VROUWEN EN KINDEREN IN RUSLAND RQGISTERIJ „DE GAPER" LETTERKUNDIGE KRONIEK TREKDRIFT Ethiek en praktijk gaan samen, zoowel in het huwelijk als in de opvoeding Do vrouw! En liet huwelijk. Omdat 1 ict do West-Europcesclic vrouwen hot meeste zal intcresseéren. Niet omdat hot de Russische vrouw liet meeste aan het hart gaat. Zooals op ieder gebied, zoo ook hier: in de Sovjet-Unie vindt men an dere zaken belangrijk dan in het oude Europa. En tot die zaken behoort het hu welijk. Was is een huwelijk in Rusland? Een zuiver persoonlijke aangelegenheid in de allereerste plaats waarmede de staat maar zeer betrekkelijk te maken heeft. Ver- Ier kan riicn het Russische huwelijk het beste kennen lecren door na te gaan wat het niet is. Geen levensdoel voor de groptc meerderheid der Russische meisjes, geen hechte hand tusschen twee mensehen voor het leven, geen ongelijkwaardige verhou ding tusschen man en vrouw en geen moei lijkheden hij het uit elkaar gaan. Kortom een huwelijk in Rusland is een zuiver juri dische overeenkomst zonder meer, die op houdt te bestaan zoodra één of beide par tijen bezwaar maakt tegen het verder voort bestaan daarvan en waaruit een uiterst ge ring aantal verbintenissen voortvloeien. Geen verplichting van de vrouw om de man te gehoorzamen, of hem te volgen waar hij gaat, of om zijn toestemming te vragen wanneer zij een betrekking wcnscht te aan vaarden, geen verplichting om bij hem te wonen, ja zelfs geen verplichting om zijn naam te dragen. Tegenover die vrijheden slaan echter andere verplichtingen. De vrouw moet, zoo zijzelve een betrekking hoeft en baar man werkloos is of onge schikt is geworden tot het verrichten van arbeid, hem ondersteunen. Zij moot even eens bijdragen in de onderhoudskosten van de kinderen zoo die haar bij een scheiding niet zijn toegewezen, kortom zij heeft do vrijheden van den man verkregen, maar ook de verplichtingen. Een huwelijk in Rusland geschiedt op 'den grondslag der gelijkbercchtighcid. Man en vrouw zijn volkomen vrij, ook wanneer zij in den echt verbonden zijn. De vrouw is economisch en juridisch gelijkwaardig aan den man. De reden van deze hervorming van het huwelijksrecht? Ilier treft men zooals op zoo veel ge bieden van sociaal en cultureel leven in Rusland, wederom een dooreen mengeling van othisclic en practise he motieven, de uitkomst is een vrucht van ideelc en za kelijke krachten. Men wilde de vrouw vrij maken. Zeker. Maar daarbij zat misschien nog veel ernstiger de wil voor om de vrouw op tc cisehen voor den arbeid. Waar zoo veel werk te doen stond kwam men niet toe niet de mannenhanden, daar moesten de vrouwen inedehelpcn. En in alle beroepen zijn zij terecht gekomen. Wij komen er la ter op terug.- Maar -omdat ^zij werken moest werd haa.r-.de. Vrijheid gegeven om zonder de toestemming van haar man een betrek king te aanvaarden, om zijn huis te verla ten indien haar ..bezigheden dat met zich mede brengen, gaf men haar de gemakke lijke procedure om van een man af tc ko men. Het Russische huwelijk is de vrucht tv an een koelverstandige overweging, in welks kader liet pastte om geen onder- scheid te maken tusschen ingeschreven en niet ingeschreven geregistreerde en niet geregistreerde huwelijken) waarbij het een consequentie was die aanvaard moest wor den dat er absoluut geen onderscheid werd gemaakt tusschen kinderen geboren uit een geregistreerd huwelijk of uit een vrije samenleving. De verplichtingen der ouders zijn er niets minder om of zij zich hebben laten inschrijven bij dc burgerlijke stand (Sags) of niet. Zooals ook de verplichtin gen der cchtclciden ten opzichte van elkaar niet verschillen of zij ingeschreven zijn, ja of een. De formaliteit voor het scheiden is even eenvoudig als voor het trouwen. En beide partijen kunnen zonder meer we- drom trouwn, zonder een dag te wachten, Nuchter. Zakelijk. Practiscli. En de liefde dan? Men zou het sovjethuwelijk kunnen voor stellen als een zeer rationecle aangelegen heid, waar de liefde weinig mee te maken heeft en men zou kunnen beweren, dat een Russisch huwelijk integendeel alles van de romantiek, van de liefde hebben moet en geen enkele formaliteit romantiek poogt er bij te sleepen. Beide opvattingen zijn ver keerd, omdat niet alleen een huwelijk in Rusland iets anders zeggen wil als in Euro pa, maar omdat ook „hefde"' in Rusland heel wat anders is als in Europa. Vooraf dient men vast te stellen, dat een sovjet huwelijk met sovjet-lifde theoretisch even volkomen is als ieder ander hu welijk. (Even onvolkomen kan men dcsgc wenscht natuurlijk ook zeggen!) Maar wet ten worden nu eenmaal niet gemaakt voor de besten onder ons, maar voor de slecht sten. En daarom Iaat het sovjet recht heel wat meer ruimte voor misbruik over als het Europeesche. Voordat men dus de Rus sische regeling ondoordacht te hartelijk loc- juicht, bedenke men. dat zij eigenlijk alleen geschikt is voor bijzonder hoogstaanden en dat zija de menschen, ook in Rusland, nog lang niet. Do liefde. In Rusland kent men maar één doel en 'dat is h£t Vijfjarenplan. Wij zeggen Vijfjarenplan. Eigenlijk zou den wij moeten zeggen: communisme. Maai het Is duidelijker te zeggen Vijfjarenplan, omdat rnen dan weet, dat men in Rusland slechts als direct doel kent de verwezenlij king van een plan dat tot doel heeft de ma terieel© welstand der arbeiders tc verhoo- gen. Men begrijpt dan heter (lat men wel eens schamper zegt: Communisme is Vijf jarenplan! Aan dit doel dienen alle krachten onder worpen te worden. Dat wil zeggen: iedere Drijfveer tot menschelijk handelen dient te werken in dc richting van het: „Inhalen en voorbijstreven'' van Europa op econo misch gebied. Men kent dus in Rusland geen ander le .vensdoel, althans men mag het niet ken nen. Kunst? Goed, maar dan in dienst van het Vijfjarenplan. Dicht zooveel als uwe inspiratie het toestaat, 'maar stel uw werk in dienst van den opbouw. Schrijf roman* en tooneclstukken, maar kies geen andere onderwerpen dan die welke het proletariaat bij hun strijd helpen. Voer dc koelakken feu sabotecrenden ten tooneel en laat ze liun gerechte straf, niet ontgaan door het ingrij pen van de sympathiek voor te stollen GPOc. Alle kunst' is tendenzkunst. Andere kunstuitingen vvorden niet getolereerd. Zijt ge wetenschappelijk onderzoeker door dien drang naar weten, die sommigen van ons zoo iicftig bezielt, uitstekend, maar slechts in dienst vim het Vijfjarenplan-. Verder speculeert men op eerzucht, angst kortom alle momenten der menschclijkc ziel, die iets ten voordeele van het-Vijfjaren plan kunnen le voorschijn brengen, worden geëxploiteerd. Daarom bestaat in Rusland ook geen allcsverzeiigondc liefde meer. Ei beslaat slechts een liefde, naast en door en vermengd eli krachtgevend aan den wil lot verwezenlijking van het communisme. Tendenzlicfde. Nooit kan de liefde de eerste plaats in nemen, evenmin als dat dc drang tot uiten van kunst kan zijn. Zij bestaat niet wan neer zij niet is opgedragen en geofferd aan den opbouw. Zoo is in Rusland ieder leven doortrokken van den zuurdesem van het communisme, of heter van de planmatige productie. Dat maakt dat wij zoo zelden kunnen aanvaarden en verwerpen, maar bijna slccds voor de keus staan om het nieuwe 1c aanvaarden inèt het communis tische hijsmaakje, of het tc verwerpen om der wille van dien communistische» noot, zonder welke wij ons het nieuwe niet zou den kunnen voorstellen. Dat maakt ook dat wij ons zoo dikwijls verbazen over dc eenstemmigheid, do pro- grammaligheid van het sovjetleven, met haar gereglementeerde en voorgeschreven emoties, waar voor geen ander leven plaats is als voor het van bovenaf gedecreteerde. Sterk is dat le voelen bij liet beschouwen van de functie van de Russische vrouw. De jeugd neemt in Sovjet-Rusland een heelc belangrijke plaats in. De jeugd van thans zal immers te beslissen hebben ever dc toekomst van het voormalige czarenrijk. Dat is iels anders dan een variatie op het „Wie dc jeugd heeft, heeft dc toekomst." Het gaat hier niet simpel 0111 het laten voortleven van een zekere levensbeschou wing. In Rusland is dc zaak dieper. Het gaat hier om het behoud van een sociaal- economisch politiek systeem, dat diame traal in tegenstelling is met alle tot nog toe bestaande systemen. Dc ouderen, wel zij hebben het kapitalisme nog gekend en voor hen heeft het geheele pogen in Rusland nog veel van experiment. Zooals het dat ook in grootc mate voor den toeschouwer is. Meer dere malen betrapt men zich op de gedachte dat alles wat daar gebeurt niets anders dan een tooneelspcl is en men verwacht dat ieder oogenblik do acteurs liun masker zul len laten vallen en zichzelf vvorden, tol men wederom heeft gerealiseerd dat. dit wel wis en waarachtig het werkelijke Jcven is. Voor grootc groepen van ouderen bestaat daar om misschien nog wel de mogelijkheid van een „terug". Voor dc jongeren bestaat die mogelijkheid niet 'nicer. Daar zijn nog scha keeringen mogelijk. Daar is wel sprake van links en rechts, maar dat wil zeggen als variaties op een bestaand systeem. Het sys teem zelf is voor hen een orde geworden, tot welke verstoring zij zich niet spoedig zullen opmaken. Daarvoor zijn de grond slagen van deze orde tc langdurig en hevig in hunne hersenen geprent. En daardoor zien wij het volgende merkwaardige schouwspel. Oudoren die zelf allerminst overtuigde communisten zijn, zien hun kin- deren opgroeien lot bewuste, althans quasi- bewuste proletariërs. Een oud-dirccteur van een zeepfabriek, die thans een onderge schikte functie in het bedrijfsleven ver vult heeft een tienjarige zoon. „Aljosclia", zegt dc vader, ,,jc moet lezen cn lecren, je wilt toch een knappe man vvorden. Zou jc niet ingenieur «willen wor den"? „Neen", verklaart de zoon met beslistheid, „ik wil proletariër vvorden. Waarvoor is het goed otn te kunnen lezen. Ik wil arbei der vvorden cn geen ingenieur". O, ik hecht aan zulke uitlatingen geen ontzaggelijke waarde. Ik weet dat de kin derlijke idealen allerminst de levensbe schouwing van de toekomst in haar kiem draagt. Maar deze opvatting is merkwaardig. Omdat het jonge kind een ideaal heeft dal volkomen in tegenstel ling staat tot de idealen die andere kin deren van dien leeftijd hebben. Deze jongen wil geen tramconducteur vvor den, geen machinist en geen vodden raper. Hij wil proletariër vvorden. Dat is <le vrucht van eon streng tendentieuze op voeding. Velesovjet-kinderen willen Rood- armist worden. Dat mag niemand verba zen. Maar dat Zij proletariër worden, willen is symptomatisch voor liet russischc opvoe dingssysteem, dat communisten kweekt voor dc toekomst. Communisten die het bolsjewistische imperium zullen moeten schragen, ja waarvan dc levensvatbaarheid van dit machtige lijk afhangt. Daarom staat de opvoeding der sovjet jeugd in het middelpunt van de belangstelling. Daarom eischt dc staat deze kinderen voor zich op, teneinde ze van den aanvang at de bolsje wistische beginselen in tc prenten. Door middel van een ingenieus uitgevonden op voedingssysteem, dat allo eigenschappen waarop dc sovjetstaat gebaseerd is moet aanleeren. Dat is gemeenschapsgevoel en trouw aan de bolsjewistische beginselen. I-Iet laatste is het belangrijkste en het wordt bereikt door een streng eenzijdige scho ling, die geheel en al berekend is op het inhameren van marxistische doctrines. Waarvan het hoofddoel niet is het ontwik kelen van het zelfstandige, critischc den ken maar het doen naprevelen van marx istische dogmas cn beginselen. Het vormt een onderdeel van dc machtige propagan da die in Rusland op ieder gebied gevoerd w ordt teneinde dc bolsjewistische geest, aan te kweeken. „Een leider, heelt eens iemand gezegd, moet. noch te lui, noch to hoog stand wezen, gïm zijn ideeën met tergende regelmaat zijn volgelingen voor tc houden. Men is in Rusland noch te lui, noch le hoogstaand. I In. JULIANAPLEIN 3. Amersfoort. EEN UITKOMST VOOR IEDERE VROUW. Oriënt Henna Shampooing. Verft door gewoon wasschen elk haar in elke gcwenschte tint. Onschadelijk f 0.60. Hot Leven op Aarde, door J. Slïyicrhoff. (Rotterdam, Nijgh cn Van Ditmar, 193i). liet nieuwe bock van Slauerhoff speelt wederom in China. Is het toevallig, dat de ze auteur altijd opnieuw China ontmoet? Neen, China is voor den kunstenaar Slauer hoff een noodzakelijkheid. Ziehier een le vende bevestiging der waarheid, dat er een onmiskenbare .'samenhang bestaat tusschen dc ziel van cen-rpensch cn haar omgeving. Voor hem, die dë uitdrukking van eigen zic- leleven gewaar wordt, in de wereld die hem omringt, is de levensbedocling vervuld; do wereld verzinnebeeldt zijn innerlijk. Dit is bij Slauerhoff in dit hoek het geval. Toen hij China vóór zich zag, heeft hij zichzelf in het golaat gekeken. Het verhaal is bij Slauerhoff slechts een vorm. Dc dramatische gebeurtenissen, waar het boek vol van is, zijn niets anders dan de grillige levenswoekeringen, die zich uit het landschap dat hij beschrijft en de men schen die hij beschrijft ontwikkelen. De sfeer cn de menschen hadden zich ook lot andere vcrhaalswoékeringen kunnen ont wikkelen zonderdat liet wezen van het pro zagedicht dat ons in „Het Leven op Aarde" gegeven wordt, zou zijn veranderd. Wat is dan dut China, waarover Slauer hoff schrijft? Het is de steenharde oer-vvc- rcld, hard, en leeg en onmetelijk. En daarin hel spontaan-verslonscndc, vanzelf genie tende cn vanzelf wreedaardige leven. Een ontzaglijk monster, dat bezig is tc verte len, maar het verteriugsproces duurt eeu wig, omdat het monster een wezen zonder grenzen is. Deze indruk vormt dc syntheso van al wat ons in „Het Leven op Aarde" verteld wordt over de lotgevallen van den Europeaan, die in het Cliinccsclie leven ge plaatst is, en die wordt opgenomen in het Chincesch avontuur. Hij vormt dc synthe se van helleen wij vernemen omtrent opium-schiiivcrijeii, omtrent tie schelmstre ken van den Chinees Ilsioc, omtrent do langzame verwording der Europeesche of ficieren in de concessies, omtrent burger oorlogen en handel in kinderen, omtrent de vruchteloosheid van nijveren ijver, als wij in hel Chinfeèsche horlogcmakertje Tsju aanschouwen. Dc landschapsbeschrij vingen, weker «recele observatie.niet verhin dert, dat wij ze als oen reeks van droomvisi oenen voor den geest krijgen, vormen do kern van dit geschrift. Men zou „Het Leven op Aarde" kunnen noemen, een landschaps beschrijving, die is'geworden tot verhaal. De voornaamste vraag, die wij ons bij de bcoovüecling vAii dit hoek tc stellen hebben, is de vraag, op welke wijze hot den auteur Slauerhoff en de geestesgcsteld- hcicL-Slauerlioff, die deze schrijver als een geur in zich draagt, vertegenwoordigt. Slauerhoff is een figuur, die met het le ven had afgerekend, eer luj niet het leven begon. Zijn paradoxale bclcckcnis ia hierin gelegen, dat hij gestalte geeft aan een voor-herinnering, dat hij het ir-reëele maakt tot realiteit. Een gezegde van Hsioe, dat in het hoek voorkomt, geeft den in houd weer van des schrijvers verwezenlijk te gedachten, llsioe zegt van Lao Tze, dat deze jnensch zijn heele leven lang wachtte, totdat hij eindelijk inzag, dat het niets was, waarop hij wachten bleef. Dit heele leven is Voor Slauerhoff een schijngestalte. Dat er verraad is cn leed, hij aanvaardt het als eén terstond toegegc ven omstandigheid; het is toch allemaal immers schuim en asch. En tóch: dringt dat leven naar verbeel ding. Waar vindt Slauerhoff een verbecl- dingsknns, die deze negatieve, bij voorbaat verloren wereld gestalte geeft" 11 ij gaat zwerven. Maar zijn zwerflust verschilt van den drang van alle andere zwervers op de wereld. Hij zwerft, niet om zich te verliezen, maar om een gestalte, oen levenshouding te vinden. Zegt hij niet zelf in zijn hoek, wanneer hij de loodsen op dc grooto ChineesGhc rivieren beschrijft, dat hij hen benijdt, omdat ze uitvaren naar dc wijde, lokkende zee, maar telkens terug komen lot bet vaste punt van uitgang? Zijn kunstenaarschap is in strijd met zijn levensgevoel. Zijn levensgevoel brengt hem besef van de betrekkelijkheid, de niets waardigheid van alle dingen, zijn kunste naarschap dc noodzaak alles to verbeelden, tot leven te wekken. Nu vindt hij China. China dat, in zijn vertering, eeuwig blijft bestaan, China, waarin alle rcaliteitsficties, waar wij in hot Westen aan hechten, zijn opgeheven, maar dat tegelijkertijd onver nietigbaar is. Het wordt dc levens-ontdek king van den leven-ontkennenden mensen. Het is een dwaling, dat de wijze van uit beelding, die een schrijver eigen is, zou zijn los te maken van zijn levensgrond. De aard van plastisch-verbecldcn hangt sa men tot een korte, karakteristiek van zijn levensovertuiging van ieder auteur. Een schrijver als Slauerhoff vormt zijn plastiek niet door verzorging zijner impressies maar door intuïtie. Hij vormt de sprekende tc genslelling van het impressionisme. Tri het kleinste beschrijvingsdctail spreekt zijn kosmische gerichtheid. En omdat het in mijne bedoeling lag, het laatet-verschenen hoek van Sleuerhoff als aanleiding te ne men tot een kort karakteristiek van zijn schrijversfiguur, zou ik gaarne deze laatsto opmerking iets uitbreiden, cn mijne stelling bjewijzen door een citaat. De ik-figuur uit het hoek zit, in den nacht, op een schip ie staren naar de Chi- ncesche omgeving, waarin hij zich bevindt: „Nacht, zwaarheet en sterreloos over land en zee.'Dc lucht, volgezogen met een hitte die zij nergens aan af kan staan, aan het geblakerde land niet, aan de zee niet, met Waarom zoo ver? Behalve de weinige soorten, die wij onze standvogels noemen, komt ii:« den herfst de heele vogelwereld in beweging van 't noor den naar 't zuiden. Bij vele vogels in groote haast, bij andere langzaam, aan, met ruist- poozen. Nadat in Augustus dp gierzwaluw, de ooievaar en ,,'t Wordt tijd". do wielewaal den trektijd hebben ingezet, ondanks den overvloed van mugjes en vliegjes in de lucht, van kikkers cn sala manders iu 't. water en van spinnetjes, rupsjes cn kevertjes op den grond, komen in September de kleine acherpbekkige zan gertjes in beweging met nachtegaal, koe koek, vrouwelijken boekvink cn zwaluwen, de jonge vogels eerder dan de. oudere. Merkwaardig is, dat dc trek niet direct naar 't zuiden gaat, de meeste vogels ver plaatsen zich eerst naar onze westkust om daar nog een tijdje voedsel in de duin streek te zoeken. Half October gaan allen zuidwaarts met eenden ganzen, roeken, kauwtjes en reus achtige zwermen spreeuwen, gewoonlijk vergezeld door buizenden, boschuilen, rans uilen en enkele slechtvalken, die onder weg menigen zwakkeren trekker weten te slaan. Kop van den slechtvalk, den lellen roover. Dc meeste soorten vliegen in grootere of kleinere troepen, andere paarsgewijs. De brui asgrauwe wilde gans vliegt in troepjes De wilde ganzen in V-vorm zijn rietgan zen. Zoo troep. Vele vogels trokken bij voorkeur 's nachts. Ieder in 't land achter den IJsel kent het nachtelijk getrompet der kraan vogels en dc schoone muziek der wulpen. Ondanks dc geweldige verliezen op deze reizen blijft de trekdrift bestaan. Twéémaal per jaar leggen millioenen levende wezens den afslai.d af van den noordpoolcirkel tot den evenaar en dikwijls nog verder. Onze zwaluwen cn do ooievaars gaan tot in Zuid-Afrika. Andere gaan minder ver of overwinteren in» Midden-Europa. Vele roodborstjes blijven hier, spreeuwen gaan naar dc wijnbergen van Uourgorxlio, kwik staarten naar de Eransche rivieren en be ken, de meesten naar de landen aan de Middcllandsclie Zee. Hoe vinden ze den weg? Vroeger dacht men, dat de oude vogels de jonge als gidsen dienden en op bepaalde dingen als torens, rivieren en bergtoppen afgingen. Maar siixls we weten, dat bij vele vogelsoorten do jongen eerder gaan dan de oudere, gaat deze meening niet hcclcmaal tenminste meer op. Dc jonge nachtegalen die bijna nog geen andere beweging heb ben gehad dan» wat scharrelen in ruigte en strUiweel om hun geboorteplekje, gaan een paar weken voor do ouders op de pennen. Jonge spreeuwen vertrekken een paar maanden eerder dan de oude. En de jonge koekoek trekt op zijn eentje hij kent zijn ouders immers niet naar Noord-Afrika. liet orienteeringsverniogen der vogels is door ons in de verte niet le benaderen. Waarom ze trekken? De wetenschap zegt, de trek is een ge volg van den instinctieven drang, die van den laatsten IJstijd dateert, toen bij "t val len van dc kou het gletschenvater weer lot landijs stolde cn het vogelleven in Midden- Europa maandenlang onmogelijk maakte, Door aanpassing aan» onzen winter zouden sommige soorten den treklust hebben ver loren. Een dergelijk proces zien wij onder onze oogen afspelen bij merel, spreeuw en kievit. Van de aanleiding tot den trek weten we nog minder. Denk eens aan dien roetzwar ten schreeuwer, de torenzwaluw, die heele- maal geen zwaluw is. Die meent, naafr 't schijnt, dat hij -a! in de 'eerste dagen van Atigbotus zijn volle pond uit onzen Egyp- tischen vetpot van vliegen cn muggen ge had heeft en daarom op andere verre zui delijke banketten hoopt. En dat, terwijl Augustus onze echte vliegen- cn muggon- rnaand is. Misschien heeft die torenzwaluw tegen dien tijd den smaak in onze vliegen sti In V-vorm, vliegen ook kraanvogels, Uio uit de Balti- schc landen van N.O. cn Z.W. over de Graafschap Zutphen komen en in de broek landen tusschen Ruurlo en Lichtenvoorde dikwijls na dc lange reis een dag vertoe ven. Eenduil gaan meestal in, een breode lijn naast elkaar, rocken in een lossen muggen verloren en haakt ze r*aar andere spijs. Dan zou 't haar gaan als do ooievaar, die aan de Kaap op sprinkhanen lostrekt, cn als de koekoek, die in Noord-Afrika ais vervolger van do beerrups optreedt. KERST ZWART. de gloed van een lange dag verzadigd, worgt het leven. Niets beweegt. Tegenover elkaar, zelf onzichtbaar, liggen de schepen met hun driehoeken van roodo en groene lantaarns tegenover de stad, nok alleen door verspreide lichten in het don ker bepaald. De hulken tegen de kade zijn zwart en donker. Geur, dat is het cenige waaraan liet le ven merkbaar is. Rottingsgeur uit dc stegen, graan cn teer geur uit de loodsen. Het is alsof de dood over de aarde komt, alsof de planeet weer zoo heet wordt, als voor bet begin der eerste levenskiemen, of alles versmoren zal in walm en gloed cn bij net licht overal lijken zullen liggen die, na korten tijd dc atmosfeer verpest te heb ben, verdwenen zullen zijn. Dan is er niets meer over dan stcenen cn aarde cn zeeën. In een nacht als deze verlangt het leven de naar vernietiging. Toch komen een paar sterren op. Maar die zijn zelf al lichteeuwen dood. Zoo blijft het uren, uren die nergens om gaan en toch, de tijd verstrijkt. Er waken nog levenden en zij vvorden on geduldig. Een licht straalt op aan dc donkere wal, maakt zich los, gaat langzaam op cn neer alsof het knikt, als een moede schomme lende bloem, alsof het wel weg wilde maar te moe is van zijn plaats te komen. Mis schien is het ook een dwaallicht uit een graf opgestegen, daar boven gehecht blij vend aan een stengel, die naar dc doodc gaat daar beneden." Het kenmerkende van dit citaat en het is niet een willekeurig citaat, maar een citaat dat typeerend is voor het geheclc boek ligt hierin, dat dc plastische kracht van de beschrijving ontstaat door een ge voel van binnen-uit. En daardoor komt er een organisch verband tusschen alle cle meuten van het hier beschrevene, dat bij een inpressionistischc beschrijving niet aan wezig is. Er ligt een algemeen doods-bevvustzijn achter deze wisselende beelden, dat uitkomt in de gedachte aan dc planeet, in Jiaar eer ste Icvcnsbeslaan, in do gedachte aan de verstorvenheid van de sterren, wier licht ontleend is aan een nipt meer bestaande bron. En zulke volzinnen, waarmee de schrijver zijn visioen tilt buiten den tijd, bepalen de impressie, die door al zijn feite lijke beelden wordt opgewekt. Indien liet bewezen moest worden, dat aangrijpen de literatuur nimmer uit de copieerlusl des dagelijkschen levens ontstaat, maar in die gebieden geboren wordt, waar de ziel strijdt met zichzelf, dan is liet bewezen door dit werk van Slauerhoff. Het karakter van zijn werk. dat blijkt zoowel uit de conceptie als uit de beeldende kracht, die liet eigen is. wordt door het ge vecht op leven en dood, dat op den (liep sten grond der schrijverspersoonlijkheid zich afspeelt, bepaald. Hel is de uiterste levensspanning, die hier naar openbaring dringt, en die zich gestalte weet tc kiezen, omdat de auteur, Slauerhoff in dc tragedie van een volk en van een land de bevesti ging heeft gevonden van eigen tragedie. II. RITTER JR

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1934 | | pagina 14