handen. Zooals wij reeds zeiden, komen er juai- lijks S milliocn onjuist of onvolledig ge adresseerde brieven in handen der Dintsche posterijen en wel 500.000 te Berlijn, 140.000 te Leipzig, cn 210.000 tc Münchcn. Sommige adressen zijn zelfs opzcttolijk onleesbaar gemaakt. Over het algemeen worden dc brieven desondanks aan de geadresseerden bezorgd, doch liet is niet altijd mogelijk. En dan verdwijnen zc in een aantal kasten, dio in den wandeling het brievenkerkhof wordt genoemd. Daar blijven ze 4 k 6 weken en dan worden zo verbrand, na eerst geopend tc zijn om mogelijke aanwijzigingen of inge sloten geld niet verloren tc laten gaan. Het geld wordt bewaard en is na verloop van een bepaalde termijn het eigendom van een steunfonds, dat daardoor niet minder dan 700 Mark als gemiddelde ontvangt. Wij vroegen den ambtenaar, die belast vos niet het openen der voor verbranding be stemde brieven, van wat voor menschen zo in hoofdzaak afkomstig waren. Hij glim lachte: „Vergeetachtigheid schijnt in het bij zonder een eigenschap van verliefde men schcn te zijn, want vier vijfde van de ver brande epistels zijn liefdesbrieven. De twee de groote post wordt gevormd door de mas sazendingen van groote firma's of adresbu- reaux. Doch wat ik mij nooit kan begrijpen, is dat menschen bankbiljetten per brief ver sturen on or dan nog een onvoldoende adres op zetten. Ze hebben liun verdiende loon, want zc hadden een postwissel moeten nemen, en wij kunnen er arme menschcn mee helpen. Ik mag er dus niet over klagen, maar onbegrijpelijk blijft het." Dc menschcn verzorgen met dat al hun brieven nog heel wat beter dan hun post pakketten. Slordig dichtgcbondo», en zon der zorg verpakte, onvoldoende geadresseer de postpakketten zijn aan dc orde van den dag. Dozijnen ambtenaren doen niets anders dan de verscheurde omhulsels verwijderen cn door stevig pakpapier vervangen, uitpui lende dingen naar binnen stoppen en...- hondorden pakketten openen om te zoeken naar het duplicaatadres, dat zich in elk pakket moet bevinden. Dikwijls is dit zoo ken echter vruchteloos. Er zijn behalve brieven ook postpakket ten die met den besten wil van de wereld onbestelbaar blijven. Ze komen in een cen trale. waar de pakketten met spoedig be dervende levensmiddelen worden uitgezocht' en verzonden naar dc dagelijks gehouden verkoopingen. Do andere pakketten worden geregistreerd met een zoo nauwkeurig moge- lijke opgave van hun inhoud en komen eerst na vier waken onder den hamer. Dc opbrengst der verkoopingen komt eveneens ten goede van het steunfonds, zoorlat de on verbeterlijke slordigheid cn vergeetachtig heid van vele menschen tenmiste nog ergens goed voor is.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1932 | | pagina 17