TOONTJE VAN TEUTEN
DE MILLIONNAIR
FORTMANN HEHENKAMP
M. A. J. BAUER
E- M. JAARSMA HAARDEN
en HAARDKACHELS
G. TH. VAN BEKKUM
WIJ LUISTEREN NAAR:
IN 24 UUR
UW OUDE MATRAS
ALS NIEUW
VRAAGT INLICHTINGEN BIJ
WAT ETEN WIJ MORGEN?
Cüpiïida
FEUILLETON
»-
Het Verboden
Grondgebied
door
Ie BLAD PAG. 2
AMERSFOORTSCH DAGBLAD
MAANDAG 19 OCTOBER 1936
Een zeer veelzijdig kunstenaar
van wicn etsen, litho's en po--
litieke prenten getoond wor,
den in het Baarnsch
Lyceum
Dc man achter de schermen
BA ABN. Dc mensch is een ge
woontedier; ook de criticus, al neemt
li ij het air aan telkens zich nieuw te
kunnen instellen. En als gewoontediei
is het zoo gemakkelijk gedachteloos to
aanvaarden, dat ieder nieuw winter
seizoen, als fin blaren van de beuken
vallen en de dahlia's door de nacht
vorst dor en zwart worden, een nieu
we serie tentoonstellingen aanvangt in
hot Baarnsch Lyceum. Maar, zoo een
vondig is dat niet. En wanneer men
zich afvraagt hoe die exposities daar
telkens weer zoo prompt komen, dan
begint men langzamerhand te vermoe
den, welk een stil en ongedoofd
enthousiasme, wat een ïnstelooze vol
harding. om nog niet te spreken van
een groote dosis smaak, er voor noodig
is om tot dit resultaat te komen.
De man achter de schermen, de
tcekenleeraar van het Lyceum, de
heer Van Winkoop, zal niet eens
graag willen, dat wij zijn naam en
zijn arbeid \oor dit doel memoree-
ren.
Het aantal dat deze tentoonstellin
gen regelmatig bezoekt, is waarschijn
lijk beperkt. Ook in Baarn doet zich
t.a.v. de kunst een lauwheid voor, dio
voor ons land iets vanzelfsprekends is,
maar zij, die tot den kring van getrou
•wen behooron zullen 't des te meer met
mij eens zijn, dat hier een belangrijk
werk zonder eenig gerucht wordt vol
bracht, een belangrijk werk voor de ar
tistieke ontwikkeling van de Lvceistcn,
zoowel als van de bewoners van Baarn
en van wijdere omgeving, die weten
of instinctief gevoelen, dat waarachtige
kunst ons leven verruimt en verrijkt
Nadat wij ons dit van het hart afge
schreven hebben, nog een enkel woord
over de huidige tentoonstelling zelf
Bauer, dien ieder kunstliefhebber in
meer of mindere mate waardeert, wordt
door weinigen in zijn volle, veelzijdige
werkzaamheid gekend. Degenen, die
hem als etser bewonderen, weten lang
niet altijd wat hij als schilder en
aquarellist waard was, en zij die hem
als schilder respecteeren. beseffen
vaak niet dat hij ook een uiterst knap
Illustrator was. en bovendien een tee
kenaar van politieke prenten. Op deze
tentoonstelling worden niet zijn schil
derijen en aquarellen naar voren ge
bracht, maar wel een aantal etsen,
«enige reeksen litho's die als Illustratie
hebben gediend, en een collectie poli
tieke prenten, die Bauer onder het
psetido „Rusticus" op steen teekende
voor het. voormalige politick-artistieke
weekblad van P. L. Tak: „De Kro
niek".
Voor velen zal deze laatste werk
zaamheid niet minder dan een
openbaring zijn. /.ij dateeren van
40 jaar geleden ('05—'07). en dat
is vooral voor een politieke prent
een lange tijd. Dc aanleiding tot
deze prenten zijn dan ook niet alle
meer bekend (tenzij aan specinal-
ingewijden) en van sommige ont
gaat zelfs dc satyrieke zin, maar
aan niemand ontgaat vermoedelijk
de zwier waarmee zij gemaakt zijn
en de fantatic die er is ver
werkt.
Bauer was in dc politiek, mag men
aannemen, epn outsider, maar hij be
greep er instinctief de beteckenis van
en interesseerde zich vooral ook voo-
het lot van de minder bedeelden. Wei
VOOR
LIEVE VROUWENSTRAAT 14
vlak bij de Langestraat.
nig oorlogsprenten uit de periode 1914—
1018 hebben zoo visionair en tragisch
het w roede werk van den Dood weer-
gcge\en als zijn Kroniek-plaat van i
April 1S95, n.a.v. den oorlog tusschen
China en Japan, waarop gc toch wei
nig anders ziet dan liet conventioneele
motief van den Dood met de Zeis. Hij
stond hoven de prent-teekenaars die op
de basis bleven van de. illustratie, hij
ging niettemin veelal van het 19e eeuw-
sche genre-achtige uit. Zoo is hij in
deze politieke prenten realist en fan
tast tegelijk, en dikwijls mCer een si-
sionair dan een humorist. Wat een
criticus over zijn beroemde Oostersche
etsen schreef: „Zijn arbeid is een dich
terlijke omhulling; het branden van
den wierook van zijn subtiel en rijk
gevoel; geen onthulling" kan men., zij
't in mindere mate. ook toepassen op
7ij'i politieke caricaturen. die als ^ari-
catuur wellicht te weinig onthulden
Dat zijn werk door de Kronieklezer*
op prijs gesteld werd bet kan wel
haast niet anders.
Hij wist een wereld van gedachten
Te scheppen uit een chaos van
gevoel.
Men weet niet of dit woord van Pot
gieter, op hem toegepast toen zijn
vrienden hem aan een maaltijd hul
digden, meer te betrekken is op zijn
litho's dan wel op zijn etsen. De litho's
hebben «Ie donkerte van Rcdon. Het
eigenlijke van illustratie's. wat zij toch
zijn, is hun vreemd. Wat doet het er
toe!
Ze zijn gevoelig en rijk aan sub
tiele verbeelding. Figuren, gestal
ten van menschen en dieren, stij
gen op uit een vormlooze nevel
massa. Langzame onthulling, maar
Omhulling tegelijk. Ze zijn tegenge
steld aan den geest van onzen tijd.
Maar ze zijn er niets minder om,
integendeel. Ze zijn een nieuwe pa
rafrase van de boeken, op een bijna
gelijkwaardig plan.
Tenslotte dc groote Oostersche etsen,
die „bekend" heelen. Maar ze zijn, nog
steeds, eer» hernieuwde studie en een
innig bekijken ten volle waard, ook al
om de bewonderenswaardige techniek
Ik bedwing de lust om hier nog extra
bij stil te staan.
Alleen dit: kenners van bet Holland-
schc wezen noemen onzen aard boven
al statisch, tegenover het dynamische
van anderer karakter.
Bauer schijnt een der weinige uitzon
deringen hierop geweest te zijn. Naast,
voor wat literatuur betreft, een Coupe
rus. Hef gevaar van dit dynamische,
een neiging naar het groote leege ge-
haar, bet theatrale en oppervlakkige,
heeft ook Bauer niet steeds ontzeild.
Maar het heeft hem nooit hee'emool
te pakken gekregen. Zijn goede smaak
en breede cultuur, zijn groot talent en
verfijnde sensitiviteit, maar ook een
sterke onbevangen blik op de realiteit,
waardoor zijn vizioenen nooit holle
bolle frazen werden, maar altijd weer
meebewogen op een stroom van inner
lijk leven en gevoel, zij geven aan dit
werk een waarde die boven den kort-
stondigen actueelen roem ruimschoots
uitstijgt.
De geheclc hier getoonde collectie is
uit het bezit van den heer A. Solleveld,
Wassenaar.
C. A. S.
PIANOHANDEL Fa. R. VAN DEN BURG
Arnhemschestraat.
BECHSTEIN GROTRIAN STEIN-
WEG - BLUTHNER IBACH
PIANO'S.
Vraagt Catalogi en condities aan.
11. „Meneer hou dien houd bij je", riep I ounlje uit; „je
zult er geen spijt van hebben". Verwonderd riep de mc
neer: „Koest Bello" en op hetzelfde oogenblik was Bello
stil. De hond stond een beetje beteuterd te kijKen en Toon
tje zei; ..Menepr ik zal je twee duizend gulden geven als
je dien liond doodschiet."
12. Nou de meneer bedacht zich niet lang. Hij ging naar
binnen en haalde een geweer. Even later knalde het schot.
Dat was een echte gemceno 6treek, zoowel van Toontje als
van den meneer; rnaar de meneer kon die tweeduizend gul
den juist heel erg goed gebruiken moet je rekenen. Maar
als je zoo iets hoort kun je heel goed begrijpen, dat een
iongen als Toontje geen vriendjes had
DINSDAG
HILVERSUM 1 1875 m.
KRO.
8.008.15 „Maria ter eere" 8.15
9.15 Morgenconcert. 10.0010.30 Mu-
ziekuitzending voor fabrieken. 10.30
11.30 Gramofoonrnuzick. 11.3012.00
Godsdienstig halfuurtje. 12.152.00
nam. Het orkest o.l.v. Marinus van 't
Woud. 2.00—3.00 nam. Vrou wen uur
tje. 3.001.00 nam. Modccursus.
H.LR.O.
4.00 nam. Gramofoonrnuzick. 4.10
nam. Lezing. 4.35 nam. De H.I.R.O.
post. 4.40 nam. Gramofoonmuziek.
4.45 nam. Lezing.
K.R.O.
5.105.15 nam. Do Melodisten o.l.v.
Piet Lustenhouwer. 5.456.00 nam. De
K.R.O, op felicitatiebezoek. 6.006.i0
nam. De Melodisten. 0.10—7.00 nam.
Esperantocursus. 7.157.35 nam
„Durft te leven". 7.35—8.00 nam
Sporthalfuurtje. 8.00—8.10 nam.
.Nieuwsberichten. 8.10—10.10 nam.
Cabaret-revue „De vroolijke Golf".
10.1010.30 nam. Gramofoonmuziek,
10.3010.35 nam. Nieuwsberichten.
10.3511.25 nam. Orkest o.l.v. Marinus
van 't Woud. 11.25—12.00 nam. Gra
mofoonmuziek.
HILVERSUM 11 301.5 m.
A.V.R.O.
8.0010.00 Tijdsein. Gramofoonmu
ziek. 10.0010.15 Tijdsein. Morgenwij
ding. 10.15—10.30 Gewijde muziek.
10.3011.00 Het ensemble „Marcello".
11.0011.30 Wenken voor de huishou
ding. 11.30—12.30 nam. Het ensemble
Marcello. 12.301.30 nam. Kovacs
Lnjos. 1.30—3,00 narn. Middagconcert
o.l.v. Nico Treep. 3.00—4.00 nam.
Eerste les van den hegin-knipcursus.
4.004.30 nam. Pianorecital. 4.30—
5 00 nam. Radio Kinderkoorzang o.l.v,
Jacob Hamel. 5.005.30 nam. Kinder
bal fuur. 5.30—6.30 nam. Het omroep
orkest.
R.V.U.
6.307.00 nam. Cursus.
LANGESTRAAT 63
TEL. 883
VOOR DE KOFFIETAFEL
Croquetjes van vleeschresten.
VOOR DE MIDDAGTAFEL
Lamsragout
Aardappelpuree.
Bietenvla.
Chocoladepudding met geslagen room.
Bereiding vleeschgerecht:
250 gr. lamsvlcesch (b.v. ontbeende
lamsbout), 50 gr. tomaten, 1 d.L. water,
50 gr. boter, 20 gr. bloem, zout en peper
naar smaak, gebakte ui, selderie, peter
selie, 1 dessertlepel azijn en citroensap,
iets paprica.
Laat de helft van de boter in een die
pe braadpan bruin worden. Wrijf het
vlecsch in mot een njengsol van peper,
zout en paprica. Braad het gelijkmatig
bruin (ca. 10 minuten). Voeg een halve
d.l. water toe en laat alles gedurende
15 minuten stoven. Neem het vlecsch
uit de pan en voeg de gewasschen en
gesneden tomaten toe, de gesnipperde
ui, dc overige kruiderijen en 1%> d.l. wa
ter. Breng dit aan de kook. Snijd intus-
schen het vleesch in kleine stukjes en
voeg dit met dc azijn (citroensap pas op
't laatst toevoegen, njet meekoken) weer
bij de kokende tomatenmassa. Het
vleesch moet vrijwel geheel onder het
vocht staan. Laat alles op zacht vuur
ca. 2V2 uur sudderen. Stort, de massa
daarna op een paardcharen zeef. Log de
stukjes vleesch op een bord en wrijf de
rest door de zeef in een kom. Smelt in
de gebruikte pan de andere helft van de
boter, voeg hierbij dc bloem en het ge
zeefde vocht en maak hiervan een ge
bonden saus, waaraan het vleesch
wordt toegevoegd. Laat alles nog even
doorstoven. Geef er aardappelpuree bij.
A.V.R.O,
7.00—7.05 nam. en nü, naar
bed!" 7.057.30 nam. Dansmuziek
o.l.v. Hans Mossel. 7.308.00 nam.
Eerste Engelschc les. 8.008.10 nam.
Tijdsein. Nieuwsberichten. 8.10—10.00
nam. Bonte Dinsdagavond. 10.00—
10.20 nam. Gramofoonmuziek. 10.20—
11.00 nam. De AVRO Bridget met u.
11.0011.10 nam. Nieuwsberichten.
11.1012.00 nam. Het Dansorkest o.l.v.
Hans Mossel.
BRUSSEL 321.9 M.
Vlaamsch programma
I.30 nam. Concert. 5.20 nam. Con
cert. 8.20 nam. Grieg-concert.
BRUSSEL 483.9 M,
Fransch programma
12.50 nam. Concert. 5,20 nam. Muzi
kale actualiteiten. 6.50 nam. Het Om-
roepdansorkest.
DEUTSCHE A NDSENDER
157 TM.
II.20 Concert. 3.05 nam. Hans Fides-
ser zingt, (gr.pl.). 6.20 nam. „Ich
bring Dir bent ein Stündchen
9.50 nam. Piano-recital. 10.20—11.20
nam. Concert.
DROITWICH 1500 M.
12.10 nam. Concert. 12.50 nam. Het
Blackball Colliery orkest. 1.50 nam.
Harry Engleman's kwintet. 6.45 nam.
Bernard Crook kwintet. 8.20 nam.
Eerste bespeling van liet nieuwe BBC-
Bioseoop-Orgel in St. George's Hall.
11.20 nam. Dansmuziek.
Grand Théêtre. Van Vrijdag 16
t/m. Woensdag 21 October vertoo
ning van de film „Onder twee vlag
gen."
Voorstellingen: Zondag vanaf
1.45, 4, 6,15 en 8,30 uur. Andere
avonden vanaf 8.15 uur één voor
stelling.
Woensdag en Zaterdag matlnée,
2% uur.
CRy-Theater. Vanaf Vrijdag 16
October vertooning van de film:
„Les Misórables."
Zondag doorloopend 1.45, 4.6.15
en 8.30 uur. Zaterdag 2.30 uur, 6.15
en 8.30 uur.
Andere dagen avondvoorstelling
8.10 uur. Woensdag vanaf 2.30 uur
matinée
Cinema Amicitia. Op 18, 19 en
20 October vertooning van de film:
„Dame voor een dag."
Voorstellingen: Zondag 2.30. 5.00
en x 10 uur n.m
Maandag en Dinsdag 8.10 uur
n m,
Masenm Fléhite. WestsingeL
<1 Hgezonderd des Zondags).
Theosofische Bibliotheek. Ge
bouw Theosofische Vereenlging Re-
*ente96elaan. lederen dag van fr—8
uur.
Openbare leeszaal met Jeugdlees
zaal eo Bibliotheek. Muurhuizen 9.
R.-1L Leeszaal. Nteuwstraat 24.
10—24 Oct. Sierkunst. Tentoonstel
ling schilderijen Louis Schrikkel.
Opening 10 October. 3 uur n.m. Da
gelijks 9—20 uur.
10—25 October, Stichting „De
Poth" Amersf. Kunstkring: Ten
toonstelling schilderijen van W.
Degouve de Nuncques.
20 October. De Valk. Feestverga-
dering Winkeliersvereeniging „Het
Soesterkwartler." 8 uur n.m.
20 October. Restaurant „Prin
cess." Ledenvergadering van „Han
del en Nijverheid" 8.30 uur n.m.
21 October. Amicitia. De Prince-
vlag. Vertooning van de film:
„Oranje en Volk in 1935/1936". 8 uur
n.m. Kindervoorstelling 2 uur n.m.
22 October. Grand Théatre. Katho
liek Amersfoort, Cultureele Groep.
Openingsavond. Rede van pater
Borromeus de Greeve O.F.M. en op
treden Marionetten-theater Bart
Brugman. 8.15 uur n.m.
22 October. Amicitia. *t Nut. Voor
drachtavond door Louise Kooiman.
8 uur n.m.
25 October. De Valk. Tooneelijit-
voering „Kunst na Arbeid." 8 uur
n.m.
UTRECHT
20 October. .Stadsschouwburg.
Amsterd. Tooneelvereen. Opvoering
van „Happy." 8 uur n m.
ZEIST
24 October. Figi. Centraal Tooneel
voert opHet voorste Legioen. 8
uur n.m.
BAARN
26 Sept. 25 October. Baarnsch
I.yceum. Expositie van et6en en
litho's vain M. A, J. Bauer. (Dage
lijks 10—4 uur; Zondags 4 u.)
OMREKENINGSKOERSEN
Off.
Niet Off.
17 Oct.
19 Uet.
9.07
9.09%
Berlijn
0.75.00
0.74.62%
Brussel
31.27%
31.30
8.65
8.68
ZPHch
42.72
42.75
Kopenhagen 40.70
40.60
Oslo
45.80
45.70
Stockholm
47.00
46.90
New York
1.85%
1.86%
Praat?
6.63
6.61
Milaan
9.85
Mpdp<rotf door dp
Rotferd Rankvereen
De ervaring is een oude vrouw die
men eerbiedigt zonder te vragen, of
haar verleden twijfelachtig is geweckt.
„Wij kunnen n.>g beter zeggen da;
wij de andere kaarten in den trein
hebben laten liggen."
„Ja. dat Is een pracht idéé"
„Ik verwonder mij over de schattm
van Shulimoff.' zei Simon zacht. „Denk
J*- dat Rex ze gevonden heeft voor zo
hem arresteerden?"
„Wat kun |e daarvan zeggen?" Do
Reichleau trok zijn mooi geteeken Ie
wenkbrauwen op „Wij weten dat Shu
limoff bezittincen had bij Tobolsk Zijn
schatten zullen hoogstwaarschijnlijk
daar verhogen zijn Anders zon B 'X
zich nooit In dit gevaarlijk gebied hen
hpn gewaagd Tiet 7011 wel aardig '.iin
als wij uit dit vervloekte land wat
souvenirs konden meebrengen." zei Si
•ion in zijn handen wrijvende.
„Laten wij dat maar uit ons hoofd
zetten. Wij zullen genoeg werk hebben
om Rex uit de klauwen van deze dui
veis te redden."
Togen elf uur diende de waard twee
houten horden op waarin een soort 2e
stoofd schapenvleesch en gerst lag Bo
vendien werd wederom het roggebrood
«•n de hittere thee geserveerd als iets
onvermijdelijks.
Niettegenstaande het onsmakelijk
aanzien van hpt eten, aten zij beide.1
behoorlijk, want zij realiseerden zich
dat het wel eens het laatste voedsel
/ou kunnen zijn wat zij gedurende vele
uren tot zich konden npmen
Nadat zij gezeten hadden, betaalden
zit den herbergier royaal en gingen op
weg naar het station Aan het station
hadden zij moeilijkheden De hert -2
verklaarde dat door een misverstand
hun bagage en bovendien hun plaa's
kaarten vervoerd waren op den hooM
-poorweg, en dat zij kooplieden waren
van de groote peismarkt van l.emhctg
Dat zij erg graag zaken wilden doen
De hertog had vele argumenten, man'-
hij had moeten inzien dat hij niet ve-l
tiid opofferen kon voor alle mogelijke
verklaringen, omdat de trein op h'.t
punt slond te vertrekken Het was ie
lam geworden om terug te keeren naar
de stad. om een onderzoek te laten t'i
stellen, hun paspoorten waren in orde
alleen hadden zij geen kaartjes Bij hc»
zien van de dikke portefeuille van den
nertog lief de controleur hen passé eren
Hei zou wel in orde zijn. zei hij Tic:
was natuurlijk niet volgens de rece.s
raar de bil'etfen waren kostbaar Fei
lelijk was de prijs verdubbeld, nadat
zi- gedrukt waren Zij waren nog van
den ouden voorraad Hiermee was d"
/aak afgeloopon en de hertog en Sj
mon namen hun plaats In den trein
naar Turinsk Tn deze trein was gen
enkel gemak, zooals zij dat hadden ge
vonden in den Trans Continental trein
Harde banken, en een vuile waschge
logenheid Een volgepropte coupé waar
de gemengde geuren van oneewasschen
menschen vochten met de uitwase
mingen van kleinere vogels en ande e
beesten die de voornaamste bagage up
maakten van hun medereizigers
„Nu, dit gedeelte van onze reis is zoo
goed als beëindigd." zei de Beiclileau
toen de trein met twintig minuten ver
Paging Sverdlovsk verliet
„Mm." zei Simon, „doch de moeilijk
heden beginnen pas als wij bij Turin»k
aankomen."
„Integendeel." antwoordde de hertog,
„daar kunnen wij onze billetten toonen
en een behoorlijk onderdak vinden, whi
hier niet mogelijk geweest zou zijn.'
„Je hebt een ding vergeten."
„En dat is?"
„Wij hadden gebruik kunnen maken
van een slededienst. Die had ons over
al kunnen brpngen waar wij heen wil
den. is 't niet?"
„Ja
„Nu. als je dan gelijk hebt, en de
spoorweg is voltooid, dan zal er zek *r
geen s|pdediensf meer zijn en dm
had men ons in Twinsk absoluut niet
in den trein gelaten"
Dat Is waar.' zej de hertog bezorgd
„Mon Dicu, wat stinken die menschen!
Vreeselijk!"
„Ja." slarnde Simon toe Daarna zwe
gen zij
Hef landschap was heel anders dm
rial wat zij gisteren gezien hadden. Dp
'rein pufte en raasde langs den spoor
weer in een snelle vaart Zij kwamen
langs sneeuwbedekto velden, zij pis.
sperden het OpralgebPrgte. cn stoomden
thans door de heuvel rij aan de Oost
zijde van deze bergen Hef sneeuwde
piet meer en tegen den middag brik-
de zon door de wolken. Maar in den
vro?gen namiddag ging zij weer snol
onder, en het was reeds donker toen /.ij
even voor vijf uur Turiosk bereikten
Turinsk was niet veel nreer dan een
lange straat. De trein reed langs een
g^oep hooge huizen, in het meest be
volkte gedeelte van de stad bleef bij
staan.
Niemand vroeg of controleerle hun
kaarten, maar Simon bemerkte dat er
cenige mannen met lantaarns zoekend
langs den trein liepen en ieder corn-
pai timent nakeken, of het wel leog
was. De officieren en officicele perso
nen die in de wagens waren gebleven
die vlak achter de locomotief laeen,
moesten hun papieren laten zien, voor
dat de trein zich weer in beweging
/et e
De twee Lembergsche pelshandelaars
liepen naar hot hótel. een ruw houten
gebouw, waar zij het beste eten best.»!
den dat zij maar krijgen konden Zii
waren vastbesloten, het kostte wat het
kostte, een slee te nemen en 's avonds
hun reis voort te zetten. De Sovjet-
autoriteiten konden hpn maar al 'ft
•spoedig achtervolgen, dus iedere mi
nuuf van hun kostbaren tijd moest be
nut worden. De Reichleau vroeg aan
oen herbergier of het mogelijk zou zijn
een slede te krijgen.
„Op dit uur? Hij scheen stom ver
baasd Waar wilden de heeren dan 002
naar toe gaan? Was dit hótel piet goed
genoeg? De hertog dischte. bij het hoo
ren van deze vragen, een heel verbaal
op. Ilij vertelde dat hij juist per trein
van Sverdlovsk gekomen was en dat
uil hij zijn aankomst een telegram bad
gekregen, waarin sond dat zijn vrouw
een ernstig ongeluk gekregen had. Hij
moest ladelijk terug.
„U kunt morgen met den trein te
ruggaan." stelde rie herbergier voor.
„Zij verlaat Tobolsk om een uur en
komt om acht uur in Sverdslovsk aan".
„Ik moet nog vanavond vertrekken,'
antwoordde de hertog, die geheel over
stuur scheen te zijn „Help mc alstu
blieft. en zie dat u een slee voor mij
krijgt, dan kan ik morgen bij mijn
arme vrouw zijn."
„Dat kan ik niet," zei do man, hoofd
schuddend. „Morgen, ja, dan kunt u de
troïka van mijn neef krijgen een
prachtig ding hij zal u zelf rijd^11
Doch hij woont bier zes mijlen van
daan. Vanavond kan ik niet meer om
hem sturen."
„In dat geval kan ik net zoo goed op
den trein wachten." protesteerde ae
hertog, dan zou ik er nog eerder zijn.'
„U hebt gelijk," knikfo de waard
,Het is ellendig voor uw vrouw doch
ik kan er niets aan doen."
Zij vertrokken „Kom," zei lo hertog
tegen Simon, „laten wij door de dorps
straat loopen, misschien dat wij in een
of ander logement meer geluk hebben
Zij wierpen hun ransels over dep
schouder cn terwijl zij de deu^uitgin
gen keek de waard hen met afkeuren
de blikken na Het scheen dat hii hun
bedoeling begrepp
Buiten was de duisternis van d°n
lanaren Siherischen nacht reeds gev.il
!en Licht glinsterde door de sma'Ie
vensters van de buizen De lichtschijn
viel op de hoornen en op dc knappende
bevroren sneeuw Hef was koud. doch
de prikkelende winterlucht werkle als
wijn De nacht was prachtig, de hem"!
was onbewolkt op mef sterren bezaaid
Fr waren weipie menschen op straat.
pt rr»f bon teleurstelling gelukte hx'
piet pen geschikt lncoment fe vinden
Toep r.ii terugwandelden naar hun e»'-
sfe hótel passperde ben een prachtige
«dre en hield stil voor een klein, stee
nen gebouwtje dat een officieelen in
druk maakte.
De Reichleau rende vooruit en was
in een oogwenk bij den koetsier, nog
voor deze het gebouw binnentrad. Do
man, een groote kerel met hooge, Mon-
goolsche jukbeenderen, was juist bezig
de teugels aan een houten paal te be
vestigen.
.Kan ik je troika huren?" vroeg de
hertog zonder eenige inleiding.
De man keek verbaasd op „Welneere,
zei hij. ..deze troïka Is niet te huur.'
De hertog vertelde opnieuw het ver
haal van zijn zieke vrouw en dat hat
absoluut noodzakelijk was dat hij ii-
rftct naar Sverdlovsk terugkeerde. De
groote man was niet 't minst onder den
indruk van het verhaal. Hij haalde zijn
schouders op en ging het gebouw bin
nen.
Het was een prachtige troïka, bespan
nen met drie goed gevoede paarden.
De boog boven het middelste paard
v.as kleurig geverfd en er hingen kleine
belletjes aan. In de troïka lagen bon
ten reisdekens
De Reichleau had oogenblikkelijk
(•'•n plan. „Spring erin," schreeuwde hij
li gen Simon, terwijl hij hem een duw
gaf. „hij kan binnen een minuut weer
fprnc zijn."
Onder het spreken maakte hij de teu
gels los en sprong op den bok, hij gif
de paarden oen klap met de zweep en
stoven de straat uit, terwijl de bel
len van de slee luid rinkelden.
De eigenaar kwam het gebouw uit
hollen, schreeuwde en zwaaide met
zijn armen, doch niets vermocht hen
tegen te houden, en spoedig hadlen zij
de stad achter zich gelaten
(Wordt vervolgd).