i J. VONK Wz. IJS VAN VONK! SV8EDEDEELING BIJKANTOOR T£ AMERSFOORT Een nieuwe film, gebaseerd op de „Bolero" van Ravel. George Raft: van danser tot filmster. SIGNALEN VAN MARS? LETTERKUNDIGE KRONIEK Concertgebouw „DE VALK" ZALEN TE HUUR voor alle doeleinden VA VA VA VA VA VA t>& AMERSFOORT Bevroren Negers 10 cent &AVAVAVAVAVAW3S ADVERTENTIËN ABONNEMENTEN J. LAMBRECHTS P. PIJPERSSTRAAT 10 en Oude Soesterweg 93 •t film mm CAROLE LOMBARD. Carole Lombard heeft het aan de wonde ren der moderne chirurgie te danken, dat haar filmcarrière niet reeds zes jaar gele den een plotseling einde vond. Zeven jaar geleden werd van hot blonde meisje, dat, ofschoon geboren in St. Wayne (Indiana), sinds haar zevende jaar in Hol lywood woonde en toentertijd een tooneel- school bezocht, een proefopname gemaakt, die zoo goed uitviel, dat zij een contract van vijf jaar bij de Fox kreeg. Een jaar lang had zij reeds bij deze maatschappij gewerkt, en had, hoewel zij zichzelf nog als een beginnelinge beschouwde, reeds veel bewonderaars, toen haar een ongeluk over kwam, dat aanvankelijk voorgoed een ein de scheen te zullen maken aan haar film loopbaan. Bij een automobielongeluk liep zij zulke hevige snijwonden in het gezicht op, dat er groot gevaar bestond, dat haar gelaat voor goed geschonden, doorploegd met littee kens, zou blijven. De beroemdste chirurg in Californië is er toen aan te pas gekomen, en aan diens buitengewone vaardigheid heeft Carole het tc danken, dat alleen nog twee bijna onzichtbare lijnen op haar ge zicht herinneren aan bet bijna noodlottige ongeluk. Doordat zij natuurlijk maandenlang niet had kunnen filmen, verviel intusschen haar Fox-contract, cn dat juist nu zij veel CAROLE LOMBARD Carole Lombard en George Rait in „Bolers geld noodig had om de doktersrekeningen te betalen. Bijgevolg accepteerde zij het eerste beste baantje, dat haar werd aange boden cn werd badschoone bij Mack Sen- nett, de bekende producer van komische kore films, die onlangs de filmwereld op schrikte met het bericht van zijn faillisse ment. Anderhalf jaar was zij daar de speel bal der woeste golven en der nog woestere komieken. Toen had zij er genoeg van om haar welgebouwd lichaam altijd maar weer in het modernste badpak tc vertoonen, nam ontslag en bood haar diensten aan de groot ste maatschappijen aan. Zij werkte daarna in bijna alle studio's van Hollywood, telkens voor den duur der opnamen voor één film, tot haar uitstekend werk in de Fox-film „Me, Gangster" haat- een contract bij Pa thé bezorgde. Na afloop hiervan werkte zij weer afwisselend bij Pa ramount en Fox en behaalde groot© suc cessen in een achttal films. Haar prachtig spel in „Safety in Numbers" en „Fast and Loose" leidde tot een contract met Para mount, aan welke maatschappij zij thans nog verbonden is. Carole maakte sindsdien nog een tiental films, waarvan de laatste: „White Woman", waarin zij als tegenspeelster van Charles Laughton optreedt, binnenkort in Neder land vertoond zal worden onder don titel „Blanke Vrouw". Carole is hierin het on schuldig slachtoffer van een schandaal wordt dientengevolge uitgestooten door de blanke bevolking van liet Maleisclie stadje waar zij woont en vlucht dan naar een nederzetting, diep in de binnenlanden, waar slechts enkele blanke mannen svonen, die allen iets op hun geweten hebben.... en die jarenlang geen blanke vrouw zagen! CAROLE LOMBARD. Paramount brengt binnenkort een film werk uit, dat de geschiedenis van een dan ser tot onderwerp heeft en waarin bijgevolg enkele zeer fascineercnde dansscènes voor komen. De interessantste is wel die waarin de hoofdrolspelers een geheel nieuwe dans uitvoeren op de muziek van Ravel's „Bo lcro" cn aan dit gedeelte ontleent zelfs de gcheele film haar naam. Bolero. Op het hooren van dit nieuws zullen on getwijfeld vele muziekliefhebbers de ooren spitsen, want weinig compositie's zijn den laatsten tijd zoo geliefd als juist Ravel's „Bolero" en men mag dan ook verwachten, dat deze film grooten toeloop zal krijgen van een publiek, dat voornamelijk om de klanken komt cn waarbij de jongere gene ratie nu eens niet zal ontbreken. Maar ook op een geheel andere groep van de uitgaande wereld: zij. die de film als „schouwspel" beoordeelen, zal Bolero zijn aantrekkingskracht uitoefenen, want de roeds door ons vermelde dansscènes zijn prachtig van opzet, worden schitterend gedanst cn zijn onderling zeer variëerend. En ten slotte laat de film ons telkens door dringen ill het zieleloven van de hoofdfigu ren en zijn in het verhaal diep-menschelij- ke conflicten verwerkt. Liefhebbers van dramatische kunst kunnen zoodoende prachtige staaltjes van tooneelspel zien, ge heel zooals die van een acteur als George Raft te verwachten zijn. Het danswonder Ralt George Raft speelt name lijk de hoofdrol en wie Bolero ziet wordt onwille keurig enthousiast over de buitengewone danstechniek van dezen acteur... of moet het zijn: het prachtige ac teertalent van dezen dan seur? Wie een weinig thuis is in de wereld van den dans zal zich zeer succes volle tournée's door Euro pa en Amerika herinneren van George Raft... als dan ser! Sindsdien heeft dc film wereld George, als zoovele anderen, zóó sterk aange trokken, dat hij liet danspo- dium vooreerst vaarwel ge zegd heeft, en zich geheel aan de actcerkunst heeft ge wijd. Mciar nu heeft men hem met Bolero het middel aan de hand gedaan om zijn beide hartstochten uit te leven. Het is bekend, dat zeer vele der vrouwelijke film sterren in het verleden eens danseres zijn geweest, bij dc mannelijke komt dat niet zooveel voor, maar toch nog meer dan men zoo opper vlakkig zou denken. Om te beginnen was Rudolf Valentino, voordat hij zijn eerste filmrol speelde (in „The Four Horsemen") een bekend danser! In dit verband is het interessant even naar voren tc brengen, hoe velen in Amerika in George Raft een twee de Valentino zien, cn natuurlijk niet van wege het feit dat. ze allebei danser waren, maar naar aanleiding van Raft's uiterlijk, bewegingen en speltrant. Een tweede Valentino? De gelijkenis tusschen Valentino en Raft is werkelijk opvallend. Zij, die zich den grooten Rudolf nog voor den geest kunnen halen, zullen dit beamen cn onlangs werd het toevallig nog door Jean Acker, Valen tino's eerste vrouw, bevestigd toen zij voor enkele opnamen in de Paramountstudio's aanwezig was. Zij verklaarde dat de gelijke nis haar jaren geleden, kort na Valentino's dood, aj was opgevallen. Raft danste toen in Chicago en toen Jean Acker in de pauze achter de coulissen kwam, vond zij Raft, in dc schaduw staande en gekleed in een Argentijnsch costuum. Zij had hem nog nooit eerder gezien cn toen zij zoo onver wachts voor hem stond, was zij een oogen- blik sprakeloos door zijn groote gelijkenis met Valentino. Behalve Valentino schijnt ook John Bar- rymore als danser in een revue begonnen te zijn en ook Jack Oakie, Skeets Gallagher, Leo Tracy dansten eens, voordat zij naam maakten als filmacteur, terwijl liet alge meen bekend is, dat Maurice Chevalier, voordat hij nog van do film droomde, de partner van Mistinguott was Raft is dus, wat zijn artistiek verleden betreft, in goed gezelschap en op het oogen- blik schijnt hij een prachtige toekomst te gemoet te gaan want zijn filmprestatie's werden reeds met diverse hoofdrollen be loond, cn deze maatschappij is van meening dat George Raft binnenkort tot dc aller grootste sterren zal gaan behooren. Lombard, zijn partner en geliefde. Raft heeft in Bolero drie vrouwelijke te genspeelsters, waarvan we in de eerste plaats moeten noemen Ca*plc Lombard, de blonde schoonheid, die we hier in Neder land kennen uit de Laughton-film „Blanku Vrouw". Zij is een ras-actrice, die van jongs af aan voor tooneel en film is opgeleid. Bij deze opleiding werden haar natuurlijk ook de beginselen van de edele danskunst bijgebracht, cn deze oefening kwam haar nu bij haar rol in Bolero' terdege te pas. Wij zien haar met Raft de ingewikkeld ste figuren in volmaakte harmonie uitvoe ren, en ook in de spcelsccnes vormen deze twee spelers een prachtig duo Dr. William Pickering meentdat d e Marsbewoners met ons in contact probeeren te komen Naar aanleiding van het onderzoek der geheimzinnige radio-echo's, dat momenteel over geheel West-Europa in vollen gang is, geeft Ralp Stranger in .World-Radio" interessante verhandelingen aangaande het mysterie der ruimte. Zeer merkwaardig zijn zijn beschouwin gen over de raadselachtige planeet Mars. waarvan het vraagstuk of zij al of niet be woond is, nog steeds niet met zekerheid kan worden opgelost. Sinds 1892 staat de planeet in de voortdurende aandacht der astronomen, die er in den loop der jaren overvloedige gegevens over hebben verza meld. Zij beweegt zich rond dc zon op een gemiddelden afstand van lil.500.000 mij len,*) terwijl de aarde 92.900.000 mijlen van dc zon verwijderd is. Dc diameter van Mars bedraagt ongeveer de helft van onze pla neet, n.l. 4200 mijlen. Het zonnejaar van Mars is ongeveer tweemaal zoolang als het onze (22 maanden). Dc dag is er 37 minuten langer. Gezien door i-en telescoop vertoont zich de planeet als een oranje-kleurige schijf. Naar de laatste onderzoekingen van Dr V. M. Slipher, bezit Mars een aanzienlijke atmosfeer, welke water en zuurstof in houdt. Dc densiteit van deze atmosfeer, welke die van de aarde zeer nabij komt, is echter slechts %stc van deze. Uit de na- vorschingen blijkt, dat de atmosferische druk er ongeveer 1A van de onze is. Dit behoeft echter geen beletsel te zijn voor het leven op deze planeet. Dc bewoonde Andes heeft slechts den halven atmosferlschcn druk van den normalen waarin wij leven. Het is zeer goed mogelijk, dat het leven zich op Mars aan de atmosfeer heeft aan gepast. Een probleem voor de astronomen zijn de „kanalen", die men met den kijker op Mars waarneemt. Sommige loopen geheel recht over een lengte van meer dan 40U0 mijlen. Er zijn geleerden die hier - gezien het feit, dat *A van de planeet uit woes tijn bestaat aan een irrigatie-6telseï den ken, door de bewoners aangelegd. De pool-kappen zijn in den winter met sneeuw bedekt, welke in de lente smelt De groote zandvlakte blijft gedurende alle seizoenen onveranderd, maar daarnaast zijn er uitgestrekte gebieden, waarop de jaar getijden zich afteekenen. In den winter zijn zo bleek groen, in de lente en zomer helgroen, in den herfst bruin. Het bestaan van een plantenwereld op Mars is vrijwel vastgesteld. Dc dagtemperatuur is er on geveer gelijk aan de onze, maar de nach ten zijn er veel kouder. Daar verschillende geleerden in de kana len een bevestiging zien van de vraag of Mars bewoond wordt door denkende we zens, zien zij onvermoeid uit naar teekens. die zij wellicht de aarde toezenden. De af stand tusschen de aarde en Mars varieert van 35.000.000 tot 65.000.000 mijlen. Een ra dio signaal overbrugt dien afstand in 3 resp. 5,5 minuten. Het is de mecning van Dr. William Pickering, dat Mars inderdaad bewoond is cn de bewoners met ons trachten in con tact to treden. Schiaparelli heeft o.a. een enorm kruis waargenomen, afstekend te gen een donkeren cirkelvormigcn achter grond. Na cenigen tijd werd dit verschijn sel niet meer waargenomen. Dr. Pickering nam in den loop van de laatste jaren soortgelijke teekens waar, welke ook door anderen werden geobser veerd. Ook werden op zeer groote golfleng ten radio-signalen gehoord, waarvan men tot dusver dc herkomst niet weet, doch welke algemeen als buitenaardsch en wel licht van dezen planeet afkomstig worden opgevat. „Het is zeer goed mogelijk", schrijft Ralp Stranger, „dat de Mars-bewoners ge heel op de hoogte zijn van radio en tele visie. Het is zeer goed mogelijk, dat zij ons reeds teekens toezenden vanaf het steenen tijdperk. doch nu met optische teekens on ze aandacht willen trekken en wellicht, zoodra wij het hoogtepunt der radiotech niek hebben bereikt, onze teekens zullen opvangen en beantwoorden." Alle afstanden gegeven in Engel- s c h e mijlen. Theun de Vries. Theun dc Vries ic. bezig den letterkun digen hemel rood te kleuren door den gloed, die uit een menigvuldigheid van publicaties vlamt. Het is nog maar enkele jaren geleden, dat hij met zijn „Rem brandt' zich als een onzer begaafdste schrijvers deed kennen. Thans liggen er in éénzelfde tijdsbestek drie boeken van hem uitgestald. Het zijn „Koningssage" (uitgave Wereld-Bibliotheek), „Eroica" (uit gave van Loglium Slaterus) en een bundel verzen, di<> „Aardgeest" heet (uitg. Rozen- beek en Vencman6, Hilversum). De titel van den verzenbundel lijkt een belijdenis. Theun de Vries gevoelt zich aan de aarde, aan het leven gebonden, hij schrijft niet van de Idee uit, neen, zijne Muze is de onstuimigheid van zijn bloed. Deze vaststelling is ons uitgangspunt voor de beknopte karakterschets, die wij van den merkwaardigen schrijver, die he den onze aandacht heeft, willen onderne men. Theun de Vries is een „aardgeest", maar wie daaruit af zou leiden dat hij rea lisme of naturalisme biedt, zou zich gren- zenloos vergissen. Mij zou zich dóérom ver gissen, omdat' liet realisme en naturalisme een beschouwend, opmerkend element ver toonen, dat aan het werk van Theun de Vries ten eenenmale ontbreekt. Volgens- dc bekende formule van Zola is het natura lisme: „een hoek van de natuur, gezien dooi de middens! M van een temperament", maar het naturalisme observeert dan toch, al doet het dat temperamentvol, liet ziet de na tuur l c n -o v c r zich. Theun de Vries schept de natuur. Zijn landschappen, zijn menschen, hel zijn niet min of meer vt .-dichte cn gecumbineerdc weergaven van landschappen of menschcn die bestaan, die hij heeft gekend, het zijn pure schep pingen zijner Verbeelding. Theun do Vri^s heeft in wereld rondgeloopen. hij heeft de geur-n liarer seizoenen in zich opgesno ven, hij heeft hare viouwen bemind, maar wat van dat hevig leven in hem achter bleef, dat is de zinnelijke aandoening en de algemeen© levenservaring, het nnom- lijnd substraat, waaruit hij met zijn fanta sie een nieuwe wereld optoovert. In iederen roman, ook in dien. welke uit munt door verve en oorspronkelijkheid, is nog iets waar tc nemen van wat „de co- pieerkun6t des dagelijkschen levens" is ge noemd. Lyriek, daartegenover, copieert niet, maar schept. Doch zij schept het beeld van één mensch, van ééne aandoe ning, zij 6taat bij de „copieerlustin zoo verre ten achter, dat zij zich de veelzijdige uitbeelding der menschelijkc karkters ont zeggen moet. Theun de Vries is er in geslaagd, een bonte menigte van karakters te concipiee- ren, enkel cn alleen uit dc fantasie. Ziet hier, in dezen schrijver, den lyricus die zijn lyriek weet tc vermenigvuldigen, den kunstenaar, die zich zelf weet te objecti- veeren in vele gestalten. Het zou kunnen wezen, dat die vele gestalten voor het scherpsiarend oog van den letterkundigen analyst, tot één gestalte werden terugge bracht, dat het bewogen aandoeningsleven van dezen dichter tot één bepaalde aan doening werd herleid. Maar toetsen wij thans eerst onze kri tische hypothese aan het werk, dat vóór ons ligt. Aanschouwt het nimmer-veroude- rend motief van den liefdeshartstocht van den man voor de vrouw. De toome- looze toenciging van den man, het versmaden der manneniiefde door de terugwijkende vrouw, die angstig is voor een passie, waarvan zij het we zen nog niet kent. De reactie van den man op deze weigering, de waanzin waar in zij hem stort, de dadendrang, waarin hij voor zijn wanhoop afleiding zoekt. De opperste zaligheid, wanneer de hereeniging met de geliefde eindelijk is bereikt. Wat hier in enkele volzinnen staat geformu leerd, vormt don inhoud van vele onster felijke bundels lyrische poëzie. Theun de Vries geeft aan die gevoelens andere ge stalten. Hij schrijft een sage vari Koning Radbod van Friesland, en van de wanho pige liefde, die de koning koestert voor Theusindc, de dochter van den Ameland- schen priester. En die sago wordt uitgesponnen. De wanhoop voert Koning Radbod tot. den krijg met dc Franken, die hij verslaat. Zijn licfdeshart6toclit transponeert zich in ver twijfelde dapperheid tijdens de gevechten, zijn licfdestcedcrheid in dc wapenbroeder schap met een zijner edelingen. Iedere fi guur in deze Koningssage is een zijde der persoonlijkheid, die haar schreef, is een zijde van Theun dc Vries, en niettemin zijn al die gestalten als afzonderlijke dramati sche persoonlijkheden tc onderkennen. Indien de schrijver alleen in het jeugd werk der „Konings-sage", dat thans, vele jaren na zijn voltooiing wordt gepubli ceerd, een dcrgelijken ombouw van lyrische sentimenten tot een episch-dramatisch ge geven had beproefd, dan kon men in de romantische heldcnsfecr van zulk een oude sage, waar dc natuurbeschrijvcr aanlei ding vindt tot veelvuldige begeleiding, eene verklaring vinden. Maar in „Eroïea" blijkt Theun de Vries zijn eigenaardig talent, ly rische beleving in dramatische uitbeeldin gen om te zetten, tot aan dc grens van het ongelooflijke te hebben ontwikkeld. Het komt dóórom zoo te pas, dat „Konings sage" en „Eroïea" ongeveer tegelijkertijd verschijnen. Men gaat beide boeken van zelf met elkaar vergelijken. De geschiedenis van Radbod geeft ons de „heldensage" te aanschouwen in haar pri mitiefste gedaante. In „Eroïea" wordt zij uitgewerkt tot een gecomplicecrd-schijnend modern levens-spel. Dc voorbereiding eener revolutie in een Oost-Europceschc stad. Een kring van arbeiders, en jonge intellec- tueelen, die de revolutie voorbereiden. En tusschen hen dc heldenfiguur, Wladimir Lucka, de leider der arbeiders. Hier, in „Eroïea is het niet de strijd tusschen Frie zen cn Franken, maar tusschen revolutie en reactie, niet de strijd tusschen den Frie- sclien Koning cn den Frankischen hertog, maar tusschen Wladimir Lucka cn Staats raad Rastovjcw, den Koninklijken politic minister. een man van ijzeren doorzet tingsvermogen en van ragfijne intelligentie een man die overal zijn spionnen weet uit te zaaien cn zijn geheime handlangers tot in de revolutionnairc schuilplaatsen heeft, zooals Lucka ze heeft tot in hot officiers corps. In „Eroïea" is het motievenspel, anders dan in „Konings-sage". In „Konings-sage" zijn het liefdes-motief en het heldenmotief, in één persoon ver- eenigd, in „Eroica" liggen die motieven over verschillende figuren verdeeld. Het liefdesdrama speelt zich hier af tusschen Cyril den tot het communisme bekeerden edelman en Alessandra, de toonkunstena- res, die Cyril wanhopig, maar zonder we derliefde bemint, en tusschen Andreas Prydzow, den letterkundige en Lydia, die hem uitzinnig lief heeft, maar z ij n eenige liefde is Alessandra. Het hartstochtsspel uit Theun dc Vries' nieuwe bock heeft een Telefoon 281 EEN UITKOMST VOOR IEDERE VROUW. Orient Henna Shampooing Verft door gewoon wasschen elk haar In elke gewenschte tint. Onschadelijk f 0-60. DROGISTERIJ „DE GAPER" JULIANAPLEIN 3, Amersfoort. LANGESTRAAT 87B TELEFOON 50 Vanille-, Mokka- en Vruchten Room-IJs 11.- per emmertje Vanille IJs f 0.60 Voldoende voor 6 personen Bekertjes 10 en 15 ct. Zondags wordt óók bezorgd <1 tragische ontknooping. Dc teleurstelling van Alessandra over haar liefde voor Cy ril brengt haar in de armen van den Poli tic-Minister Rastovjcw, om haar revoluti- onnaire opdracht te vervullen. En zij doodt hem, cn verwekt daardoor tevens den voort gang der revolutionnaire gebeurtenissen. Bij de ontwikkeling van zijn fantasie, zijn dc motieven in Theun de Vries ver sprongen, zooals dc dagebeelden, diep in ons bewustzijn verspringen in onzen droom. Maar men herkent in „Eroïea" den zelfden levens-stroom, dien men in „Konings-sage" had ontdekt. De liefdeshartstocht, die alles bcheerscht; het verband tusschen liefdes- hartstocht in het dramatisch bew^ogen-zijn van menigten. In „Koningssage" is het de veldslag tusschen Friezen en Franken, waarbij in de verschrikkelijke worsteling der menigten dc razende zinnendrang van Koning Radbod wordt geobjectiveerd, in Eroica" zijn het de revolutionaire massa's die als eigenlijke bewegings-oorzaak heb ben dc liefdes-vertwijfeling van Alessan dra. En het typeerende van Theun de Vries' kunst, het terugwijken der vrouw, het vluchten der vrouw voor het liefdesver langen van den man, ge vindt het sterk sprekend in Amara cn Theusindc uit „Koningssage", ge vindt het van gedaante verwisseld, maar in wezen gehandhaafd in Alessandra in „Eroïea". Dczo kroniek heeft minder tot doel, een gedailleerde kritiek tc leveren op beide merkwaardige geschriften van Theun de Vries, dan wel tc komen tot een vergelij kende beschouwing, die tot een algemeene kernschetsing kan leiden van den auteur. En dan komen wij tot deze conclusie: het wezen van Theun dc Vries is niet obser- veerend, maar scheppend. Er is in hem een altijd sterker wordende blinde drang, die door zijn potcntialiteit (veel meer dan door zijn geestelijken rijkdom) steeds nieuwe figuren cn situaties schept uit de oer-gegevens der literatuur. Men kan beniewd zijn, hoe die merk waardige potcntialiteit verder ontwik kelt. P. H. RITTER Jr. worden ook aangenomen door ons

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1934 | | pagina 14