DEZE BEYER'S PATRONEN MONIQUE ST. HELI ER CQ/METICn KRAGEN - JABOTS - CEINTUURS EN KNOOPEN VROOM DRÊESMANN AMERSFOORT %stitut uïsmetique Wij jonge vrouwen Tocht is gevaarlijk De schoonmoeder van Tsang-Kai-Sjek HET NUT VAN ZEILDOEK HERFST IN DE ZIEKENWERELD Japonnen met borduurwerk zijn bij ons verkrijgbaar. Ontvangen een geheel nieuwe sorteering VOOR DE VROUW DOOR haar laatsten roman, „Le cavalier de paille" is Monique SU Hélier in Frankrijk eensklaps een bekende en veel gelezen schijfster geworden. Ze kwam zelfs in aanmer king voor de Prix Fémina, en al is deze aan Louise Hervieu toegekend, voor haar roman „Sangs" die door zijn boeiend gegeven (een oud boerenge slacht, dat gedoemd is uit te sterven) meer het groote publiek weet te trek ken, toch heeft haar werk letterkundi ge waarde. Het boek is, aldus De Vrou wen pdst, als een sterk schilderij: krachtig, hartstochtelijk, fel gekleurd, en is bedoeld als een vervolg op haar ruim twee jaar vroeger verschenen ro man „Bob. mort"; alleen beslaat er geen enkele noodzakelijkheid, dit eerst te lezen. Eenmaal verdiept in „Le ca valier de paille". interesseert on9 het verleden, van allen, die we hier leeron kennen, ook niet meer Ze hinden ons aan zirh, zooals ze nu zijn: volkomen mensch. Deze 433 bladzijden gelijken een droom, een droom, vol schakeerin gen, verrassende ontmoetingen en fan tasie. En Monique St. Hélier acht het b.v. volstrekt onnoodig, het stadje dui delijk te omschrijven! We begrijpen dat we in een land met besneeuwde bergen zijn, in de onmiddellijke nabij heid van een grens, maar verder laat zij ons vaag vermoeden. En waarom ook zal zij aan hallucinaties en visioenen een geographische bestemming geven? Wat voor zin heeft het, om in dit verhaal, waarvan de handeling één nacht duurt, over bijkomstigheden uit te weiden? Niemand verlangt naar dergelijke dé tails, wanneer, zooals hier. do personen direct al in den aanvang levende vrienden en vijanden van ons worden, waar wij de liefde en den haat op zulk een meesterlijke specifieke vrouwe lijke wijze geanalyseerd vinden. Want juist in het beschrijven van deze tegenstrijdige gevoelens toont Monique St. ITélicr zich niet alleen als een goed psychologie, maar dikwijls ook als een dichteres, met vizionnairo kracht, die de geheimen van den nacht op al deze verschillende karakters laat inwerken Het. tragische nu is, dat deze jonge vrouw reeds jaren lang ziek is. Het lo gische gevolg hiervan, dat iemand, die iederen dag weer tusschen de vier mu ren van haar kamer! igt, niet in staat is anders le schrijven dan over dat. wat de herinnering aan het verleden en haar fantasie haar ingeven. Monique St. Hélier is in de Jura geboren Aan dit land, met zijn vele hoornen en met zijn zachte Septemberluchten,, is ze zeer gehecht. Haar ouderlijk huis stond aan den zoom van een groot bosch, „en", zoo zegt ze met haar kin derlijk-enthousiaste stem. terwijl haar kleine handen de gebeurtenissen illu streeren, „ze hebben mij dus eigenlijk aan dat land gegeven, ik voel mij er een deel van. en ik moet er over schrij ven Toch heb ik nooit kunnen denken, dat ik nog eens schrijfster, zou worden. Zeer tegen den wil van mijn vader, een technisch uitvinder, die alle poëzie in een eenzaam hoekje van zijn hart verbannen had, en wiens grootste wensch was, dat ik ingenieur zou wor den, trouwde ik al heel jong met een dichter. Ik kreeg toen opeens een ont zettend verlangen om te schilderen. En dat, terwijl ik nog nooit in mijn leven geteekend had. Ik kon niet meer sla pen, niet meer lezen, mijn rust was weg. Toen vroeg ik mijn dokter, wat ik hier tegen doen kon. „Wel zei hij, „het is heel eenvoudig. Koop een palet, kwasten en verf enuit je." Omdat ik er n.l. van overtuigd was, dat ik toch geen lijn neer kon zetten, had ik hieraan heelemaal niet gedacht. Ik volgde nog dienzelfden dag zijn raad op, en hoe meer ik werkte, hoe sterker ik er van doordrongen werd, dat hot een gave was, die zich eensklaps be wust gemaakt had. „Toen werd ik ziek, en zelfs in bed werkte ik nog door. Ik had een onge looflijke angst voor het oogenblik. dat ik mijn schildersgerei op zou moeten bergen Het kwam nog eerder dan ik verwacht had. De dokter verbood het mij, omdat het te vermoeiend was. Op eens stond ik weer met zulke leege handen in het leven. Ik weet nog, dat ik begon te huilen, en aldoor riep: „Maar ik moet me toch uiten!" En weer kwam het zoo logisch antwoord van dezen wijzen man: „Wel, als je deze bron nu tijdelijk buiter. werking moet stellen, open dan een andere. Neem een schrift en ga schrijven." En dus alleen, omdat ik in bed moest blij ven, ben ik geworden wat ik ben. En nu begrijp ik niet meer, hoe ik eens heb kunnen schilderen. Ik moet nu eerst „La lune d'été" afmaken, en dan, och, het is eigenlijk heel goed mogelijk, dat er een derde Muze komt, als ik nu weer béter ben! Het is ten 6lotte toch alleen maar de kunst, die ons in het leven hcudt. En voor mij is die onaf scheidelijk verbondon met mijn herin nering aan Rilke, met wien ik zeer be vriend was, en dien ik vereer als den grootsten dichter van zijn tijd. Soms ge loof ik. dat deze plaid, waaronder hij gestorven is. en waaronder ik nu lig, mij de goddelijke kracht geeft om te werken. ELKE LEEFTIJD HEEFT ZIJN BEKORING Er zijn veel vrouwen, die de mee ning zijn toegedaan -- en zij maken hierbij een fundamenteele fout dat schoonheid alleen een voorrecht is van de jeugd. Ik ben het met deze op vatting niet eens. Natuurlijk bestaat er een schoonheiddie in het bijzonder .aan de jeugd toebehoort, maar daar naast bestaan nog tal van andere schoonhcidsvormcn zooals er ook verschillende vrouwentypen zijn en verschillende opvattingen omtrent charme en bekoorlijkheid die in overeenstemming met smaak, cultuur, etc. varieeren en tevens verband kun nen houden met vele andere factoren. De schoonheid van den legenwoordi- gen tijd is niet enkel en alleen een masker. Zij behoort een uitdrukking te zijn van charme en bevalligheid, waar van de jeugd nog dikwijls weinig of- niets bezit. Neen, de gladde huid is niet de hoofdzaak, of zooals onlangs een groole, Fransche autoriteit op schoonheidsgcbicd het zoo duidelijk omschreef de moderne schoonheid is niet uitsluitend het voorrecht, dat de jeugd van om en bij de twintig be zit. Ook van de vrouw van dertig, de vrouw dus met een zekere levenserva ring. die in het algemeen in haar op treden veel behcerschter en daarom ook dikwijls veel aantrekkelijker is dan een 20-jarige. kan een groote aan trekkingskracht uitgaan en... hoeveel vrouwen zijn er niet, die het werkelijke leven in al zijn nuances hebben lec- ren overzien en begrijpen op veertigja rigen leeftijd. „Life begins at forty"! Zij. die deze leeftijdsgrens naderen of inmiddels hebben overschreden, zoo wel mannen als vrouwen, begrijpen dit en weten.... dat er meer aantrek kelijke vrouwen zün van rijperen leef tijd dan zijdie zich alleen op Jeugd kunnen beroemen. Jeugd en charme zijn twee afzonder lijke begrippen. Het laatste wint het op den duur van het eerste. DIANA MET boven haar 6exe-genooten staat de vrouw, die een goed verzorgde huid bezit. Onvakkundige behandeling kan echter meer kwaad dan goed verrichten. Laat daarom Uw teint verfraaien door GEDIPLOMEERD SPECIALISTE DIPL. BERLM. P. BUIJSIAAN 12 "telefoon 1607 VAN het maandblad „Wij Jonge Vrouwen" (uitgave van Bosch <fc Keuning N.V. te Baarn) is de twin tigste jaargang begonnen. Het eerste nummer daarvan heeft weer een rij Ken inhoud Het vervolgverhaal „Kousje Mansvelt". dat er in begint is geschre ven door Rie van Rossum. Het jaarge tijde. waarin dit nummer verschijnt it er in weerspiegeld op de foto's, waar onder een gekleurde en in proza. „Als de bladeren vallen" noemt Kees Hana zijn bijdrage, waarin hij schrijft over het leven dor paddenstoelen en hun nuttige functie in de „boschhuishou- ding" Agni van der Torre vertelt van de schoonheid in de Duitsche gothiek hij reproducties van sculptuur uit den Dom te Naumburg en te Ramberg. Ds. J J Buskes Jr draagt een artikel bij over den bundel negerliederen, die Jan Eekhout vertaalde en verzamelde onder den tilel „De neger zingt." Hier zoo zegt ds. Buskes is de hemel een werkelijkheid, meer dan in de he melliederen van de kerk der vorige eeuw. Maar hier is ook de aarde een werkelijkheid en ik geloof, dat ik kan zeggen, meer dan in de aardeliederen van het socialisme der vorige eeuw. Ik ken vrijwel geen liederen, waarin een mensch hartstochtelijker de handen naar den hemel uitstrekt, dan deze lie deren Ik ken evenmin vrijwel geen ver zen, waarin eon mensch hartstochte lijker de aarde trouw blijft, dan deze verzen. Wie weten wil. wie God is. niet de God van een verwereldlijkt Christen dom maar de God van den Bijbel, de God van Jezus Christus, die luistere naar dezen zingenden neger". Verder brengt het nummer vele keu kengeheimen en herfstmodellen. MOEDER VAN VIER KINDEREN Ofschoon er voor Nederland haast aoen „eerste vrouw, die" meer mORelijk is zai het toch niet vaak zijn voorge komen. dat een jonge moeder van vier kinderen haar doctoraat cum lande be haalt. zooals mevr. Chr. A. M. Michels- Veraart die onlangs aan de Amster- damsche Universiteit tot doctor in de wis- en natuurkunde het vak van Ma.lame Curie werd bevorderd. ER zijn heel wat mensclien, die zeer gevoelig zijn voor tocht Ge woonlijk zijn het dezelfde perso nen, die steeds te klagen hebben over koude handen en koude voeten. Zij lijden dan aan zwakte der bloed vaten. Even gevoelig zijn mens'.hen, die haast altijd in gesloten vertrekken zitten. Bij hen krijgen de bloedvaten niet voldoende „training" door warm te- en koudeprikkcls, doe van buiten komen. Ook de rheumatische mensch lijdt zeer door tocht. Zijn spicrenstoUel is niet in staat de temperatuur in even wicht te houden, daardoor leidt koude door tocht tot spierverstijvingen en zoo ontstaat ook dikwijls een „stijve nek". Marden is in zoo'n geval de eerste schrede op den weg der beterschap. Buitengewoon gevaarlijk is het loo- pen of zitten op dc tocht, wanneer men door groote inspanning verhit i6 en ook wanneer men natte kleeren aan heeft, hetzij door den regen of door een andere oorzaak. De gevaren van het op de tocht zit ten moeten niet onderschat worden. Bij samendrukking van de bloedvaten stijgt, daar er te weinig bloed voorhan den is, de vatbaarheid voor infecties, zoodat de ziekteverwekkers niet meer van het lichaam afgeweerd kunnen worden. Als gevolg hiervan ontstaan dikwijls catarrhale ontstekingen van de keel en van de luchtpijpen. De klieren op cleze plaats van het lichaam, vooral de amandelen, zwellen op en er treedt angina op, waarbij de patiënt moeite heeft bij het slikken. Deze ziekte kan, als ze verwaarloosd wordt, dikwijls het begin zijn van ernstiger ziekten. Nier aandoeningen, gewrichtsrheumatiek en hartkwalen kunnen er uit voortvloeien. Door veel beweging in de frissohe lucht moet men het lichaam harden. Gezonde sport, zwemmen, wandelen, fietsen en tennissen bevorderen de bloedsomloop en maken ook het lichaam bestand tegen do invloeden van het weer. Een korte wandeling na iederen maaltijd is aan te hevelen, vooral ech ter na bijzonder rijkelijke maaltijden, waarbij zwaar te verteren kost werd gebruikt. Wie na het eten niet wil loo- pan, moet zich tenminste aanwennen, om in plaats van te gaan liggen, te blijven zitten om de spijsvertering te bevorderen. Ook is het een feit, dat. met een volle maag geestelijke arbeid moeilijk valt. Het is niet goed om tegelijkertijd twee organen te laten werken: de spijsverte ringsorganen en de hersenen. het gekleurde zeildoek voor ontbijt en koffietafel gebruiken, terwijl men voor de middagdisch wit kiest met inge werkte patronen, die de dessins van geweven tafelgoed weergeven. Men kan voor de kleintjes trouwens ook kleine servetjes van zeildoek maken, indien men iets tegen een met zeil belegde ta fel heeft. Deze worden onder de horden der kinderen gelegd en als versiering brengt men een geschulpte rand aan. De schulpen teckcmt men eerst met be hulp van een muntstuk op een reepje stevig papir, knipt de vorm na, die men daarna langs de randen dor servetten of andere voorwerpen legt en in minder dan geen tijd heeft men een mooie ge schulpte rand geknipt. De overtrek van de theemuts, die mot rijgsteken aan den bovenkant is samen- genaaid, heeft een iets meer ingewik kelde rand, omdat hij gebogen is, doch ook dit uitknippen kan met behulp van een muntstuk gebeuren, waartoe men eerst de teekening op den binnenkant van het zeildoek aangeeft. Kinderservetjes, onderleggers voor schalen, servetten, taschjes en nog veel meer praetische gebruiksvoorwerpen, la ten zich bij eenig nadenken van zeildoek maken. Mevrouw Tsjang Kai-Sjek vertelt: mijn moeder was geen sentimenteels vrouw, eerder een Spartaansche, maar ik her inner mij steeds weer hoe zij naar haar kamer placht te gaan om daar te bid den. Zij bracht uren in gebed door en begon vaak al vóór het aanbreken van den dag. Wanneer wij haar raad in wonnen, zeide zij: „Ik moet het eerst aan God vragen." En zij wachtte op God, totdat zij Zijn leiding bespeurde. Wan neer moeder bij haar beslissingen op God vertrouwde, was de uitkomst altijd goed. Toen zij onlangs ziek was riep ik uit: „Moeder, u bent zoo machtig in het gebed, waarom bidt u niet dat God Japan moet straffen door een aardbeving of zoo iets?" Na een tijdje antwoordde zij: „Als ie bidt of van mij verwacht, dat ik bid, beleedig dan God niet door Hem te vragen iets te doen dat jou, een sterfelijk schepsel, al onwaardig zou zijn." Nu kan ik zelf voor het Japansche volk bidden, wetende dat er velen onder hen zijn, als Kagawa, die lijden onder het onrecht, dat hun land China aandoet. 'Het waren mijn moeder's persoonlijke invloed en persoonlijk voorbeeld. die mijn man er toe brachten een christen te worden. MEN ziet tegenwoordig aardige rui ten in frissche kleuren, moesjes en zelfs bloemenmotieven, die dit materiaal voor verschillende doeleinden geschikt maken. In de eerste plaats besparen huis vrouwen zich veel werk, indien zij de planken van muur- en glazenkasten met zeildoek beleggen, b.v. in een geruit des sin. Aan de voorzijde van de plank hecht men met witte of gekleurde pu naises gehaakte of linnen kant. Men heeft bij het schoonmaken der planken de stof van het zeildoek slechts af te nemen met een stofdoek en alleen met extra-beurten wordt ean in zeepsop uit gewrongen doekje gebruikt. Veel water beneemt de glans en de tijd van „nat" werken is voorbij. De eerste keer heeft men een grootere uitgave voor het zeil doek dan wanneer men papier koopt, doch het eerste houdt jarenlang stand, terwijl de kleuren van betere kwalitei ten eveneens blijvend zijn. In keukenkastjes, waar pannen op geborgen worden kan men beter een gnedkoope kwaliteit vloerzeil nemen, hetgeen veel netter staat bij het openen der deurtjes dan b.v. couranten. Hoe geschikt deze ook zijn voor het meest verschillende gebruik in de huishou ding. zij zijn voor bedekking van kastplanken niet geschikt. In gezinnen met kinderen kan men PEPERNOTEN (Bij de uitleenbibliotheek) Hebt u „Vier kleine meis'es" Gossie, mevrouw, ik heb pas een groot meisje. Hoe gaat het met dat meisje van Janssen? Die is getrouwd en ik beklaag haar echtgenoot. Maar het was een aardig mei6je! Dat dacht ik ook voordat ik met haar trouwde. OVER het algemeen geldt de zomer als het gezonde jaargetijde. Dat is ook zoo in het algemeen wel waar, maar het gaat, volgens een arts in „Timothëus" toch niet geheel op. Er zijn ook ziekten die aan lente en zomer bij zonder eigen zijn. We denken b.v. aan hooikoorts. Soms alleen beperkt tot den bloeitijd van de grassen, strekt zich in hardnekkige gevallen deze aandoening over het hoelo zomerseizoen uit, om pas te verdwijnen wanneer do herfst zijn in trede doet. We behoeven niet to zeggen met welk een gevoel van opluchting deze patiënten den herfst begroeten. Ook hartpatiënten verlangen in den regel naar het koelere jaargetijde. Do warme, zwoele zomermaanden geven hun meer last van do hen toch reeds plagende be nauwdheden dan de koudere tijden. Dan zijn aan de zomermaanden bepaalde ziekten eigen. Denken we b.v. aan de malaria, de ziekte die door een mugge- beet overgebracht wordt, en we verstaan onmiddellijk, dat in den zomer, als de muggen het ons lastig maken, de meeste versche gevallen van malaria zich voor doen. Zoo is het ook met acute infecties van het maag-darmkanaal. Typhus! pleegt in den winter veel minder vaak voor te komen dan in den zomer, en de paratvphus maakt vooral in do warme maanden, als ondeugdelijke consumptie wordt gebruikt, slachtoffers. Maar ook treden tal van ziekten in den herfst weer meer op den voorgrond. Allereerst moeten we hier noemen de bij sommige personen regelmatig weerkee- rende herfstverkoudheid, een zeer hef tige vorm van neusverkoudheid, die zich voordoet na de eerste merkbare koele nachten. Zulke men6chcn hebben in den regel een dergelijken aanval van ver koudheid ook door te maken bij den overgang van winter op lente. Dan we ten we dat sommige vormen van huid uitslag in den herfst opflikkeren, andere daarentegen de warme maanden uit kiezen. Van maaglijders, met name van lij ders aan maagzweer, is bekend, dat zij bij het inzetten van het koelere weer oen periode van maagpijn doormaken. Ook onze rheumatieklljders zien niet gaarne den zomer verdwijnen. En dan rie oudjes. Ieder weet, hoeveel hoogbe jaarden in den winter sterven. Maar afgezien daarvan: zij .oelen zich in den zomer zooveel behagelijker, hun gestoorde warmteregelingsfunctie doet hen moeilijk warm worden en blijven in den wintertijd, zij komen dikwijls den heelen winter hun huis niet uit. Voor nierpatiëntcn is de winter ook niet bevorderlijk. In den zomer, waar in veel wordt getranspireerd, kan nog de huid een deel van de gestoorde nier- functie overnemen, maar in den herfst wordt dat al anders. En ook brengt het kille herfstweer met zijn kans om kou de en natte voeten op te loopen een vermeerdering in het aantal gevallen van acute nier- en nierbekkenontste- kingen. En als we ten slotte aan onze sanatoriumpatiënten denken, dan we ten we wel hoe die over den winter te spreken zijn. De Genestets „Het haantje van den toren" vertolkt de ge voelens van zulke patiënten in dicht- K 33113 Wollen crêpe japon met raglan mou wen. Borduursel is in twee kleuren gehouden. Beyerknippatroon voor 92 en 100 c\t. bovenwijdte. Strijkpa- troon nr. 7/696////. K 33150. Tweedeelige japon met schootblouse en fluweelen strikjes. Beyerknippatroon voor 96 101 en 112 cM. bovenwijdte. Strijkpatroon nr. 1168911. K 33403 Zeer aparte japon met borduurwerk en knoopsluiting Beyerknippatroon voor 96— 104 en 112 cM. bovenwijdte. Strijkpatroon nr. 7/68////. K 33183 Japon met openspringende plooi van andere stof. Beyerknippatroon voor 96— 104112 en 120 cM. bovenwijd te. Strijkpatroon nr. 116981II. K 33405 Elegante zijden japon met ronde pas, met borduurwerk apart in de halsafwerking. Beyer knippatroon voor 88 en 96 cM. bovenwijdte. Strijk patroon nr. 11699/11 voor 7 groote en 15 kl. motieven. K 33407 Middagtoilet van glimmende zijde en breede ceintuur. Beyerknippatroon voor 92 en 100 cM. bovenwijdte. Strijkpa troon voor 2 ranken en 2 bou- quetten nr. 11701/IV. K 4931 Om een oude japon wat op te knappen zetten we er een fluwee len of zijden bovenstuk op en brengen wat bor duurwerk aan. Beyerknippatroon voor 88 en 96 cM. bovenwijdte. Strijkpa troon nr. 77685///. K 33114 Middagtoiletje van donkerblauw wol len crêpe met ritzsluiting en wit piqué revers en ceintuur. Beyerknippatroon voor 88 en 96 cM. bovenwijdte. Strijkpa troon nr. 1168811. K 33150 96, 104. 11?cm s 11689/1

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1937 | | pagina 11