HOLLYWOOD ONTDEKT DE KLASSIEKEN RADIO ACHTER HET STUURWIEL DE OPVATTINGEN VERANDERD? SAN FRANCISCO SPIONNAGE OM FORT II Storingsvrije BOUWWERKEN UIT SNEEUW EN IJS claf bepaalde (en lang niet alle) klassieken door de film tot nieuw leven kunnen worden gebracht, zonder dat daardoor aan den geest van liet werk schade wordt toegebracht. Merkwaardige cijfers over bioscoopbezoek in de Vereenigde Staten UIT Amerika komen merkwaardige, bijna niet te gelooven berichten over. een volkomen verandering van opvattingen bij de draaiboekschrij- vers en productieleiders, waaruit men zou kunnen afleiden, flat de Amcrikaan- schc filmindustrie zijn kinderschoenen ontgroeid is en zijn taak ernstiger gaat opvatten. Ynorloopig hebben we af tc wachten of dit „gunstige licht over het land van dc onbegrensde mogelijk lieden" een on berekenbare komeet dan wel een ver schijnsel van blijvenden aard is. Dc M.P.P.D.A. een van de belangrijkste organisaties op filmgebied, heeft korten tijd geleden een statistiek gepubliceerd .volgens welke het geld van 36 millioen Amerikanen slechts dan in de kassa's van de bioscopen vloeit wanneer deze een ernstige filmvoeding te bicden heb ben. Deze 36 millioen bioscoopbezoekers zouden afkomstig zijn uit voornamelijk intcllectueelc milieus. Met is moeilijk na te gaan of dit verschijnsel nu ook teekenend is voor de groote massa bios- coopliefhebbcrs, die heel wat grooter is dan deze bepaalde groep; liet ware te hopen, maar de ervaringen met films waarvoor de naam „kitsch" de eenigc juiste is, leidt tol geheel tegengestelde conclusies. In elk geval is het te begrij pen, dat er langzamerhand een zekere vermoeidheid ontstaan is ten aanzien van dc sinds jaren gebruikte scenario's, iriic met de ontwikkeling van de film wat beter van opzet en geraffineerder Van uitvoering tenslotte steeds weer naar dezelfde gevallen teruggrijpen en zoodoende in een vicieuzen cirkel rond .Voeren. W at de zoojuist genoemde groep van 36 millioen Ameiikancn vèl bleek te in teresseeren waren verfilmingen van klassieke literaire thema's van histo risch of cultureel belangrijke proble men; een verlangen dat men alleen Nieuwe thema s Reeds tal van bekende werken, werden of zijn verfilmd: „Scarlet Pimpernel"; „David Coppcrficld"; „Midzomernachts- droom"; „Talc of two cities" en vele andere. De K.R.O. Radio een van dc jongste Amerikaansche filmondernemingcri werkt op het oogenblik aan „Gungha Din", naar Rudyard Kipling's helden zang op de naam-looze inlandsche waterdragers van dc Engelsche regimen ten in Britsch Indie, dat elk Engelsch kind uit zijn hoofd kent (of het wil of niet. want het hoort tot het leerplan). Na Dickons komt dc Engelsche roman tiek nu ook met Walter Scott op de film spijskaart en wel met „Ivanhoe", welke historische roman de filmgeweldenaan van Hollywood ook „filmrijp" verklaard hebben. Hopen we er het beste van. Een herinnering aan de ontzettende aardbeving van 1906 in een nieuwe M.G.M.ffilm DERTIG jaar geleden in den mor gen van den lSen April 1006 sliepen de leden van de Metro politan Opera Companny uit New- York rustig in hun hotels in San Fran cisco. Enrico Caruso, die op een van dc bovenste étages van het Palace Hotel logeerde werd op een gegeven moment wakker door een hevigen schok die hem haast uit zijn bed deed tuimelen. Hij rende zes trappen af en zag on der we; dc doodelijk verschrikte hotelgasten overal uit hun kamers komen, slechts in nachtgewaad gekleed. Caruso baan de zich een pad door de angstige men schcn en twee minuten later zat hij. Karin Hardt en Adolf Wchlbrück in „Port Arthur" (Tobis). voorkomt, zoodat we naast vele andere dingen ook moeten afwachten in hoe verre de historische feiten onveranderd zullen worden overgebracht. Bizondcrheden over de aardbeving zijn overigens in voldoende mate be waard gebleven, in het bizonder ook be treffende de lotgevallen van de leden van de Metropolitain Opera wier bele venissen blijkbaar tot deze film mede dc inspiratie vormden: Campana- ri; Dippel; Eames; Sembrich; Scotti; Planeon; Rciss; Miss Walker en Miss Abbott. Het liccle gezelschap was ver deeld over verscheidene hotels. Rossi, een bekende bas ontdekte men op de hoek van een straat, terwijl hij probeerde tc zingen. M. Dufriche de bariton, Mme Dufriche dc harpiste, Parvis en enkele anderen waren op de bovenste verdieping van het Palace hotel. Zij dachten niet anders of ze zou den den dood vinden maar ze durfden zich niet buiten hun kamer te begeven. Caruso vertelde aan een journalist, dat de rampzalige gebeurtenis hem aan Napels herinnerde. Door de reusachtige brand, welke tenge\olge van de aardbeving ontstond werd ook de Opera, met vrijwel alle costumes en tal an kostbare requisie- ten van het gezelschap vernield. „Een tragisch einde van het seizoen" zou een der zangers gezucht hebben. de kleine vrouw ervan te overtuigen, dat het noodig was voor haar vroegere vaderland het heilige Nippon spionnage- diensten te verrichten, liet land van haar man te verraden door de plannen van fort II aan de Japanners uit te le veren. Het conflict tusschen den drang van haar broer en dc liefde voor haar man bereikt zijn hoogtepunt wanneer ze op een gegeven avond de kamer Aan haai man binnenkomt en daar haar broer ontdekt, die bezig is de plannen te co- pieeren. In dc kamer daar naast bevindt zich haar man, die op dat oogenblik in gesprek is met den chef van de Rus sische contra-spionnage. Een stomme strijd tusschen de beide bloedverwanten begint, want elk luid gesproken woord zou de officieren hebben gewaarschuAvd. De Japanner dwingt zijn zuster met zijn revolver de kamer Avaar de beide officieren aan het werk zijn Aveer binnen te gaan, zoodat hij rustig met zijn bezig heid kan verder gaan. Ilij kent maar tAvce Avegen: de plannen of zijn dood. De liefde zegeviert en doodsbang Avan- kelt. het jonge vrouwtje naar de andere kamer terug om in elk geval haar man te beletten naar zijn Averkkamer te gaan, waar hem een Japanschen kogel Avacht Ze redt zijn leven, maar heeft de vesting en Rusland verraden. Uit dit. idee ontAvikkelen zich verder de dramatische verwikkelingen van de film AA'aarin Adolf Wohlbrück de rol van luitenant Boris vervult en Karin Hardt die van Youki, terwijl Rcne Deltgen voor Ivamoura speelt. ontvangst mogelijk Hoe het technisch mogelijk was de sto ringen op te heffen EEN technisch product, waarvan men vandaag de mogelijkheid nog nict bevroedt, kan morgen reeds kant en klaar voor ons staan. Het is deze eenigszins abrupte en verrassende wijze van openbaar Avordcn van vele nieuwigheden, die den buitenstaander vaak over „uitvindingen" doet spreken, daar waar eigenlijk slechts van evolutie sprake is. Een bepaald product wekt dan pas interesse, Avanneer het in een practisch bruikbaar stadium is geko- n. Wat was b.v. 15 jaar geleden over het radioAvezen, Avaarmede door talrijke ge leerden toch reeds meer dan 30 jaren Avas geëxperimenteerd, in de gewone samenleving doorgedrongen? Eerst toen dc radio-omroep ontstond met program ma s, die het beluisteren vvaard Avaren, ontdekte de samenleving den aether als communicatiemiddel. Na de huiskamerradio ontstond de autoradio. Twee a drie jaren geleden deed zij haar intrede en verraste zij de Avcreld met een nieuwe mogelijkheid: 1931 1932 1933 1934 1935 1936 HBCS den omroep te beluisteren in een rij denden Avagen. „Europa tusschen de bumpers", kan het mooier? De automobilist is niet lan ger van do hem voorbijschietende hui- tenAvcreld geïsoleerd. De moderne Ro binson Crusoë kreeg zijn Vrijdag in een instrument, dat hem van verveling zal vrij Avaren, AA'anneer hij lang achtereen niets hoort dan het motorgeronk en het klapperen van de banden op het Aveg. dck. Sprookjes uit Amerika Amerika is niet alleen het land van kidnappers en Avolkenkrabbers, maar ook van den humbug. Niettemin was het Amerika, waar de auto-radio als ge specialiseerd technisch product voor het eerst zijn intrede deed en een ongeloof lijk succes had. Een omzet van meer dan GOO.OOO toe stellen in het jaar 1933, van ongeveer 1.000.000 in 1931 en even zooveel in het eerste halfjaar 1935 bewijst dit. Zeker, men heeft er veel leergeld betaald. Dit kAvam echter niet alleen ten goede aan het Amerikaansche product. Door de aan de andere zijde van den oceaan op gedane ervaringen kon men in Europa n.l., zij 't dan ook ccn of tAvee jaar laten een van meet af aan geheel voor zijn taak berekend product op de markt brengen. Reeds thans staan Ave temid den van een snellen groei, die ongctAvij- feld ten gevolge zal hebben, dat de auto radio ook in Europa naar verhouding dc belangrijkheid van de huiskamer, radio spoedig zal evenaren. Typeerend is de zinsnede van een Amerikaonschen correspondent: „Niet zoolang geleden", schrijft hij, „konden alleen de gelukkigen met goed gevulde portefeuilles en voldoende inzicht om nieinvc vindingen op hun juiste Avaarde de te schatten, bezitters van autoradio zijn, terwijl er de magistraten zelfs over begonnen te denken om auto-radio uit het oogpunt van veiligheid te verbieden* Thans hebben de meesten van deze hoe ren zelf auto-radio". Iloe het kan Gezien de belangrijke rol, die de auto radio als schakel tusschen omroep en duizenden mobiele luisteraars zal gaan vervullen, heeft het zeker zin eens, na1- der in te gaan op de vraag hoe de mo derne techniek erin slaagde bet radio- luisteren in de auto mogelijk te maken. Iedere bezitter van een normaal radio toestel is bekend met het verschijnsel, dat Avanneer men in huis een lichtscha kelaar aandraait of een stekker in liet stopcontact steekt, dit in een function- neerend radiotoestel een storing veroor zaakt. Is een dergelijke storing door zijn korten tijdsduur over het algemeen niet hinderlijk, erger wordt het, Avanneer men b.v. een stofzuiger aanzet. Deze storingen zijn terug te leiden tot vonken en geleiders waarin stroomstooten op treden. Zij zenden dus ook een soort aethergolven uit. Verplaatsen aa ij ons nu naar het pro bleem van de autoradio, dan zien AAre, dat we hier Avcrken moeten met een voor aethergolven zeer gevoelig toestel in de onmiddellijke nabijheid van een benzinemotor die ontsteking krijgt door middel van vonkende bougies aangeslo ten op hoogspanningsleidingen, waarin de vonken voortdurend stroomstooten doen ontstaan. Daarbij komen dan nog dc storingen van den verdeelcr, Avelke tot taak heeft de juiste bougie op den juisten tijd in te schakelen en daardoor eveneens vonken en stroomstooten in de verschillende geleiders opAvekt. Onge- tAvijfeld stond de techniek hier dus voor een zware opgaaf. Dit temeer als men weet, dat het ge bruikelijke middel tegen radiostoringen, n.l. afscherming, hier niet afdoende Avas, aangezien men toch steeds ccn an tenne noodig heeft, die natuurlijk onaf- geschermd moet zijn en onvermijdelijk in het storingsgebicd van den motor ge legen is. Fuiken en vallen Hoe de techniek er dan wel in slaag de de motorstoringen onschadelijk te maken, zullen Avij in het kort trachten toe te lichten. De technische benamingen van de bij Hoe het aantal auto-radiotoe- etellcn in Ame rika van 1930 tot 1936 groeide. Elk teekentje be duidt 200.000 auto-toestellen. (N.B.C. stat. dept.) de systemen gebruikte voornaamste on derdeden geven duidelijk het verschil weer. De Amerikanen maken gebruik van „suppressors", Philips van filters. Inderdaad is het suppressor-systeera, waarbij de hoogspanningslcidingcn van den verdeeler via hoogohmige Aveerstan- den (25.000 a 10.000 olim) aan de bou gies Avorden gelegd, een gemakkelijker methode dan die van Philips, doch hun nadeelige invloed op de motorprestaties (o.a. 10% snelheidsverlies) rechtvaar digde het zoeken naar een betere oplos sing volkomen. De „uitfiltering" volgens het Philips- sAslecm geschiedt als volgt: Door een volmaakte afscherming van de geheele ontvanginstallatie behalve dc antenne en dc accu AA-ordt voorkomen, dat dc motorstoringen langs het toestel en de locvocrlcidingen binnen kunnen drin gen. Alleen de antenne en dc accu kun nen nog storingen opvangen. Na uitgebreide proefnemingen, heeft het Philips laboratorium uitgemaakt, dat de motorstoringen een zeer korte golflengte hebben. Plaatst men nu een goed afgeschermde „zeefkring" in de antenneleiding, die liet apparaat voor deze kortegolflengte ongevoelig maakt, dan zullen dc veel langere omroepgol- ven (van 200—2000 M.) storingvrij Avor- den doorgelaten. Bovendien Averd de standaard-auto-antenne, die door middel Aan 2 rubber stangen onder den AAagen veerend Avordt opgehangen, zoo uitge voerd, dat zij door haar eigen afstem ming eveneens voor de storingsgolfleng- tc A\'einig gevoelig is. Verspert men nu ook de motorstoringen den Aveg door een meervoudig filter volgens hetzelfde principe direct bij de accu aan te bren gen, dan is het duidelijk, dat zonder eenig min of meer gCAveldadig ingrijpen in het electrisch systeem van den mo tor, toch een storingsvrije radio-ont vangst in de auto kan Avorden ver kregen. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Ongelukkig is cïfc geest die zich onge rust maakt over de toekomst. Seneca. S £>CB STXBCTl IIPBESCTTS 200.000 iOTOMOBIU BECEfTtfE SET» Dc autoradio in actie Na de aardbeving: ieder tracht te redden A\at er te redden Aalt. Een scène uit „San Francisco". (.Metro GoldAvyn). maar kan toejuichen, Avant avcI dc iilrn- vorm is in de laatste jaren op hoogcr peil gekomen, doch de filminhoud over het algemeen beslist niet. Successen van boeken en films Een lijst van achttien veelgelezen boeken leert, dat niet minder dan zestien daarvan reeds met meer of minder succes in een film Avcrden verwerkt. Bovenaan deze lijst staat het Boek dor Boeken, dc Bijbel waarvan sinds de ont dekking van de boekdrukkunst onge veer 675 millioen exemplaren zijn ge drukt en dat reeds tot een lange rij van films stof heeft geleverd. Om er enkele van te noemen: „De tien geboden"; „Ko ning der koningen"; „De Arke Noach's"; „Golgotha." Dan volgt Shakespeare en na hem vindt men vele klassieken groote en kleine wier werk door de camera werd gebracht, niet altijd met even veel succes, soms volkomen foutief, maar over het algemeen kan worden vastgo steld, dat de werken van klassieke auteurs vaak een levendiger en pakken der filmgegeven konden leveren dan de moderne, met de knepen van het vak bekende scenario-schrijvers. In hoeverre de juiste karakteristiek van de klassie ken werd getroffen is een twistpunt, waarover het laatste Avoord nog niet ge zegd en geschreven is. Men snijdt hiermede de vraag aan of een regisseur (die hij het maken van het draaiboek ook zijn invloed doet gel den) het recht heeft een kunstwerk naar zijn inzichten tc vervormen en om te Averken. Een soortgelijke kwestie hoeAvel in minder sterke mate treft men aan op het tooneol. De eene strooming meent, dat de regisseur slechts tot taak heeft het hem in handen gegeven zoo juist en volledig mogelijk heeft ten too- neele (op het witte doek) te brengen, een andere strooming erkent de des noods tot de uiterste consequenties door- gevoerden invloed van den regisseur, ook Avanneer die tot afwijkingen van het origineel leidt. Nu is het in de film wereld geAA'oonliik zoo, dat een drama een roman of Avat dies meer zij, onmo- Jijk zonder vervormingen kan worden gefilmd een noodzaak, die allerlei bedenkingen rechtvaardigt. Het zou niet de eerste keer zijn, wanneer er een hoek Averd verfilmd terwijl tenslotte hloek, dat de film alleen de titel met het boek gemeen had. Toch moet het geenszins onmogelijk Avorden geacht, met een pyama aan op zijn valies mid den in Market-Street. HoeAvel do avonturen van Caruso en zijn beroemde collega's tijdens de aard beving welke San Francisco verwoest- te meer dan dertig jaar onder het 6tof begraven zijn geweest is er toch nog genoeg van bekend gebleven om de Metro Goldwyn Mayer filmmaatschap pij in de gelegenheid te stellen er een film naar te maken. Het doet bij een catastrofale gebeur tenis wat vreemd aan te vermelden, dat het waarschijnlijk een film van een luchtiger genre zal worden dan men uit de gebeurtenissen, welke er de ach tergrond voor vormen zou willen af leiden. tiet feit dat W. S. van D ij k e, die niet voor de eerste keer een film waarin Grace Moore de hoofdrol vervult regisseert ook nu met de lei ding is belust, maakt de veronderstel ling dat bier de stem van Grace Moore sterk op den voorgrond zal treden, niet zoo erg onwaarschijnlijk. Dat het ge heel en al een zangfilm zal worden lijkt Aveer niet waarschijnlijk, want do mannelijke hoofdrollen Avorden ver- auld door Clark Gable en Spen cer Tracv. Hierbij zij opgemerkt, dat de naam Caruso bij de „cast" nict KERSTMIS 1904:. De Avereld slaat met. spanning de gebeurtenissen in Port Arthur gade, waar dc Ja- pansche troepen talrijke stormaanvallen op dc Russische forten om de stad be proeven om deze sleutel van de Russi sche stellingen in het verre Oosten te veroveren en daarmee den krijg om Korea te besliss-en. Oji den tweeden Januari 1905 werd het bekend, dat het Japansche leger, onder leiding van generaal Nogi de for ten om Port Arthur na ccn stormaan val AeroAerd had en dat de bezetting van dc stad, onder leiding Aan generaal Stoessel zich had overgegeven. Toen de Japanners hun vlag op de Avallcn van Port Arthur geplant hadden Avas een nieuwe tijdvak in de geschiedenis be gonnen. Het onmetelijke Tzarenrijk had het hoofd moeten buigen voor dc be- Avoners van het kleine eilandenrijk, dat inen van toen af „het Pruisen van het Oost-en" noemde. De bclcekcnis van Rus land in het Oosten Avas sterk vermin derd, Japan had zijn plaats onder de groote mogendheden ingenomen en de eerste schadmven A-an den wereldoorlog verhieven zich aan den horizon. Tegen dezen historischen achtergrond spoelt zich dc handeling van de nieuwe Tobis film „P ort A r t h u r" af: dc tra gische lotgevallen van ccn officier en zijn Japansche atouav. Kort voor het uitbreken van den oor log zoo luidt het filniAerhaal was de Russische luitenant Boris in het hu welijk getreden met dc kleine Japansche Youki. Weinige dagen na zijn bruiloft vielen de eerste schoten van dc Japan sche oorlogschepen, die bij nacht, zon der oorlogsverklaring de Russische vloot Aoor Port Arthur aanvielen. De Russische vloot. Averd in de haven ge blokkeerd en Boris werd al spoedig be last met het commando over 1 ort II, dat een zeer belangrijke positie innam. Dc kleine Youki leefde in ccn geduri- gen angst om het leven A'an haar man en haar zorgen Avcrden nog grooter toen ze op een gegeven dag ontdekte, dat de leider van den Japanschen spionnage- dienst in Port Arthur haar eigen broer Ivamoura was, iemand ATele jaren ouder dan zij, die haar na den dood van haar vader had grootgebracht en Avien ze een diepe genegenhend toedroeg. De broer, een patriot in hart en nieren, trachtte Clark Gable en Jcannette Mac Donald in „San Francisco." (Metro Goldwyn). DE Noordpoolreiziger, die met. zijn rendiersleden het door Eskimo's beAvoonde gebied van Groenland doorkruist, staat beAVonderend voor dc kunstig opgetrokken woningen dier pri mitieve bevolking. Uit (1e onafzienbare, Avitte vlakten rijzen de kogelvormige heuvels uit den grond op. Beziet men de Eskimohutten van naderbij, dan moet men toegeven, dat zich onder deze men- schen knappe architecten bevinden. Sneeuw houdt Avarm. Dat Avetcn ook dc Eskimo's, die het grootste deel dos jaars temidden van snccuAv en ijs leven en deze Avetenschap hebben zij zich ten- nutte gemaakt. Zij trekken hun hutten op uit sneeuw en ijs en ge^n bouwmate- riaal is zoo duurzaam als dat. De „bouAv- steenen" zijn allen Aan dezelfde grootte en Avorden A'crvaardigd zoodra het kon- de jaargetijde zich aandient. Kosten hij den bouw A'an een huis behoeft niemand te maken. De natuur zorgt voor bet materiaal. En geen Europecschc Avoning zou zoo goed venvarmd kunnen zijn als de hutten der Eskimo's Bekend is de geschiedenis van de excentrieke Russische T^arin Anna ÏAA'anowna uit de 13e eeuw. Deze vorstin liet midden in de diehtgevro'''- NeA\'a een ijspaleis optrekken, dat negen nieter hoog Avas. Zes kanonnen, uit ijs vervaardigd, stonden voor het paleis. De ijsblokken voor den bomv van het huis, moesten natuurlijk allen even groot en gelijk zijn. Hiertoe ge bruikte men vierkante, ijzeren bakken, die des nachts met Avater Avcrden ge A'uld en in de koude Avcrden geplaatst. Dr. Wolfgang Kraft te Petersburg, hoogleeraar aan de Academie a oor We tenschappen aldaar, vertelt in zijn boek- Averk over deze vorstin, dat zij op een morgen den zotten inval kreeg tAvee van haar hofnarren in dit jialeis in den echt te doen verbinden. Dc plechtig heid. welke een bespotting voor do r loovigen Avas, voltrok zich in het paleis. Er Averd gefeest en gedanst en tenslotte moesten dc in den echt A'erbondcncn den nacht in het paleis doorbrengen Eén van hen Averd den volgenden mor gen dood gevroren gevonden. Wellicht heeft deze geschiedenis een modern uitvinder op het plan gebracht, dat hij tAvee jaar geleden kenbaar maak te. De uitvinder Gerk, te Londen, Avil op den Oceaan kunstmatige ijseilanden als steunpunten voor het transoceanisch luchtverkeer doen boinvcn. Het pro bleem der kunstmatige eilanden in den Oceaan houdt, zooals men A\*eet. de Avetenschap reeds jaren bezig. Gerk had zijn plan zoo uitgedacht: hij wil enkele groote schepen naar het midden van den Oceaan zenden. De schepen moeten koelmachines aan boord heb ben, Avicr Avcrking zóó intens is, dat or op het AA'ater een ijskorst ontstaat van ettelijke meters dikte. Is dat geschiedt, dan Avil men op deze drijvende ijseilanden installa ties aanbrengen, Avelke in staat zijn hot ijs in compacte massa bijeen te hou den, zoodnt van smelting geen sprake Voorts Avil hij deze ijseilanden als het Avaro vastankeren in den bodem, zondat zij geen gevaar vormen voor de over den Oceaan varende schepen. Het project van Gerk lijkt tamelijk fantastisch en toch hebben A'cle man nen der Avetenschap het plan alreeds goede kansen gegeven. De moderne techniek vermag veel. IJs als bomv- matcriaal misschien ontplooien zich op dit gebied voor het noordelijk Euron en de koude Avereldzeeën nog onge kende mogelijkheden De Russisch J apansche oorlog in een film

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1936 | | pagina 12