DE KWESTIE VAN NAGERECHTEN O Spin OPA BOL VAN DEN IJZEREN KNOL WILLY PÉTILLON schrijft voor onze lezeressen over: D' W Grenswijziging te Scherpenzeel A.V.R.O.-studio te Hilversum Voedt Uw huid 'snachts met Purol Radio-Programma's 2e BLAD PAG. 2 AMERSFOORTSCH DAGBLAD WOENSDAG 9 OCTOBER 1940 ELUKKIG is 't gezin, althans in deze dagen, waar de hutevrouw naar waarheid verklaren kan. dat haar huisgenooten niet van „Zoete toetjes" houden. Als het dan ook maar naar waarheid is. Wam heel vaak heb ik een dergelijke verzekering aange hoord. al dan niet met een zeker scepticisme en later ervaren, dat het met dat niet houden van zoon vaart niet liep. Althans aan onze tafel werd er allersmakelijkst van gegeten. Heel vaak is die overtuiging, dat de huisgenooten niet van een nagerecht houden een illusie, die natuurlijk wel eenig werk bespaart Wie uiterst sober en min of meer zakelijk en verstandelijk is aangelegd, zal redeneeren, dat men van den hoofdschotel voldoende kan eten en dat een appel of neer of andere vruchten, als het jaargetijde er naar is, veel gezonder is. Inderdaad zou ik het nagerecht en de vruchten niet tegenover elkaar willen stel len. Men kan het eene doen en het andere niet nalaten Te duur? Ik weel het niet- Gewoonlijk wordt van den hoofdschotel minder gebruikt, als de huisgenooten weten, dat er ..iets toe" is en ers zijn verscheidene deskundigen op voedingsgebied die in het nagerecht niét alleen een' aanvulling willen zien van den maaltijd wat biivoorbeeld noodig kan zijn op een dag. dat resten van den vorigen dag op tafel komen maar ook een zekerheid, dal men van verschillende en uiteenloopende voedingsstoffen be hoorlijk zijn deel zal krijgen en ook. dat het geven van een nagerecht anlmeerend en opwekkend is volgens het beginsel: verandering van spijs doet eten )IT alles geldt reeds in gewone tij den. Nu de omstandigheden anders zijn dan gewoon, nu wij niet steeds kunnen geven wat we zouden wen- sehen. nu kan het zeker zijn nut heb ben het .toefje" in eere te herstellen Een smakelijk nagerecht, dat daarom niet duur hoeft te wezen, maakt den maaltijd hi. Het geeft een zekere be vrediging en het schept een zekere sfeer van eezelligheid. hoe eenvoudig het overigens ook zijn mag. Zeer zeker is het nagerecht tegen woordig een puzzle op zich zelf. Er is immers zoo veel van wat we vroeger heel gewoon vonden, momenteel volko men onmogelijk. In de meeste gezinnen blijft er niet voldoende,brood over voor- hroodschoteltjes en alles wat gebakken wordt, ook in de koekepan. kan maar een enkele maal op tafel verschijnen als iets heel bijzonders, omdat de huis vrouw in het algemeen niet meer over voldoende vet beschikt om mee te hak ken. Min of rrieer binnen het bereik van allen is pap. bereid van de diverse meelpreparaten, die we toegemeten krij gen. En omdat, er van alles maar een bepaalde hoeveelheid is. komt daar vanzelf genoeg afwisseling in. Ook kunnen we nog de flesfechen pap kant er. klaar koopen. Dat spaart zoowel brandstof als bonnen. Waar in den laatstcn tijd er met zoo veel nadruk telkens en telkens weer op gewezen wordt, dat pap heusch geen kinderach tig eten is. maar integendeel als een zeer goed voedsel beschouwd moet worden, zal de tegenzin in pap, die bij velen bovendien op niets beters dan een vooroordeel berust, misschien van lieverlee wej verdwijnen. Nu moet erkend worden, dat pap. hoewel smakelijk en voedzaam., als ze wat heel veel op tatel komt. een wei nig opwindend gerecht is. Een eenvou dice vla met een nnderlaaeie van ge stoofde vruchten, die gelukkig nog te krijgen zijn. maakt al dadelijk een wat feestelijker indruk. Maar ze blijft toch altijd nog bêhoorcn onder het hoofd stuk meelspijzen. IJ zouden veilig wat meer meer aandacht kunnen schen ken aan de compótes, die vele eri verschillende mogelijkheden bieden en die toch betrekkelijk weinig op hef menu voorkomen. Althans in Nederland. In het buitenland is een compóte. een geliefd nagerecht. Men maakt er. meer werk van en heeft ook meer variaties. Ook in dit opzicht mogen wij gerust eens een blaadje uit een buitenlandsch kookboek nemen. Wij kennen compotes van versche en gedroogde vruchten. In dit jaargetijde blijven ons van de vcrsche vruchten niet anders dan de appelen en peren en wij zijn metr gewend die als groen te éten dan er compote van te maken. Blijven ons dc gedroogde vruchten. Ge- droogde pruimen kunnen zeer lekker zijn, als wij er wat zorg aan besteden en ze koken in bessensap of half bes sensap, half water. Zij kunnen met bis cuits worden gepresenteerd. Dit geldt ook voor abrikozen, waarvoor we ech ter in plaats van bessensap liever wit te bessenwijn nemen, als vte iets bij zonders willen- maken en anders ne men we het water, waarin ze geweekt zijn. Minder bekend en waard geprobeerd te worden is een compote van kastanjes en gedroogde abrikozen. Men neemt er een half pond abrikozen voor op een pond kastanjes. Week den dag te voren de abrikozen in een liter water. Schep ze er den volgenden dag uit en meet het overgebleven water. Reken per halve liter water ongeveer een kwart ons suiker. Doe het water met de suiker en een theelepel citroensap (in flesch- jes te krijgen) in een pannetje en laat dit tien minuten koken. Leg de abriko zen in een kom en giet er de stroop over. Dek ze toe en laat ze koud wor den. Kruis intusschen de kastanjes, kook ze gaar en pel ze. Wrijf ze door een zeef of maak ze met een vork fijn. Leg in een glazen compóteschaal een laagje kastanjes, daarop een dun laagje custard of gecondenseerde melk, dan een laag abrikozen, hierop weer kastan jes en "zoo verder tot alles gebruikt is. Houd echter wat abrikozen achter om den schotel te versieren. Men kan 'ook de bovenste laag geheel uit abrikozeh laten bestaan. De combinatie met kastanjes is ook voor andere vruchten mogelijk. Ik zou mij bijvoorbeeld een appelcompote met kastanjes kunnen voorstellen en als er sinaasappelen waren, zou ik het stellig daarmee probceren. Misschien komen ze nog. RECEPTEN Notenbrood Benoodigdheden: 150 gram zelfrijzend bakmeel; driekwart ons gepelde en grof gehakte okkernoten; drie ons witte sui ker; een ei; ongeveer een halve liter melk of minder; een snuifje zout. Bereiding: Doe het meel. de suiker, de gehakte noten en het zout bij elkaar in een diepe kom en vermeng ze goed. Klop het ei goed los. Maak een kuiltje in het meel, maar niet lot den bodem van de kom. giet er het ei in en roer er wat van het meel door. Giet nu geleidelijk wat van de melk hij en kneed het deeg tot het pen vrij stevige bal vormt. Misschien zal het niet noodig zijn de geheele hoe veelheid melk te gebruiken, dat moet men onder het kneden zelf beoordeelen. Doe het deeg in een met boter bestre ken en met paneermeel bestrooiden: cakevorm en hak het in een matig war men oven bruin en gaar, ongeveer drie kwartier. Steek er een breinaald in om te zien of het gebak gaar is. Deze moet er droog uitkomen. Een aardig effect maakt ihet. als men voor de verandering het notenbrood bakt in een ronde blikken bus, bijvoor- omtrek Uitbreidingsplan loopt over drie gemeenten SCHERPENZEEL. In de on langs gehouden vergadering van den gemeenteraad te Scherpenzeel werd er de aandacht op gevestigd, dat met het ontworpen uitbreidings plan voor de gemeente rekening was gehouden met de wenschen der overheid, zooveel mogelijk een com- pacten woningbouw te bevorderen. De geprojecteerde zijstraat, van den Rijksstraatweg ongeveer in Noorde- lijke richting loopende naar den Dwarsdijk, was hiermee wel in overeenstemming. Bij uitbreiding van het dorp in andere richtingen stuit men echter op het bezwaar, dat de woningen, die tot de kom van Scherpenzeel gerekend kunnen worden, gebouwd zijn in drie ge meenten, n.l. Scherpenzeel, Wouden berg en Renswoude. Zoo stond het in puin gelegde hotel De 4Holevoet in Woudenberg en staan Westelijk daarvan alle huizen aan de Zujdzijde van den Rijksstraatweg van de Holevoet tot even voor den Voskui- lerweg eveneens in Woudenberg, die aan de Noordzijde onder Scherpenzeel. De geheele Nieuwstraat, één geheel met Scherpenzeel, is gemeentelijk Wouden berg. De zuidzijde van den volgebouw- den Molenweg is Woudenberg, de Noordzijde weer Scherpenzeel. Aan de Oostzijde van het dorp is het al even wonderlijk. Van den Niemveweg tot de woning van den heer E. M. Blanken staan aan de Zuidzijde van den Rijks straatweg een vijftal huizen onder Renswoude, dan volgen negen wonin gen, die tot Scherpenzeel behooren en verderop staan de huizen weer op ge bied van Renswoude, maar de N<v«'d- zijde van genoemden Rijksstraatweg i6 Scherpenzeel tot bij Selder. Van ouds her was een bochtige sloot hier de grens en dat is na het aanleggen van den Rijksstraatweg en het bebouwen der 'aanliggende terreinen zoo gebleven tot op dezen dag, al is de oude sloot er dan ook niet meer. Het huis van den heer E. M. Blanken staat met het voor ste gedeelte op Scherpenzeelsch, met het achterste gedeelte op Renswou- densch terrein. Wat kerkelijk en op het terrein van het onderwijs, wat economisch één ge heel is, is zulks gemeentelijk niet. Met het oog op een grenswijziging kon dan ook het ontworpen uitbreidingsplan, dat in de raadsvergadering werd toege licht, slechts een voorloopig karakter dragen. Vermoedelijk zal eerstdaags tot een grenswijziging worden over gegaan in het belang der bewo ners en dan zal een meeromvat tend uitbreidingsplan kunfién wor den ontworpen. De eventueele grenswijziging heeft echter niet alleen betrekking op de drie ge meenten, maar ook op de provin cies Gelderland en Utrecht, want Scherpenzeel behoort tot de eer ste, Woudenberg en Renswoude tot de laatste. beeld een groote cacaobus of een van de Verkadebussen, waar kaasbiscuitjes in geweest zijn. Het notenbrood kan met-boter, maar ook zeer goed droog gegeten worden. Wil men het iets luxu- euser maken, dan doet men er wat ro zijnen en fijngesneden sucade in. KINDERHOEKJE 57. Daür waren geen weilanden, alleen maar bosschen. „Wat zijn dat allemaal voor groote groene pleinen?" vroeg hij aan zijn ijzeren paard. „Domoor" zei de .Arend", „de koeien moeten toch eten hebben. Het zijn weilanden, daar grazen de koeien op." 58- ,.Wat zijn koeien?" vroeg Kobusje. Toen blies de „Arend" van kwaadheid een wolk stoom uit zijn keelgat en zei: „koeien zijn koeien, wat zou een koe nu anders zijn dan een koe." De menschen in Halfweg schrokken ver schrikkelijk van het donderend gevaarte. Eenige jongere architecten spreken hun oordeel over het nieuwe gebouw uit Uiteenloopende conclusies N 1936 betrok de A.V.R.O. haar voor den omroep ontworpen gebouw te Hil versum. Met zorg en liefde werd het voor bereid, zoowel van de zijde van de op drachtgeefster als door de architecten en hun medewerkers. De menschen uit het omroepbedrijf werden als 't ware gedre ven door het gevoel met elkaar een niéuw land een ideale studio te zullen ont dekken. Zij ontdekten dit nieuwe land. Het resultaat van een jarenlange intensieve sa menwerking was een radiogebouw, be knopt en kernachtig van opzet en van een groote perfectie Deze regelen zijn overgenomen uit een artikel van C. van Eesteren in het jongste nummer van „8 en Onbouw", liet tijdschrift van de jongere architecten. Hij bespreekt hier 't studiogebouw no. 2 van de A.V.R.O., dat „behalve volmaak ter ook schooner is dan het eerste ge bouw". De vormentaal van het eerste gebouw is niet overal een krachtige volle taal geworden. Het is echter eerlijk, echt en verantwoord. De hier en daar stamelende vormen taal van het eerste gebouw is in het tweede gebouw een frissche krachtige spraak van vorm en kleur geworden. Vooral de groote zaal heeft een sterke eigen karakteristiek. De kleine zaal heeft dit minder, is meer een neutrale ruim te, waarin goed muziek kan worden ge maakt. De groote zaal, welke in het ge heel domineert, is prachtig en slechts een klare doelstelling kan tot dit resul taat hebben geleid. Acoustisch zijn dc zalen volgens deskundigen bizonder ge slaagd. Dit alles is, aldus Van Eesteren, verblijdend, en pleit voor het inzicht van de ontwerpers en van de door hen ge volgde werkwijze en hun architectuur opvatting. Tenslotte zal in dit gebouw schoo- ne muziek moeten kunnen worden ge produceerd door een daartoe gedispo- neerden mensch. Hiertoe is arbeids vreugde noodig, waartoe dit gebouw, de omgeving van den mensch, zeker zal opwekken. In hetzelfde nummer beschouwt M. Stam de nieuwe radio-studio als archi tectonische opgave. Hii is belangrijk minder opgetogen dan Van Eesteren. Het nieuwe gebouw, op ongeveer dertig me ter afstand van het eerste, werd al te want zü wordt er zoo zacht en mooi, zuiveren gezond door. Doe dit 1 of 2 x per week. Ook vetwormpjes, vlekjes, pukkels en uitslagverdwjjnen e"r door. Tube 45, Doos 60—30 ct. (Ingezonden Mededeeling) zeer een gebouw-op-zichzelf, in plaats van deel van een groot geheel. Wel werd hetzelfde bouwmateriaal gebruikt een goede gele steen maar tusschen de blokken is geen verband ontstaan. Wat het tot het nieuwe gebouw be perkte bouwprogram betreft, is zeker aan de honderden wenschen van de op drachtgevers op juiste en kundige wijze voldaan. De groote zaal levert het bewijs van wat er aan verblijdende re sultaten te bereiken is. De groote ingangshal (die o.i. uiterlijk geïnspireerd is op het Utrechtsch Cen- traal-station van Van Ravesteyn Red.) is volgens Stam al te zeer vervuld van den wensch te „bekoren", ze is al te zeer voor de „show", voor de reclame, en te weinig voor het gebruik en voor de gewone behoefte. NOPENS de overwegingen die bij den bouw van de muziekzalen gegolden hebben in verband met het precaire pro bleem der acoustiek, alsook over de daartoe genomen proeven en de opge dane nieuwe ervaringen worden door de heerenJ. W. J a n z e n en J. M. Mad sen bij veel illustratief materiaal belangwekkende mededeelingen gedaan. De gepote zaal, die in tegenstelling met de groote zaal in gebouw I niet voor publiek is bestemd, heeft eenigszins den vorm gekregen van de kast van een strijkinstrument. G. H. H o 11 staat in zijn beschouwing vooral stil bij de uitbreidingen die aan het oude gebouw nog zijn aangebracht en waarmee dit inderdaad uitwendig is verrijkt. Er is iets van de hardheid, die het gebouw oorspronkelijk had, wegge nomen. en de nieuwe koffiekamer „met de heerlijke reeks gekoDpelde ramen op het Zuiden is van een frisschen, blijden en bevrijdenden geest". De detailleering en materiaalkeuze der interieurs is als vroeger weer voortreffelijk verzorgd en er is een zekere winst te boeken op het ge bied van vormgeving en kleurkeuze. Hierbij is zeker de invloed van archi tect A. B o d o n te bespeuren, in samen werking met wien Merkelbach en K a r s t e n deze uitbreidingen ontwier pen. Minder juist noemt hij de plaatsing van het lichthouten wandplastiek van den beeldhouwer Starre veld in het midden van de koffiekamer, dat de zaal denkbeeldig in twee snijdt. Door deze minder gelukkige plaatsing is ook aan het goede werk van Starreveld te kort gedaan. Overigens begroet deze schrijver met genoegen de belangrijke daad om een vrij kunstenaar de gelegenheid te geven weer onze bouwwerken te versie ren. Tenslotte geeft arch. J. P. K1 o o s nog zijn meening over de vormgeving, kleur en materiaalkeuze bij de studio-uitbrei dingen. In de nieuwe zalen behoefden de architecten nauwelijks verder te gaan dan het technisch noodige. Dit zijn dus. hoe rijk en fantastisch deze ruimten ook zijn (en vooral de groote studio is van DONDERDAG 10 OCTOBER JAARSVELD 414,4 M. N.C.R.V.-Uifczending, 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.10 Schriftle- zing en meditatie. 8.25 Gewijde muziek (gr.- pl.). 8.35 Gram.muziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram.muziek. 11.15 Pianovoordracht en gram.muziek. 12.00 Berichten. 12.15 Canzonet- ta-setxet. 12.45 Nieuws- en economische be richten ANP. 1.00 Canzonetta-sextet en gram. muziek. 2.00 Gram.muziek. 2.20 Zang met pia nobegeleiding en gram.,muziek. 3.00 Vrouwen halfuurtje. 3.30 Gram.muziek. 3.45 NCRV- Harmonie-orkest (opn.). 4.00 Bijbellezing. 4.30 Gram.muziek. 5.15 Nieuws- en economi sche berichten ANP. 5.30 Apollo-kwartet en gram.muziek. 6.30 VPRO: Cyclus „Le'zen in den Bijbel". 6.45 Berichten. 7.00 Vragen van den dag (ANP). 7.15 Arnhemscih.e orkestver- eeniging (opn.). 7.45 Reportage of muziek. 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.10 Orgelconcert (opn.). 8.30 Causerie „Christelijke arbeids- waardeêring". 8.50 Schriftlezing. 8.559.00 Nieuwsberichten ANP., sluiting. KOOTWIJK 1875 M. VARA-Uitzending. 7.00 Berichten (Duitsch). 7.15 Berichten (Engelsch). 7.30 Gram.muziek. 8.00 Nieuws berichten ANP., gram.muziek (9.009.15 Be richten Duitsdh). 10.00 Gram.muziek. 10.30 Esmeralda en solist. 11.15 Berichten (En gelsch). 11.30 Gram.muziek. 12.00 VARA-or- kest. 12.30 Berichten (Duitsch). 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 VARA- orkest. 1.45 Gram.muziek. 2.00 Berichten (Duitsch). 2.15 Gram.muziek. 3.30 Berichten (Engelsch). 3.45 Voor de vrouw. 4.15 Gram. muziek. 4.20 Keukenpraatje. 4.50 Gram.mu ziek. 5.00 Bericlhte'n (Duitsch). 5.15 Nieuws- en economische berichten ANP. 5.30 VARA- orkest. 6.15 Berichten (Engelsch). 6.3Q VARA- orkest. 7.00 Vragen van den dag (ANP). 7.15 Esmeralda. 7.30 Berichten (Engelsch). 7.45 Esmeralda. 8.00 Berichten (Duitsch). 8.15 Nieuwsberichten ANP. 8.25 Gram.muziek. 8.30 Eerichten (Engelsch). 8.45 Gram.muziek. 8.55 9.00 Nieuwsberichten ANP., sluiting, a 7CCz,ofoonU23ééSD8(m64)cmfwypmfwypfw een. verrassende ruimtewerking) zuiver zakelijke ruimten. In tegenstelling hier mee ontleent de ontvangsthal met bijbe- hoorende ruimten haar karakter vrijwel niet aan technische oorzaken. In de plaats daarvan treedt hier de behoefte aan omamentale behandeling als zooda nig. Ruimtelijk is deze hal bizonder fraai, wat door een z.i. niet geheel ge rechtvaardigde ornamentale behande ling niet wordt onderstreept. Wellicht was deze ruimte sterker en het binnen komen in de studio-zalen nog verrassen der, wanneer de hal, zonder dat het feestelijk karakter hierdoor had behoe ven te verminderen, wezenlijk op dezelf de zakelijke wijze was behandeld als ds studio-zalen. W. K. VAN ROSSUM 3 KORTE BERGSTRAAT Damesconfectie Kleeding naar maat Kubler Kleeding feuilleton door Johnston Mc. Culley 26) Een lachje speelde om de dikke lip pen van de Spin. De jongeman ver volgde: T1 „Daarna joeg hij me de deur uit. Ik vertelde mijn verhaal, maar iedereen lachte me uit. Mijn oom had niets te doen dan te glimlachen en te zeggen, dat het onzin was. Hij beweerde, dat zijn zwager doodarm gestorven was; dal hij zelfs de rekeningen van het sana torium betaald had. Hij verklaarde, dat ik niet goed wijs was. Hij gaf wel toe. dat mijn vader inder- tijvermogend geweest was. maar zei, dat hij zijn geld door krankzinnige spe culaties had verloren. Tante was dood; ik had niemand, die me helnen kon. Ik besloot hier in dc stad te blijven, tot hij me uitbetaald had. Ik heb hard met mijn handen gewerkt, om toch maar hier te kunnen blijven. Als ik de hand maar on dat pak documenten kon leg gen!,Ik heb het geprobeerd. Maar ooni Is een man van invloed. Ik kreeg een uit stekende positie, maar na een week werd ik ontslagen. Ik vond een andere maar hetzelfde gebeurde weer en miin patroon liet doorschemeren, dat ik op aandringen van miin oom ontslagen was. Eens heb ik mijn oom op straat ontmoet en toen vertelde hij me, dat hij mijn gangen liet nagaan en zorgen zou dat ik ovferal ontslag kreeg. Hij wilde me de stad uitjagen, begrijpt u?" „Dat is nog al duidelijk," antwoordde de Spin. „Zelfs toen ik handenarbeid ging ver richten. zorgde hij, dat ik ontslagen werd. Ik heb borden gewasschen in een restaurant en ook daar moest ik eruit. Mijn geld raakte op. Ik had een honden leven; tien cent voor een bed eri een stuiver voor een maaltijd. Ik was totaal op. Ik heb in een week geen behoorlijk maal eten gehad. En toen besloot ik vanavond inbreker te worden." „En daarvoor zocht je toevallig mijn huis uit." zei de Spin. „Misschien is het een bof voor ie. Ik geloof hpn«-rh. innge man, dat je nooit een behoorlijk misda diger zult worden: Waarom verlaat je de 5taa niet?" „Ik heh gezworen, dat ik hem eerst mijn geld zou laten betalen." „Hij kan wel weer wat verzinnen en je in de gevangenis laten zetten." „Dat zal hii niet willen, maar verder is hij tot alles in staat." ..Hii is in elk geval een gemeene schurk. Gelukkig, dat ik een eerlijke misdadiger hen!" zei de Spin. „En. hoe heet die oom van ie?" ..George William Cardlew"'. „Aha!" zei de Spin. „Zie je dat kaart- regisfer daar. jongmensch? Daar bii het raam? Geef me de onderste lade van de tweede rij dan maar eens aan." De amateur inbreker gehoorzaamde. Grinnikend haalde de Spin een groote enveloppe uit de lade te voorschijn. Daaruit nam hij een bundeltje papieren en keek die vlug door. „George William Cardlew", las hij; ..Janet als je zegtiemand van stand nog al eens hetrokkon in duis tere zaakjesVijftig jaar. grijze haren en snor, drinkt slechts Schotsche whis ky, rookt speciaal geïmporteerde sigaren houdt van lila dassen en kleurige ves ten. Op een millioen geschat. Heeft vier. bedienden, waaronder een butler, die al vijftien jaar bij hem is." „Hoe weet u dat zoo allemaal?" vroeg Pelkingham. „Ik maak er mijn beroep van, derge lijke dingen te weten, beste jongen. Hm Gaat iederen Donderdagavond naar zijn club en komt pas tegen den morgenthuis. Verzamelt zeldzame boe ken. kunstvoorwerpen en schilderijen. Beweert verstand van muziek te hebben, maar weet er niets van. Brandkast in hoek van bibliotheek, merk Crestwell, 1912. Op 10 Juni. dus twee weken gele den was de combinatie als volgt. „Weet u zelfs de combinatie van zijn letterslot?" vroeg Pelkingham verbluft. „O. natuurlijk! Daar is gemakkelijk genoeg aan te komen! En. dat pakje documenten ligt in die safe. zeg ie im mers?" „Ja. Hij bewaart ze in een laatje on deraan rechts," zei Pelkingham. „Hij liet ze me zien en legde ze daar weer in. Dat laatje is op slot en den sleutel draagt hij bii zich." „Als ik het model van de brandkast weet, weet ik natuurlijk ook alles van dien sleutel af," zei de Spin. ..Hij mag dan denken, dat het een veilige berg plaats is. maar een handige kerel maakt het ding met een blikopener open. Beste jongen, als we die papieren eens hadden, wat zou je er dan mee kunnen uitrich ten?" „Ik heh gezien, dat er een brief met aanwijzingen van vader bij zit en, een lijst van de effecten, aandeelen en obli gaties. Als ik die napieren had, kon ik hem voor de rechtbank dagvaarden tot teruggave van alles wat vader nagelaten heeft" „Wat zou het je waard zijn. die papie ren in je bezit te krijgen?" vroeg de Spin „Ikik heb geen geld." „Maar als je die nalatenschap van je oom loskrijgt bezit je een .fortuin. Wat zou je voor die papieren overhebben. Ik ben bang. dat je geen handige inbre ker genoeg bent, om ze zelf te stelen." „Ik... ik zou er alles voor over heb ben." „Vijftigduizend dollars?" „Jazeker!" zei Pelkingham. „Uitstekend. Ik zal zorgen, dat je die documenten terugkrijgt en als jij je geld hebt, betaal je mij vijftigduizend dollars in contanten. Mocht ie dat verzuimen, dan zal ik je méér afnemen èn... op een voor jou onprettige manier." „Ik zal mijn woord houden, mijnheer." .Dat geloof ik graag, beste jongen. Luister nu eens. Als we die papieren krijgen, kon je oom je wel eens aankla gen van inbraak in zijn brandkast. Je moet dus een degelijk alibi hebben. Van morgenavond zes uur af tot den volgen den morgen moet je zorgen, voortdu rend iemand in je gezelschap te heb ben en ergens te verblijven, waar min stens een half dozijn menschen ie goed kan zien. Begrijp je me?" „Ja, mijnheer." „Ik zal je wat geld geven, zoodat je fsen paar vrienden kunt onthalen, of in een nachtclub k.unt rondhangen, waar je het zoo opmaakt, dat het ieders aan dacht trekt, zoodat er verschillende men schen zijn. die later onder eede kunnen bevestigen, dal ze ie daar gezien hebben en dat ie er niet weg geweest bent. Dan kun ie de misdaad en inbraak dus on mogelijk bedreven hebben. Ik denk ech ter niet. dat Cardlew er herrie over zal makenHier heb je wat geld. Ik kan de kamer niet verlaten en je zult dus op dezelfde manier, waarop je binnen gekomen bent, heen moeten gaan." „Maarmeneermeent u dit?" vroeg Pelkingham. „Zeker. Het is een zakelijke transac tie.en ik zou blij zijn, als je dien schurk te pakken kon nemen. Ik heb wel iemand, die het een buitengewoon prettig werkje zal vinden. George Wil liam Cardlew van een deel van zijn on rechtvaardig verworven geld af te ha len. Maak nu maar g?uw dat je hier vandaan komt, jongmensch. want bin nen een paar uur is het klaarlichte dag. En de storm is ook over. Kom hier over- morgenavond precies om negen uur en bel aan de voordeur als een fatsoen lijk man." Pelkingham stond op en haastte zich naar buiten. XXIV' Ontsnapt John Warwik knoopte zijn hand schoenen dicht en nam zijn stok op. „Togo," zei hij tegen zijn Japanschen huisknecht, „ik ga naar de club. Na een poosje zal ik daar weggaan en me er gens anders heen begeven. Misschien kom ik niet voor morgenochtend vroeg terug. Maar dat gaat jou natuurlijk niet aan. „Neen, vereerde meester". „Mocht iemand komen, dan weet je niet zeker, waar ik heeri ben." „Begrepen mijnheer". „Hm! Je bént erg begrijpend! 'n Snug gere kop ben je... hè?" „Ja. mijnheer." „Hij geeft het nog toe ook!" mompel de Warwik zijn woning verlatend. De club was vrij ver weg, maar War wik besloot toch te wandelen. Het was een mooie avond na een prachtigen dag en hij voelde behoefte om rustig te kun nen denken. „Rare orders... wat?" bromde hij, denkend aan wat de Spin hejri dien middag opgedragen had. „Ouwe George CardlewStel je voor! Cardlew een van m'n beste vrienden. Zóó best, dat hij in vereeniging met eenige andere goede vrienden me voor ettelijke dui zenden benadeeld heeft!" De Spin had hem de geschiedenis van Pelkingham oververteld en Warwik had de taak gretig op zich genomen. Tot nog toe had hij openlijk gewerkt en zijn succes aan zijn handigheid -te danken gehad. Vanavond moest hij een echte misdaad volvoeren; hij moest in breken in een huis en een pak papie ren uit de brandkast, van een ander weghalen. De Spin had hem de combi natie van het letterslot opgegeven. Warwik kende die brandkast goed genoeg. Hij was vaak in de bibliotheek van Cardlew geweest. Hij zou "zijn zak lantaarn zelfs niet noodig hebben, tot dat hij aan de lettercombinatie begon. Hii had er echt zin in. Hij liep zijn club binnen en bracht drie uur door met praten, rooken, drin ken en eten, kaart- en biljartspelen. Hij was al spoedig het middelpunt Tegen middernacht verklaarde hij moe te zijn en ging nog een half uurtje de krant zitten lezen. En toen de anderen in een feilen politieken redetwist gewikkeld waren, sloop hij er stilletjes vandoor. Er was geen maan en Warwik hie'd zich zooveel mogelijk in de schaduwen op de Avenue. Toch wandelde hij niet sluipcrig. Hij liep stevig door, als iemand, die naar huis verlangt, zwaaiend met zijn stok en zijn hoed achterop het. hoofd. Warwik paste.er wel voor op, dat een kennis hem langs de straat zag sluipen. Hij had bijna een uur noodig om aan het huis van Card lew te komen. Hot was oen voordeel voor hem, dat hij het huis door en door kende. (Wordt vervolgd)

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1940 | | pagina 6