VAN ST. GOMMAR USSTEDE BIJ LIL1 GREEN H. M. KOENE Jzn. VACANT FILMNIEUWS WINTERSCHE HEIDE WONINGINRICHTING EH KUNSTNIJVERHEIDSARTIKELEN Waaronder ruime keuze: AARDEWERK GLASWERK SMEEDWERK SOLAMASSIVE BYOUTERIEËN Kapstok, divan- en V tafelklccden. Drcs- Handgcweven <J soir- en schoor- j stecnloopers, Kus- I sens. TORENSTRAAT 1 hoek Plantsoen W. Gegroet O Lier, gegroet, gegroet Lierke Ptezierke Nog duizend pluimen op uw hoed! Als je in Lier in VJaandercnland rondwandelt, dan denk je in eens aan dat charmante prentje in Anne Marie, waarop Notaris Pirrocn „in purpclcn frak en siga- rcnassche grijze broek", met schuchtere liand de \ioletjes voorzichtig omklemmend, is uitgetogen om die aan zijn aangebedene te brengen. En dan doet je dat deugd, want in je verbeelding zie je de huisjes en jc ziet de figuur van dien dorpsmensch over liet Marktplein schrijden en met eerbiedigen schroom langs het stadhuis met zijn slanke Belfort overblijfsel van de vroegere Lakenhal en zijn nabije gilde- huizen voorbijgaan. Lier, dagelijks genoemd tijdens,en geteisterd door den oorlog. Lier, waar Felix Timmermans zijn huiselijken baard heeft, waar diens fantasie ongebrei deld haar loop kan hebben door niets ge stoord, integendeel door heel de omgeving, menschen, straten, huizen, kortom door heel de atmosfeer gesteund, gesterkt, ver hevigd. Waar uit diens brein geboren wer den: de onvolprezen uitbundige Pallieter legende en Anne Marie, de Pastoor uit den bloeienden wijngaard en de geschiedenis van Pieter Brenghel en zooveel andere schoone geestclijko en wcrcldschc verhalen. Timmermans, in wien ik, met Dirk Cos- ter, waarachtig niet zooals enkele zijner benijders den clown zie, doch veeleer den toovenaar Van Vlaanderen bewonder. Lier, waar de geest van heel oude tijden zweeft, waar de béguinage is, waar de fon teinen en -waterbekkens verspreid door het stadje als zooveel illustere monumentjes uit aesthctischc tijden nog te bewonderen zijn. Zéker: niet te vergelijken met Brugge, dat dan-ook liet toonbeeld is van de antieke Vlaamsche wonderen en waar vooral de kunst der Middeleeuwen stijlvol is bewaard gebleven. Lier, dat gelijk Felix in den aanvang van een radiolezing opmerkte je niet kunt bereiken per trein, niet per schip, ook niet per tram, neen in Lier kom jc.... per abuis. En voortgaande sprak bij: in Amster dam schreef ik een gedeelte van Anne Marie, doelt het vlotte niet, ik werd daar niet. geïnspireerd, doorvoor moest ik zijn te midden van mijn volk, mijn Lierenaars, die bij alle gelegenheden feesten. Zooveel heili gen, zooveel feesten. Want Lier is een mengeling van ernst en luim, omdat zoo drukte Timmermans het uit het gelegen is tusschcn het on vruchtbare en liet welige land. Levendig herinner ik mij uit dezo radiorede zijn ver baal, hoe onze lieve Heer de beesten kleedden beschilderde en boe ten laatste een varken tje tot I-Icm kwant en zijn nood klaagde, dat het nog naakt liep. Toen sprak het lieve Heerke: jammer alle verf is op, de pensee- len zijn in de Ncthc uitgewasschen en de engelen vliegen met het gerei reeds terug naar den hemel, maar toevallig heb ik nog de krullentang: en in het steertke draaide hij een schooit krollcke. Lier is mot zijn „Pallieter-ommeganck" het folklore-oord hij uitnemendheid door de daden van dien Fclix. Maar vooral: Lier, het stadje van aloude geschiedenis. Daar traden Philips de Het Begijnhof te Lier, zooals Timmermans het teekende voor „Schoon Lier". Schoone en Johanna van Arragon in liet huwelijk, daar vond Christiaan de tweede, Koning van Noorwegen, Denemarken en Zweden een schuilplaats na zijn, verbanning uit zijn land in 1321. Befaamd door zijn bedevaarten naar dc relikwieën van den H. Gommarus is het ook dc geboorteplaats van talrijke kunstschilders (I. Opsomcr), kunstsmeden (L. van Boeckcl), schrijvers, dichters, beiaard virtuozen en feeën op liet kunststramicn. Last but not least moge bier genoemd worden Lodcwijk Zint nier, dc vernuftige horlogemaker van het Belgisch hof, dc ver vaardiger van liet fabelachtige astronomisch uurwerk: de grandioze jubelklok in den Zirnmertoren, heropgebouwd uit dc St. Cor- neliusspits ter eere van de 100-jarige onaf hankelijkheid van België. Geplaatst in den toren van het Vlaamsclt folklore-museum vormt dez%klok cén geheel met de astrono mische studio. Wie dit vertrek betreden heeft en door den deskundige ingewijd is in dc geheimen, wordt met onbegrensden eerbied vervuld voor dc wetenschappelijke kunstvaardigheid, waarmede dit stelsel van aarde, zon, maan, planeten is in elkaar gezet. Doch niet alleen als staal van technische vaardigheid, doch ook voor het aanschou welijk onderwijs is deze combinatie van uurwerk en astronomische wetenschap van zeer grootc importantie, omdat het'een bij kans ongeëvenaard voorbeeld van exact werkend mechanisme vormt. DR. K. A. ROMBACII De danseres gaat een tournée maken Dc vreemdeling in de dansschool van Li- li Green, gevoelt er zich inderdaad een vréémdcling. Want het grootc gebouw, gelegen aan één der voornaamste grachten der hoofdstad, is een ware doolhof van gangen, trappen en zalen. Men wordt er zelfs met dc vriende lijke hulp van Green's lcerlingctjes, die in hun blauwe rokbroekjes sportief rondloo- pen ternauwernood wegwijs. U gaat maar rechtuit, dan de trap op, linksom, nóg een trap op en danlicht nij een toekomstig danseresje in, en U vindt bet wel. ïk heb 't gevonden. De ruime ontvangkamer van de directrice van het instituut. Het vertrek met zijn gc- bcitstcn vloer, wekt den indruk van sober heid. Aan de wanden oen enkel schilderij. Schepping van een Tsjechische vriendin. Een antieke bank met wat Leerdam's glas- •vevk staat voor een raam. En in den rechter ïoek wacht een glanzende vleugel. Lili Green koint binnen. Evenals de jongemeisjes, die ik zooeven gezien heb, „in uniform." Haar gang, die rustig en behccrscht is, verraadt al dade lijk bet métier. Zij loopt harmonisch elastisch. Ik kijk liaar na wannncr zij opgestaan is om mij cone, in teekc- ning gebrachte, dans te tooncn. Het is bijna ongelooflijk, maar er wordt ook gedanst op het papier! De danseres ziet cr moe uit. Lesgeven, vertelt ze, maakt moe. Ze strijkt even niet liaar hand langs de oogen. En dan komt cr nfi nog bij, dat ik be zig ben een groote tournéé te arrangccron Dat kost héél wat hoofdbrekens. Het is voor enkele voorstellingen noodig om kleine kine deren dreumissen eigenlijk, die,zonderde illusie te breken, voor Kleinduimje kunnen j spelen! op te leiden, en dat valt niet mee. Maar aardig en dankbaar werken met die jonge virtuozen, is het in elk geval! En dan komt dc kunstenares op haar eigen jeugd. Veel valt cr niet over te verbalen! Ge boren ben ik in Londen. Mijn vader was een Schot. Vandaar liet Engclsche timbre in mij naam. Wc vertrokken al vroeg naar West-Indic, en daar, in Paramaribo, werd ik grootgebracht. Op een plantage, temid- j den van vrijheid, licht en lucht! Daar dans- le ik alop mijn manier natuurlijk. Maar bestemd werd ik toch voor de muziek. Mijn ouders hadden uitgemaakt, dat ik pia niste zou worden, en ikzèlfbad er we' liefhebberij in. Toen ik veertien jaar oud was, gingen we naar Holland, en ik werd leerling van bet Ilaagsclie Conservatorium. Het léék me op den duur echter niet. Ik zag weinig toekomst in de Kunst, die ik be oefende, en ik wist, dat ik later voor mezelf DECEMBER; FEESTMAAND te zorgen had. En daarenboven: het dansen trok me hoc langer boe meer aan. Ik woon de een voorstelling bij van Duncan, en dat trof me. Een oud verlangen werd wakker in me. Tóen zag ik duidelijk, dat wérkelijk be stond wat ik al lang vermoed, en zelf ook wel geprobeerd, had: de ziel uiten op gansch andore, dan de gangnbare, wijzen. Ik schreef een ballct-pantomine, en ging naar Engeland om deze aan den man te brengen. Hetgeen mij helaas niet gelukt is. Een vol jaar ben ik cr rneo doende geweest, en toen keerde ik, wat ontmoedigd, weer naar Holland terug. Ik werd als actrice geëngageerd bij Eduard Verkade, en speelde in die dagen o.a. Ophelia in Hamlet. Maar het woelde in me. Het grootc voorbeeld van Isadora Duncan kon ik niet vergeten. En voor den tweeden maal trachtte ik aan gene zijde der Noordzee een geluk te veroveren. In Londen vormde ik con ballet cn trad cr in bet Palladium onder Bussischc naam op. Mijne krachten baalde ik van dc -ver schillende balletscholen, en weldra zag ik, dat mijn dansers cn danseresjes méér konden dan ik. Een prikkel om zelf hard te studec- ren en mij dc ballettechniek tot in de perfec tie eigen te maken, liet werden vier jaren van hard werken. Ik keerde op een goeden «lag terug, en maakte als danseres een tour née door ons land. Opnieuw kreeg ik em plooi bij Vcrkadc. Als tooncelspcclster. cn als solo-danseres. Van 't laatste kwam echter niet bijster vcci, cn van 'I eerste evenmin. Ik vestigde in den Haag een dansschool, en werkte daar geruimen tijd met wisselend succes. Maar ook daar zou het geen blijvende woonstede worden. Ik ging dc grenzen over. cn zwierf, dansend, door ParijsBer lijn LondenTsjcchoslowakei. Tot dat ik in Amsterdam belandde, waar ik tot nu toe gebleven ben, en mij geheel aan mijn, om liet zoo eens tc noemen, dansopvoedkim- dige taak wijd. Wat dc opvattingen van mijn kunst be treft? Wat zal ik U daarvan zeggen, liet is zeer eenvoudig, maar dc eenvoudigste din gen zijn soms liet moeilijkst onder woorden Ie brengen. Ik dans. wal dc technische zijde aangaat, vrij, met als ondergrond bet prin cipe van 'l Russische ballet. Mijn systeem is: dans wat jc voeltmaak ais liet ware je ziel aanschouwelijk in standen cn bewe gingen. En dit is dan ecne artistieke vervol making van datgene wat ieder mensch zijn hééle leven lang doet: zijn lichamelijk be wegen tot spiegel zijner innerlijke gesteld heid kan maken. Lill Green, die over tien minuten alweer voor haar „klas" moet staan, vertelt nog verder. Zij maakt het verschil helder tus schcn liaar opvattingen on die van wijlen Anna Pavlova, dc kunstenares, die zij zoo'n groote vereering lieeft toegedragen. Pav lova was een „teendanseres", en ik ben dat niet, cn voor haar was de zuivere techniek van 't Russische ballet ook meer hoofdzaak dan voor mij. De danseres staat op Haar tijd is als een legkaart cn anderen wachten. Zij gaat mij voor naar de deur. Ik zie haar lichten tred en onwillekeurig denk ik aan dat beroemde Fransche grafschrift: O lerre nc pèsc pas sur ellc, elle a pesc si pcu sur toi. HANS P. VAN DEN AARDWEG LILI GREEN. JOHANNA VAN ORLEANS Een U.F.A.-verfilming De U.F.A. zal in liet Kader van liaar pro ductie-programma van dit jaar een groote geluidsfilm draaien van bet. leven cn ster ven van Jeanne d'Arc. liet manuscript voor deze nieuwe, groote film Jolia n n a v a n Orleans schrijft, vrij naar dc geschiede nis, Gerhard Menzel. Dc regie voert Gustav Ucicky. Voor de rol van Jeanne d'Arc werd Angela Salokkcr van liet Staatstheater tc Munchen geëngageerd. GOLDDIGGERS VAN 1935 Een grootsclic show van de Warner Bros Gloria Stuart, Adolnlie Mcnjou cn Glenda Farrell zijn dc jongste aanwinsten voor de spelerslijst van Golddiggers van 1935, do showfilm, welke thans bij Warner Bros in productie is. Busbv Berkeley lieeft de regie in handen, zoowel van de dialoog als van de balletten. l)c overige spelers zijn o.a. Dick Powell, Frank Mcllugli, Ilugh Herbert, Winifred Shaw cn Dorothy Dare. Natuurlijk ontbreken dc ruim 300 beauties van Busby Berkeley's ensemble niet. Gold- diggers van 1935 is gebaseerd op een origi neel verhaal van Robert Lord en Peter Mil ne. terwijl de filmversie werd verzorgd door Mr. Milne met medewerking van Manuel Seff, Harrv Warren en A1 Dubin, welbe kend bij de Warner Rros-films, verzorgen het musicnlc gedeelte NIEUWE KORTE KLUCHT DER U.F.A. De U.F.A. lieeft bet plan. om naar de comedic van Molière De ingebeelde zieke, een korte klucht te vervaardigen, ;etitcld „Der cingcbildcte Kranke". POLICE ESCORT Warner Eros zal het werk verfilmen Dc filmrechten van Police escort:, een story van Richard Lisle cn Martin Moo- ncy, zijn aangekocht door Warner Bros. Mooncy is de. schrijver van Speciale agent waarvan dc filmrechten ecnige maanden geleden eveneens door Warner werden gekocht. James Cagney en Pbil Regan zouden dc twee voornaamste rollen tc spelen krijgen in „Police Escort", waar van de karakters het avontuurlijke leven schilderen v&n twee motorrijders. Phil Regan, oen vroegere agent van poli tie tc New York cn later een populaire ra dio-zanger, i§ thans onder contract bij War ner Bros. ERIC VON STROHEIM NAAR PARIJS Stroheim heeft laten weten in het begin van het volgende jaar naar Frankrijk te komen om dc hoofdrol te vervullen in een film, die Gréville wil maken cn Mar ch a n d d'amour zal hectcn. Het wordt Jc geschiedenis van een groot cineast. Bar cn vuig liggen nu dc heidevlakten onder den grijzen winterhemel. Een B»a- bantsch ven droomt stil tusschcn de bruine wallen, cn nevelgrijs, lloogc Yeluvvscbe heideheuvels beffen zich tusschcn de zand verstuivingen cn Achterhoekscho bruine vlakten steken af tegen bet blijvend groen der denncbosschcn aan don rand. Niet naar een van deze gebieden bracht mij een late Novembermiddag, maar naar liet Fricsche heidegebied, den mccstcn in land en pro- vincie meer van vroeger en nu als „de arme Prieschc heide" uit krant cn geschrift dan uit eigen aanschouwing bekend. Wie aan do heiden denkt, denkt meer aan Drenthe cn Gelderland, aan Brabant ook wel en aan Overijssel, denkt aan de door de ontgin ningen steeds meer inkrimpende gebieden, waar hier cn daar nog een eenzame sche per met zijn kudde zwerft door het woest o gebied, waar de wulp zijn fluit nog laat klinken, dc korhaan roept in den voor jaarstijd; waar de vacant legangn- vooral in Augustus als dc beide bloeit, zijn vreug den zoekt cn zijn tenten opslaat. Maar ook Friesland beeft zijn beiden nog en zal ze hopelijk lot in lengte van dagen behouden. En waarlijk niet als „arme Fric sche beide" alleen, waar Ds. J. A. Yisseher indertijd zijn pionierswerk begon en waar in dc noodlijdende gebieden van Draelit- ster-compagnio en Iloutigchage zijn arbeid zooveel zegen bracht, waar nóg wel nood geleden wordt trouwens en gebrek gekend en leniging gevraagd. Maar niet daarover heb ik bier te spre ken: dat moet ik aan andoren overlaten, de natuur is ons terrein. En ook cn juist als natuurgebied is de Fricsche heide van veel belang, zooals ik wist van lente- en zomer dagen, zooals ik vermoedde cn constateerdo ook op een grijzen winterdag of laten herfstdag als ge wilt. Nog was in do bosschen, de prachtige bosschcn van Bcctstcrzvvaag cn 01 terterp bet felle bonte gloeien van dc herfstkleu ren niet vervaald, verdoft, nog brandden tinten van bruin cn rood tegen liet bronzen groen van het mos cn het donker van do dennen. En verderop naar liet zuiden in do richting Hcrnrik cn Wijnjotcrp lag langs den weg de lioogc heide, wijd en groolsch als een prachtig brok woeste schoonheid onder den grijzen, aan dc kimmen even oplichtende» hemel. Alle bloei was ver schrompeld natuurlijk, alle tooi vergaap. Maar juist nu, juist zoo was dc beide prach tig, was zij immers zichzelf, werd zij niet gezocht om liaar tijdelijke tooisels, maar kon zij alleen bewonderd worden om baar ware wezen, dat wijdheid en woestheid, grootschhcid cn ongereptheid is. 't Was een vreugde iücr even af tc stap pen cn een eind weegs dwars door dc heide te gaan, opgenomen in liaar sfeer, genietend van haar schoonheid, 't Was een vreugde ook te mogen bcdonken dat deze heide cr nog was, waar zooveel, zoo geweldig veel van wilde oorspronkelijke schoonheid juist dc laatste jaren door dc werkverschaffingen in Friesland en elders van heide cn moeras en plasscngebied 'verdwenen is. Maar hier was dc heide dan toch nog, die er ook blij- vcn moet cn daarginds waar liet kerkje van Diiiirswoiidc zich afteekent tegen den oos* tclijken horizon, liggen do bruine velden eveneens en bij Sicgenvoudc cn bij Elsloo cn op enkele andere plaatsen. Het is weinig bij vroeger, bij tien, twintig jaren geleden nog vergeleken, maar liet is toch nog be hoorlijk wat cn bet beeft gelukkig voor e.en deel zijn karakter van wijdheid, dat bij liet lichte heuvellandschap behoort, niet ver loren: liet zijn nog flinke uitgestrekte stukken, die ik herhaal bet tot eiken prijs behouden moeten blijven, omdat zij een onmisbaar deel van Frieslands karak teristieke cn zeer veelzijdige schoonheid vormen. En zooals bier in Friesland, zoo liggen zij ook elders, in de andere provincies, die ik noemde of niet noemde, bedreigd, bezocht beschermd, genegeerd, geminacht vroeger, zeldzamer geworden, maar daardoor des tc waardevoller, als kostelijke dcclcn van mooi Nederland. A. L. B. NIEUWE SILLY SYMPHONIES Een voortzetting der pro ducties van Walt Disney Walt Disney, dc producer van de beroem de kleurenfilmpjcs dc z.g. Silly Sym phonies, die ook liicr tc lande mei zeer veel bijval worden vertoond, heeft onlangs wederom een nieuwe serie aan deze „Hoofd nummers in 1 acte" zooals men ze reeds noemde toegevoegd. Het enorme succes van het filmpje Three little Pigs is aanleiding geworden tot een soort vervolg „Roodkapje" waarin dezelfde drie varken tjes en dezelfde wolf wederom een hoofd rol spel. Ook liet motief, liet bekende wijsje „Who 's afraid of tbc big bad wolf" is weer in dit nieuwe Disney-product ver werkt. De Tweede Silly Symphonic is The gr a shopper and the ants (gein- spircerd op de bekende fabel „De sprink haan en do micron" van La Fontaine), ge volgd door Funny little b u n n i e s, The f 1 v i n g mouse en een serie nieuwe Mickev-Mousc-films, die naar reeds ge meld in de toekomst eveneens zullen worden gekleurd in Technicolour, het pro cédé. dat meer en meer wordt aangewend. Zooals alle voorgaande teekenfilms van Walt Disney zullen ook deze nieuwe ..shorts" van United Artists door Loet C. Barnstijn in ons land worden geïntrodu ceerd.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1934 | | pagina 13