DE FILM „HET TEEKEN DES KRUISES" VERLICHTING Fa.G.A. BEENHAKKER GROOTWERKVANDEMILLE Volksvermaak in Rome Goede van Uw auto is 's winters noodzakelijk. Alle schijnwerpers, bumperlampen, gloeilampen uit voorraad leverbaar. St. Jorissenstraat4 - Tel. 1667 VACANT. FILMRUBRIEK Vijf minuten Romeinschc geschiedenis Het machtige Rome uit*den tijd der giootc Keizers, dc stad die voor twee duizend jaar het middelpunt der wereld was, heeft in dc laatste maanden voor een korten tijd een nieuw schijnbestaan geleefd. Cecil B. de Mille's nieuwe Para- mountfilrn „Het Teekcn des Kruises", speelt ten tijde der Christenvervolgingen onder het bewind van den wreeden Cae sar Nero, en daarom moest het Rome van het jaar 64 onzer jaartelling opnieuw ge boren worden. Op dc groote boerderij, die Paramount even buiten Hollywood bezit, en die voor dergelijke gelegenheden onbebouwd ge laten wordt, werd een gigantische recon structie van de straten, de openbare ge bouwen en paleizen die wij uit do ruines van geze stad kennen opgezet. Dat hier werkelijk een geweldig decor tot stand kwam blijkt wel uit het feit, dat vierhon derd arbeiders meer dan vier maanden lang aan de reconstructie werkten voor één nkcle meter film overgenomen werd/ De bouw van de enorme arena; waarin de beruchte bloeddorstige spelen uit de zen barbaarschen tijd plaats vonden, was een bezienswaardigheid op zich zeif, die dagelijks duizenden nieuwsgierigen uit Hollywood naar het terrein lokte. Het was een getrouwe copie van het Circus Maximus en bevatte zitplaatsen voor vele duizenden personen. Het overdadig luxueuse marmeren bad vertrek, waarin Poppaea, de roodharige Keizerin, dagelijks in de melk van drie honderd ezelinnen baadde (welke film van de Mille zou compleet zijn zonder de bad kamer!) werd op grond van architecto nisch en historisch juiste teekeningen van Romeinschc badinrichtingen ontworpen en in werkelijk marmer uitgevoerd. Dok dc historische tuin van Sylvanus, waar de eerste Christenen hun geheime bijeenkomsten hielden, werd opnieuw tot 'even gewekt. Van de interieurs, die een getrouwe weerspiegeling zijn van de waanzinnige overdaad en misdadige luxe waarin zich dc Romeinschc patriciërs en de Keizer met zijn hofhouding baadden, trokken vooral de kerkers en onderaardscho verblijven de belangstelling der bezoekers. Zij zijn een getrouwe nabootsing van de catacom ben, die zich nog heden ten dage onder het Vaticaan uitstrekken. Voor dc voorstellingen in de arena wer den talrijke wilde dieren leeuwen, tij gers, krokodillen, luipaarden, olifanten en beeren uit verschillende dierentuinen en een groot circus bijeengebracht. Een; speciaal voor dit doel ingerichte werkplaats fabriceerde „en gros" antieke sieraden cn wapenrustingen, zooals zij in vroeger tijd in Rome gedragen werden. Een belangrijk deel der requisieten moest echter hij antiquairs, verzamelaars en theaterdirecties geleend worden, daar het atelier, hoe snel men ook werkte, niet te gen het enorme aantal bestellingen opge wassen was. Een voorbeeld van dc schaal waarop dc Mille produceerde geven dc volgende cijfers: zijn draaiboek verlangde het gebruik van 1500 metalen wapenrus tingen, 120 drietanden, GO werpspcren, 1Q8 lansen, 100 korte zwaarden voor de lijf garde van Nero, 300 bogen met 1000 pijlen, 1J0 gladiator-zwaarden en evenveel netten Het drillen van de Romeinsche soldalen geschiedde onder leiding van twee des kundigen: de Russische ex-generaal Iwan Jkonikow en Captain Clifford MacLaglen, de broeder van den bekenden filmspeler. Het was geen gemakkelijke arbeid, de fi guranten met dc wapenkunst bekend te maken, cn hen aan het dragen van dc zware harnassen to wennen. Een der grootste moelijkhedcn waarop go Mille bij zijn arbeid stuitte, was het vinden van een veertigtal ruiters, die in staat waren om, evenals do lanciers van Nero's legioenen, mot liet enorme gewicht van hun helmen cn wapenrustingen en met dc lange bevlagde lans in de hand op een ongezadeld paard in vollen draf hun krijgshaftig uiterlijk te bewaren. Daar men er niet in slaagde onder de zich in Hollywood bevindende cowboys het bc- noodigdo aantal te vinden moest een aan tal figuranten onder leiding van Ikonikow, zelf een oud-Kozak en buitengewoon paard rijder voor deze moeilijke opgave gedrild worden. Het film-Rome, dat met zooveel kosten en moeite opgebouwd was, bestaat niet. meer. Wat mcnschelijk vernuft en energie/ kunst cn arbeid in vele maanden schiepen, werd in tien minuten tijds vernietigd. Want Rome moest in vlammen opgaan, evenals het ccli'te Rome in het jaar 01 door brand verwoest werd. Tom allo op namen beëindigd waren, werd de groote brand gefilmd. Op een toeken van Mille opende een werkman den toevoer tot zes en twintig op verborgen plaatsen aange brachte gasleidingen, en binnen enkele oogcnblikken stond het gehecle uit. hout en pleister samengestelde gebouwencomplex in lichte laaie Vele kilometers in den omtrek van Hol lywood kleurde zich de donkere nachthe mel met een-rossen gloed. Tienduizenden sloegen op de .omringende heuvels het grootscho schouwspel gade. Temidden van eén loeiende orkaan van vlammen en rook vluchtten vier duizend gillende en jammerende figuranten in alle richtingen door de straten. Met donderend geraas stortten de zware balkcnstcllages, die dc decors overeind hielden, ineen. Veertig filmoperateurs fotografeerden het imposante schouwspel met alle camera's waarover de Paramount studio's beschik ten. Van strategische standpunten draai den zij alles wat hen voor de lens kwam, cn na vijf minuten commandeerde de Mille zijn wachtwoord .cut"! Het werk was ten einde. Xa-opnamcn waren niet meer noodig, en zouden ook niet mogelijk geweest zijn. Want Rome lag opnieuw in asch als voor tw ee duizend jaren. Het teeken des Kruises. Het verhaal speelt zich af in het Hcidcn- scl.e Rome in het jaar 64. Zwaar drukt het Zen scène uit MBET TEEKEN DES KRUISES", CHARLES LAUGHTON als NERO Keizer van het Romeinsche Rijk. juk van Nero's regeering op de arme bc- \olking, meedoogcnloos getyranniseerd door Caesar's lijfwacht onder bevel van Hen strengen Marcus Superbus, prefect van Rome. Om aan een gril van den half waan zinnigen tyran te voldoen wordt dc weelde rige stad in brand gestoken. Duizenden vluchten in panischen angst, cn woorden van verzet tegen den Keizer worden steeds duidelijker gehoord. Deze weet op sluwe wijze de schuld aan den grooten brand af to wentelen op de Christenen, dio thans met hulp van het volk opnieuw worden vervolgd cn op gruwelijkewvijze in dc arena ter dood gebracht. Twee oude grijsaards,geheime aanhan gers cn voormannen van, het jonge Christe lijke geloof, worden door woeste Heidenen vastgegrepen oin voor Nero gesleept te worden, die voor eiken Christen twee hon derd zilverstukken uitbetaalt, 't Komt tot oen straatgevecht, dat een plotseling einde neemt door de tusschenkomst van Marcus Superbus met zijn lijfwacht. Mercia, een jonge Christenmaagd, verde digt haar leermeester, cn Marcus wordt zoo getroffen door haar schoonheid, dat hij de menigte uiteen laat drijven, cn dc beide oude philosofen de vrijheid schenkt. Twee personen zijn hiervan getuige weest, Da- cia, de hartsvriendin van Keizerin Pop paea en Tigellinus, mededinger naar Ne ro's gunst, die Marcus een grooten haat toedraagt. De eerste vertelt Poppaea van Marcus' klaarblijkelijke liefde voor de jon ge Christin, Tigellinus brengt de tijding van het voorgevallene aan Nero. Poppaea koestert liefde voor Marcus, dio echter niet beantwoord wordt. Marcus geeft zelfs gcon gehoor aan den uitdruk- kelijkon wensch van de Keizerin om baar te komen bezoeken. Poppaea, die zich in haar ijdelheid gekwetst voelt, en niet ge wend is dat haar wenschen niet worden opgevolgd, neemt zich voor zich tot eiken prijs van haar mededingster te ontdoen. Nero koestert achterdocht tegen zijn Pre fect, die volgens Tigellinus gevaarlijke Christenen de vrijheid heeft geschonken. Tigellinus heeft zich voorgenomen de Christenen met geweld uit tc roeien, om daardoor bij Nero in de gratie tc komen en om zijn vijand Marcus te kwetsen. Hij maakt zich meester van een kind dat in het huis van Mercia woont, en dwingt den jongen te bekennen waar dien avond do samenkomst der Christenen zal plaats vin den. Met zijn manschappen besluipt hij öo in gebed vcreenigde Christenen, die gedood of gevangen genomen worden. Marcus tracht Mercia te redden, doch komt te laat om haar voor gevangenschap te vrijwaren. Hij geeft zijn dienaar echter bevel het meisje uit de kerker tc bevrijden en naar zijn huis tc brengen. Nero laat zich door Marcus en Poppaea overtuigen dat Marcus niets kwaads in den zin heeft, cn slechts een Christenmeisje ge spaard heeft. Poppaea overtuigt echter den Keizer dat de gerechtigdheid niet toelaat, dat het meisje gespaard wordt, en de Keizerin geeft bevel haar mededingster uit het huis van Marcus to ontvoeren cn naar de kerkers van de arena tc brengen. Marcus tracht Mercia tc doen vergeten dat zij een Christen is. Hij smeekt haar dit geloof op te geven en met hem een nieuw leven tegemoet te gaan. Mercia blijft ech ter standvastig. Zij weigert op Marcus voor stellen in te gaan, en verlangt naar haar medegevangenen te worden teruggebracht. Als Tigellinus en zijn mannen Marcus' huis binnendringen blijft hem niets anders over dan haar te laten gaan. Do groote dag is aangebroken waarop in het Circus Maximus de volksspelen aan vangen. Hier zullen de gevangen Christe nen op gruwelijke wijze ter dood worden gebracht. Het is Marcus duidelijk gewor den, dat hij een groote, oprechte liefde voor Mercia koestert. Hij kan haar niet verge ten, en de gedachte dat zij een vrecselijkcn dood in de arena zal moeten sterven is hein ondragelijk. Als hot woesto spel in do arena reeds lang aangevangen is bezoekt hij haar in haar ondcraardschen kerker, cn smeekt haar opnieuw haar geloof op to geven om als zijn vrouw opnieuw eon vreugdevol leven tegemoet te gaan. Zij ochtcr kent geen vrees voor het lot dat haar wacht. Een onverzettelijk geloof in God's genade vervult haar, dat op Marcus zijn uitwerking niet mist. Hoewel hij in zijn hart niet aan Mercia's God gcloovon kan, gelooft hij in haar die hij zielslief heeft. Als zij sterft, wil ook hij niet langer loven. Hand in hand bestijgen dc gelieven dc trappen der arena, waar dc dood hen wacht, doch ook dc verlossing cn uitein delijke verceniging. VIJF MINUTEN ROMEINSCHE GESCHIEDENIS. Weet u nog dat Nero pa6 zeventien jaar was toen hij de troon besteeg cn een cn dertig jaar toen hij stierf? Dat de brand van Rome in het jaar 64 na Christus plaats vond? Dat bij dezen brand, die zes dagen cn ze ven nachten duurde, drie van Rome's veer tien wijken volkomen vernield werden en dat van zeven anderen slechts weinig hui zen overbleven? Dat Poppaea Sabina Nero's tweede vrouw w'as, om wier wille hij zich van zijn eerste gemalin liet scheiden, welke later op grond van onzinnige aanklachten terechtgesteld werd Dat Nero Poppaea in woede door een trap met de voet doodde? Dat met den naam Nero de eerste Chris tenvervolgingen in Rome nauw in verband staan? Dat, tot aan den brand van Rome, Nero door het Romeinsche gepeupel werd aange beden, omdat hij met kwistige hand geld en goed uitdeelcn liet en bijna dagehjk6 zonder weerga schitterende 6pclen cn voor stellingen liet organisecrcn? Dat dc beroemde philosoof Seneca Nero's opvoeder was, later echter in ongenade viel cn ter dood werd veroordeeld, doch als bij zondere gunst toosteraming kreeg zichzelf van het leven te benemen? Dat men ten tijde van Nero dc christenen van raenschenhaat beschuldigde cn dat zij wegens hun strenge levenswijze en samen scholing gehaat en veracht werden? Dat in het oude Rome dc in het openbaar optredende kunstenaars als gemeene marktschreeuwers werden behandeld? Dat ondanks dit feit Nero openlijk als musicus, zanger cn wagenrenner optrad on gulzig er naar streefde om met roem over laden te worden? Dat Nero zijn aangenomen broeder Bri- tannicus door vergif uit den weg liet rui men en zijn eigen moeder Agrippina in het jaar 59 op beestachtige wijze vermoorden liet? Dat een geschiedschrijver uit dc oudheid Nero als een ongelukkige tiran beschreef, die men niet waagde tc haten of tc bekla gen? Dat Nero aanvankelijk zeer goed regeer de, vele misstanden uit den weg ruimde en pas na eenige jaren de vreeselijke tiran werd, dien wij uit de geschiedenis kennen. Dat Nero's hoofdkaraktertrekken groot heidswaanzin cn ijdelheid waren? Dat een deel van den bodem, waarop vóór den brand van Rome, duizenden armen bur gers hun woningen hadden, door Nero in getrokken werd en dat hij hier een nieuw, met de verkwistendstc middelen ingericht, paleis bouwen tiet, hetwelk hij hot „Gouden Huis" noemde? Dat Tigellinus, de aanvoerder der Prae- toriancn, die een van de verschrikkelijkste creaturen des keizers was, later voor een groot deel invloed had op dien6 val? Dat Nero zich in het jaar G8 op zijn vlucht door een vrijgelaten slaaf liet dooden, omdat hij te laf was zich zelf den doodelijken steek toe te brengen? Dat met Nero het geslacht van Augustus, dc Caesars van het Juliaansche Huis, uit stierf? Dat Nero's laatste woorden geweest moe ten zijn: „Welk een kunstenaar verliest do wereld in mij"!? Volksvermaak in Romo ten tijde der keizers. Het circus Maximus, dat in dc film ge trouw naar de historie is opgebouwd, be hoorde tot de imposantste bouwwerken van Rome. In den tijd van Julius Caesar moet het plaats hebben geboden aan 150,000 toe schouwers. Aanvankelijk was het circus slechts voor groote wedstrijden bestemd, vooral voor de wagenrennen. Deze rennen duurden den geheelen dag. Behalve eere- prijzen in den vorm van palmen en kran sen kregen de overwinnaars ook aanzien- MERCIA en MARCUS SUPERBUS. lijke geldprijzen. Men hield in het circus ook paardenrennen en pas later werden hier de gladiatoren- en dierengevechten ge houden, die oorspronkelijk alleen in de amphitheaters plaats vonden. De gladiatoren de naam is ontleend aan gladius, het latijnsche woord voor zwaard waren meest krijgsgevangenen, misdadigers en 6lavcn. Zij werden in spe ciale scholen opgeleid. Wanneer zij bij de openbare gevechten hun gcschiktheid.cn dapperheid bewezen hadden, konden zij in vrijheid gesteld worden. Rijke Romeinen cn speculanten hielden dikwijls heelc benden van gladiatoren, welke zij aan de exploi tanten van do spelen verhuurden of ver kochten. Er waren verschillende soorten van gladiatoren, de bekendste zijn do Sccu- torees en Retiarii. De Sccutor (vervolger), die geheel geharnast was en schild en zwaard droeg, vocht tegen den onbeschut - ten Rctiaru6 (netvechter), dio zich met net cn drietand tegen den Secutor moest verde digen. Als de voorstelling begon betraden de gladiatoren dc arena in parade-opstel ling. Zij begroetten den keizer met do woorden: „Ave Caesar, morituri te salu- tant" (Heil Caesar, zij die sterven gaan, groeten u) cn begonnen eerst met een schijngevecht, waarop de ernstige kamp op leven en dood volgde. Evenals in de huidige circussen, werden de voorstellingen door muziek begeleid. Wie buiten gevecht ge steld werd, liet de wapens vallen en stak een vinger op als teekcn dat hij om genade vroeg. Zwaaide men den onderliggende met doeken toe, dan schonk men hem het leven, wcn6chtc men dat de overwinnaar hem de doodclijke steek zou toebrengen, dan wees men met de duim naar beneden. Welk een afmetingen de kampgevechten aannamen, leeren on6 de geschiedkundige overleveringen. Bij een door Caesar geor ganiseerd kampspel traden 320 paar gla diatoren op. Keizer Augustus liet, bij de acht spelen die hij het volk bood, ongeveer 10,000 gladiatoren met elkaar vechten. En zelfs keizer Trajanus, welke al6 een van de beste regenten van het Romeinsche keizer rijk bekend stond, wist het volk tc behagen door spelen te geven, waarbij eveneens on geveer 10,000 gladiatoren optraden en 11,000 wilde dieren werden gedooa. Het tegen elkaar ophitsen van roofdieren vormde namelijk ook een deel van het pro gramma. Keizer Titus liet op een dag 5000 wilde dieren elkaar bekampen en ook Nero, die zoo ijdel op zijn verfijnd kunstenaars schap was, dacht de meest gruwelijko sen satie uit om het volk in circuö Maximus te doen genietenAan hem kleeft de treu rige „roem", de eerste christenvervolgingen tc hebben ontketend en dc hongerige roof dieren in de arena van liet groote circus op de weergalooze aanhangers van de Nieuwe Leer losgelaten te hebben. De film „Het Teeken des Kruises", die ten tijde van Nero en de christenvervolgin gen speelt, geeft een beeld der zedelijke ver wording van een tot ondergang gedoemd volk, dat de ziels- en geesteswaarde van het nieuwe christengeloof niet begreep doch zich verlustigde in het zien martelen en sterven der aanhangers van een levensleer, die den ondergang van het machtige Ro meinsche rijk zou beteekenea.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1933 | | pagina 13