Schaduwen aan de kust BELOOFD IS BELOOFD Patri Van Paarden en M enschen Radio-programma s RADIO-CENTRALE J. Jefferson Farjeon 3s BLAD PAG. 3 AMERSFOORTSCH DAGBLAD ZATERDAG 27 MEI 1939 Hemelvaartsdag, in den vroegen morgen, een blauwe hemel, een zomersche temperatuur en een nog onbewolkte lucht. Langs de Laan 1914 razen motoren, auto's, fietsen flitsen er tusschen door, het belooft een drukken dag te worden. Met dat vooruitzicht over weeg ik een route, die ons buiten de wegen en zélfs buiten de fietspaden zal houden. Het is niet moeilijk. We beginnen met een beetje door het bosch te zigzaggen. We hebben van daag geen behoefte aan een omlijn de toer, niet aan een „tocht", niet aan een prestatie, we zijn volmaakt tevreden met een uurtje rondbanje- ren en wat den schimmel betreft wat te schooieren. Aan het begin van een breed pad wor den we aangesproken door een jongen ruiter. Hij vraagt me naar den Amhem- gchen Weg, maar als ik hem wijs met een breed gebaar, dat hij linksaf moet en dan rechtuit, blijkt, dat hij heelemaal niet aan den Arnhemschen Weg moet wezen. Zijn doel blijkt de Pyramide of daaromtrent, althans hij wil min of meer die richting uit. Precies kan ik er niet achter komen, maar in elk geval: richting Pyramide. De heirand lijkt me voor hem het kortste en eenvoudigste, maar op een vraag daarover hekent hij, dat hij de hei wel nemen wil „als het moet", maar niet bij voorkeur. Nu, het kan ook anders. Gedachtig aan wat je indertijd leerde betreffende ruiterlijke hulpvaardigheid en hoffelijkheid onder ling bied ik aan of hij een eindje wil meerijden, dan kan ik .hém op streek brengen. Met een blik op zijn horloge, een blik op het rustige paard, dat Sieg- fried heet en een blik op mij, constateert hij, (lat hij daarvoor geen tijd zal heb ben. Siegfried hoort het gelukkig niet en ik grijns in stilte en wijs hem den ge- makkelijksteri,weg: Treekerlaan tot aan den straatweg, dan rechtsom en den neus van het. paard volgen tot den Doornschon Weg, oversteken en dan ja, dan blijft .de vraag: wil iemand wèl naar de Pyramide of wil hij niet? Dat moet u dan zelf maar weten, besluit ik lachend. Ik begin hem in stilte te verdenken van een afspraakje, maar dat gaat me niet aan. I-Iij bedankt, galoppeert weg. t een „cbe va piano va sano" gaan wij het bosch in. een pad langs, waar we beiden van- houden. Nu hier een galop en dan maken we het niet lang vanmorgen, je mag straks naar huis toe, beloof ik. En dan spreekt opeens mijn zesde ïintuig, we versnellen den galop wat, we liaan in een brecdc zijlaan, die uitkomt 8an de Treekérlaan. Aan het einde Zie je, daar heb jé het al. Ik wist Wel, dat er iets niet, in orde was. Aan de paal met het hoefijzer, die de laan toegankelijk verklaart voor ruiters, staat het bruine* paard van zoo even vastgebonden. De ruiter staat er naast. Ais hij ons ontdekt begint de bruine te hinniken. Het blijkt, dat de jeugdige verkenner, vlak bij het punt, waar de harde weg hem waarschijnlijk zijn ver trouwen hergeven zou hebben (je kunt stadsmenschen niet gelukkiger maken dan met ze op een harden weg te zetten) aan het. weifelen is geraakt en niet. ver der durfde. Dé hoornen zijn ook zoo hoog en zoo zwaar en. liet is zoo stil op dit plekje. Terwijl ik hem tracht te overtui gen, dat hij heusch op den goeden weg was, zeg ik en passant wat vriendelijks over zijn paard. Het bruintje is mooi, een fijn hloedpaard- je. Hij geeft toe, dat het een mooi paard is „maar lastig. Als je er af bent, kom je er niet zoö gemakkelijk weer op." Dus bied ik aan het paard vast te houden. Het is een merrie. Ze geeft Siegfried een vriendschappelijk duwtje tegen zijn hals, die onmiddel lijk riposteert dóór zich mooi te ma ken en dan legt ze vertrouwelijk het hoofd op mijn knie en vergeet,,, dat haar ruiter bezig is op te stijgen. Ik bied haar eéii belooning aan voor zooveel braafheid, maar voel alleen in mijn hand roerlooze lippen, een onbeweeglijke mond. Ze weet niet wat een belooning is. Dan maar een liefkoozende aai over het voorhoofd, langs den neus, een paar vriendelij ke woorden. En, ja, nu wil de jonge ruiter toch wel graag een eindje op weg ge bracht worden. We komen op den straatweg, ik houd den rechterteugel aan Hola, zegt Siegfried, je hebt me be loofd, dat we naar huis zouden gaan. We moeten links. Gedecideerd schiet hij met een paar groote sprongen linksom. Jawel, ik weet wel, dat ik het be loofd heb, maar we moeten nu even den wegwijzen, dus we gaan rechts, vadertje. O, nou, als het dan moet, dan moet het maar. Alleen, bèloofd is beloofd. Ik verzeker nog eens, dat ik het niet vergeet. Siegfried komt gewillig terug en de vreemde ruiter kijkt wat ver schrikt. Wou hij er van door? Nee, maar ik heb hem beloofd, dat we naar huis gingen en daar rekende hij op. Nog onder het spreken ontdek ik, dat ik latijn voor hem praat. Dus vertel ik, dat hij nu niet meer dwalen kan, als hij maar rechtuit rijdt en prent hem de in structies voor het laatste eindje nog eens goed in. Het kan nipt meer missen. Het eerste zijpad komt. Siegfried blijft netjes draven, houdt niet in, maar toch versta ik zijn vraag of ik nu wel denk aan mijn belofte. Zoo. Nu gaan wij hier rechtsaf. Bedankjes. Groeten. Goed pad. Ziezoo, we zijn weer midden in het bosch. Het lijkt wat drukkend. Kalm aan maar, het zand is hier zwaar en we heb ben geen baast. Al stappende houd ik een preek tegen Siegfried over naasten liefde en menschlievend hulpbetoon en de goede padvindersdaad van eiken dag. Hij gelooft het wel, althans hij spreekt niet tegen. Dc lucht betrekt. We rijden wat aan. Je kunt niet wetenInder daad. Als we een stuk hei overste ken vallen groote ronde druppels, die op de ooren van den schimmel uiteen spatten. Hij schudt het hoofd, hij houdt niet van die grapjes. Op schieten, vlug. We ontloopen den regen niet. Loodrechte pijpestelen vormen een grijs gordijn, waar je nauwelijks door kunt kijken. On der dunne boomen schuilen fiet sers, in dc illusie, dat het helpt, Tien minuten later zijn we thuis, door- en drijfnat. De stal staat vol vluchtelingen voor de bui, die geen bui is, maar een dagregen, het houdt niet meer op. Terwijl we hem droogwrijven met stroowischen, schudt Siegfried ooren en manen, dat de druppels rondvliegen en daarin ligt het verwijt: als jij nu geen padvindersdaad had uitgevonden, waren we droog thuisgekomen. TRIXIE ZONDAG 28 MEI HILVERSUM I. 1875 en 415.5 M. 8.00 NCRV. 8.30 KRO. 9.30 NCRV. 12.15—5.00 KRO. 5.00 NCRV. 7.45—11.15 KRO. 8.00 Pinksterwüdingsdienst. 8.30 Morgen wijding. 9.30 Gewijde muziek (gr.pl.). 10.05 Gereformeerde Kerkdienst. Hierna:Gewjjde muziek Cgr.pl.). 12.15 Causerie „Pinkste ren". 12.35 Gram.muziek. 1.00 Religieuze boekbespreking. 1,20 KRO-orkest. 2.00 Vra- genbeantwoording. 2.45 Gram.muziek. 3.00 'Causerie „Uw laatste daad voor de week van Gebed en Offer". 3.15 Vioolvoordracht met pianobegeleiding. 3.30 Pianovoordracht. 3.45 Vervolg vioolvoordracht. 4.00 Vervolg pianovoordracht. 4.15 Gram.muziek. 4.30 Ziekenhalfuurtje. 4.555.00 Gram.muziek. 5.05 Gewijde muziek (gr.pl.). 5.50 Neder- landsch Hervormde Kerkdienst. Hierna: Ge wijde muziek (gr.pl.). 7.-5 Gram.muziek. 8.00 Berichten ANP, mededeelingën. 8.15 KRO- orkest en soliste. 8.45 Pinkstervoordracht. 9.00 Gram.muziek. 9.10 Het Hongaarsdh or kest Bandi Balogh. 9.30 KRO-orkest en so list. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog. 11,00—11.15 Esperantonieuws. HILVERSUM II. 301.5 M. 8.55 VARA. 10.00 VPRO. 12.00 AVRO. 5.00 VARA. 6.30 VPRO. 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Orgelspel. 9.00 Berichten. 9.05 Tuin- bouwhalfuur. 9.30 Orgelspel. 9.40 Causerie „Van Staat en Maatschappij". 9.59 Berich ten. 10.00 Toespraak „en feest". 10.30 Re- monstrantsdh Gereformeerde Kerkdienst. 12.00 Cyclus „Weg met de staketselen". 12.20 Berichten. Hierna: AVRO-Salonorkest en solist. 1.00 Gram.muziek met toelichting. I.30 Causerie „Indië en het toeristenver keer". 1.50 Orgelspel. 2.00 Boekbespreking. 2.30 De Staalmeesters en soliste. 3.45 Re portage. 4.15 Dansmuziek (gr.pl.). 4.40 Re portage. Hierna eventueel Sportnieuws ANP. 5.00 VARA-orkest. 5.30 Voor de kinde ren. 6.00 Sportpraatje. 6.15 Sportnieuws ANP. Hierna: Gram.muziek. 6.30 Gram.mu ziek en toespraak ,.Tot allen". 7.00 Kinder- Pihksterdienst. 8,00 Berichten ANP, Radio journaal, mededeelingen. 8.25 Radio-revue. 9.30 Causerie „Herinnert U zich nog?" 9.35 Radiotooneel. 10.20 Omroeporkest en solist. II.00 Berichten ANP, Gram.muziek. 11.30— 12.00 AVRO-Dance-Band. DROITWICH. 1500 M. 12.20 Harry Da vidson's orkest. 1.05 H«.' Clarilyn-sextet. I.35 Harold Sandler's W-ensclh octet en so liste 2.20 Voor tuinliefhebbers.v2.40 Falk- man's Apache-orkest en soliste. 3.20 BBC- Symphonie-orkest, -koor en solisten o. 1. v. Arturo Tescanini. 4.55 Troise's Mandoline orkest en solist. 5.20 Causerie „Suffering and God's will". 5.40 Radiotooneel met mu ziek, 6.05 Actueele causerie. 6.20 Berichten. 6.30 Europeesch overzicht. 6.50 Hoorbericht. 7.20 Frank Walker's kleinorkest. 8.05 Kerk dienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Be richten. 9.25 BBC-Theaterorkest, -koor en soliste. 10.20 BBC-Harmonie-orkest. 10.50 Epiloog. RADIO-PARIS. 1648 M. 9.00 en 9.30 Gram.muziek. 10.00 Locatelli-orkest. 10.25 en II.05 Gram.muziek. 11.20 Orgelconcert. 11.40 Gram.muziek. 11.50 Uit Leipzig: Bach Can tate. 12.40 Gram.muziek. 12.50 Zang. 1.30 Gram.muziek. 1.35 Visciano-orkest. 3.20 De clamatie en zang met pianobegeleiding. 3.35 Jacovacci's Hawaiian-orkest. 5.20 Chansons. 5.35 Vrooljjk trio. 6.05 Gram.muziek. 6.35 Radiotooneel. 7.20 Eddie Foy's orkest. 8.50 Symphonieconcert. 10.50 Gram.muziek. 11.20 12.50 Jo Bouillon's orkest. KEULEN. 456 M. 6.20 Havenconcert. 8.35 Solistenconcert. 9.50 Gram.muziek. 11.35 HJ-koor. 12.20 en 1.30 Omroeporkest en so list. 2.20 Populair concert. 4,20 Gevarieerd programma. 7.20 Gram.muziek. 8.50 Omroep orkest en -koor, een mannenkoor en solis ten. 10.55 Herm. Hagestedt's orkest, 12.20 2.20 Omroeporkest en -koor en solisten. Hierna: Volksmuziek. BRUSSEL. 322 en 484 M. 322 M.: 9.00 Gram.muziek. 10.20 Hoogmis. 12.20 Gram. muziek. 12.50 en 1.30 Omroepdansorkest. 1.50 2.05. 2.35, 3.20, 4.25 en 5.50 Gram.muziek. 6.05 Literair-muzikaal programma. 7.20 Gram.muziek. 8.20 Gevarieerd programma, 10.30 Omroepdansorkest. 11.2012.20 Gram. muziek. 484 M.: 9.20 Gram.muziek. 10.20 Gevarieerd concert. 11.20 Gram.muziek. 11.35 Pianovoor dracht. 11.50 Gram.muziek. 12.05 OrgelspeL 12.20 Gram.muziek. 12.35 Radio-orkest. 1.55 2.05, 2.15 en 3.05 Gram.muziek. 3.20 Radio tooneel. 4.20 Het kwartet van Luik. 5.05 Gram.muziek. 5.20 Radio-orkest. 7.15, 7.35 en 8.20 Gram.muziek. 9,05 Omrnepsymphonie- orkest en solisten (Om 10.10 Gram.muziek). 11.2012.20 Gram.muziek. DEUTSCHLANDSENDER. 1571 M. 8.20 ..Falstaff", opera. 10.20 Berichten. 10.40 Alt viool en piano. 11.05 Berichten. 11.20—12.20 Omroepkleinorkest en solisten. MAANDAG 29 MEI HILVERSUM I. 1875 en 415.5 M. 8.30 NCRV. 9.30 KRO. 12.15—12.00 NCRV. 8.30 Morgenwiiding. 9.30 Gram.muziek. 10.00 Hoogmis. 10.45 Gram.muziek. 1.15 Am- sterdamsch Salonorkest en gram.muziek. 2.45 Gram.muziek. 3.15 Solokwartet „De Hofstad" en gram.muziek. 4.00 Orgelspel. 5.00 Gram. muziek. 5.15 Kinderuur, 6.15 Gram.muziek. 6.30 NCRV-orkest en -Gemeng'd koor en declamatie. 7.45 Berichten; hierna: Causerie „Het Psalmgezang in onzen eeredienst". 8.00 Berichten ANP, herhaling SOS-berichten. 8.15 Vervolg concert en declamatie. 9.15 Re portage. 10.00 Berichten ANP, actueel half uur. 10.30 De Postillons. 11.15 Gram.muziek. Ca. 11.5012.00 Schriftlezing. HILVERSUM II. 301.5 M. 8.00 AVRO. 10.00 VPRO. 12.00—12.00 AVRO. 8.00 Orgelspel. 8.15 Berichten. 8.17 Gram. muziek. 9.00 Morgenwijding. 9.15 Orgel, KINDERHOEKJt 116. Als Pam ontwaakt, kijkt hij verwonderd rond. Overal ziet hij water. Geen stukje land is meer te bekennen. Hij heeft den geheelen nacht geslapen en intusschen is het bootje steeds verder afgedreven. 117. De lucht betrekt en een felle wind komt opzetten. De zee begint onstuimig te worden en de zware golven doen het bootje schommelen. „Dat ziet er niet mooi uit," denkt Pam. „maar misschien duurt het niet lang." viool en zang. 10.00 Gram.muziek. 10.05 Declamatie. 10.20 Gram.muziek. 10.30 Pro- testantsche Kerkdienst. 12.00 AVRO-Amuse- mentsorkest. (Om 12.15 Berichten). 12.45 Gram.muziek. 1.30 AVRO-Aeolian-orkest. 2.20 Radiotooneel. 3.15 Gram.muziek. 3.45 Mondaccordeonorkest „Musica". 4.00 Repor tages. 5.00 Muzikale causerie (met gram. muziek). 5.45 De Vagabonden, soliste en vo caal Duo. (Ca. 6.25 Berichten). 6.30 Bram Kwist's Tokkel-orkest. 7.00 Cabaret-pro gramma. 8 00 Berichten ANP. Radiojour naal, mededeelingen. 8.20 Het Omroeporkest en solisten. 9.30 Radio-tooneel. 9.50 Gram. muziek. 10.30 De AVRO-Girls met orgelbe geleiding. 11.00 Berichten ANP. Hierna: Het Puszta-orkest. 11.4512.00 Gram.muziek. DROITWICH. 1500 M. 11.20 Gram.mu ziek, 11.40 Orgelspel. 12.10 Uit Parijs: Het Bailly-orkest. 12.35 Gram.muziek. 1,20 Re portage. 1.50 Orgelconcert. 2.20 BBC-Nor- thern Ireland-orkest m.m.v. solisten. 8.20 A. Salisbury's orkest. 3.40 De „Three No mads". 3.55 Oude en nieuwe dansmuziek. 4.10 Viool en piano. 4.35 Declamatie. 4.50 Causerie over Verlaine (met gram.muziek). 5.20 Gram.muziek. 5.50 Reportage. 6.20 Be richten. 6.40 Uit Amerika: Causerie „Bu siness outlook from America". 6.45 Orgel spel. 7.20 Gevarieerd programma. 8.20 Zang voordracht. 8.40 Causerie over Ellington (met gram.muziek). 9,20 Berichten. 9 45 Nieuws uit Canada. 9.50 Buitenlandsch overzicht. 10.05 BBC-Theater-orkcst. 11.05 Herman Darewski's Band en solisten. 11.50 Gram.muziek. 12.1012.20 Berichten. RADIO-PARIS 1648 M. 9.00, 9.30, 10.00 en 11.05 Gram.muziek. 11.20 Het Bailly-or kest. 12.10 Gram.muziek. 12.8012.45 Zang. I.00 en 1.252.50 Gram.muziek. 3.20 Chan sons. 3.50 Zuid-Amerikaansche duetten. 4.05 Radio-tooneel. 4,35 Gram.muziek. 4.50 Saxo foon-voordracht. 5.20 Zang. 5.35 Radio fantasie. 6.35 Radio-tooneel. 7.20 Het EUis- orkesl. 8.50 „Christophe Colomb", opera. II.2011.35 Gram.muziek. KEULEN. 456 M. 6.20 Havenconcert. 7.20 Koor en militair orkest. 8.35 Octet-con cert. 9.20 Vroolük programma. 9.35 Het Bie- lefelder kinderkoor. 10.20 Gram.muziek. 12.20 Het Omroep-Amusementsorkest en de Wie ner Sangerknaben. 2 20 Populair concert. 4.20 Trompetterkorps. 5.50 Meisjeskoor. 6.20 So listenconcert. 6.50 Radiotooneel met muziek. 8.50 Leo Eysoldt's orkest, solisten en piano duo. 10.55 Adalbert Lutter's orkest. 12,20 2.20 Het Omroepdansorkest. BRUSSEL. 322 en 484 M. 322 M.: 12.20, I.302.20, 5.20 en 6.50 Gram.muziek. 8.20 Cabaretensemble „De blauwe Vogel" m m. van het Omroeporkest. 10.3011.20 Gram. muziek. 484 M.: 12.20 Het Omroepdansorkest. 12.50 Gram.muziek. 1.30 Omroepdansorkest. 1.50 2.20 Gram.muziek. 5.20 Jean Omer's orkest. 6.35 Zangvoordracht. 7.05 Pianovoordracht. 7.35 Gram.muziek. 8.20 „Les faux men- diants", opera, 9.50 Het Omroepkoor. 10.30 II.20 Het Omroepdansorkest. DEUTSCHLANDSENDER. 1571 M. 8.35 Het Dresdens Omroepkoor, het Dresdens or kest en solisten. 10.20 Berichten. 10.40 Het Zernick-kwartet m. m. v. solist. 11.05 Be richten. 11.2012.20 Het Omroepkleinorkest. DINSDAG 30 MEI HILVERSUM I. 1875 en 415,5 KRO- Uitzending. *.009.15 Gram.muziek (ca. 8.15 Berich ten). 10.00 Gram.muziek. 11.30 Godsdienstig halfuur. 12.00 Berichten. 12.15 KRO-orkest. (1.001.20 Gram.muziek). 2.00 Vrouwenuur. 3.00 Gram.muziek. 4.00 KRO-orkest 4.45 Gram.muziek. 5.00 KRO-Melodisten en solis ten. 5.45 Felicitaties. 6.05 KRO-Melodisten en solist (ca. 6.30 Berichten). 6.35 Sport praatje. 7.00 Berichten. 7,15 Causerie c Portugal (3). 7.35 Gram.muziek. 7.50 Cause rie „Leert zwemmen". 8.00 Berichten ANP, mededeelingen. 8.15 KRO-Symphonie-orkest en solist. 9.30 Uit Luxemburg: Reportage. 10.80 Berichten ANP. 10.4012.00 Gram. muziek. HILVERSUM II. 301,5 m. AVRO-Uitzen- ding. 8.00 Gram.muziek (Om 8.15 Berichten). lO.OO Morgenwijding, 10.15 Gram.muziek. 10.30 Voor de vrouw. 10.35 Pianospel. 11.00 Causerie „De vrouw en het wereld beeld". 11.10 Huishoudelijke wenken. 11.35 Omroeporkest. (Om 12.15 Berichten. Om 12.17 Gramofoonmuziek). 1.15 Ensemble Jetty Cantor. 2.00 Gram.muziek. 2.15 vervolg concert. 2.45 Knipcursus (ca. 3.45 Berichten). 8.45 Zang en piano. 4.05 Piano spel. 4,30 Kinderkoor 5.00 Voor de kinderen. 5.30 Stafmuziek van het 5e Regiment Infan terie en gram.muziek. 7.00 Kinderkoor „Zanglust". 7.30 Engelsche les. 8.00 Berich ten ANP, Radiojournaal, mededeelingen. 8,25 Gram.muziek. 8.30 Bonte Dinsdagavondtrein. 10.00 Radiotooneel 10.25 Disconieuws. 11 00 Berichten ANP. Hierna: AVRO-Dance-BaAd. 11.4012.00 Gram.muziek. DROITWICH 1500 m. 11.20 BBC-Schot- sche Zangers. 11.50 Gram.muziek 12 25 Ko mische voordracht (gr.pl.). 12.35 Sectie van het BBC-Northern Ireland-orkest en solist. I.05 Pianoduetten. 1.20 Reportage. 1 50 Mili tair orkest. 2.50 Pianovoordracht. 3.15 Re portage. 3.40 Orgelspel. 4.05 Gram muziek 4.40 Reportage. 5.20 Gram.muziek 5 50 Re portage. 6.20 Berichten. 6.45 Causerie „Civil defence and nursing". 7.00 Gram.muziek. 7.20 Gevarieerd programma. 7.50 Causerie „Chil dren's Courts and Child guidance in the U.S.A.". 8.20 „Only a shop girl", operette. 9.05 Pianosoli. 9.20 Berichten. 9.50 Actueele causerie 10.10 Pianovoordracht. 10.30 Der de acte van de opera „Tristan und Isolde". II.45 Gram.muziek. 12.10—12.20 Berichten. RADIO-PARIS 1648 m. 9.00—9.20 Gram, muziek. 12.35 Zang. 1.25 Derveaux-orkest". 2.35 en 3,35 Zang. 3.50 Cellovoordracht. 4.45 Gram.muziek. 5,25 Altvioolvoordracht. 5.55 Gram.muziek. 6.35 Cello en Piano. 7.20 Can- trelle-orkest. 8.50 Ratiotooheel. Ï0.3511.50 Het Trio Hekking-Merckel-Duvauchelle en soliste KEULEN 456 m. 6.50 en 7.30 Gram, muziek. 8.50 Omroepschrammelensemble en solisten. 12.20 en 1.35 Omroeporkest. 2.30 3.20 Populair concert. 4.20 Omroep-Amuse mentsorkest. 7.00 Pianovoordracht. 8.50 Gram.muziek. 9.50 Vroolyk programma. 11.10 Radiotooneel met muziek. 11.5512.20 Gram, muziek. BRUSSEL, 322 en 484 m. 322 m.: 12.20— 2.20 Gram.muziek. 5.20 Omroepsymphonie- orkest en gram.muziek. 6.50 en 7.20 Gram, muziek. 8.20 Cabaret, 10.3011.20 Gram, muziek. 484 m.: 12.20 Gram.muziek, 12.50 Radio- orkest. 1.502.20 en 5.20 Gram.muziek. 6.35 Zang. 6.50 Gitaarsoli, 7.05 Zang en cembalo. 8.20 Radio-orkest en solisten. 10.3011.20 Gram.muziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 m. 8.35 Omroeporkest. 9.35 Politiek dagbladoverzicht 9.50 Literair-muzikaal programma. 10.20 Be richten. 10.40 Viool en piano. 11,05 Berich ten. 11.2012.30 De Berlijnsche Liedertafel, het Berlynsch Stedelijk orkest en solist (opn.). N'nast dat var- "e Hollandschc zen ders wordt komende week door de N.V. Amersfoortsclie Radio Centrale het vol gende buitenlandscho programma uitga zonden: Zondag 28 Mei 8.303.20 Brussel Vlaamsch; 3.20 5.20 Droitwich: 5.20—6.20 Radio Paris; C.20—8.10 Boedapest; 8.10—8.50 Brussel Vlaamsch; 8.50—12.00 Brussel Vlaamsch 4e programma S.30—12.00 Keulen. 5e_ programma S.30—11.05 Luxemburg; 11.0512.00 London Regional. Maandag 29 Mei 8.00—9.20 Brussel Vlaamsch; 9.20H" 10.00 Diversen; 10.00—12.10 Radio Pa ris, 12.202.20 Brussel Vlaamsch; 2.20 —4.35 Droitwich; 4.35—6.35 Parijs PTT; 6.35—9.20 Droitwich; 9.20—11.20 Brus sel Viaamsch; 11.20—12.00 Boedapest. 4c programma 8.00—11.05 Luxem burg; 11.05—12.00 London Regional. Dinsdag 30 Mei 8,00—2.20 Zie Maandag; 2.204.40 Droitwich; 4.40—6.50 Stuttgart; 7.00— 8.00 Gram. Uitz. A.R.C.; 8.00—8.30 Boe dapest; 8.30—10.10 Weencn; 10.10— 10.30 Brussel Vlaamsch; 10.30—12.00 Droitwich. 4e programma: 8.00—11.05 Luxem burg; 11.05—12.00 London Regional. Woensdag 31 Mei 8.002.20 Zie Maandag; 2.204.20 Droitwich; 4.20—5.10 Stuttgart; 5.10— 0.20 Droitwich; 6.20—6.50 Diversen; 7.00—8.00 Gram. Uitz. A.R.C.; 8.00—8.35 Panjs PTT; S.35-10.20 Brussel vlaamsch; 10.30—10.50 Boedapest; 10.50 12.00 Weenen. 4e programma 8.00—12,00 Keulen. oe programma 8.00—11.05 Luxem- burg; 11.05—12.00 London Regional. Donderdag 1 Juni 8.00—2.20 Zie Maandag; 2,20—6.20 Droitwich; 6.20G.50 Diversen; 2.00 8.00 Gram. Uitz. A.R.C.; 8.00—9.20 Straatsburg; 9.20—11.00 Boedapest; 11.00 —12.00 Luxemburg; (10.20—10.30 Brus sel Vlaamsch). 4e programma 8.00—12.00 Keulen. 5e programma 8.00—12.05 Luxemburg; 11.0512.00 London Regional. Vrijdag 2 Juni 8.00—2.20 Zie Maandag: 2.20—4.20 Droitwich; 4.20—5.20 Stuttgart; 5.20— 6.20 Droitwich; 6.20—6.50 Diversen; 7.00—S.00 Gram. Uitz. A.R.C.; 8.00—9.0C Droitwich; 9.20—10.20 Weenen; 10.20— 10.30 Brussel Vlaamsch; 10.30—11.00 Boedapest; 11.0012.00 Luxemburg. 4e programma 8.00—12.00 Keulen. 5e programma 8.00—11.05 Luxemburg; 11.05—12.00 London Regional. Zaterdag 3 Juni 8.0012.10 Zie Maandag; 12.20—6.50 Brussel Vlaamsch; 7.00—8.00 Gram. Uitz. A.F.C.; 8.00—8.20 Boedapest; 8.20— 9.20 Droitwich; 9.20—10.20 Diversen; 10.2010.30 Brussel Vlaamsch; 10,30— 12.00 Florence. 4e programma 8.00-12.00 Keulen. 5e programma 8.00—11.05 Luxemburg; 11.0512.00 London Regional. FEUILLETON Naar het Engelsck vari :(15 Napoleon schaterde het uit. „Er is een zin in een van Henry Arthur Jones' onvolprezen tooneelstukken. die luidt: Ik mag clan een ezel zijn, maar ik ben nog geen stomme ezel. Nu, ik ben geen stomme èzèl. Mijnheer Griddle heeft dcri naam en het adres niet tre den en als hij mo ergens van verdenkt, dap komt dat .alleen, omdat hi^ een las tige achterdochtige natuur heeft. Maar kijk eens aan! Waarom vertel ik u dit allemaal? I-Iet. wordt tijd, dat u aan mij eens iets vertelt, niet?" Napoleons oogon werden groot van verbazing, toen hij alles hoorde, wat Leonard hem had te vertellen; het laat ste deeVvaii dit verhaal werd hem ge daan. nadat Jessica Fyne reeds naar het hotel, was teruggekeerd. Onder voor wendsel het touw nog te moeten opha len en het in de schuur te moeten ber gen, bleven, de twee mannen nog vijf minuten, latlger buiten en in deze vijf minuten -gaf Leonard een korte beschrij ving van de gebeurtenissen op het wrak en hoe hij zich had voorgesteld daarop '0 reageeren. „Er .is eenig risico aan verbonden, nietwaar?" vroeg Napoleon, toen Leo nard klaar was met zijn verhaal. „Dat wil zeggen, ik bedoel, als er althans iets van waar is en als die geluiden geen verbeelding waren." „Als ze verbeelding waren", ant woordde Leonard kalm, „dan zou er geen risico aan verbonden zijn." „Hm. Maar u denkt niet, dat het verbeelding was, wel?" „Nee, dat denk ik niet. Maar daar om kan het toch wel zoo geweest zijn." „En als het geen verbeelding was „Het is beslist noodzakelijk, dat deze zaak goed wordt onderzocht. Ik zou het liever alleen doen „Waarom?" „Misschien", glimlachte Leonard, „we gens het risico. Maar een persoonlijk risico is één ding en het risico, dat er geen gerechtigheid zal geschieden, is een tweede. .Waarmee ik maar zeggen wil, mijnheer Truelove, dat ik voorstel uw medewerking in te schakelen bij bo vengenoemde aangelegenheid." Napoleon glimlachte. „Ik denk, dat wc beter dat „mijnheer" konden weglaten, als we samen den dood tegemoet gaan", stelde hij voor. „U mag me noemen precies zooals u wilt, behalve „Nappy", want, dat is al leen toegestaan aan een bepaald per soon. Maar kijk eens, is hel, niet. idioot, dat u iemand als mij zoudt willen uit pikken terwijl u (le keus hadt „Ik weet zeker, dat ik niemand beter zou hebben kunnen kiezen", viel Leo nard hem in de rode. „En als we toch van ons zelf dwazen maken „Dan zou het wel leuk en eigenlijk heel natuurlijk zijn, dat ik één van die dwazen was", zeide Napolen,zijn zin beëindigend. „Heel graaf, hoor! Ik heb er echt zin in. Maar zeg, hoe komen we aan een boot?" „Ik weet er wel een", antwoordde Leonard. „Laat die zaak maar aan mij over en laat ieder maar voor zijn aan deel zorgen. Maar doe eerst eens de schuurdeur open, wil je, dan kan ik dit touw erin gooien." „Dat hoeft al niet meer", mompelde Napoleon. „Die deur gaat vanzelf al open." De deur werd wijd opengeworpen en Luigi stapte naar buiten. HOOFDSTUK XI Over den heer Anderson Indien Napoleon Truelove niet, zoo als hij beweerde, een stomme ezel was, dan waren er toch wel momenten, dat hij een ezel was en dit oogenblik be wees er zoo een te zijn. „Wel, ik laat me hangen!" riep hij verwonderd uit, toen dc Italiaansche kellner was te voorschijn gekomen. „En waar heb jij je al dien tijd verstopt?" Luigi werd geheel in de war gebracht door die vraag. Maar overigens zoo als Leonard tamelijk streng eenige oogonblikken later Napoleon onder de oogen bracht het is geen gewoonte voor een gast om zich op deze wijze met een kellner te onderhouden, of zelfs zooveel van den gang van zaken in een hotel te weten om verrast te zijn door de lijdelijke afwezigheid van een kell ner. Luigi's verwarring kon dan ook best. aan een natuurlijke oorzaak wor den toegeschreven. „Tk verstopt?" stamelde Luigi. „Ik verstop mij niet!" „Mijnheer Truelove bedoelt het feit, dat We Juffrouw Fyne naar je hoorden vragen, Luigi", merkte Leonard rustig op. „Ze wist niet jvaar je was, dat is alles." „Si, sl!" riep Lulgï, terwijl zijn gezicht opklaarde. Ik ga en haar vertel." Hij keek naar Leonard, alsof hij verrast was door diens gebrek aan belangstel ling. Na een oogenblik van aarzeling voegde hij er, tamelijk weifelend, aan toe: „U ook benieuwd waarheen ik ga?" „Niet bijzonder", antwoordde Leo nard, in strijd met de waarheid. „Al heb ik vanmiddag nu wel geprobeerd juf frouw Fyne te helpen, door je over iets anders te ondervragen, dan is het, mijn zaak nog nijet jouw gaan en komen na te gaan. Ik sla niet aan het hoofd van dit hotel, weet je. Kom maar mee, True love laten we naar binnen gaan." „Vooruit maar!" riep Napoloon. „Het touw", mompelde Luigi, terwijl zijn oogen gevestigd waren op het op gerolde koord over Leonard's arm. „Het touw wat is er met het touw?" vroeg Leonard ietwat kregel. „We gaan het wegleggen. Heb je daar iets tegen?" Het was duidelijk, dat Luigi in zijn hart even nieuwsgierig was om te we ten wat zij gedaan hadden, als zij in hun hart nieuwsgierig waren om te we len, wat. Luigi gedaan bad, maar de nieuwsgierigheid van geen hunner werd dadelijk bevredigd. Luigi vroeg niets meer en zei ook niets meer. Hij keerde vlug naar de keuken terug, die hij te lang verwaarloosd had, om daar in de armen te vallen van Florence, het meis je, dat hem met een serie onvriende lijke woorden ontving. „Een luie meelzak bén Je!" riep de verontwaardigde Florence, „Mij maar zoo mol de heele wasch alleen te laten! Doen de mannen daar niets in dat mooie Italië van jou? „Italië mooi land", antwoordde Luigi. „En ik niet lang meer weg daarvan, niet lang!" ï.Maar je was te lang weg hiervan, te lang!" snauwde Florence. „Waar ben je geweest?" Da juffrouw was woe dend!" „Was ze dat?" stamelde Luigi, onder den indruk. „Was ze dat? Was ze dat? Natuurlijk was ze dat!" antwoordde Florence scherp. „Daar sta je nou, als een stand- heeld, zonder iets te zeggen! Waar is Luigi? zei de juffrouw. Stuur hem da delijk naar me toe als hij terugkomt, zegt ze. Ik zal hem wel krijgen, die luie vent!, dat zei ze." „Juffrouw Fyne dat allemaal ge zegd?" riep Luigi uit, in de grootste verbazing. „Ze zei nog meer," riep Florence. „Ga haar maar gauw vertellen, waar je ge weest bent en zeg maar niet dat je een brief op de bus was gaan doen, want dat weet ik hier wel beter, me neer Luigi!" „Jij weet? Wat jij weet?" vroeg Lui- fifi- „Mcer dan je wel denkt, zou ik zeg gen." „Bah! Jij hoe heet dat gramo- fnon! Kletsen, kletsen, kletsen! Kletsen, kletsen, kletsen! Je kaken op, neer, op neer. Ze zullen je pijn doen. Maria! Jij niets weten." „O, nee?" stoof Florence op. „Het zal heusch geen onnoozel meisje zijn, dat op den hoek op je wacht, hè, met koeienoogen en pap in haar hersens Er werd tweemaal gebeld. „Daar, dat is voor jou, Luigi. Ga maar een hoop leugeng vertellen, toe maar!" Niet zonder eenige angst diende Lui gi zich aan het hotelkantoortje, waar hij dadelijk twee onderzoekende bruine oogen op zich gevestigd zag. „Waar ben je geweest, Luigi?" vroeg Jessica kalm. „Een tijdje geleden had ik je noodig en toen werd me verteld dat je uit was „Niet lang," antwoordde Luigi be rouwvol. „Ik had moeten vragen, juf frouw, maar ik dacht niet erg." „Het is altijd erg, Luigi, wanneer mijn personeel zonder verlof weg is. Je hebt me nog niet verteld waar je heen was?" Luigi hnalde diep adem. „De fiets de arme mijnheer Andor- eon, ja," zei hij. „Ik die voor hem weg brengen." „Weggebracht?" „Ja." „Maar waarom deed je dat?" „Hij erom vragen." Jessica trok haar wenkbrauwen op en zij trachtte, in overeenstemming met de werkwijze van Leonard, haar verras sing niet te laten merken. „Ik wist niet, dat Anderson weer zoo veel beter was, dat hij aan zijn fiets kon dénken," zeide ze langzaam. „Schreef hij erom?" „Ja, mijnheer Anderson veel beter. Hij mij schrijven." „Aan jou, Luigi? Ken je Anderson dan?" „Hij schrijven aan nieuwe kellner. Si, si. Brief kwam van ziekenhuis. Nee, ik mijnheer Anderson niet kennen, maar hij zegt, nieuwe kellner breng alsjeblieft die fiets naar het dorp hij een plaats noemen ik weet hem en dus ik fiets nemen en geven aan vriend van mijnheer Anderson." Jessica vond dit een tamelijk inge wikkelde gang van zaken. „Ik dacht- dat do fiets teveel kapot was om er nog iets aan te hebben, meende ze. (Wordt vervolgd)

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1939 | | pagina 9