DAGBLAD DAGBLAD 15 AMERSFOORTSCH 15 AMERSFOORTSCH Shirley Temple heeft succes THANS CENT PER WEEK MET GRATIS ONGEVALLENVERZEKERING THANS CENT PER WEEK MET GRATIS ONGEVALLENVERZEKERING Sill- 4 0^£bL W' Tv. 1" M 1 LETTERKUNDIGE KRONIEK DROGISTERIJ „DE GAPER" DE PIANISTE FILMNIEUWS .k< '-"IP :s" J - -• Haar nieuwste film zal weer triomfen vieren. Dreigt ook bij haar de routine? DE sterrcncultus is voor vele goede actrices on acteurs dc on dergane geweest van een hoopvolle carrière en wij hebben dan ook met vreugde op dit punt een geringe verbetering kunnen constateeren in de laatste iaren. Natuurlijk zijn er altijd acteurs, die de voorkeur zul len hebben: namen als Greta Garbo, Mariene Dietrich, Maurice Cheva lier, Charles Boycr en vele anderen zijn de beste reclamemiddelen der film en aan deze reeds zouden wij er talloozen toe kunnen voegen, maar wij willen volstaan met Baby Lo Roy cn Shirley Temple. Het kind toch heeft zich in de film een belangrijke plaats weten te veroveren, om dat het daarmede makkelijk en moeilijk filmen is. Deze schijnbare te genstrijdigheid is gauw opge lost als men bedenkt dat het kind moeilijk een rol kan leeren en zich niet wenscht te gedragen naar den wil van den regisseur, terwijl daar entegen de beste acteurs kin deren zijn, zooals de Fran- sche regisseur Abel Ganco het eens uitdrukte. Een kind Is oorspronkelijk en natuur- tuurlijk, een volwassen „star" speelt gemaakt, hoe goed zij dit dikwijls ook van verber gen. Als dus een film met een belangrijke kinderrol wil sla gen. dan moet de technische staf zeer veel geduld hebben om zich te schikken naar de grillen van de kleine speel ster. maar tevens moet het scenario dusdanig gekozen zijn. dat het kind in een vol komen natuurlijk milieu komt te staan, tegenover feiten en dingen die het begrijpen en uitdrukken kan. Een goedgeslaagde kin derfilm wil dan ook veelal zeggen, dat het scenario goed gekozen is, zoodat het kind in feite geen rol te spelen krijgt, doch slechts uitbeelding moet geven van dat gene, wat leeft binnen de enge grenzen van een kinderbestaan. Indien een film aan de door ons hierbo ven gestelde eischen voldoet, dan kan men ook verzekerd zijn van succes, want oud en jong zal zich uitmuntend gestemd voelen na het zien van zoo'n rolprent, want on danks alle talent is men nergens zoo ge voelig voor als voor het spel der kinderen. Dit bleek wel weer overduidelijk bij de vertooning van de nieuwste film van Shir ley Pemple, II ar te dief, welke rolprent zonder twijfel een uitmuntend succes zal hebben in ons land. Het kleine Fox-sterre tje mag zich in een buitengewone popula riteit verheugen en wie haar eenmaal ge zien heeft zal dit kunnen begrijpen. Zij weet beurtelings een lach en een traan te brengen de filmtoeschouwer is ook heden ten dage nog o zoo gaarne een tikje sen timenteel! en ook in deze film slaagt zij hierin ten volle, cn schenkt tenslotte met een happy end aan het bioscooppubliek een rolprent, die ieder met genoegen aanschou wen zal. „Heldere kijkers" zouden wij de verta ling willen noem cnvan den Amerikaan- echen titel en inderdaad heeft do kleine Shirley zulke kijkers. Zij heeft hiermede en door haar vlotte omgangsvormen het hart weten te veroveren van alle piloten van het vliegveld, waar haar vader door een ongeval het leven verloor. Haar moe der raakte door den dood van den echtge noot in moeilijkheden en moest voor zich en het kind in het levensonderhoud voor zien door jecn betrekking te aanvaarden bij een parvenu-familie, bij wie men slechts gouddorst, maar geen liefde moot zoeken. Shirley groeit echter op temidden van de vliegenierswereld cn nergens zit zij liever dan in de cockpit cn in de hangars. Het leven gaat ook voor een kind niet enkel over rozen en door een noodlottig ongeval verliest haar moeder liet leven, waardoor do kleine wees zonder verzorging komt. Zij treurt cn huilt, cn met haai* de stoere pilo ten. dio weer en wind trotsecrcn om dc post te vervoeren. Maar och. kinderleed duurt niet lang en het zijn dc omstandig heden waaronder do kleine Shierlev als wees leeft, die haar er toe doen hesluiten te vluchten van do familie waar zij onder gebracht is, om zich te voegen bii dc pilo ten. die zij allen lief gekregen heeft, inzon derheid Loep Merritt. Shirley heeft haar zorgen en verdrietig heden, (loch met behulp van Loop. ziji*' vroegere verloofde Adèle en „Oom" Ncd wordt met een traan cn een lach het geluk gevonden, zoowel voor de kleine als voor Loop. die zich weer verzekerd weet van de liefde van Adèle. Zooals reeds gezegd, liet is een vlotte film met spannende en wisse lende momenten, die wij zeker kunnen prij zen. Shierlev is do groote ster, die het on bewuste middelpunt moet zijn van alle an deren. hoe goed deze ook rnogon zijn. Zij is inderdaad het middelpunt, maar of dit onbewust het geval is een cisch die ge steld moet worden aan een actrice \an dezen leeftijd, dat betwijfelen wij. Men zij zeer voorzichtig met een talent als dat van Shirley, daar men anders het kinder lijk-natuurlijke daaruit zal verliezen, het welk plaats zal maken voor een tooneelma- lige routine. Voorbeelden hiervan levert de filmhistorie, hoe weinig iaren die ook terug kan gaan, reeds op cn het zou jammer zijn, zoowel voor het kind als voor de filmin dustrie als een dergelijk talent verloren zou gaan. Het kind moet als kind gehand haafd blijven en de keuze van scenario's en medespelenden zij dan ook in do bijzondere zorg van de regisseur aan te bevelen voor e envoigende film. (Deze rolprent was nog goed. doch het dreigende gevaar was voor een scherp opmerker reeds waarneembaar). Naast Shirley Temple vervullen belang rijke rollen: James Dunn (Loop Merritt), Judith Allen (Adèle) en Charles Sellon lis i ii 5vJ ;>ïs Onze bosschen in de Lentezon ley Temple met haar grootsten nd, James Dunn, in de Fox-film „Hartedief" (Oom Ned) waarbij ook vooral de, creatie van laatstgenoemde uitstekend genoemd mag worden. De regie is van David Butler, voor welk werk hem zeker alle lof toekomt. DE KLEINE ZANGER JOSEPH SCHMIDT werd in 1906 geboren in Schernowitz, dat destijds nog tot het toenmalige Oostcnrijk-Hongarijc behoor de, later echter aan Roemenie toegekend werd, waardoor Schmidt dan ook Roc- meensch onderdaan werd, ofschoon zijn moedertaal Duilsch is. Zijn groote muzikale begaafdheid, (mu ziek was het ccnigc, waarvoor hij, tegen den wil van zijn ouders, interesse toonde), deed zijn te Berlijn wonenden oom in 1929 be sluiten, hem naar Berlijn te laten komen om hem in de gelegenheid te stellen, zang te studeeren. Zijn oom introduceerde hem bij particulieren, waar men eerst altijd meen de, dat zijn oom de tenor was, die zoo prach tig kon zingen, terwijl Schmidt, wiens voor komen in het geheel niet aan een tenor doet denken, voor den begeleider, misschien wel voor den man, die de blaadjes omsloeg, werd gehouden. Op een van deze privé-concertcn bevond zich ook de vrouw van een toenmaligen di recteur van een omroepstation. De direc teursvrouw was zoo in de wolken, dat zij dadelijk haar man opbelde, die Schmidt di rect naar het radio-station liet komen. Toen in de aangrenzende kamer van het vertrek, waar Schmidt stond voor te zingen, de heer Bronskys, de eigenlijke leider van de Duit- sclie radio, de stem van den kleinen tenor hoorde, was hij zoo verrukt, dat hij opsprong en het zangvertrek binnèn-ijldc. Direct werd Schmidt geëngageerd Eenige weken later gaf hij zijn eerste radio-concert, dat een sen satie in de pers en in dc muziekwereld ver oorzaakte. De groote regisseur Erik Charell enga geerde hem voor het tooheelstuk „De drie musketiers", waarin mon twee extra scènes voor Schmidt inlaschte. Daarna stroomden de filmaanbiedingen binnen. Van zijn suc cessen in Ein Lied gehtum die Welt en W e n n du j u n g b s t heeft een ieder hier te lande kunnen getuigen en thans draait in ons land ook zijn nieuwste Lurni- na-film EinSter n fiilltvom Him mei. Dc kleine Shirley Temple begrijpt nog lang niet alles van het leven. Hierboven ziet men haar in dc nieuwste film „Hartedief" S. Vestdijk. De Dood betrapt. (Nijgh en van Ditmar, Rotter* dam) IK begin deze kroniek, met een kort citaat, dat ik aan ..de Stem" ontleen, en dat mij een feilloozc formuleering lijkt te geven van Vestdijk's kunst. „Een gekweld gemoed, bestreden met een fel verstand, dat is dc poëzie van Vestdijk. Men wordt er een hvpcrgevoelige sensibiliteit in ge waar en een wilde, onrustige fantasie, die met een uiterste behcersching plastisch ge objectiveerd worden. Zoo zijn zijn gedich ten ondanks hun hardheid en kilheid toch uiterst persoonlijk, ondanks hun zelfbeheer- sching zeer nerveus, ondanks hun onaan doenlijkheid diep verontrust". Deze kenschetsing werd geschreven naar aanleiding van Vestduks bundel poëzie, ge titeld „Vrouwendienst", maar ze is ook op zijn proza toepasselijk. En in dc bundel verbalen, die voor mii ligt. en die tot titel draagt: „Dc Dood betrapt" zijn de vermelde eigenschappen sterker dan ooit tc voren in zijn werk het geval was. geobjectiveerd. Er is geen verschil in psvchische gericht heid tusschen Vestdijk en de andere belang rijke figuren der thans jongste Nederland- sche schrijversgeneratie, die een positie heeft ingenomen in onze literatuur. Hun allen is gemeen, een psychisch radicalisme, een zin voor uiterste bepeinzingen en bele vingen. een excentriciteit. Men begrijpe dat woord in ziin letterlijke betcekenis. Deze schrijvers. of zij nu Terbraak heetcn, of du Perron, of Helman of Vestdijk, zij wijken af van een harmonische levenscon ceptie. De adem van hun kunstenaarswezen draagt den geur eener vermenging van ro mantiek en cynisme. Laten wij elkaar goed verstaan: het naturalisme een figuur als Zola is nooit ontstaan uit deze geestesgesteldheid. Het naturalisme schrok niet terug van de weergave van het stuitende, maar het aan vaardde het stuitende alleen omdat dat noodzakelijk levenselement is. Het ging niet uit van het stuitende en weerzinwek kende. In ons land. zonder dramatische levens bedding, waarin vanzelve groote. harmoni sche literatuur ontstaat, kreeg het natura lisme nimmer ziin eigenlijke kans. Geïso leerd van het leven, ontaardde het in het zeer subjectief gezind impressionisme, in sensitivisme der tachtigers. Maar nu de ontwikkeling van don tijd en van het let terkundig inzicht een dergelijk individu alistische literatuur onmogelijk heeft ge maakt, nu de schrijvers gedwongen worden den dienst der uitgevezelde impres sie achter zich te loten, en tot de behande ling van omvangrijker en samengestelder motieven over te gaan, nu wordt het de grillige, buiten de gewone doening des levens gelegen stof. die den cultus van de Impressie vervangt, nu ontstaat er een voorkeur tot menschen die geen mcnschen meer ziin, omdat bepaalde eigenschappen van hun wezen tot alles overwoe keren de gezwellen zijn uitgegroeid (Terbraak, Hel man) of een voorkeur tot het obiectc (Vest dijk). liet is allemaal sociologisch te verkla ren. Het literair sentiment cischt spanning en men vindt weinig spanning in de vale gauwen, en hot, ebbend leven, waarvan wij hier oniringd ziin. Zoo rekt het literair ta lent zich uit, zoo wordt het krampachtig, maar het biedt ons daarbij gevallen, die wij alleen als uitzonderingen op het nor male leven of als uitersten van het leven kunnen aanvaarden. - Dc alinea welke zich boven deze driestar bevindt handelt over do algemeene gericht heid. Maar en ik voltooi nu den volzin, waaruit die uitweidende alinea geboren werd tusschen Vestdijk en zijn collega's en leeftiidgeuooten bestaat bii die richtings- eemeenschap een kardinaal verschil. Het verschil is. dat. bii voorbeeld du Per ron in ziin laatsten roman, waaraan ik mijn vorige kroniek wijdde, telkens terugvalt in essayismc. terwijl Vestdijk zijn stof heeft. Hij is een van de weinigen die het alge meen sentiment weet te obiectiveeren. Maar het zijn afgrijselijke verhalen, die hij ons biedt. Verhalen, die men verre moet houden van de opgroeiende jeugd, en waar van dc bijsmaak bitter is. Verhalen, die handelen over den tijd der middeleeuwen, waarin de Zwarte Dood. de Pest heerscht, over dood. verschrikking, wellust en jacht in de TroDen, over kasteelbestormingen, over de zonden cn angsten van de perverse, logge en tegelijk geraffineerde figuur, die koning Lodewijk XV van Frankrijk was. De schets, getiteld: Pare aux Cerfs, waarin dit. weerzinwekkende koningslevcn wordt verbeeld, is wel de machtigste, de meest suggestieve uit dezen bundel. Niet alleen door de meesterlijke psychologie van den koning zelf. maar vooral ook door de on overtroffen schildering van do sfeer der lSe eeuw en in liet bizonder van het park van Versailles, dat wij vo.v onze oogen zien herleven. Een citaat, waarin do tocht van den koning met zijn jachtstoet, door dat nark van Versailles wordt weergegeven: „Zij buigen een nieuwe laan in, die hen als een voorspel van den avond fluweelig omsluit. Links beginnen witte beelden en schemeren. Gazon na gazon, voorplein na voorplein doemen op achter die doolhof van geschoren taxishagen, die, elkaar krui send, bedekkend, overstelpend, ontkennend, iedere denkbare richting schijnen in te slaan. Met het afwisselend gezag hunner klaterende fonteinen en bernineske steen- trofeeën, met hun balustraden, kolonnades, dwergboomen en mvthologieën, hun kana len en bassins, machtig als zeearmen, schij nen ze elkaar, ondanks het door hun ma kei's beoogde koel rechtlijnig rationalisme, tegen te spreken, verwarrender dan de sluippaden eener tropische wildernis. In den blinde wentelen zij zoo rond, horizon na horizon onthullend van verschuivend groen en marmerwit, nutteloos betwist, nut teloos weer opgegeven, totdat eindelijk dan toch het griize centrum benaderd wordt: het ontzaglnkste brok eener van staatswege onderhouden verveling, ooit door menschenhanden gewrocht, en die hier als afgod aanbeden wordt." In dit citaat vindt de lezer meteen een uitgangspunt om den zin van Vestdijk's boek tc begrijpen. Het is de verveling, de levensonvrede. bet losgelaten ziin door bin ding. waarachter de Dood grijnst, de Ont binding. die door den cvnischen en obiecti- veerenden schrijver in zijn bedoelingen wordt betrapt. De dood, die voor den lezer de eenige verlossing en oplossing schijnt van dc avonturen eener ethisch gezonken, waanzinnig met het leven spelende, gerle- praveerde wereld. Ilct proza van Vestdijk wordt biina overal gekenmerkt door een verbijsterende schoonheid en expressiviteit. Het ziin de bedwelmende kleuren, deze schitterende volzinnen, die men aantreft op de huiden van sommige giftige slangen. Dr. P. II. RITTER Jr. JULIANAPLEIN 3. Auicrsloort EEN UITKOMST VOOR IEDERE VROUW. Oriënt Henna Shampooing. Verft door gewoon wasschen elk haai in elke gcwenschte tint. Onschadelijk f 0.60. Schoorvoetend volgde de studente in dc muziek, Irma Albrecht, het dienstmeis je, dat do deur van een kamer voor haar opende: „Een oogenblik, juffrouw, dc dokter komt dadelijk bij u!" Irma Albrecht, een boonenstakerig meisje, met hongerige oogen, in een goedkoop iurkio gekleed, had nauwelijks tijd de met voornamen smaak en uit ruime beurs ingerichte kamer op to nemen, toen reeds dr. Slata, een breedge schouderd heer met forscho gelaatstrekken, voor haar stond. „Ik kom hier naar aanleiding van uwo advertentie, waarbij u een piano beschik baar stelt om erop te oefen," begon Irma. „Kosteloos, juffrouw," antvvoorddo do dokter, „en wat meer zegt, het is een vleu gel, een uitmuntend instrument, waarvan u zich terstond kun overtuigen!" En met ziin hand wees hij naar een schitterend ge- politoerdo vlcugelniano, die bij liet raam stond. „Maar de advertenlio spreekt van oefenen," zei Irma onzeker, „en dit is ccn nog bijna nieuwe vleugel?" „Zeker, om op te oefenen," verzekerde dokter Slata, „kunt u al goed spelen?" „Ik ben nu in mijn tweede jaar op het Conservatorium cn speel zelfs al de études van Moschcles en Chopin: ik studeer thans het pianoconcert No. 18 in." Dr. Slata wenkte met do hand cn zei; „Uitstekend, juffrouw, dat is volmaakt be vredigend!" En dan ging liii voort: „Maar één voorwaarde moet ik stellen: u moet onafgebroken spelen, laten wc zeggen twee, drie uur lang. Zou dat gaan?" „Het zal wel moeilijk zijn, dokter." „Maar zou het gaan?" „Het moet gaan!" antwoordde Irma, want deze gelegenheid mocht zij niet on benut laten voorbij gaan. „Ik zal u 's avonds een licht souper ge reed laten zetten maar dan moet u toch terwijl u eet. blijven doorspelen, al is het maar met één hand." „Dan zou ik Czernv's oefeningen voor één hand kunnen spelen." „Uitstekend, juffrouw, uitmuntend; ik geloof, dat ik met u wel tevreden zal zijn." Het meisje wierp een vorschcndcn blik op den man: „Het zal wel kunnen, want ik ben gewoonlijk om vier uur vrij van het Conservatorium. Maar ik weet niet..." Dr. Slata lachte: „Heb maar geen zorg, juffrouw, ik zal gedurende de avonduren niet thuis zijn. want... ik haat pianomu ziek: ik kan heclemaal geen muziek meer velen." Dit antwoord stelde het jonge meisio wel eenigszins gerust, maar toch vroeg zij den dokter: „U kunt geen pianomuziek verdragen en toch stelt, u uw vleugel disponibel om er op te studeeren?" „Dét begrijpt u niet, dat ik iels niet kan uitstaan en het toch. om zoo to zeggon, cisch?" „Zoo is het. want in de advertentie noemt u zich een vriend van muziek!" „Mijn redenen kunnen u onverschillig zijn, maar ik wil ze u toch wel verklappen. Ik heb altijd gaarne muziek gehoord, maar in dit huis is er te veel van. De kinderen krijgen pianoles, mijn vrouw en haar zus ter zingen en dan is er nog de radio. En daarbij moet ik overdag werken, hier. in huis. Aan mijn herhaald verzoek om wat minder te musiceeren, werd tot dusver ab soluut geen gevolg gegeven." „Aha, een kleine wraak dus." lachte Irma. „O, nu begin ik u te begrijpen!" „Niet zulke harde woorden, juffrouw," bracht de dokter daar tegen in, „slechts een practische, zii hef dan ook een eenigs zins strenge peadagogische maatregel!" Hij lachte luid en gul cn de kleine juf frouw, door ziin vroolijkheid aangestoken, lachte mee. ..En kunt u morgen beginnen?" „Zeker, dokter." Zij scheidden in de beste verstandhou ding. En zoo studeerde Irma Albrecht dag aan dag op den wondervollen vleugel en was gelukkig, tot. ia tot zii op een kwaden lag voor een hoofdinspecteur van politio stond, om hem aannemelijk te maken, dat zii niet medeplichtig was aan het maken en in ornloon brengen van valsch geld. met andere woorden: dat zij niet tot een bende valscho munters behoorde. De fameuse dokter had haar geëngageerd, om met haar pianospel het geluid, door het slaan van valsche guldens en rijksdaalders, veroorzaakt, te overstemmen. Tiet was voor uiffrouw Albrecht evenwel slechts een kor te schrik, want dc hoofdinspecteur was spoedig van haar volkomen onschuld over tuigd. Maar Irma heeft sedert haar eigen ge dachten over kunstbeschermers van onzen tijd. (W. G. SWARTZ).

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1935 | | pagina 7