LEZING VOOR NIET KATHOLIEKEN
PATER WINKEL OVER DE
SOCIALE KWESTIE
De mensch leeft niet van
brood alleen!
**v
Advertentiën
DANKBETUIGING
E.J.G. Mertens zur Borg
AFWEZIG
Soefi Beweging
PENSION
„VOOR ALLE STANDEN1
Muziekschool
A. J. c. MOOY
Zij is niet uitsluitend een vraagstuk
van stoffelijk belang, doch
i'ooral een godsdienstig
en zedelijk vraagstuk
Gisteravond is in dc parochiekerk van
Sint Henricus aan de Paulus Borstraat al
hier, de eerste van de zes conferenties voor
niet-katholicken gehouden.
Aangezien het niet onze gewoonte is om
van cursussen of series van lezingen telken
male een verslag te geven, volstaan wij er
mede, door alleen van deze eerste conferen
ce, welke zéér goed bezocht was, een ver
slag tc geven, waardoor tevens de aandacht
op deze reeks van conferenties wordt ge-
a cstigd.
Pater lector A. J. Winkel O. P. uit
Zwolle, die deze conferenties houdt, behan
delde gisteravond het onderwerp: „De socia
le kwestie".
Alvorens tol het eigenlijke onderwerp tc
komen, gaf hij allereerst een korte inleiding
waarin hij meer speciaal het doel dezer con
ferenties uiteenzette. Hiermede beoogt de
Katholieken kerk geenszins het maken van
bekeerlingen, daar naar dc overtuiging der
Katholieken, overgaan van een anderen
Godsdienst naar de Roomsch Katholieke,
het werk is van God's genade. Het doel is
evenwel de toehoorders door een objectieve
uiteenzetting bekend tc maken met dc leer
der Katholieke kerk. Zij die persoonlijk met
pater Winkel wilden spreken, of hem schrif
telijke vragen wilden stellen, konden dit
doen; hun zal in dc zesde conferentie een
antwoord worden gegeven.
De sociale kwestie in het algemeen.
Pater Winkel ging vervolgens over tot de
behandeling van het bovengenoemde onder
werp,. waarbij hij er allereerst op wees, dat
gebleken is, dat dc moeilijkheden zich niet
zoozeer bewegen op het terrein van het R.K.
geloof, dan wel op het terrein van het Ka
tholieke leven. Men hoort dan ook maar al
tc vaak het verwijt: „Waarom is het katho
lieke léven dan zoo onvolmaakt, als de leer
zoo volmaakt is?"
In vroeger jaren durfde de kerk op to
treden tegen overmatige rijkdom en machts
aanmatiging, doch nu valt te beluisteren,
óók bij katholieken, het hevige wantrouwen
in dc sociale zorgen der kerk. Waarom zegt
zij dan niet, dat een eind moet worden ge
maakt aan het menschonwaardig proleta
riaat, en dat het bezit redelijk moet worden
verdeeld? Waarom treedt zij niet op legen
liet, kapitalisme, tegen uitbuiting van den
arbeider, enz.? Waarom predikt zij voortdu
rend berusting, geduld en onderwerping, ter
wijl zij niet optreedt tegen onderdrukkers?
Zijn Kerk en Kapitaal dan één?
Deze klanken zijn algemeen bekend; velen
drijven af van de kerk, glijden in de armen
van socialisme en communisme, omdat de
kerk huns inziens tekort schiet op sociaal
terrein.
Deze verwijten zijn volgens spreker over
dreven en ongegrond. Als eenig bewijs wil
de hij aanhalen, dat het economisch libera
lisme alleen in dc katholieke kerk de ecnigo
macht ziet, welke zich verzet tegen het
streven om zich te laten leiden door het stof
felijke. Pater Winkel gaf op deze brandende
vragen het volgende antwoord:
Sociaal is datgene, wat betrekking heeft
op dc gemeenschap; in dezen zin moeten
we allen zijn: sociale menschen. Ilct sociale
vraagstuk is het geheel van de moeilijkhe
den, welke voortkomen uit dc verhouding
tjusschcn verschillende groepen, klassen en
standen, welke samen dc maatschappij vor
men. Sociale kwesties zijn er altijd geweest,
«alhoewel iedere tijd zijn eigen karakter
toont. Om tc begrijpen hoe brandend het
sociale vraagstuk in onzen tijd is, moeten
we eerst een inzicht hebben in de kern van
de' zaak. Ei zijn er, die voor deze kwestie
een* antwoord hebben gevonden in de vraag:
„hoe help ik de arbeiders aan een liooger
loon?" Zij zien er dus alleen een arbeiders
vraagstuk in, hetgeen te begrijpen is, daar
deze groepen der maatschappij roepen en
blijven roepen, nicer dan anderen, om de
rechtvaardigheid, welke hun onthouden
wordt, wijzen op de wantoestanden in de
maatschappij, waarvan zij het slachtoffer
zijn. Hun nood springt het meest in het
oog; dit zijn de eigen woorden van den
Paus. En toch vormt het arbeiders-vraag
stuk maar een onderdeel van de kwestie.
Dc sociale kwestie is ook weer niet uit
sluitend een kwestie van stoffelijk belang.
Wij behoeven geen socialist te zijn om tc
erkennen, dat de goederen bp deze aarde
toch wel wat onbillijk zijn verdeeld; aan de
eene zijde stralend licht en verkwisting van
millioenen, aan de andere zijde: het in-grau-
wc van ie deren dag en millioenen, die een
bijkans slavenjuk te dragen hebben, die in
een rampzaligen toestand verkeeren. Zeker,
stoffelijke dingen springen het eerst in het
oog, doch zij vormen niet in dc eerste plaats
de sociale kwestie. De mensch leeft niet van
hrood alleen! Het natuurlijk maatschappe
lijk geluk hangt niet uitsluitend af van
stoffelijke welvaart. In de diepste kem is de
sociale kwestie in de allereerste plaats een
godsdienstig en zedelijk vraagstuk.
Er zijn er slechts enkelen op aarde, die
niet het van nature gekregen streven naar
bezit van aardsche goederen hebben. Feit is,
dat wij een gcluksdrang in ons hebben,
doch deze kan nimmer bevredigd worden
door aardsche goederen alleen. Indien dit
wèl zoo is, zal dit leiden tot bittere ontgoo
cheling en ontnuchtering. De menschenziel
hoort nog naar iets anders dan alleen mate-
rieele en stoffelijke cultuur. Daarom: wie
meent, dat de sociale kwestie zou opgelost
zijn alleen door opheffing van stoffelijkcn
nood, zónder een verdieping van het leven,
hij vergist zich wel zeer. De conclusie van
velen is: moeten we het kruis dan maar ge
duldig dragen? Is dat nu ons standpunt?
Al wie denkt, dat de slechte toestand in dc
maatschappij het werk is van de zonde en
zich dus maar tevreden stelt met wcenen
en bidden, of dien toestand beschouwt als
tijdelijke straf voor de verwaarloozing van
het eeuwige, of wie denkt, dat deze toestand
het gevolg is van goddeloosheid, of wie
meent, dat het een kwaal is, alleen door
God's almacht te genezen, al wio dit meent,
heeft wel een hécl gebrekkig inzicht in de
sociale kwestie. Ieder mensch heeft recht op
een xoldocnde hoeveelheid van aardsche
goederen. Te groote zorg voor liet dagelijks
brood maakt het voor den doorsnce-nicnsch
zoo niet onmogelijk, dan toch wel zeer moei
lijk om deugdzaam te leven.
Wij weten wel, dat het gist cn woelt in
koppen van millioenen, dat het angstwek
kend kraakt in do gehcelo maatschappij,
dat dc sociale spanning stoeds scherper
vormen aanneemt. Zal West-Europa kans
zien haar geestelijke cultuur te behoeden
tegen de macht uit haar Oostelijk deel?
Pater Winkel ging hierbij terug naar de
renaissance cn liep zoo vervolgens de ge
schiedenis door tot en met dc Fransche re
volutie, welke hij beschouwde als een laat
ste kreet van de symphonic, welko is uitge
kreten in het einde der middeleeuwen. Feit
is, dat klassenstrijd ontbrandt in klassen
haat. In diepste wezen is de sociale kwestie
dus een vraagstuk van godsdienstig-zedehj-
ken aard, waarmede tevens do vraag: „wat
heeft de kerk daarmee tc maken?" i6 be
antwoord. Dc kerk heeft te zorgen voor too-
passing der Christelijke beginselen op ze
delijk gebied; zij heeft de plicht om de leer
van Christus door alles heen tc laten weer
klinken, óók in onzen tijd. Dikwijls wordt
dan de vraag gesteld: „Als dc Katholieke
kerk dan zoo'n geweldige macht is, inter
nationaal met haar leden in alle golodingen
van dc maatschappij, met haar bindende
leer, met haar sacramenten, die zij geven,
maar ook weigeren kan, als dat alles zoo is,
hoe komt het dan, dat ook de Katholieke
kerk tot nu'toe zoo weinig vermocht cn ver
mag voor dc oplossing van de sociale kwes
tie?
Hierop gat spreker het volgende drievou
dige antwoord:
le. Ik betwijfel het ten sterkste of die in
vloed zoo gering is. Zeker, in cijfers is dit
niet uit te drukken, maar wie zal uitmaken,
hoe diep de wereld in materialisme zou zijn
weggezakt als niet telkens die stem uit Ro
me had geklonken; hoe diep in puur hei
dendom, indien de kerk cr niet geweest
ware?
2e. Dc kerk predikt, houdt voor een orde
ning van het maatschappelijk leven op den
grondslag van rechtvaardigheid en liefde,
en dat beteekent een prediking van zclf\er-
loochening ook en zelfoffering.
3e. Hebben wij, Katholieken, kinderen dor
kerk, priester en leeken, wel altijd en over
al gedaan wat wij maar konden om haar
invloed op maatschappelijk terrein zoo groot
tc doen zijn als hij wel kón zijn?
Hebben wij de stem van Rome alleen te
beluisteren met bet oor, of ook met onze
heele ziel en ons heclo hart? Als wij conse
quent dc millioenen doen beleven, wat de
kerk predikt, dan zal de invloed van de
kerk zijn, zooals hij moet zijn; dc Katholieke
kerk is de eeuwig jonge bruid van Chris
tus, ook nu nog!
Nadat dc conferentie op de gebruikelijke
wijze was gesloten, zong een zangkoor een
der kerkelijke liederen.
De volgende conferenties worden gehou
den op 20 Januari, 27 Januari, 3 Februari,
10 Februari en 17 Februari.
HANDELSREGISTER.
Bij de Kamer \an Koophandel en Fabrie
ken voor de Gelderschc Vallei alhier zijn de
volgeifde mededelingen gedaan betreffende
nieuw ingeschreven handelszaken, wijziging
van inschrijvingen cn opheffing van han
delszaken.
Nieuw ingeschreven zaken.
N.V. Ziekenfonds „Ons Belang", Amers
foort, Utr. weg 13. Dir.: G. J. Bumieister en
P. Koning. Pres. Comm.: J. G. N. de Riemer.
Sccr.: A. A. Maljers. Comm.: W. Stuut en
A. F. v. d. Meerendonk.
Mclchior en Co, Amersfoort. Venn.: S. W.
Melchior cn M. J. Gerzon.
„De Samenwerking", slagerij, Amersfoort,
Oude Soesterweg 157. Eig.: P. Arlar. Mede-
cig.: R. Eykelenburg.
H. F. v. Nes, Aannemer,. Amersfoort, Hei-
ligenbergerweg 51. Eig.: II. F. v. Nes.
Type cn Copiecrinr. „Vitesse". Amersfoort,
Wilh. straat 10. Eig.: E. M. v. Hamers veld.
„Economa", Economische apparaten voor
land- en tuinbouw, Amersfoort, Schimmelp.
str. 45. Eig.: C. A. J. J. v. d. Linden.
Th. C. Schipper, Tirnmcr- on Bouwbedrijf,
Amersfoort, Kampstr. 76. Eig.: Th. G. Schip-
por.
Wijzigingen en opheffingen.
Fa. Huygen en Scherf, Tech. art., Amers
foort, Nijverheidstraat, opgeheven.
N.V. Jac. Vos en Co's Exp. slachterijen,
Amersfoort, Nijverheidstraat 28, toetr. Dir.:
C. H. Vos cn H. C. Vos.
J. Groen, sig.handel, Amersfoort, Arnh.
weg 74, opgeheven.
B. Kok, Aannemer, Harderwijk, Oliestr. 1,
opgeheven.
Th. G. Schipper en H. F. v. Nes, Aan
nemers, Amersfoort. Kamp 76, opgeheven.
G. S. Grootkop, Galanteriên enz., Amers
foort, Kamperb. poort 2. opgeheven.
G. F. Sukkel, Timmerman, Soest, Wilh.
laan 14, opgeheven.
CITY-THEATER.
„De Zoon van den Radjah".
Wie amusement zookt kan dezo weck
weer terecht in het City-Thoatcr, waar als
hoofdnummer een film loopt, zoo spannend
als een boeiend feuilleton. „Dc Zoon van
den Radjah" speelt in Britsch-Indie, wat
voor den regisseur aanleiding is tot een
goed gefilmd begin, waarin natuuropnamen
en gefotografeerd volksleven afwisseling
brengen. De liefdesgeschiedenis, die daarna
aanvangt, is cr nu eens een zonder het
traditioneele „happy end" en dat is voor
een Amerikaansche Metro-Gpldwyn-Mayer
film werkelijk een unicum. Want de zoon
van den Radjah krijgt het mooio Engelsche
meisje nu eens niet; grootgebracht mot het
begrip van het kostenverschil, kan hij zich
indenken dat het rassenverschil een on
overkomelijk bezwaar kan zijn voor een ge
lukkig huwelijk. Oude Oostcrscho wijsheid
doet hem berusten in het onoverkomelijke;
hot gedroomde goluk is meestal schooner
dan do werkelijkheid ooit kan zijn.
Jacques Feyder i3 de regisseur. Indertijd
verwekte hij groote verwachtingen door
zijn verfilming van Zola's Thérèse Raquin.
Spoocdig daarop vertrok hij naar Holly
wood, waar hij, naar Europeesche begrip
pen, zich wel te /.eer aan den Amerikaan-
schcn smaak aanpaste. Toch maakte hij
nog wel opmerkelijk werk, bijv. in de film
Anna Christie met Greta Garbo. In den
Zoon van den Radjah zijn soms invloeden
merkbaar van von Sternberg's Shanghay
Express, vooral in de tegenstelling tusschcn
het Oostersch? leven en het daarin doorge
drongen Europeesche van dc. Engelsche ko
lonisten. Tegen het slot werd zijn onder
werp hem de baas en bleef hem slechts
over een convcntionoele liefdesgeschiedenis
te verfilmen. Do groote verdienste van een
regisseur als Feyder blijft dan wel het zich
hoedon voor alle overdaad, waartoe zoo n
gegeven zoo spoedig aanleiding geeft. Zoo
dat deze film rust en evenwicht in zich
heeft, die het zien ervan tot een prettige
ontspanning maakt. De spelers passen zich
aan dit ingetogen spel goed aan. Ramon
Navarro, de opvolger van Valentino, weet
zijn photogenique kwaliteiten goed te be
nutten, zonder zich al te zeer op den voor
grond te stellen.
Het voorprogramma is grootendeels ge
vuld met een uitgebreide klucht van Stan
Laurel en Oliver Hardy, de twee hardwer
kende komieken, dio den laatstcn tyd meer
cn meer de aandacht trekken. Stan Laurel
is verreweg de beste van het tweetal, het
type van een Engelschen komiek. Zijn mi
miek vooral is voortreffelijk. Ditmaal heb
ben zij het Vreemdelingenlegioen tot on
derwerp van hun zotte klucht gemaakt,
waarbij ze gelegenheid te over vinden voor
hun voortreffelijke dwaasheden. Het jour
naal brengt oen aardig overzicht van de
voornaamste gebeurtenissen van 1932 cn
o m. een kijkje achter de schermen van de
nieuwe Bouwmeester revue, waarbij we Bu-
ziau en Siem Xieuwcnhuizen aan het re-
peteeren zien.
Rombranclt-theater, vertooning
van: „Tusschen 14 en 17".
In het Rembrandt-theater wordt deze
week dc wel bijzonder leerzame fihn: „Tus
schcn 11 cn 1<" vertoond. Deze rolprent be
helst den gevaarlijken leeftijd van kinderen
tusschon 14 en 17 jaar, die zonder voldoen
de toezicht van de ouders met elkander om
gaan.
Hoofdfiguren zijn de kinderen Ina cn
Axel, die een beeld geven van do huidige
verwording, maar ondanks hun val toch
kinderen zijn eti blijven. De film leert ons
het geestelijk tekort kennen, dat deze jon
geren in den afgrond drijft. Schuldig zijn
hier in dc eerste plaats dc ouders, die een
groot gezelschap jongelui tusschen 14 cn
17 jaar alleen.laten, terwijl de ouders naar
een theater gaan. Men ziet het aan de ge
zichten der kinderen* zo snakken cr naar,
dat de ouders uitgaan dau zijn ze vrij!
Een ontluikende Jie/de ontstaat tusschen
Ina en Axel. Aanvankelijk een onschuldige
verhouding, welke al spoedig echter onher
stelbare gevolgen met zich brengt.
lragisch tooncel! Ina's moeder, een too-
kende, hypermoderne vrouw, schrijft over
den sexueelen nood der kinderen, durft
daarbij tc beweren, dat dc kindoren hun
ouders niet noodig hebben en op datzelfde
moment sluipt het kind naar de bibliotheek
om geleerde boeken te raadplegen..., De
moeder ontdekt haar kind, herinnert aan
het verbod om „aan mijn boeken te komen",
maar is door haar drukke bezigheden an
derzijds niet te spreken voor haar kind,
dat wat \ragen wil.
In angst gedreven wordt Axel door Ina
van de gevolgen der sexueele verhouding
in kennis gesteld. Een vriend v.eet een
adres, waar men adviseeren kan; doch
daarvoor is geld noodig en Axel's ouders
onkundig van dc oorzaak van den geld
nood weigeren het te geven. Om het toch
te verkrijgen, begaat de jongeling een dief
stal. Alles ter wille van het jeugdige slacht
offer der ouderlijke opvattingen!
Maar dc diefstal wordt ontdekt en ter
neergeslagen begeeft Axel zich naar Ina's
huis, die hem nog wel tegemoet treedt,
maar juist bij de deur wanhopig ineen
zijgt. Dat brengt Axel tot verdwazing;, hij
rent weg en werpt zich in den vijver. In-
tusschen ieest Ina's moeder in een verga
dering haar dwaze zinnen voor, maar ook
daar komt protest.
Door het ontbreken van een ouderlijk
tehuis is daarnaast Ina's leven verwoest.
AANBESTEDINGSNIEUWS.
De aanleg centrale verwarming voor de
nieuwe R.K. Jongensschool aan het Dupont-
plein is door Burg. cn Wcth. opgedragen aan
de lirnia Jacobini te Nijmegen, en die voor
de verbouwde R.K. Ulo-school, Westsingel,
aan de firma Wolter en Dros alhier.
BURGERLIJKE STAND.
Geboren: 13 Januari.
Evert, z. v. Hendrik Bouwman en Gerritjo
Florijn.
Leendcrt Cornelis Johannes, z. v. Johan
nes Hendrikus Verkerk en Wilhelmina
Wijnveen.
Tot 17 Jan. Toonzaal Sierkunst. Tentoon
stelling van schilderijen (dagolijks 9—5 uur).
14 Jan. De Valk. Feestavond van bet
Frysk Selskip. 8 uur.
14 Jan. Amsvorde. Propaganda-avond van
den J. G. O. B. S uur.
17 Jan. De Valk. Feestavond „Iramanjel."
uur.
17 Jan. Theosof. Loge. Genootschap Neder
land-Frankrijk. Lezing Jean Richard Bloch:
„Lc theatre contemporain cn Franco." .3
uur.
17 Jan. Theosof. Loge (kloine zaal). Socfi-
orde. Openbare lezing van mevr. Z. van In-
gen— Jelgersma over: „Het wonder van het
menschelijk hart." S uur.
17 Jan. Remonstr. Kerk. 't Nut Lezing dr.
Grocneveld uit Amsterdam. 8 uur
19 Jan. City-theater. Propaganda-film-
avond Ned. Blindenbond.
19 Jan. Café d'Oranjeboom. I. A. M. V.
Openbare vergadering. Spreker ds. J. N.
Schermcrhorn, over: „Do Gasoorlog." 8
uur.
20 Jan. Tbcosof. Loge. Spiritischo Ver.
„Harmonin." Psychometrische bijeenkomst
onder leiding van mevr. dr. C Akkringa.
SJ4 uur.
21 Jan. Amcrsf. Kunstkring. Excursie naar
Leiden.
21 t/m. 29 Jan. Soc. „Concordia." Vereeni-
ging voor Kunstbeschouwingen. Tentoon
stelling van schilderijen door A. J. Voorn
(dagelijks 115 uur).
22 Jan. Dc Valk. Feestavond R.-K. Bond
van Handels- en Kantoorbedienden. 8 uur.
25 Jan. Dc Valk. Tooncelver. „Advendo",
volksvoorstelling van „In den Mist.' 8
up.
25 Jan. Toonzaal Sierkunst. Vrije Reli
gieus© Gemocnschap. Spreker ds, A. P. v d
Water over: „De plaats van de religie ten
opzichte van de andere lovensgebieden, zoo
als wetenschap, philosophie, kunst en
ethiek. 8 uur.
26 Jan. De Valk. Amersf. Kunstkring.
Abonnementsconcert, sonaten-avond Alexan
der Schmullcr en George van Rcnesse.
8 uur.
27 Jan. Amicitia. Wccnsch Opcrotte-en-
scmble, opvoering van: „Grafin Maritza.
8 uur.
27 Jan. Hotel „Monopole." Ver. Staten
van Europa. Lezing mr. Schulz van Haegen
over: „Streven on werkwijzo der verei-ni-
ging." 8 uur.
28 Jan. Dc Valk. Uitvoering Centrale Bond
van Spoorwegpersoneel. 8 uur.
28 Tan. Amicitia. Fcostavond „Hermes."
28 Jan. Amersf. Kunstkring. Gebouw de
Poth. Tentoonstelling van schilderijen \an
Charley Toorop en Edgar Fcrnhout.
1 Febr. Toonzaal Sierkunst. Vrije Reli-
gicusc Gemeenschap. Lezing A. R. d? Jong
uit Bussum over: „Levenstegcnsteliingen"
(idealisten en realisten). 8 uur.
2 en 3 Fobr. Amicitia. Feestconcert Arr.ers-
foort's Mannenkoor.
2 en 3 Febr. De Valk. Vertooning van de
Luther- cn Palestina-film. S uur. (Kin
dervoorstelling 4 uur).
3 Febr. Toonzaal Sierkunst. Spiritische
Ver. „Harmonia", lezing van den heer H. v.
Walt over: „Parapsychologie cn Spiritisme."
8J4 uur.
t/m. 9 Febr. Dc Valk. Ncd. Chr. Vrou
wenbond. Bazar ten bato van hei Chr.
Blindeninstituut te Zeist.
9 Febr. Remonstr. Kerk. Ncd. Protestan
tenbond. Ds. J. G. de Jongh spreekt over:
„Spinozn, zijn leven cn werken." 8 uur.
11 Febr. De Valk. Feestavond A. G. V.
„Excelsior." 8 uur.
12 Febr. Soc. Concordia. Joodsche Ver.
„Nut en Genoegen." Voordracht van Siee-
fried van Praag over: „Litteraire Humoris
ten." 8 uur.
ER PABRIÉÏl
LVERSUM
HAMori-AAQ LC.vc.PT rt
FILIAAL AMER5POOQT: 1
ALB.CUYP5TOAAT 70
TCLEF. I350
15 Febr. Markthal. A.V.R.O.-avond. Con
cert onder leiding van Edith Lorand. 8
uur.
15 Febr. Toonzaal Siorkunst. Vrij* Reli-
gieuse Gemeenschap. Lezing A. R. de Jong
uit Bussum over: „Lovenstogenstellingen'*
(doclmenschen en wegmenschen). 8 uur.
16 Febr. Lunchroom Princoss. R.K. Bond
van Handels- cn Kantoorbedienden. Lezing
A. do Graaff over: „Do betoekonia van het
Bondslidmaatschap." 8J{ uur.
17 Febr. Amicitia. 't Nut. Filmavond. 8
uur.
18 Febr. De Valk. Feestavond korfbalver-
ceniging „Amersfoort." 8 uur.
1 Maart. Toonzaal Sierkunst. Vrije Reli-
gieusc Gemeenschap. Lozing A. R. de Jong
uit Bussum over: „Lcvcnstcgciistcllingen"
(schatbewaarders en schatgravers). 8 uur.
UTRECHT.
li Jan. Stadsschouwburg. N.V. Het
Scliouwtooneel, opvoering van: „De King-
fordschool" (abonnement). 8 uur.
16 Jan. Tivoli. U.S.-O.-volksconccrt.
8uur.
18 Jan. Tivoli. U.S.O.-abonnementscan-
cert. 8 uur.
ZEIST.
21 Jan. Concertzaal Figi. Centraal Too-
neel, opvoering van„Mademoiselle.*1
(abonnement). 8 uur.
28 Jan. Concertzaal Figi. Piano-rccita!
Robert M. Casadesus. 8 uur.
4 Febr. Concertzaal Figi. Fritz Hirsch-
Operette„Zu jedem koinmt cinmal das
Glück." 8 uur.
B A A R N.
20 Jah. Musis Sacrum. Gezelschap J3it
Musch, opvoering van „Jean de la Lure."
8 uur,
HILVERSUM.
14 Jan.—11 Februari. Kunstzaal Willem
Brok. Tentoonstelling van teekeningen,
etsen en litho's door D. van Gelder dage
lijks 10—12 en 2—1 uur).
OMREKENINGSKOERSEN.
Off. Not. Niet Off.
13 Jan. 14 Jan. 12 uur
Londen 8.33% 8.36
Berlijn 59.11 59.16
Partis 9.72% 9.72%
Brussel 34.51 34.51
Zurich 47.94 47.94%
Kopenhagen 43 60 42.25
Oslo43.60 43.—
Stockholm 45.75 45.60
New-York 2.49 2.49%
Milaan 12.77% 12.80
Medegedeeld door de Rotterd. Bankvereen.
Volstrekt ccnlge
kennisgeving.
Heden overleed, in
volle zekerheid des
gcloofs, onze lieve Va
der en Grootvader
de heer
REYER
VAN DEN BURG,
Wedr. van Mevrouw
GIJSBERTHA
DE VISSER,
in den ouderdom van
74 jaar.
Vlaardingen:
G. KRAAN-
VAN DEN BURG.
Dr. E. D. KRAAN.
's-Gravenhage:
G. W. DONN ER
VAN DEN BURG.
Mr. J. DONN ER.
Haarlem:
G. SIERTSEMA
VAN DEN BURG.
Ds. J. W. SIERTSEMA.
Amersfoort:
G. VAN DEN BURG.
A. J. VAN DEN BURG-
BLOEMENDAL.
JAC. J.
VAN DEN BURG.
A. J. VAN DEN BURG-
VERTREGT.
Hetercn:
P. VAN DEN BURG.
A. VAN DEN BURG-
VAN DER POEL
en Kleinkinderen.
Amersfoort,
12 Januari 1933.
Bergstraat 20.
De teraardebestelling
zal plaats hebben
Maandagmiddag a.s.
op de Algemeen© Be
graafplaats Soester
weg, vertrek van het
sterfhuis 1 uur.
Aan het sterfhuis
kan geen bezoek wor
den afgewacht.
De Heer VAN DE RIET cn
Eohtgcnoote, betuigen langs
dezen weg hun hartelijken
dank voor de vele blijken
van belangstelling onder
vonden bij hun 25-jarige
Echtvereeniging.
Amersfoort, 14 Januari 1933.
Hessenstraat 14.
Dank aan Directie, Ver
pleegsters en Personeel van
het St. Elisabeths-Gasthuis
voor de liefde en zorg be
steed aan mijn lieve Vrouw,
J. G. HAANSCHOTEN—
v. d. VEEN
op haar ziek- en sterfbed.
Matth. 10:42.
Tevens mijn hartelijken
dank aan doktoren KOLK en
NICOLA i.
Uit aller naam
A. E. C. HAANSCHOTEN Jr.
Arts
Laantje 5, Amersfoort
van Zaterdag 14 Januari tot
Maandag 30 JanuarL
Do overige (Allopathische)
geneesheeren nemen de
praktijk waar.
(cautrum Amersfoort).
Zondag 15 Jan, 11 uur.
Openbare Universeele
Eeredienst.
Spreker de Heer E. VAN
ING EN.
Onderwerp: „De vrees voor
den dood".
DINSDAG 17 JAN. 8 UUR
OPENBARE LEZING.
Spreekster: Mevrouw
E. VAN INGEN—
JELGERSMA.
Onderwerp: Het wonder
van het menschelijk hart.
Beide bijeenkomsten in de
kleine zaal der Theosof. Loge.
Heoft U al vleesch van
Slagerij BEN POLAK? Neen!
Kom dan! Ga met Uw tijd
meel Top concurrentie
Top kwaliteiten. TcL 659.
Fongers H. 48.50 heeft on-
breokb. voorvork, solide trap
as, roestvrije zwarte of blan
ke spaken, br. spatborden,
hoog opgeb. stuur, molesken
kettlngk., bagagedr., pomp,
bel en reflector. In alle hoog
ten zonder prijsverm. Nikkel
of zwart naar keuze.
HUIB HOLSTEIJN.
gevraagd per. 23 Januari
voor ongeveer 3 weken, liefst
omgeving Inf. Kazernes.
Brieven met prijsopgave
Letter R., Postkantoor Lunte-
ren.
Begrafenis Ondernoming
Directeur F. H. M. M1CHELE
Correcte bediening.
Concurreerende tarieven.
Vakkundig geüniformeerd
personeol.
Lijk auto voor transporten
in binnen- en buitenland.
Statie-rouwrijtuigen cn
aulos'.
Kantoor Hooglandscheweg
No. 24, Telefoon 440.
AMERSF00RTSCHE
Einddiploma
Conservatorium
Julianalaan 13