De orgelgeschiedenis St. van de FILMS voor deze Week: Pinkster statistiek r Qaltus Qermer van Hagerbeer en Andries Duyschot muntten uit in orgelbouw JOH. BOTTINGA 3e BLAD PAG. 1 AMERSFOORTSCH DAGBLAD ZATERDAG 27 MEI 1939 NABER BOUWDE HET LAATSTE ORQEL 71 OEN ik dezer dagen een onder- zoek deed naar de geschiedenis van de orgels, welke Amersfoort in vroeger tijden bezat en nu nog bezit, stuitte, ik. vooral in het gemeente-ar chief op verschillende zeer interes sante en belangrijke gegevens. De meeste gegevens, die ik vond, handelen over het instrument van de St. Joriskerk, reden waarom ik het beter vond alleen over dit orgel een artikel te schrijven. Reeds in de middeleeuwen bezat de kerk een orgel, doch het is volkomen onbekend, welke hoedanigheden het bezat, evenmin is het bekend wie de maker er van was. Wat meer licht verschaft de 16e eeuwToen bezat de kerk twee èrgels, hetgeen blijkt uit de instructie van een organist, mr. Peter van Zeebeek. Het voorkomen van meer dan een instru ment in een kerk was een heel gewoon verschijnsel; in de Utrechtsche Niko lai kerk stonden vóór 1580 drie instru menten, een groot en twee kleine, even zoo in de Haarlemsclie St. Bavo, waar tot diep in de 18e eeuw drie instru menten te vinden waren. Ook tegen woordig zijn er nog enkele kerken, welke meer dan een orgel bezitten: Alkmaar, Groote Kerk; Haarlem, St. Bavo; Amsterdam, Nieuwe en Oude Kerk; terwijl onlangs ook de Naar- densche Groote Kerk er een tweede instrument bii kreeg gebruyct ende de resterende by vorder verloop oock binnen corten tyt on- bruykbaer zullen vvesen, ende dat nae scherp overleggen bevonden wordt dat de restauratie van dien niet minder dan duysent gulden sal commen te impor-* teren, ende de voorgenoemde kercke geen goederen noch incompsten heeft, daeruyt deselve oncosten zouden connen worden gevonden, gelyck oock de Stadt in dese benauthevf des tyts geen middel en heeft de kercke daerinne te subsi diëren: waeruyt volgen soude dat de Borgers ende Inwoonders souden wor den gepriveert van de devotie ende re creatie die door de musycque van 't selve orgel wordt verweet ende veroor- saect t'eji waere daerinne duer, eenich Het orgel Een symfonie van pijpen door Drs. M. A. VENTE Omtrent het kleine orgel in 'de St. Joris is niets bekend, het groote daaren tegen houdt van nu af onze aandacht ander middel.worde voorsien, ende daer getrokken. Uit?, den tijd zelve bezit het jn cas van een jjequaein. middel, nae oordeel van den Organist, musicians ende orgelmeesters t6elve werek soude connen worden gebracht tot soodanige excellentie ende perfectie als geene oft zeer weynige orgelen in desen naebuy- rige Provinciën syn hebbende, 't welck strecken soude niet alleen ter eer ende ciraed van dese stadt, ende de gemelde kerek, rhaar oock tot sonderlingh ver- maeck van alle borgers ende inwoon ders ende andere persoonen die dage lijks de musycque van 't selve orgel sou den willen gaon hooren; soo is by de Regeerders van Amersfoort goctgevon- den een proeff te doen, off de voorge melde restauratie soude connen geschie den door een gewillige contributie van alle liefhebbers desselvcn te doen ende dienvolgens geresolveerd dat men een lijste sal maecken van soodanige per soonen die men geraden sal vinden tot soo loffelycke saeck te vcreoucken. D'welcke op deselve lvste sullen gelie ven te teyekenen hoeveel svlieden-tot liet Juni voorsz. is gesint syn vrywil- liglyck ende uyt liberaliteyt te contri bueren: wijl ende diegene die niet ge- sint. ende syn ydts te contribueren, daerinne onbedwongen (blijven). Ende sullen tot een roem ende ter eer van derselvc liberaliteyt de namen ende wapenen van de respective contribuan ten by een schilder worden geteyekent V archief geen document, dat ons kan in lichten over het instrument, doch wel weten wé wie de bouwer was van dat groote orgel: Mr. Cornelis GeiTitszoon uit Utrecht. Hij is allesbehalve een on bekende in de orgelgeschiedenis van het Sticht. Hij bouwde in 1537-'3S het orgel in de Ge'é'rtekerk en in 1543 dat van de Buurkerk te Utrecht in samenwerking met den'grootmeester der Nederland- sche Hou!Js"ii\verkers: Colijn de Nole, wiens beroc. Iste werk, het snijwerk van de schouw in de Oude Raadzaal te Kampen nog heden ten dage kan wor den bewónderd. Er is namelijk in het Utrechtsch Rijksarchief een acte aanwe zig van 5 Januari 1552, waarin de kerk meesters der St. Joriskerk zich verplich ten aan Cornelis Gerritsz. een jaarlijk- sche rente te betalen van 8*4 karoli guldens, of die rente te mogen afkoo- pen tegen 150 gulden. Dit, voor dien tijd, belangrijke bedrag doet. vermoeden met ''Cii uy etui c-cmitiur wurueii «uiti.ycivtsiii aan zekerheid grenzende waarschijnlijk- de d heid, dat Mr. Cornells de bomver was mc, Mn 'inscriptie daer hetscive orBei van een nieuw orgel. ,;U vervallen synde tot particu- Door berichten uit lateren tijd, weten |iere oncoslcn van s00[lanigen pe,*oo- nen is vernieuwt." we, hoe dit orgel er uit zag. We bezitten n.l. de dispositie d.w.z. de lijst van re gisters, uit het jaar 1760 en daar we weten wat er in de 17e en lSe eeuw aan dit orgel geschiedde, kunnen we zoo doende de oorspronkelijke dispositie re- construeeren. Het orgel zag er omstreeks 1600 als volgt uit: I Rugwerk: Praestant, 8 vt, Quin- tadena 8 vt, Octaaf 4 vt, Holpijp 4 vt., SeXquialtcr, Mixtuur, Scherp, Touzijn 8 vt, II B 1 o k w e r k, bestaande uit de vlgg. reeksen: Praistant 16 vt, Praestant 8 vt, Ueraat 4 vt, Mixtuur en scherp. III. Bovenwerk: Praestant. 8 vt, Holpijp 8 vt. Octaaf 4 vt, Nasat 2 2/3 vt, Gemshoorn 2 vt. Quint 11/3. Sifflet 1 vt, Sexquialter, Trompet 8 vt. P e d a a 1 aangehangen aan het Blok werk. Hier dient vooreerst te worden uiteen gezet. wat een blokwerk is; liet. is een groote mixtuur, opgebouwd uit de hier boven genoemde rogisterreeksen, die echter niet apart, maar alleen «ezamen kond'- worden gebruikt. Drukte men Uit dit stuk blijkt, dat hei orgel niet voor den eeredienst werd gebruikt'; in dien ti\d konden de zeer strenge Calvinisten het orgelspel buiten den dienst, althans buiten den gemeentezang houden. Zooveel te meer was het orgel een publieke vermakelijk heid. waaraan de geheele burgerij haar aandacht schonk. In vele gevallen had de magistraat een zeer zonderling doel met de orgelbespelingen: het volk buiten kroe gen en taveernen ie houden, blijkens de in structie van Cornelis Schuyt in Leiden in 1593. Ook komt de stedelijke naijver heel sterk naar voren; Amersfoort moest het mooiste orgel van de geheele omgeving hebben, Het moest het daarbij, opnemen tegen de vele Utrechtsche chi Amster- damsche kerken. In grootte liep het niet veel uiteen met. orgels als in do Dom, Mkolaï- of Jacobikcrkcn te Utrecht, maar de beoogde restauratie moest liet orgel zoodanig moderniscorcn, dat de omgeving achter bleef. Inderdaad is dat dus één toets neer, dan kreeg men niet gelukt door de restauratie welke de be- één klank, doch een aceoord met octa ven en quint,en te hooren, liet. voorkomen van een blokwerk naast de, moderne spring- en slecplade fhet bovenwerk had spring-, het rug werk slee.nladen) is te verklaren als een gehechtheid aan een in dc" Middel eeuwen teruggrijpende traditie. roemde, Amersfoortsclie orgelbouwers Gallus Germer en Germer Galtus in 1634—1038 uitvoerden, doch niet lang genoten de Amersfoorters die eer, om dat Utrecht in 1640 het voorbeeld volg de en ook andere I-Iollandsche steden. Het contract van 1634 is bewaard ge bleven. doch liet zou te ver voeren ook dat hier te publicccrcn: met enkele der Restauratie van het orgel belangrijkste punten zal hier worden volstaan. ló. Blaasbalgen vernieuwen en het geheele orgel schoonmaken. 2o. de pijpenreeksen van het Blok- w e r k van elkaar te scheiden, zoodat de registers apart konden worden gebruikt. 3o. Dc trompet 8 vt. van het hoven- werk moest worden overgeplaatst naar het'.vroegere blokwerk, waarvoor in de plaats een Vox Humana Svt, moest wor den aangebracht. IN 1634 was de toestand van het. orgel zoodanig geworden, dat. een flinke restauratie noodig was. In het z.g. „Polieicboek", het notulenboek van het Amersfoortsc.be stadsbestuur, is een merkwaardig stuk te vinden, waarin de omstandigheden worden uiteengezet, rlie tot restauratie van liet orgel noopten. Hot stuk is belangrijk genoeg om het in zijn geiieel te publiceeren; ;,Al'sob -hét' Orgel in St. Joriskercke al hier door lanckheit van tijt sulex ie ver vallen dat de meeste ende beste regis teren aireede niet ende connen worden vertrouwen. Is het nog altijd een twistpunt en vraagstuk of Jacob van Campen, de beroemde bouwmeester, een Amersfoorter of Haarlemmer was, deze meesters Galtus Germer van Hagerbeer en zijn zoon waren onomstootelijk vast Amersfoortsche burgers, die niet weinig bijgedra gen hebben tot de grootheid van Amersfoort's.naam. Zij hadden het zoo druk, dat zij lang niet al hun werk aan konden en zoo is er in Gouda kwestie over geweest of men hun bezittingen niet in beslag zou nemen, omdat men zoo lang moest wachten op de uitvoering van het aangenomen werk. Zonder eenigen twijfel zijn zij de belangrijkste figuren van de Renais sance op het terrein van den orgel bouw in Noderland. In de tweede helft van de 17e eeuw werd het orgel niet met die teedere zorg omringd als voorheen, tenminste men vertrouwde het toe aan minder be kwame handen. Zoo werd in 1685 bet onderhoud van de instrumenten in de St. Joris- en de Kap'elkerk toevertrouwd aan een beunhaas, een Monsieur Bran- court, die tevens de zorg op zich nam voor het klokkenspel van den O.L. Vrou wetoren. Het aanbod ging uit van Brancourt, zelve, wien het toestaan van dit. verzoek geen windeieren legde, want hij kreeg de beschikking over een huur- vrije woning, alsmede het monopolie in den handel van koffie, thee en „cucu- lati" chocolade). Het staat te be zien of de banden van zulk een dui zendkunstenaar en negotieman naar dit werk stonden! De laatste belangrijke restaura tie van grooten omvang viel het orgel ten deel in 1726 en nu kwam het weer in goede handen n.l. van Andries Duyschot, wiens grootva der meesterknecht was geweest bij de familie van Hagerbeer. Voor het grootste gedeelte kwam zijn werk neer op een groote schoonmaak en verhelpen van ongemakken en bo vendien werd een register uit het rugwerk, de touzvn 8 vt, vervangen door een Cornet 4 sterk, die moest dienen om het orgel te versterken, nu noodig geworden, daar sinds de 2e helft van de 17e eeuw het orgel ook tijdens de gemeentezang werd bespeeld. Belangrijke gegevens ontbreken of zijn er niet vóór de jaren veertig van de 19e eeuw. Het verkeerde toen in deplo- rabelen toestand, echter niet zoo slecht of het meerendeel van de notabelen was er voor om het oude orgel te herstellen en er tegen een nieuw orgel te bouwen. Bovendien lukte het plan om een lee ning te sluiten ten behoeve van het orgelfonds aanvankelijk zeer slecht. Pas toen men een leening: op voordeeliger voorwaarden aanbood en koning Wil lem II met een gift van 500 gulden de beurzen had geopend, slaagde men er in de benoodigde som, meer dan 10.000 gulden, bijeen te krijgen. Na de plannen en bestekken van ver schillende orgelbouwers- te hebben be studeerd. besloot de kerkvoogdij in te gaan op de voorstellen van den Deven ter orgelmaker C. F. Naber, een zeer bekwaam vakman. Hij mocht het goede materiaal uit het oude orgel overnemen, hetgeen Naber ook deed. Dat is een van de redenen, waarom, het huidige orgel een belangrijk instru ment is, doch daarnaast verdient ook de kwaliteit van bet nieuwe gedeelte te worden geprezen. Naber paste zijn eigen maaksel aan dat. van bet oude- instrument aan en dat is reeds een groote verdienste. Veel wordt er geklaagd over het ver nielen van het prachtige Gothische oxaal en met reden, doch men dient niet te vergeten, dat. het orgel, waar voor men deze dwaze en weinig eerbie dige daad beging, zelve ook een kunst werk is. Na de aflevering door Naber heeft men enkele veranderingen in de dispo sitie aangebracht, welke niet tot de ge: lukkigste behooren, maar toch dient te worden vastgesteld, dat het orgel in de St. Joriskerk nog altijd een cultuurhis torisch monument is, het grootste or gel, dat ons de kunstenaar Naber na liet^ Tot slot volgt dan nog de huidige dispositie: I. Rugwerk: Prestant 8 vt. Bour don 8 vt. Roerfluit 8 vt/ Octaaf 4 vt, Hol fluit 4 vt, Woudfluit 2 vt, Sexquial- ter 2 sterk, Mixtuur 3—5 stuk, Echo trompet 8 vt. II. Hoofdwerk: Prestant 16 vt, Bourdon 16 vt, Prestant 8 vt, Holpijp 8 vt, Octaaf 4 vt, Openfluit 4 vt, Quint 2%vt, Octaaf 2 vt, Mixtuur 4—6 sterk. Cornet 5 sterk, Fagot 16 vt, Trompet 8 vt. III. Bovenwerk: Prestant 8 vt, Holpijp 8 vt, Vioolprestant 8 vt, Viola di Gamba 8 vt, Vov Coelestis 8 vt, Octaaf 4 vt, Fluit 4 vt, Nasard 2% vt, Genus- hoorn 2 vt, Hobo 8 vt, Vox Humana 8 vt. Pedaal: Prestant 16 vt. Subbas 16 vt, Octaaf 8 vt, Octaaf 4 vt, Bazuin 16 vt. Trompet 8 vt t jOEVEEL auto's (hoeveel merken?) IJ Kruisen Pinkster door ons land? Hoeveel kleuters (hoeveel vaders?) Diepkuilscheppen aan het strand? 'Hoeveel wangen (hoeveel halzen?) Krijgen een laag- koperbrons? Hoeveel voetgangers (en gangsters?) Hun „Verboden Toegang"-bons? Hoeveel motors (duo-zitters?) Jagen pijlsnel ons voorbij? Hoeveel afval (doozen. schillen?) Blijft in bosch en duin en hei? Hoeveel fietsers (tandem-rijders?) Trappen hoeveel malen rond? Hoeveel jsco's (en van „hoeveel"?) Gaan van ijskar naar den mond? Hoeveel knapen (hoeveel meisjes?) Zitten met een cigar et? Hoeveel zwartkijkers (en kijksiers?) Kijken „wil" van Pinksterpret? Hoeveel bosch (en hoeveel heide?) Wordt' er nog bedreigd door brand? Hoeveel rooken (onheil ruikend?) Met de Pinkster met verstand...? De voornaamste aller „hoeveels", Pinkstcr-Hoeveel-Nummer-Eén: Hoeveel dagen (hoeveel uren?) Straalt er Zon? (en hoeveel: géén?) PHILIA (Nadruk verboden) ttqswda GRAND THéaTRE. Vanaf Vrijdag 26 Mei t.m. Donderdag 1 Juni vertooning van de film Jongensstad. Voorstellingen: Zondag en Maandag 1.45, 4.00, 6.15 en 8.30 doorloopend; overige dagen 8.15 n.m.; matinée om 2.30 uur. CITY THéATER. Vanaf Vrijdag 26 Mei t.m. Donderdag 1 Juni vertooning van de films „De geheimzinnige dr. Clitter- house" en „De aanhouder wint". Voorstellingen: Zondag en Maandag 1.45, 4.00, 6.15 en 8.30 doorloopend. Overige dagen 8.15 n.m. Woensdag en Zaterdag matinée om 2.30 uur. REMBRANDT THEATER. Vertooning van de films „De geest van den zwarten piraat" en „Vreemde Kostgangers". DE VALK. 27 Mei. Derde lentefeest van Bert Kamperman, 9 uur. OPENLUCHTTHEATER BIRKHOVEN. 29 Mei. Meeting Blauwe Weekactie. 1 uur. NIEUW AMSVORDE' 31 Mei vergade ring ziekenhuisverpleging. 8 uur n.m. AUTOTOCHT. OUDEN VAN DAGEN. 8 Juni. l i veeren^;, nok U n«eu*e Wr.cW9« In °n« ingerichte Salons Langestraat 28 Tel. 59 DAT DOET MEN NIET Maar wel bestelt men in den zomer brandstof. Dan gelden de veel lagere voor|aarsprijzen. van ACHTERBERCH Z van EIST KOLENHANDEL KOEST EEG 5 TELEFOON 155 TEMPERATUUR IN PESIE'S BAD De temperatuur van het water in Pesie's bad washèdenmorgen 64 gr. F. of IS gr. C. Nooit had de Amersfoortsche ma gistraat dit werk aan betere vak lieden en kunstenaars kunnen toe- J Qrand-Theatre „Jongensstad" H EN van de vele problemen, waarvoor de menschelijke sa menleving zich geplaatst ziet, en zeker niet de minst belangrijke, is dat van de tegenstelling goed en kwaad. Die antithese is in tal van onderdeeleai, even vele twistpun ten, te splitsen en kan slechts vergemakkelijkt worden, door zich rechtstreeks ai' te vragen, of de mis daad den mensch al of niet aange boren is. uit het vergiftigde milieu, geeft men het een deugdelijke opvoeding, dan stijgen zijn kansen aanmerkelijk ten goede. Openbaart zich desondanks op lateren leeftijd de drang naar het misdadige, dan dringt al spoedig de overtuiging op den voorgrond, dat het oude bloed weer boven gekomen is, m.a.w. de misdaad aangeboren is. Tot de categorie van, kunnen we ge rust zeggen, pessimisten, behoorde pater Managan niet. Zijn oordeel, door de er varing gevormd, was, dat het meeren deel van de misdaden zijn oorsprong vindt in gebrek aan zorg, liefde en ka meraadschap in de jeugd. Een gesprek met een ter dood veroordeelden misda diger versterkte hem nog in dit geloof. Zijn besluit staat vast. Hij wil zijn ver dere leven wijden aan een nieuwe taak en wereld, die vrijwel unaniem afwij- zend daartegenover staat, bewijzen, dat het slechte zijn ontstaan vindt in liet milieu en niet aangeboren is, daarbij de kwestie van erfelijkheid buiten beschou wing latend. Hij krijgt geld voor een woning cn als proefexemplaren jeugdige misdadigers to zijner beschikking. En een machtige dagblad-directeur zal hem steunen onder voorbehoud, dat hij bij mislukking van de testproof het recht hééft, de debacle hekend te maken. Die primeur krijgt de krant inderdaad, maar de praktijk be wijst eenigen tijd later, dat te vroeg en ie sentimenteel gebazuind is. Dat het een oogenblik geheel misliep, is toe te schrijven aan een zekeren Whitev, een jongen onruststoker, die ge hard is geraakt in liet misdadige cn wien de onwil op het gezicht te lezen is. Maar ook hij wordt bekeerd. Niet door een vriendelijke berisping in een di rectiekamer, maar door liet besef, dat men hem, ook na herhaalde vergrijpen, niet in den steek laat. Dat men hem niet achtervolgt met. gevangenisstraf, maar hem blijft, verzorgen met liefde rijke toewijding. Dat stille beroep op een deugdelijken ondergrond wordt ver hoord. De overwinning van den jongen op zichzelf, wordt tevens de overwinning van het. geloof in het, goede van pater Flanagan Moeilijk kan men zich een meet' dankbaar gegeven voor een film inden ken. En dat men er zoo geheel en al in opgaat en men zieli overtuigd voelt van het reëel e in deze film ook al is liet slot. geïdealiseerd vloeit voort, uit de wijze, waarop karakter cn milieu ons ge schilderd worden. Geen overdrijving, maar sober en eenvoudig, soms devoot. Spel en gocevon ontroeren en maken een dienen indruk; men heeft van liet tlioo- Het kind, dat bet levenslicht ziet in reliselie probleem realiteit gemaakt, eer de woning, waar de ouders bot mijn en lijk en onopgesmukt. Pneneer Tracv ver- dijn niet plegen te onderkennen, loopt tolkt de moeilijke, rol van pater Fla con zeer grooten kans ten gronde te nagan nobel en gaaf, doordringt ons van gaan. Alle factoren zijn daar sedert de don ernst van zijn levenstaak. Hij is de geboorte voor aanwezig. Wordt liet een op den voorgrond tredende figuur, op goed mensch, dan spreekt men van een wiens spel ook dat van de overige rollen wonder. afgestemd is, in bet bijzonder van Verwijdert men daarentegen dit kind Mickey Rooney als de gedoodverfde jeugdige misdadiger. De film heeft be antwoord aan wat .zij wilde zijn: in eer bied opgedragen aan Pator Flanagan, dep stichter van Jongensstad in Nebras- ka, cn tevens aan zijn prachtig werk \oor buiten liet gezinsverband staande, aan hun lot overgelaten jongens, zonder aanzien van ras, geloof of afkomst. In het voor-programma zien wij o.m. de opening van het Nederlandsehe pa viljoen te New York, een serie opnamen van den Vrouwen-Vredesgang in Rotter dam, een gedeelte van de Varsity en een uitermate knap en komisch kleuren- filmpje van Paramount.. City-Theater „De geheimzinnige dr. Clitterhouseen „De aanhouder wint Ij E Amerikaabsche film heeft ons geleerd wat actie is, tem po, sensatie, en in het lichtere- genre vlotheid. Daarnaast kwam de Fransche film op. Zij schiep nieuwe waarden: De psychologie, van de bandelende personen; het menschelijke in den mensch stond er op den voorgrond. Het behoeft geen getoog, dat deze stijl een groot aantal menschen trok, die voorheen niet tot de regel matige bioscoopbezoekers gerekend konden worden, en aan den anderen kant veel „trouwe klanten" af schrikte. Nu valt er aan beide zijden een kente ring waar te nemen: De Fransche film brengt steeds meer actie, en de Amerikanen laten de psychologie toé. In ,.De geheimzinnige dr. Clitterhouse" zien wij de Amerikaansche snelheid aan een begin van dc Fransche „breeds kijk" gepaard. En wij mogen zonder eenige reserve verklaren, dat het meng proces uitstekende resultaten heeft ge had. Vooral nu Edward G. Robinson met de titelrol werd belast. Deze acteur is een persoonlijkheid, een „kleine ster- ]<p man", en sterke mannen hebben iets fascineerends. Zij hebben ook nadeolen: Zij scheppen altijd moeilijke situaties, zoowel voor zichzelf als voor anderen. Zoo ook dr. Clitterhouse, die een we tenschappelijke studie wil schrijven over de physieke. reacties van misdadi gers op de aan hun beroep verbonden zenuw-spanningen. Misdadigers kent hij niet, dus hijwordt het zelf. Tol. welke gevaarlijke, pijnlijke en zelfs noodloilige consequenties dit ris kant, handwerk hem voert, vertelt de film op een wijze'zooals alleen een film dat kan. Wij zullen daarom de geheimzinnige sluier, die het wezen en werken van dr. Clrtterhouse om hult, niet trachten op te lichten. Ge beurtenissen die op liet. witte doek door talentvolle vertolking en goed regie waarschijnlijk worden, hangen, in een krant, neergeschreven, als droog zand aan elkaar. Maar aan spanning zal het niet ontbreken. De film wordt voorafgegaan door een hoogst, vermakelijke geschiedenis van een millionairs-dochter, haar sportlie- venden vader en een vasthoudenden pretendent naar de hand van het eigen zinnige doch charmante mciske (Olivia cle Havilland). Spencer Tracy cn Mickey Rooney in de film „Jongensstad" (Grand Theatre) Scène uit de film ,De geheimzinnige dr. Clitterhouse" (City Theater)

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1939 | | pagina 7