VUURPOTTEN IN ONZE GEMEENTE BERICHT SOCIAAL DEMOCRATIE EN FASCISME Actie tegen het Fascisme PROTESTANTENBOND KERSTSPEL DOOR DE MÜNCHENER KÜNSTLER REVUE VAN DE FILM Zij, die zich met ingang van 1 Januari a.s. per kwartaal op ons blad abonneeren, zullen de tot dien datum verschijnende nummers GRATIS ONTVANGEN. DIRECTIE A. D. De heer W. Drop zet het verschil tusschen deze twee beginselen uitvoerig uiteen Gisteravond had in de groote zaal van Amicitia een vergadering plaats van de S.D.A.P. afdeeling Amersfoort, waarin als spreker optrad de heer W. Drop, lid van de Tweede Kamer, die als onderwerp behan delde „Sociaal Democratie en Fascisme." De heer van Wijngaarden, die deze bij eenkomst leidde, wees erop, dat in deze bijeenkomst het meest do aandacht geves tigd zal worden op het streven van do reebtsche partijen, die het in deze moei lijk© tijden speciaal op do Sociaal Demo cratie gemunt hebben. Tegenover deze actie behoort een actie van linksche zijdo to komen, waarvan deze vergadering de inzet is. De heer Drop wees er in den aanvang van zijn betoog op, dat deze bijeenkomst gehouden wordt, om opnieuw do positie «Ier Sociaal Democratie to bepalen cn meer speciaal tegenover het fascisme. Spreker wilde niet, zooals dc fascisten dat doen, en kele voor de hand liggende gevallen van de tegenpartij of do kwaliteiten der leden dezer bewoging in het licht te stellen. Hij wil alleen beginsel tegenover beginsel zet ten. Tusschen sociaal democratie en fas cisme is ook in beginsel een onoverbrug bare kloof; onoverbrugbaar omdat deze kloof principieel is, omdat de grondslagen niet met elkaar in overeenstemming tc brengen zijn. Vervolgens zette de heer Drop liet verschil dezer beide beginselen uiteen, waarbij hij stipuleerde, dat er in zekeren rin gemeenschap is tusschen fascistisch en communistisch beginsel, omdat zij beide, zij het dan ook in verschillendo richting, naar dictatuur streven. Wij zetten tegen over dit beginsel van dictatuur dat der de mocratie; hierna werkt spreker liet begin sel der democratie nader uit. Met betrek king tot de meerderheid, zijnde de helft plus één merkte de heer Drop op, dat dit niet beteekent, dat 51 monschen over 19 andere heerschen. Ook aan die minder heid wordt recht op strijd voor hun volle overtuiging verzekerd, zij het dan binnen bepaalde perken van maatschappelijke orde Het is het kenmerk der sociaal-demo cratie, dat zij dè.t steeds op den voorgrond siolt. Al heeft de democratie ook haar be zwaren, ongetwijfeld heeft zij volgens spre ker ook haar voordeden, welke van dien aard zijn, dat wij het mèt dc nadeden der democratie willen wagon. De democratie is tenslotte méér dan een parlementair stel sel; liet, is het eenige beginsel, waarbij de rnensch zich de mogelijkheden kan ver overen, waarbij hij in staat zal zijn zélf tc beslissen over eigen levensdenken en eigen levenshouding. Uitvoerig weiddo spreker uit over dit beginsel, waarbij hij cr de aandacht op vestigde, dat reeds van liet be gin der wereldgeschiedenis af, voor dit be ginsel is gestreden, hetgeen hij met het noemen van eonige voorbeelden uit de historie toelichtte. Dc strijd om dc geeste lijke vrijheid, die het wezen dor democra tie is, heeft altijd bestaan en nu komt. liet fascisme met. dictatuur, met uitbanning van alle democratische vormen, hetgeen rechtstreeks ingaat tegen den ontwikke lingsgang van de wereldgeschiedenis, het geen de oorzaak is van den strijd der Soc. Democraten tegen liet Fascisme. De heer Drop vestigde vervolgens do aandacht op hetgeen de democratie in ons land voor goeds tot stand gebracht heeft, waarbij luj o. m. wees op don vooruitgang op onder wijsgebied, op do verzorging van hen, die dit niet zelf kunnen (Maatschappelijk hulp betoon, dat nog niet is, zooals de democratie liet wenscht). Vervolgens vroeg spreker of cr in het fascisme elemcuton zittoD, die de democra tie zouden kunnen dienen. Bij de behande ling van dezo vraag ging hij in op de eco nomische positie van ons land en van de wereld; de ccouomischo worold is interna tionaal vastgeloopen, mede door liet pro ductie- en distributieapparaat, dat in den loop der jaren is ontstaan. Het zal de vraag zijn of het fascisme, dat zich contra het Marxisme stelt, in staat is een productie- en distributie-systeem tc ontwerpen, dat de nadeelen van dat der huidige kapitalisti sche maatschappij wegneemt. Men verwijt ons, dat wij cr niet loc in staat geweest zijn, doch men vergeet daarbij, dat wij ner gens in de meerderheid zijn geweest. In verhand hiermede beschouwde dc heer Drop, wat het faseisme in 10 jaar in Italië heeft gedaan, waarbij hij betoogde, dat daar geen huishoudelijk plan is, daar is cn wordt een poging gedaan om de bevolking van het noodige te voorzien. Zelfs al gelukt liet, dan is het nog geen voorbeeld voor dc an dere landen. Het Duitschc Nationaal Socialisme cischt o. m. afschaffing van arbeidsloos inkomen en het brengen onder staatsbeheer van allo trusts. Spreker vraagt zich af, of dit grond slag kan zijn van een maatschappij-behoer, waarbij een groot deel der bevolking is gc- interesseerd. Spreker zegt „neen". Tot nu toe is men in gebreko gebleven duidelijk te maken volgens welk plan men in Duitschland wil werken. Het Duitsch Na tionalisme wordt blijkbaar gesteund door groepen, die van soc.-democratie niets wil len hebben; en daaraan is liet Nederland- sclic Nat. Socialisme ongeveer gelijk. Do strijd van de soc.-democratie tegen het fascisme moet positief een inhoud hebben, niet negatief. Het is onder alle omstandig heden waard op tc komen voor de soc.- democratie, zooals spreker en zijn geestver wanten haar vertegenwoordigen. Het posi tieve karakter moet niet alleen uit het be ginsel blijken, maar ook op andere wijze. En dat is volgens don heer Drop zeer goed mogelijk; in dit verband vestigde spreker o. m. de aandacht op social© verzekeringen en de arbeidswetgeving en do toepassing daarvan. Deze grondslagen van socialen opbouw, welke in Duitschland zijn wegge werkt, moeten allereerst beschermd cn waar liet kan, worden uitgebouwd. En dan de werkloozenzorg, welke in ons land ook door nict-fascistcn wordt aangetast, moet beschermd worden, niet alleen door de ar beiders, want zij mag niet alleen ten bate van d© werkloozen zijn, doeb moet zijn de uitwerking van liet begrip, dat de volks kracht in moeilijke tijden behouden moet worden. Dus: niet alleen dc arbeiders, doch het geheele Ncdcrlandschc volk heeft voor het behoud van dc werkloozenzorg te waken. Do democratische instellingen in ons land moeten behouden blijven en wan neer de burgerlijke groepen dir inzien, zul len zij ook begrijpen, dat zij dc soc. demo cratie noodig hebben bij hun strijd tegen het fascisme. Dc soc. democratie zal echter zichzelf blijven. Spreker wilde voorts niet dc bestrijders van dc soc. democratie met gelijk© munt betalen, doch alleen maar ge tuigen van hetgeen deze soc. democratie tot stand heeft gebracht; hierbij wees bij cr op, dat de soc. democratie, ondanks haar minderheid allerwege, den moed heeft go- had de besten harer zonen op dc vooruitge schoven posten te zetten in tijden van grootc moeilijkheid, waarbij zij in verschil lendo landen hebben geleden cn zelfs zijn ondergegaan. Tenslotte wekte spreker op om (c blijven arbeiden voor de betere maat schappij. Nadat de spreker een tweetal debaters had beantwoord, werd de vergadering, waaraan medewerking werd verleend door De Stem des Volks, gesloten. Roel Houwink spreekt over de dichtkunst der Protestant sche jongeren D© heer Koel Hou w i nk heeft gisteren avond in dc consistoriekamer van de Re- monstrantsrhe Kerk voor een 25-tal leden van den Nedcrlaiulscnc i Protestanten Bond een bloemrijke lezing gehouden over de dichtkunst der Protcstantschc .longeron. 11ij vond liet minder eenvoudig over dit onder werp tc sj)reken lau over dc jonycre Prolos tuntsclic dichtkunst, want dit laatste is dc poëzie van een gtjmccnschop van jongeren, die hetzelfde positieve geloofsbeginsel aan hangen. Al mag dit denken jivcl eens rich ting aangeven, feitelijk bestaat zij niet. Wij kennen echter poëzie van een aan tal jongeren, die gebonden zijn door de Pro- testantsche geloofsovertuiging. liet weder- kecrig isolement van geloof en kunst heeft tot resultaat dat het gelooi leeg cn dc kunst blind is. liet gaat om het levend verband tusschen dc religieuze en aesthetische polen» die men bij voorbeeld veel aantreft in „Op- waartsche wegen". Toch is er veel overeenkomstigs waar tc nemen omdat de mcnscli in een open, dttkloozd werkelijkheid behandeld wordt en er voor mystiek slechts weinig plaats is. Een tweede punt van overeenkomst is de weigering van dc dichters om een compro mis aan tc gaan tusschen werk cn geloof. Christus en zijn genade vinden zij lang niet altijd langs dien weg. Ondanks hun nameloozon honger tot God, vinden zij :lit geen noodzakelijken weg tot God. Daardoor hebben zij het vaak moeilijk door hun aanecivgcslotenhcid tegen kerkelij ke vormen en dogmatische bindingen, Jio biltere persoonlijke ervaringen ten gevolge hebben. Het kunstenaarschap is overbelast met in dividualisme, dc kunstenaar .staat tot het zinnelijke in intiemere relatie dan den ge wonen mensch, die wat anders vraagt. Dc poëzie moge voor hen worden het. vinden van God. Men spreekt van kunst als dienst tot God en zijn naaste. Maar liet is :1e taak van de kerk om het Evangelie te brengen en niet voor hen. Zij sproken alleen over do schoonheid van Gods schepping. Aan dc hand van eenige. dichters vv.o. Seerp Anema en Willem dc Mérode, liet hij uitkomen hoe sommigen hun kunstenaar schap in overeenstemming hebben gebracht met hun CJhristcnwezen. Als mensch en dich ter kunnen zij niet buiten het geloof cn als Protestant kunnen zij niet langer geloovcn in de almacht van cle inspiratie. De moeilijk- hei 1 ligt hier in de onmogelijkheid om twee heeren tc dienen. De meeste dichters staan dan ook dit conflict; tusschen hun verlan gen cn dc verwezenlijking daarvan ligt een grooten afstand. Aan dc anderen kant zijn Ier velen die dien droom voeden en .het geloof Ir ten verhongeren,', hoewel dit slecht tc rij men is met ,1c Protestantsche levenshouding. Het is haast onoverkomelijk voor dc jonge dichters om eigen schuld tc belijden. De dichtkunst der Protestantsche jongeren is geen weelderig bloeiende struik; de rozen overschaduwen de doornen niet. Dit ligt ook aan den verwaarloosden gron.l, maar in ieder geval zou liet toch uitgesloten zijn, dat dit zou gebeuren, want uit die takken maken zij een doornenkroon om Jezus' hoofd. RIJKSBELASTINGEN. Promoties ten kantore alhier. Met ingang van 1 Januari a.s. zijn be noemd: tot tijdelijk Kijksklcrk, dc Heer K. van den Helm, thans klerk ter inspectie der directe belastingen alhier en dc lieer A. Overdulve, thans klerk ten ontvangkantore der directe belastingen enz. alhier en tot Ad junct-Commies de ITeer W. L. II. Nagel, thans Rijksklerk ten ontvangkantore der di recte belastingen enz. alhier. VEERTIG JAAR ORGANIST. Leus Jen. Zondag 31 December a.s. zal het 40 jaar geleden zijn, dat de .heer J. Pot hoven Azn. benoemd werd tot organist der Ned. Hervormde Kork alhier. Dank zij de Vereeniging voor Lieiaaniyntud, alhier on de medewerking van den Directeur der gasfabriek zijn op eenige plaatsen in onze stad potten met gloeiende cokes gezet, waarbij de man van den weg zich even kan warmen. Een uitkomst voor velen, die door hun beroep den geheolen dag op straat moeten zijn. Een groepje bij de arbeidsbeurs, dat zich lekker staat te warmen en meteen een aardig „boompje" opzet. I Iet verhaal van de geboorte des Heeren voorgesteld door Brann's Marionetten Paul Brann zal ons Vrijdagavond, 22 De cember, in Amicitia een Kérstviering berei den, door de opvoering v an het Verhaal van dc Geboorte des Heeren. ITct Amcrsfoortscli Dagblad heeft de regeling van deze Kerst- voering op zich genomen, vertrouwende bij deze schoone en plechtige opvoering met de muziek der oude Kerstliederen van Bacli en .Handel tc mogen rekenen op een groote belangstelling. Wie meer wil weten over kaartv erkoop, enz. leze de grootc advertentie in dit nummer. Maandag reeds vangen wij aan met liet verkoopen van dc toegangs kaarten. Het zal onzen lezers intcresseercn, wat liet dagblad „De Tijd" over deze opvoering schrijft: Als glimlach en vrome kunst een gebed worden Paul Brann is weer uit Munchen tot ons gekomen met zijn „Verhaal van dc Geboorte des .Heeren" („Mysterium von der Gcburt des Heilands") cn Donderdagavond is de vertooning daarvan door zijn „Marionetten theater Münchener Künstler" ui liet Amstcr- damsclin Muzieklyccum tot een nieuw succes geworden. Welkom welkom! Wij dingsvolle kunst is dezo marionettenver- tooning in den trant der primitieve oud- Beiersc.hc volkstafreclcn van de komst tc Bctlilelicm, den nacht in den stal, de Ver kondiging aan de herders, de wreedheid van Hero ics cn de aanbidding der Driekoningen. Hier is geen realiteit van verbeelding. We glimlachen om den boerschcn prologus met z'n ster, om de herders cn de duivels che Herodes belagen, maar onze lach verstart en wordt tot gebed bij dc aanraking met het goddelijke uit liet Kerstverhaal. En zoo worden we als kinderen, die vroom luisteren naar een innig verhaal van het grotesk- menschelijke cn het hoogst verhevene en zonder ecnigen schijn van ook maar iets dat naar profanatie zweemt, speelt zich een Kcrsttafreel voor ons af dat ons vermaakt en diep-ontroert als een primitieve schilde ring, als een midden-eeuvvsch mysteriespel. Uitvoeriger zullen wo later nog over dit werk van Paul Brann en de fraaie poppen van Josef Wackerle uitweiden, maar nu reeds willen we allen aansporen, deze zeer bijzondere, teere, wijdingsvolle vertooning tc gaan zien, tc genieten van do oude Kerst liederen cn de muziek van .Handel en Bacli, welke den indruk verhoogt cn een sterk bin dende factor is. Wie dc zuivere Kerstmi» stemming over zich wil laten komen, wié onder den indruk wil geraken van iets gaafs, iets schoons, iels verhevens, wie geest en gevoel beiden wil bevredigen met een harmonische kunstuiting, ga de magische vertooning van Brann's Kerstmisspel bijwo nen. Een zoo zuiver afgestemde unieke ver tooning zal men hoogst zelden kunnen be wonderen. Moge Brann in heel ons land volle zalen er mee trekken. L. v. d. B. AANBESTEDINGSNIEUWS. Door do Directie van Openbare "Werken werd aanbesteed het leggen vaii wegen mot rioicering tusschen de Scheltemalaan en dc Edisonstraat op terrein cn op kosten lan den heer P. K. van Evkelcnburg. De uitslag was als volgt: P. K. van Eijkclenburg, alhier 14.500 Gebr. IJoogenbirk, Laren - 15.981 „Bitumcnweg", U.trecht - 17.245 C. Belt, Soestdijk - 17.970 G. C. Blanken, Bussum - 18.170 1'. B. Huberts, Nijmegen - IS. 150 fa. J. Dienaar, IJmuiden-Oos - 18.521 „De Toevoer", Breukeion - 18.980 Aann. cn Wegenbouw P. C. Zaancn, Haarlem - 19.200 II. A. van Sceters, Amsterdam - 19.S90 fa. E. Sanders, Gouda - 21.188 M. Bakkeren, Prinscnhagc - 22.500 „Gcruïschlooze weg" Heemstede - 23.000 JUBILEUM. Donderdag 21 December a.s. zal de heer B. de Regt, ladingmecster bij de Ned. Spoorwe gen alhier, den dag herdenken, waarop hij vóór 25 jaar in dienst kwam bij dc N.S. EIERVEILING. VeilLng van 14 December 1933. Heneieren 3.404.00; witte eieren 4.75— 5.80; bruine eieren 5.6.—. De nieuwe films in City Theater, Cinema Amicitia en Rem* brandt Theater Dc redenon van intiemen aard, waarom Schubert zijn Unvollcndetc niet vollendet heeft, toont ons dc groote Schubert-film j.Loisc flohcn mcinc Lioder" in extenso. „Eeuwig zegeviert de liefde over het gezond verstand" merkt liet programma philoso- phisch op. Toch kunnen wij Schubert het gezonde verstand niet ontzeggen, wanneer hij de vlotte gravin Esterhazy verkiest boven dc hulpvaardige maar oer Duitschc Emmy, de dochter van dc pandhuisbaas. Gravin Esterrazy lacht hem eorst uit, midden in zijn symphonie op het feest van Vorstin Kinsky, maar dan lokt ze hem uit Weenen naar het slot der Esterliazy's in Hongarije. Het is geen eenvoudig werk den jongen Schubert duide lijk tc maken, dat ze hem liefheeft. Schubert heeft cr zoogezegd geen Ahnung van, hoe zeer ze liet hem ook laat blijken. Als bij het eindelijk begrijpt, steekt papa Esterhazy een spaak in het wiel. Van een 'huwelijk komt niets, wel keert Schubert juist terug als liet huwelijk met een ander voltrokken wordt en dan speelt hij uit wraak dc vollendetc Unvollcndetc, die toch weer niet volhndet blijkt tc zijn. De gravin krijgt hem niet en F.mmy krijgt hem niet, maar deze film, die vele goede kwaliteiten heeft, eindigt met een heel raar slot, een volmaakt overbodige Ave Maria-Apotheose. Toch is het als geheel een gezellige film. geschikt om cr met de licelc familie naar toe tc gaan. Er is dc overbekende Schubert- muziek, cr is een technisch uitstekende fo tografie, dc intérieurs en de costumes lijken historisch juist cn zijn verzorgd en ten slotte is er goed spel, vooral \an Marta Eggerth, die zich thans eens meer actrice toonde dan coloratuur-zangeres. Tot aller genoegen, want men kan van do coloratuur-kunstjes ook genoeg krijgen. Ilans Jaray als Sch.ubert maakte zich een fraaien kop, zijn spel was soms l.indcrijk traag, wat het tempo van de film als geheel niet ten goede komt Op vallend goed was het kleine rolletje van Otto Tressier als Graaf Esterhazy. De regisseur maakte in dc tweede helft van dc film een dankbaar gebruik van het Hongaarsche milieu. Dit gaf hem rijkelijk stof in typische gebruiken, lraaio land- schapfotogrufic en vooral in do opwindende zigounermuzick cn dc door Marta Eggerth uitnemend gedanste Czardas. Hier was tem po wel aanwezig, het werd een goed stuk film met dc geestige vondst van de mee dansende lamp. Een aardig filmrijm van de regisseur, Willy Forst, was de overgang van de weegschaal in het pandhuis naar de me tro'.ioom op dc muziekles. Het voorprogramma is ditmaal ideaal sa mengesteld. Een lraaie Alpenfilm niet opna men van de majestueuze bergen uit een vliegmachine cn een UFA-film over de voortplanting der planten, waarin de ver snelde opnamen aan de planten een voor ons oog mysterieus leven geven, zijn twee films zooais dc verwende filmgenicter gaarne ziet' en oneindig interessanter dan gooi- en smijtkluchten. Verder heel actual Hollaudsch nieuws en een „short" van Ame- rikaanschen oorsprong, die aantoont, dat er in Amerika iets aan het verbeteren is en de crisis daar zijn nut heeft gehad. MARTHA EGGERTH Cinema Amicitia. Wie liet karakter van Ilertha Thiele's spel kent uit „Müdclien in Uniform" en „Aus dem Tagebuch einer Frauenarztin" zal deze week in Amicitia met „Frau Lelimann's Töchter" een geheel ander genre film, dan wij tot nog toe van haar gewend waren, aan zijn oog zien ontrollen. Het geringe aandeel, dat Hertha Thiele in deze seini-renversement des alliances heeft, maakte het onmogelijk haar stempel op dit filmwerk tc drukken. Terecht heeft men haar naam, synoniem met subtiel, subliem spel, niet als dc magneet voor het publiek gebruikt, maar nog juister zou het geweest zijn als men Fritz Kampers en Carla Carlscn op de eerste plaats had ge noemd want zij heheerschen deze film met hun spelwijze. Bovendien speelt Hertlia Thiele in Frau Lehmann's Töchter 't bescheiden dochtertje Emma, dat zich niet uit de sfeer van een kelderwoning, waar haar prachtige onzelf zuchtige moeder als portiersvrouw tracht dc eindje aan elkaar te k'noopcn, kan uitwer ken. Zij is het leelijkc eendje cn heeft met de grootste moeilijkheden te kampen, die er voor een meisje bestaan, terwijl haar twee zusjes Gprda en Lissy dc hun ten dienste staande middelen weten uit te buiten om beter tc slagen Met dit verschil, dat Gerda inderdaad van den bankier Stegcrwnld houdt en Lissy meer van de mooie kleeron, die haar vriend, een eigenaar van een mode huis, haar kan verschaffen. Maar met een uitgerekend meisje loopt men altijd dc kuns dat zij cr achter komt, wat er van haar ver langd wordt enLissyr neemt ontslag als directrice van het modehuis en als vriendin. Tengevolge van het eerste is liet haar toe gestaan weer gebakjes te eten en door de tweede beslissing bestaat er geen bezwaal meer tegen den vervaardiger van die taartjes. Inmiddels is liet .voor Emma en helaas ook voor ons onvermijdelijke gebeurd: zij is ge trouwd met den lobbes van een chauffeur van Stëgerwald. De. complicaties, die uit deze ongeweten verhoudingen voortvloeien, omdat Frau Lehmann CHansi Niessel haar armoeda wil verbergen, vormen den grondslag voor deze film, die gelukkig niet al tc veel het zwaarte punt heeft gelegd, op het gedwongen huwe lijk tusschen Emma en Koster. Want al die verwikkelingen zij.i te amusant voor een dergelijk pijnlijk onderwérp. Rembrandt Theater. Dat de film „Kameradschaft", die deze week niet de Ken Mayard-film „Gebrand merkt" in Rembrandt vertoond wordt, nog steeds hier te lande circuleert, pleit ©ener zijds voor het talent van G. W. Pabst cn an derzijds voor het onderscheidingsvermogen van den gemiddelden bioscoopbezoeker en meer nog voorde denkbeelden, die on bewust in hem sluimeren. ITct maakt het beste in den mensch wakker... Wij zijn allen menschon of wij Fransch spreken of Duitsch en als er geholpen moet worden moet nationaliteit bijzaak blijven. Met dit probleem ouderwierp Pabst dc film aan zui ver ethische eisclicn. Als de mijnwerkers in het Duitschc ge deelte van de mijnen het gedreun van oen explosie voelen, weten zij alleen dit ecnc... kameraden liggen bedolven onder hét gruis of stikken in de mijngassen. Geen macht ter wereld belet hen ter hulp te snellen. Gren zen houden zoowel boven als onder den grond op te bestaan. Dc mogelijkheid dat er nog één te redden is, wordt een obcessie en in deze worsteling van natuurmachten tegen mènschenwil wordt deze film van een imponeerende grootte. Scherp vooral teekent Pabst dc tegenstel ling als een Franschman zijn redder voor een vijand in den oorlog aanziet en zich als een krankzinnige verweert en later de hek ken in het bijzijn van de verschillende auto riteiten weer gesloten worden.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1933 | | pagina 2