VONK EEN NIEUWE PROVINCIE VEROVERD HGMOEOPATHISCKE MIDDELEI LUNCHROOM VONK LUNCHROOM Bittergarnituur Vischcroütons LETTERKUNDIGE KRONIEK CYCLOSTYLEPAPIER INKT EN STENCILS Fa. H. ELZENAAR Dr. MADAUS Cc H. M. WATELER—v. DiJI VONK'S BEROEMDE BANKETKOEKJES? Concertgebouw „DE VALK" P, GROENHUIZEN SCHA.TORJE 4 C. DE JAGER HOEDEN M oW» oo**>ot ROMEINSCHE BRIEVEN December was hier zonnig en warm; vóór Kerstmis is het hier trouwens meestal nog mooi en kunnen we van klare herfstdagen genieten. De parken blijven, dank steen eiken en cyprcsscn, altijd groen; ook de groote grasvelden zien er zomcrsch uit en zóóveel kinderen spelen er, dat ze als be zaaid schijnen met margrietjes. In dc „Cas- fclli Romani" is het nu nog warmer dan in Rome, waar hooge huizen dc koesteren de zonnestralen onderscheppen. Het is een feest op zoo'n winterdag door de Campagna te rijden en een Nederlander, die voor het eerst hier is, de schilderachtige omgeving van de Urbs te laten zien. We kozen voor die excursie den dag, waarop do Duce naar de stad Littoria (even verder dan Velletri) zou gaan om daar plechtig het stadhuis te openen en er de driekleur to ontplooien. Wij, die even buiten Rome een jaar ge leden waren, zijn verwonderd over de snel heid waarmede do Campagna bebouwd en ontgonnen wordt. Kleine boerderijen en rifdn huisjes met een aardig stukje grond, dat de bewoners erbij cadeau krijgen, staan nu ddur, waar nog voor kort dc schapen graasden; geasfalteerde wegen doorsnijden het land, waarachter het Albancr-gebcrgte als een blauwe golvende muur zich uit strekt. Wanneer dat bebouwen in zulk een snel tempo wordt voortgezet zal, binnen vijftig jaar, Frascati een voorstad van Ro me worden. Nu ligt het nog omringd door olijvengaarden en behoudt zijn aristocra tisch karakter door de prachtige villa's en paleizen, die uit het tijdperk van het nono- lisme dateeren. We rijden door Marino, beroemd om zijn geurigen wijn, waarvan dc Marineezen zelf groote lief hebbers zijn; hun revolutionnaire geest en vechtlust zal daar niet vreemd aan wezen! Het stadje is oud en schilder achtig; maar het heeft niet het bekoorlijke van Castel Gandolfo, dat boven het rneer van Albano uitrijst. Hier wordt nog altijd gewerkt aan het uitgestrekte zomerverblijf van den Paus. Dc beuken, waarmede de Albarier-bergen beplant zijn. hebben een gouden gloed en het rneer tintelt in rood bruinen en azuren glans. Rechts van ons ligt Rome; dc koepel van de St. Pietcr hangt als een groote klok hoven do stad. waarover een nevel hangt. Hoe ver schijnt zij verwijderd met haar stof, benzine-walm en lawaai. Als we in Albano komen, is de stad versierd met vlaggen en groen. Over al lezen wc „EVVIVA IL DUCE" en ook Gcnzano, Ariccia en Velletri, die we pas- scercn, zijn in feestdos; dezelfde welkomst groet, waarmede dc groote man gehuldigd zal worden overal! We naderen do Pontijnschc moerassen, een terrein aan de zeekust, 12 kilometer lang en 2S breed; reeds sinds meer dan 2000 jaren werd het geschuwd om zijn gif tige uitwasemingen, die een kwaadaardige malaria veroorzaakten. Appius Claudius liet hier in de vierde eeuw voor Chr. een w eg aanleggen (Via Appia) en hij deed ccni- ge pogingen om door het graven van kana len het land droger te maken; ook Augus tus werkte in die richting, maar zonder succes. Trajanus slaagde er in een gcdeclto tot vruchtbaren grond te maken, maar toen het werk gestaakt en Rome zelf met ver woesting bedreigd werd, breidde het moe ras zich opnieuw uit, Dc enkele Pausen die iets poogden te ondernemen, lieten het werk weer steken en de herders, die zich hier met hun kudde neerzetten, stierven er als dc ratten; toch had Italië vrucht baren grond zoo noodig' Dit was dan ook de reden dat Mussolini op zijn program had gezet het gevreesde Pontijnschc moeras om tc scheppen in een vruchtbare provincie. De afgeloopcn tien jaren hebben ons geleerd, dat de Duce al zijn plannen met taaie vasthoudendheid uitvoert en daarom waren wij niet ver wonderd toen wc hoorden, dat er na 14 maanden op een bodem die de kweekplaats was van giftige bacteriën, nu een stad met G000 inwoners staat, waar al geploegd en gezaaid wordt! Do stad, die dc hoofdstad van dc provincie Littoria wordt, zal dien- zelfden naam dragen en deze is goed ge kozen. want deze strook gronds mag niet als een stuk van Velletri beschouwd wor den. Al die „Castclli Romani" zitten vast aan de oudheid en hebben een geschiede nis; boven Frascati ligt Tusculum, de ge boorteplaats van Cicero. Albano is ouder dan Rome, maar hier zal een nieuw land aan het nieuwe Italië geschonken worden door de mannen, die den grooten oorlog meemaakten! Dc liktorenbundel, die het fascisme in zijn vaandel voert, is een sym bool en een realiteit; zij is het zinnebeeld van samenwerking en kracht en haar vlag mag uitwapperen boven een grond, die met den vloek der onvruchtbaarheid gesla gen 6cheen en waar nu weldra geoogst zal worden. Vroolijk staan de licht-blauwe huizen op den vetten roodacktigen akker, waarin al liet zaad sluimert waaruit het graan om hoog zal schieten; bij elko woning is een stal met cenig vee, een schuur voor het graan cn ccn voor dc landbouwwerktuigen. Een kleine kerk en ccn raadhuis met hoo- gen toren staan op het midden van een vrij groot plein, waarop nu duizenden arbei ders en zwarthemden zijn samengestroomd. Een luid gejubel zegt ons, dat dc Ducc in aantocht is. De plechtige inwijding van de nieuwe provincie neemt ccn aanvang. Op het balcon van het raadhuis verschijnt do bisschop van Velletri, hij zegent, dc jonge kolonie cn haar bewoners, hij zegent den eersten oogst en de banicron van strijders un oud-strijders, van do jonga fascistische vereenigingcn; hij zegent den liktorenbun del op zwarten grond en allen ontblooten eerbiedig het hoofd. Als de Duce daarna op het balcon verschijnt, barsten jubelkre ten los uit die geestdriftigen, waaronder er wellicht zijn Hie met hem in de loopgraven vochten. De burgemeester van de nieuwe gemeen te neemt dun het woord en geeft een kort •verzicht van de feiten, die aan deze stich ting voorafgingen. Ilij herinnert er aan dat den dag nadat de grond geschonken werd aan het nationale werk der oucl-strijdcrs, ccn trein 1300 arbeiders bracht, die dc bos- 6chcn begonnen te rooien. „Eind Januari werd van het eerste huis dc steen gelegd cn dcri 30en Juni werd in tegenwoordig heid van 5000 arbeiders in uw naam cn op uw verlangen de eerste steen voor het raadhuis gelegd en daarmede oen nieuwe stad: Littoria, gesticht. Vier maanden later kwamen do eerste gezinnen, nu zijn er reeds bijna 500 en telt onze kolonie ruim GOOO vaste inwoners cn een vlottende be volking van elfduizend arbeiders. Wc zijn overtuigd dat we u ter viering van het decennium geen schooner geschenk kon den aanbieden dan dezen arbeid, die op uw bevel en volgens uw wensch geschiedde". Daarop ontving de Ducc de sleutel van het fonkelnieuwe stadhuis, hij opende er dc deur mede onder luid gejuich van dc nanwozigen cn sprak van hot balcon af dc nieuwe burgers toe, eindigend met deze woorden: „we bobben een nieuwe provincie veroverd. Hier op dezen bodem voeren wij een ernstigen cn energioken oorlog cn dit is de oorlog dien ik verkies tc voeren met u boven alle andere!" Dit mooie woord zal overgeseind zijn naar Yoego-Slavië, dat opgehitst tegon Ita lië, de Venetiaansche leeuwen in Trau ver nielde. Zelfs met behulp van dynamiet wer den eerwaardige kunstwerken vernietigd dagteekenend uit den' tijd, dat Trau bij Venetië behoorde, een daad van bar- baarschhcid, die de woede van dc heetbloc- dige Italianen in niet geringe mato opwek te, hevige demonstraties van do studenten in Rome tengevolge had, die het liefst in het Yocgo-Slavische consulaat alles kort cn klein hadden geslagen. Des tc indrukwek kender was nu dc feestelijke inwijding van de nieuwe provincie en het woord van den Duce aan ,de oud-strijders: „dit is de oor log, dit is dc verovering die mij het liefst is!" Fier strekten zich dc Italiaansche kleu ren uit in de zonnige lucht cn wij meenden op het blanke veld het woord te lezen, dat er met gouden letters op geschreven stond: Vrede op aarde. Aan do mcnschen van goeden wil. ET HA FLES. Hot Enval Gods, door Albert Helman. (Rotterdam, Nijgii on van Ditrnar N.V.) 1932. Een belangrijke cursus. Ondanks het feit, dat het publiek dat boeken koopt, alleen maar voor dikke fa milieromans gevoelt en dc boekhandelaren alleen maar zulke romans aanbevelen, heb ben de uitgevers Nijgli cn van Ditrnar d^n prijzenswaardigen moed gehad, ccn bundel korte, novellistischc schetsen in het licht tc zenden van Albert Helman. Misschien leert men het wezen van ccn schrijver nog beter kennen uit dergelijk werk dan uit grootcrc boeken; zulke schetsen zijn dichter ver want aan het dagboek, zij vormen per soonlijke documenten voor het begrip van do schrijversfiguur. In zijn „Opdracht" aan dien wondelijkcn geest en levenskun stenaar C. Vos, die tot dc literatuur behoort, zonder dat hij zich anders dan bij uitzonde ring aan dc kunst van het schrijven bezon digt, geeft do pessimist die Albert Helman is, zich reeds terstond bloot. „Jij weet" zoo richt dc auteur zich tot C. Vos „hoe ons leven is, onder welke soort tribulación wij gebukt gaan wei nige in getal, maar daarom ook nooit meer door ons vergeten, cn om welke talrijke dingen wij volkomen onverschillig werden. Zoozeer, dat ik geen boek meer schrijven kan noch wil voor kinderen of voor stille vromen; geen lectuur die door een edele vorm de aandacht trekt, ook als zij han delt over waardclooze zaken. Mij is de lust reeds lang vergaan te schrijven om bewon dering van kameraden die naar nieuwe zeggingsvormen haken, terwijl zooveel oude, eeuwenoude dingen, welke telkens weer opnieuw, verjongd en smartelijker in het menschenh&rt ontstaan en hcrontstaan, nog ongezegd zijn. Ik werd afkcerig van dit spel, te moe misschien, maar zeker altezocr teleurgesteld, nu ik de inzet ken en ook het poovere gewin. Waarom zal ik nu nog des avonds naai de parken gaan, en op e<m bank l?ij stille vijvers cn idylle droomen, en zwanen zich zien spiegelen over wolken, en zelfs als Narcissus vreugde zoeken in het spiegel beeld van wat slechts nphemeer is en toe valligheid in mij? Het schoon bedrog laat. ik aan anderen over; ik geloof niet meer in Zuid noch West noch Noord, dat daar geluk zou zijn, het groote, stille, duurzame geluk dor ze kerheid Als wij in dc wereld moeten staan, en even zijn getreden uit ons zelf (dat elke dag met nieuwe roekeloozc hardheid werd ompantserd), wat wil men dan nog doen met deernis, sentiment, een valsclio hoop, een huichel-glimlacli, een banket van woorden, woorden, woorden? Er is heel weinig groote daad, heel wei nig groote onverschilligheid, cn ik .belijd opnieuw, als vaker tegen jou, dat ook ik dikwijls zondig tegen deze koelheid die dc nieuwe deugd is welke dc god der huidige dagen van ons vraagt. Maar 't zou geen daad zijn, en een groote zonde tegen dat wat in ons diepste leeft, wanneer ik nu nog 6chrijven ging voor zelfverzekerden en wie zich graag vermeien in een schijnge luk. En zelfs de lust hiertoe ontbreekt mij. Ik weet waarom. Wij zijn van deze tijd de vele kleinere riolen, waardoor verbruik te stof en nieuwe grondstof, stank en voe dend mest en afval en een vruchtbaar hu mus uitspoelt naar liet groote cloaak, waar in al wat goed w zinM, en wordt bewaard. Waar in een bruine poel liet olieachtig Jlin- steren \an de maan gezien wordt. Waar van men zegt dat daar leven en traditie, god cn schepping, tijd en eeuwigheid el kander raken, zooals licht cn watervlak, of waterdiepte on bodem, aarde en ledig ruim. ;Nog hccrscht liet. onder dwazen tot dc goede toon om blanke duiven voor poëtisch aan te zien; cn onze fantasieën, schuwe, vormloozc rioolratlen, kunnen in de schoon- gcschuurdc winkelstraten slechts gehaat zijn cn slechts afschuw wekken. Doch wij. nietwaar, die dagelijks deze dieren voede ren uit de hand, wij kennen hun geheim, wij weten hoe al die geruste zelfverzeker den, al die verheerlijkt lachenden, die kui- sche extatici eenmaal ook door 't riool heen worden uitgespoeld, tot voedsel voor de ratten. Ook zij moeten, vandaag of straks, ver gaan in de kanalen van het. leven, in de darmen van dc stad: en onder stank ont binden, en hun aandeel brengen aan liet nieuwe leven en de nieuwe aarde. Van deze dingen zullen zij die leven in 't riool ge wisser spreken, dan wie duiven voederen op dc daken, cn wie denken dat dc vogels be ter zijn dan aardc-dicrcn. Wij hebben meer de vieze overalls be mind dan 't zondagscli pak waarin wij ons somtijds vermommen moesten: en wij we ten ook dat. ratten en de zwarte visschen van de modderpoel waarin wij dikwijls zwemmen, evenzeer gewild zijn door fiun schepper, als het schijnbaar edeler gedier te. Nooit ook hebben wij ze als de hetere, maar ook nimmer al3 dc slechtere schep sels aangezien." -i, Deze opdracht is op zichzelf belangrijk. Zij leert ons, dat het nog altijd tot liet be grip der literatuur behoort, zich te verzet ten tegen het maatschappelijk gestelde, te gen den geest der collectiviteit., die hoe langer zoomccr terrein wint in onze hui dige samenleving. Wij herinneren in dit verbond aan dc uitspraak van Carrv van Bruggen in haar „Prometheus": „Allen, die aan den denker verwant zijn, de recht vaardige en de Kunstenaar, voor zoover zijn Kunst de wecrspiegelig zoekt te wezen van redelijkheid en rechtvaardigheid, zijn de vijanden van' elke collectiviteit. In een werkelijk gezonden cn goeden Staat bestaat naar de ware redelijkheid en dc ware rechtvaardigheid eenvoudig geen ver langen, dit alles gaat op. gaat ondgr in het collectief belang". Tegen deze collectiviteit verzet zich de geest en de ziel van den Kunstenaar. En het is daarom niet zonder zin, dat de mo derne literatuur telkens opnieuw haar hel den zoekt aan den zelfkant van de samen leving, dat zij niet meer bij machte is haar Ideecn gestalte weer tc geven in maat schappelijk respectabele figuren. In een tijd als de onze, waarin hef collectieve het „nor male" is, waarin de groote persoonlijkheid geen kansen nicer heeft tot maatschappelij ke' rechtvaardiging. moöt de literatuur, lile hardnekkig vasthoudt aan haar drang tot' accentuecring van liet persoonlijke, haar uitverkorenen kiezen niet boven maar on der den maatschappelijken norm. Zij zoekt datgene, wat afwijkt, en nu zij zoo weinig ver heven afwijkingen meer ontmoet, grijpt.vij vanzclvc naar wat afwijkt naar beneden, wel bewust, dat zij zelfs in deze duistere domeinen haar vermogen van alles in het licht der schoonheid tc plaatsen niet zal verliezen. Er bestaat een principieel onderscheid tusschen dc houding van schrijvers als Hel man en de houding van het naturalisme. En dat. onderscheid is hierin gelegen: het naturalisme wil het hcclo leven omvation. Door de nauwkeurige cn bewogen weergave van wat zich zonder voorkeur aan den in dc wereld rond zienden schrijver openbaart, laten de dingen zelf hun tragische scha duwen zien. In deze kunst van Helman ligt een bewust streven naar heroïek, zij het dan dat het een heroïek op haar kop is, een heroïek, waarin liet gemis en dc gebroken heid van vele levens opzettelijk wordt be klemtoond. Albert Helman leidt ons, wanneer hij ons vergezelt door dc drie nfdcelingcn van zijn bundel, getiteld: „Onbehagen", „Vrouwen en „Woest bereid" door een tuin vol gifti ge geuren, een soort „jardin des supplices." Wij willen, om den lezer don aard dezer verhalen tc laten kennen, er drie, welke ons bizonder hebben getroffen, in enkele woor den uit over vertellen Wij nemen allereerst de eerste schets, ge titeld „Een Tweevoudige". Deze schets be gint met de beschrijving van een kantoor ambtenaar, waarvan ik het eerste gedeelte voor U overschrijf: „Om vijf uur brengt mijnheer .Jukkers de laatste brieven die ondertcckend moesten worden, bij de patroon. En elke dag weer staat hij toe je zien, hoe deze zijn naam zet onder elk beschreven vel, nadat hij het vluchtig heeft doorgekeken; vluchtig maar, want de patroon wist wel: op ccn brief die Jukkers hem bracht kon hij vertrouwen. Ze werden zonder tikfouten, in keurige, (lef- tig-verloopendc volzinnen geschreven, die in de twintig jaar 'dat mijnheer Jukkers dc correspondentie van dit kantoor behar tigde, een vertrouwenwekkende bezadigd heid, iets bijna intiems hadden gekregen. Er waren mcnschen die zelfs haclden opge merkt dat de brieven waren zooals Jukkers zelf geworden was: eenvoudig, verzorgd, vormelijk, buigzaam. Ilij deed zijn werk met ccn nauwgezetheid cn overtuiging die men gemakkelijk liefde zou kunnen noe men; daarom werd er zelfs in zulke han delscorrespondentie iets teruggevonden van dc mensch die nu rustig over de schrijf machine gebogen /at, zonder te jachten, juist zooals hij de eerste tien jaren van zijn kantoorleven met de penhouder in de hand had gezeten. Het was de kalmte van iemand die weet dat hij nog rijf jaren voor zich heeft alvorens het zilveren jubileum te vieren, met een toespraak van de pa troon en een envelop, cn een toespraak na mens het andere personeel en een geschenk. Fn wie de brieven anders las dan om ken nis tc nemen van de schriftelijke bevesti ging zijner bestelling, of de beleefde doch drigendc aanmaning tot. een spoedige re mise welke werd tegemoet gezien, vond daarin iels van mijnheer Jukkers' bleeke cn eenigszins magere gestalte, van zijn keurige boorden en zijn glanzend zwart pak en zelfs van dc drie boterhammen, een met vlccsch. een met kaas en een met koek, die hij elke middag uit het boterhammen-pa» pier cn de krant haalde, waarin hij zo zelf zorgvuldig had verpakt. De patroons vonden zijn brieven „smakelijk", cn als mijnheer Jukkers er ooit zelf over had na gedacht, zou hij ze misschien vervelend cf oudbakken hebben gevonden. Maar hij had zich aangewend om over de dingen van liet kantoor niet buiten de kantooruren na te donken, dit scheen hem een voor waarde voor zijn ambtsgeheim. En buiten de kantoor-uren Wat deed mijnheer Jukkers als om zes uur het kantoor sloot, en nog een lange avond eii ccn lange nacht wachtte, alvo rens het weer negen uur zou zijn en de kantoordeur opnieuw geopend werd? Won derlijk. er was nooit iemand die de vraag deed: „Wat doet mijnheer Jukkers in zijn vrije tijd?" Iemand die van negen tot. zes zijn plicht doet, nauwgezet cn ijverig, heeft recht op een ongestoorde rust. Men wist dat dc lieer Jukkers op Zon dag n.aar de kerk ging, altijd om negen uur hij was gewend op dat uur ergens heen te gaan cn daarna ging hij wande len, het park door. dronk om twaelf uur zijn kopje koffie in het paviljoen, bleef plakken als er een bekende was, ging 's mid dags naar een bioscoop, ontving des avonds een visite, wanneer hij er niet zelf een ma ken ging bij iemand van 't getrouwde per soneel. Zoo'n Zondag" gaat wel langzaam, maar des maandags lijkt ze altijd zóó gauw om Men wist van dag 'tot dag waar Jukkers was, men zag hem nooit in gezelschap van een vrouw, hij kwam niet waar ge danst werd of geflirt, rnen meende dat zijn leven welkte zooals dat van vele vrijgezel len, die 't leven zwijgend dienen, het leven van een ander, van een zaak. In schijn ten minste." Wat blijkt er omtrent dezen mijnheer Jukkers? Dat deze dorre, iederen dag als een klok afloopende celibatair een verbor gen leven had, dat vol was van hartstocht en van verlangen. Dat hij iederen dag een brief schreef aan een denkbeeldige geliefde, en dien brief op de bus deed aan zijn eigen adres, om hem daarna iederen dag regel matig in het vuur tc vernietigen. De tweede schets, die wij naar voren ha len is dc geschiedenis, getiteld: „Dc moor denaar en zijn zoon Een geneesheer wordt geroepen bij den minnaar van zijn vrouw. Hij heeft bij hem een levensgevaarlijke ope ratie te verrichten. Hij doet, zijn werk feil loos, hij redt het leven van den huisvriend, die hem bedroog, maar later sterft do man toch. door onvoldoende naverzorging. Nu heeft de dokter liet gevoel, dat hij zich on bewust an n zijn medeminnaar' gewroken heeft. Door deze tragische geschiedenis heen, weeft zich het motief van zijn zoon tje. dot mot hem spelen wil cn door zijn naieve verlangens cn gezegden, het geval te schrijnender maakt. Een derde verhaal handelt over een „lepra'-lijdercs, die zoogenaamde „droge lepra" heeft. Bij deze patiënten zijn geen uiterlijke kentcekcnen van de ziekte aan wezig, maar dezelfde vernietiging, die hij anderen het uiterlijk aantast, voltrekt zich bij licn inwending. Geen genezing is moge lijk. Op zekeren dag verrast hen een ver schrikkelijke pijn, die aanduidt dat de ziek te hart of nieren bereikt, heeft. Deze lepra-lijders worden op afzonder lijke plaatsen gevangen gehouden, opdat zij dc gemeenschap niet zullen besmetten maar liet gelukt hun vaak tc ontvluchten, en zoo gaat het ook met dc vrouw, die hier bp schreven wordt. Zij vlucht, cn ons wordt beschreven hoe zij in een leven van toomc- loos genot in dc groote Australische steden afleiding tracht te vinden, totdat on miskenbare voorteekenen haar waarschu wen, dat dc dood aanstaande is, en zij zichzclve aangeeft bij dc politie. Een waterdroppel ziet er geheel anders uit wanneer wij hem bekijken door den mikroskoop dan wanneer wij hem bekijken met het blootc oog. Duizenden geheimzin nige bakteriecn, die voor het blootc oug on zichtbaar zijn, kronkelen er zich in rond. Zoo is het met het leven ook, als men het bekijkt door den mikroskoop ecner fijnere, innerlijke waarneming. Die waarneming is het instrument van Albert Helman, die ons door zijn zeldzaam lenig en vloeiend proza nog eens extra van de juistheid zij ner vi9ic overtuigt. Schetsen als hij titans publiceerde her inneren aan het. werk van Stephan Zwcig. Er is een verschilpunt. Helman is subjec tiever gericht dan Zwcig. Een zekere voor keur tol het exotische, tot het afzonderlijke cn uitzonderlijke is bij hem bij voorbaat oanwezig. Er staat tegenover, dat hij sim peler is in zijn uitwerking. Wie het leven onder zijn oppervlakte wil leeren kennen, kan zich er niet van onthouden, dit bock tc lezen. Sl Voor ik mijn literair gesprek met den lezer eindig, heb ik nog iets op het hart. Ik zou allen, die belangstellen in deze ru briek, willen uitnoodigen zich terstond te laten inschrijven voor den Cursus, dien Mr. R. Houwink aan onze Utrcchtschc Volksuniversiteit gaat houden over dc mo derne kritiek. De Heer Houwink zal op dien cursus de moderne literatuur laten zien in haar verband roet den tijd. Hij zal ons in de gelegenheid stellen, door zijn breecle literatuurkennis en fijn-beschaafd inzicht, duizendmaal meer van de boeken die er verschijnen te genieten dan wij tot dusver doen. Niemand, die in literatuur be langstelt mag eigenlijk op dezen cursus- ontbreken'' VRAAGT PRIJSOPGAAF Langestraat 84 Telefoon 528 flesch|es a 10 gr. DRUPPELS f 0.60 POEDERS f 0.5( DROGISTERIJ. Apoth. Ass. Hondr. v. Viandcnstr. 30. Tel. 1311 Hebt U al eens kennis gemaakt met Telefoon 281 Groote en kleine zalen disponibel voor feesten, partijen enz. ■VAM BANKETBAKKER EN KOKf &-^.AMER.SFOORT Speciaal adres voor FIJNERE PATISSERIE LANGESTRAAT 19 ONTVANGEN DE NIEUWE COLLECTIE DAMESKAPSALON Tel. 435 Utrechtscheweg 77 Vakkondige en aangename bediening DROGISTERIJ „DE GAPER" JULIANAPLEIN i. TELEFOON 635 NAAST APOTHEEK HAAN In voorraad: Devoo-Occulta Spatader- en Steun- kousen zonder gummi en Lasticflor elastieken lcousen met gummi. Pracht kousen, welke aan alle verwachtingen voldoen per paar 18.75. TELEFOON 910 \t LANGESTRAAT 5S

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1933 | | pagina 14