GRILLPARZER ALS LACHSUCCES SCHOONMAAK ARTIKELEN Crêsue Gebak LUNCHROOM VONK LUNCHROOM VONK K. DIKKESCHEY RÜHMANN'S CARRIERE LETTERKUNDIGE KRONIEK DE SCHEEPVAART IN DE 19e EEUW SCHRIJFMACHINES Fa. H. ELZENAAR VOOR NAAR H. M. WATELER—v. DIJK Hebt U al eens kennis gemaakt met VONK'S BEROEMDE BANKETKOEKJES? Neemt U eens onze bekende In vier smaken Nougatine Mokka Marasquin Sinaasappel 75 cent per stuk Concertgebouw „DE VALK" P. GroenhuizenSchatorjé DROGISTERIJ „DE GAPER" Dameskapper PERMANENT FILMRUBRIEK Herinneringen aan moeilijke oogenblikken Zooals alle komieken heeft ook Heinz Rükmann zijn eigen stijl. Max Adalbert is de met pathos „kijvende nurks". Otto Wall burg stottert opgewonden. Felix Brcssart radbraakt mopperende woorden en zinnen Waarin ligt nu do artistieke bekoring van Heinz Rühmann? Waarom meesmuilt het publiek al, als zijn sympathiek jongensgc- zicht op het witto doek verschijnt? Rühmann's kunst ligt in den toon. Of liever in zijn toon-loosheid. Tcedcre liefde woorden zegt hij even onverschillig en klankloos als een bevel of zooals hij in een dronken bui dingen openbaart, die voor mcnigen partner pijnlijk zijn. Deze droge, onpathetischo humor van Heinz Rühmann, tezamen met al de lichtjes in zijn snaak sche, trouwhartige en open oogen, cn zijn jongensachtig verlegen lachje, heeft iets on navolgbaar komisch! Dus lacht het publiek over al zijn goede moppen en woordspelin gen en verheugt zich bovendien nog over zijn sympathieke verschijning. „Ik geloof, dat mijn levensloop weinig af wijkt van dien mijner collega's", zegt de jonge acteur na do begroeting met beschei den reserve. 9 „U werd immers den 7cn Maart to Essen geboren als de zoon van een hotel-eigenaar? Doch uw ouders verhuisden weldra met u naar Münchcn, waar u het gymnasium be zocht?" vraag ik met mijn potlood klaar om te schrijven. Hij bewondert mijn „kennis", glimlacht dan als bij een herinnering: „Ach, dat goeie ouwe hok! Ik was een ontzettend luie jon gen cn dus de beroemde nagel aan do dood kist van mijn leeraars! Want ik droomde al lang hoewel niet direct meer een kind, van heldenrollen, van tooncclroem. Na mijn schooltijd nam ik dadelijk vier maanden les bij den bekenden hof-acteur Fritz Basil en kreeg daarna rnijn eerste engagement.als een jeugdige minnaar in Breslau. In liet begin gaf men mij zeer onbeduidende rollen. Doch ik leerde veel, van het begin af aan." Spoedig daarna 6taat Heinz Rühmann op het tooneel te Hannover. Daar ontdekt men plotseling zijn schitterende humoristische gave, als hij in het stuk „Die fremde Frau' met geweldig succes de rol speelt van een eigenaardigen tragi-komischcn kcllncr. Kort daarop wordt hij voor drie jaar geëngageerd bij Hermine Korncr aan den schouwburg te München, zoodat hij een goed bestaan kreeg bij de „Kammerspiele", die daar wer den gespeeld. Hier trad hij veel op met Maria Bard en het repertoire was meestal: Fulda, Stcrnheim, Verneuil. In 1927 ging hij naar het Reinliardt-loonecl te Borlijn. Rühmann werd nu zeer snel bekend, zoodat het vcrwendo publiek alleen al kaarten kocht om hem, cn de theater-directeuren al ruzie om hem kregen. In 1930 strekte ook de jonge toonfilm de hand naar hem uit. Erich Poramer engageerde hem voor de Ufa-toonfilm „Die Drei von der Tankslellc". „Waarom hebt u meer pleizier, de film of het tooneel?" Rühmann denkt een oogonblik snel 11a. „Ja, dat hangt heelcmaal van de rollen af", zegt hij dan. „In de groole Ufa-toonfilm „Ich und die Kaiserin" speel ik als partner van Lilian Harvey onder de regie van Friedrich Hollander een wat mallen kapelmeester; van deze rol heb ik veel plei zier beleefd. Niet het minst omdat hij de gewoonte heeft, zijn manchetten vaak te verliezen, wat hem natuurlijk in de meest dwaze situaties brengt." Eigenaardig Heinz Rühmann, dc gees tige komiek van film en tooneel, om wie zoo veel wordt gelachen, is in het dagelijksch leven een ernstige, rustige, eenvoudige man. Het is mogelijk, dat juist in deze opvallende tegenstelling het geheim van zijn succes ligt. Omdat zijn humor ontspruit uit zijn diepste wezen- Enkele herinneringen uit Rühmann's loopbaan. Het kan al heel wat jaren geleden zijn de toonfilm bestond nog niet toen op een avond in het Stadttheater „Des Meeres und der Liebe Wellen" van Franz Grillparzer werd gegeven. Première! Voor Hero, den bekenden Berlijnschen gastspeler, was dit niets nieuws of bijzonders. In do stampvolle zaal een gezoem als in een bijenkorf. Lean- der heeft echter minstens 39 graden koorts. Wio is hij dan wel? Een beginneling, die thans voor 't eerst een hoofdrol speelt. Een klassiek-tragischP! held! Ziet hij er niet prachtig uit met zijn olijfkleurig geschmink te huid, in het onberispelijk passende, sneeuwwitte tricot? En nu hij voor Naukleros zijn trouwen vriend staat, wuift er een reusachtige veder bos op zijn lioofd. De Grieksche jongeling in het parket declameert zuchtend lyrisch- elegische verzen. Ilij smeekt de goden om bescherming, neemt afscheid van zijn vriend om nog eenmaal over den Hellespont naar zijn geliefde te zwemmen. Het publiek luistert ontroerd. Doch niet alleen de toe schouwers zijn „bewogen" door Leanders edel hcldenpathos zelfs zijn vederbos wordt er door „bewogen". Zachtjes zwaait hij heen en weer voor de oogen van den olijfkleurige. Het is een komisch gezicht. Het publiek lacht er om. Doch do onvermoeid heen en weer slinge rende paardenstaart aait hem koel en na drukkelijk in het gezicht, dat gloeit van schrik. Dc jonge Griek slingert met een woe dende hoofdbeweging het paardchaar terug. Doch onmiddellijk keeren zij terug en krie beien hem overmoedig in den neus! Wat een onuitstaanbaar gedoe! In de zaal wordt men steeds vroolijker. Plotseling vergeet Leandor zijn Hclleenseh tragisch pathos. Op een onnavolgbare droge, eentonige manier, zoo onverschillig alsof hij over 't. weer sprak, draait hij Grillparzcrs woorden tot het eind der scène af. Dan volgt er een brullend gelach cn een donderend applaus! Zoo bleef Lcander de „hold" van den avond. Omdat het publiek bij deze tragedie vele, zeer vele tranen over hem had gelachen! „Men moet zijn naam onthouden!" werd er toen gezegd. En Lcander rnet den noodlottigen veder bos was niemand anders dan Heinz Rühmann Dat men echter ook bij de film onvrijwil lig komische gebeurtenissen kan beleven, bewijst het malle geval, dat Heinz Rühmann gedurende de opnamen der film, welke nu haar opvoering beleeft, „Ich und die Kai serin", heeft meegemaakt. Dc film, waarin Rühmann met Lilian Harvey, Mady Christians en Conrad Veidt op het witte doek verschijnt, speelt in 1860 aan het Fransche hof van keizerin Eugenie. Heinz Rühmann speelt de rol van een „schussclig" kapelmeestertje. Op een avond moet deze kapelmeester de ouverture van een operette dirigccren. Op een kleine ver- hooging staat hij voor een groot orkest, Alle mannen kijken vol verwachting naar bom cn zijn maatslokje. De muziek weer klinkt. En wat voor muziek! Lieve deugd, het is een waar helle-concert! Friedrich Hollander, die voor 't eerst regisseert in een toonfilm, is wanhopig. Nog geen vijf minuten tevoren heeft hij den heeren mu sici op !t hart gedrukt, dat zij zich niet be hoeven te storen aan mijnheer Rühmann's dirigeerstok! Mijnheer Rühmann mocht een uitstekend acteur zijn, maar van dirigeeren heeft hij geen notie! En hoe zou dat ook kunnen! Dus weer opnieuw beginnen! Weer maken dc handen van den tooncclspeler- kapelmccster haar gebaren, elegant cn droo merig, dan weer kort en krachtig. En liet is alsof die handen een suggestievo kracht uitoefenen, want dc arme musici vergeten weer, wat de regisseur hun heeft bevolen. Er zijn foutieve tempi; nu eens zet een trompet lustig te vroeg in, dan komt er een cello te laat, enzoovoort, enzoovoort. In één woord: het is vrceselijk om aan te horen Ook bij de derde repetitie klopt de zaak niet. Het orkest is nu eenmaal gewend aan een dirigent. Wat te doen? Deze moeilijke scène stom op te nemen en het geluid later nasynchroniseeren? Dat wil men niet! De kapelmeester en zijn musici zouden mis schien in den chaos van lonen een ongeluk van 't lachen kunnen krijgen. Doch dat is een schitterende inval! De beroemde Friedrich Hollander zelf zal de zaak dirt geeren. Natuurlijk alleen maar zichtbaar voor de musici. En ook van oen podium af dat achter den pseudo-kapelmee6ter is op gesteld. Nu gaat alles op eens prachtig. Dc verrukkelijko melodie klinkt vol cn zuiver. Heinz Rühmann echter, dc z.g. kapelmees ter, is over deze gelukkige oplossing zoo enthousiast, dat zijn ccnc manchet plotse ling cn geheel niet volgens voorschrift, in de lucht vliegt. Doch omdat deze onvrijwil lige toegift zoo'n oneindig komisch effect rnaakt, had niemand er iets tegen, haar in te lasschen. Een bock zonder woorden Jo Spier, Teekcningen. (Uitgave Andries Blitz, Amsterdam 1933) met een voorwoord van R. N. Roland-IIolst Er zullen lezere zijn, die cr zich over ver wonderen, dat wij een bock met teekeningen bespreken in dc letterkundige rubriek. Zij zullen misschien van hun verwondering be komen, wanneer zij het bock hebben gezien Zij zullen het dan met ons eens zijn, dat dit boek is geboren uit een letterkundig senti ment. Dit vast te stellen beleekent geenszins dc uitnemende teekenkundigc lioedanighe den van Spier miskennen. Maar het is niet de lijn, de beweging alleen, die Spier's teeke ningen verheffen tot kunst van de eerste orde. Het is, in niet mindere mate de manier, waarop Spier denkt. Deze kunstenaar tee kent niet alleen voor het plezier van het tee kenen, hij wil er ook iets mee zeggen, hij geeft psychologie, bij geeft satire, hij raakt met liet pincet van zijn gevoelig vernuft do diepe, verborgene gebieden van ons zielc- leven. Een der voornaamste karaktertrekken vun Spier's kunst is: dat hij op geniale wijze de dingen omgeeft met eenzaamheid. Dc reden, waarom wij, menschcn zoo zelden tot bezin ning komen, 1 ,t liierin, dat wij de wereld om ons heen altijd ervaren in het verband, dat de dingen hebben met elkaar. Breng eens dc stilte om een afzonderlijk levensmo ment, en ge ontwaart zijn geheim. Het brengen van eenzaamheid om de din gen heen, brengt met zich mede, dat men tegenstellingen schept. En hier blijkt do igenaardigc verwantschap, die er bestaat tusschcn den humor en den diepslen ernst. Laat datgene wat ge wilt ridiculi6eeren zien in zijn automatischen, levenloozen vorm, en gij hebt het doel der bespotting bereikt, heeft Bergson ons reeds doen weten. Het zelfde effect bereikt ge, wanneer ge de ge beurtenissen van liet menschelijk leven, klein van afmeting doet verschijnen temid den van veel leegte. Ge ziet ze dan in hun belachelijke en tegelijk verdrietige betrek kelijkheid. Wat is Hillegom? Een centrum van bloembollencultuur, vóór de malaise van wereldbeteekeni6.Maar datzelfde wereld beroemde centrum dankt in laatsten aan leg zijn reputatie aan* bet eenvoudige ple zier, dat er voor den mcnsch gelegen is, wat waaiende bloemen le aanschouwen voor een paar boerenhuisjes. Aldus leert ons Spier door de eenste prent in zijn boek. Wat is een begrafenis? Een 0 zoo pom peus gedoe, wanneer go haar van nabij ziet, binnentrekkend door de poort van het kerk bof. Maar een begrafenis die trekt over een wijd, besneeuwd plein door de eindeloozc leegte van het witte vlak, met de zwar te mannetjes aan de lijkkoets geklonterd, zij geeft ons het juiste besef van de wan hopige verstorvenheid van een mensch, dat naar zijn laatste rustplaats wordt gebracht temidden van een wereld, waar niets aan verandert, ondanks het feit, dat een be wustzijn, dat die wereld kon opbouwen, voorgoed gesloten is. Kent gij een banaler schouwspel dan een schaap, dat zich krabt met zijn poot? Spier heeft ei* terstond een ironische verklaring voor: Het ongelukkigste dier, is een schaap dat-» geen wol op zijn lijf kan velen. Maar tegelijkertijd heeft hij met een paar lijntjes, oen cirkeltje in een punt den naamloozen angst, verbeeld van het hulpeloos dier dat zich door onverklaarbare natuurkrachten (ook jeuk is~ecn onverklaarbare natuur kracht; voelt gekweld. Geen kunstenaar kan zich uitspreken door contrasten, of hij moet het standvasti ge vasthouden, tegenover de wisseling. In het onverbiddelijk blijvende, tegen welke achtergrond het leven zich wijzigt, ligt de voorwaarde der ironie, en in dc ironie dc voorwaarde tot levensbegrip. Dat blijvende, ondanks dc woekering van den tijd, liet is gelijk te stellen met. liet automatische, liet starre, waar Bergson van spreekt. Ziehier de verdienste van Spier's uitbeel ding der Amsterdamsche reünisten. Hij laat ons twee reeksen van drio mannenfl gurun zien. De bovenste reeks geeft de por tretten van drie jonge mannen, zooals zij vijf cn veertig jaar geleden aankwamen aan de Amsterdamsehc Universiteit. Dc on derste, hoe zij terugkwamen. Maar de drio oude heeren vertoonen dezelfde karakter eigenschappen als de drie jonge mannon. Het leven heeft ze weliswaar murw ge maakt, cn bitter, cn welgedaan, maar wat ze toén wilden, zouden ze nü wéér willen als ze nu weer aankwamen. Zij hebben bet leven lecren dulden, zij hebben hun kansen leeren veroveren, maar iets aan het leven veranderd hebben zij niet. Er bevinden zich teekcningen in dezen bundel, waarin liet ironisch effect der ver strakking en automatizeering onmiddellijk werkt. Wij denken aan de „Voorjaarsaan bieding van den reiziger van Hagenbeek, waar een klein mannetje uitgebeeld is te midden van reusachtige houten speelgoed dieren. Kan mon raker het. grotesk cn wreed gedoe der wildebeeslen-vcrtooningcn. de schennis van het majesteitelijk natuur leven karikaturiseeren dan op deze wijze? Telkens opnieuw treft ons de fijne in tuïtie, waarmee dezo kunstenaar dc levens tragedie aangrijpend weet aan te duiden door de schijnbaar levcnlooze voorstelling. Door alleen dc bijzaak te geven, doet hij de kern verstaan. Een leckcning, die het on derschrift: „Mijnramp" draagt, vertoont ons niet anders dan twee bespijkerde laar zen, neerliggend op een baar, cn de mach- telooze beonon, die incn aan die laarzen verbonden weet, zijn bedekt met een doek. Dat is alles. Onder een teekcnïng vindt men liet woord: „Manoeuvres" geschreven. Wat brengt zij in beeld. Een reeks mili taire jassen, met petten cr boven, naast elkander gehangen aan een kapstok. Maai de combinatio van jassen cn petten, die telkens in combinatio een levcnlooze per soonlijkheid suggereeren. geven zulk een eindcloozen indruk van vermoeienis, dat men het effect der manoeuvres uit deze combinaties van cquipementstukken beter bcgTijpt, dan indien de teekonaar een tafel vol vermoeide officieren gegeven had. Des teekenaars ironie stijgt tot satire in de prent, die als onderschrift heeft: „Jose phine Baker komt aan Daar ziet men in de verte de menigte zich verdringen bij don trein die de lubricke danseres in dc hoofd stad brengt. Op den voorgrond een een zame, dikke juffrouw van het stations- werk, temidden van leegte. De juffrouw, die alleen reizende meisjes tegen verleidin gen moet behoeden. Maar dezelfde samen leving, die de juffrouw van het stations- werk uitzendt, haalt do verleiding, die de mannen tot bodroigers van jonge meisjes maakt, binnen met een duizendvoudig enthousiasme! Wij* zullen niet voortgaan met. deze toe lichtende beschrijving van J6 Spier's voor treffelijk teekenwerk. Zij zou er ons toe drijven, in vele kolommen, dat werk, al schrijvend na le genieten, waartoe ons de ruimte ontbreekt. Maar wel willen wij, eer wij voor lieden afscheid nemen van onze lezers, nog even nader uiteenzetten, lioo het verband is tusschcn dergelijk teeken werk en de literatuur. Onze proza-literutuur beweegt zich in de richting der directe zegging. Alle overtol ligheden gaan uit bet proza weg in dezen tijd van stalen meubelen. Daardoor nadort de literatuur heel vaak het aforistische, den enkelen, alles zeggenden volzin. Deze volzin wacht op het beeld. Daarom is de toenemende gewoonte, het literaire boek te illustreeren, geen toevalligheid, maar een gedachte, die ligt in de lijn van den lijd. Het werk van Spier heeft ons opnieuw er- an overtuigd, dat cr con nieuwe kunst aan het ontstaan is, een samenwerkend streven tusschcn literatuur en beeldende kunsten. Nu de literatuur, ontstegen aan het impressionisme, haar „schilderachtig" karakter gaat verliezen, en aan den ande ren kant, het visueelo sterk spreekt tot het modern bewustzijn, wordt er uit de ar tistieke noodzakelijkheid zelve een combi natie geboren tusschcn literaire gedachte en picturale uitbeelding. De nieuwe afdeel ing, waarmede bet Ncdcrlandsch Historisch Schecpvaart-Mu scum aan de Cornell's Schuytstraat verrijkt 'is en welke geheel is gewijd aan de 19c eeuw, is Donderdag onder veel belangstel ling geopend door den Commissaris dor Koningin in Noord-Holland, Jhr. Mr. Dr. A. Röell. In verband met dit heugelijk feit, dat een aanleiding moge zijn tot een hernieuwde belangstelling van stad en land voor het zoowel interessante als belangwekkende materiaal, hetwelk vooral dank zij den on vermoeiden arbeid van den op het gebied onzer maritieme historie bij uitstek des kundigen directeur van het museum, den heer W. Voorbeytcl Cannenburg, in het ge bouw is bijeengebracht, herinneren wij er aan dat het museum in 1922 met een groot aantal bruikleencn, hoofdzakelijk van het Rijk, werd geopend. De eigen verzameling nam in de daarop volgende jaren nog snel toe cn reeds spoedig was de ruimte dan ooli te klein geworden. Wel kwam in 1931 ten gevolge van de teruggave der Rijksbruik leenen ecnige ruimte vrij, maar toch niet voldoendo en daarom werd het jaar daarna besloten ook de tweede verdieping van het gebouw voor expositieruimte in ie richten en daar de 19e eeuw onder te brengen. Deze hoogste verdieping, welke oor spronkelijk als zolderruimte dienst deed do plannen voor dc stichting van een nieuw cn grootcr museum, zijn als gevolg der tijdsomstandigheden geheel op den achter grond geraakt beeft haar oorspronkelijk karakter van bergruimte geheel verloren de wijzo waarop zij naar de plannen van den heer Cannenburg is bcsehoten en het profijt dat daarbij is gemaakt van de gla zen dakbedekkingen heeft aan deze ruimte het stempel gegeven van oen expositiezaal bij uitnemendheid. Deze nieuwe aanwinst bracht tevens het voordeel mede dot voor werpen van de periode der 19e eeuw uit dc bcido andere zalen konden worden verwij derd waardoor tegelijkertijd een meer sys tematische opstelling der verzamelingen mogelijk werd. Wat thans is tentoongesteld is, op een paar uitzonderingen na, het eigen dom van liet museum. Ook konden nu verschillende belangrijke aanwinsten uit latere jaren worden geëx poseerd. Voor do benedenzaal, waar een zeer belangrijke verzameling Nedcrlandsche 17e eeuwscho cartografio bijeen is, kan in dit verband worden gewezen op de Langren globe van 1589 (het eenig bekende exem plaar), de groote wereldkaart van Blaeu ui 1648, eveneens een unicum in dezen com pleten staat, dc beide grooto globes van denzelfdon uitgever en de zoo uiterst zeld zame wandkaarten van Frederik dc Wit die zeer onlangs door een belangstellende aan het musoum zijn geschonken. Ook op de eerste verdieping zijn verschil lende nieuwe aanwinsten tcntoongelstckl. o.a. een groot getuigd model van een koop vaardijschip uit 1747, een der laatste groote scheepsmodellen, die in ons land nog ïn particulier (bezit waren. Verder een «tel wandkaarten van Covens on Mortier, da teerend van omstreeks 1750, die oveneens onlangs door een belangstellende ten ge schenke werden gegeven en waarvan tot nog toe geen tweede stel bekend is. Van de dit jaar verworven schilderijen trekken een groot stuk van Abraham Ver- wer, dat den tocht naar Cadix voorstelt, en het mooie portret van Schout bij Nacht Willem van der Zaan met zijn echtgenoote. dadelijk de aandacht. De nieuwe afdceling. Op de tweede verdieping is nu, zooals ge zegd, voor de 19e eeuw een geheel nieuwe zaal ingericht. Schilderijen, teekeningen cn prenten herinneren cr aan de belangrijke maritieme gebeurtenissen uit dc 19c eeuw en daaronder ook het schilderij dat den Ad miraal Prins Hendrik, den Oom onzer Ko ningin, bij zijn huwelijk met Prinses Marie van Pruisen door dc Marine werd aangebo den en dank zij dc medewerking van den Duitschen eigenaar voor goed naar ons land kon worden teruggebracht Van de scheepsmodellen valt een prachtig, tot in alle bijzonderheden uitgewerkt romp model op van Zr. Ms. „Koningin der Neder landen", dat in 1842 voltooid werd op een der Marinewerven en waaraan eenigo jaren werd gewerkt. Vergelijkt men in dezo afdec- ling het model van een Amerikaansch klip perschip uit het laatst der 19e eeuw met Tromp's vlaggeschip in de benedenzaal, dan blijkt wel duidelijk, hoe de evolutie van het zeilschip in dien tijd niet hcc-ft stilgestaan. Van dc vele scheepsafbceldingen zijn die der eerste stoomschepen zeker merkwaardig. Evenals de eerste automobielen slechts rij tuigen waren, waarin een motor was ge plaatst, zoo heeft het ook lang geduurd vóór men zich bij het ontwerpen van stoomboo- ten geheel los heeft weten te maken van het oude zeilschip en de stoomboot een eigen lijn van ontwikkeling ging volgen. Schrifturen en watervorfteekeningen, de laatste van den luitenant ter zee D. G. A. Wolterbeek Muller, waaraan in deze afdce ling een plaats is ingeruimd, geven den be zoeker een indruk van een merkwaardig feit uit onze maritieme historie: het feit n.l. dat, in het midden van dc 19e eeuw van Japansche zijde de hulp werd ingoroepen oor de vorming van een eigen Japansche marine, welke deze mogendheid toendertijd nog niet bezat. Gedurende enkele jaren zijn achtereenvolgens de luitenant ter zee Pels Rijcken en dc kapitein-luitenant ter zee, rid der Huyssen van Kattendijke op het eiland Decma werkzaam geweest. Zoo moge dan de 19e eeuw uit een kunst oogpunt minder bieden dan de 17e, belang- ekkend is zij zeer zeker en in 'n maritiem- historisch museum mocht zij dan ook niet ontbreken. Vermelden wij tenslotte, dat aan het Mu seum een uitgebreide bibliotheek is verbon den, welke thans niet minder dan dertien duizend deelen bevat Momenteel enkele zeer voordeelige kocpjes. Langestraat 84 Telefoon 528 DROGISTERIJ. Apoth. Ass. Hendr. v. Viandenstr. 30. Tel 1313. Telefoon 281 Groote en kleine zalen disponibel voor feesten, partijen enz. BANKETBAKKER-KOK UTR.WEG 53 TEL. 336 CHOCOLADE PAASCHEIEREN GEVULDE LUXE EIEREN, MANDJES EN CHOCOLADE PAASCHFIGUREN VRAAGT NAAR ONS EIGEN FABRIKAAT Nougat slagroomeieren Baisers (gev. slagroom) Slagroom, vruchten gebakjes Gebakjes Paaschidee Fantasie Paaschgebak enz. Aanbevelend, P. GROENHUIZEN-Schatorjé Utr.weg 53 Tel. 336 VACANT JULIANAPLEIN 4. TELEFOON C35 NAAST APOTHEEK HAAN In voorraad: Deveo-Occnlta Spatader- en Steun- kousen zonder gummi en Lasticilor elastieken kousen met gnmml. Pracht kousen, welke aan alle verwachtingen voldoen per paar 18.75. H. v Viandenstraat 20 Tel. 1681 Vertronwd en vakkundig adres voor Uw

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1933 | | pagina 14