*1 FILM RUBRIEK ALLE PIJN EN BESTRIJDING VAN PIJN aiJMÖÖRïEMFOÖRÏ f^EDEDEELING Greta Garbo, de grootste figuur uit de tegen woordige filmwereld - Henny Porten keert weer terug. HENNY PORTEN HOE DE GEWAARWORDING ONTSTAAT DROGISTERIJ „DE GAPER" bij ons gekochte Stoffen worden door ervaren Cou peuse GRATIS geknipt naar elk gewenst model Varkensmarkt 13-15 - Tel. 582 Nieuwe Uitgaven ADVSERTENTIËN ABONNEMENTEN worden ook aangenomen door ons I. LAMBRECHTS P. PSJ PERSSTRAAT 10 en Oude Soesterweg 93 Tot een der meest besproken figuren uit de twintigste eeuw behoort ongetwijfeld Greta Garbo. De ontwikkeling van de film heeft haar op vleugels de wereld rondgedra gen, in alle afgelegen uithoeken gebracht enberoemd gemaakt. Nergens vindt men toch een stem, die durft zeggen, dat zij geen artiste van bizondere grootte is. Naast Mar: lene Dietrich heeft zij zich een naam weten te maken, die men niet makkelijk verdrin gen kan. Mac West, Katharine Hepburn heb ben het gepoogd en zijn inderdaad ver ge komen, doch niet op die hoogte, welke deze beide filmdiva's bereikt hebben. Er is wel eens gezegd, en ook wij behoor den tot do categorie die met dit lied instem den, dat de roem dezer beide sterren wel wat overdreven werd, dat het meer een .,en vogue" zijn betrof om hen groot te noemen, dan dat hun creaties daartoe aanleiding gaven en dit standpunt deelen wij nu nog. Het was toen zoo; wat ons vertoond werd op het witte doek was niet van dien aard om in grootsche loftuitingen te vervallen, doch hieraan dient direct toegevoegd te worden, dat Greta Garbo wij hebben het nu ver der over deze ster nog niet haar leider gevonden had, die haar spel en haar beeld kon gebruiken op dio manier als het moge lijk was. Nimmer heeft men vrijwel uit haar kunnen halen wat er in zat. De films waarin zij optrad waren van het gewone type, alleen was er écn groote emotie: Garbo. Temidden van onwaarschijn lijke verhalen stond haar sobere verschij ning, vol eigen waardigheid, altijd zich zc'f blijvend zonder veel te acteeren. I-Iaar per soonlijkheid speelt, beïnvloed haar omge ving en brengt er een bizondere glans aan, die vol sereniteit wondcr-zoet aandoet. Naast het bezwaar van het ontbreken van den regisseur die haar begreep staat nog, dat men in de huidige constellatie der film nog geen weg met haar weet, zoodat men rondom haar in clc film een sfeer ging scheppen welke het minst storend zou wer ken. Dit artikel is geïnspireerd door het zien van de laatste film van Garbo Koningin Christina, waarin Roubcn Mamoulian er zeer sterk in geslaagd is een wondere har monie te bereiken tusschen hoofdvertolkstci en film. Nog beter dan het lukte bij Anna Karenina is hij hierin geslaagd. Toch was deze laatste film van groot formaat, evenals Een vrouw van eer en Anna Christie, zij het dan dat deze laatste rolprenten niet dien indruk konrten maken welken wij van de Karenina-film kregen. Wie echter Garbo wil zien en leeren ken nen behoeft slechts een enkel stuk van haar laatste film gaan zien. Wij bedoelen hier de scène, nadat Koningin Christina haar eer sten waren liefdesnacht heeft beleefd en dan weerkeert als een herborene, in een wondere wereld van ongekende schoonheid. Zij ziet en betast de dorre dingen van eiken dag met een ongekende vreugde en emotie, overgaande in een zacht-fonkelende extase. Dit is een stuk Garbo-film, zooals nog nim mer aapschouwd is, dit is een bewijs van de grootsche idealen welke ook door mid del van de film bereikt kunnen worden. Doch ook naast dit beeld staan tal van an dere opnamen, die een wondere bekoring uitoefenen op den filmbczoeker. Garbo geeft leed en vreugde, teleurstelling en succes in allerlei schakeeringen, doch wat zij ook geeft, wat zij ook beleeft, zij blijft de zelfbe wuste vorstin, zij blijft een persoonlijkheid die bewondering afdwingt door haar ma jesteit. Nimmer zagen wij ook een filmbeeld van zoo indrukwekkende schoonheid als de foto's van Greta Garbo zijn in deze film. In volle, diepe bewogenheid wordt ons haar gezicht getoond, zonder dat liet ooit vervlakt en een stille zuiverheid stijgt uit dit diepere, men- schclijke beeld van de Koningin. Garbo is mooi, prachtig zelfs \an gelaat. Er zit een nauwkeurige harmonie in haar trekken en vormen, die een volmaakte vcj*- houding zeer nabij komt, doch hieraan al leen dankt zij haar succes niet. De rijkdom van haar wezen, hetwelk wij in den loop der tijden uit haar films hebben leeren ken nen, is een tweede hoofdfactor van haar welslagen als filmartistc. Zij is tot een hoog te gestegen, welke nog door geen andere filmspeelster bereikt is cn zonder ocnigen twijfel is de film Koningin Christina daarvan een treffend bewijs. IIcnny Porten, die een der hoofdrollen vervult in de film Moeder on Ki 11 d, werd geboren in Maagdenburg. Haar vader was zanger cn bracht zijn dochter reeds vroeg op de planken. Toch is zij zelf nooit aan het tooncel verbonden geweest. Zij danste graag cn goed en haar vader be schouwde haar als een groot toonecltalcn: maar zij wilde niet. De film bracht veran dering In haar opvattingen cn reeds in de allereerste films operafilms van hoogstens CO Meter lenglc trad zij op. De ontmoeting met enkele blinde vrouwen deed haar een gegeven voor de film aan de hand, waar voor haar zuster de scenario schreef, dat gc- titeld werd Das L i e b e s g 1 c lc e i n e r Blinden. I-Iiermede gingen de beide meisjes naar Oskar Mcsstcr, die scenario cn actrice aannam. Deze film werd een succes en voor Henny Porten de eerste stap op haar filmloopbaan. Spoedig werd de naam IIenn\ Porten regelmatig op het doek vermeld en bij liet publiek bekend. Lubitsch bracht Henny Porten als Anna Boleyn in de gelijk namige film naar voren. In vijf jaren tijd speelde zij 13 hoofdrollen. De lijd der geluidsfilm kwam, jaren-be kende filmnamen verdwenen van het doek, maar voor Henny Porten bracht dc geluids film 'een nieuwe en rijpe ontwikkeling. Haar stem bleek geschikt voor de microfoon cn zij beschikte over een voor dit nieuwe ont wikkelingsstadium noodzakelijke spelbe- heersching. Skandal um Eva was haar eerste geluidsfilm, nog enkele anderen kwamen daarna met haar uit. De geluidsfilm heeft nog een andere ver andering in het leven van Henny Porten ge bracht. Zij opende haar den weg naar het theater. In de dagen der stille films dacht zij er niet aan, persoonlijk op te treden, doch thans kan men haar ook op de planken zien cn eveneens met groot succes. Henny Por ten is één van de actrices, die met de film opgegroeid cn met dc film groot geworden is. Men zal haar thans spoedig kunnen zien in de door Lumina-film in Holland uitge brachte rolprent Moeder en Kind, waar in de hoofdrollen vervuld worden door IIcn ny Porten en Peter Voss. De film werd op genomen onder leiding van den regisseur Hans Stcinhoff, de productielciding was in handen van dr. Guido Bagier, bijgestaan door Hans Conradi. Het draaiboek werd ge schreven door R. A. Stemmle en is geba seerd op een gedicht van Friedrich Hebbel. Henny Porten en Peter Voss werden in deze film bijgestaan door Elisabeth Wendt, Hansi Arnstiidt, Alexandra Schmitt, Luise Morland, Dorfe Kühne en Nora von Schrenk en de acteurs Werner Pledath, Paul Wesler- meier, Wolfgang Kcppler, Walter Steinbeck, Hermann Picha en Fritz Hube. GENEESKUNDIGE BRIEVEN GRETA GARBO als Koningin Christina van Zweden. Over de middelen um gevoeU loosheid te verwekken Het optreden van pijn is als een van de meest krachtige verschijnselen te beschou wen welke een patient op een gegeven oogenblik doen besluiten geneeskundige hulp in te roepen. We kunnen pijn daar om gerust een zeer nuttig ziekteverschijn sel noemen. Vaak is de plaats cn de aard of wisseling van pijn bovendien van waar de ter vaststelling van de plaats van een ziekteproces en zelfs van de nadere diag nose. In zulke gevallen kan het daarom zelfs noodzakelijk zijn deze pijn niet on middellijk door pijnstillende middelen te bestrijden. Wanneer de pijn als waarschu wingssignaal haar plicht heeft gedaan zal echter de behandelende geneesheer dit on aangename verschijnsel zoo goed mogelijk gaan bestrijden. Het heste en meest afdoc- de middel is natuurlijk het wegnemen van de oorzaak der pijn. In velo gevallen is dit niet of niet onmiddellijk mogelijk cn dan wordt vaak1 tot allerlei verdoovende midde len toevlucht genomen. In andere gevallen speelt angst voor pijn weer een groote rol en wordt bv. een noodzakelijke behandeling uit vrees voor pijn uitgesteld of er wordt althans heel erg tegen zulk een behandeling opgezien. Sinds speciaal tandartsen en heelkundigen kunnen boloven een ingreep zonder pijn te doen verloopen is de bereidwilligheid der lijdende menschheid toegenomen om zich aan allerlei nuttige en noodzakelijko ingrepen te onderwerpen. Pijn en bestrijding van pijn spelen dus een zeer belangrijke rol in do geneeskunde Laat ons daarom allereerst eens nagaan hoe pijn ontstaat en welke gevolgen het pijngevoel met zich mede brengt. I11 de huid, maar eveneens in verschil lende andere weefsclgebieden van ons lichaam bevindt zich een buitengewoon groot aantal uiterst fijne uitloopertjes van een groot aantal draden, do gevoelszenu- wen, welke een directe verbinding tot stand brengen tusschen deze gebieden eenerzijds en hersenen cn ruggemerg an derzijds. Deze ragfijne uiteinden streng genomen zijn het eigenlijk beginpunten kunnen door verschillende invloeden, acties of prikkels geheeten, worden beïnvloed of ge prikkeld. Dit geschiedt b.v. wanneer wij ons met een zekere kracht prikken met de punt van een speld aan een vingertop, Wanneer deze kracht voldoende sterk is d.w.z. boven een minimum of drempel waarde'is gelegen wordt deze aanra kingsprikkel bliksemsnel langs de gevocls- zenuw doorgegeven naar het ruggemerg en de hersenen. Elk pijnpunt van de lin ker iichauuishclft correspondeert met een bepaald ontvangststation in dc rechter her senhelft en evenzoo heeft de rechter lichaamshelft contact met de linker her senhelft. De wijze waarop deze prikkel wordt doorgegeven is nog slechts zeer on volledig bekend. Het resultaat kennen we intusschen als een sensatie, welke we pijn noemen. Zulk een pijn verwekkende prikkel kan verschillende reacties opwekken, waarbij onze wil al of niet kan zijn betrokken cn die wij al of niet bewust voltrekken. Reac ties, welke zich op een of andere actie in ons lichaam buiten medewerking van de groote hersenen en daarom ongewild afspelen, noemen we reflexen. Zulke re flexen treden als onvermijdbaar gevolg van een bepaalde actie op. De speldcprik in onzen vingertop zal bijv. reflectoir een terugtrekkende beweging van hand en arm uitlokken. Op geheimzinnige wijze wordt de pijnprikkel, welke langs de gevoels- of sensibele zenuw naar het ruggemerg werd voortgeleid, doorgegeven naar andere ze nuwbanen. Deze achten het hun onverbid delijke plicht, een poging in het werk ie stellen de pijn te doen ophouden. Zij zen den daarvoor langs de motorische of be- weegzenuwen een of meer bevelen van bet ruggemerg naar do daarvoor in aanmer king komende spieren, die de terugtrek kende beweging van hand en arm moeten uitvoeren. Sorteert dit voldoende effect, dan keert de rust terug. Is het resultaat onvoldoende dan volgt nu meestal een aantal gewilde acties. Is de pijn bv. het gevolg van een doorn die in de huid is blijven zitten dan zullen we zoo noodig na oriëntatie met behulp van onze oogen de andere hand bevelen de doorn te verwijderen. Werd do pijn veroorzaakt door een stekende mug, dan zullen we trachten het dier te verja gen of te vermorzelen. Werd de pijn ons aangedaan door oen medemensch, dan zul len we, in overeenstemming met ons tem perament bovendien nog 1ot een meerde re of mindere mate van bestraffing over gaan. Dit laatste geschiedt soms zeer wel overwogen en bewust, maar kan in be paalde omstandigheden ook meer emotio neel en meer of minder onbewust geschie den. Reacties op pijn vooral wanneer we dit begrip wat ruimer nemen dan alleen lichamelijke pijn kunnen daardoor zelfs iemand in een strafproces brengen en het is dan vaak de moeilijke taak van de des kundigen achteraf vast te stellen of deze reacties bejyyst of onbewust zijn opgetre-, 'den. We zullen ons verhaal echter lieden niet in deze richting vervolgen, aangezien het ons ditmaal meer speciaal begonnen is om iets over de bestrijding van pijn mede te dcelcn. Aangezien pijn, zooals hierboven is toe gelicht, begint als prikkeling van zenuw uiteinden; langs zenuwen naar het rugge merg en dan verder naar de hersens wordt voortgeleid en daar pas het piji||cgrip ge boren wordt, is het begrijpelijk dat het pijngevoel op verschillende wijzen kan worden bestreden. Principieel staan 2 me thoden naast elkaar: A. Ergens tusschen beginpunt on do her senen wordt een hindernis opgeworpen, waardoor de pijnprikkel niet verder door gegeven kan worden cn dus geen pijngevoel op kan treden. B. De hersenen worden in een dusdanige toestand gebracht dat ze de pijnprikkels niet rnecr bewust kunnen opvangen cn tot het pijnbegrip kunnen verwerken. De pa tient wordt daarvoor in een meer of min der diepen toestand van slaap of bewuste loosheid gebracht. De geschiedenis van de chirurgie is ten nauwste samengeweven met de ontwikke ling en verbeteringen van deze beide me thoden Ook in vroeger eeuwen, voor do doelmatige en bewuste toepassing van de plaatselijke of de algeineune verdoov.ing was men soms verplicht een of andere pijn lijke heelkundige kunstbewerking toe to passen. Soms werd bet slachtoffer daarvoor dan in een roes gebracht door alcohol. Soms vond een andere gebrekkige methodo toepassing. In verband met do onvolledig heid van al dezo hulpmiddelen ter bestrij ding van pijn en andere hinderlijke reflexen zocht de heelmeester dan zijn kracht in op voering van de snelheid, waarmede de noodzakelijke behandeling (b.v. het afzet ten van een been) plaats vond. Bovendien beperkte men zich tot die gevallen, waarin de operatie een absolute levensnoodzaak was. Wat de plaatselijke uitschakeling van pijn betreft wist men reeds betrekkelijk lang, dat sterke koude pijnstillend werken kon en dat ook de pijn minder erg werd wanneer men de zenuwstam door sterke omsnoering van het lichaamsdeel afklem de. Bij deze laatste methode bestaat het ge vaar dat de zenuwstam te lang of zelfs blij vend ernstig beschadigd blijkt te zijn ge worden en hij is dan ook geheel verlaten. Plaatselijke gevoelloosheid door een soort bevriezing vindt echter nog wel toepas sing. Dit bcvriezingcnsprocédé duurt slechts kort en is slechts te gebruiken voor behandeling van processen, die zich in of vlak onder de huid afspelen. Alen gebruikto hiervoor in de tweede helft van dc vorige eeuw aether, doch tegenwoordig uitsluitend een vloeistof met een zeer laag kookpunt, n.L chlooracthyl. Deze wordt van ccnigen afstand op de huid gespoten en verdampt dan snel. Men kan daarmede een plaatse lijke afkoeling bereiken tot 33° C. De ze nuw-uiteinden hebben dan daarbij lnin ge voeligheid voor pijn vei toren. In 1S39 werd door Scherzer het cocablad ingevoerd. Deze bladeren van een Zuid- Amerikaanse:! sii uikgCY.us E. ilnox.v luii coca hebben b.v. een verdoovenden in vloed op het mondslijmvlies wanneer ze in den mond worden fijngekauwd. De oor zaak hiervan bleek gelegen in een stof-co- caine, die men al betrekkelijk spoedig daar na als zelfstandige oplossing ging gebrui ken. Hiermede kon men de slijmvliezen van mond, neus cn oogen uitstekend gevoelig maken. In 1SS1 werd dc oplossing van co caïne door Roller b.v. in de oogheelkunde ingevoerd om er tot op den huidigen dag nog toepassing in te vinden. Maar de huid is betrekkelijk dik, althans te dik voor de cocaïne-oplossing om er door heen te komen en zoo dc zenuweinden in de huid te naderen en te verlammen. Schleich heeft in 1891 gedemonstreerd hoe de cocaïne-oplossing kan worden ingespo ten in cn onder de huid en hoe aldus op afdoende wijze een meer of minder groot gebied voor pijn kon worden uitgeschakeld. Een dergelijke stof, door injectie ergens in het lichaam gebracht, blijft niet voordu rend op de ingespoten plaats liggen, maar wordt na verloop van een aantal minuten langs lymphwegen en bloedbaan naar het lichaam weggevoerd. Het pijngevoel keert daarna weer terug. Wil men na plaatselijke inspuiting een operatie verrichten, dan moet deze dus geschied zijn, voor dc stof is uitgewerkt. Bovendien kan zulk een stof, in grootere hoeveelheden in het lichaam ge bracht, gevaarlijke giftige werkingen ont plooien. Minder gevaarlijk dan de cocaïne is een andere stof, de novocaino, welke door Ein- horn in 1905 is geïntroduceerd cn nadien regelmatig een uitgebreide toepassing heeft gevonden. Aan zulke oplossingen voegt men gaarne een paar druppels adrenaline toe. Deze stof vernauwt do vaatjes in liet opge spoten gebied. Dit heeft een dubbel voor deel. Hierdoor wordt immers de novocaïnc minder snel afgevoerd en bovendien bloedt zulk een vernauwd vat minder, wanneer het bij de operatie wordt doorgesneden. Zulk een novacaine-advenaline-oplossing kan men in het directe operatie-terrein in spuiten; maar eveneens is deze oplossing geschikt om op een ander punt in de ze nuwbaan te worden ingebracht Moet er b.v. een operatic aan cori hand geschieden, dan kan men de geheele zenuwverzorging van hand en arm uitschakelen door de ze nuwen in den hals of op een andere plaats ermede te doordrenken. Het pijngevoel komt dan niet voorbij deze barrière en is dus eveneens uitgeschakeld. Zoo hebben zich meer methoden uit de locaal-anaesthesie ontwikkeld, die allen Dp hetzelfde grondbeginsel berusten: het pijn gevoel beletten om naar de hersenen door te dringen door ergens op den verbindings weg een onderbreking in de zenuwgeleiding aan te brengen. EEN UITKOMST VOOR IEDERE VROUW. Oriënt Henna Shampooing. Verft door gewoon wasschen elk haar in olke gewenschte tint. Onschadelijk 1 0.60. JULIANAPLEIN 3. Amersfoort. l De gevoelszenuwen van de beenen en het ondersta gedeelte van do buik dus ook de zenuwen van de organen welke in het bekken zijn gelegen komen in het onder ste gedeelte van den wervelkolom het rug gemerg binnen; de zenuwen van de boven ste helft van den buik, borst en armen ko men veel booger op in liet ruggemerg. Het onderste gedeelte van ons lichaam bee nen en bekken dus kan men daarom vol komen ongevoelig maken door novocaïne of een andere stof onder in het kanaal le brongen, dal donr de wervelkolom loopt. Dit kanaal' hot limhanlkanaal cn hier in bevindt zich n.l. het ruggemerg. Deze vorm van ongevoelig maken heet dan ook do ruggèmergs- of lumbaalanaesthcsie en is het eerst toegepast in 1S98 door Bier. Hoog in het halsgedeelte bevinden zich in het ruggemerg gcwichtigo centra voor bloedsomloop on ademhaling. Bij do lum- baalanaesthesie moet worden voorkomen, dat de ingespoten stof deze centra zou kun nen beschadigen. Do patiënt moet dus met hot onderste gedeelte van den romp lager liggen dan met do bovenhelft en vanwege deze gevaren is het niet mogelijk operaties van de bovensto lichaamshelft onder dezen vorm van anaesthesie uit te voeren. Bij al dezo methoden blijft de horsenwer king volkomen intact Wil men deze om een of andere reden uitschakelen dan itoet men overgaan tot de algemeene narcose. De I ontwikkeling hiervan zullen we in een vol genden brief nagaan. P. N. N. Uitgave van de firma Koning Het „Radiomaandblad" van October, uit gave van de firma Koning, brengt ons een gesprek var Dr. P. H. Rittcr Jr. „niet door, maar over dc microfoon", verder een verhaal, getiteld „de ware liefde", door Melis Stoke, een beschrijving van enkele nieuwe typen der Philips radio-apparaten cn „Cor Ruys als Sally Wegloop" voor dc radio door C. F. van Dam. De Reddingboot Dc. Noord- en Zuid-IJollandsche Redding Maatschappij, welke sedert haar oprichting reeds 5655 schipbreukelingen heeft gored, bestaat Zondag a.s. 110 jaar. In verband met dit 22c lustrum zond deze maatschappij ons het Novcmbcr-nummer van baar orgaan „Dc Beddingboot", waarin allereerst een In Mcmoriam Z.K.II. Prins Hendrik is op genomen. Vervolgens bevat deze aflevering vele bijzonderheden omtrent de maatschap pij cn het werk der verschillende redding booten. Natuurlijk zijn ook de beeltenissen daarin afgedrukt van do vele stoere kerels, die jaar in jaar uit telkenmale hun leven wagen in hot belang van lien, clio in doods strijd ronddobberen op de alles met vernie tiging bedreigende golven. Ook de N.Z.R.M. voert op liet oogenblik een zwaren strijd: den strijd tegen de finan- ciccle branding. Er is nog héél wat finan- eiecle steun noodig om op dezelfde wijze te kunnen blijven doorgaan, het materiaal te vervolmaken cn do oud redders, die in behoeftige omstandigheden verkccrcn, te kunnen helpen. Daarom vraagt de N.Z.R.M. niet alleen dc aandacht door middel van haar orgaan, maar ook door middel van een bescheiden uitgevoerde kalender voor 1935, waarvoor Jo Spier een toepasselijke schild- tcekening heeft ontworpen. Moge de roepstem van do N.Z.R.M'. wor den verhoord en vele Nederlanders hun daadwerkelijke belangstelling toonen voor het even onmisbare als mooie reddingswerk langs onze kust!

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1934 | | pagina 14