m W. VONK ARTISTEN EN HUN MANAGERS MEDEDEELING BIJKANTOOR TE AMERSFOORT HOE ERNST LUBITSCH WERKT ZIJN RUSTIGE ENERGIE HET GEHEIM VAN ZIJN SUCCES. VELE STERREN DANKEN HUN MANAGERS HUN ROEM LETTERKUNDIGE KRONIEK CHINEEZEN IN HAAIEN BINNENGESMOKKELD Reparatie en Onderhoud van alle Schrijfmachines Fa. H. ELZENAAR Concertgebouw „DE VALK" ZALEN TE HUUR voor alle doeleinden BALOTTA REINIGT ALLES. Vuile handen, Closets, alle metalen en sanitaire artikelen. 0 ADVERTENTIËN ABONNEMENTEN J. LAMBRECHTS P. PIJPERSSTRAAT 10 en Oude Soesterweg 93 FILMRUBRIEK Een groote beroemdheid, zoo- als filmsterren als Mae West, Greta Garbo, Mariene Dietrich e. a. hebben, valt zelden ten deel aan een filmregisseur. Een van de weinigen, die zich in het bezit van een soortgelijk aureool kan verheugen is Ernst Lubitsch, waardoor hij de afgunst opwekt van vele Amerikaansche regisseurs. Wanneer dezen hem eens aan het werk zien, valt hen op hoe rustig alles onder zijn leiding gaat weinig drukte, weinig woorden, en stukje voor stukje komen do opnamen keurig voor elkaar. En zij vragen zich af wat er toch in dezen kleinen, zacht- «prekenden vreemdeling is, dat hij zooveel uit zijn spelers weet to halen! Indien zij hem langer konden gadeslaan dan de gemiddelde be zoeker daarvoor gelegenheid krijgt, zouden zij opmerken welk een buitengewone vitali tcit hij bezit en welk een energie er van hem uitgaat, die voornamelijk wordt over gebracht door zijn blik. Zijn blik heeft de zelfde uitwerking als bevelen uit den mond van een veldheer. Dat hij niet zoo onbewogen is als het wel lijkt, kan men ook afleiden uit de ma nier waarop hij zijn kauwgom bekauwt, en waarop hij aan zijn geweldige sigaren trekt, waarvan hij er 15 a 20 per dag rookt. Tus- schen de opnamen schijnt hij geen behoefte aan rust te hebben. Als hij niet heen en weer loopt, zit hij op een 6toel zonder leu ning en praat wat met spelers of technici, terwijl zijn geest bezig is met de belangrij ker vraagstukken van de volgende scène. Als de toestellen en de spelers geheel ge reed zijn voor de nieuwe opname, geeft hij zijn laatste instructies aan de spelers, zoo rustig mogelijk en zonder te veel pressie uit te oefenen. Het is zijn theorie dat de acteur dan, indien hij althans als ieder goed kun stenaar, een zekere eigendunk heeft, tot zichzelf zegt: „Dat is niet zoo moeilijk, dat kan ik eigenlijk nog wel beter". En zonder uitzondering slaagt bij daar dan ook in, ge heel zooals Lubitsch het bedoelde. Intusschen is de regisseur weer op zijn krukje gaan zitten, met voorbijzien van de makkelijke stoel, die voor hem is klaarge zet. Zwijgend en met een Iiëörscher$blik ziet hij vandaar de 6cèno aan. Als alles goed loopt, glijdt een scheeve glimlach over zijn gelaat en vertoonen zich kleine lachrimpeltjes naast zijn oogen. Als de zaken echter niet naar den zin gaan, bijt hij krachtig op zijn kauwgom, of trekt onheilspellend aan zijn zwarte sigaar tot al les tenslotte volgens zijn bedoelipg is ver beterd. Als hij eindelijk tevreden is, laat hij niet hot traditioneele „Stop!" hooren, maar knipt krachtig met zijn vingers. Ge boren en opgevoed in Europa, gebruikt hij geen „slang", noch het technische jargon waaruit de vocabulaire van den doorsuee- legisseur voor het grootste deol bestaat. Zijn laatste product is „Design for Living" niet Frederic March, Gary Cooper en Miriam Hopkins, welke film in Holland uit komt onder den naam „Liefde Engros", en hij verwacht hiervan weer groot succes. Want hij heeft vertrouwen in het thema, in Noel Coward's oorspronkelijke stuk, in het scenario dat Ben Hecht ervan maakte en in.... zichzelf. Maar het is niet een ver trouwen gebaseerd op liet geloof in zijn ge lukkig gesternte. Mij dankt dat vertrouwen aan studie en grooto deskundigheid. Fredric March, Miriam Hopkins en Gary Cooper, de sterren uit „Liefde Engros", met hun regisseur Ernst Lubitsch. Tusscbcn iedere beminnelijke kleine film actrice en do grootc, grooto wereld bevindt zich een schokbreker, een één-persoons buf fer, die al de slagen van het dikwijls wreede leven opvangt, altijd raad weet en voor iedere vraag en ieder probleem, dat zijn be schermd ing(e) betreft, een oplossing weet Soms is het een secretaris of een advo caat, "soms een neef, broer of oom, meer malen slechts een vriend. Hollywood eert allen zonder onderscheid en bedeelt hen mot den titel „personal manager", liet ras der managers is onverschillig voor goed keuring of blaam. Een pluimpje steken zij met hetzelfde gebaar op hun hoed aks waar mee zij de bitterste kritiek incassccrcn. Tra nen, bloemen en scheldwoorden van de jon go dame, die in liet brandpunt van hun be langstelling staat, vermogen hen niet te ont roeren. Hun eigen persoonlijk hei cl is geheel top onder gegaan bij den nimmer eindigen den arbeid en zorgen, die „hun" ster hun baart. Vele managers mogen zich het succes van hun beschermelingen als persoonlijke over winningen aanrekenen. Want vele schoone on talentvolle Hollywoodscho grootcn heb ben hun wereldnaam slechts te danken aan den man, die in een onbeduidend jong ac- tricetjo do verborgen kwaliteiten zag en die in jarenlangen harden er. moeilijken arbeid haar omhoog werk te. Vele insiders weten dal Rudolph Valen tino's 6ucces meer te danken was aan de talenten van S. George Ullman, die vele ja ren zijn manager was. dan aan die van den heer Valentino zelf Het groote aandeel dat Harry Eddington, zelf langen tijd film producer, gehad heeft in de succesvolle car rière van Greta Garbo Is algemeen bekend. Ernst Lubitsch trad altijd op als Pola Ne gri's onofficieel© en bclangloozc adviseur, toen de groote actrice voor het eerst naar Amerika kwam. Josef von Sternberg waak te met Argusoogen over ieder détail van Mariene Dietrich's Ilollywoodschc carrière. Tijdens de afwezigheid van den meester werd deze dure plicht waargenomen door Ralph Blum, een rechtsgeleerde uit Los An geles. Dorothea Wicck, Paramount*© nieuwste aanwinst, heeft haar manager uit Berlijn meegebracht of misschien was liet au dersom. Want Gcorg Gumpel is de bezit ter van een energie, die geen rust kent en is een der handigste zakenlui onder de managers. Kort na haar aankomst in Hollywood werd „Miss Wieck" opgebeld door een automobielverkooper, die een hysterischen aanval nabij was. „Komt U dadelijk hier," vroeg hij, „en red mij van dien Gumpel. U hebt hem gestuurd om een Ford voor U te koopen. en hij wil, dat ik hem een Lincoln als gratis premie geef. Als hij nog tien minuten hier blijft, ben ik bang, dat hij zijn zin krijgt!" Helen Twelvetrees heeft een toegewijd manager in Jack Woody, een vroegeren Hollywoodschen stuntman. Ilij behartigde haar belangen zoo goed, dat Helen hem ten slotte trouwde. Sari Maritza kan hel zake lijke deel van haar carrière overlaten aan haar Vriendin Vivian Gaye, ecu Engelsch meisje, dat veel ervaring heeft in theater- reclame. Haar scherp intellect en on-vrou- vvolijk zakentalent hebben Sari langzamer hand op het eerste plan gebracht en haar loopbaan zóó geleid, dat Hollywood geen andere keus had. dan de charmante kleine actrice een contract aan te bieden. Carole Lombard profiteert van de jaren lange ervaring, die haar echtgenoot en manager, William Powell, in het Holly- woodsche filmloven heeft opgedaan. Syl via Sidney, Miriam Hopkins en Claudetto Colbert hebben, evenals vele andere voor aanstaanden, do plichten van den manager verdeeld. Zij hebben een raadgever voor hun zakenbelangcn, en een bankier, die over de financiën waakt Niet alleen do daihcs, ook vele manne lijke acteurs hebben een persoonlijk mana ger. Jack Oakie heeft lange jaren een per sooulijk contract gehad met Wesley Rug gles, den regisseur. Ruggles gaf Oakie zijn eerste kleine rol in „Finders Koepers." Ruggles was ingenomen met het werk van den jongen, toen volkomen onbekenden acteur en gaf hem een contract voor vijf jaar. Hij had de voldoening zijn protégé als ster in vele Ilollywoodschc comedies te zien. Een soortgelijke overeenkomst be stond tussóhen Clara Bow en B P. Schul- berg, den bekenden Paramount productie leider Thans is het Sylvia Sidney, dio pro fiteert van de protectie van dezen uitne- menden vakman, die haar ook „outdektc." Maurice Chevalier behandelt gewoonlijk zelf het zakelijke deel van zijn leven, doch heeft een secretaris voor liet beantwoorde** van brieven, het arrangeeren van inter views en afspraken, cn om dienst to doen als buffer tusschen zijn privé leven en cel) lastig, nieuwsgierig publiek Deze secrcta ris vergezelt hern op zijn. reizen cn is ook in liet studio voortdurend in zijn nabijheid. Want het leVcn van een filmster is een gecompliceerd geval, en wordt nog met don dag-gecompliceerder. En do ster moet frisch biijvcn voor het werk voor de came ra's. Daarom is het altijd weer de mana ger, die de zorgen en moeilijkheden op zijn sterke schouders laadt. smokkelaar in Chineezen, die, na geruimen tijd met succes zijn beroep uitgeoefend te hebben, tenslotte door een reporter ont maskerd wordt. Ben Lyon zien wij in deze film als den verslaggever, .wiens taak hot is alle gangen van een pseudo vissclier (Ernest Torrence) dien hij van het smok kelen in Chineezen verdenkt, na te gaan en aan zijn blad te rapporteeren. De manier waarop deze vissclier zijn Chineezen aan -land bracht, was wel origi neel. In volle zee worden oen paar haaien gevangen, men stopte do Chineezen erin, en hoe de Amerikaansche kustwacht ook speurde, tot een arrestatie kwam liet nooit. Men kan zich begrijpen, dat men bij het verfilmen van ecu dcfgoKJk gegeven niet talrijke moeilijkheden te kampen heeft gehad. Ten eerste moest men aan haaien zien te komen. James Cruzc, de productie leider, voer aan boord van een visschcrs vaartuig langs do Californische kust, tot dat hij een school reusachtige haaien ont dekte. Na een urenlange strijd slaagden enkele harpoeniers erin cqnigo dezer monsters te vangen. Het waren zoogenaamde Olifant haaien, de grootste die men ooit in den Stillen Oceaan had aangetroffen. In do haven werden de haaien met behulp hijschkranen omhoog'geheschen, geopend, cn nadat de Chu:"< zon erin gestopt waren, wederom dicht genaaid. Hier moet men vooral niet te licht over denken. Armen en becncn van deze Chineeschc figuranten waren met ijzeren kettingen gebonden. De ademhaling tijdens het ver blijf in de haaien kon slechts rnct behulp an gasmaskers geschieden. Van deze mas kers liepen rubber slangen naar de geopen do bek van den haai. Schadelijko gevolgen hebben de opnamen voor deze moderne Jqnassen niet gehad; buiten het feit, dat do Chineezen hun kleeren moesten ver branden en zich zorgvuldig moesten af schrobben. Gelukkig voor den regisseur was oen heropname niet noodig. Hij had in dit ge val niet meer over- de Chineezen kunnen beschikken, daar deze na afloop verklaar jden dat /.ij in de toekomst voor dergelijke opdrachten zouden bedanken. G. van Ncs-Uilkens, „Eerwaar de." (Van ITolkcma en Waren dorf X.V. Amsterdam, 1934). Een kritikus, die zijn bezwaren uitspreekt tegen een boek van mevrouw van. Nes Uilkens, behoort liet voorbehoud te stellen van zijn bewondering voor den rijkdom van gevoel en gratie, waardoor haar proza zich altijd kenmerkt, Zij geeft ons genre stukjes van JandscIiapshcschiUving, zooals maar een heel enkelo auteur in Nederland ze ons bieden kan, én er gaat een adem an innigheid door «loze woorden en vol zinnen, zoodat wij' niét alleen de hoogte momenten, maar het igcbeele verhaal lezen met eenc niet aflatende ontroering. Daar waar ze het sanionvaren van het kleine meisje, Wietske, met den dominé op do Friescho meren weergeeft, cn het sprookje dat de dominé daarbij vertelt over den Schepper, die den mensch tccnen schonk opdat dc menschen zacht zouden loopen en de stilte eerbiedigen, daar vloeit do teeder- beid van het. verhaal met de teederheid an de natuurbeschrijving samen. ITet lijkt wel of een onzichtbnro windvlaag een sier lljke veer blaast door het zocht-kabbclende water van dit proza. Ook de karakterhesclirijvingen van me- rouw van Nes-U ilkens zijn voortreffelijk Do stugge aard van het Fricsche votfc, het eigenaardig mengelmoes van wereldwijs heid, woreldvorxtorvenheid en sportiviteit, dat haar hoofdpersoon, Ds. Snijders ons ver toont, do toegewijde figuur van zijn huis houdster Aagt, het fiere en weerspannige karakter van liet meisje, Wietske. dc ach terklap en koffiopraat van de dorperlijkfi gemeenschap, het verraadt alles de mees terhand. En toch heb ik tegen dit boek nstige bezwaren. Maar om die bezwaren aan mijne lezers uiteen te kunnen zetten, moet ik hun eerst een kort overzicht geven an het verhaal Vele filmsterren hebben zich dikwijls tij dens hun loopbaan in vreemde situaties be vonden, maar hetgeen men bij dc verfil ming van I Cover the Waterfront een film, die binnenkort hier tc lande door United Artists zal worden uitgebruolit, van eenige Chineezen verlangde, was lot nu toe ecnig in do annalen der geschiede nis van Hollywood. Hun rol verplichtte hen, om een tijdjo voor „Jonas" tc spelen, met slechts dit verschil, dat zij niet in een walvisch, maar in eon haal moesten ver blijven. Dc film I Cover the Waterfront, vervaar digd naar hot bekende boek van Max Mil ler, behandelt de geschiedenis van een Dat verhaal verplaatst ons in een dorp m de Friescho moron (voortdurend rees het beeld van Grauw voor mij omhoog) cn geeft ons de geschiedenis van een dorps- dominé, Ds. Snijders, een celibatair, die bij den aanvang van het verhaal vijf cn veer tig is, cn die do geknipte figuur schijnt, om in liet doodarme dorp van visschers cn scheeps-teerders den pastoralen arbeid tc vervullen. Hij is ruig en eerlijk, hij leeft met dc menschen mee, en zijn grootc genot is hetzelfde als het hunne: op liet water tc zwerven in zijn lialf-lckke boot. In liet begin van liet hoek vernemen wij hoe hij een klein moisje van een jaar of tien, dochter van oen dronkaard, bij zich in dc pastorie neemt, om haar onkundig tc hou den van dc verdcrfclijko neiging van haar vader, en om haar te behoeden tegen de onverkwikkelijke tooneelen thuis. Later ontdekt liet meisje toch, wat er met haar vader aan de hand is, maar dominé ver zoent het kind op uiterst tactvollo wijze met dc werkelijkheid, en geeft haar do troost, die zij behoeft. Hoe langer zoo meer wordt Ds. Snijdors van Wietske de geeste lijke vader; er ontstaat oen hand tusschen den dominé en zijn pupil, die door een groote teederheid wordt gekenmerkt, en die, ook wanneer Wietske van kind groeit tot vrouw, nimmer een sterk zinnelijk ka rakter draagt. Maar het dorp gelooft in de reinheid van beider gevoolens niet. Dc achterklap cn geheime zinspelingen groeion, zoodat dc dominé wel genoodzaakt wordt, voor Wietske een betrekking als kinderjuffrouw te zoeken bij zijn zuster in Utrecht. Op hot oogenblik echter, waarin Ds. Snij ders on zijn vriendinnetje afscheid van elkander nemen, door een kus. dien hij haar eerbiedig op hot voorhoofd drukt, komt juist een zijner barsche ouderlingen, boer Joustra, de kamer binnenstappen. Daar heb je de poppen aan het dansen Ouderling Joustra komt Dominé berispen, en als die berisping den' „eerwaarde" niet leidt tot bekentenis van schuld, dan ge raakt de ouderling tot „andere maatregc Ion". Het gepraat in het dorp neemt toe, Ouders trekken hun kinderen van de catechisatie terug, zoodat er een jaar geen aannemelingcn zijn, cn nu doet, daartegen over, dc afwezigheid van Wietske de praat jes wel weer luwen, maar wanneer Aagt. dc huishoudster van dominé sterft, on Wietske komt naar hot dorp, om dominé1© huis houdster te worden, dan is er een openlijk conflict tusschen den predikant en zijn ge rneente geschapen. De houding van Wietske is er niet be vorderlijk voor, dat aan de praatjes de kop wordt ingedrukt. Dat zij ecu. voor vele meisjes begeerlijk huwelijksaanzoek den nieuwen, jongen bovcmncestor heeft afgeslagen, het geeft al voet aan de, on gegronde, verdenkingen. Maar als wij haar later haar wil zien doorzeilen pip dominé' hi^ishoudstèr teiwördcii, 'haar z.élfs Zon dags parmantig, in dc domfml's-bank zien plaats nemen, dan wordt dat toch wel zulk een .uittarting van dc gevoelens der dorps gemeenschap, dat wij, ofschoon wij weten, dat het alles zuiver en rein i3 tusschen die twee, don ongunst dier dorpsgemeenschap jegens dominé cn zijn jonge huishoudster niet volkomen kunnen vcroordc'elen. Hoe liet zij: het conflict tusschen dominé <:n zijn gemeente is er, cn het openbaart zich in dc kerk, waar vier ouderlingei ostentatief dc kerk willen verlaten, de be schuldigende handen uitstrekkend naar do miné en naar Wietske in dc domino's- bank. Gelukkig houdt dc dominé in den dienst, die deze manifestatie van gebelgde ouderlingen ziet geschieden, juist zijn af schoidsproek, want hij heeft wel gevoeld, dat hij er het bijltje bij moest neerleggen. Hij heeft daarom gelegenheid, do- ouder lingen van den kansel duchtig dc les tc lezen en verder zoo ontroerend tc preeken, dat de gemeente onder dc aandoening van die preek wel van do onjuistheid van haar aanklacht moet worden overtuigd. Als apotheose wordt ons oen laatste gondel vaart van dominé met Wietske beschre ven, dón geeft hij zijn boot aan dc wateren prijs en Wietske vertrekt met den trein richting-Utrecht, dominé rich tiiuc-Leeuwardcn. Wanneer Mevrouw van Nes—Uilkens gaat lezen, wat ik nu schrijven ga, dan zal zij zeggen, dat ik liet lieclomaal mis heb want dut het allemaal in werkelijkheid precies zoo gebeurd is, als zij het in haar bock heeft verteld. En tóch houd ik het, in eenc discussie over de waarschijnlijkheid van haar verhaal vol, dat het o n waar schijnlijk is. Een auteur kan zich cr nooit op beroe pen, dat zijn roman een copie is van het leven. Het leven zelf geeft ons herhaalde lijk dc verrassendste onwaarschijnlijkhe den tc aanschouwen. De romancier: hoeft er zich van tc vergewissen, niet: of het foitclijk klopt, maar of het redelijk er psychologisch aannemelijk is, Wat hij schrijft. - En wat Mevrouw van Nes in dit hoek geschreven heeft, is redelijk en psychologisch on-aanncmclijk. Dat cr onder de prodikantcn ascetische, zuiver-gccstclijk levende figuren zijn, ook al hebben zij niet, als de Katholieke geeste lijken de gelofte van kuiscliheid afgelegd ik wil het gaarne gelooven. Maar ik zoek in den roman van Mevrouw van Nes Uilkens naar dc eigenlijke motieven, die Ds. Snijders weerhielden van een huwelijk met Wietske. In één volzinnetje, dat zij den dominé laat uitsproken, probeert de ..utcur deze onhoudbare psychologische situatie tc redden. 1-IiJ wil, zoo zegt hij, geen jong leven enten op oen ouden stam. Maar hij i s nog geen oude stam. ITij is een flinke, vitale, onbedorven kerel van voor in dc vijftig, in de kracht zijner jaren nog. en door zijn sobere levenswijze jonger dan menigeen van zijn jaren. Hot komt niet dagelijks voor, dat zulk con man van mid delbaren leeftijd met can moisjo van even twintig trouwt, maar het kómt voor. En in hot beschreven geval was cr waarschijn lijk een gelukkig huwelijk op gevolgd. Ge geven dc kuische natuur, cn dc uit dweep zucht gegroeide liefde van Wietske, zou juist de mindcr-onstuimigo genegenheid van den ouderen man deze vrouw d* liefdosbevrediging hebben gegeven, die zij wcnschte. Dc schrijfster is er niet in gosloagd, hoe wel het dc grootste eer en do hoogste deugd is, waardoor dc verhouding tusschen Ds. Snijders cn Wietske wordt gekenmerkt, haar van een lichte zinnelijkheid geheel rij tc houden. Zij laat zelfs, zij het in en kelo volzinnen, beide personen tot dc ont dekking komen, voor zichzelf, van de aard- sche mogelijkheden, welke in dejse homcl- sclic verhouding liggen besloten. Maar at ter wereld, deed Ds. Snijders dan zoo getrouw zijn aan zijn Celibaat, dat hij cr liet gemis van een bloeiend gezinsleven cn n fataul-conflict met zijn gemeente voor over had? Een kerkelijke gelofte? Neen nut hij was Protestant. De herinnering aan een andore geliefde vrouw? Er* blijkt niets van. Lichamelijke gebrekkigheid? Hij as een boorn van een kerel, met con on bedorven corpus. Deze heilige man mar telde dc vrouw, die naar hom verlangd® zonder roden, cn in do conventionoelc kwaadsprekerij van de dorpsgemeento lag een goede hoeveelheid gezond instinct. Ilad dc oudere man het jonge meisje getrouwd, dan zou de dorpsgemeento even hebben ge- uttcld om het leeftijdsverschil, maar ouderling Joustra was op de bruiloft go- komen. Ik ben waarschijnlijk een grof-bcsnaard mensch, door voor oen gezond huwelijk meer te voelou dan voor dc geconstrueerde, doch volkomen ongemotiveerde tragiek van Mevrouw van Nes—Uilkens. Maar ik ben zoo hoovaardig, de literairo oorzaken, die haar er toe leidden een allerongelukkigst bouwsol te 6raeden uit de prachtige ele menten van haar ongemeen talent, aan te wijzen. Een schrijver kon verschillende levens- KANTOORBOEKHANDEL Lnngestrnat 84 - Telelooo 338 teletoon 281 DROGISTERIJ „DE GAPER" JUUANAPLEIN 3, Amorstoort. Het eenigst adres voor Amersf. Janhagel Grove Dirk Keesjes Ontbijtkoek Sucadekoek Heiligmaker Knapkoek is de van oudst en overal bekende ouderwetsche q Koek- en Banketwinkel van Langestraat 97 Tel. 50. Opgericht anno 1754. worden ook aangenomen door ons momenten essentieel hebben begrepen, hij kan karakters hebben doorgrond, hij kan landschappen en omgevingen zoo scherp in zijn verbeelding hebben opgenomen, dat hij ze slechts behoeft weer te geven om zijn lozer gelukkig te maken, en toch kan het ééne, onontbeerlijke hem ontbreken: do dramatische constructie of, om het anders tc zeggen: het inanifest-noodzakolijko van het geval dat hij behandelt Het karakter an Ds. Snijders, van Wietske, van do dorpsbevolking, het is alles doorlcofd, maar het verhaal is verzonnen. En indien het niet verzonnen is, maar werkelijk gebeurd, dan is hot tóch verzon nen. Want dan heeft dc schrijfster den diepstcn, tragischcn grond van Ds. Snij ders' leven niet aangeraakt,cn heeft zij er zich toe bepaald, de gebeurtenissen te ver tellen zooals liet bcmaskerende leven zo rertoont aan den argeloozen geest die om een romanconceptie verlegen is. P. H. RITTER Jr.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1934 | | pagina 14