Stadseleews
Agenda
la. M.R.N. OOSTERVEEN
BERICHT
SOEFI-BEWEGING
STAATSPENSIOEN VOOR
ONZE OUDJES
PATRIMONIUM
1788 1788
1788 1788
Langestraat 42 Tel. 77
LAATSTE BERICHTEN
-
Zij, die zich met ingang van
1 Januari a.s. per kwartaal op ons
blad abonneeren, zullen de tot dien
datum verschijnende nummers
GRATIS ONTVANGEN.
DIRECTIE A. D.
De heer Kerbert over „Wet
allen vereenigt
üe heer Kerbert hield gisteravond in
Sierkunst een openbare lezing voor de
Soefi-Bcweging over ,Wat allen vereenigt'.
Men ziet hoe de menschen zich onderling
vereenigen, als er gevaar dreigt van bui
ten Er ontstaan dan organisaties van
belanghebbenden, dio zich sterk maken
tegenover elkaar Spreker heeft echter
geestelijke eenheid op liet oog, die de in
nerlijke eenheid brengt van een organis
me, en die het best ovvrden aangeduid
met „Univorsecle Religie", dit is een op
één punt gerichte beiligo Binding, die ver
lossing brengt uit afgescheidenheid en
pessimisme. De oplossing van het heden-
daagsche vraagstuk moet in die richting
gezocht worden. Het gaat erom. als mcnsch
uit to stijgen hoven de beperkingen in
ras, partij, natie en godsdienstvorm. De
grooto vraag is, of dit mogelijk is. of er
een weg is van twijfel naar innerlijke ze
kerheid. Is cr een Univcrscele Blijde Bond
schap voor alle tijden? Zijn niet alle per
soonlijkheden onvolmaakt, verschillend en
sterfelijk? Ilct antwoord is: „Ken u zelf".
Allen geschapen naar Gods Beeld, naar
Universeel Voorbeeld. In allen dezelfde
univcrscele krachten, dezelfde hooge zicle-
aanleg. Maar dat moet geen beeld blijven,
doch uitgebeeld worden. Zelfkennis is ken
nis van het bouwmateriaal, waarmede God
in do wereld werkt. Zelfkennis brengt bet
ware geloof, dit gclooven in zich zelf, liet
levende Godsbegrip, dat kracht en ver
antwoordelijkheidsbesef geeft. De mcnsch
is een geestelijk wezen cn heeft een
persoonlijkheid, waarmede hij zijn rol
speelt en ervaring opdoet. Alle persoonlijk-
boden verschillend en sterfelijk, alle zielen
met dezelfden hoogon aanlog, als brand
punten van Universeel Bewustzijn, liet
Soefisme brengt die oudo wijsheid in her
innering. symboliseert die geestelijke Bood
schap van Eenheid In haar Ecrcdicnfit, cn
geeft steun aan den ontwapenden mensch
om dien weg te gaan. Soefisme is dus geen
bijzondere "leering of richting, maar een
rich op?nen voor de openbaring van het
Eénc Universêclc Leven, dat in ieder hart
aangrijpt. Het is do eenige Godsdienst,
waarvan alle zoogenaamde andere gods
dienst en slechts vormen zijn. Ieder kan in
zijn godsdienstvorm d o godsdienst levend
maken. Dat gaan leven in dc ziel cn het
vrijmaken van liarmonlo-scheppendc zielc-
krachten, dat zich losmaken van alle on
ware veréénzelvigingcn, dat is de Verlos
sing.
In alle mythen en sprookjes wordt die
strijd gesymboliseerd.
Spreker toont dit aan met bet sprookje
van Koning H a 1 e w ij n, rlat de Wagnor-
vcjjecniging opvoerde. Dc éénc univcrseelc
weg naar dio geestelijke bevrijding is dc
mystieke weg, do kruisweg. Niet do weg
van praten of formuleeren. maar die van
inschakeling, van „deelachtig" worden.
Het. is een innerlijk groeiproces, dat leidt
tot baring, verlossing. Mystiek is do stam
van don levensboom, die alle takken be-
levendigt, die alle vormen bezielt. Spreker
licht op duidelijke wijze toe wat mystiek
en wat een ware mysticus is. Dc vraag,
hoe deze chaotische samenleving te maken
tot een ffcvcnd organisme, het probleem van
verzoening cn wederopbouw, worde niet
opgelost door geleerden, historici of poli
tici, doch slechts langs den weg van gees
telijk ontwaken. Aan de bevordering van
dat doel is de arbeid van dc Soefi-Bewe-
ging gewijd. Hot hoogste doel van dc Soefi
is door te dringen in 's levens diepto. dc
sluiers weg te nemen, die dc mensch onwe
tend houden van zijn levensgeheim. Dit
streven is een zoeken van God en in de
verwerkelijking realiseert de Soefi do Waar.
beid. Zijn moraal is, het in harmonie ko
men met de ziel, ten eindo te kunnen har-
moniecren met zijn modcmonsch. Dit trach
ten te ontdekken in hoever hij zelf in har
monie tc kort schiet en dus een onvol
maakt instrument is voor het doorgeven
van het goddelijk Leven, ton bate van an
deren. Voor den Soefi is do gchcelc Na
tuur. ook dc mcnschelijke. een Heilige
Schrift, Alle Heilige Schriften zijn hem
even heilig, als ze dit zijn voor dc aanhan
gers van bepaalde godsdienstvormen, als
vertolkingen van het ééne boek der Na
tuur,. dat ieder steeds vóór zich-heeft, en
dat een open Boek zou zijn, als onze oogon
geopend waren. De Soefi vereert de schoon
heid in al haar aanzichten, in gedachte,
woord 011 daad. Geen enkele wereldleeraar
is den Soefi vreemd, omdat hij dc schoon
heid van liet mcnaclielijk wezen tot ideaal
heeft. Of dat ideaal Jezus, Boeddha of
Krishna heet. is hem hetzelfde. Zijn ideaal
is geen historisch ideaal maar bet perma
nente lieilige gevoel van liet hart. De
eenige bron. waaraan de Soefi zijn krocht
cn vertrouwen ontleent, is de Eénc, de Vol
maakte in Liefde, Harmonie en Schoon
heid.
BROEDERSCHAP VAN MAKELAARS.
Lezing over de zegelwet
Gisteravor 1 werd de maandclijksche ver
gadering van de afcleeling do Geldersche
Vallei van do Ned. Broederschap van Ge
diplomeerde Makelaars gehouden. Medege
deeld werd, dat de heer E. Steendam een
niohdelingón cursus zal beginnen voor hen,
die voor het eerstvolgend examen der Broe
derschap op wenschen te gaan. Uitvoerig
werd do circulaire inzake bekwame en be-
trouwo makelaars in liet Gooi besproken.
Men sprak de wenschelljkheid uit, ook
voor de Geldcrsclio Vallei tc komen tot
een regeling als in Gooiland.
Men maakte het Hoofdbestuur attent op
bet misbruiken van den naam makelaar
door hen, die niet beöedigd zijn. Het Hoofd
bestuur zal hier met kracht tegen optre
den.
De heer E. Steendam besprak vervolgens
de zegelwet. Deze wet, in 1917 tot stand
gekomen, laat aan duidelijkheid nog al
wat te wenschen over. Herhaaldelijk was
dan ook een nïiilisterieelo uitspraak noo-
dig in bepaalde gevallen.
Spreker behandelt achtereenvolgens liet
formaatzegel, bet quitanticzcgel en bet
huurzcgel. Hij wijst op de plicht cn dc
noodzakelijkheid zegels te gebruiken. Ont
duiken beeft ernstige gevolgen. Met voor
beelden uit dc praktijk maakt bij een cn
ander duidelijk. Do aanwezigen volgden
met aandacht het verhandelde. Enkele go-
stelde vragen w erden nog door spreker be
antwoord.
Met een woord van dank sluit hierop dc
voorzitter do vergadering.
Niet een zaak van links of rechts
maar van recht", zegt de heer
M. Goud
In een der zalen van Concwdu werd
gisteravond door den Bond voor Staats-
pensionncerlng een tweede propaganda-
avond met film vertooning gehouden.
De voorzitter, ds. J. Dikboom, was er in
zijn welkomstwoord van overtuigd, dat clfc
nfdceling zich zeker nog kon uitbreiden.
Hij deelde mede, dat een der sprekers, de
heer W. K. D. Lustig, verhinderd was cn
hoopte tenslotte, dat dezo avond zou hel
pen om een einde tc maken aan dc on
schuldige armoede der oudjes.
Nadat mevrouw Verkerk, goed begeleid
door haar zoon, eenige liederen op gevoel
volle wijze ten gchoore had 'gebracht, waar
voor haar bloemen aangeboden werden,
hield de heer M. Goud, propagandist van
den Bond, een korte Inleiding tot dc film
„Arm en Oud", die, naar hij hoopte, ze
ker zoo welsprekend zou zijn als hij zelf.
In 1901 werd de Bond opgericht en nog
steeds heeft het hetzelfde doel vooroogen:
staatspensioen voor iederon staatsburger
op oen door do wet tc bepalen leeftijd. Ia
1913 werd bereikt, dut oudeil van dagen
ouderdomsrente uitgekeerd kregen. Men ia
achter dankbaar, maar niet voldaan. Wel
is in 1919 die uitkeering tot 3 voor man
of vrouw en voor eeii echtpaar tot
verhoogd. Toen werd de ouderdomswet aan
genomen onder het ministerie- Aalberse,
evenals een gewijzigde invaliditeitswet. Dc
werkgever moet nu de gchcele premie be
talen. Dat men zich vrijwillig kon verze
keren was echter niets nieuws.
Niettegenstaande zijn cr 50.000 ouden van
dagen, die geen staatspensioen ontvangen,
want de 39 cent premie was voor velen nog
la 'groot.
Op de vraag of w ij wel. reoht op dat pen
sioen hebben, meende spreker tc moeten
.antwoorden, dat. wanneer wij altijd con
goede Xederlandsche samenleving in stand
houden, wij daarop zeker recht hebben,
evenals dot In vele andere landen bet ge
val is Hij weet geen ander praclisc-hor en
rechtvaardiger middel dan het onderhou
den van alle oudjes dóJr ons, die dc volks-
vcrlogenwoordiginj; moeten kiezen cn als
zoodanig de regeering uitmaken.
Staatspcnsionnecring staat op het pro
gram van de meeste partijen. Waarom er
nog uitzonderingen zijn begrijpt bij niet,
want het is hier een zaak van links nóch
van rechts, maar van recht.
WIJ moeten "zorgen, dat straks de zon
opgaat voor degenen waarvoor de levens
zon aan het ondergaan is.
Vervolgens werd de reeds eerder hier ter
stede vertoonde propagandafilm „Oud en
Arm" gedraald.
BENZINE OP HET VUUR GEGOTEN.
Omdat de kachel niet wilde
brandon.
Gisteravond werden brandweer cn poli
tie gealarmeerd voor een brand, die zou
zijn uitgebroken in een huis aan do Aldc-
gondestraat. Bij aunkomst bleek het kloino
binnenbrandje echter reeds met emmers
water gebluscht tc zijn, zoodat dc brand
weer rechtsomkeerd kon maken.
Omdat de kachel niet goed wilde bran
den had de bewoner benzine op het vuur
gegoten, waarop een vlam uit do kachel
sloeg. Van verbouwereerdheid liet hij de
flesch vallen, waardóór andere voorwerpen
vlam vatten: o.a. eenige knippatronen.
Een goede leer voor den volgenden keer
envoor andoren.
DE BOYCOT-PLATEN.
Vrijspraak voor den appellant.
Tegen een bewoner van het Soestcrkwar-
tier alhier, die platen van dc boycot-actie
voor zijn raam had hangen cn die door den
kantonrechter tot 0.50 was veroordeeld
voor dit feit, werd in hooger beroep door
den officier van de rechtbank te Utrecht,
bevestiging van dit vonnis gevraagd.
Do rechtbank sprak hem gisteren echter
vrij.
DE IJSBAAN WEER OPENI
Hedenmiddag zijn de banen van de
Amersfoortschc IJsvcieeniging aan den
Bisschopsweg weer opengesteld. Wij zullen
dus voor de derde maal dc schaatsen kun
nen onderbinden. Ook hedenavond zullen
de banen geopend zfjr>
De heer R. Hagoort spreekt over
Corporatieve Staat of Cor-
povatief beginsel
Gisteravond hield de heer R. Hagoort uit
Utrecht, lid van het Verbondsbestuur van
Patrimonium voor de plaatselijke afdeeling
van dit verbond in Eben Ilaèzer een lezing
over „Corporatieve staat of corporatief be
ginsel".
Na een gehouden bestuursverkiezing,
waarbij de aftredende leden, de heeren A.
Hollander, D. Moester, J. Priem cn P. Ros
worden herkozen, kreeg de heer Hagoort
gelegenheid tot het houden zijner voor
dracht, waaraanwij het volgende ontlec-
ncn:
De heer Ilagoort ving aan met uiteen te
zetten, dat de term „corporatieve staat" is
een tegenspraak in zichzclvcn. Juister is
hel te spreken over corporatief beginsel.
Van een zuivere toepassing daarvan kan
men spreken, als bij het staatsbestuur de
iovendo organen der maatschappij dc
corporaties op een gezonde manier zijn
vertegenwoordigd, zoodat bij de wetgeving
van den staat met bet eigen leven der
maatschappij in alle opzichten rekening
kan worden gehouden.
Deze gedachte is een specifiek Christe
lijke gedachte, wat spr. met een verwij
zing naar het op zijn verzoek bij den aan
vang voorgelezen Schriftgedeelte (1 Corin-
tbe 12: li26) aantoonde. Van Christelijke
zijde is voor de beleving van dit beginsel
dan ook altijd geijverd. Spr. verwees bier
naar den gildenstaat en naar bet optreden
van Groen van Prinstorer on Dr. Kuypcr.
In hun spoor is Patrimonium en de ge-
heele Christolijk-sociale beweging altijd ge-
woest een strijder voor het corporatief be
ginsel. Spr. schetste de opkomst der Cliris-
telljk-sociale beweging uit het beginsel, dat
niet klassenstrijd, maar samenwerking
eisch is, besprak in dat licht de uitspra
ken van het Chr. Sociaal Congres van 1891,
do strijd voor do Kamers van Arbeid, Sik
kels Ijverde voor bedrijfsorganisatie, Tal-
ma's R ad en wet, dc actie voor dc collectie
ve arbeidsovereenkomst, en haar verbin
dendverklaring, waarbij bij aanwees, dat
Patrimonium blijkens liet rapport over be
drijfsorganisatie. „Don groeid bevorderon"
'1926), zijn Jongste program van Wenschen
(1932) cn zijn sociaal program (1933) aan dit
beginsel volledig beeft vastgehouden. Bij
dit. alles ging bet om een cQrporatieve or
dening niet zóó, dat do Staaf zou heer-,
schen over de maatschappij, maar zóó, dat
de maatschappij voor zichzelf zou zorgen
an een rochtmatlgen invloed zou hebben
bU den staat.
Aan de band van enkele historische fei
ten wees spr. vervolgens aan, dal bet
meermalen is voorgekomen, dat een ideaal
waarvoor in Christclijkcn kring om prin-
clpieelc redenen is geijverd, door anderen
werd overgenomen, die bet dan als iets
uclieel nieuws voorstelden, maar die in
wozen liet ideaal ontnderden. omdat ze liet
losrukten van den piincipleeltm grondslag.
Dat is ook geschied met betrekking tot bet
corporatief beginsel
Een „corporatieve staat" zoo wordt ge
zegd heeft men of streeft men na*1 in
Italië, Duitscllland, Oostenrijk. Feitelijk
maar dat Nvordt niet gezegd ook in Rus
land. Is hier hst corporatief beginsel toe
gepast?
Uitvoerig werd de Italiaanscbc „corpo
ratieve staat" besproken, zooals die was
tot dc jongsto veranderingen. Ilij stelde
vast, dat deze „corporatieve staat" niet or
ganisch, maar mechanisch is. niet corpo-
ratiof (opgegroeid uit levende doelen) maar
KHmongeknutseJd uit gelJJkgescliaafde blok
ken.
Duitscllland biedt in zijn opzet hetzelfde
beeld. Rusland heeft eenzelfde systeem toe
gepast
Is het beter bij do propagandisten voor
den „corporatlcvon staat" in ons land? Spr.
besprak kort do corporatieve concentratio"
üerritson-Baara, vun wie de eerste op
grond van opvoeding on van studie bot
corporatief beginsel stellig kent, doch
wiens actio in deze verbinding zeker
inoet mislukken. Vervolgens bezag hij het
program van do X.S.B.. waar inen blijkens
do toelichting en dc staatsleer nog niet
vorder is dan bet door Mussolini zfelf ver
ouderd verklaarde Italiaanscbc stolsel van
vóór November j.l.
Blijkens oen uitspraak van den lieer
Musscrt eisclit „dc organische ophouw" een
volslagen verandering in onze denkwijze
van de liberale individualistische opvat
ting naur do georganiseerde aaneenslui
ting van nllo krachten." Duaraaii is men
In dc N.S.B. nog la tig niet toe cn zal men
niet toe komen, zoolang men niet beseft,
dat dit beduidt: erkenning vun het Chris
telijke levensbeginsel als uitgangspunt.
De fascieten zien voorbij wat in ohs land
reeds is gegroeid in dc richting vun het
corporatief beginsel: Middenstands-, Nij
verheids-, Onderwijsraad. Hooge Raad van
Arbeid, arf. 28 lid 7 Arbeidswet, art. 19J
Grondwet. Bedrijfsradcnwet. Principieel is
reeds bereikt een ombuiging van bot in
dividualisme naur bet corporatief beginsel
Dat is mee vrucht van 50 jaar arbeid der
Christelijk-socialo beweging. Spr. wekte
op, om daaraan voort tc bouwen door
krachtiger uitbouw der Christelijke orga
nisaties van patroons en arbeiders en door
voortarbcidon aan bet werk van Patrirno
nium als strijder voor het corporatief bo
ginsel. Daarbij bedenke men, dat de we
reldgeschiedenis over vele eeuwen loopt en
dat wij voor den verkregen voortgang in 50
jaren God mogen danken. Spr. riep op tot
getrouwen arbeid en wees er op, dat liet
daarbij niet verwacht mag worden van
veel uitwendig gerucht. God zal op zijn
lijd dc vrucht geven.
NED. FABRIKAAT.
Naar het secretariaat der Verccniging
Nederlandsoh Fabrikaat ons mededeelt, zal
er eind Maart alhier in de Markthal een
reizende tentoonstelling der V, jN. F, wor-
1 den schoudem
WINKELSLUITING
Burgemeester en Wethouders van Amers
foort maken bekend, dat zij ontheffing van
de verbodsbepalingen van do Winkelslui
tingswet hebben verleend ten aanzien van
de op 13 14 en 15 December 1933 in de So
ciëteit „de Valk" te houden bazar ten bate
van de Nationaal Socialistische Beweging
cn hebben toegestaan dezo bazar tot 11 uur
n.m. voor bet publick geopend te houden.
VOEDSELUITDEELING DOOR HET
LEGER DES HEILS.
Zij zal Dinsdag a.s. weer be.
gionen.
Evenals vorig jaar zal to dezer stede
door het Leger des Heils ook dit jaar weer
begonnen worden met de uitdeeling van
voedsel, welke zal geschieden mot mede
werking van den garnizoenscommandant
alhier. liet ligt in de bedoeling om deze
uitdeeling, welke zal plaats vinden in dc
school Coninckstraat, Dinsdag aan te van
gen. Zij, die voor het ontvangen van voed
sel in aanmerking willen komen, kunnen
zich schriftelijk opgeven bij den directeur
van bet Jongenshuis van bet Leger dos
Heils, Emmalaan 18, alhier.
WAT DE JEUGD BEGEERT....
Onzedelijke ansichtkaarten in
beslag genomen.
Bij een aantal leerlingen van scholen
voor voortgezet onderwijs alhier zijn prent
briefkaarten van onzedelijke strekking
aangetroffen. Een door do rijkspolitie al-
bier nauwkeurig ingesteld onderzoek leid
de tot de bron, waar deze kaarten vandaan
kwamen. Men beeft dan ook bij den gros
sier, die verklaard heeft 1300 dezer kaar
ten tc dezer stede In omloop te hebben
gebracht, nog 1700 van deze fraaie kaarten
in beslag genomen.
O. S. P.-ERS IN HOOGER BEROEP
Naar het bestuur der O. S. P. ons boricht
zullen de drie leden dezer partij, die in
Augustus j.l. door den kantonrechter we
gens het loopen mot anti-fascistische platen
zijn veroordeeld, op Dinsdag 19 dezer voor
de Utrechtschc rechtbank in hooger beroep
terecht staan. Zoowel de ambtenaren van
het O.M. als do beklaagden hadden hooger
beroep aangeteekend. Dc O. S. P.-ors zullen
verdedigd worden door mevrouw Mr. C. de
Ruyler—de Leeuw uit Rotterdam.
SOCIAAL-DEMOCRATIE EN FASCISME.
Rede van den heer W. Drop.
Vrijdagavond 15 December a.s. zal de
heer W. Drop voor een openbare vergade
ring van de Sociaal-Democratische Arbei
ders Partij in Amicitia spreken over: „So
ciaal-Democratie en Fascisme."
Medewerking wordt verleend door de
„Stern dés Volks."
CHR. NATIONAAL VAKVERBOND.
Op Vrijdag 15 December a.s. houdt de
secretaris van hot Christelijk Nationaal
Vakverbond, de beer J. Schipper, in bet
Gebouw Eben-Huezer, Muurhuizen, een le
zing met lichtbeelden voor dit. Verbond,
over bet onderwerp: „Het jeugdwerk en
de werkkampen van het Chr. Nat. Vakver
bond voor jeugdige w erkloozcn".
Een muzikaal kwartet verleent medewer
king.
KALENDER EN AGENDA.
Van de Verzekeringsmij. Noord*
Brabant.
Van dc maatschappij van verzekering op
bet leven: „Noord-Brabant" ontvingen wij
den altijd maar weer even aantrekkelijken
maandkalcndcr en dc luxueus uitgevoefde
agenda voor 1931. Vooral hot notitieboekje
met. goud op. snee is dit jaar zeer magni
fiek.
BURGERLIJKE STAND
12 December.
Geboren*
Fredcrik Hendrik, z. Hendrik Frieling
en Margarethc Johanna Fecht; Maria
Johanna, d. v. Dina Mandcmaker; Hen-
drina, d. v. Keimpe Tjeerd van der Kooi
cn Margarctha Alida Meilink
Overleden:
Hc-rmanus Willebrordus Stcnfcrt, oud CO
jaar, echtgenoot van Johanna Catharina
Maria De Smet; Johannes de Vos, oud 52
jaar, echtgenoot van Gorritja Witsenburg;
Dirk Florijn, oud 48 jaar, echtgenoot van
Johanna Elisabeth Mcijsser.
9 tot en met 28 Dec. Sierkunst. Tentoon
stelling van werken door Johan Kuypers
10—18 uur.
13 December. De Zwaan. Mg. Vergadering
van de Tuinbouwvcrceniging „Amersfoort."
8 uur n.m.
13 Dec. English Association. The Rev.
Gobal spreekt over: „Five Modern Writers."
8 uur n.m.
13 December. Alg. Mil. Tehuis. Ned. Centr.
Reddingsbrigade. Voordracht met lichtbeel
den door den beer J. v. Riot. - 7 uur n.m.
13, 14 cn 15 Dcc Da Valk. Fancy fair
Nat. Soc. Bew.
13 Dcc. Amicitia. „Oost en West". Filmver-
xertooning over Indie, 8 uur n.m.
14 December. Amicitia. Amcisfoortsche
TEL. TEL.
DELEYTAX Kijk uit
De groene vlag en het groene lichtje!l
DAT is DE LEYTAX
TEL. TEL.
WAT ETEN WIJ MORGEN?
VOOR DE KOFFIETAFEL.
Cornedbeef met harde eieren.
Bereiding: Snijd cornedbeef in niet to
dunne schijven. Schik deze aan één kant
op oen langwerpige schaal. Schik op den
anderen kant schijven tomaat, schijven
hard-gekookt ei. schijven augurk uit het
zout of azijn. Geef er mayonnaise bij.
VOOR DE MIDDAGTAFEL.
Runderbiefstuk
Bloemkool.
Aardappelen.
Appels met stroopsaus.
Wasch de appels en ontdoe ze vaft hun
klokhuis. Plaats ze in een met boter it^ge-
smeerden vuurvasten schotel. Vul do ap-
Dels met boter en laat ze in den oven gaar
cn bruin worden. Roer voor do saüs wat
boter en bloem op het vuur. Voeg lang
zaam wat melk toe en laat de massa al
roerende gaar koken. Haal de pan van hot
vuur, roer een geklopte eidooier cn verder
stroop naar smaax door de saus. Giet de
saus over de appels.
Diverse buitenlandsche Kaassoorten
LIMBURGERKAASJES
Kunstkring. Voordrachtavond Victor Chen-
kine.
15 December. Rem. Kerk. Ned. Protes
tantenbond. Roel Ilouwink over „Do dicht
kunst der Protestantsche Jongeren. 8
uur n.m.
15 December. Amicitia. S. D. A. P. W4
Drop over „Sociaal-Democratie cn Fascis
me." 8 uur n.m.
15 December. Eben Ilaczer. Chr. Nat.
Vakverbond. Lezing van den heer J. Schip
per. 8 uur n.m.
15 December. Zwarte Bergje. Feestavond
van de Wandelsportverecniging „Zonder
Uitvallers terug." 8 uur n.m.
16 December. Pullas Atbeneschool. Vertoo
ning Schoolfilm en Tentoonstelling. 2.30
uur n.m.
17 December. Volksgebouw. Inst. voor Ar
beiders Ontw. Sal. C. Rodrigues, behandelt
do „Poözie der Armoede." 10 uur v.m.
UTRECHT.
13 Dec. Tivoli. Abonnementsconcert door
het U. S. O. o.l.v. Henri van Goudoever.
8 uur n.m.
19 December. Tivoli. Concert van de Come j
dian Harmonists. 8 uur n.m
ZEIST.
15 Dec. Figi. Ensemble Julia de Gruyter;
Joop ter Heul. 8 uur n.m.
DE IJSGANG OP DEN RIJN.
De toestand te Arnhem.
Uit Arnhem wordt gemeld:
In den loop van den avond is het ijs op
den Rijn zoodanig vermeerderd, dat de
rivier gisteravond laat over dc gehcele
breedte mot zwaar ijs bedekt was. 't Water
is zoo laag, dat liet ijs elk oogenblik kan
vastzetten, vooral nu de schollen een groo-
tero oppervlakte hebben en soms do hejft
van den waterspiegel bedekken. De stand
is lieden slechts 6.88 M. plus N.A.P., zoo
laag als zelden bij ijsgang voorkomt. Uit
Keulen werd lieden nog 30 c.M. val gemeld.
In strijd met gegeven berichten kan wor
den moegedeeld, dat tot laat in den avond
men nog stced6 do verbinding met de beido
oevers heeft kunnen handhaven, zij het ook
met de grootste moeite. Een groot deel van
de brug heeft men moeten bergen, maar dé
beide uiteinden liggen nog en daar tus-
schen wordt een brugstuk met een sleep
bootje heen cn weer getrokken. Meermalen
kan men slechts na veel inspanning dit
brugstuk doen aanleggen, omdat de groote
ijsmassa's zich tusschcn de brugschepcn
ophoopen. Men zou echter alles doen om de
lange rij auto's, die reeds uren aan beide
zijden van de brug wachten, nog vóór den
nacht over tc brengen, hetgeen echter uiterst
langzaam gaat, daar slechts drie of hoog
stens vier wagens tegelijk op het als pont
dienstdoende brug6tuk kunnen worden
overgebracht cn elke overtocht geruirnen
tijd duurt. Automobilisten zullen goed doen
er rekening mee le houden, dat hedenoch
tend geen overtocht meer mogelijk zal zijn.
FELLE KOUDE XN FRANKRIJK.
Parijs, 12 Dec. (IT. N.) De koude in het
Oosten van Frankrijk is nog toegenomen.
Er werden temperaturen van 19 tot 21 gra
den onder nul gemeten. Dc Marne is geheel
toegevroren. Sodert 1890 is de vorst in De
cember niet zoo fel geweest.
Parijs, 13 Dec. (V. D.) In Oost-Frank
rijk heerscht een strenge vorst. Te Nancy
slaat dc thermometer op —15°, te Vitry t«
Francais op 20° en tc Ber-le-Duc zelfs op
21° onder nul. Te Parijs vriest het tus-
schen de 4 en 10°.
De Seine is voor een groot gedeelte met
ijs bedekt. In do omgeving van Lyon heeft
het gesneeuwd.
Slachtoffers in Hongarije.
Boedapest, 12 Dec. (H. N.) Ten ge
volge van de koude zijn vijf personen dood
gevroren. Hun lijken werden op den straat
weg gevonden