FILM RUBRIEK De laatste reis van Oom Keest De Hollandsche filmindustrie als dankbaar onderwerp - Kritiek en filmen. - Een kijkje in de studio bij „Het meisje met de blauwe hoed" en „Op hoop van zegen" VARIA DOOR RICHARD ZOOZMAN De Nederlandsclie filmindustrie mag zich in een algemeene belangstelling verheugen, dio zeker toe lo juichen is. Het treft daarbij vooral, dat ook kritiek niet achterwege blijft, zij het dan dat men de noodige wel willendheid in acht neemt. Willen wij ech ter een nationale filmindustrie vestigen, die werken van hoogstaande kwaliteit le vert, producten die den toets der kritiek kun nen doorstaan, dan is het noodig dat af en toe de waarheid gezegd wordt. Tegenover De Jantjes was men in het algemeen, en de critici in het bizonder, gereserveerd-welwillend. Ilcel bedekt werd gewezen op fouten en tekortkomingen. Bleeke Bet kreeg er meer van langs. Ronduit werd gezegd: „Dat is fout, dat is overbodig". Malle gevallen kreeg op sommigo punten ook minder gunstige be oordeelingen en terecht. Niet alleen ging men echter schrijven over de vertoonde film, ook interne kwesties kwamen ter sprake. Wij behoeven zo niet allen te releveeren, de lezer kent zo uit diverse publicaties. Onverkwikkelijk was de ruzie tusschen Benno en Richard Oswald, wie nu feitelijk Bleeko Bet gemaakt had. Het werk is niet van dien aard, dat men er trotsch op kan zijn en gelukkig heb ben de heeren dit zelf ingezien en de zaak in den doofpot gestopt. Wij hebben verder nog de première-kwestie van Dood water een film die twee maanden geleden in het buitenland reeds draaide, maar waarvan men in Holland nog niets zag. Wij komen hierop nog wel terug en zullen ons thans onthouden van verdere explicaties. Kritiek is dus goed, algemeene belang stelling is goed, maar de interesse van het publiek gaat wel eens verder dan alleen het vertoonde filmwerk. De voorbereidende werkzaamheden zou men ook wel eens wil len zien, doch hiertoe bestaat geen gele genheid. De Cinétone studio te Amsterdam oefent een magische aantrekkingskracht uit op honderden, misschien wel duizenden. Ve len willen zelf wel eens „star" zijn, op het. witte doek pronken om ook zoo te lachen, te fuiven en te flirten, ook zoo geëerd wor den door duizenden. Maar deze menschcn «vergeten, dat filmen ook werken is, hard werken dikwijls en dat er aanleg voor ver- cischt wordt en de noodige vakkennis. De tegenwoordige economische toestanden hebben velen er toe gebracht een poging te wagen bij de talrijke filmondernemingen, die een productie aankondigen. Zij hebben geschreven, zijn ingeschreven in dikko boe ken, maar dat is ook alles. Ontgoochelden! De studio blijft gesloten voor hen. Dit pro bleem wordt hier thans echter niet behan deld; wij schreven zoojuist dat do interesse van het publiek wel eens verder gaat dan het vertoonde product en hebben daarom gepoogd hier nader op in te dringen. Direct dient dan gezegd, dat dit geen ge makkelijke taak is. Filmen wil nog niet zeggen, dat men dag aan dag in de studio zit, doch men trekt naar buiten en neemt daar zooveel mogelijk scènes op. Uit het ook in ons blad uitvoerig besproken pro duct der Visie-groep, do film Nederland, in opdracht van de algemeene vereeniging voor vreemdelingen verkeer vervaardigd, is duidelijk gebleken welk een machtig wa pen men bezit in onze Hollandsche schoon heid, de zee, de hei, de bouwlanden en boomgaarden, de tallooze plassen. Een film, gebouwd op deze basis en met een kundig oog vervaardigd, zal onze Jordaanproductcn met stukken slaan, zal de studentikooze grappen van Joh. Kaart c.s. ver achter zich laten. Het is daarom te hopen, dat spoe dig een scenario voor een dergelijke rolprent .vervaardigd zal worden! Wij dwalen echter af en koeren daarom terug naar do moeilijke opgave een kijkje achter de schermen te werpen. Hollywood is onbereikbaar voor ons, Neubabelsberg is eenmaal veroverd, dus achtten wij ons ver plicht ook Cinetone te nemen. Daar kon men twee vliegen in een klap slaan, want Truus van Aalten (Betsy) en Roland Varno (Daantje) in „Het meisje met de blauwe hoed". zoowel Het meie met de blauwe hoed als O p hoop van zegen wordt momenteel verfilmd. Wij herinneren ons nog hoe de Cinetone gesticht werd in een vroegero chemische fabriek. Meisjes in Vr ij h e i d was het eerste filmwerk voor een Belgische onder neming. In Fransche en Vlaamsche versie werd het vervaardigd, het was prachtig van opzet met schitterende entourage en goedo krachten. De ondernemer ging failliet, de copieën gingen naar Parijs, nimmer hoorde men er iets van. Deze maand draaide het eerste Vlaamsche product 111 het Zuiden: De Witte, naar het bekende boek van Ernst Claes, een product van J. Yanderhey- den. De glorieuze Meisjes in Vrijheid is weggevallen in het niet, zonder roemrijke dagen gekend te hebben Maar de eerste Nederlandsclie producten brachten nieuw leven in Cinetone. Do studio ligt aan do Duivcndrechtsclie- kade, een heel eenvoudig adres, doch moei lijk te bereiken. Een slingerend moddcr- paadje brengt den bezoeker naar dit klunk- filmparadijs, dat breed van opzet aan den waterkant ligt. Het is er druk, zeer druk; voortdurend loopen menschen in en uit, klinken stem men, zoowel Hollandsche als Duitsche. Dank zij eenige hulp krijgen wij onzen man te pakken en gaan met hem verder naar de eigenlijke studio, waar do solda teske geschiedenis door Alex de Haas naar het boek van Joh. Fabricius „Het meisje met de blauwe hoed" bewerkt, opgenomen wordt. Een Duitsch vakman, Rudolf Mei- nert, voert de regie, een Duitsch vakman verzorgt het geluid en een geneutraliseerd Hollander van Duitsche origine bedient de camera. Do assistent-camera-men zijn Hol landers, o.a. John Fernhout, a an wien wij het avantgardefilmpje Pubcrt6 kennen, dat een frappante fotografie heeft. De ar chitecten zijn ook Hollanders en de muziek werd gecomponeerd door Max Tak. De spe lers zijn welbekend: Lou Bandy, Truus van Aalten, Roland Varno en van Eysdcn ver vullen de hoofdrollen. Opnamen beginnen. Des ochtends waren werklieden nog druk bezig. Er werd getimmerd, gemetseld, be hangen, geschilderd, men waande zich in een huis-in-aanbouw. Doch spoedig was dit alles voorbij. Lampen flitsen aan. Midden in een wonderlijke warwinkel van toestel len, draden, lampen, coulissen, temidden van het rumoerige* bewegen van spelers, technici en figuranten zit de regisseur. Rus tig geeft hij zijn bevelen, die in zonderling Hollandsch vertaald, door dc figuranten begrepen worden. In een anderen hoek zit ten Lou Bandy, Roland Varno en Truus van Aaltcn bijeen. Truus is niet zoo kin derlijk als zij in de Duitsche films wel lijkt en zij vertelt dan ook,, dat zij blij is in deze film een andere rol te spelen, een meer volwassen meisje uit te kunnen beel den. Zoo hoopt zij over te kunnen gaan tot een ouder type, dat haar meer past. „Ruhe, jclzt gclit's los", brult dc regis seur en ieder moet zijn mond houden. Ha- mergcklop klinkt nog door, doch stoort niet, het zijn geen geluidsopnamen. Men draait een scène en de tijd vordert. 'Moei zaam worden de beelden verkregen, die straks voor dc lamp zullen flitsen in het theater. Dan klinken dc stemmen weer op, dit deel is achter den rug, een ander toonecl kan beginnen. Zoo loopt het leyen hier verder. Vandaag staat een kruidenierswin- keltjo in dc studio, morgen een kermistent (overmogen zit men in Soestduinen en wordt men opgepakt door de politie dit gebeurde eenige dagen later), dan weer zit men op dc kribben in dc soldatenkamcrs. Rusteloos werkt men verder, soms tot diep in den nacht en langzaam ontslaan de duizenden meters, waaruit een keuze gedaan zal worden. Dan gaat men knip pen en plakken en komen de première- aankondigingen. Dan loopt de massa uit en bewondert ruim een uur lang het pro duct, dat weken harden arbeid vergde en dat mischien dc Hollandsche filmindustrie een stap vooruit zal helpen. „Op hoop van zegen" Er is echter nog meer te zien. In een ander deel van hel gebouw draait men jOp hoop van zegen, een bewerking van het overbekende tooncelstuk van Ileyermans. Louis Saalborn voert de regie, de hoofdrollen zijn in handen van mevr. de Boer-van Rijk, Annie Verhuist, Cissy van Bennckom, Willem v. d. Veer, Jan van Fes, Willem Hunsche en Coen Hissink. Veel is er op het moment dat wij er zijn niet te doen. Benno is met zijn staf naar IJmuidcn vertrokken voor buitenopnamen. Toch wordt er hard gewerkt aan do dé cors. liet is een ontzaglijke rommel. Aan dc kamers van Kniertje wordt de laatste hand gelegd, op een andere plaats bouwt men de hall van het mooie huis van den rccder. Hamers tikken, zagen knierpen, de metselaar klikt, overal is lawaai en bedrij vigheid. Do behanger zwabbert met vellen bestijfseld papier, dc schilder sjouwt pot ten verf aan. Morgen zijn er opnamen en moet alles klaar zijn. Een der werklieden fluit vroo- lijk „Geen geld en toch geen zorgen", de schlager uit een Hollandsche film bij dc werkzaamheden vooj' een andere Holland sche film, die veel belooft. Dc socialistische tendenz van dit stuk was ecu moeilijkheid. Politieke hartstoch ten laaien tegenwoordig spoedig op en daarom heeft men dc film streng in het karakter van een visschersdorp gehouden met dc typoerende café's en harmonica's, een gcliccl natuurlijke stemming vorwek- ïccnd dus. Wij willen hopen dat dit waar zal blijken te zijn. Mettertijd zullen we het kunnen constatceren. ZELF 25USZCEZREN! Een goede raad. De Wcenschc pianiste Cesia Kauflcr ga; dezer dagen 111 het N. Wiener Tgbl. eeri aan (rekkelijk verhaal van haar muzikale erva ringen als jong meisje. Zij was niet bepaald een ijverig piano-leerlinge en zij slaakte zelfs wel eens dc verzuchting: „Hoe niooi zou het loven zijn, als er geen piano's be stonden!"... Maar, na de moeilijke jaren, veranderde zij van gedachten en de muziek werd voor haar een ware levensvreugde. In het bedoelde artikel richt zij zich aldus lot de jeugd van vandaag: „Als alle menschen wisten, hoe heerlijk het is, zelf muziek te maken en direct van mensch tot mensch, zonder bemiddeling \an radio of gramofoon ta hooren, zou zeker niemand verzuimen, een instrument te lee- ren bespelen. Voor mij, die met zooveel te genzin begonnen was en het slechts aan de groote energie van mijn ouders te danken heb, dat ik het niet opgaf, is muziek tot hoogsto levensinhoud, lot beroep geworden. Ik kan me van de wereld zonder muziek geen voorstelling maken. Over hoeveel ver schrikkelijke dagen heeft deze goddelijke troosteres mij heen geholpen! Onze tegenwoordige tijd, met zijn schijn bare oppervlakkigheid en zijn hang naar successen van het oogenblik, gaat vaak aan bet schoone voorbij, zonder het op te nier-1 ken, waar nog altijd sluimert in ons allen Dntvankehjkheid voor diepe gevoelens. De muziek kan deze zoo héérlijk opwekken! Ik vertel dit alles hierom, opdat dc jeugd niet vergete, dat er in de herfst behalve op school nog iets moois ;c lecren valt: liet bc spelen van een muziekinstrument. Jonecn.s en meisjes, vraag je ouders, een instrument te mogen bespelen. Zij schenken jullie hier mee het mooiste en kostbaarste geschenk voor heel het leven. En geeft dc hoop en vooral het geduld niet op, wanneer het be gin ook moeilijk is. Dc moeite wordt be loond!" FERENC KÖRMENDI. Wij vernemen, dat Ferenc Kormendi bij zijn a.s. bezoek aan ons land lezingen zal houden over het onderwerp „Das Gestern, !Heute und Morgen der modernen Jugcnd" en dat hij tevens een hoofdstuk zal voor lezen uit zijn nieuwe boek „Via Bodenbach" dat binnenkort in het Nederlandsch zal verschijnen. De lezingen vinden achtereen volgens plaats op Maandag 12 November in I Amsterdam, op Dinsdag 13 November in Den Haag, op Woensdag 14 November in Rotterdam en op Donderdag 15 November in Utrecht*. AFRIKAANSCH TOONEEL IN NEDERLAND. Zuid-Afrikaners op tournée. „Dc Zuid-Afrikaners zijn geboren tooncel- spelers". Deze uitspraak is van een Neder landsch artist. Zij, die zich van de waarheid daarvan willen overtuigen, zullen daartoe binnenkort gelegenheid krijgen. Uit den hier te lande aanwezige Zuid- Afrikaners heeft zich n.l. een dilettanten- tooneel-lrocp gevormd onder leiding van do bekende Zuid-Afrikaansche actrice Wcna Naudé. Zij heeft zich de medewerking ver zekerd van dr. F. C. L. Bosman, lector aan de Universiteit van Kaapstad en schrijver van „Drama en Toneel", die thans tijdelijk in Nederland vertoeft en nu de regie van liet door hem gekozen stuk „Van Riet, van Rictfontein" door J. C. B. Nickerk, zal ver zorgen. Met opvoeringen van dit stuk dat in Zuid-Afrika zeer goed ontvangen is, willen de spelers hoofdzakelijk studenten in dc eerste plaats trachten den geest van hun land en hun \olk nader in Nederland be kend te maken. Zij vertrouwen, dat daar voor in Nederland voldoende belangstel ling zal blijken te bestaan, en zij gevoelen zich in hun streven gesterkt door de aan moediging die hun plan vond hij Z.Exc. dr. II. D. van Broekhuizen, gezant van de Unie van Zuid-Afrika, cn bij liet hoofdbe stuur van de Ncdcrlandsche Zuid-Afrikaan sche Vereeniging. Het organiseeren van een soort tournée, althans het opmaken van het speelplan, is in handen gegeven aan het secretariaat van de Nederl. Zuid-Afrik. Vereeniging, Kei zersgracht lil. Amsterdam C., waar aanvra gen kunnen worden ingediend. BERT BRUGMAN'S MARIONETTEN THEATER. Het nieuwe programma. Men meldt ons van uit Laren (N.IL): liet nieuwe programma voor het twaalf de seizoen (1934 -1935) is geheel gewijd aan den humor. Naast een groteske \oor mario netten door R. G. Hacblcr, getiteld: „De wraak van den hakim", bevat liet een tien tal nieuwe „Divertissements" van Bert Brugman. Het Faust- en Keisispel blijven dit sei zoen tevens op bet repertoire. Buiten dc gewone vereenigings-avönden, is bet theater gedurende den gehcelcn win ter dn gast van een beUcndo om roep-ver eeniging en treedt daartoe tijdens de groote tournée op, bij alle Kovacs Lajos' concer ten. Fen reeks van bekende figuren als Max Tak, Greta Garho, dr. Willem Mengelberg, Man Hollander, Richaio Tanbcr, Jacob Ha mel, etc., verschijnen c'oarbij voor bet voet licht en voeren de door Bert Brugman ge schreven parodieën op Verder noodigdon oen tiental Belgische veiconigingen liet theater uit voor een kor te tournée, welke in November a.s. zaJ plaats vinden. Waarschijnlijk zal gevolg gegeven wor den aan dc uilnoodigingen uit Ned. Indie, om na beëindiging van liet loopendc sei zoen con korte tournée aldaar Ie maken. Het aantal voorstelllingen, hier in Ne derland gegeven, is inmiddels gestegen tot ruim 2000. HENRI DE VRIES. Henri dc Vries, dc bekende „Brand in de Jonge Jan-speler", hecit een nieuwe komi sche schets in studie genomen, getiteld: „Rare kostgangers", waarin hij zes ver schillende karaklers zal spelen. Het is zijn plan om daarmede binnen korten tijd een tournee door Nederland te maken, hoofd zakelijk in de Bioscoop Theaters. Neef Frits, die lang in Argentinië geleefd had en daarom door ons gewoonlijk „primo Federigogenoemd werd, vertelde bijzon der graag dc volgende geschiedenis, die, naar hij beweerde, werkelijk waar was. „In Rosario dc Santa Fé was plotseling mijn buurman gestorven, de oude Molina, die. een kleine winkel van-alles-en-nog-wat en een mooie nicht had, die met Luis Percira, een spoorwegbeambte, verloofd was. De oude man had steeds den wensch geuit, om in Buenos Aires haast zijn vrouw begraven te worden. Luis zei echter tegen de mooie Bendita: „Het transport kost alleen al duizend posos, mijn lieve schat; en omdat wc zoo veel money niet kunnen bijsloffen, moeten we dat dus uit ons hoofd zetten. Ik kan de zaak goedkoopcr doen. Ik heb deze week den conducteursdienst op den nachtsnel trom naar Buenos. En vyect je wat we nu doen? Wc laten oompje vanavond door twee man in den trein brengen in een ziekenstoel, alsof bij zwaar ziek is In Bue nos zog ik dan, dat luj onderweg gestor ven is, en dan laat ik hein daar begra ven. Geef mij maar de noodige papieren; ik zal den inspecteur 50 pesos in zijn hand stoppen cn dan is de zaak gezond." De mooie Bendita liet zich gemakkelijk overtuigen en oom Molina werd, in een reisdeken gehuld, de pet diep over het voorhoofd getrokken, in een leegen coupé geplaatst. Luis wierp nu en dan een blik naar binnen en alles ging goed. In San Nicolo gebeurde er iets onver wachts. Een Engelschman zette zich tegen over den doode en vroeg hein verlof om te rooken. Daar oompje geen antwoord gaf, hield dn reisgenoot hem voor ingesla pen en stak zijn pijp aan. Mister Pipester rookte een poosje als een schoorsteen en vroeg toen of hij het portierraampje mocht openen. Weer geen antwoord. Die slaapt als een marmol, ducht Pipester en liet do koele nachtlucht binnen. Kort voor Bara- dcro maakt do weg een scherpe bocht en oom Molina viel van de bank op de vloer. Hallo! riep dc Engelschnian en wilde den ouden beer weer opheffen. Maar wat sclirok EEN UITKOMST VOOR IEDERE VROUW. Orient Henna Shampooing Verft door gewoon wasschen elk haar in elke gewenschte tint Onschadelijk 0.60. DROGISTERIJ „DEGAPER" JULIANAPI.EIN 3. Amcrstoort De grootste klimatologische tegenstelling op aarde wordt in Toerkestan gevonden: liet onderscheid tusschen zomer en winter bedraagt daar soms SO graden. Met behulp van een duikerklok van nieu we constructie, is het gelukt een nieuw diepterecord te vestigen, nl. 135 meter. Onlangs is 1c Londen dc .oudste kanarie vogel der wereld op 32-jarigen leeftijd ge storven. In Vancouver dook eenige weken geleden een oude Chinees op, die een reusachtigen voorraad stofgoud met zich voerde en die door zijn angstige houding dc politie ver dacht voorkwam. Men ervoer nu, dat deze Chinees sinds 53 jaar in Britsch-Columbia goud gcwasschen had en plotseling heimwee naar zijn vaderland had gekregen. Zijn pa pieren, ten namo van A Lok-sin waren wel is waar meer dan een halve eeuw oud, maar keurig in orde. In Italië is het gewoonte dc verkeersagen ten een nieuwjaarsfooi to geven. In de Weensclic Universiteitskliniek heeft een 45-jarige vrouw het levenslicht geschon ken aan haar 29ste kind. Van deze 29 zijn er 16 in het leven gebleven. To Stockholm trad een jonge dame tele fonisch in het huwelijk niet een jongen man, die zich op dat oogenblik te Detroit bevond, aan den anderen kant van den Oce aan. Een notaris en de vader dienden aan weerszijden als oorgetuigen. Orn dc noodlijdenden in Duitschland ter hulp te komen, worden'hun, uit oude uni formen van de Rijksweer, warme kleeren vervaardigd. Wie was Sint-Sylvcster? Dc laat ste dag van het jaar is aan paus Sylvester gewijd, den heer der Kerk, die in het begin van dc vierde eeuw der christelijke jaartel ling de Heilige Stoel deelachtig werd. Hij doopte keizer Constantijn en genas hem van de mclaatschhcid. Een gevolg van dit won der was dc schenking van Constantijn, wel ke den paus opperheer van Rome, Italië cn de avondlandschc provincies maakte. Con stantijn deed zulks voornamelijk op grond, dat het niet rechtvaardig was, dat daar, waar een paus lioèrschte, ook een wereld lijk vorst aanspraak zou maken. Schildpadden met een hard rugschild leggen eieren met zachte schalen. Schild padden met een zacht, lederachtig rug schild daarentegen leggen eieren met h a r- d c schalen. John Howard Payne, de Amerikaansche dichter van het alom bekende lied „Home sweet home" heeft nooit een „home" ge had. Ilij stierf 81 jaar geleden in Tunis. Joel Allison Collier is op S0-jarigen leeftijd nog actief politic-agent te Moultrie, in den staat Georgië (U.S.A.). liij toen hij in den reisgenoot een doode ontdekte! „Vervloekte geschiedenis," bromde hij, „daar kan ik nog hoopjes Jast mee krij gen, ja zelfs verdacht worden. Het beste is, dat ik hem uit het portierraam naar huiten expediëer." Zoo gezegd, zoo gedaan. Heel zwaar was oompje Molina niet. In Zawata kwam dc conducteur in de coupé. Hij schrok, toen hij zijn „schoon- oom" niet meer zag. „Uw plaatsbiljet, meneer," stamelde hij. En terwijl hij het kaartje knipte, voegde hij er, zijn zenuwachtigheid bedwingend, bij: „Was er nog niet een andere heer in dezen coupé?" „"Yes, anlwocrddc mister Pi pers ter, „inaar die is in Baradero uitgestapt." „Daar hebben wc heelemaal niet gestopt," stotterde dc conducteur. „Niet gestopt? Ik weet liet eigenlijk ook niet precies, want ik heb geslapen. Dan is die heer zeker uit het portier gevallen. Laat me nu alstublieft verder met dien onaangenamen man met rust, die niet eens op mijn beleefde vragen antwoord gaf. Hier heb je tien pond; doe me een plezier cn houd nu verder je mond maar!" Luis nam stilzwijgend het geld en hield ook verder zijn mond. Ilij nam oompjes reistasch, die op de bank lag, mee naar zijn dienstwagon cn onderzocht dc door Bendita daarin gestopte papieren. Hij vond er een levens- en een ongevallenverzekc- ringspolis bij, met elkaar voor 22.500 pesos. Zijn plan was gauw gemaakt. Hij meldde in Buenos bij het spoorwegbestuur, dat zijn oom Molina uit den trein gevallen was. Men liet liet lijk zoeken, dat naar Buenos brengen en toen telegrafeerde Luis aan Bendita, dat zij voor de begrafenis moest overkomen. Toen alles afgeloopen was, gin gen ze met behoorlijk opgemaakte en be krachtigde documenten aangaande het on- geluk, naar Cimbria, lieten zich daar de 22.500 pesos uitbetalen, keerden naar Ro sario terug on werden een gelukkig en welgesteld paar." Lou Bandy (Toontje) met zijn kameraden in een kazerne-scène van „Het meisje met de blauwe hoed".

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1934 | | pagina 14