FILM RUBRIEK
BIJKANTOOR TE AMERSFOORT
LETTERKUNDIGE KRONIEK
Fa. H. ELZENAAR
Concertgebouw
„DE VALK"
ZALEN TE HUUR
voor alle doeleinden
J. VORK Wz. I
AMERSFOORT
IJS VAN VONK!
Bevroren Negers
10 cent
fgAVAVAVAVAVAVV®
KUNST
fölEDEDEELSNG
ADVERTENTIËN
ABONNEMENTEN
J. LAIV9 BREC HTS
P. PIJPERSSTRAAT 10
en
Oude Soesterweg 93
Van tooverlantaarn tot talkieVeertig
jaar film
X Stuart Blacklon, een filmpionier, die
ei-ns aan liet hoofd stond van do beroemde
Vitagrapli Film Company, heeft onlangs uit
allerlei oude stukken van lang geleden ver
toonde films stukken verzameld en deze
tot een „Cavalcade of the Movies'
gemaakt, een overzicht van do filmgeschie
denis. Van de tooverlantaarn tot de spre
kende film. Men kan daar de vroegere fa
vorieten zooals 'John Bunny, Flora Finch,
Maurice Costello, Mabel Normand en Valen
tino nog in bewonderen. Dit overzicht van
wat de film in veertig jaar bereikt heeft,
geeft te denken, de filmbezoeker zal zich
afvragen, wat heeft de film in dio jaren
bereikt, welke plaats zal zij in een zelfde
tijdsverloop weer innemen? De eerste films
bestonden uit nieuwe of belangrijke feiten.
Het duurde twee jaar voordat de vervaar
digers er over dachten pantomimes, drama's
of blijspelen te verfilmen. Eerst werd in
gezien, dat ook kinderen en dieren te ver
filmen waren, wat een aangename afwis
seling was van de zee-opnamen, en een
trein dio men door een tunnel zag gaan.
welke films bij het publiek, hoe enthousiast
ook ontvangen, al spoedig niet meer vol
deden.
Hoe het publiek voor den
gek werd gehouden.
Gebeurtenissen in do laatsto jaren van
Koningin Victoria'c regeering waren met
alleen grof nagebootst, maar in vele ge
vallen ook onbetrouwbaar. Wanneer hel
niet mogelijk was om een werkelijke opna
me te verkrijgen, betgeen een der bijzondere
attracties voor het pubPk was, dan werd
dit toch verfilmd, maar a.ies was truc. Een
zeegevecht werd in een gvcote bak met mod
derig water opgenomen, waarin tweo speel
goed stoombootjes schijnbaar niet een woes
te zee te kampen hadden, en in de verte
6telde een decor op bedriegclijke wijze een
baai voor. Oudere filmbe/uekers zullen zich
wellicht de beroering herinneren, die de film
vcroorzaakto door de ve'-tooning van de
aardbeving in San Francisco. Er waren in
derdaad authentieke films opgenomen, doch
het meerendeel der bioscopen vertoonde
fantasie-films, daar deze moer opwindend
waren dan werkelijke opnamen. Hiertoe had
men Chicago opnieuw opgebouwd, maar nu
in het studio met leege schoendoozcn, on
zichtbare banden deden de wolkenkrabbers
ineen storten en de vlammen verteerden de
ruïnes zóo vlug, dat de bedrogen toeschou
wers verbaasd waren over dc snelheid;
waarmee dc stad vernietigd werd. Wij- zijn
wel sedert dio oude slechte dagen vooruit
gegaan. Geen enkele maatschappij zou er nu
aan denken gefingeerde films voor echte te
doen doorgaan, geen enkele filmvervaardi
ger zou zichzelf in de moeilijkheden bron
g«'ii, zooals een zijner voorgangers dit tc Li
verpool deed, toen deze aankondigde, dat
nij „The Grand Nationv!" nog dcnzclfdcn
avond van den race zou vertoonon.
Hij dacht dit voor elkaar te boksen dooi
ten film „The Steeple Chase" te vertoonen
welke hij van een verdachten filmhandclaar
gekocht had. Maar gedurende de vertooning
ven deze film bleek lot gioote verwondering
der toeschouwers, dat men een soort Fran-
sche burlesque vertoonde, rnet paardrijders
met hooge hoeden cn b-ihkebaarden, die de
hindernissen in de verkeerde richting na
men!
Dc geblaseerde filmbezockcr van lieden
Is er terdege van overtuigd, dat iedere de
gelijke onderneming de etrste tracht tc zijn
om dc laatste gebeurtenissen op het wilto
doek weer te geven, of zij aan de Noord- of
Zuidpool plaats vinden, hij weet ook, dat
om dit te bereiken, vliegtuigen cn speciale
ircinen hiertoe zijn uitgerust, troepen mo
lm rijders zich haasten om de negatieven
van do vliegtuigen naar cie laboratoria en
vandaar naar de verschJiende bioscopen te
brengen. Toch had een der Londensche
maatschappijen tot voor kort haar hoofd-
kmtoor en laboratoria van het bedrijf in Pa
rijs. De films werden eiken dag naar Parijs
verzonden en werden cr bewerkt om dan
weer naar Londen terug le wordon gezon
der
Technische moderniseering
Evengoed als dc filni veranderd is, zoo
zijn ook de opname toestellen veranderd
De eerste camera's waren zoo groot, dat
zij bijna niet vervoerd konden worden, en
men hier meestal oen speciaal wagentje
voor moest nemen. Het handvat of de slin
ger was aan den achterkant niplaats van
aan den zijkant, waardoor de film door ge
brek aan buigbaarheid vaak op rolde, en
hierdoor brak. Wanneer tet koud weer was,
werd een fietslantaarn op de drievoet ge
zet, precies onder het apparaat om de film
te verwarmen en daaraoor voor het vast
plakken tc behoeden. Heden ten dage mag
een modern opname-apparaat wel een paar
duizend pond kosten, en zonder handvat,
wordt liet door samengeperste lucht of door
een clectriscbc motor gedreven, cn is vrij
wel geruiscliloos. Dc vroegere toestellen
maakten een geluid als van een grasmaaier.
Toen de stille film voor het eerst algemeen
werd, was de zon dc beste en de goedkoop
ste verlichting voor interieurs, en scènes in
kolenmijnen, hospitalen, scheepskajuitcu
en salons werden op veiden of op dc daken
opgenomen, geheel blootgesteld aan dc wind
ep de zon. Pc wjrid had vrij spel met alle
decors, maar toen het succes al grooter en
groot er word, bouwde men glazen muren en
dakeh om de acteurs cn de requisieton voor
wind cn regen te beschermen. Dit glazen
omhulsel bestond jaren, maar dc fotografen
klaagden dat zij het licht niet konden con
troleeren on dat daardoor velo lichteffecten
onmogelijk waren, on daarom werd het glas
met zwarte verf bedekt en werden de eerste
booglampen aangebracht. Het blauwachtige
witte licht «lor booglampen werd door de ge
hcelc. wereld verafschuwd, het was de groot
ste vijand dor spelers, daar dc stralen na
eenige minuten reeds een ontsteking aan de
oogleden kon doen ontstaan, welke vaak
in een lijdolijke blindheid overging. Deze
oogziekte werd dc „Kleig"ziekte genoemd,
dit naar aanleiding dat de man dio dit licht
uitvond Kleig heette, lieden ten dage zijn
de studio's over de gehecle wereld met
gloeilampen uitgerust, gcbccle rijen met gas
gevulde electrisclic lampen, welke, al wer
pen zij een geweldige hitte af, veel betere
fotografische resultaten geven cn dc oogen
der spelers niet inspannen. Juist zooals de
laatste jaren een totale omkeer in de ver
lichting hebben gebracht, zoo is ook veran
derd wat het grimeeren betreft. In dc eerste
dagen werden de sterren kaasgeel ge
schminkt, dat wit gefotografeerd werd,
steenrood of bladgroen werden de oogleden
bijgewerkt, dit gaf immers een tccre scha
duw op liet doek, terwijl de vrouwelijke
sterren alleen twee zwarte kringen om hun
oogen maakten om het effect „uitdrukking"
tc verkrijgen. Tegenwoordig is de opmaak
van een filmster bijna niet te onderschei-
nen van de gewone dagelijkschc opmaak,
hoewel, wanneer men goed toekijkt, men
zien kan dat pasteltinten en sepia dominee-
ren. Al do minderwaardige vette verf van
nog geen tien jaar geleden is verdwenen,
de moderne producten bevinden zich in tu
bes zooals tandpasta, zij drogen direct op
zonder hard te worden, en kunnen zelfs met
water en zeep gewassclien worden, zonder
er schade aan de doen.
Nog meer verbeteringen
Filmfotografie is een gewichtige, steeds
toenemende industrie. Wanneer men het
film-laboratorium bezoekt, vindt men- er
meisjes rnet vlekkeloozo schorten aan liet
werk om ieder plekje van stof te zuiveren,
want stof maakt vlekjes op het doek. Uren
kan men er doorbrengen in sinetlelooze
donkere kamers, verlicht door roodo lam
pen, waar dc film automatisch van den ont
wikkelaar naar het bad zijn weg baant, en
weer van het had naar het fixeerbad en zoo
verder. Dertig jaar geleden werden films in
slecht geventileerde schuren behandeld, men
kan het geloovun of niet, maar zij werden
bij het licht van gaslampen gedrukt. Toen
bestonden er nog niet proeffilms voor den
handel. Wanneer iemand een film gemaakt
had. verkocht hij die, do kooper inviteerdo
al de filrnmenschen. die met mogelijkheid
in zijn kantoor gcplaat:.. konden worden
om zijn laatslen aankoop te zien. Wanneer
een klant haar mooi vond. kocht hij dc film
per meter. Wanneer er een bijzonder goede
film verkocht moest worden, werd deze als
oen exclusieve film aangeboden, wat betee*
kende dat lnj aan niemand in de buurt ver
kocht rnoclit worden. Om daarom zooveel
mogelijk voor do film te krijgen, huurde
men oen groot theater en liet. er iedereen
komen, aan het eind van de voorstelling
werd door een afslager dc film voor ieder
district bij opbod verkocht. De filmverkoop
van nu is geheel anders. Proefvoorstellingen
kunnen tegelijkertijd door het geheele land
gegeven worden, dit dank zij de vele af
drukken, die cr vaak van een film gemaakt
werden. Maar nergens is de verandering
meer opvallend dan in dc bioscoop wanneer
gij u neervlijt in uw fautuil van het luxe
paleis, met liet zachte licht en de nog zach
ter tapijten, wonderlijk orgel en bet eerste
klas orkest. Wat zoudt gij zeggen indien
U plotseling verplaatst werd in een ouder-
wetsche bnoscoop rnet de kale vloer, harde
stoelen, zaal zonder ventilatie en meestal
met een luide, mechanische piano?
Wat zal de toekomst brengen?
Zooals wij nu lachen om films in do da
gen, dat wij met vader en moeder aan het
handje mee mochten, zoo zullen onze kin
deren cn kleinkinderen lachen ora dc film-
mode van dezen tijd. Men kan duidelijk een
toekomst zien van televisie, stereoscopische
cn natuurlijke kleuren, maar dc belangrijk
ste veranderingen zullen vanuit ccn onver
wachte richting komen.
Technici zoeken nog steeds naar een
kleine microphoon op hun «ainera om alle
geluiden, die niet met dc film te maken
hebben, op tc vangen. De carnera-man
droomt van een instrument, dat evenzoo ge
richt is als zijn lens, het geluid tevens
rcgistreei end van de richting waarin het
was aangegeven. Ook is men druk bezig om
goede opnamen bij weinig licht tc doen op
nemen.
FILMPJES.
In Neubabelsberg worden op het oogen-
blik drie films gemonteerd, die binnenkort
hun wereld-première zullen beleven-
„Czardasf rstin", met Martha Eg-
gerth, Ilans SÖhnker, Paul Ilörbiger en
Paul Kemp, onder regie van Georg Jacobv.
Productieleider is Max Pfeiffer, Bestemd
voor productie 1031193"
.,T c h t e r i l) r c r E x z e 11 e n z" (De
Dochters van Hare Excellentie") met Kathe
von Nagv, Willy Frltsch, Hansi Nje»se ep
Hans Mosor, onder regio van Reinhold
Sehüozel, den bekenden spelleider van de
succesvollo UFA-film „Victo? en Victoria".
Productieleider is Gïintlier Stapcnhorst.
„Fr ou t c u ch des Lebens" („Schept
vreugde in het loven") met Dorit Kreysler,
Wolfgang Liebeneiner, Tda Wiist-, Leo Sle-
zak, onder rogio van Hans Steinhoff. Pro
ductieleider is Karl Ritter.
Baccarat, een Episode uit dc
Zestiger Jaren, door J. C. Kelk.
(De Spieghel, Amsterdam, Het
Kompas, Mechclcn).
Stel U voor, dat de dumes weer in ont
zaglijk-wijde hoepelrokken gingen loopen,
dat de auto's hun stroomlijn prijsgaven en
dat de chauffeurs, met een hoogen hoed op
in een koetsier-aehtig bokje den wagen
gingen besturen, en dat dc menigte niet
meer haar vertier zocht in dc bioskopen
cn op do voetbalvelden, maar op do wip-
pon in dc theetuinen en in de Jan-pleziers,
met twee vurige paarden bespannen. Dit
alles zou zijn groote bekoorlijkheid hebben,
maar het zou volkomen anachronistisch
zijn.
In dien unaohronistischen toestand schijnt
onzt literatuur zon 'angzamerhand te ko
men. 't Is al romantiek, wat de klok slaat.
Nauwelijks zijn dc successen van den door
het publick vertroetelden Fabricius ver-
bleokt, of de Kleine Madonna een puur
romantisch werkje wekt dc algcmecne
belangstelling, en wij hebben dat ver
haal niet gelezen, of C. J. Kelk, de
schrijver van „Jan Steen" komt met een
romantische geschiedenis.
Het is niet het romantisch motief, maar
do romantische methode, welke bij deze
eigonaardigo ontwikkeling der literatuur
do aandacht trekt. Men kan een uitermate
onwaarschijnlijk motief uitermate realis-
tisoh, en een uitermate waarschijnlijk mo
tief uitermate romantisch bebandclon. Het
geen vele sen rij vers in dezen modem-za
kelijk geheeten tijd beginnen tc begrijpen
is dit. dat de algemeene zielsgesteldheid,
ook bij een nuchter volk als het onze, op
het tooneclmatige is gericht. Velen hebben,
wanneer zij verhalen gaan lezen, geen an
dere dispositie dan in de bioscoop. Dat
gene, wat rnon in het dagelijksche, burger
lijke gewoonteleven nimmer ondervindt,
men wil het in boe-ken cn in filmvoorstel
lingen beleven. En zoo heeft dan ook dit
nieuwe boek van Kelk, waarin gehandeld
wordt over ecne reeks van vorstelijke per
sonen, die, in de jaren tusc-chen 18(10 en
1870 aan dc baccarat-tafelen en het mon
daine leven van Parijs schatten verspelen,
en lievige drama's beloven, voor den uit
verzet tegen de dictatuur der zakelijkheid
romantisch-gerichten lezerskring, bij voor
baat kans op succes. Geen van de Stan
daardmotieven, dio een verhaal 6pannond
plegen te maken bleef in dit boek onaan
geroerd. Een vlucht van den hoofdpersoon
met zijn geliefde naar het platteland, een
politioneclo samenzwering, bet listig spel
der diplomatie, dat als geheimzinnige
achtergrond dienst moet doen van dc on
belangrijke levens, die ons hier voor don
geest worden gesteld, dat alles en nog
veel meer dat in de. school der „novel-wri-
ting" technisch is aan to leeren, wordt hier
met groote vaardigheid aangewend. De
vraag rijst echter, of al deze literatuur, die
aan de persoonlijke behoeften van een le
zerskring, die zich door dc vlucht in het
romantische aan de dagelijksche zorgelijke
gedachten onttrekken wil, anders dan als
merkwaardig soort zal blijven bestaan
Als indivtduee'.c kunst schijnen mij al de
ze werken tot verdwijning gedoemd.
Ais inventie, als „nieuwigheid" op lite
rair gebied, is het gegeven prachtig uitge
zocht.. Wat is cr geheimzinniger dan het
jeugd-levcn van de persoonlijkheden, die
Kelk ons in dit boek tracht te typeeren,
personen, die elkaar als prinsen in de
jaren zestig der vorige eeuw te Parijs heb-
bon ontmoet, en die later de tronen van
Europa bezet hielden. De Prins van Wales,
later Koning Edward, de Russische troon
opvolger Alexander, de latere Koning van
Denemarken, de helaas! jong gestorven
Prins van Oranje. De auteur geeft ons in
dit boek geenszins voluit geteekende le
vens, het is maar een episode die hij ver
beeldt. Wat aanschomven wij van die Hoe
ren in de hier weergegeven episode? Wij
zien dat ze een club hebben, waarin eiken
avond baccarat wordt gespeeld, cn fabel
achtige sommen worden verbrast. Wij zien
dat ze intieme relaties hebben met menige
dame, en wij zien ze voortdurend in angst
zitten voor ecu dynastiek huwelijk, dat
ze noodzaakt het aangename Parijs te
verlaten, waar ze niet anders doen dan
hun lc-egen tijd op de allerlichtzinnigste
manier zoek maken Toch weten ze allen
dat bun hooge geboorte en de politieke
noodzakelijkheden van hun land hen van
daag of morgen tct zulk een dynasiiek
huwelijk kunnen dwingen. De groote make
laar in alliantes, de stlle negocant voor
de Britsche politiek is de Prins van Wales.
Hij tracht didr reed6, in zijn jeugd te Pa
rijs, do sluwe politiek te verwezenlijken,
waarin hij zich later, als Koning, zulk een
meester heeft getoond. Vierkant tegenover
hem bevindt zich de Russische Kroonprins
Alexander Even geslepen en berekenend
aks Prins Edward ons in Kelk's boek ver
schijnt, even prmitief cn liederlijk compa
reert er de erfgenaam van den Russlschen
troon. Wij willen fannemen, dat de Rus
in hei algemeen een veel meer aan zijn
instincten prijsgegeven wezen is, dan de
West-hu ropeeër, wij willen gaarne geloo-
ven, dat een Ruesischo grootvorst, wan
neer bij veel verloren beeft en voel ge
dronken, zich aU een soort beestmensch
kan ontpoppen. Ook gaem w\j accoord met
de voorstolling, dat de regeerende vorston
en troonopvolgers zich anno i860 zelfs ten
aanzien van hooggeplaatste ondergeschik
ten meer konden veroorloven dan anno
1934. Maar dat een prin6 een ouden, waar-
digen gezant op een der belangrijkste pos
ten der diplomat!oke vertegenwoordiging
met een rijzweep ranselt en behandelt als
een schurftigen hond, omdat die gezant
's Prinsen speelschulden niet wil betalen uit
dc door den Staat beschikbaar gestelde finan
ciën, dat wil er bij ons heelcmaal niet
in Evenmin als wij gclooven, dat deze
Kroonprins zelfs in den jaro 1S60 straffe
loos eenige groote Parijsche bankiers be
handelen kan, of het zijn knechten waren.
Kelk heeft er hier wel voor gezorgd, dat
zijn lezers werden geboeid, en een sterke
literaire Whiskcy-sodu kregen, maar hij
beeft zijn motief geforceerd tot in liet gro
teske.
Dit komt in de tragi-komische geschie
denis van Alexander, die tot meerdere eerc
van Groot-Brittannic aan een Dcensche
prinses moet gekoppeld worden, wel het
slcrk6te uit, maar ook de tvpccring zijner
andere figuren is tot in het belachelijke
toe, overdreven. Wij weten wel dat Edward
een listig man is geweest, maar wij achten
het toch beneden de waardigheid van een
toekomstig Koning van Engeland, de troon
opvolgers van bevriende mogendheden
door detectives cn politie spionnen te laten
vervolgen. Ook lijkt het. ons wel een al te
gemakkelijke constructie van Engclands
invloed op het continent, dat Kroonprins
Edward borg wordt voor tic fabelachtige
sommen, die Kroonprins Alexander ver
kwist.
De hoofdpersoon in liet boek, Prins Wil
lem van Oranje, dien wij vooral ontmoeten
als oen verliefde jongeling, die een verhou
ding heeft met een bekoorlijke jonge dame.
met wie hij eenige wittebroodsweken viert
op een Normandisch dorp. lijkt ons even
eens eenzijdig en in strijd inet liet histo
risch aannemelijke geteekend. Het is van
algemeene bekendheid, dat deze tragische
Oranje-figuur, een persoonlijkheid is ge
weest van buitengewone intelligentie. Wij
behoeven bet den schrijver niet euvel tc dui
den, wanneer hij zijn lezers dc lichtzinnig
heden en het grand-scigneur-spclcn van de
zen prins niet verzwijgt, maar wij mochten
toch wel van dezen Nederlandschcn auteur
verwachten, dat hij ons den achtergrond van
bekwaamheid en traditie, welke deze prin
selijke gestalte toch moet hebben gemar
keerd, zou laten zien.
En zoo geeft dan dit bock van Kelk
ons den indruk, dat de belangrijke histo
rische stof er veel tc weinig met weten-
schappelijken zin is behandeld, terwijl bet,
aan den anderen kant, niet bijtend en pittig
genoeg is, om zicli als satire te kunnen
rechtvaardigen, en al tc veel aan den buiten
leant zijn personen laat zien, om op groote
tragische verdienste aanspraak tc kunnen
maken.
Er is ook tc weinig constructieve hande
ling in dit laatste geschrift van Kelk. - Wij
zien niet, waar het met al die levens naar
toe gaat. W ij vertoeven bij voorbereidingen,
maar dc beslissingen worden ons onthouden.
- Indien dc schrijver ons tegemoet voert,
dat zijn werk een episodisch karakter beeft,
dan antwoorden wij bom; dan hadt ge er
historisch cn anecdotisch moer van moeten
maken! -
Dc lezer ziet, dat wij nog wel het een en
ander op dit boek hebben af to dmgen.
Waarom schrijven wij cr dan toch over? De
ze rubriek wil het markantste op literair
gebied onder de aandacht brengen van de
lezers, en het boek van Kelk is in vele op
zichten niet al te sterk.
Ons antwoord is tweeledig. Het boek zal ge
lezen worden, het zal ccn eerste plaats gaan
innemen in de algemeene belangstelling
cn daarom is zijn bespreking al gewettigd.
Dc historische periode, waaruit het zijn stof
put is uitermate belangrijk cn al tc weinig
bekend. Maar de tweede reden, waarom het
betcekcnis heeft, juist dit bock te accentu-
eeron, is gelegen in de eigenaardige beko
ring, die het draagt, - Het is bijna geheel
samengesteld uit dialogen. - cr komt uiterst
woinig natuur - en milieubeschrijving in
voor - Wanneer die voor komt dan is het
kort, raak pittig, precies. - Hetgeen niet
verhindert, dat wij op vele plaatsen, wan
neer wij gewiegd worden door een al te ge-
makkclijken causerie-loon, tot onszelf zeg-
SCHRIJFMACHINELINTEN
CARBON
STEEOS HET BESTE
KANTOORBOEKHANDEL
Langestraal 84 TelelooD 528
lelctoon 281
EEN UITKOMST VOOR IEDERE
VROUW.
Orient Henna Shampooing
Verft door qewoon wasschen elk haar
in elke gewenschte tint.
Onschadelijk f 0.60.
DROGISTERIJ „DE GAPER"
JULI AN APLEÏN 3,
Amersfoort-
SVAVAVAVAVAVAVH?
I>
<3
<1
i>
<1
<3
t>
<3
<1
<3
<3
LANGESTRAAT 87B TELEFOON 50
Vanille-, Mokka- en Vruchten
Room-IJs 11.- per emmertje
Vanille IJs 10.60
Voldoende voor
6 personen
Bekertjes 10 en 15 ct.
Zondags wordt óók bezorgd
<1
<1
<1
t>
<1
<3
gen „wat is dat een dood-gewoon voor-de-
:oupé-romannctjc, waaraan wij bezig zijn."
Maar dit oppervlakkig aspect verhindert
niet, dat cr een zeer bepaalde, zèèr scherp
gemarkeerde sfeer in onze herinnering ach
terblijft, wanneer wij het hebben gele
zen, dat het boek, ondanks zijn lichte allure,
historische oppervlakkigheid cn groteske
eenzijdigheid ons toch iets essentieels laat
beleven van don tijd, waarin het speelt en
van de personen, die er in optreden. Die ze
kere bekoring is literair noch psychologisch
te verklaren. Ze is het geheim van den Kok,
die Kelk heet.
P. H. RITTER Jr.
HET ZEVENHONDERD-EN-VIJFTIG.
JARIG BESTAAN DER STAD
's-HERTOGENBOSCH.
Kunsttentoonstelling.
Het bestuur van liet Provinciaal Genoot
schap van Kunsten en Wetenschappen in
Noord-Brabant te 's-Hertogenbosch beoogt
de organisatie ecner tweeledige schilderijen
tentoonstelling, ter gelegenheid van do vie
ring van het 750-jarig bestaan der stad
's-Hcrtogenbosch. Deze tentoonstelling zal
plaats vinden in Juni 1935 in het Centraal
Noord-Brabantsch Museum tc 's-Hertogen
bosch, welks conservator, de heer Karei
Azijnman, zich met de leiding heeft belast
Het verzoek tot organisatie is uitgegaan
van bet hoofdcomité tot viering van het
750-jarig bestaan der stad
Dc twee afdeelingen, waaruit deze ten
toonstelling zal bestaan, zijn:
Afdeeling I:
Werken van Ncderlandsche meesters
(olieverfschilderijen), dio bun onderwerp
aan Noord-Brabant hebben ontleend.
(Stads- cn dorpsgezichten, landschappen,
intérieurs, portretten van NoordijBraban-
ters, enz.)
Afdeeling II:
Werken (olieverfschilderijen), vervaar
digd door in Noord-Brabant geboren kun
stenaars.
Deze categorie wordt in do keuzo van het
onderwerp vrijgelaten.
Het ligt in de bedoelii g hierbij een lóterlj
te organiseeren van 1500 loten 1.
welker opbrengst zal dienen tot aankoop
van zes der geëxposeerde schilderijen tegen
den prijs van 250.per stuk.
Dc bezoekers zullen bepalen welke schil
derijen worden aangekocht, cn wel op de
volgende wijze:
De bezoeker, die zijn lot toont, ontvangt
een lijstje, waarop hij zos nummers behoort
in te vullen. (4 uit de eerste cn 2 uit
tweede categorie). De werken, die do mees
te stemmen op zich vercenigen worden
aangekocht en daarna verloot.
LOUIS BOREL EN „DE HAGHE SPELERS*
Louis Borel verzoekt ons mede te deelen,
dat hij voorloopig slechts enkele maanden
verbonden is aan het gezelschap „De Ha-
ghespclers" onder leiding van Eduard Ver
kade en dus geen seizoen-verbintenis heeft
aangegaan.
wordon ook aangenomen
door ons