Willy Forst's Film Maskerade
Een tot in details
verzorgd filmwerk
Binnenkort in City Theater
ANNA STEN
HINDEMITH'S SYMPHONIE
„MATHIS DER MALER"
Nieuwe Uitgavem
DROGISTERIJ „DE GAPER"
Regie en spel overtreffen die van
andere groole rolprenten
Er zijn dc laatste jaren heel Wat groole
en groohschc films uil de verschillende
filmstudio's gekomen', films, waarvoor dc
incesfc superlatieven nog nicL voldoende
kwalificeerden hoc zij eigenlijk waren. On
der deze geweldige producten neemt, dc
lilin „Maskerade" van Willy Forst wel een
zeer bijzondere plaats in. Een film als de
ze, groolseh van opzet, boeiend als geen an
dere, knap van cnsceneering en uitmun
tend door regie en spel, gaat thans ons
land veroveren, ja wij verwachten zelfs
stormenderhand vcrovc-rcn. Zij heeft reeds
Berlijn veroverd, waar zij niet minder dan
drie maanden achtereen heeft gedraaid. En
thans is Holland aan dc beurt, nu zal Hol
land dc carnavalsrocs van liet Wccnen van
1005 ondergaan. Wij waren, dank zij de
welwillendheid van de directie van hot City
Theater alhier in dc gelegenheid dezer da
gen een speciale voorstelling van deze film,
welke in het. theater Tusehinsky in Amster
dam voor bioscoop-exploitanten 011 pers
werd gegeven, bij tc wonen.
Wat ons 11a het zien en hooren van dezo
première voor Hollanc' opviel was vooral
dc veelzijdigheid van dezo film der Tobis
Sascha producten uit Wecncn. Zij munt niet
alleen uit door knappe regie, door slcrk spel
van enkele sterren of door een goede muzi
kale verzorging, noen, zij is tot. in dc aller
kleinste détails voor honderd procent ver
zorgd. Willv Forst heelt zich hij het maken
van deze rolprent ontpopt als oen uitne
mend regisseur, die ui' zijn mulcriaal weet
Ie halen wal erin zit en van alles tezamen
een knap en hecht geheel maakt.
Deze rolprent voert ons naar het Wccnen
van 1905, don luidruehligen zorgeloozon
tijd, den tijd met do vele sociale tegenstel
lingen en toch mot de eigen cultuur. Wij
zien in „Maskerade" do vrouw van een bc
roeiud chirurg tijdens een gemaskerd bal
naar hot atelier van een modelschilder gaan
waar zij in haar overmoedige carnavals
stemming een avontuur denkt Ie beleven.
Dit loopt och tor heel anders uit: dc schil
der is koel en berekend, hij schildert haar
naakt cn alleen met masker en de Cliin
chillamof welke haar schoonzuster als
hoofdprijs hij «Ie verloting tijdens dc mas
kerade heeft .gewonnen. De teckcntng van
dc vrouw van den chirurg prijkt den vol
genden flag op het titelblad van een carua-
valskranl. Dal wordt een geweldige histo
rie. Dc schilder wil zijn model niet compro-
mit toeren en noemt een willekeurigen naam
waarvan de draagsler inderdaad in Wccnen
blijkt (c bestaan. Met deze juffrouw speelt
luj zijn rol verder cu wordt daarbij inder
daad verliefd op haar. Jaloezie cn wraak
zucht blijven echter een rol spelen cn het
slot is, dal. do schoonzuster den schilder
niet. een pistool wil doodschieten. Hij wordt
cclilcr nadat dc juffrouw, op wie hij ver
liefd geworden is, den chirurg geroepen
heeft, heter cn is dan alleen met haar.
Een historie welke zeer goed is uiige
werkt cn zónder grootc bijkomstigheden tot
een logisch slot leidt Dc wijze waarop zij
op het doek wordt voorgesteld, verdient al
le lof. Wanneer wij alleen zien naar de
sfeer, naar <lo weelderige entourage, do
knappe muzikale verzorging door niemand
minder dan de Philharmonikers, dan krij
gen wc allo bewondering voor do vervaar
digers van dit inderdaad grootsclic werk.
Wat in deze rolpren* bovendien sterk naar
voren treedt is de buitengewoon goede keu
ze van dc artiesten voor do uitbeelding der
verschillende typen. Dit op zichzelf reeds
is een bijzondere kunst, welke bij het ver
doelen der rollen in deze film een zéér be
langrijke factor geweest moet zijn, hetgeen
maar al tc goed begrepen is, gezien dc uit
stekende resultaten. Wij hebben in deze
vcrlooning sterren ontdekt, zoouls wij ze
niet vaak eerder aan het filmfirmamenl heb
ben zien schitteren. Paula Wessely, de „toe
vallig bestaande juffrouw", die gezelschaps
dame is bij vorstin M., is een openbaring.
Do wijzo waarop zij spéélt dwingt telken
male weer opnieuw bewondering af, even
als liet knappe en sterk bchcerschte spel
van den model-schilder Heidencck (Adolf
Wohlbrück). Wij zouden zoo kunnen door
gaan met alle spelers want zelfs dc oogen-
schijnlijk kleinste rollen zijn door de sublie
me wijze waarop zij in dezo film vertolkt
worden, „hervorragend" geworden. Wij den
ken hierbij o.m. aan Peter Petersen als de
strenge en conventioneel© chirurg, die ten
slotte zijn stugheid moet prijsgeven ter
voorkoming van oei. schandaaltje, waarin
hij door zijn vrouw cn schoonzuster betrok
ken is, aan Walter Janssen, als de hof-
dirigent voor wicn alléén maar muziek be
slaat, muziek cn nóg eens muziek. Hoe
knap geeft, hij de muzick-verafgoding van
den hofdirigenl Paul Harrandl weer! En
dan ten slotte nog de tuinbaas (Hans Mo-
scr) die van zijn kleine rol een juwecltjo
heeft gemaakt, dat even sterk schittert als
de andere hoofd rollen, en voorts dc koet-
Op liet oogenblik draait in Nederland de
eerste Amcrikaanschc film van de Russische
actrice Anna Sten. Wij herinneren ons doze
actrice uit de Russische film liet gele
paspoort en uit oenige grootc Duitschc
product ies als S a 11 o Mortal c, B o m-
men o p M o 111 e Carlo, D i ni i t r i K a-
v a in a so ff cn vooral uit de Ufa-toonfilm
Heer schor der Duisternis, waarin
zij dc partnerin van Emil Jannings was.
Anna .Sten, die door deze films in Europa
naam gemaakt had, trok do aandacht van
Samuel Goldwvn, den invloedrijken produ
cer van United Artists en -werd door hem
geëngageerd. Goldwyn had zeer hoogc ver
wachtingen van zijn ontdekking cn hij
stolde haar voorloopig op non-aclivileit, daar
zijn nieuwe aanwinst eerst, dc Engelschc taal
behoorlijk machtig diende tc worden.
Twee jaar had Anna Sten hiervoor 1100-
dig. Gedurende dien tijd deed zij niets dan
ecu flinke som gckls innen cn studcercn.
Een on ander deed dc nieuwsgierigheid
stijgen, doch Goldwyn achtte den tijd nog
niet lijp om Anna met dc gebruikelijke
reclame tc lancccren. De Amcrikaanschc
dagbladpers begon, geheel zonder authen
tieke gegevens, over Anna Sten tc schrijven.
Wie is Anna Sten? Waaróm wordt er zoo
angstvallig over haar gezwegen?
Toen Anna eindelijk ver genoeg gevorderd
was, werd er naar een passend scenario ge
zocht, waarmee cvciiocns zeer veel tijd ver
loren ging cn de reclame-campagne voor do
actrice begon. Goldwyn liet heel Amerika vol
plakken niet onormo affiches, waarop Anna
."Sten was afgebeeld cn waarop slechts tc
lezen stond „This is Anna Slcn
liet succes bleef niet uit. De nieuwsgierig
heid deed een ieder over Anna Sten spreken.
Eindelijk had men een geschikt scenario
voor Goldwyn's ontdekking gevondon. Dc
film zou gebaseerd worden op liet bekende
boek „Nana", van Emilc Zola. Zij oogstte
in Amorika een ongekend succes, zoodat
Anna Sten zich eensklaps tot de meest
vooraanstaande sterren van liet witte doek
kon rekenen.
Zij behoort thans tot dc weinige Europee-
sclic vrouwen, die aan gene zijde van don
Oceaan hun Europceschc succes hebben over
troffen!
Anna Sten zal ook dc hoofdrol vertolken
in Op s t a n d i n g, naar het bekendo werk
van Tolstoi. Haar tegenspeler is Frederic
March, die wij uit tal van films reeds heb
ben loeren kennen. Dc werkzaamheden aan
deze United Artists film, welke door Loet C.
P.arnstijn in ons land uitgebracht zal wor
den cn waarvan dc regie wordt gevoerd door
Bouben Mamoulian, den regisseur dio mot
dc film Koningin Christina de wereldpro
ductie een rijke aanwinst gaf, zijn in vollen
gang. Het is duidelijk dat. do combinatie
Slcn-March-Mamoulian hoogo verwachtin
gen in het leven roept omtrent de nieuwe
rolprent.
Anna Sten In haar eerste Amerikaansche film „Nana",
sier, wiens physieko goslcldhcid hem nu
eenmaal geknipt maakt voor een rol als
deze. Olga Tschcchowa geeft een knappe
uitbeelding van het gecompromitteerde
meisje, dat geweldig intrigeert in dc hoop
haar doel, don schilder tc veroveren op die
manier te bereiken, doch als zij dit als een
onmogelijkheid ziet, schiet zij op Heide
ncck. Niet minder sterk is het spel van
Hikle \on Stolz, als dc vrouw van den
chirurg.
Zooals gezegd, is ook het muzikale ge
deelte van deze film, welke vooral ook uit
munt door dc geestige cn snedige opmerkin
gen tijdens dc dialogen, zéér goed verzorgd,
waarbij vooral vermelding verdient dc goe
de reproductie van de oude Caruso-platen,
waardoor wij weer van den uitstekenden
zang van dezen helaas tc vroeg gestorven
Italiaanschcn zanger kunnen genieten.
Deze film zal, indien zij in Theater Tu
sehinsky niet meer dan één week wordt
geprolongeerd, Vrijdag 30 November a.s. in
het hoofdprogram van City Theater alhier
worden opgenomen, zoodat Amersfoort di
rect na Amsterdam dit mooie cn grootschc
werk zal kunnen gaan zien."
Het nieuwste werk van Paul Hinde
mith onder diens leiding door
„Telef linken' op de plaat
gebracht
De symfonie „Mathis der Maler" van
Ilindcniith is vanaf dc allereerste uitvoe
ring, in Maart van dit jaar tc Berlijn on
der leiding van Wilhelm Furtvviingler, een
groot succes gcbloken. Het stuk is als het
ware door Europa hccngevlogen. Op den
„Tag jungcr Kunst", welke begin Mei te
Duisburg werd gehouden, was deze sym
fonie liet „pièce de resistance". En niet al
leen in DuitschJand, maar ook in ons land
maakten de programma's schielijk plaats
voor deze noviteit. „Mathis der Maler"
ging dezen zomer reeds in Schcvcningen.
door het Residentie-orkest, cn nauwelijks is
het winterseizoen begonnen, of wij kunnen
reeds meerdere uitvoeringen door de stede
lijke orkesten signaleercn: eerst het Rotter-
damsch Philharmoniscli orkest te Rotter
dam (de aclievo Ed. Flipsc brandde na
tuurlijk van ongeduld om dit nieuwe stuk
tc brengen), daarna te Maastricht, onder
leiding van Henri Hermans cn kort gele
den weer bracht Jaap Spaanderman de
laatste Hindemith in Arnhem met dc
A.O.V.
Zulk een algcmcenc belangstelling voor
een noviteit is iets bijzonders; ruim veertig
orkesten in Europa hebben beslag op deze
partituur gelegd cn. ook in New-York is zij
reeds op dc lessenaar verschenen. Dit be
wijst wel, dat Hindemith, die aanvankelijk
gold voor een ras-muzikale wildebras, die
men eigenlijk niet serieus kon nemen, in
de achting van cle officiccle muziekwereld
in dc laatste jaren aanmerkelijk is geste
gen. Booze tongen hebben zelfs beweerd,
dat Hindemith, ziende dat in liet legen
woordige Duitschland de modernisten wei
nig worden gewaardeerd, een flink eind op
zijn geavanceerde schreden is teruggekeerd,
om met dit werk een gooi te doen naar het
publiek, die raak is terecht gekomen. Doch
zij, die dit bericht verspreiden, hebben óf
het werk niet gehoord, of zij kennen het
oeuvre van Hindemith niet, of zij bezitten
meer politiek sarcasme dan muzikaal on
derscheidingsvermogen. Zij, die in den
schijnbaar onberekenbaren Hindemith van
het begin af vertrouwen hebben gehad, die
hem dus gul konden vergeven, dat er wel
eens slordige cn onvoldoend doordachte
werken uit zijn pen vloeiden maar die
pen bleef vloeien, cn dat is een gunstig tec-
ken! zullen in dc symfonie „Mathis der
Maler" met vreugde een meesterwerk er
kennen, waarin dc beste eigenschappen van
dezen componist tot volle ontwikkeling
kwamen, waarin hij een nieuw plan, een
hoogerc graad bereikt.
Alexander Schmullcr, dc begaafde violist,
dio zulk een daadwerkelijke belangstelling
had voor de hedendaagse he muziek, heeft
Ilindcmilh aldus gekarakteriseerd: „Hinde
mith is als een beker, boordevol gevuld
met muziek cn deze pheiiomcnalc muzika
liteit put hij alleen cn uitsluitend uit ligt
wezen der muziek". Wetende, dat het
nieuwste werk van Hindemith geïnspireerd
is op het bekende Isenheimcr Altaar van
Grüncwald, zou men kunnen vermoeden,
dat de componist zijn absoluut-muzikale
tendenzen heeft opzij gezet, en, zij het zij
delings, overgegaan is tot het terrein der
programma-muziek. Niets is echter minder
waar. Deze symfonie is geheel door muzi
kale middelen tot stand gekomen. Dc schil
deringen van Grüncwald hebben dc aan
leiding, den stoot tot dit werk gegeven,
maar iedere programmatische inslag is,
niettegenstaande dc ondcr-titcls („Engclkon-
zert", „Grablegung" cn „Vcrsuchung der
des Heiligen Antonius") aan dit werk vol
komen vreemd. De componist heeft de pic
turale spanningen, welke leven in Grüno-
wald's altaarschilderingen, getransformeerd
in muzikale spanningen. Aan deze sym
fonie ligt de zinvolle gedachte ten grond
slag, welke ook is uitgedrukt in Grünc
wald drieluik, doch de muzikale gestalten,
de thema's, welke met dezo gedachten en
voorstellingen correspondeeren, worden in
hun ontwikkeling niet door buiten-muzi
kale invloeden of overwegingen geleid. Zij
zijn onmiddellijk overgeschakeld in een
zuiver-muzikale denkwereld, in den hoog-
sten vorm van liet muzikale denken: de
polyphonie. Achter Hindeinitli's schijnbaar
zorgelooze „Komponierfreudigkeit" stond
van het begin af een sterk constructieve
geest, die de veelelschende polyhpone vor
men niet ontweek, doch deze juist met het
ware pleizier in het muzikale handwerk,
bij voorkeur beoefende. Hindemith heeft al
schrijvende een grooto vaardigheid bereikt
in het hantecrcn der polyphonc yormen, Ca
non cn fuga. Overal in zijn rijk en dikwijls
ook ongelijkwaardig oeuvre vindt men
hiervan overtuigende bewijzen. Ik denk bij
voorbeeld aan de grootc Passacaglia uit
„Das Marienleben" voor sopraan cn piano
op tekst van Rikke, aan de kolossale ver
schijning van dicnzelfdcn vorm in hot
strijkkwartet opus 32. Zoo is ook het „En-
gelkonzcrt", liet eerste deel van „Mathis der
Maler" een bewonderenswaardig stuk poly
phonie, waarin de typisch Ilindemilhsche
thema's (sterk dynamisch, met vele rhytli-
mischc overbindingen) met een waarlijk
superieure gehoorzaamheid aan dc meest
edele toetsen der muziek, worden gecombi
neerd. Hoe intensiever men zich met dit
interessante muziekstuk bezig houdt, des tc
moeilijker ontkomt men aan dc gedachte,
dat hier een zekere verwantschap spreekt
niet dc kunst van Bruckner. Men zou het
„Engclkonzert" een snelle Bruckner kunnen
noemen, hoe paradoxaal dit aanvankelijk
ook moge klinken.
Tot nu toe gold Hindcmith's liedcrency
clus „Das Marienleben" terecht als zijn
incest, gave, intrinsieke compositie. Na den
stroom van concerten, spielmusikcn etc.,
waaronder zich ongetwijfeld prominente
werken bevinden, vindt I-lindemilh in
„Mathis der Maler" als het ware den geest
van dit 27e opus terug cn schrijft een gran
dioos klankstuk voor het groole, symfoni
sche orkestapparaat, waarin niels gewilds
of geforceerd is aan tc wijzen Hindemith
vindt zelfs den weg tot een gezonde roman
tiek, een andere, waarachtiger dan die,
welke hij vroeger met geweld wilde uit
roeien! cn waarvan iedereen kennis
moet nemen, die belangstelt in de heden-
daagschc muziekproductio in dezo materie
naar do positieve richtlijnen zoekt.
Dc opname van dit nieuwe work is een
moedige daad geweest van do Siemcns-
maalschappij. (Tclofunkcn F. 1017—19).
Dit werk zal niet mogen ontbreken in do
discotheek van den ernstigen gramoroonbe-
zittcr. Hierbij komt nog het voordeel, dat
men een strikt-authentieko vertolking ont
vangt, want dc voortreffolijke Berliner Phil-
harmoniker hebben het. werk gespeeld on
der leiding van den componist.
WOUTER PAAP
„Die Musik", liet officieclc Duitschc
muziekblad, publiceert zoo juist een be
richt, dat Hindemith „kulturpoütisch nicht
tragbar" is verklaard. Als een van de re
denen van dezo plotseling ban-uilspraak
wordt genoemd, dat do componist een gra-
mofoon-opnamc van zijn strijktrio tc zamen
heeft verzorgd mot dc Joodsclic kunstenaars
Goldberg en Feuermann
Het smokkelschip Beredino
door Ir. J. P. Yalkcaia Blouw.
U.tg. N V. De Tijdstroom, Lo
ch cm.
Dit is weer ecus een echt fijn, jongens
boek. Wie de boeken van Volkcma Blouw
kent, weet, dat deze schrijver onze jongens
kent cn een laul spreekt, die wel in hun
smaak moet vallen. In den titel ligt al
reeds iets aantrekkelijks voor ze. liet smok
kelschip, het geeft al dadelijk verschieten
van spanning en avonturen. Twee flinke
knapen, Wil ko en Frangois, komen teg-n
hun zin op dc Beredino. In Antwerpen heb
ben ze elkaar leeren kennen cn samen zijn
zo er op uitgetrokken om fortiVm te maken.
Als parlevinkers doen ze zaken op de
Theems, maar bij 'mist worden ze overvaren
en als zo moer besef van dezo wereld krijgen
bevmden ze zich in volle zee op do Bere
dino op weg naar Amerika, liet drank
smokkelen vinden ze minderwaardig maar
toch vinden ze. op dezo boot hun geluk.
Door een toeval komt dc heer Walsen, een
auto-koning aan boord, iii wiens fabrieken
zij hun toekomst vinden. Maar voor het
zoover i.s, maken ze heel wat mee cn ook
bij den heer Walson loonen ze op orig,-
neele wijze hun bruikbaarheid.
De jongens zullen van dit goed vertelde
verhaal smullen.
Coatje Pink, door Piet Bakker.
Uiig. Schellens en Giltay, Am-
ster da rif.
Voor Cootjc Piiiikj ontslagen kantoorbe
diende, bestaat er geen malaise of crisis.
Dc kwestie is maar je er door te slaan en
Cootje heeft daar een universeel middel
voor: brutaliteit en humbug. Hij geeft zich
u<it voor journalist, dringt zich in op een
EEN UITKOMST VOOR IEDERE
VROUW.
Oriënt Henna Shampooing.
Verft door gewoon wasschen elk haar
in elke gewcnschte tint.
Onschadelijk i 0.60.
JULIANAPLEIN 3.
Amersfoort.
tentoonstelling en zijn fortuin is gemaakt.
Overtu.gd van de waarheid, dat reclaino
liet vliegwiel is van onze verdwaasde we
reld, weet hij niet een zekere virtuositeit de
gocdgcluovigheid dezer ten toon stel lin.gsmcn-
sclicn tc exploiteren. Alleen Mr. van Slog-
teren doorziet hem, maar zijn belang brengt
mee Cootje niet le ontmaskeren. Via een
f.lmschool wordt Pink courantenkoning, zij
"t in miniatuur. Nu vragc men niet of alle
menschcn zulke sukkels zijr.s dal zij gew il-
ligc slachtoffers worden. Men neme liet aan
cn dan kan men zich met dit verhaal best
eqnlge uren amuseoren. Het is niet fijn van
geest, integendeel hel ligt er nog ul d.k op.-
En het is volkomen begrijpelijk, dus Cootje
heeft afgedaan als van Rijknoff bij 't As
phalt komt, want die kar., schrijven: vlot,
vol kruiigo moppen en een fijne zelfironie.
Inderdaad, dat moest Cootje's moester zijn.
Maar dat neemt niet weg, dat Cooljes avon
turen door dc vlotheid vvaarmco ze verteld
zijn, zich toch gretig laten lezen.
Liefde's ouilc lied door Ruby
M. Ayrce. Uitg. J. Philip Kruse-
inan, den Ilaag.
Simonc Wade maakte bij dc Chandlers
kennis met Gilbert Thurston cn met' diens
vriend Ivan Farraday. Zij was een zwerf
ster en had zich in het hoofd gesteld te
trouwen mol een rijk man: liefde vond ze
van ondergeschikt belang. Ongelukkig voor
haar werd ze verliefd op Ivan, die in een
strijkje speelde, terwijl de schatrijke Thur
ston haar tot vrouw begeerde. Liefdo en
rijkdom begonnen den strijd cn dc cynische
Simone moest ondervinden, dat dc eerste
toch het sterkst is Ruby Ayres vertelt dien
strijd op pakkendo wijze terwijl haar uit
beelding van dc personen vol lof is, zoodat
ze ontspann ngsleccluur geeft van dc aller
beste soort.
Het eenzame lichtje, door Isabel
C. Clarke. Uitg. J. Ph.lip Kruscman,
den Haag.
Sydr.,ev Flood wenschte zich aan de
schilderkunst te wijden, maar werd daarin
tegengewerkt door haar moeder, dio haar
dochter liever goed getrouwd zag. Vandaar
Slyncy's drang om vrij te zijn van haar
ouderlijk huis cn zich gchocl te kunnon ge
ven aan haar kunst. Op aanraden van haar
zwager toon<t zij haar work aan Moreton
Cochrane, een buitengewoon goed beoor-
dcclaar, d.o wat in haar ziet cn die hkar
aanraadt mee te gaan naar Italic om daar
te studocrcn. Een huwelijk met Duncan
Turner slaat ze af en Sydney drijft haar
zin door en gaat met de Coehranc's naar
Venetië. Daar geeft ze zich aan haar kunst,
maar leert er tevens do scherpe kanten van
het leven kcrm.en. Clive Cochrane, een
neef van Moreion bezorgt haar groot ver
driet en ook Roma, do vrouw van Moreton
wordt een groote teleurstelling voor liaar.
Tenslotte toont Turner zich de ware vriend.
Haar leven in Venetië is boc'.ent beschreven
en niet zonder spanning volgt men het ver-»
haal.
P. H. 24 antwoordt niet!, door
Hein van Makkum. Uiig. N.V,
De Tijdstroom, Lochcm.
Een goed geslaagd overgangsexamen
zal dc vliegenier Wcnsclacr lielooncn door
zijn zoon Wim en diens vriend Jo mco te
nemen op een nachtvlucht naar Parijs.
Ovorvullen door storm raken zo u'*t de
koers en ten slotte landen zo in Klein Azic.
Geen kleinigheid- Maar dit is pas liet be
gin van het vele wonderlijke, dat ze bele
ven. Ghora, bij wicn ze belanden is een Ma
giër, wiens wondere krachten bijna ge
ëvenaard worden door cle technische
krachten, welke de jongens welen aan te
wenden. Hun wonderbaarlijk verblijf bij
Ghora cn hun aftocht ten slotto zal wel
sterk tot do fantasie der jeugdige lezers
spreken. Want van Makkum's verbeelding
is onvervaard, overschrijdt zelfs het moge
lijke. Maar liij vertelt alles zoo 'spannend,
dat dat wel geen bezwaar zal zijn en wij
vermoeden clan ook, dat dit verhaal wel
zeer in den smaak zal vallen.
Silhouetten tegen de avondlucht.