"t FILM RUBRIEK Lichtzijden in het derde Rijk De Festspiele te Bayreuth FILMNIEUWS MEERTJES IN HET BOUWLAND Parijsche jeugd, een hedendaagsche zedenschets in filrt ,'orm. Een behoorlijke rolprent, waarin door eenige jonge Fransche spelers goed werk geleverd wordt. Door de Filma, bureau voor Cinemato graph ie, wordt voor Nederland de Fransche film Pa rijs sc he jeugd uitgebracht, In et Apollo-theater te Den Haag heeft dezer dagen de première plaats gevonden van deze rolprent, die als zedenschets uit 't he dendaagsche Parijssche leven een goeden in druk geeft van de wederwaardigheden van eenige jonge menschen. De inhoud is als volgt Marie heeft haar ouders verloren en werkt nu als verkoopster in een warenhuis. Zij woont samen met een andere verkoop ster, Gisèle, een oppervlakkig, maar goed hartig meisje, dat niet al te snugger uit gevallen is. Reeds geruimcn tijd is Marie verloofd met Louis, een werklooze jonge man, die ten onder dreigt te gaan door het niets doen. Zijn vader is een hardvochtig man, die zijn zoon door voortdurende ver wijten tot wanhoop drijft. Louis kan het niet zetten, dat hij niet in zijn eigen on derhoud kan voorzien en neemt tenslotte onder drang van zijn vader een kleine betrekking aan in de koloniën. Met zijn verloofde heeft hij oncenigheid en schrifte lijk ïT*?cmt hij dan ook afscheid van haar. waarbij hij het gegeven woord terugschenkt Marie tracht zijn adres te vernemen bij den vader, doch hij wijst haar de deur. Wanhopig door dezo mislukking wil zij zich verdrinken, doch een jonge arbeider, Pierre, redt haar. Hij brengt haar naar zijn kamer, die hij deelt met een collega en vriend, Jean geheeten. Jean is een idealist en wat sentimenteel, Pierre is ruwer en wereldscher. Door een toeval komt Marie lil kennis met Jean, dien zij bij het onge val niet gezien heeft en met deze beide Jonge menschen sluit zij nauwe vriend schap, doch zonder te weten dat liet vrien den zijn; het continu-bedrijf waarin zij werken, heeft den een in den nacht-, den ander in den dagdienst. Zoo ontwikkelt zich een eigenaardige situatie. Wij zien aan twee kanten banden groeien, Jean en Pierre vertellen elkander van hun liefde, doch weten niet dat zij hetzelfde meisje kennen en Marie ver moedt niet dat haar vrienden ook onder ling in nauwe betrekking staan. Als het Marie duidelijk wordt, dat zij moeder moet worden, komt er verande ring. Gisèle geeft haar de raad gebruik te maken van het goede vertrouwen der bei de jongens, doch zij wijst dit van de hand. Jean wil geen kind van Louis en verstoot het meisje. Pierre is echter bereid haar te blijven steunen. Ook hij zal echter niet lang meer bij haar zijn, want Louis schrijft een brief, waarin hij vraagt of Marie over wil komen naar Marokko, waar hij een behoorlijke positie heeft verkregen. Wij hebben al eens meer gewezen op de vooruitgang, die in de Fransche filmindu strie te constateeren valt. Er zijn in den laatsten tijd goede producties afgeleverd (wij noemen o.a. Ma t e rne 11 e, La Ba- taille met Charles Boyer en C e 11 e v i- eille Canaille met den schitterenden Henri Bauer) en ook deze rolprent kan zich van een behoorlijke plaats verzekerd hou den. Een speciaal in Parijs thuisbehoorend onderwerp wordt niet behandeld, in zoo verre is de titel niet juist en kunnen wij den Franschen titel Jeu nesse preferee- ren. In elke stad kan zich een gebeurtenis afspelen, zooals die, welke ons hier met Marie voor oogen gesteld wordt. Wel is de sfeer lokaal en in dat opzicht is zij zelfs buitengewoon goed. De bezoeker van deze film zal ongetwij feld vergelijkingen gaan maken met de reeds lang uitgebrachte Duitscho film: Acht meisjes in een boot, waarin Karin Hardt een soortgelijke rol vervult als Lisette Lanvin hier. Beiden verstoren door hun liefdesverdriet het onbezorgde leven van jonge menschen. die onder hun blij en gelukkig bestaan niet denken aan gevaren en mogelijke stoornissen. Karin Hardt wordt uitgestooten door haar clubgenooten, doch al6 haar toestand be kend wordt, kan het vrouwelijke hart zich niet loochenen en in haar vriendinnen vindt de afzijdige studente dan trouwe ka meraden. In deze Fransche film verstoot Jean haar, de sentimenteele man kan het niet verdragen dat zijn geliefde van een ander is geweest en hij trekt zich geheel terug. Pierre daarentegen weet, dat hij ondanks alles van haar kan houden, al zal niemand ontkennen, dat het feit zelf hem verdriet moet doen. Zijn daad toont ons hoe groot zijn liefde is voor Marie en liet is moeilijk te begrijpen, dat zij door Louis' brief zoo 6poedig opmontert. Gedu rende zijn afwezigheid zijn toch sterke banden gegroeid tusschcn den arbeider en het meisje en als hij dan ondanks alles haar loch trouw blijft, moet er in Marie's hart wel een zware 6trijd gestreden zijn, voor zij definitief haar vroegeren verloof de kiest. Dit geeft de film niet 6tcrk ge noeg weer, doch overigens is zij gelukkig geslaagd te noemen. Zij is niet sentimen teel, geeft de feiten zooals zij zijn en ver bloemt een hard oordeel niet. De intrige van het verhaal is eenvoudig en geeft toch overvloed aan emoties. Hierdoor kon een dankbaar camerawerk ontstaan en met ijver is hier gebruik van gemaakt. Zonder veel wendingen aan liet scenario te geven kon men zoodoende de aandacht gespannen houden. Regisseur Pierre Da nis heef een ruime, zuivere visie, en stelde zich scherp op de spelers en het spel in. De fotografie der film is buitengewoon goed en verhoogt in niet geringe mate de visueelc aandacht. De spelers in deze rolprent zijn allen nog jonge Fransche krachten. Lisette Lan vin is reeds eenige malen met succes op getreden en geeft thans ook een behoorlijke vertolking. Toch weet zij ons door haar spel niet diep te ontroeren, het is niet voldoende doorleefd al schenkt het wel vertrouwen voor haar toekomstige carrière. Paulctte Dubois, de naïeve vriendin geeft een goede creatie, evenals Jean Servais (Pierre). Dezo jonge acteur beheerscht zijn spel volkomen en gaarne zullen wij van hem een nieuwe film tegemoet zien. UIT BERLIJN Lisette Lanvin en Jean Servais die de hoofdrollen vervullen in „Parüsche jeugd" Het is voor de Olympische Spelen te hopen, dat Hitler dan nog het roer in handen heeft (Van onzen correspondent). Het heeft wel eens zijn nut, als de vaste waarnemer in het buitenland eenige weken (ook hem lokt zoo nu en dan de onontbeer lijke vacantie!) zijn standplaats en liefst ook het land zijner werkzaamheid verlaat om in volkomen andere omgeving de hem zoo vertrouwde dingen van uit de verte te volgen en te beoordeelen. Het is voor uw Berlijnschen briefschrijver ditmaal geen lange en nu niet bepaald een rustige vacantie geweest. Maar men mag niet verlangen, dat do wereldgeschiedenis met de persoonlijke behoeften van journalis tieke correspondenten rekening houdt. En daarom willen we een periode van werke lijke ontspanning tot rustiger dagen (zullen die werkelijk komen?) uitstellen en intus- schen onze schriftelijke plichten nakomen. In Berlijn teruggekeerd, vinden we een uiterlijke rust, die het verklaarbaar maakt, dat de groote meerderheid der buitenland- sche reizigers, die korten tijd in deze stad en in Duitschland in het algemeen vertoe ven, zoo volkomen andere indrukken op doen dan zij, die hier wonen en de onder- grondsche stroomingen volgen kunnen. Zoo rustig en vreedzaam zag het er hier intusschen ook in de vorige maand Juni uit. Wij herinneren in dit verband aan een beschouwing, welke wij in dezo rubriek kort te voren gewijd hadden aan de indrukken van een Nederlandsch predikant, die in die zelfde maand eenige dagen naar Berlijn overgekomen was cn die er zich zoo ver ontwaardigd over toonde, dat de Holland- scho kranten hem over Duitschland, waar alles tegenwoordig „zooveel beter*' was, zoo slecht hadden voorgelicht. Weinige dagen later brak een politiek ge zwel open, dat het bewijs leverde, hoe juist de voorlichting der kranten en hoe onvoor zichtig het oordeel van den welmeencndcn dominee geweest was. Een corruptie, die zich niet tot Berlijn en München beperkte, maar die zich uitstrekte in nationaal-socia- listische leiderskringen over geheel Duitsch land, oen die honderdmaal erger bleek te zijn dan het bederf'in zekere officieuse en mercantile milieux van „de republiek van Weimar", waartegen de Hitlerbeweging te recht, maar blijkbaar met wat al te veel pochen op eigen voortreffelijkheid storm liep en nóg loopt. Neen zoo normaal, zoo gezond cn zoo eensgezind als men op het eerste gezicht meent, is de toestand hier niet. Ook niet na de zuiveringsactie, die op het corruptie schandaal van 30 Juni gevolgd is. Maar we willen daarop heden niet meer terugkomen. We willen dezen keer den lichtzijden in het Derde Rijk recht doen wedervaren. Want het ware wel zeer eenzijdige berichtgeving, die eenvoudig dood te zwijgen! Lichtzijden zijn er ook in het hedendaagsche Duitsch land te over. Met politiek heeft dat slechts in niet onmiddellijk verband te doen. Zoo is in de eerste plaats de heerlijke prestatie te noemen, die Bayreuth Duit- scher en vreemdeling weer eens biedt. Wij hebben het genoegen en de eer gehad, mevrouw Winifred Wagner, Siegfried's Wagner's jonge weduwe, in haar woning, Huize Wahnfried, de hand te mogen druk ken en met haar over de ..Festspiele", die op dat oogenblik nog in voorbereiding wa ren, uitvoerig van gedachten te mogen wis selen. Sindsdien hebben de eerste voorstellingen plaats gehad. En niemand minder dan rijks kanselier Adolf Hitler heeft ze bijgewoond, en slechts de droeve gebeurtenissen in Oos tenrijk hebben hem genoopt, eenige voorstel lingen van den „Ring"-cyclus over te slaan, terwijl hij onder normale omstandigheden zeker van alle opvoeringen getuige gebleven zou zijn. Dat bewijst ten duidelijkste, dat Hitler's Derde Rijk Richard Wagner en diens werk als de meest representatieve kunst „in dienst van de nationaal-socialistische levens beschouwing" wenscht te zien, en dat Bay reuth, dat lange jaren met bijna onoverko melijke financieele moeilijkheden te kam pen had, alle reden heeft om Adolf Hitler, den grenzenloozen Wagnerverecrder, voor diens ondersteuning en belangstelling dank baar te zijn. Wie de prachtige voorstellingen in Bay reuth meegemaakt heeft, wie do sprookjes achtige acoustiek van Wagner's „Festspiel- haus" kent en de zeer bijzondere, gewijde stemming in dit eigenaardig-nuchtere thea ter op zich heeft laten inwerken, verheugt zich, Duitscher of niet-Duitscher, over de herleving van Wagner's heerlijke kunst, die een stuk van het allerbeste Duitschland blij ven zal en die juist in deze dagen van Duitschland's moreele isoleering een taak van hooge menschelijkheid te vervullen heeft. Hoe men ook over dictatuur als regee- ringsvorm denken moge, men kan zich voorstellen, dat de kunstenaar veelal nei ging toont, radicale staatsinrichtingen toe te juichen, omdat ze hem mogelijkheden bieden, die in nuchtere republieken onder democratisch-parlemehtaristischen invloed eenvoudig uitgesloten zijn. Wij weten niet, hoe groot de steun is, die dictator Hitier aan Bayreuth verleend uit eigen machtsbe voegdheid. Maar wij weten, dat Hitler's per soonlijke vereering voor Wagner's werk al leen voldoende gebleken is om Bayreuth als RICHARD WAGNER. centrum van sublieme muzikaal-dramatl sche kunst er volkomen boven op te helpen. Gelijk ook de plotselinge opleving op ar chitectonisch sportief en verkeerstechnisch gebied in Duitschland vrijwel uitsluitend te danken is aan het feit, dat Hitler voor deze onderdeelcn van het volksleven bijzonder belangstelling heeft cn dat Hitler's wil in Duitschland wet is. Ook de organisatie van een zoo geweldig ondernemen als de 2000 K.M.-rit voor auto's en motorrijwielen dwars door Duitschland ware in een niet-dictatoriaal gcregeerden staat nauwelijks zoo correct door te voeren geweest. Het is nu reeds de tweede maal, dat deze groote rit hier heeft plaats gehad. Men bedenke, wat het beteekent, dat auto's en motorfietsen op een Zaterdagoch tend tusschcn 2 en 4 uur in Zuid-Duitsch- land starten en pas tusschcn Zondagochtend en Zondagavond op de plaats van vertrek terugkeeren zonder langer gestopt te heb ben dan noodig is om te tanken of lekke banden te vervangen, terwijl ze gemiddelde snelheden tusschen 65 en 88 K.M. per uur hebben volgehouden. Dat beteekent, dat de sterke wagens op vele trajecten een snelheid van 150 tot 170 K.M. hebben ontwikkeld, de kleinere 130 tot 150 K.M. bereikten, cn dat ze door steden als Berlijn, Leipzig, Frankfort en vele andere met 80 en 90 K.M. geraasd zijn, zonder dat ongelukken door botsingen of aanrijdingen hebben plaats gehad. Een stad als Leipzig was door de daartoe onmisbare strenge afzettingen li uren en langer letterlijk in twee deelen gesplitst, waardoor ook de voetgangers in het eene deel het andere niet bereiken konden, ver keer onmogelijk was, de menschen zich in het onvermijdelijke schikken moesten. Een enkel bevel van den dictator maakt dit mogelijk. Tienduizenden mannen in uniform waren voor de afzettingen present, er werd niet gomopperd, niet geluierd, niet gesaboteerd. En géén enkele voetganger waagde het, de straat over te steken, die voor de rennende auto's vrij gehouden werd. Slechts honden en kippen waren ongehoorzaam, maar waagden er dan ook hun leven aan! Wij weten niet, of het Hitlerregime het jaar 1936 nog halen zal? De optimisten ge- looven aan een 1000-jarig Hitlerrijk, de pes simisten meenen, dat het daarmee dozen winter reeds zal afloopen! Tusschen deze b«A>de uitersten liggen tallooze moeilijkhe en. Maar voor de Olympische Spelen, die in 1936 in Berlijn gehouden zullen worden, ware werkelijk te wcnschen, dat Hitler of tenminste zijn régime dan nog de teugels in handen zullen hebben. Want slechts deze concentratie van alle macht in één vuist zal het Duitschland on danks alle politieke en financieel-economi- sche misère mogelijk maken, de laatste resten van energie en krachtsontwikkeling bijeen te rapen, die het onmogelijke moge lijk maakt en een schitterend verloop der Spelen waarborgt. ROLAND. EEN UITKOMST VOOR IEDERE VROUW. Orient Henna Shampooing Verft door gewoon wasschen elk haar in elke gewenschte tint Onschadelijk t 0.60. DROGISTERIJ „DE GAPER" JUUANAPLEIN 3, Amersfoort ANNA STEN IN „NANA". Binnenkort zal Nederland kennis kunnen maken met de eerste Amcrikaansche film van Anna Sten, welke inmiddels 111 Duitsch land, zooals wij reeds gemeld hebben, door de censuur verboden is. Wij herinneren ons deze Russische actrice uit eenige groote Duitsche producties als Salto Mor tale van Dupont, Bommen op Monte Carlo, een Albers-film, Heerscher der Duisternis, met Emil Jannings cn tenslotte Dimitri Ivaramasoff met Fritz Kortner. De regie van „Nana" werd gevoerd door Dorothy Arzner, de eenige vrouwelijke regisseur in Hollywood, die zich reeds ge- ruimen tijd wist te handhaven. Verdere medespelenden zijn Philip Holmes, bekend uit „Ik heb een mensch gedood", Lionel Atwill, wiens laatste films „Song of Songs" en „De man met de wassen beelden" nog versch in het geheugen liggen, Richard Ben nett en Mae Clarke. Deze productie zal bin nenkort door Loet C. Barnstijn in Neder land worden uitgebracht. Meerdere producties van de Russische actrice. Het bouwland ontplooit zich in deze Augustusweken in zijn volste pracht. De korenakkers zijn in den zonnebrand lang zamerhand tot gouden weelde gerijpt en het is onder den stralenden hoogen onbe- wolkten hemel een feest van kleuren, van licht en glans en bonte veelzijdigheid op de welige kleigronden van Noordelijk Fries land. Het is alles cultuurland hier: bedijkt, be werkt, bezaaid, bemest, beschoffeld, be- wied, tot de hoogste intensiteit van produc tiemogelijkheid opgevoerd. Het vrije na tuurleven heeft hier weinig kansen om zich te ontplooien; wie de grootsche bekoring van wilde landschappen zoekt, van heide, duin, moeras, moet hier niet zijn. Toch wil dat niet zeggen, dat hier geen rijke schoonheid te vinden zou wezen. Ik duidde er in de beginregels al iets van aan en herhaal het met nadruk; wie hier tus schen de velden gaat, langs stille wegjes, wie hier van af den hoogen Waddenzeedijk het oog laat gaan over wijde verten, zal, hier een landschap van grootsche pracht kunnen vinden. Aan die schoonheid is de laatste jaren een element toegevoegd: die van de meertjes, die hier cn daar dit land schap sieren. Toen de afsluitdijk klaar was in het voorjaar van 1933 en de oude Zui derzee in het meer Flevo was veranderd, moesten in verband met de te verwachten hoogere waterstanden in de Waddenzee de dijken aanzienlijk worden verhoogd. Hier voor werd het bouwland op sommige plaat sen uitgegraven en zoo zijn eenige kunst matige meertjes ontstaan. Dat kunstmatige is niet zoo erg: ook onze vcenplassen kwa men door turfopgraving tot stand en be- hooren niettemin tot onze schoonste na tuurmonumenten. Ook in en om deze in het klciland ontstane plassen gaat de na tuur haar gang. Riet groeit er langs de oevers, allerlei andere waterplanten, groen en bloeiend, gaan zich vertoonen, vogels zoeken met vreugde deze wateren op. Wil de eenden en waterhoentjes, meeuwen en sterntjes, kievitten en grutto's, tureluurs cn scholeksters, karekieten en rietgorzen kunt ge er vinden, zwemmend, vliegend foura- gecrend langs den kant, een bont en veel zijdig plant- en dierenleven gaat zich op en om deze meertjes hoe langer hoe meer ontplooien, 't natuurschoon van dit gebied is er te rijker en veelzijdiger door gewor den. De wijde wateren van de zee zijn weliswaar vlakbij en oox siooten en ka nalen zijn er genoeg in deze omgeving, maar al wat meer en veenplas heet was hier veen en juist deze kleine, intieme wa teren onder den hoogen hemel midden in het korenland, zooals zij hier nu sinds kort ekomen zijn, hebben een aparte schoon heid en een heel eigen charme. Zullen zij blijven bestaan? Het Is zeer zeker te hopen. Zij zijn hier cn daar vrij diep, zoodat demping en drooglegging wel te veel kosten zou meebrengen. Een er van en een van de mooiste, al is het maar klein, ligt vlak aan den openbaren weg en in een hoekje van dit water is een heel* berg vuil neergeplempt, dat de schoonheid en de behagelijkheid voor oog en neus van dit landschap dreigt te bederven. Dit dient verboden te worden. Dit gebied van intense cultiveering heeft hoe mooi het cultuur land op zich zelf ook wezen mag, ook de kleine brokjes dringend noodig, waar de natuur zonder inmenging van menschen, baar eigen gang kan gaan en waar vogels en bloemen een rustig plekje kunnen vin den. Daarom mogen deze meertjes in hoA bouwland aan de goede zorg van autori teiten, omwonenden en verder publiek wor den aanbevolen. Zij vormen nu onder den zonnigen Augustushemel te midden van do rijde weelde van het bouwland, maar niet alleen nu, waarlijk in alle getijden een klein maar kostelijk stukje natuurschoon, waard om in stand cn in eere te worden gehouden. A. L. B. Anna sten zal de hoofdrol vervullen in Barbary Coast, een rolprent naar een scenario van Herbert Asbury. Als tegenspe- Ier is Carry Cooper gecontracteerd. Onmid dellijk na de beëindiging van deze film zal een aanvang worden gemaakt met opnamen voor Resurrection, gebaseerd op Tol stoi's „Opstanding". Zij zal hierin met Fre deric March de hoofdrol vervullen. De regie zal in handen zijn van Roubcn Mamoulian, die in den laatsten tijd veel genoemd wordt en o.a. de laatste Greta Garbo-film Ko ningin Christina regisseerde. Beide films worden door de United Artists uitgebracht. HAT, COAT AND GLOVE. De voornaamste spelers. Oorspronkelijk zou John Barrymore de hoofdrol vervullen in deze Remaco Radio film, doch lnj was elders contractueel ver bonden, zoodat Ricardo Cortez gekozen werd. Ook wordt een hoofdrol vervuld door John Beal. Dit is één der nieuwelingen, die door zijn fraaie tooneelcreatie in „Another language" opviel en zoo bij de film kwam. De vrouwelijke hoofdrol wordt vervuld door Dorothy Burgess, die door haar nieuwe vampstijl in In Old Arizona een ge weldige vooruitgang maakte. Zij treedt op als een zeer geëxalteerd meisje, dat er erg onconventioneele ideeen op nahoudt over de liefde.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1934 | | pagina 14