15 HUISMOEDERS u AMERSFOORTSCH DAGBLAD MET GRATIS ONGEVALLENVERZEKERING BAKKERIJ ,/T SMULHUIS" CAMERA'S KIJKEN I Werk in de studio's SEIN?%) CJeiSlERlJ „DE GAPER" Over boeken en schrijvers Kerstviering onder de aarde THANS CENT PER WEEK Brood is het belangrijkste voedse Vraagt daarom het beste uit het beste en be trek Uw brood uit de Soesterweg Feletoon 89C MEER BETALEN ZOU DWAASHEID ZIJN! De beste koffie. Hulsko# Sein koffie kost nu 2^ ct. per pond Hulsko heeft één soort het besteI n gepatenteerde, luchtdichte vet pakking. - Vraagt Uw Winkelier t HULSKO KOFFIE 01 KOFFIE WAAR PIT tN ZITI JULIANAPLCIN i naast Apotheek Haan. Wij ontvingen: Leukodor' Tandpasta 0.65 Tandborstels 0.75 Handwater t.50 I Volgens voorschrift v. Tandarts Mertens den Haag (Ned. Fabr.) De uitwerking van dit enkele woord is wonderlijk: allereerst schiet een as sistent in een vuile en gescheurde jas naar voren, met twee borden in de hand: hij noemt hardop de nummers van de scène en slaat de borden, waar die nummers ook nog eens op staan te gen elkaar. Deze manipulatie dient voor het synchronisceren van geluid en beeld, die namelijk afzonderlijk wor den opgenomen. Later bij de montage brengt men de geluidsweergave van de tik, en het filmbeeld waar de plankjes tegen elkaar slaan, bij elkaar en ge luid en beeld komen volkomen gelijk. (In werkelijkheid is het iets ingewik kelder, maar het idee is hetzelfde). Nauwelijks is de man niet zijn plank jes in een hoek verdwenen of er komt leven in het gansche wassenbeelden spel van acteurs. Ieder, die tc wach ten stond begint, plotseling zijn taak te vervullen: er wordt geloopcn, gepraat, deuren gaan open en dicht, gebaren worden gemaakt. „Halt" zegt ineens de cameraman, die ergens een fout heeft ontdekt. De regisseur schiet naar voren en maakt een aanmerking. Camera's stop pen, het bewegen in bet rond houdt op. De man, die zooeven nog woedend Een van de assistenten bij de .geluids opname telefoneert met. den geluidsinge nieur, ergens ver weg en onzichtbaar bij zijn apparaten. Een werkman rent plot seling naar het midden van dc scène en veegt een vuile vlek van het parket (dat in het geheel geen parket is, maar een of andere tapijtsoort met parket figuren er op). Kappers werken inder haast de zwaar geschminkte gezichten van de sterren nog wat bij. Stilte verzoekt de man bij de ge luidsinstallatie nogmaals en dan: „auf- nahme". stond te gebaren naar zijn tegenstander tracht zijn flauwvallend boord weer te fatsoeneeren. Werklieden verzetten meubels of rapen gevallen remiisieten weer op. De signaalhoren kondigt het einde van de sliltcperiode aan, en het hame ren begint weer, een fluitsignaal en de schelle schijnwerpers die overal in het rond hun verblindend schijnsel uit wierpen gaan uit. Slechts een enkele lamp verlicht de décors en in dit vale schijnsel is pas te zien dat de wand van het luxueuse cabaret met papier is beplakt en dat de marmeren balustrade slechts van vluchtig beschilderde hout is Nu het licht uit is valt eerst te mer ken welk een 'verschrikking die dui zenden en duizenden kaarsen, die on barmhartig op de spelers worden „neer gegoten", eigenlijk vormen. Overal staan de schijnwerpers: boven langs den rand van den muur een plafond ontbreekt staan ze in dichte gelede- deren, midden boven de speelruimte hangen ze, en achter de camera staat nog een klein exemplaar om enkele spelers „in het zonnetje" te kunnen zet ten. Intusschen is de fout in het spel ge vonden, er is nog even gerepeteerd en opnieuw wordt het sein: „opname" ge geven. De meters film, die bij de vori ge opname werden gebruikt zijn waar schijnlijk onbruikbaar, en het is in het geheel niet onmogelijk, dat deze op name weer mislukt.. Het wordt stil: „Aufnahme en de scène draait weer. En de sterren? De beroemdheden wier namen op alle rcclamebiljettcn, tegen de gevels van de bioscopen, in tijdschriften en kranten te lezen waren? Ergens in een hoekje staat een vouw- De nieuwste film van Charlie Chaplin werd tot veler verbazing door de Sovjet regeering aangekocht. Zoodoende zal „Modern Times" zooals het werk ge naamd is, de eerste film zijn, welke zoo- wel in de Sovjet-unie als in de andere landen der wereld tegelijk haar pre micre beleeft. De eerste vertooningen worden te een Januari verwacht. Filmmuseum In New York werd een museum voor filmkunst gesticht, waarvoor oude films worden verzameld. Reeds zeventigdui zend meter werd in het museum opge borgen. Er zijn copieën bij uit de eerste jaren van de filmkunst, dateerende uit 1806. De langste film, die men er bezit is een „stomme" verfilming van „Graaf de Monte Christo", bestaande uit niet minder dan 23 rollen film; de vertoo ning duurt maar even 7l/2 uur De oudste film, welke in het museum te vinden is, dateert uit 1896, 'en is on geveer 16 meter lang. De titel is: „The May Irwin-John C. Rice Kiss"; deze film veroorzaakte toentertijd een der gelijk schandaal op Broadway, dat de instelling van dc eerste filmcensuur er het gevolg van was. Nieuwe Broadway Melody In de nieuwe Metro-Goldwvn-Mayer revuofilm „Broadway Melody of 1936" komen vijf nieuwe songs voor van Nacio Herb Brown en Arthur Freed. De ze film, een herhaling van „Broadway Melody"; staat onder regie van Roy del Ruth. De slarrol is in handen van Jack Benny, verder spelen mee o.a. Una Mer kel, Robert Taylor en Eleonor Powel. De vijf songs zijn: „Broadway Rythm", „I've got a feeling you're foolin'„On a Sunday afternoon", „Sing before break fasl", „You are my lucky star". Ted Lewis filmt Tod Lewis en zijn band zullen optre den in een nieuwe film, welke onder re gie van Paul Sloane vervaardigd zal worden. De voornaamste rollen zullen worden vervuld door Virginia Bruce en Harry Stockwell. De titel van de film luidt zeer top»™sseIijk „I-Iere comes the band". Misdaad is in trek James Fortman, een Amerikaansch criminoloog heeft vastgesteld, dat ïn 115 S. Vestdijk. Elze Böhler. Duitsch dienstmeisje. (Nijgh n van Ditmar, Rotterdam). Vestdijk is een letterkundig figuur, die tegenwoordig dé aandacht trekt. Vestdijk's essays getuigen van een zeldzame vindingrijkheid en oorspronkelijkheid, zijn bundel verha len, getiteld: „de Dood betrapt" van een beklemde, aan Edgar Allan Poë herin nerende angst-sensatie die in onmiddel lijk tot ons sprekend, hcvig-levend pro za is vertolkt. Men kan tegenover een boek, dat de hoedanigheden van Vestdijk's vroeger proza ten deele bezit, maar voor het grootste deel mist, als criticus een ver gevensgezinde houding aannemen, uit deferentie tegenover den auteur. Men kan ook, juist ten aanzien van een auteur, die een schat van beloften in zich bergt voor de Ncdciiandschc lite ratuur, een veel strengere maatstaf aan leggen, dan tegenover een schrijver die in de voltooide onbelangrijkheid zijn lauwerkrans vindt Men moet echtex\ zoo wil het mij voorkomen, ten aanzien van den auteur Vestdijk eerder verklarend dan waar- deerend (in positieven of in negatieven zin) te werk gaan. Het construecren van een roman is een aparte bezigheid. En een gecon strueerde roman heeft een ander karak ter dan een klein verhaal, dat gaaf en harmonisch is gebleven, omdat het ge schreven wordt tijdens een spitsuur van den geest Spasmatisch tot stand geko men literatuur, verhalen die als in een kramp geworden ziin, hebben een bio logische gaafheid van conceptie. Zij be vatten de uitwerking van één moment, dat als een inotor het geheele verhaal blijft voorttrekken. Het is gebonden aan een bepaalden adem, aan een tijdsduur flie niet kan worden overschreden. Is de opzet broeder dan wordt het concipiee- ren noodzakelijk. En ziet hier de oor zaak der betrekkelijke mislukking van Vestdijks nieuwen roman, waaraan wij aandacht wijden in deze kroniek. In den bundel „de Dood betrapt" on dervond de schrijver een plotselinge wilde bezoeking, die hem visioenen deed zien. deze geschiedenis van het Duit- scne dienstmeisje moest geleidelijk wor den operebouwd Men kan de geschiedenis van een Duitsch dienstmeisje op verschillende manieren vertellen. Het is een sociolo gisch gegeven, dat de moeite waard is om in al zijn objectiviteit te worden be studeerd en vertolkt. Het interesseert ons, hoe het gevoelsleven van zulke meisjes is, die tot de huiselijkste functie worden geroepen in een land, waarvan de geestesgesteldheid polair verschil lend is van de sfeer in hun eigen land. Het interesseert ons, hoe ze reagceren op de mentaliteit van de Hollandsche gezinnen en de Hollandsche mevrouwen de Hollandsche minnaars. Wij stellen er belang in, te weten, in boeverre ze meedoen aan de „friedliche Annexation" en aan de inschakeling van beur veree- nigingen bij de nationaal-sociaüstische beweging. Vestdijk heeft de gelegenheid voorbij laten gaan, ons omtrent het algemeene zielelevon van het Duitsehe dienstmeisje te orienteeren. Hij vertoont, ons Elze Böhler eigenlijk maar in ééne gestalte, de gestalte van minnares. De hoofdpei- soon in ziin verhaal is niet Elze Böh ler, maar haar jeugdige, Nedcrlandscho minnaar, wiens zielelevon door haar eigenaardige psychische structuur wordt beinvloed. Ongetwijfeld komen wij hierbij iets te weten van het. meisje zelf. Wij komen te weten, dat het type, waarover Vest dijk het heeft, in zijn innerlijkst wezen een „Dirne" is, maar een „Dime", wier uitleving gebreideld wordt door veel schijnheiligheid, veel valschc gehecht heid aan conventie en traditie, veel on waarachtige schuwheid. Zij taquineert den jongen Hollander, mogelijk om hem naast haar voor het huwelijksaltaar to krijgen, mogelijk uit ijdelheid of onder- grondsche wellust, maar zij is zeer on uitstaanbaar. Het verlangen van den hoofdpersoon naar deze Elze is niet uit schoone harts tocht geboren, maar alleen uit onbevre digde zinnelijkheid. Tenslotte, krijgt dat verlangen hem zoo te pakken, dat bij er zijn leven aan waagt. Deze tragedie mist bet hoofdelement der tragedie, hot verhevene. Het grondmotief van den ondergang van den hoofdpersoon draagt een fysiologisch, geen psychologisch en heelemaal geen tragisch karakter. geling nog niet gewaardeerd. Voluit, in de volstrektheid van zijn psychisch wezen, zien wij den minnaar van Elze Böhhier geenszins. En dan is er dit laakbare in het boek: Vestdijk weet, in zijn diepste zelfkennis wel, dat er iets anders, dat er com positorische begaafdheid noodig is, om een zoo belangrijk motief te verwezen lijken in een zoo langademig verhaal. Hij weet in zijn diepste wezen wel, dat hij had te analyseeren en stelselmatig zijn verhaal had op te houwen. Hij heeft zich trachten te redden, door iets momenlaneels. Zijn hevige gevoels- sclirik ontbrak, nu probeerde hij bet met. hartigheid, met flair. Dun en sprin gerig bevindt zich dc auteur tegenover de centrale levensmoticven van harts tocht cp dood. Ik mis in de mannelijke hoofdfiguur: de erkenning van zijn liefde voor Else. En daarmee hangt liet tragische karakter van zijn misdaad en zijn naderende dood geheel in de lucht. Dc tragiek is als sluitstuk aangebracht bij oen niet. tot in alle hoeken doorge dachte osycholcgic Eindconclusie: Een minder gelukkig boek, niet enkele slerke momenten, van een opmerkenswaardig auteur. P. H. RITTER Jr. Het buitendécor, waarin de film „Flücht stool met den naam van een ster er op geschilderd - een toevluchtsoord in de weinige rustpoozen - en er zijn kappers en costumières. die zich speciaal met haar bemoeien. Verder onderscheidt zij zich alleen van de overige spelers tot de geringste figurant toe door liet feit, dat het allesziende oog van de camera meer op haar wordt gericht dan op iemand andere en dus ook eerder dan bij anderen tekortkomingen ont dekt. Zij werkt hard, zooals alle anderen. Telkens een miniem stukje van een scène. Opnamen van nog geen minuut. Eerst tallooze malen repeteereu. Tel kens en telkens geeft de regisseur zijn aanwijzingen, en even vaak trachten de spelers zijn aanwijzigen op te vol gen. Opnieuw wordt gerepeteerd, op nieuw wordt het over gedaan. Nog mankeert er een kleinigheid aan, een voet wordt niet ver genoeg opgelicht, een beweging, een woord komt een fractie van een seconde te vroeg. Weer herhalen. Dan opnamen, ettelijke ma len, totdat de regisseur het eindelijk in orde bevonden beeft en begonnen kan worden aan een volgend stukje film, weer een brokje van liet groote geheel. Samenhang - liet is moeilijk die te ont dekken in dc flarden spel, die opgeno men worden, het is de „cutter", de man die dc strooken film samenvoegt, die het verband in dezen Warwinkel moet leggen. Bizönderë prestaties van spelers de toeschouwer in de studio's ziet ze niet ook al mogen ze er zijn hij ziet maar één man, die de spelers van hoofd- en bijrollen dirigeert, ze kneedt en buigt, laat loopen en stilstaan, hui len, lachen, leven en sterven, de man die sterren kan maken en breken: de regisseur. films niet minder dan 406 misdaden voorkwamen. 43 misdaden werden op touw gezet, maar kwamen niet tot uit voering. De film misdadigers gebruikten 31 verschillende soorten „systemen". Verder stelde de misdaad-specialist vast. "dat er 54 moorden, 71 gevallen van doodslag, 21 van menschenroof en 36 van bedreiging voorkwamen. Gelukkig dat het alles maar film was. Fortman vergeet echter één ding, namelijk te vertellen of hij speciaal crimineele dan wel wi'lekenritrc films heeft gezien. Een van de laatste boeken van Sin clair Lewis „It can't happen here" werd voor vertilming gekocht. Het boek behandelt een utopie van een dictato riale regeering van dc Vereenigde Sta ten van Noord Amerika. Een dergelijke film >s niet de eerste in de V.S.. welke rechtstreeks de politiek behandelt en er in zekeren zin critiek op uitoefent. De Amerikaansche censuur is in dergelijke dingen even breed van opvatting als zc bij kleinigheden, zooals 'iefdesscènes, streng is. PIETER BREUGHEL DE JONGE; NIEUWS UIT DE STUDIO'S Winterlandschap uit de Kerst tentoonstelling in: „Voor de Kunst" Collectie P. de Boer, Amsterdam TWEE tooverwoorden zijn er in de filmstudio: „Aufnahme" en „Rauchverbot". Het laatste is op eiken muur en elke deur te lezen: na tuurlijk want alles wat er in de stu dio's te vinden is, décors, meubels ta pijten gordijnen schermen en wat al niet meer, is hoogst brandbaar. Het eerste tooverwoord echter, is machtiger en wordt voorafgegaan door drie stoo- ten op claxons, welke overal in dc stu dio's zijn aangebracht. Dan wordt het in de groote ruimte waar allerlei ge luiden door elkaar klonken: timmeren, zoemen van motoren het gehuil van een verfspuit, stemmen, commando's, ge dreun van het neerzetten van meubels plotseling stil, benauwend stil. Ieder een houdt mét zijn werk op, werklie den gaan er bij zitten, acteure en figu ranten staken hun gesprek, alles is roerloos. Van buiten klinkt evenmin eenig geluid, want de wanden en da ken zijn dubbel. De feitelijke geschiedenis is spoedig vrVtcld. Een jonge man. student in de rechten, heeft een zich maar ten halve ontwikkelend avontuur met de Duitsehe dienstbode, Elze Böhler, van een zijner buren. Het meisje schijnt meer indruk on hem te hebben cemaakt, dan uit zijn cynische en ohiectiveerende beschrijving van dat avontuur valt af te leiden. Wanneer zij naar Duitschland teruggaat, zien wij hem haar nareizen. Hij doet alle mogelijke moeite, om haar in Keu len weer te vinden, vermomt zich zelfs a'« S.A.-man. en als hij haar eindelijk weervindt in een Variété, doodt hij een medeminnaar. Hij wordt gevangen ge nomen. on voor hij wordt geëxecuteerd schriift hij zijn levensherinneringen, die dan tevens den inhoud vormen van den ons geboden roman. Heb ik het zoo mis, indien ik voor onderstel, dat de Heer Vestdijk een be paalde behoefte had, om liet milieu van Hiller-Duitschland, van S.A.-manncn en S.A.- feestgelagen tc teekenen, en dat hij in hot Elze Böhlennotief een gereede aanleiding vond om naar dat milieu heen te zeilen? De fragmenten, waarin tic toestanden in het Derde Rijk worden weergegeven zijn inderdaad in hun rauwe realistiek meesterlijk, en van ccn aangrijpende kracht. Maar daarmee is dit wonderlijk, dualistische bock, waar in zoo weinig verklaard wordt en zoo weinig gemotiveerd, nog geenszins ver dedigd. Want indien wij al genoegen nemen met een segment van de psycho logie der Duitsehe dienstbode, indien uij het al aanvaarden, dat wij die dienstbode alleen en uitsluitend te zien krijgen door de oogen van haar bedró gen minnaar, dan is daarmee zelfs de psychologie van dezen ongelukkigen jon In een kalimijn bij Göttingen, ne genhonderd meter onder den grond, vierden de mijnwerkers hun Kerst feest. Niet alleen ontbrak de Kerst boom niet, maar bovendien gaf een orkest uit Göttingen een uit voering.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1935 | | pagina 13