VONK K. DIKKESCHEY DAMESKAPPER BITTERGARNITUUR LUNCHROOM VONK Lilian Harvey in Hollywood LUNCHROOM Hebt al eens kennis gemaakt met VONK'S BEROEMDE BANKETKOEKJES? SCHRIJFMACHINE Fa. H. ELZENAAR Concertgebouw „DE VALK" ZALEN TE HUUR voor alle doeleinden DROGISTERIJ „DE GAPER" WINTERWANDELING H. v. VIANDENSTRAAT 20 Haar nieuwste film ,My lipci bètray'' Xa maison des reves" m REPARATIE EN ONDERHOUD VAN ALLE SOORTEN KANTOORBOEKHANDEL Langestraat 84 Telclooo 528 Telefoon 281 bij aankoop van 2 pakken. Bij een pak Sunlightzcop IS waschknijpers cadeau. JULI AN A PLEIN 3, Amersfoort. Lilian Harvey in de Fox Film ,.De 200 P.K. van Zijne Majesteit" der is een geboren Duitscher en heet Pape, terwijl haar moedcr's meisjesnaam Harvey is. Zij bezocht nu eerst het Lyceum Schoe neberg en nam daarna danslessen bij de be roemde Mary Zimmerman van de opera te Charlottenburg. Hierna kreeg Lilian een contract als danseresje in de revue van Emil Schwarz in het Ronacher Theater te VVeenen. Na haar eerste optreden voor de film verklaarde Lilian, dat zij nooit meer een film zou maken, doch Eichberg wist haar te overreden en' verschillende films volgden. Bij de première van „The Wild Lola" in Londen werd zij onstuimig toege juicht. Hierna maakte zij de film „One Night in Londen" en keerde toen naar Ber lijn terug voor een langdurig UFA-contract Eenige van haar meest bekende films, die over de geheele wereld vertoond werden, zijn: „Drie met een benzinepomp", „Het Congres danst", „E i n Blon der Traum" en „I c h und die Ka i s c r i n". Lilian Harvey is 1.60 M. lang, blond, le venslustig. Ze slaat bekend om haar ijver en enthousiasme. Ze blinkt uit in zwemmen en schaatsenrijden, terwijl een \an haar meest geliefkoosde sporten koorddansen is, waarvoor zij een complete installatie in haar huis te Hollywood heeft laten aan brengen. In valen mist is het jaar begonnen: maar daarachter slaat de zon, de zon van Ja nuari. Misschien zullen we straks weer langs de waterwegen kunnen gaan, als de vorst terugkeert en opnieuw de wijde ver ten lokken. Dan zullen we als Palliclei weer kunnen schaverdijnen, zooals het ka rakterislickc Vlaumsche woord het zegt Herinnert 'ge u, tiisschcn haakjes, het prachtige 'hoofdstuk uil Felix TimmeVmaiFs mooiste en altijd weer bekorende werk, dat den dagenmclkcr tot hoofdpersoon heeft het hoofdstuk getiteld „Ode zangen"? Daar in wordt dc schoonheid van een winterdag rond Kerstmis op fijne, teckcnende wijze beschreven en dc weergave van Pallieter'?, schaatstocht is van deze beschrijving een hoogtepunt. „Pallieter danste ccn rond op het be sneeuwde ijs van dc Nethe en schoot er dan van onder, wiegend als een vogel in de lucht, rank en licht als een pluim. Hij scheerde over de vrije, vaste waterbaan, en zijn hoofd stak juist genoeg boven de dij ken uit, om liet landschap te kunnen over- schouwen. Dc zon zakte rood in een purperen adem weg, kleurde even lichtelijk de sneeuw en dc rijpende maan in de groene lucht begon te glansen. Pallieter reed maar altijd door, zacht wiegend, als meegedragen door den wind Iets van de vreugden van een schaats tocht geeft een winterwandeling ook, al mist de wandelaar liet vlugge rythmc en de pittige cadans van den scha verdij ner. Maar daar staat tegenover dat dc schaatsenrijder voort wil, voort, al verder, terwijl de voet ganger gemakkelijk tot stilstaan komt en dan eerder de kleine dingen zal merken. Die kleine dingen, die een winterwandc- ling tot een vreugde kunnen maken, zij zijn er in overvloed. Het is dc roep van de kraaien, hun vlucht, liun gekrak uit huil gesprek, misschien hoog in de toppen van dc iepen aan den rand van het park. Het is de kroon van die iepen zelf met het fijn geëtste takkenspel tegen den grijzen, den gouden of den avond-rooden winterhemel. Het kan het teer getwinkel zijn van de goudhaantjes, onze kleinste vogels, die als vlugge flitsjes kleur gaan door het hak hout of het lenige bewegen van het boom kruipertje aan dc dikke stammen der hoo rnen langs de wegen. De meezen kleurig en fel, forscher de koolmeezen, kleiner, 6tem miger ook van kleur met hun kostelijk blauw de pimpels, kunnen het zijn, buite lend om de pindasnoeren of vliegend van tak tot tak. 't 16 de schuchtere verschijning ook van de roodborst, winterzwerver in deze landouwen, wiens terra borstkleur even een kleurige noot geeft in den grijzen mistigen wintertuin. Zwarte knoppen van de csschcntwijgen hooren tot die winter tooi, die vol onuitputtelijke charmes is voor elk die de oogen open heeft, zwarte esschenknoppen, zoo goed als stijve elzen katjes en knotwilgen in hun wintersche verlatenheid. En om deze kleine dingen, vol niettemin van iets van 't grootc, ontzaggelijke leven, dat bedekt verborgen, nu en dan aarzelend, schuchter of ook al af en toe uitbundig sterk, zich openbaart, om deze kleine din gen van roep, getwinkel, wat kleur, wat knop, wat 6pel al van liefde en list, weeft dat groote, geweldige leven zich voort. Wij de vergezichten over land en zee openbaren er iets van, in felle roode gloed, die zich uit den avondhemel over de aarde stort breekt er iets van open, in mistwaden verbergt het zich en in de uit diepblauwen hemel stralende Januari-zon zal het morgen, overmorgen, in komende dagen en weken m elk geval, schijnen, stralend en glorieus. LEVENSBESCHRIJVING VAN LILIAN HARVEY. Lilian Ilarvey viel letterlijk in de film! Dit gebeurde op de volgende wijze: Lilian had een engagement als danseres je in een Weensch theater. Op een avond struikelde zij en viel, over hei voetlicht heen, in het orkest, midden in do Turksche trom, waar zij op een meer dan komische manier bleef zitten. Toevallig was tijdens deze voorstelling de regisseur Robert Land aanwezig, die haar direct een rol gaf in „The Curse". Jaren later zou zij door een toeval de zelfde rare buiteling maken. Zij voerde toen een moeilijken Spaanschen dans uit en ver stuikte haar enkel, met het bekende resul taat. Richard Eichberg wilde baar een con tract geven, doch zij weigerde. Terwijl zij echter herstellende was van haar val, toe kende haar moeder het contract, dat haar tot een „Internationale Beroemdheid" zou maken. TELEFOON 1681 TILMRlj&RlSK Deze rolprent wordt'in ons 'tènd vertoond onder den titel „De 200 P.K. Van Zijne Majesteit" Lilian nam op haar reis naar Amerika, waar zij een schitterend contract bij Fox Film Corp. *had verkregen, niet alleen haar groote Mercedes-Benz->vagen en haar Duit- schen chauffeur Boehra mee, doch ook Joe Strassner, den Berlijnschen mode-kunste naar, die sinds het begin van haar.film loopbaan liaar toiletten heeft verzorgd. Eén ding stond dus vast! Lilian zou geen loiletten dragen van Amerikaansche ori gine. Joe Strassper l$ent Lilian namelijk door en door, hij weet nauwkeurig, op welke wijze zij haar ranke lichaam beweegt en in welk toilet zij bet soepelst kan dansen. Bij al zijn ontwerpen houdt Strassner zich wcl-is-waar aan de wetten der Fran- sche modehuizen, doch hij weet ook, dat Lilian de Fransche snufjes tot geheel eigen bij haar persoonlijkheid passende, creaties verwerkt wenscht te zien! Toert zij in haar bungalow op Beverley Hills aankwam, vond Lilian daar reeds het manuscript voor haar eerste operettefilm; „My Lips betray", vervaardigd door Hans Kruly, klaarliggen. Na haar huis bezichtigd te hebben, nes telde zij zich terstond in een berg kussens en begon te lezen. Toen zij het manuscript Lilian Harvey Herman Blng. tiit had, was ze opgetogen en belde meteen Joe Strassner op, om bij haar te komen en dc costumes te bespreken. Nadat Joc op zijn beurt hot manuscript had doorgelezen, nam hij eeji schetsboek ter hand, om voor de verschillende scènes de toiletten te ont werpen. Ilij werkte den geheelen nacht door en toijn hij zijn schetsen den volgen den morgen aan Lilian liet zien, was zij verrukt! Inmiddels zijn de schetsjes omgetooverd tot aantrekkelijke gewaden en is dc film, die in Nederland den naam „De 200 P.K. van Zijne Majesteit" zal dragen, klaargeko men. LILIAN'S ONTVANGST TE HOLLYWOOD. Hoe zij gehuisvest is. Marchcnhaft.a fairy talc... Un rêve. zijn de woorden die de blonde Lilien uitte, toen ze voor het eerst de groene heuvels van Californië zag... dc blauwe zee... den overvloed van vruchten... de schitterende paleizen... en den heerlijken zonneschijn! Hollywood heeft er slag van, zijn film prinsessen naar behooren te ontvangen en te huisvesten. Lilian's verwachtingen waren hoog ge spannen, maar toén zo haar „garderobe ^bungalow" op de uitgebreide terreinen van Movietone City voor het eerst zag, uitte ze een* kreet van verwondering. Zelfs voor de verwende Amerikanen is dit „kleedhuisje" n.l. iets bijzonders. De kamers van de bungalow zijn smaak vol, bijna prachtig ingericht. Do binnen architecje, Mrs. Rita Kaufmann heeft alle eer van haar werk. Lilian Harvey John Boles. Gemakkelijke fautejils, waar de kleine Lilian haast in wegzinkt, prachtig gemo delleerde bronzen lampen; kostbaro kleeden en boven ^alles een keur van alle soorten aschbakjefc: Lilian's zwaarste zonde is roo- ken! Mrs. Rita Kaufmann heeft binnenarchi tectuur gestudeerd, .maar heeft zich in de laatste jaren het méést toegelegd op cos tume teekenen. Lilian's blonde schoonheid moest als ach tergrond blauw, goud en wit hebben. Blauw in alle toonaarden, van liet fqlle pauw blauw tot azuur en bléu1 lavé naast mat en glimmend goud. De fantastische Lilian doopte haar bun galow „La Maison des Rêves" (Het Droómhilis). Onmiddellijk werd .de naam met Ij 1 uilwe blüklétters -i'P geschilderd. wast van dé bungalow is een cenigerl mate gemoderniseerd Louis Seize tot Bie^ dermaiofc De arfchitècte had Lilian toch nog nooit gezien, doch was geïnspireerd door foto's uit „Het Congres danst". Het huisje bestaat uit een woonkamer, een boudoir, een garderobe cn kleedkamer. Verder is er een klein gcnoègelijk keuken tye, omuide..1 unchywan dq filmdiva' in klaar t'c makfcn,- Een bijzon'deren indruk maken wil te va zen, witte lampen, een divan, bekleed met wit fluweel en een hermelijnen vacht. liet keukentje is wit mot geel. met grap pig gebloemde gordijntjes en kanariegeel fornuis en pannen. De kleedkamer is voorzien van onbarm hartig- vergrootende spiegels, waarvoor Li lian liaar rollen bestudeert en haar plas tiek- en- bewegingen controleert. Het kleed op den grond is van een oester- kleurig crème wit. In de huiskamer staat een enorme con certvleugel, eveneens crème gelakt. „La Maison des Rèves" is in werkelijk heid een droorn geworden! WAT LILIAN'S PARTNER VAN HAAR ZEGT. „Hoe ik Lilian Harvey vindt?" zeidc John Boles, haar partner in „De 200 P.K. van Zij ne Majesteit", onlangs op een pers-lunch in het Ambassador-hotel in Hollywood. „Ik zal hot jullie vertellen, rnaar ik ben eigen lijk niet welbespraakt genoeg, om mijn oor deel precies onder woorden te brengen. Een teer etherisch, uitbundig, spontaan wezen tje met een heerlijko jonge naïviteit, vra gende blauwe oogen en een ondoorgronde lijk karakter. Zoo zie ik haar! Ze is bui tengewoon intelligent, ongekend charmant, maar boven allés idcalisle... ze ziet liaur filmwerk als levensideaal. Op haar beweeg lijk, lief gezichtje staan alle emoties te le zen, „her lips betray" haar gedachten en droomen. Men heeft steeds het gevoel, of dat teere lichaampje te zwak is. om de on gemeen sterke -dynamische persoonlijkheid, die in haar leeft, te dragenVoor Lilian gaat haar werk boven alles. Haar eerzucht, haar roeping staan op de allereerste lijn Zo is ohvermoèld.'rtiet een taai'uithoudings vermogen. Jk heb haar soms. na een werk dag van acht of tien uur zien dansen of moeilijke gymnastische toeren verrichten. Van rusten wii ze niet weten; zelfs haar regisseur kan haar niet tot ruston brengen. Mijn ervaring is verder zegt John Boles dat Lilian Harvey nooit boos wordt, noch haar stem verheft! Zy js vriendelijk en goedhartig voor iedereen en helpt, waar ze kan, haar minderbedeeldo filmzusjes. Wat haar 'sportcapaciteiten betreft, ben ik een barer bewonderaars, want op dit ge bied laat ze alle Hollywoodmeisjes vér ach ter zich. Zij duikt als een visch en zwemt op de lange afstandsbaan. Ze doet de ge vaarlijkste acrobatische toeren aan rek en ringen en verdienstelijk werk als koorddan seres. Lilian Harvey is in het Hollywoodsche milieu met sympathie ontvangen. De sym pathie is overgegaan tot bewondering!" ANDERE HOOFDPERSONEN UIT „MY LIPS BETRAY". John Boles als „Koning Rupert". Voor Boles aan de film kwam, was hij een zeer gezien Broadway-favoriet. Ilij bezit n.l. dc wonderlijke combinatie, een goede verschijning en een buitengewoon goed ac tour te zijn, terwijl bij bovendien uitmun tend piano speelt cn een schitterende tenor stem heeft. John Boles is ccn van de wei nige zangers, die het buitengewoon goed ging, toen men sprekende films begon te maken. Aan al deze kwaliteiten heeft hij het to danken gehad, datbij gekozen werd als partner van Lilian Ilarvey in haar eer stc Amerikaanscho film Op charmante wijzo vertolkt Boles de rol van „Koning Rupert" van Ruthania, die een beter com ponist dan Staatsman is. Naar hartelust kan men weer genieten van zijn schitterend stemgeluid. Hij zingt n.l. „That's, why I'm Lilian Harvey in de Fox Film ,.De 200 P.K. van Zijne Majesteit'* happy" gecomponeerd door William Kor-' /ïell. Eenjge van zijn voorgaande films wa ren: „Op Jacht naar een V e r 1 e d e n", waarin hij zingt: „When you hear this song, remember me" van -Tames Harley ..Nog zes Uur tc leve n" met Warner Baxter cn Miriam Jordan cn „Back S.trect" met Irene Dunne. El Brendcl als „Stigmat". Een conscientieuse komiek, eerlijk in zijn werk cn succesvol. Als 't publiek een tipje van zijn neus ziet, begint liet al te lachen! Reeds jaren was hij bekend in Amerika als een uitmuntend tooneclspeler. Hij is geen Zweed, geen- Duitscher, doch een volbloed Amerikaan, die zijn succes put uit een half Zweedsch, half Duilsch brabbeltaaltje, dat ontzaglijk komisch aandoet. In 1929 kwam Brcndel bij Fox Film. Eenige van zijn be kendste films waren: „Kemphanen der Liefde" „Heb Zon in 't Hart" „Geef mij maar de ouwe Tijd" cn ,,De Reis naar het Geluk". Buitengewoon komisch vertolkt hij de rol van „Stigmat", de chauffeur van don koning in „De 200 P.K. van Zijno Majes- tèit". Een lotomontagc -uit de film: „My lips B*ttay"- 'dSSÜtV,- .4È&3LR:'si Lilian werd geboren in Hornsey, een voor stadje van Londen, op 19 Januari. Haar moeder noemde haar Lilian, omdat zij zoo veel hield- van lelietjes van dalen. In 1914 ging Lilian met haar familie naar Zwit serland om bloedverwanten te bezoeken en konden zij, door het uitbreken van den oor log, niet naar Engeland tcrugkeeren. De fa- óiilie vestigde zich te Berlijn. Lilian's va stte .JtJ&LV Pallieter voelt er iets van over zich ko- men van dat groote, mysterieuse, in god delijke macht om&lotcn leven, als hij van zijn schaatstochten langs de Nethe, wan delt naar huis. „De stilte, die over bet sprookjesland hing, was zoo schoon als de maan cn de sneeuw en roerde zoo innig als de verzil verde blauwte. Ineens ging er hoog boven hem een ver gerucht op een zoevend vlcu- gelgeruisch. Hij zag, en hoog in de lucht ontwaarde hij een machtige wilde-zwanen- vlucht, op een lange, lange rij, die heel do streek overspande. 't Was ontzettend in dien goddelijken, lichten, stillen winternacht. Pallieter ver roerde zich niet en hij zag en hoorde zo verder zuchten cn ruischen, de bloeiende maan voorbij, waarop ze zich even aftee- kenden en dan, van achter verlicht, den oneindigen winteravond in Zoo kan, zeker niet minder dan andere getijden, op een winterwandeling in zonne spel, in mistwaden, in roep en klank en kleur, in knoppend leven, in weidsche vo gelvluchten. in de glans van den sterren nacht liet grootschc mysterie tot ons 6pre-

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1934 | | pagina 10