EEN MODERN RUILSYSTEEM HOMOEOPATHISCHE MIDDEUN LUNCHROOM VONK CREME GEBAK LUNCHROOM VONK K. DIKKESCHEY SWAPPING" EEN POPULAIRE AMERIKAANSCHE SPORT LETTERKUNDIGE KRONIEK Schrijfmachinelinten Carbon STEEDS KET BESTE Fa. H. ELZENAAR Dr. MADAUS Co H. M. WATEIER—v. DIJK VONK'S BEROEMDE BANKETKOEKJES? Neemt U eens onze bekende In vier smaken Nougatine Mokka Marasquin Sinaasappel 75 cent per stuk Concertgebouw „DE VALK" P, GROENHUIZEN SCHA.TORJE -ï C. DE JAGER HOEOEN Dameskapper Tijdelijk Permanent f 2-50 'AMERIKAANSCHE NOTITIES Een eigenaardig gevolg van de slechte tijden (Van onzen eigen correspondent}. ..Swapping" is een populaire Amerikaan sche sport wij noemen het „gelijk over steken" en houden er na onze jongensjaren mee op. Maar de Amerikanen, geboren kan delslui, blijven hun heele leven aan het ruilen. Een bekende uitdrukking is bij hun „Don 't swap your horses in mid stream" ruil je paarden niet, wanneer je midden in een rivier bent. Dit was een der verkiezingsmotto's voor President Hoover: waarom van President te veranderen juist in dezen gevaarlijken tijd Maar dat was juist wat twintig millioen kiezers wensch- ten, die dus het oude spreekwoord over hoord wierpen. Eenige jaren geleden lo geerde ik een zomer bij een farmer, die een „swapper" was, door een span muilezels om te zetten in een vrachtauto en deze weer in een passagiersauto. Herinnert de lezer zich Tom Sawyer, die het witten van zijn Tante's schutting swapte voor de aardsche schatten van al zijn kornuiten En thans is men nan het swappen gegaan, uit gebrek aan contanten. Niemand zal ontkennen, dat geld schaars is. Maar daarom is de be hoefte van het menschdom niet geringer ge worden. De meeste menschen moeten met ccn klein beetje geld toekomen en dus wordt er veel niet aangeschaft, maar uit gesteld tot later. Het gevolg hiervan is, dat de leveranciers op hun beurt de malaise aan den lijve gaan gevoelen. Vermenigvuldig zoo iets honderdduizend, millioen malen en ge hebt één der verschijnselen van dezen nbnormalcn tijd; dat de een den ander noo- dig heeft, hem werk zou kunnen geven of geld laten verdienen, maar als ccn schakel an een ketting meedoet aanniets doen en afwachten, gedwongen of uit angst, in haligheid en egoïsme. Maar hier en daar kwam het gezond verstand boven. Hoe het begonnen is, weet niemand, evenmin wie de eerste was, maar er worden in het Oosten van het land twee plaatsen aangewezen als de eerste, die met het ruilen op grootc schaal begonnen zijn in den zin, dat zij een soort van centrale geopend hebben: Nyack en White Plains. Zelfs wordt een bewoon ster van Nyack met name in de annalen der malaise-geschiedenis genoemd als de gene, die er een bijzonder grooten stoot aan gegeven heeft. Het moet ongeveer zóó ge gaan zijn de behanger vond, dat hij noodig naar don tandarts moest, wiens spreekka mer om een nieuw behang vroeg en het tweetal kwam tot een overeenkomst. En de huisschilder had al zooveel jaren met zijn- winterjas gedaan haast even lang als de kleermaker met de verf op zijn gevel. Na tuurlijk klopte de zaak niet lieelcmaal Want de prijs van ccn winterjas kan nooit heelemaal het schilderen van een huis dek ken, dus deed do kleermaker er nog wat bij in den vorm van een nieuw pak of zoo In elk geval, er was ccn nieuw soort zaken doen geschapen, alleen gebaseerd op het in wisselen van arbeid en arbeidsmateriaal, die geen van beiden in baar geld konden omgezet worden, rnaar alleen van eigenaar konden veranderen door middel van „swap ping." Voor zoover na te gaan is, werd in Nyack de eerste „ruilbeurs" geopend, dio zich direct in een grootc populariteit mccht verheugen en die al gauw in den omtrek van New-York nagevolgd werd, waarop ten slotte in Ncw-York zelf een dergelijk systeem ontstond met behulp van coupons als liet Duitsche noodgeld. Deze „scrips" of bonnetjes hebben geen geldswaarde, maar stellen een fictief bedrag voor, dat nooit in dubbeltjes of kwartjes geïnd kan worden. Berichten uit Nyack vertellen, dat zoo wat alles van eigenaar verwisseld is, sinds de ruil-beurs bestaat, want niet al leen werd er uit noodzaak geruild, maar ook uit zuivere sjaclierlust. Brandhout, regenjassen, snecuwschóenen, bonden en sieraden werden ingeruild tegen koolra pen, boter, schoenen, ganzen en voeten bankjes. Een dienstmeisje bood haar ar beid aan voor kost en onderdak. Al gauw kwam het simpelste ruilartikel van alles mededingen: nrmschenarbeid, zoowel ge vraagd als aangeboden. Wilde iemand een pomp slaan tegen betaling van een stuk bouwgrond? Enz. enz. ITct lijkt erg primi tief, maar het is een feit, dat in minder dan geen tijd het systeem over bet heele land ging, hier met succes daar als een mislukking. In Seattlo waren 50.000 werk- looze mannen en vrouwen, die wilden werken en weigerden zich te laten onder houden door liefdadigheid. Zij vormden een bond. De voorwaarden voor bet lid maatschap waren: werkloos en zonder middel van bestaan zijn, van plan alles aan te pakken. Ieder is 50 ets. per uur Avaard en doet het hem opgelegde werk, waarvoor hij niet in geld, rnaar in voedsel, stoffen of tegendienst betaald wordt. In Los Angeles en Cincinnati is het op de zelfde manier gegaan. In Californië zijn de boeren met massa's groenten en vruchten 3:lijvcn zitten. Wcrkïpozen boden hun spier kracht aan in ruil voor dezen eetbaren Overvloed. Maar zij konden, ook niet alles opeten en ruillen dat weer voor iets anders, b.v. een vrachtauto of ruimte in oen koelhuis om den voorraad op to slaan. Het ruilen werd steeds uitgebreider en veelsoortiger. Het is niet gezegd, dat bet ruilsvsteem in den nood voorziet, maar liet is niet te ontkennen, dat bet veel in dien nood tegemoet komt. In de stad Grand Rapids in Michigan liep het niet goed. Daar werd een bonnen systeem ingevoerd, zooals wij dat in de oorlogsjaren gekend hebben. Maar het gemeentebestuur meende het algemeen be lang niet beter te kunnen dienen dan door de werkloozen aan het werk te zet ten hij aanleg van wegen, bruggen, oprui men van gevaarlijke kruispunten e.d., waarvoor do loonei! in den vorm van „scrips" betaald werden, die alleen in be paalde winkels inwisselbaar waren. Op den duur bleken de onkosten zoo boog, dat liet veel voordecliger uitkwam om den arbeid in gangbaren munt uit te betalen dan in bonnetjes en zoodoende werd de heele beweging opgegeven. Hier in New- York heeft men in een wijk de zaak ge moedelijker en als een onderonsje aange pakt. In dien buurt wonen veel Duitschers, die voor elkaar in de bres springen. In sa menwerking met winkeliers hebben zij een bonnenstelsel bedacht, dat als betaling voor werkzaamheden en inkoopen in die winkels gebruikt kan worden. In het al gemeen schijnt het plan goed tc gaan, wanneer liet niet op al to grocte schaal wordt toegepast, waar uitsluitend een quaestio van vrienden en buren onderling blijft. Zoodra liet zich uitbreidt als in Grand Rapids, komen er kinken in den kabel en ten slotte zijn het ook maar lap middelen, die door do menschen zelf zoo gauw mogelijk afgeschaft zullen worden, wanneer het geld ruimer gaat vloeien. Maar de aangeboren „swap"-lust kan nu eens vol-op genoten worden en van daar „Anu Vickers" door Sinclair Lewis, in liet Nederlandsch vertaald door J. Pauls. Uitg. Mij. van Ilolkema en Waren- dorf, Amsterdam. De hoofdfiguur uit dezen Amcrikaan- schcn roman is dezelfde, die haar naam gegeven liecft aan den titel van dit nieu we boek. Ann Vickers is de dochter van een inspecteur van het onderwijs, in de wandeling „Professor" gchceten cn die tot den kring van notabelen behoort van het stadje Waubanakee in den staat Illinois. Ilaar moeder stierf toen ze tien jaar was, haar vader ccn jaar, nadat Ann naar het col'ege was gegaan, broers of zusters bad ze niet. Wij moeien het goed vasthouden, om het karakter van Ann Vickers cn liet leven van Ann Vickers lot den grond toe te be grijpen. Dit uit min of meer Calvinistische klingen voortgesproten kind en dc mensch, die daar later uit groeide, had als wezenstrekken een diepe aangeboren rechtschapenheid en de eenvoudige bun kering naar het goede. Zij was in het ge heel niet omslachtig, zij was arbeidzaam, spaarzaam en moedig cn zij kwam op voor het recht en voor de verdrukten. U begrijpt, wio zoo is aangelegd zou in onze Europeesclie samenleving reeds vol komen mislukken, hoeveel bitterder nog moesten hare ervaringen worden in die Amcrikaanschc maatschappij, die vol is van schijnheiligheid, van wreedheid, van valsclie reclame. In het eerste gedeelte van het boek, zien vjj Ann Vickers als kind. Zij heeft op haar 17e jaar een lichte flirtation met een jongen a an haar leeftijd, Aclolf Klebs, de zoen van een Duitscli-Amerikaanschen schoenmaker, met ietwat vage, socialis tische ideeen. De jeugdliefde met Adolf is de eerste in de reeks van teleurstellingen, die zij met mannen zal beleven. De jongen geeft haar dc innigste verklaringen, maar zoent ondertusschen andere meisjes. Het geeft aan haar naïeve, kwetsbare natuur, de eerste diepe teleurstelling. Dan: als jong meisje zonder ouders, trekt ze naar liet College (wij zouden zeggen H.B.S.) a an Point Royal. Met de forsche daadkracht, die haar als Amerikaanschc eigen is, werpt ze zich op dc studie Aan de sociale wetenschappen. Zij wil wat doen in de we reld, ze w il wat zijn voor anderen. Ze heeft ccn goed verstand, ze heeft ijver, ze wil haar verdere leven wijden aan maatschap pelijk werk. Maar onder al die vlijtige voornemens cn daden ontwikkelt zich haar eerlijk eenvoudig vrouw zijn. Te midden van de avontuurlijke, overdreven, in som mige opzichten bedorven sfeer "^aii ccn meisjes-kostschool met internaat, Avaar bijna geen mannelijke wezens komen en waar toch alles hunkevt naar den man, voelt zij, ofschoon zc afkecrig is van alle weeë gevoeligheden die haar vriendinnen kenmerken, toch ook ccn gezond verlangen naar liefde. En ziet, de man verschijnt. Hij verschijnt in dc gedaante van Dr. Har- gis, ccn jong leeraar in de geschiedenis. Deze jonge man stelt haar teleur. Hij ver toont een gemis aan takt, hij weet niet liet juiste oogenblik te kiezen, om haar vol ledig tc veroveren, en zc stoot liern af. Dan goat ze, nadat zc baar eindexamen be haald heeft, met verdubbele woede aan het werk. Ze wordt aangesteld bij een bu reau voor Vrouwenkiesrecht in het stadje Ciateburn. Daar beleeft zij allermerkwaar digste dingen. Te midden van een troep vrij geëxalteerde vrouwen moet zij werken. En dat werk bestaat, behalve in het hou den van straatredevoeringen en propagan da-tochten vooral in het schrijven van adressen, al maar adressen voor de ver zending van het propagandablad en brie ven aan aangesloten verecnigingen. Zoo nu en dan is er een heele opleving in het Instituut waar alleen maar a-rou wen wonen, op den bodem van welker harten, ondanks een fanatiek beleden femi nisme, het natuurlijk verlangen naar de andere sexe, niet kan worden vermoord. Zoo nu en dan, zei ik, komt er een ople ving. liet is wanneer er een „dragonder" komt. Een dragonder, dat is ccn zeer voor aanstaande persoonlijkheid in de vrouwen beweging, die ccn propagandarede komt houden in grooten stijl. Twee van zulke dragonders worden ons beschreven. Aller eerst dr. Mal vil a Wormser, cn dan, daar na, Emily Allen Aukct. Do tegenstelling tusschcn beide vrouwenfiguren is zeer spre kend. Dr. Wormser, een klein poezelig vrouwtje, met witte haren, is een grootc, stoutmoedige geest, die alle mógelijke ge waagde dingen durft zeggen, wanneer zc op het podium slaat van dc Music Hall in Ciateburn. Emily Allen Aukct daartegen over is een salon-feministe, die haar kracht zoekt in relaties met beroemde persoonlijk heden, in het verkondigen van algemeenhe den, die niets beteekenen cn in een lekker, lui, vertroeteld leventje. Het feministisch bureau organiseert een veldtocht in een naburige stad, waarvan do burgemeester zeer anti-feministisch is. Het wordt aan de vrouwen onmogelijk gemaakt om een zaal te krijgen, en als ze pogen Emily Auket tc laten spreken op een open terrein, worden zc door de politic opge jaagd. Door-haar heldhaftige verdediging van een mede-feministe komt Ann Vickers \oor veertien dagen in dc gevangenis. En met een levenservaring rijker, reist zij daarna naar New-York. liet werk in de vrouwenbeweging, vooral liet eeuwige adressen schrijven, verveelt haar. Zij beeft het besef gekregen, dat er meer cn beter tc doen is, dan zich op tc sluiten in een be perkte beweging. Zij heeft het inzicht gekregen, dat er on eindig meer in de wereld te verbeteren valt, dan alleen de positie van de vrouw. En zoo trekt zij de wereldstad New-York tegemoet met het typisch-Amerikaanscko woord op de lippen: I will do. Ik w il iets lot stand brengen. Het tweede deel van Ann's leven is be gonnen. Het bestaat uit een aaneenschake ling van moeilijkheden, van noeste studie, van maatschappelijk succes, van liefdes avonturen. Zij wordt medewerkster, latei- directrice van instellingen voor maatschap pelijk werk, en ondervindt ook daar telkens opnieuw telourstelling. Telkens stoot zich haar oprechte natuur aan de schijnheilig heden, telkens drukt haar de onmacht ter neder, om iets werkelijks tot stand le bren gen. Dan komt dc oorlog. Aan den voor avond van dien oorlog ontmoet ze op een danspartij een officier Lafe Resnick. Zij is tiu een rijpe vrouw geworden van zes cn twintig, en het liefdesverlangen, dat tel kens opnieuw uit haar sterke vrouwenna- tuur omhoogwelt, doet zich wederom gel den. Zij geeft zich aan Resnick over, maar dan vertrekt hij naar het kamp van Leffers zonder baar tc trouwen, dc stroom van zijn brieven vermindert, en het eindigt er mee dat zij hem in een café in Ncw-York ontdekt met een andere vrouw. Wederom voelt zij zich bedrogen cn smadelijk ver- stootcn, vol \eracbting wijst zij den man de deur, wanneer hij wil komen om bet goed te maken. Het is bedenkelijk, want zij verwacht een kind. En in den strijd, die iedere ongehuwde moeder te voeren heeft tusschcn den plicht tegenover het leven dat zij in zich draagt en liet voorkomen van maatschappelijke schande, wint ditmaal de vrees voor ontdekking het bij Ann. Dr. Mal- villa Wormser, de feministe, die ik u zoo straks beschreef, is haar behulpzaam bij de heimelijke daad, die heel haar verder leven met Acn niet op le heffen wroeging zal ver vullen. Dan trekt zij, kapot, teleurgesteld, ont goocheld, naar Engeland. Maar zij is een te sterke vrouw om ten onder te gaan. Ze keert terug naar Amerika, hervat met niet tc stillen energie haar studie en haar werk. Eerst wordt zij secretaresse van ccn lief dadige dame Ardcnce Benescoten, cn be geeft zich een jaar lang in de praktijk vun dc gevangenis-inspectie. Wat zij ziet en on dervindt in de gevangenis van Copperhced Gap tart alle beschrijving. Daar worden menschelijke wezens in onderaardsclie ho len aan vervuiling cn zedelijke verwording prijs gegeven. Daar worden, in het jaar 1930, menschen gebonden aan don geescl- paal cn tot bloedens toe gestriemd. Daar worden gevangenen ongekleed opgesloten weken lang in diepe donkore putten in de felle kou, en zonder ander voedsel dan twee sneden brood per dag. Daar is corruptie, wreedheid, wellust, schijnheiligheid. Wan neer de toestanden zoo onhoudbaar zijn, dat een gevangenisoproer uitbreekt, vlucht zij naar New-York. Zij werpt zich op dc studie van de criminologie, dc strafrechtsweten schap, zij schrijft in dc couranten, en zoo groot Avordt haar roem, dat men haar eers- halve doctor in de rechten maakt cn direc trice van een moderne, a'olgcns li&dr op vattingen inacrichtc gevangenis. Te midden van al die boveninenscliclijke werkzaamheid laat haar echter het grooto levcnsverlangen der vrouw niet los. Haar diepste verlangen richt zich naar iets an ders clan naar al dat werk en al die eer. Zij wil moeder zijn. Alle dagen staat het beeld aan haar zijde van haar gedroomde dochter Prida, van haar kind, dat zij het leven ontnomen heeft vóór dc geboorte. En het eenige, het diepste verlangen is... tóch een kind ter wereld te brengen. Zoo stort zij zich in een reeks van liefdesavonturen, het eenc is al droeviger dan het andere. De mannen weigeren in deze hoogstaande, maatschappelijk daadkrachtige vrouw, de kleine, hunkerende vrouw te zien, die alleen maar het moederschap begeert. Anderen, die haar als minnares aanvaarden, weige ren in baar te eerbiedigen: de vrouw van beteekenis. Maar aan het eiude van het boek, na een ongelukkig huwelijk met Rus- sel, vindt zij haar groote liefde in rechter Barney Dolfin. Hij schenkt haar een zoon, en hot veel bewogen leven van deze belang rijke vrouw, die een der grootste sociale werksters was van dc Vcrecnigdc Stalen, eindigt in dc triumf van het simpelste vrou wenleven. Als echtgenoole cn moeder vindt zij het geluk en liet evenwicht, waarnaar zij heel haar leven heeft gehaakt. Welke bedoelingen beeft Sinclair Lewis gehad met dit boek? Allereerst wilde dc schrijver met zijn bij tend sarcasme al dc voosheid, smerigheid cn onwaarachtigheid hekelen der huidige Amcrikaanschc, en laat ons het erkennen, ook van dc Luropeesche maatschappij. Dit sarcasme ontziet geen enkel heilig huisje. De vrouwenbeweging, zooals zij gevoerd wordt is voor drie kwart klinkklank en on waarachtigheid. De liefdadigheid is voor negen-cn-negentig procent ijdelheid, recla me-zucht, huichelarij. De oorlogen worden verwekt door menschen, die er prat op gaan, hun heele leven pacifist te zijn ge weest. Menschen, die hun mond vol hebben van humanitaire straf-systemen laten toe, dat in onderaardsche kerkers hun veroor deelde medemenschen worden gegeeseld, opgehangen en verhongerd. Dc pers, Ko ningin der Aarde, pleitbezorgster van het rcclit, neemt alleen artikelen op die beest achtige toestanden aan het licht brengen, wanneer en omdat dc copic lezers trekt en daardoor adverteerders. En zoo gaat het door. Zelden las ik een boek, dat al de voosheid cn leugenachtigheid van onze cul tuur zoo striemend gcesclt als dit bock van Sinclair Lewis. En liet is hein gelukt om zoon sterk boek te schrijven, wijl hij in zijn hoofdpersoon een figuur heeft genomen, die op de meest volkomen wijze het eenvoudige, strijdbare idealisme vertegenwoordigt. Alleen tegen dezen zuiveren achtergrond komen al de smerigheden en onwaarachtigheden van dezo samenleving aan den dag. Het vraagstuk van liet liefdesverlangen tusschcn man cn vrouw moest als dringend tijdsprobleem natuurlijk in deze beschou wing worden begrepen. Sinclair Lewis heeft dat vraagstuk bestudeerd in een geheel nieuwe gedaante. Ilij heeft laten zien, hoe dat vraagstuk door liet feminisme niet wordt opgelost. Hij heeft laten zien, hoe de daadkrachtigste, ijverigste, intelligentste vrouw het rnocderverlangen e\-enmin kan onderdrukken als liet eenvoudigste strijk- stertje. En hij heeft ons laten gevoelen hoe dc vervulling van dat verlangen door alle mogelijke traditioncele toestanden en ver houdingen wordt bemoeilijkt. Men kan vele boeken schrijven over het sexucclc vraag stuk, maar Sinclair Lewis heeft ons ge toond, hoe dat niet kan worden opgelost, indien mail cn vrouw hun onderlinge lief desverhouding niet kunnen losdenken van beider maatschappelijke positie. De diepste grond van dit bittere, wrange, cynische boek is niettemin: geloof. Geloof nite aan dogma's of idcëele voorstellingen zonder wcrkclijken levensinhoud, maar ge loof aan een karakter, geloof aan de over winning van eenvoud cn natuur in één mensch: dc clappero Ann Vickers. Dat dat geloof, gewonnen op een zoo realistische levensbeschouwing als gij en ik niet zouden durven vertolken, tóch behouden blijft, dat het tot ons komt uit' het meest realistische land van dc wereld: Amerika, dat geeft ons allen in deze sombere lijden een sprank van hoop VROUWELIJKE SOLDATEN. In liet tegenwoordige Russische leger worden vrouwen toegelaten in de lagere rangen en zelfs kunnen zij opklimmen tot die van officier. Nu is men geneigd tc denken, dat men hier met een geheel nieuw historisch feit te doen heeft. Dit is echter niet het ge\'al, want in de Fransclic revolutie vinden we al vrouwen als soldaten in het Franschc leger. Toen in Juli 1792 in Frankrijk dc leus weerklonk: Het vaderland is in gevaar, ga ven ook vele vrouwen aan den oproep ge hoor en slaagden erin zich als man ver momd in het leger le doen opnemen. De meeste waren natuurlijk niet. in slaat om dien schijn langen tijd op te houden, maar toch dwong men haar niet ora het leger te verlaten. Zij bleven eenvoudig vrouwelijke soldaten. Van enkelen vinden Ave vermeld, dat ze tot een lioogen rang werd bevorderd. Zoo werden twee dames FeYning, afkomstig uit Gent, officier en adjudant van generaal Duraouriez. Het weinige dat overgeleverd is van som mige dier vrouwen, zou genoeg zijn om cr verscheidene romans mee te vullen. Burgeres Favre volgt haar man te velde cn wordt door een troep, waarbij haar man kapitein was (de troepen mochten toen hun eigen officieren kiezen) tot tweede-luitenant benoemd. Zij werd gevangen genomen cn zou ze ker doodgeschoten zijn als men in haar niet de vrouw had herkend cn haar daarom ge spaard had. En niet alleen In den vrijgevochten revo lutietijd, maar ook in de keizerlijke legers hebben vrouwen gediend, die in vermom ming haar eclitgenooten volgden. Nu, er staat in de wet, dat zij daartoe verplicht zijn, en men zou het niet anders dan loffelijk kunnen noemen, dat zij dit voorschrift ondanks alle daaraan verbon den bezwaar, ook hier ten uitvoer bracht. De hoogere officieren maakten deze ver kleeding mogelijk door een oogje dicht doen en zelfs dc strengste instructies van Napo leon hebben deze gewoonte r>;a* '^oelamaal kunnen uitroeien. Langcslraat 84 Telefoon 523 ileschjes a 10 gr. DRUPPELS f 0.60 POEDERS 0.59 DROGISTERIJ. Apoth. Ass. Hcndr. v. Viandenstr. 30. Tel, Ujj, j Hebt U al eens kennis gemaakt met Telefoon 281 Groote en kleine zalen disponibel voor feesten, partijen enz. WEDEROM 5 NIEUWE SOORTEN!! NU GEVULDE THEEKOEKJES 9 TWEE BELANGRIJKE PUNTEN Q l« voor UEd. ^ssS5K ■VAN BANKETBAKKER EN KOKS' A M E R.S FO O R.T NEEMT ZONDAGS VERSCH GEBAK. VOORAL IN SLAGROOM GROOTE SORTEERING. Bezorging Zondags aan huis tot 1 uur n.m. 1 WINKEL GEOPEND van 11—3 uur n.m. LANGESTRAAT 19 ONTVANGEN DE NIEUWE COLLECTIE Tol. 435 Utrechtscheweg 77 Vakkundige cn aangename bediening DROGISTERIJ „DE GAPER" JULIANAPLEIN i. TELEFOON 635 NAAST APOTHEEK HAAN In voorraad: Deveo-Occulta Spatader- cn Steun* kousen zonder gummi en Lasticflor elastieken kousen mot gummi. Praclit kousen, welko aan alle verwachtingen voldoen per paar 18.75. H. v .Viandenstraat 20 Tel. 1681

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1933 | | pagina 14