van de Film Aniersfoorisch Dagblad DRIE GROOTE FIGUREN GESTORVEN VERLICHTING Fa.G.A. BEENHAKKER «ACHTERBERGH MOORE, SAINTSBURY EN GALSWORTHY Goede van Uw auto noodzakelijk. is 's winters Alle schynwerpers, bumperlampen, gloeilampen uit voorraad leverbaar. Si. Jorissenstraat4 - Tel. 1667 GEEFT GESCHENKEN VAN BLIJVENDE WAARDE PERZISCHE KLEEDJES PERZISCHE KUSSENS DELFTSCH AARDEWERK KLEIN-MEUBELEN MEUBILEERINGEN WESTSINGEL CECIL B. IS AAN DE GANG! De goeie ouwe tijd is in Hollywood terug. Vestaalsche Maagden en gladiatoren drin ken ice-cream soda's en eten broodje met ham in de studio-cantines, door de poorten stuiven rammelende automobielen, volge laden met geharnaste Romeinen, lange rijen figuranten staan om half zes te wachten voor het loketje van den kassier, waar de werkdag in het studio met zeven en een halve dollar betaald wordt. De verhonge rende extra's eten weer Hollywood is weer de filmstad uit vroeger dagen Cecil B. de Mille filmt weer! De oude tijden zijn teruggekeerd. Cecil B. draagt weer de rijbroek en do leeren kaplaarzen van de traditioneele filmregis seur. De megafoons worden weer druk ge hanteerd en tientallen assistent-regisseurs loopen druk schreeuwend van het kastje naar den muur. Ook de extra's hebben weer eens geld op zak. Ivwitanticloopers wachten buiten het hek van de Paramount studio's. Voor velen van do armsten in Hollywood is het spook van de crisis misère weer voor eenigen tijd verjaagd. De Mille filmt immers! En als de Mille filmt, dan gebeurt er wat in de filmstad! Meer dan zevenduizend figuranten, bijna de helft van alle extra's in Hollywood hebben in zijn nieuwe film werk gevonden. Toen de eerste plannen voor zijn nieuwe film „Het Toeken des Ivruises", bekend werden, begon de belegering. Achttien uur per dag rinkelde zijn telefoon, zijn deurbel stond niet stil, stroomen van brieven sta pelden zich op zijn bureau op. De inhoud van al die brieven en gesprekken was de zelfde: „Werk! Om Godswil, Mr. do Mille, geef mij-werk! Ik heb in geen maanden een dag gewerkt! Ik leef al weken van het Steuncomité.mijn kind is ziek... geef mij werk, morgen word ik uit mijn huis gezet... geef ons werk, werk Mr. de Mille!" „Het was afschuwelijk," zegt de Mille met zijn zachten glimlach. „Ze wachten mij op waarheen ik ook ging. Herkent U mij ELISSA LANDI EN CECIL B. DE MILLE. niet, Mr. de Mille?" vroegen zij. „Ik heb gewerkt in de pyramiden-scène in „De Tien Geboden". Of „Ik heb Uw moeder gekend, Mr. do Mille." Of „Toen Uw dochtertje van haar paard viel in Griffith Park heb ik haar geholpen", duizenden verschillende wij zen om mijn aandacht te trekken. Het was moeilijk om de extra's uit te kiezen. Voor een feestscóne hadden zich eenigo honder den aangemeld, en wij moesten er vijftig kiezen. De uitdrukking op het gezicht van de anderen deed mij pijn. Ik geloof niet dat iemand anders in Hollywood de laatsto maand zooveel verhalen van ellende en armoedo heeft aangehoord als ik." „Efn wij kunnen niet eens beoordeclcn of zij de waarheid spreken of niet," verklaart zijn assistent. „Ik zag eens een mooi blond meisje, dat naar ons stond te kijken, toen wij een scène zouden gaan opnemen. Zij was armoedig gekleed en zag er hongerig uit. Ik ging naar haar toe en vroeg haar hoe zij binnen gekomen was. Zij verklaarde dat zij over den hoogen muur geklommen was. „Ik was wanhopig", zei ze. „Ik heb in twee dagen niets gegeten." Wij hadden kof fie en brood klaar staan en ik zei haar dat ze maar toe moest tasten. Daarna kon zij zich een costuum halen en meespelen in de scène. Wij waren een straatgevecht aan het opnemen, waarin ecnige honderden menschen zich verdrongen om een groep vechtersbazen. Na een paar repetities wan delde zij kalm weg. „Er zijn me te veel menschen", verklaarde zij. „Ik houd er niet van om in zoo'n gedrang te werken." En weg was ze!" „Bijna zeven duizend verschillende figu ranten worden in „Het Teeken des Ivrui ses" gebruikt. Denk U eens in wat dat bc- teekent in Hollywood, waar het laatste jaar zeer weinig massa-scènes werden opgeno men. Sommigen hebben maar een paar dagen werk, anderen spelen de heelo film door. In een der scènes wordt een groep Christenen in hot bosch overvallen door een Romeinsch legioen, waarbij verschei dene Christenen neergeschoten worden. Het was hartbrekend om te zien hoe wanhopig do figuranten smeekten om niet „gedood" te worden, omdat zij, als zij eens „gedood" waren, niet verder mee konden spelen. De Mille, die inzag wat verlies van werk voor sommigen zou betcekcnen, trachtte hen te sparen, die er het ergste aan toe waren." Een jaar geleden heerschtc er consterna tie in de Spaansche en Florentijnsche vil la's van Beverley Ilills, toen vijf honderd tot duizend dollar werd afgetrokken van het weeksalaris der groote sterren. Doch het was dc hand van het noodlot, die op de deuren van de kleine weckend-huisjes en van de groote massa-pensions klopte, toen het dagloon voor figuranten verlaagd werd van tien tot zeven en een halve dollar. De star werd gedwongen een auto minder te koopen of een bontmantel te laten ver maken, zoodat deze twee seizoenen rnee kan, maar duizenden families in Hollywood hebben met honger en gebrek kennis ge maakt sinds de order „bezuinigen" door do directies onderteekend werd. Veertien duizend extra's staan ingeschre ven bij het centrale figuranten-bureau, en zoo goed als allen hebben zich behoorlijk door het leven kunnen slaan, totdat het on geluksjaar 1931 zijn intrede deed. Voor dien tijd bevatte elke film toch minstens één „groote" scóno een café, een straattoo- neel, een kerk of een danszaal. Kwam zulk een scène niet in het scenario voor, dan werd deze er later nog bijgefabriceerd. Men dacht dat het publiek zich bekocht zou voe len als er niet zoo'n groote scène in dc film was als bewijs dat er veel geld voor was uitgegeven. In één enkele scène voor „De Tien Ge boden" gebruikte de Millo drie duizend figuranten. Films als dc vermaarde „Into lerance", als „De Huifkar" en „Ben Uur" trokken scharen van enthousiasten naar Hollywood, dio in het begin met open armen ontvangen werden. Duizenden trouw den op bun figurantensalaris, en talrijko families waren voor hun onderhoud geheel op deze verdienste aangewezen. Tegenwoordig wordt in de meeste films een groep van twee honderd figuranten al een heele onderneming gevonden. Dit is niet alleen een gevolg van bezuiniging, doch in de eerste plaats van de technische moge lijkheid om verschillende opnamen tot één enkel filmbeeld te verwerken, waardoor straatopnamen, zonder medeweten van het publick opgenomen, de plaats innemen van veel wat vroeger in scène gezet moest wor den. Opnamen uit journaals hebben dik wijls een juiste atmosferische werking in een speelfilm dan duro décors voor figu ranten. Nu echter dc Mille weer een costuum- film begonnen is, is dc mogelijkheid niet uitgesloten dat andere films in dit genre zullen volgen als „Het Teeken des Kruiscs" een.groot succes blijkt tc zijn. DE MILLE DRAAIT DE BRAND VAN ROME. Het machtige Rome uit den tijd der groote Keizers, dc 6tad die voor twee duizend jaar het middelpunt der wereld was, heeft in de laatste maanden voor een korten tijd een nieuw schijnbestaan geleefd. Cecil B. de Millc's nieuwe Paramountfilm „Het Teeken des Kruises", speelt ten tijde der Christenvervolging onder het bewind van den wrecden Caesar Nero, en daarom moest het Rome van het jaar 64 onzer jaartelling opnieuw geboren worden. Op dc groote boerderij, die Paramount even buiten Hollywood bezit, en die voor dergelijke gelegenheden onbebouwd gelaten wordt, werd een gigantische reconstructie van de straten, dc openbare gebouwen en paleizen die wij uit de ruines van deze stad kennen opgezet. Dat hier werkelijk een geweldig decor tot stand kwam blijkt wel uit het feit, dat vierhonderd arbeiders meer dan vier maanden lang aan de reconstructie werkten voor één enkele meter film opge nomen werd. De bouw van de enorme arena, waarin de beruchte bloeddorstige spelen uit dezen barbaarschen tijd plaats vonden, was een bezienswaardigheid op zich zelf, die dage lijks duizenden nieuwsgierigen uit Holly wood naar het terrein lokte. Het was een getrouwe copie van het Circus Maxi mus en bevatte zitplaatsen voor vele duizenden per sonen. Het overdadig luxueuse marmeren bad vertrek, waarin Poppaea, dc roodharige Keizerin, dagelijks in de melk van drie honderd ezelinnen baadde (welke film van do Mille zou compleet zijn zonder de bad kamer!) werd op grond van architectonisch en historisch juiste teekeningen van Ro- mcinschc badinrichtingen ontworpen cn in werkelijk marmer uitgevoerd. Ook de historische tuin van Sylvanus, waar de eerste Christenen hun geheime bijeenkomsten hielden, werd opnieuw tot leven gewekt. Van de interieurs, die een getrouwe weer spiegeling zijn van de waanzinnige over daad en misdadige luxe, waarin zich de Romeinsche patriciërs cn de Kcizor met zijn hofhouding baadden, trokken vooral dc kerkers en ondcraardscho verblijven de belangstelling der bezoekers. Zij zijn een getrouwe nabootsing van de catacomben, die zich nog heden ten dage onder het Vaticaan uitstrekken. Voor dc voorstellingen in dc arena wer den talrijke wilde dieren leeuwen, tij gers, krokodillen, luipaarden, olifanten cn beeren uit verschillende dierentuinen en een groot circus bijeengebracht. Een speciaal voor dit doel ingerichte werkplaats fabriceerde „en gros" antieke sieraden cn wapenrustingen, zooals zij in vroeger tijd in Rome gedragen werden. Een belangrijk deel der rekuisieten moest ech ter bij antiquairs, verzamelaars en theater directies geleend worden, daar het atelier, hoe snel men ook werkte, niet tegen het enorme aantal bestellingen opgewassen was. Een voorbeeld van dc schaal, waarop dc Mille produceerde, geven dc volgende cijfers: zijn draaiboek verlangde het ge bruik van 1500 metalen wapenrustingen, 120 drietanden, 60 werpsperen, 108 lansen, 100 korte zwaarden voor dc lijfgarde van Nero, 300 bogen met 1000 pijlen, 90 gladiator- zwaarden en evenveel netten! Het drillen van de Romeinsche soldaten geschiedde onder leiding van twee deskun digen: de Russische ex-generaal Iwan Iko- nikow en Captain Clifford MacLaglcn, de broeder van den bekenden filmspelcr. Het was geen gemakkelijke arbeid, de figuran ten met de wapenkunst der oude Romeinen bekend te maken, cn hen aan het dragen van de zware harnassen te wennen. Een der grootste moeilijkheden, waarop de Mille bij zijn arbeid stuitte, was het vinden van een veertigtal ruiters, die in staat waren om, evenals de lanciers van Nero's legioenen, met het enorme gewicht van hun helmen en wapenrustingen cn IN DE STUDIO-CANTINE. met dc lange bevlagdo lans in de hand op een ongezadeld paard in vollen draf hun krijgshaftig uiterlijk te bewaren. Daar men er niet in slaagde onder do zich in Holly wood bevindende cowboys hot benoodigdo aantal te vinden moest een aantal figuran ten onder leiding van Ikonikow, zelf een oud-Kozak cn buitengewoon paardrijder, voor dezo moeilijke opgave gedrild worden. Het film-Rome, dat met zooveel kosten en moeite opgebouwd was, bestaat niet meer. Wat menschelijk vernuft cn energie, kunst en arbeid in vele maanden schiepen, werd in tien minuten tijds vernietigd. Want Rome moest in vlammen opgaan, evenals het echte Rome in het jaar 64 door brand verwoest werd. Toen alle opnamen beëindigd waren, werd de grooto brand ge filmd. Op een teeken van Mille opendo een werkman de toevoer tot zes cn twintig op verborgen plaatsen aangebrachte gasleidin gen, cn binnen enkoio oogenblikken stond het geheele uit hout en pleister samenge stelde gebouwencomplex in lichte laaie. Vele kilometers in den omtrek van Holly wood kleurde zich dc donkere nachthemel met een rossen gloed. Tionduizenden sloe gen op do omringende heuvels het groot- schc schouwspel gade. Te midden van een loeiende orkaan van vlammen cn rook vluchtten vier duizend gillende cn jammerende figuranten in alle richtingen door de straten. Met donderend geraas stortten dc zware balkenstellagcs, die dc decors overeind hielden, ineen. Veertig filmoperateurs fotografeerden het imposante schouwspel met alle camora's waarover do Paramount studio's beschik ten. Van strategische standpunten draaiden zij alles wat hen voor de lens kwam, en na vijf minuten commandeerde de Mille zijn wachtwoord „cut"! Het werk was ten einde. Na-opnamen waren niet meer noodig, en zouden ook niet mogelijk geweest zijn. Want Rome lag opnieuw in asch als voor twee duizend jaren. VIT LONDEN Waardeering voor dezen nobelen Engelschen man of letters (Van onzen eigen correspondent). Londen, 1 Februari 1933. In een enkele weck heeft Engeland drie van zijn belangrijkste figuren in dc let terkunde verloren. Eerst George Moore, een van de fijnste kunsthandwerkers, die de Engelscho taal als hun materiaal hebben gebruikt, een van de meest devote pries ters in den tempel der kunst. Daarop do journalist-kriticus Saintsbury, een Engel- sche lettré, dio in zijn fabelachtige belezen heid en diepe kennis van vele literaturen een gansch eigen cn hoogc plaats innam in de letterkundige wereld van zijn va derland en die misschien meer dan ieder ander zijn volk heeft ingewijd in de schoon heid van poezie en proza van andere vol ken. En nu John Galsworthy, in het bui tenland zeker de meest bekende van de drie. Waardeering voor dezen nobelen En gelschen „man of letters" is zelfs in het buitenland eerder gekomen dan in zijn ei gen land, niettegenstaande het feit dat hij in zijn karakter en in zijn werk, (waarin zijn karakter zich zoo sterk openbaarde), vollediger en zuiverder Engelsch was dan alle andere Engelsche schrijvers van zijn tijd. Ilij bezat de beste eigenschappen van het Engelsche ras in zoo hoogc mate, dat hij er mee alleen scheen te staan. Zijn of- keer van onverdraagzaamheid en aanmati- ing, zijn medelijden met dc zwakken cn verdrukten, zijn liefde voor het stomme dier trekken, welke men onafscheidelijk verbindt aan de nationale geestesgesteld heid, maar die zich nochtans niet steeds opvallend openbaren kwamen treffend uit in zijn werk zoowel als in zijn persoon lijk leven, een leven wars van gerucht en afkecrig ook van dat doordringende licht der openbaarheid, waarin zijn beroemde tijdgenooten Shaw en Wells zich zoo op hun gemak voelen cn dat vooral in deze jaren zoo naarstig en niet zelden koorts achtig wordt gezocht door halve cn kwart beroemdheden, die persoonlijk decorum minder waard achten dan de vruchten der publiciteit. In deze nieuwste wereld, waar in namen en carrières worden verkocht aan de reclame, ging Galsworthy waardig cn nobel zijn weg met een bescheidenheid en een pretentieloosheid, die omgekeerd evenredig waren aan zijn groote gaven en de hooge positie, welke hij als schrijver in nam. Als roman- en als tooneelschrijver heeft Galsworthy het groote succes gekregen dat hij verdiende. In Engeland schijnt er nau welijks verschil van meening tc bestaan over zijn superioriteit als romanschrijver, terwijl men geneigd is zijn tooneelwerk minder hoog aan te slaan. liet inzicht is verklaarbaar indien men zijn werk de zui- ere literaire normen aanlegt. Zijn romans waren vrij van tendenz. Dc Forsyte Saga, een serie verhalen die terecht als dc hoog ste openbaring van zijn kunnen wordt be schouwd, is een schildering van het leven van een familie van de Engelsche hooge middenklasse, trouw en objectief gegeven en met een kenschetsing van karakters, die zijn personen doet leven en lijden, zooals slechts menschen van vleesch cn bloed kunnen leven en lijden. Soames Forsyte en zijn vrouw Irene, die hem haatte, moeten figuren blijven in het beeldcnmuscum van de wereldliteratuur en zullen voor de mcnschheid van de toekomst niet alleen klasssieke voorbeelden worden van den le- vensjammer, die deel wordt van den man dio bet gehalte van de kern achter ver blindende schoonheid niet onderkent, maar tevens de zeer levende en belangwekkende modellen van de menschen der Engelsche bezittende klasse in den aanvang van de twintigste eeuw, alsnog onbewust van de ontredderende machten, die deze klasse zoo spoedig daarop zou aangrijpen. Gals worthy heeft de lotgevallen der Forsytes en hun verwanten na den oorlog beschreven in nieuwe romans. Men komt hen tegen in The Silver Spoon en in Maid in Waiting. Maar indien van een schrijver mag wor den gevergd dat hij zijn persoon plaatst en doet leven in hun maatschappelijke om geving en onder den invloed van politieke, en geestesstroomingen van hun tijd, dan schieten deze uitvloeisels van dc Forsyte Saga tekort in dc afwezigheid van alle re acties op de nieuwe nooden van het tijd perk. De helden en heldinnen er in gaan hun weg en verliezen zich in hun futiele bezigheid, alsof „England's green and pleasant land" geen andere activiteit en geen nieuwe voornemens noodig had. Maar zoo Galsworthy in zijn romans van na den oorlog al weinig aandacht heeft ge geven aan de pijnlijke en ontwrichtende schokken, welke het maatschappelijk ge bouw moest doorstaan cn zich afzijdig heeft gehouden van de ontstellende moreele vraagstukken, die waren gerezen, het ver zuim zoo men het een verzuim zou wil len achten heeft hij hersteld in zijn too neelwerk. De Engelschen reageeren in het algemeen onredelijk op pogingen om hun zelfgenoegzaamheid te verstoren cn twijfel in hun harten te wekken aan de superio riteit van hun instellingen. Galsworthy heeft dit in zijn tooneelwerk herhaaldelijk gedaan en dat is wellicht de reden waar om, hoe zeer ook zijn meesterschap als too neelschrijver wordt erkend, de bewondering voor dit werk wat gereserveerd is. Het heeft een strekking cn dit zou, ook afge scheiden van het feit dat ze het publiek korzelig kan maken en daarom bevooroor deeld ten aanzien van artisticko waarde, zonder meer het artistiek peil kunnen be derven. Maar zooals Heyerraans indertijd bij ons, was Galsworthy veel te veel kun stenaar om de preek te doen overheerschen. De moraal kan worden getrokken, maar ze was altijd zoozeer incidenteel, dat de kunstwaarde van het stuk er niet of nau welijks onder leed. Ook zijn besto werk voor het tooneel dagteekent van voor den oorlog. Tegen het einde van de negentien de eeuw had zich een heugelijke weder opleving van tooneel cn literatuur in En geland voltrokken, met kunstenaars als Shaw, Wells, Masefield (den tegenwoordi- gen Poet Laureate) en Bennett als verwek kers. In dit jonge en levendige en vrucht bare kunstleven, waaraan het publiek meer en meer met diepe belangstelling ging deel nemen, kwam Galsworthy op. Toen in 1906 zijn .Silver Box" voor het voetlicht kwam, werd hij onmiddellijk begroet als een nieu we kracht. Het 6tuk slaagde en door den ernst en den eenvoud even goed als door het meesterschap en het besef van de ei schcn van het tooneel, waarmede het was geschreven. De oorlogsmachten, die zielen bij milliocnen ontaardden, hadden geen vat op Galsworthy, wiens humanitaire be ginselen, zoo vast geankerd in zijn fijn gc- moet, een ondoordringbaar pantser waren tegen de pijlen der oorlogspsychose. In zijn tooneelwerk deed hij zijn best, do excessen van redelooze vijandigheid tegen te gaan. Andere problemen van de samenleving kre gen na den oorlog zijn aandacht, proble men waarvan de bevredigende oplossing slechts kan afhangen van groeiendo rede lijkheid. Galsworthy 6telde de problemen met een onpartijdigheid en een rechtvaar digheid, die de redelijkheid kon dienen en doen wassen. Verder ging hij niet. Een op lossing had hij niet, tenzij het die was, wel ke kon worden gevonden in minder zelf zucht, in beter begrijpen, in meer verdraag zaamheid. „The Skin Game" stelde op de ze wijze het conflict voor oogen tusschen den ouden landadel, die zijn grond zag wegzinken onder zijn voet, en de nieuwe rijken, die de macht van het geld kregen door hun fabelachtig succesrijke handels activiteit. In „Loyalties" is op meesterlijke wijze de frictie en de botsing geschilderd, en de driften ontleed, tusschen Jood en Christen, in de moderne Engelsche samen leving. Als er tendenz is in al dit voortref felijke werk, dan is het die, welke er op ge richt is broederschap te kweeken tusschen alle naties cn alle menschen, In een tijd, waarin in eerste instantie de afwezigheid van humanitair en broederlijk gevoel ver antwoordelijk is voor politieke wrijving en economischen rampspoed, daar schijnt het licht van Galsworthy's geest met uitzonder lijke schittering en smetteloosheid. Het. is tevens een licht, dat waaschuwend schijnt op de zwakke 6teenen van het menschdonu nn»n lottssonlrf

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1933 | | pagina 13