O. 9. Zaterdag 30 Januari 1904. ie Jaargang Liberaal Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Uitgave van de Vereeniging <5DE EEMLANDER". HET KRUIS IN NEDERLAND. FEUILLETON. Thomas êeel. HET KRUIS IN FRANKRIJK. MLANDER. Verschijnt Woensdags en Zaterdags. Redacteur: P. van der Meer Jzn. Bureau (voorloopig) Beekesteinsche Laan 32. Abonnementsprijs Per jaarf 3.00 Franco per post - 3.50 Per 3 maanden- 0.75 Franco per post- 0.90 Prijs der advertentiën Van 1 tot 5 regels0.40 voor iedoren regel meer0.08 (By abonnement aanmerkelijke korting.) „Dc Eembod^^rtteeft in zijn nummer van Zaterdag $3 Banuari een hoofd artikel, dat wijl onzen lezers in ons persoverzicht vrijwel in zijn ^geheel ter kennismajsing 1jè aeaieteiygöven. Wij sshjeveji ia ifTtsLrfcrste nummer: „de nood^ikolijkheyl'nïezcr laatste over weging kTetfit temmeer, als men ziet, op welke,>wijze de openbare meeniug'ïn bedoelde gemeenten b. v. door de „Eembode" wordt voorgelicht en geleid." Daar velen onzer lezers wellicht zelden of nooit „De Eembode" in handen krij gen, hebben zij vermoedelijk niet in dezelfde mate die n o o d z a k c 1 ij k h e i d gevoeld als wij. Laten dezen het artikel „Het Kruis in Frankrijk" (waarin „De Eembode" zich in haar volle kracht vertoont) lezen en wij houden 0116 over tuigd, dat het gevoel van behoefte aan een orgaan van tegengestelde richting zich zelfs van den meest lauwen, van den meest phlegmatischen protestant zal meester maken. Wij wenschen hem niet den fanatieken gemoedstoestand toe, waarvan het be doelde artikel getuigt, maar tegenover fanatisme bestaat er eene 1 a u w- heid, die samen de twee kwadeu vormen, waaruit het moeilijk is oen keus te doen. Het Katholieke Kruis, zegt „De Eem bode" is in Frankrijk uit de school en uit de gerechtszaal verwijderd. Uit dc school: van dien tijd af namen de mis daden door jeugdige personen eerst recht ontzettende verhoudingen aan. Uit de gerechtszaal: TV at edel en groot is wacht daar slechts een veroordeelend vonnis, terwijl wat laag is en gemeen daar bescherming en verdediging vindt. De Fransche schoolzij leidt op, niet tot deugd, maar tot misdaad. De Fransche rechtspraakzij doet net andersom als een gewone rechtspraak: zij straft den brave, zij beschermt en verdedigt den gemeene. Voeg er nog bij, dat de vrijmetselarij, de oudste dochter van Satan, regeert en beveelt, en ge zult met „De Eembode" uitroepen: Arm Frankrijk! Waar het kruis miskend, veracht ja vertreden wordtis zegenvoorspoed en geluk gevloden. Het is eene eigenaardigheid van vele Ouders, dat zij gaarne zien dat hunne kinderen Papa opvolgen in de zaken of de betrekking kiezen, die Vader gekozen heeft. Of dat altemet strookt altijd met de illusiëu van den zoon daar wordt luchtig over heen geredeneerd. Och ja «egt men dan dikwijls het is wel waar die jongen speelt allemachtig aardig piano of teekent zoo aardig (en hij heeft nooit les gehad wordt er dan triomfantelijk bijgezegd) maar zie je zoo'n artist dat is toch maar een hongerlijdersbaantje ja ik zal niet zeggen als hij kon worden als (en dan wordt deze of gene groote artist genoemd) maar datzijn natuurlijk luchtkasteelen, die zoo'n jongen zich bouwt doch de bedoelde vader vergeet dat die en die artist op zijn zestiende jaar ook niet gaf, wat hij later, in de volle rijpheid van zijn talent gekomen, de wereld heeft aangeboden. Papa was in zaken zoontje moest op de kantoorkruk klimmen en ettelijke jaren (dikwijls de beste!) van zijn leven geven voor een hardnekkigheid Arm Frankrijk! Maar ook arme, beeld rijke Premier. Gij, Dr. Kuypcr, dienogzoo mocht spreken van: twee stammen, maar met een gemecnschappelijken wortel des geloofs. Éi- is slechts één stam en wel de Katholieke. Nog één redmiddel blijft u over: bestel voor elke christelijke school en voor elke gerechtszaal oen kruisbeeld! Bekeer u tot het Katholi cisme, want dat is niet slechts het alleen zaligmakend, maar ook het alleou- deugdzaammakend geloof. „De Eembode" heeft hare uitspraken (die wij met cursieve letter hebben aan gegeven) en ieder zal het met ons eens zijn, dat deze uitspraken niet malsch zijn niet maar zoo neergeschreven. Zij ben ijst ze ook. Om te beginnen ver wijst ze naar de annalen der Fransche gerechtshoven. Maar cijfers, en dat is jammer, geeft „De Eembode" niet. Zij zegt: „slechts één voorbeeld tot bewijs" en dan volgt er een gcmengd-berichtachtig verhaal uit 1895 van een 17-jarigen booswicht. Wat deze met het Kruis te maken heeft, is er niet uit te lezen. Toch vindt „De Eembode" aanleiding verderop in haar artikel te zeggen: De rampzalige ge volgen, wij hebben het reeds door een schrikwekkend voorbeeld aangetoond, stapelen zich dagelijks op van een opvoeding zonder de leer des kruises. Men moet toch al een hoogst geringen dunk van het gezond verstand zijner lezers hebben, om die conclusie te dur ven trekken uit het feit, dat er ergens in Frankrijk een 17-jarige booswicht be stond. En dan met een ernstig gezicht te zeggen: Wij hebben het reeds «iet één voorbeeld aangetoond. Wij stellen hooger eischen aan het aantooncnWan de juistheid van beschul digingen. Wij hebben niet tot onze beschikking de annalen van de Fransche gerechts hoven, maar wel de annalen van onze eigen rechtsprekende colleges. En te genover „Het Kruis in Frankrijk" plaatsen wij „het Kruis in Nederland". Ons be toog zal niet berusten op één simpel voorbeeld, dat bovendien nog geen voorbeeld genoemd mag worden; het zal berusten op de statistiek, op officiëele en betrouwbare cijfers. Wij zidlen „De Eembode" zelfs don weg wijzen, om onze cijfers te controleeren. Zij schaffe van Papa, totdat op een oogenblik het „Sterkere" doorbreekt en kantoorboeken op zijde worden gesmeten, om teckenpen en penseel in de hand to nemen. Het vuur, dat inwendig steeds smeulde breekt in lichtelaaie naar buiten. Kunstenaar worden kunstenaar zijn geven een stukje van jezelf van je ziel van je eigen-ik dat wordt liet beeld waar dag eu nacht naar ge jaagd wordt. Voelen eene roeping hoe schoon! hoe mooi! Ecu geweldige passie van scheppen van tooveren met kleuren opdoekstemming geven laten zien aan de wereld dat er o zoovéél moois is! En dan in staat zijn dat zelf-genieten aan de wereld meê te deelenIloe wei nigen is 't gegeven daaraan te kunnen voldoen? Kon de wereld toch eens begrijpen hoeveel genot smart geeft die noodig was om wat schoons te scheppen! Hier valt me de Idee van Miütatuli in: „Bij het beschouwen van 'n kunst werk, bij 't schatten eener uitstekende daad, bij 't beoordeelen van 'n uit gedrukte gedachte, leg ik mezelf altijd dc vraag voor: wat is er omgegaan in de ziel des kunstenaars, van den held, van den wijsgeer, om dat ideaal te scheppen, om tot die daad te besluiten, om die gedachte voort te brengen eu daaraan vorm te geven als denkbeeld? zich aanjaarcijfers voor het Koninkrijk der Nederlanden 1902 (pas verschenen). Daarin zal zij vinden op bl. 7 dat volgens de laatste volkstelling de bevol king bestond uit 18X 1Ü0.00U, katholieke en 33X100.000 niet-katholicken. Op bl. 126 zal zij voorts vinden, dat er in 1901 wegens misdrijf zijn veroor deeld 14730 personen, waarvan 6518 katholieken en 8212 niet-katholieken. Als de Eembode nu even een deelsom uitvoert, zal zij tot de conclusie komen, dat in 1901 op elke 100.000 Katholieken 362 personen zijn veroordeeld wegens misdrijf en op elke 100.000 niet-katho lieken slechts 249. Waar blijft nu de verheffende, de zedelijke invloed van „het Kruip?" Wil „de Eembode" de som nog eenigs zins anders opgezet hebben? Welnu, zij schaffe zich aan: „Crimineelc statistiek voor het Koninkrijk der Nederlanden", mede uitgegeven door „liet Centraal bureau voor de statistiek". Beantwoorden wij, aan de hand der cijfers, de vraag, welke provincie in verhouding tot haar bevol kingscijfer, de meeste veroordeelde individuen heeft opgeleverd, dan wordt de volgorde Per 100.000 inwoners tolt Noord-Brabant 525 veroordeelden Limburg 425 Drenthe 447 Groningen 330 Gelderland 266 Zeeland 226 Overijscl 225 Friesland 201 Zuid-Holland .201 Noord-Holland 187 Conclusie: In onze twee katholieke provinciën Noord-Brabant en Limburg heeft de misdaad de grootste afmetingen aangenomen, en dc provincie, waarin het openbaar onderwijs het meest regel is, N.-Hol!and, heeft dé laagste crimina liteit. Terwijl ongeveer 35 van onze geheele bevolking katholiek is, haalt onder al de veroordeelden het Katholieke element het percentage 44,25. „De Eembode" deed niet verstandig met naar een verband te zoeken tusscheu misdaad en het Katholieke geloof. Het zwaard, dat door „dcEembode" (enniet door ons) xiit de scheede werd getrok ken, keert zich ten slotte tegen het Katholicisme zelf. Dat is: ik vraag, hoe de ziel bevrucht werd? Welke toestanden ze doorliep bij dracht en verlossing? Welnu, de geschiedenis eener groote konccptie roept me altijd den tekst toe: met smart zult ge kinderen baren! Als 'n graankorrel spreken kon, zou ze klagen dat er smart ligt in 't ontkiemen Helden artisten en wijsgeeron zullen mij begrijpen, en dc klacht van die graankorrel verstaan." Als een artist dan een kunstwerk ge wrocht heeft waarin hij alles gege ven heeft, wat hij had aan edels en fraais dan trilt zijn ziel van geluk zalige vrede, dat hij heeft kunnen gev^n zijn kunst die veredelt! Zoo 'n gelukkige kunstenaar is Tho mas Cool Veroorloof mij, lezer, U den schilder kunstenaar Cool voor te stellen en een oogenblik hand aan hand oen paar van zijn ziele-kinderen in stille adoratie te aanschouwen Te Bussum in een geheel naar eigen zin ingerichte en gebouwde villa woont de heer Cool met zijn gezin. Geheel afgescheiden van het woon huis bevindt zich zijn atelier een plekje op aarde dat èn door zijn in richting èn door zijn schatten - die 't bevat in staat is U een oogen blik het harde leven in de wereld te doen vergeten. Toch niet geheel en al waar is dat laatste wat ik daar zeg UIT DE PERS. (Overgenomen uit „De Eembode.") Wel is 't droevigomto zien hoe in Frank rijk, als in geen enkel ander beschaafd land ter wereld, hetkruis eon ergernis schijnt. Uit de school is sinds jaren reeds hetkruis met sectarische haat verwijderd, der jeugd tot ongeluk en verderf. Van af dien tijd, men moest het immers rffet droefheid ont waren, namen de misdaden, door jeugdige personen bedreven, eerst recht ontzettende verhoudingen aan. Daarvan hebben de an nalen der Fransche gerechtshoven voorval len moeten opteekenen, die spreken van eene verdorvenheid des harten, welke huiveren doet. Slechts één voorbeeld tot bewijs: 't Was in do maand Augustus van het jaar 1895 dat een 17-jarige booswicht in de rechtszaal van het hof van assisen in eene departementale hoofdstad nabij Parijs ver scheen, beschuldigd van moord op een oude vrouw, die hij van 40 sous één gulden had beroofd. De jeugdige misdadiger, Einile Gaudat geheeten, bekende met de meeste brutaliteit. Op de vraag vau den President of hij de vrouw wel zou gedood hebben als hij ge wetcjn had, dat ze niet meer bezat, antwoor- de hij: „Nu dat weet ik niet. Wat raakt het me: een oud karkas meer of minder. Ik werk tot eiken prijs." Getroffen door dit antwoord, riep de presi dent diep verontwaardigd uit: Uw cynisme zou een Kanibaal doen walgen! In welke schooi van schande hebt gij al die verdorven heid geleerd?" „Dat komt zoo van zelf, meneer de presi dent!" luidde het antwoord. Zeker dat komt van zelf als de jeugd haar God ontnomen en aan haar hartstochten wordt overgelaten. De verdediger van den beklaagde zette dit meesterlijk uiteen. „Mijne heeren", begon hij, „mijne taak is zeer eenvoudig, daar dc beschuldigde alles hoeft bekend. Ik behoef hem niet te verde digen, daar ik voor hem geene barmhartig heid zie. Ik zal dan ook kort 2ijn. „Maar als do justitie hem rokeuse hap vergt van zijne misdaad, dan zult gij mij veroor loven, op mijne beurt de justitie rekenschap te vragen van haar vonnis. „Hoe zal het luiden Ik weet het niet, Maar hoe het ook uitvalle, een is er hier, die schuldiger is dau do schuldige zelf. Dien want juist hier leert gij zoo goed den strijd kennen dien deze kunstenaar gestreden heeft (en strijd is leven) maar het is een vreedzame kamp ge weest die deze sympathieke kunste naar gestreden heeft een strijd wel zonder bloedvergieten doch niet zon der smart! Want vóór zijn kunstwer ken op die hoogte gebracht waren is er veel strijd door hem gestreden moeten worden Die reuzen-kinderen van zijn talent zij zijn niet geboren zon der weëen Veel aanstellerig werk van begaafde(?) jonge artisteu vullen wanden van ten- toonstellings-zalen. Dan heet het zij zoeken en onder die vlag wordt rijp en onrijp door het publiek gesliktRe- clame-artist zijn vervangt dikwijls het waarachtige kunstenaar zijn Cool geeft geen reclame-kunst geen uit-gillende stukken die plot- seling door honderden besproken wor den zijn werk is sober en prachtig! Hij heeft (zooals misschien nog zel den een ander) gevoeld het geweldig schoone wat er is in nachten in avonden eu maanlichten. DaAr is hij groot in geweldig machtig U dwingend naar hem te kijken en U ge boeid houden in zijn stemming, die hij gegeven heeft! Na jaren van studie eu werken in Italië is Cool naar Holland gekomen. Dc Schatten van Rome en Italië heeft schuldige ik wijs hem u aan; of liever, die schuldigen klaag ik aan: dat zijt gij,mijne heeren, die mij aanhoort; gij die dc maat schappij vertegenwoordigt, die maatschappij, wolke zich gedwongen ziet de misdaden te straffen, welke haro zorgeloosheid en ver dorvenheid niet hebben weten te voorkomen. „Daar aan don muur voor mij, zie ik en begroet ik Christus aan het kruis. Hij is hier in uwe rechtzaal, daar waar gij den misdadiger voor uwe balie daagt. Waarom is Hij niot in de school, daar waar gij het kind roept om het te onderwijzen? Waarom straft gij onder Gods oog, wanneer gij de zielen vormt buiten Hem En waarom moet Gaudat don God van Golgotha hier voor de eerste maal ontmoeten? Waarom heeft hij Hom niet ontmoet voor de banken zijner school? Dan zou hij zonder twijfel de bank der schande hebben vermeden, waarop hij thans gezeten is. „Wie heeft hem gezegd, dat er een God is, eene toekomstige gerechtigheid? Wie heeft hem gesproken over zijne ziel, over de plichten jegens zijnen naaste, over de broe derliefde? Wanneer hoeft men hem liet god delijk gebod geleerdgij zult niet doodslaan „Mon heeft deze ziel overgelaten aan hare booze driften. Dit kind heeft geleefd als een wild beest in de woestijn, alleen in deze maatschappij, welke den tijger gaatdooden, terwijl zij op het geschikte oogenblik zijne nagels had moeten afwetten, zijne bloed dorstigheid wegnemen. „Ja, mijne heeren, U beschuldig ik; u, beschaafden, die slechts barbaren zijt, u, moralisten, die de groote trom roert ten bate van godloochening en zedebedervende lec tuurEn gij verbaast u, dat men u ant woordt met misdaad en verdorvenheid? „Veroordeelt mijn cliënt; dat is uw recht. „Maar ik beschuldig u; en dat is mijn plicht." Was dit niet eene taal als die der profe ten uit het Oud Verbond, welke verdwaas den volken toeriepen zich te bekeerenvoor het te laat was? Was dat niot eene aanvul ling der vreeselijke beschuldiging van Mgr. Goutho Soulard, den aartsbisschop van Aix, die den Fransehen bewindslieden destijds verweet, dat de vrijmetselarij, de oudste dochter van Satan, regeert en beveelt? In hot zwaar beproefde Frankrijk is het thans, helaas, nog droever, nog vreeselijker geworden. Zelfs uit de gerechtszaal is het kruis verwijderd. Het sprak te ernstig tot de rampzaligen, die vonnissen moeten tegen dc leer van den Gekruiste in: 't was hun hij gezien door Hollandsche kunstenaars- oogen. Geen fel-groene geen intens- blauwe schilderijen heeft hij meegebracht naar Holland Het fel-zuidelijko heeft hij gezien door de mystieke glazen van den nachthet droomige van een opkomende maan waarbij men verwacht direct de Elfen te zullen zien verschijn.>11 dat zijn onderwerpen die Cool getroffen hebben en die hem in staat hadden gesteld die wonder-kinderen van kleur te scheppen die den bezoeker stil en aandachtig doen zijn vreezend te zullen storen het moment de stemming die er spreekt uit zoo'n doek uit zoo'n aqua rel! Ook de felle zon lieeft. hem aange trokken maar niet die zon die wij gewoon zijn uit schilderijen van Italië te zien het is een hevige zonnestraal - die een gedeelte van 't doek schit terend in een zee van goud doet baden en de rest hult in een mvstiek wazig licht! Famaz Tertas en Legras zij heb ben ons laten zien hoe brandend dc zon kan schijnen in Oostcrsche landen. Marius Bauer heeft de dichterlijke zijde van die streken ons geloerd door zijn heerlijke etsen en schilderijen. Zoo èók laat Cool ons de dichterlijke kant van Italië zien! Het is niet mijne bedoeling, in chro nologische orde van ontstaan, dc schil-

Historische kranten - Archief Eemland

De Eemlander | 1904 | | pagina 1