^di\dagsbla Aniersfoorisch Dagblad DE SNEEUWSTORM of .BLIZZARD KEITJES Als de zaak rust werkt de ADVERTENTIE 3 x plaatsen voor f Uitsluitend bij voor uitbetaling. DE OUDE TIJD HERLEEFD LETTERKUNDIGE KRONIEK \>ari hei 'AMERIKA A NSCIIE NOTITIES Zware verkeersstoringen en wonderlijke avonturen In het jaar 1S3S necft er in New-Yorlt cm omgeving eon sneeuwstorm of „blizzin' plaats gehad, die sinds dat jaar telkens j\. den zelf Ion datum herdacht is door Je hónderden, die hem hadden mecgem.iiktJ Officieel i6 de sneeuwbui van 1888 op 1? inches hoogte of ongeveer 37 c.M. vastpe sleld. maar hier komt nu juist de eigin aardigheid van den Amerikaanschcn r>iz swird op liet toonecl het lag op vele pi1 ken vijf en meer meters hoog. Ik heb in de afgelo »pcn jaren vrij wat sneeuwbuien in dit land meegemaakt en ik kan me ei maar één keer van herinneren dat het eenigszins op sneeuw bij ons thuis Istk ri.w.z. groute, lui neerzijgende vlokken die tiidcns het vallen mtt het oog te vo.gen zijn. De sneeuw bier lijkt meer op zand, bet is haast niet te zien, wanneer het ïl dikke wolken als van mist komi aatme atoven. Maar het is des te meer te voeen1 Als DuntiRC naalden worden de korrels op het gezicht en ooron aangevoeld en z.'fs het ademen wordt er door bemoeilijkt IV 'orkaan, d:e er achter zit speelt met deze wolken Zc worden in kolommen naar ho ven geworpen en weer neer gesmeten Waar wervelwinden op hoc«en van gebouwen en andere groote voorwerDen rendgieren blijft de grond dikwijls acnecl onbedekt om dan verderop een opeenhooping van ineu-s dikte te veroorzaken. Hetgeen in 188S" he«ft plaats gehad, was, dat het twee dagen on een nacht zon'Ir r ophouden doorsneeuvvde op deze manier en dat de grilligheid van don wind het overal onbegaanbaar en niet door te komen had gemaakt. Tot jongstleden Dinsdag waren we er allen van overtuigd, dat zooiets leen maar in den goeden ouden tijd v.a r- kwam en nu niet meer gebeuren kon In elk gevat niet die govolgei zou mees.c-p pen, die het karakter van een natuurramp zouden aannemen. Ln 6inds Dinsdag witen wij dat 1A1 beter. Net zj> lang geleien trof ik in do Unite! Statos News" een dagblad uit Washington, dn semi offiriee! genoemd mag worden en waarin altijd oen 6chat van wetenswaardigheden te v-Doen is, een berichtje aan onder het opschrift: Opa Heef; Wel Gelijk. Waaronder te lezen stond, dat zonder ceniücn tvvijfel de \viut.*r« tegenwoordig heel wat zachter waren dan in Opa's jeugd die de laatste tientallen jaren niets gedaan heeft lm praten over de wintcre, toen hij een jonnn was en t>?n luj zich herinnerde, dat hot zooveel oti *cr nul was, de grootste rivierer geheel dicht lager, cn mé«r dergelijke fantastische heer lijkheden, waar het tegenwoordige geslacht geen idee van heeft cn die het al gauw ge neigd is voor overdrijving aan te zien. Volgens de officiceie thermoter-opname van de laatste tientallen jaren heeft Opa het bij bet rechte eind en zijn we inder daad hoe langer hoe meer verwend geraakt door zachte winters met een minimum aan ijs cn sneeuw Kon jaar of vier geleden hebben we zelfc een winter beleefd zonder het een noch het ander! En dat niettcgen staande eiken herfst de noodigo voortccke nen werden waargenomen, ctnt het een rake winter worden zoir een dikke vacht bij bontdragers, liet vroeg wegvliegen van trek vogels en een menigtf andere dingen, die later bleken van niet de minste waarde te zijn. Prccic6 hetzelfde gebeurde eenigc maanden geleden. Ditmaal was het o.a. het koortsachtige verzamelen van proviand door eekhoorns cn «Ie dikke boomschors die vclo weorprofeten op hol deed slaan met angstige voorspellingen. En hot geluk heeft gewild, dai zij gelijk hebben gekregen: wc hebben sinds Kerstmis h portie koude cn 6neeuw gekregen als kinderen zich niet herinneren kunnen ooit gevoeld te hebben Mijn dochtertje van tien Jaar is verrukt over het feit, dat zij al weken achtereen kan schaatsenrijden cn wanneer haar dat gaat vervelen om eindeloos te sleden of te ski'cn. We herinneren ons niet meer hoe een regendruppel aanvoelt of hoe over schoenen aan te trekken. Sneeuw valt en blijft liggen tot het wegvrkst cn voor liet geheel verdwenen is komt er -weer een nieuwe blizzard overheen. l)c ergste, die we tot dusver blccefd heb hen. kwam eenigc dagen geleden en heeft niet een dikte van nominaal 28 c.M. of in de practijk wel ren inelcr op dc meeste plaatsen niet alleen historie gemaakt, maar veel schade cn ongemak aangericht. Het begon den vorig cn middag bijna onmerk baar Zoo bier cn daar woei wat wit zand over den grond cn do wind was nog maar matig aan den gang. 's Avonds hij. het naar bed guan was a!!cs al aarJig bedekt, maar nog gaf bet nioi den indruk, dat het zoo erg worden zou. Dien beclcn nacht gierde de orkaan cn om twee uur werd ik wakker door de sneeuw, die door 'n raamkier pal in mijn gezicht woei. Builen was het on doorzichtbaar, behalve een dikke boomtuk vlak bij liet venster, waarop een zware lang vastgevroren lag Den volgenden morgen was het een looversprookje en wc kwamen lot de conclusie ingesneeuwd te zijn voor de huisdeur ag een vracht, waar ik tot de heupen inzakte cn ik behoor niet onder dc kleinsten. De mrikboer was er niet geweest en de nulobus reed niet. Op weg naar de stad was do onaergrondscbo niet alleen stampvol, maar reed in oen slakkengang door een totaal ontwrichten dienst. In de binnenstad, waar het nooit stilstaande ver keer altijd ziin best doet intact le blijven, ging het nog al, maar het was bedenkelijk stil op de trottoirs. Het kantoor was leeg en sommigen, die buiten de stad wonen, zooals ik zelf clcn vorigen winter 1102 deed, zijn dien dag niet eens gekomen Pas later kwamen de verhalen los hoe- koud het geweest was cn hoe diep Niet minder dan 500.000 forenzen hadden dien dag geen kans gezien zich uit te graven of nog bijtijds ten kantore te komen, zoodat het 1102 de moeite waard was. Maar dat was het ergste 11 iet! Vooral op Lor.g Island heeft de storm zoo huis gehouden, dat velen da gen achtereen opgesloten zijn geweest en met behulp van groote sneeuwploegen en een legertie mannen met schoppen bevrijd zijn moeten worden Dat het passagiers ver keer zwaar te liiden had was desnoods 7.00 erg niet. maar dat het vrachtvervoer, c.if. het bezorgen van levensmiddelen naar de winkels in dorpen en kleine steden een paar dagen geheel stil stond dat was erger Direct begonnen de opschriften in de kran ten te praten van het dreigement, van een hongersnood. En ofschoon men hier graag van schrille kleuren houdt of iets oen likje erger voorstelt dan het werkelijk is. toch is deze bewering niet bezijden de waarheid gew eest. Op sommige plaatsen heeft men al leenstaande boerderijen en huizen met man cn macht moeten bereiken, waar de provi siekast" in de keuken gebed leeg was cn de bewoners al 6toelcn hadden kapot ge slagen om in den kachel te stoppen. Het aantal wonderlijke avonturen, dat dc volgende dagen in de kranten werd opge discht, gaf er een goed idee van wat wij die er gelukkiger afgekomen zijn, gemist hebben. Daar wérd een jong meisje, dut aan acute appendicitis leed op een oude slee met twee paarden er voor naar hot nabu rige ziekenhuis gebracht, waar de dokter constateerde, dm zij den dood een kwar tiertje vóór was geweest. Daar was de ei genaar van een groot buiten, die met zijn chauffeur te paard naar het station reed als in den goeden ouden lijd en deze dienst knecht nam het losse paarj aan de hand mee terug Men behoefde niet eens zoo ver buiten de stad 10 zijn om t.el slachtoffer le worden Midden in D rook lijn, hoewel op een open weg, sneeuwden twee drukkers van de „New York Times'' 111 en een van hen bevroor terwijl een honderd meter verder huizen met bewoners waren. Maar op dat moment ♦varen zij totaal van de bui ten wereld afgesloten. Ik hco eens iets der gelijks meegemaakt in 1927 en het ccnige antwoord, dat men op dien vraag van: hoe is dat mögciijk? kan geven is: Amerika is een land van de felste uitersten. Op geen tien nieter van d-i plek waar ik eens rnet een slee vol brandhout voor den open haard mijn adem heb voelen begeven legen een verblindenden sneeuwstorm heb ik 's zomers do verstikkende warmte zoo op me voelen vallen, dat het mij zwart voor oogen werd. Trouwens, ruim een half jaar geleden hebben wij in New York gebraden bij 100 graden Fahrenheit cn drie weken geleden was het 19 onder nul hetgeen een niet onaardig verschil maakt voor het menschelijke lichaam en het huiselijk com fort Gelukkig is Amerika beter ingericht op do bestrijding van koude dan het ver- dragelijker maken van de warmte, maar in erband met de voortschrijdende techniek .nag men verwachten dat er in de toe omst aan beiden dezelfde aandacht besteed zal worden. Niet minden dan twintig dui zend man extra personeel werd in New York aangenomen om de stad op tc ruimen Treinen, die nooit een Halve minuut le laat aankomen, waren nu uren cn soms meer dan halve dagen te laat. Wat precies dc aangerichte schade zijn zal, is niet bij be nadering te schatten! Wat zal een enkele makelaar, die een dag onder de sneeuw in zijn bungalow hoeft gezeten, aan verdien sten gemist hebben! Hoeveel voedsel is be dorven door bevriezing of niet aflevering! En liet spookachtigste van aiics is, dat het zoo onverwacht komt. Terwijl ik dit schrijf zijn de straten een ijslaag en de voorspol ling zogt: een nieuwe koudegolf cn moor sneeuw op komst. We zouden haast de 100 raden terugverlangen! Mijn kijk op het Leven, floor Albert Einstein. (Geautori seerde vertaling van T. Lan- dré, Amsterdam, van Holte- ma cn Warendorff X.V. 193 i). Ten aanzien van dc volkswaardecring bevinden de geleerden zich niet in gun stige omstandigheden. Iiuii populariteit is populariteit op het gezag van hen. die in staat zijn hunne beteekeni6 le beseffen. En ik lieb mij wel eens afgevraagd, of wij er 7.00 verstoord over moeien zijn. dat onze jeugd dc helden van het voetbalveld beter kent cn hoogcr acht dan dc helden van kunst en wetenschap. Dc jeugd vertoont in die waardeering dèzon wetenschappelijke!, zin, dat zij waardeert wat zij beoordecler. kan. Ik zou de dames 0:1 lieeren, a oor zoo- cr zij niet in dc wis- cn natuurkunde hebben gestudeerd, die Prof. D;\ Albert Einstein het grootste genie achten van de zen tijd. wel eens willen vragen, mij een duidelijke, voor don leek begrijpelijke uit cenzetting te geven van do relativiteits theorie. Aldus vertoeft dc groote wetenschappe lijke figuur in eenzaamheid. E11 die een zaamheid is voor hem moeilijker te dragen dan voor den kunstenaar. Want de kunste naar tracht dc menigte tc biologecren, oir. hanr de gedachten- en gevoelswereld tc doen aanvaadden, die zijne eenzame uren bevolkt, maar dc geleerde biologeert nim mer. Hij beroept zich op feiten en wetten, en diè gerangschikt noch bevat ooit iemand met spontaan gevoel; om het tcckenschrift der wetenschap te kunnen verstaan, moet men weten, en het vermogen in zich hebben om te leeren weten. Er is nóg een reden waarom de geleerde ziel» eenzamer voelt dan dn kunstenaar. Do geleerde gevoelt zich. vc-el meer dan dn kunstenaar in het verband der gemeen schap opgenomen. Zelfs de allergrootste man der wetenschap beseft do betrekkelijk heid van zijne functie, beschouwt de plaats die hij inneemt als een onaanzienlijke plaats in het heelal der plaatsen die wor den bpzet. Dc kunstenaar, daarentegen, om vat. in zijn verbeelding de millioenen, zoo als Schiller het in zijn „Ode an die Freude' zoo juist heeft geformuleerd. Terwijl de kunstenaar dus meer indivi dualist is dan dc geleerde, zich moeilijker weet onder te schikken in het maatschap pelijk verband, heeft hij in feite meer aanrakingen met de gemeenschap cn voelt hij zich meer in haar opgenomen dan de geleerde, dio zich theoretisch gemccn- schapsracnsch acht, inaar in feite buiten die gemeenschap zich bevindt, die te dom is om hem te begrijpen Tenslotte zal do geleerde meer lijden door ziin vereenzaming dan de kunstenaar. Want hij leeft in het bewustzijn, ceno ge meenschap tc dienen door zijn wetenschap pelijk werk, terwijl die gemeenschap hem niet toont dien dienst tc beseffen. waar tegenover dc kunstenaar zijn vereenzaming 111 lyriek kan verheerlijken, en dc gemeen zaamheid van zijn eenzaamheid kan laten genieten, gelijk hij er zelf van geniet, zoo- dra ze in kunst beklijft. Het is begrijpelijk dat de geleerden en vooral de geleerden van dezen t»jd, waarin dc mythe der wetenschap bezig is tc ver Hauwen, de begeerte krijgen, zich, buiten hun wetenschappelijk werk. als „menscb* aan ce massa te legitimccrcn, en dat heeft Einstein dan ook in het voor mij liggende geschrift gedaan. Die legitimatie heeft twee voordeelen. Ton eerste, dat aan de inas sa een inzicht wordt gegeven, dat er niet alleen denkkracht, maar ook zedelijke grootheid noodig is voor het verrichten van baanbrekend wetenschappelijk werk. Het zedelijke, dat in de sfeer van handelen cn gevoelen ligt. heeft het vermogen dc massa te imponccren. terwijl het logische om he grepen tc worden een évenwaardige gceste lijke ontwikkeling eischt als den onderzoo ker eigen is. Omdat de massa snelle en simplistische conclusies trekt zal zij uil de moreele grootheid, welke den weten schappelijken mensch eigen is, een ge volgtrckking maken ten aanzien van zijn wetenschappelijk werk cn haar waardee ring zal minder leeg worden dan cene waardeering die geboden wordt door een courantenbericht over een Nobelprijs. Het tweede voord cel, dat dc ge leerde bereikt, die over algemeen maat schappelijke vraagstukken, gaat praten in plaats van zich te houden hij de leest van zijn vakwetenschap is gelegen in het vol gende: Dc beroemde wiskundige die wijs heid ten beste geeft over oeconomip o' recht of kunst, kan er vlak naast zijn. ranar het is nooit, onbelangrijk wat hij zegt. 1 r is (ik heb slechts het oog op de allergroot sten der wetenschap) een q u a i i t e i t van denken, die zich. onafhankelijk van het object, waarop dat denken zich richt, open Jmnrt Om al deze redenen acht ik het boek van Einstein voor iederen lezer belangwek kend Er is veel uit le loeren omtrent Ein stein's wetenschappelijke, politieke, sociale denkbeelden. En het biedt zoo groote ver schcidcnhcid van stof. dat men het van verschillende gezichtspunten uit, kan be schouwen. Ik wil, ju deze kroniek, met mijne lezers samen trachten den mensch Einstein in zijn bekentenissen op te sporen. E11 wat ons dan vóór alles treft, is de tegenstelling tusschcn individueelc nei ging: cn socialen plicht, waarop ik in ietwat andere bewoordingen in den aan vang van dit opstel doelde. Einstein drukt haar uit op de volgende wijze „Er bestond reeds een eigenaardige legen- stelling luschen mijn hartstocht voor sociale rechtvaardigheid en sociale plicht, cn een uitgesproken gemis van do behoefte tot aansluiting bij mcnschen en groepen van mcnschen. Ik beu een echte „eenling", die nooit van heeler harte tot een staat, ccir vaderland, een vriendenkring, zelfs tot een engcrcn familiekring behoord heeft, en die tegenover al deze bindende elementen een nooit aflatend gevoel van vroomheid heeft gehad cn van verlangen naar een zaamheid. welk gevoel met den ouderdom toeneemt Men gevoelt precies, maar zon der spijtigheid, do grenzen van cle overeen stemming en de gelijkgestemdheid met an dere raenschcn. Zoo iemand verliest wel een deel van zijn obevangenhcid cn zijn vrijmoedigheid, maar daartegenover slaat, rint bij onafhankelijk is van dc meeningen, do gewoonten cn het oordcel van zijn me- domenschen. zoodat hij niet in de verlei ding komt zijn evenwicht op een zoo onso- ticden grondslag te verliezen'. Einstein accentueert, waar hij maar kan, het Primaat der Persoonlijkheid. Hij is met al wat in hem leeft gebonden aan onze humanistische cultuur. „Voor mij", zoo schrijft hij. „ligt de waarde van het men- schelijk raderwerk niet in den staat, maar in het scheppende cn voelende individu, in de persoonlijkheid. Deze alleen schept het edele cn voortreffelijke, de kudde blijft als zoodanig bot, in denken en in voele- Dc ergste misgeboorte van den kuddegeest aclit Einstein, het gehate militairisme. Hij schrijft er bet volgende van: „Wie met plezier op de maat van do muziek in de rij kan loopen. die is voor mij reeds ver achtelijk. Hij liccft slechts bij vergissing zijn hersens gekregen, hij had kunnen vol staan met zijn ruggemerg. Een dergelijke schandvlek van dc beschaving moest zoo spoedig mogelijk verdwijnen. Heldenmoed op commando, doelloos geweld en het mis sclijkc gcvadcrland, ik haat zc vurig 1' Men ziet, deze geleerde is in zijn afkeer van oorlogsgeweld duidelijk genoeg. Hel opmerkelijke, dat aan Einstein's oordeel ook voor hen, die geheel anders denken dan luj waarde geeft, is hierin gelegen, dat Einstein zich verre houdt van de lyriek van liet gebruikelijk pacifisme, maar zijn afkoer van oorlogsvoering cn militairen geest aan een bepaalde levensbeschouwing verbindt. Een belangrijke plaats in het sociale ge- dachtenlcven van Einstein wordt ingeno men door zijn beschouw ingen over dc tech niek. Het is merkwaardig, dat deze natuur filosoof van den eersten rang, over den in vloed van dc techniek op het sociale leven niet al tc best te spreken is. In do tech nische verbeteringen, die menschenarbcid uitschakelen ziet liij een der voornaamste, oorzaken van do crisis, en naar zijne mee ning is het tegenwoordige verval een ge volg van de o onomische cn technische ontwikkeling, waardoor de strijd om bet bestaan zoo is verscherpt, dat de vrije ont wikkeling der individuen er zwaar onder moest lijden. „Dc ontwikkeling van de techniek", zoo schrijft Einstein, „heeft ten gevolge, dat een ieder persoonlijk steeds minder arbeid liccft te verrichten lor vol doening aan de behoeften van het geheel. Zoo wordt een nauwkeurig overwogen plan van arbcidsverdeeling steeds dwingender noodzakelijk, en deze arbeidsverdeeling moet leiden tot materieel© verzekerdheid van de individuen. Deze verzekerdheid en dc voor elk individu vrijkomende tijd on kracht zullen van gunstigen invloed zijn op de ontwikkeling van de persoonlijkheid Daardoor kan de gemeenschap weder ge zond worden." Wij kunnen uit hel bovenstaande conclu- deeren, dat Einstein ten slotte een optimis lische wereldbeschouwing beeft. Hij koes tert geloof in cle ontwikkeling der mensch- heid. Daarbij sluit zich zijn eigenaardige, zc r persoonlijke religieusc opvatting aan. Einstein ziet als laagste trap van religieus© beleving den vrees-godsdienst, die hierin bcotuai. dat do menschelijke geest inecr of minder op den mensch gelijkende wezens verzint, van wier wil en handeling ge vreesde gebeurtenissen afhankelijk zijn. Men stelt zich dan voor. de stemming van die wezens gunstig - te beïnvloeden door handelingen tc verrichten cn offers 10 brengen, welke volgens een van geslacht op geslacht overgegaan geloof, deze wezens verloederen cn gunstig voor den mensch stemmen. Hoogcr staat het godsdienstig begrip, waarhij do god, die al naar gelang van de wijdte van der mcnschen horizon, het leven van den stam. het leven van do mcnschen, dan wel het leven in het alge meen. lief heeft en beschermt, de trooster hij ongeluk cn onbevredigd verlangen, die dc ziel der gestorvenen hoedt. Dit is, vol gens Einstein, liet sociale of moreele gods begrip. Beide vormen van religieuso bele ving verwerpt Einstein. Hij aanvaardt een derden graad van religiositeit, dien hij de„ kosmische religiositeit" noemt. „Het individu ziet dc abso'utc onbelangrijkheid in van menschelijke ver langens en begeerten, en aaartcgenover de verheveznhcid en do wonderbare orde in do natuur en in dc gcdachtenwcrcld. IliJ voelt zijn persoonlijk bestaan als een soort van gevangenis, cn wil het totaal van het zijnd© zien als een doelbewuste eenheid". De bedoeling van deze kroniek is uiti sluitend te kenschetsen, niet te kritiseeren. En haar bedoeling kan. wat den omvang der kenschetsing betreft, niet verder gaan dan een kenschetsing van enkele hoofd momenten. die nauw verbonden zijn aan den persoon van den auteur. Ik moet. bij wijze van naschrift, nog even iets meedee- len omtrent den merkwaardigen kijk. dien Einstein heeft op de Vercenigde Staten* Volgens Einstein is in het bij uitstek als ma terialistisch uitgekreten Amerika do geest ovcrheerschcnd, die van mcnschen. wier arbeidsterrein uitsluitend op geestelijk en moreel gebied ligt heroën maakt. Voor den Amerikaan is het leven steeds worden, nooit z ij n, terwijl hij minder indivudualist is dan de Europeaan, althang als men hem uit psychologicch, niet uit occonomsch oogpunt beschouwt. De nadruk wordt stcr-i ker gelegd op „wij" dan op „ik". Dc uiterste maat der plaatsruimte, die mij kan worden toegestaan voor deze ru-" briek is eigenlijk al overschreden. Maar ik! hoop dat gij, lezers, terstond, als vervolg bezigheid op de lectuur van mijn artikel, U zult gaan verdiepen in het rijke boek, dat hiermede is aangekondigd. P. H. RITTER JR, WAT MENIGEEN NIET WEET. Een tc Hampshire wonende Engclscliman beweert ontdekt te hebben hoe de insect in de lucht kan zweven. Hij is nu bezig een aeroplaan te construeeren, gebaseerd op het ontdekte principe. Veertien dagen in de gevangenis is de straf van een jongmensch te Schwarzcnau, Oostenrijk, omdat hij naar do predikatie van een bisschop luisterde met een sigaret in zijn mond. Hij werd veroordeeld wegens heiligschennis. Speciaal voor het doel bereide verf heeft voorkomen, dat de thans 45 jaar oude Eif- fcllorcn tc Parijs gewoon weggeroest is. De toren kwam den 31stcn Maart 1889 gereed. De langste onderwater-tunnel der wereld, de Merseytunnel hij dc stad Liverpool, za! in Juli van dit jaar ingewijd worden. De bouwkosten bedragen ruim 95 raillioen gulden. liet eerste hoogo gebouw in Amerika, dat echter nog lang geen wolkenkrabber was was het Taconagebouw in Chicago (1887), dat 15 étages bevatte. In 1898 had men in Xcw-York reeds het Park Row Building (29 étages) cn thans is liet hoogste gebouw in Amerika liet Empire State Buil ding, ongeveer 380 meter hoog met 80 ver diepingen. In den 30-jarigen oorlog voerde oen Dult- scher, Bomhard, hertog van Saksen-V/ei- mar, de Fransche legers tegen dc Bult- schcrs aan, terwijl een Franschman, gene raal Frangois de Mercy de keizerlijke Duit- sche strijdmachten tegen dc Fransche leger» onder zijn bevel had.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1934 | | pagina 13