Advertentiën.
Ambachtsschool.
ONTWORPEN REKENING EN VERANTWOORDING OVER HET JAAR 1903.
Lessen in die taal.
Vereenigiug „Aiuhachtsachdol enz.
zooals deze ter vaststelling aan de Alg. Verg. der Vereenig. zal worden aangeboden.
Begrooting
O ntvangst en.
Exploitatie.
Begrootmg.
Uitgaven.
8000
Subsidie Rijk
8000
60
Assurantie
50.95
- 2000
Provincie
- 2000
- 9000
Bezoldiging directeur en onderwijzer
- 8832.99
- 4000
Gemeente Amersfoort
- 4000
- 300
concierge
- 300
- 400
Nutsdepartemcnt Amersfoort
- 400
Huishuur in 1903
130.20
Gemeente Nijkerk
60
- 480
Onderhoud en schoonmaakgebouwen
- 468.95
Soest
60
- 1000
Leermiddelen eu gereedschappen
- 1105.74
- 600
Contributie
652.50
- 2000
Materialen
- 1902.265
- 900
Schoolgeld
- 1091.50
- 400
Vuur, licht en water
- 307.52
Diverse ontvangsten
27.57
60
Erfpacht
60.05
Batig saldo 1 Januari 1903
54.125
- 300
- 300
- 200
Kantoorbeh. Drukwerk en schrijfloon
Schoolbeh. Kielen enz.
Diverse uitgaven
- 314.09
- 264.74
- 634.40
Rente Kapitaal:
ƒ23000 a 3'la Nutsdepartement 805.-
- 800
- 1000
le Annuïteit Gemeente Hypotheek, gereserveerd
in 1903, te betalen in 1904. ƒ1000
Batig saldo
- 1805
- 168.80
15900
16345.695
15900
16345.696
Inriehtings- en Bouwkosten.
1500
Subsidie Rijk
f 1500
3500
Inrichting 1903
f 3164.465
- 500
Gemeente Amersfooit
- 500
- 14000
Verbouwing 1903.
- 13994
- 1500
Rentelooze leening
- 1500
Tekort bouwkosten 1901 (zie rekening 1901)
- 629.19
SchenkingBalije(inminderingvanhet tekort
- 500
Overschrijving, Inrichting 1902 (zie reken. 1902)
- 328.391'
op bouwk. 1901
- 2000
Voor nog te bouwen conciërgewoning geser
Geraamde vermindering van de aanncmings-
veerd in 1903
- 2000
som i/d bouw der Conciërgewoning als gevolg
Batig saldo
83.95
van door de leerlingen vervaardigde werk
stukken, bestemd voor deze woning. Hy
- 200
- 16000
potheek Gemeente
- 16000
f 20200
Recapitulatie over 1903.
Gemeentelijke Hypotheek
Subsidie, contributies, schoolgelden en diverse
ontvangsten.
Subsidies, Rijk en gemeente i/d inrichtings
kosten
Rentelooze leening
Batig saldo 1 Januari 1903.
Nagezien en goedgekeurd
De commissie bedoeld in art. 11 der Statuten
(get) Prol. Kenninek
Jlir. Mr. B. W. Th. Sandberg.
P. J. Frederiks.
Amersfoort 1 Februari 1904.
- 16000
16291.57
2000
1500
54.125
15900
14000
3500
- 1800
35845.69['
Exploitatie
Bouwkosten 1903
Inrichting 1902 en 1903
Nadeelig saldo Bouw 1901
Geraamde bouw in 1904 der conciërgewoning
Batig saldo 1902: Exploitatie f 168,80
Inr. Bouwk. - 83,95
Het Bestuur der Ambachtsschool
G. J. BUYS, Yoorz.
H GERRITSEN, Secret.
f 20200
f 16176.895
- 13994
- 3492.86
- 129.19
- 1800
- 252.75
f 35845.695
Bij vonnis der Arrondissements-Recht-
bank te Utrecht van 1 Febr. 1904 is
G. L. M. commissionair in effecten al
hier veroordeeld tot 6 maanden gevan
genisstraf onder aftrek der preventieve
hechtenis.
Het plaatselijk telcphoonnet alhier is
wederom met twee nummers uitgebreid
nl. No. 55 H. H. E. Morren Jr. arts
en No. 57 Bureau kommandant (Inf.
kazerne,. No. 44 is nu voortaan Infan-
trie kazerne (particulier) terwijl op aan
sluiting wachten de lir. Fortmaan en
Ilehenkamp Otto en van Arkel A
P. Iloutzaager (firma Iloutzaager en van
Yeen) en Gerard van Sijsen.
Naar men ons meedeelt zal de heer
O. Akkerman, die als secretaris van
„Jubal" bedankt heeft, zijn funktic blij
ven waarnemen tot September.
In de maand Januari van het' vorige
jaar was het weer over het algemeen
slecht en dit jaar mooi.
De tram heeft het ondervonden, zoo
als de volgende cijfers aantoonen.
In bedoelde maand van het vorige
jaar werden met de tram 5898 passa
giers vervoerd, de opbrengst van de
passage was 11481.875, de totale op
brengst 6 513.875 en die per dagkilo
meter 6 9.21. De cijfers iu dezelfde
volgorde over Januari van dit jaar zijn:
5560 6 466.15, 6 484.485 en 6 8.68 een
achteruitgang tengevolge van het weer van
ongeveer 6%.
Sport.
De competitiematch U. D. I. H
Victoria ill (Hilvers.) op Zondag j.l. te
Hilversum gespeeld, is door U. D. I. met
61 gewonnen. Voor half-time was de
stand 10 in 't voordeel der Udianen.
De match Quick H-B. F. C. I. (Bus-
sum) op 't terrein a/d Leusderweg ge
speeld, is geëindigd met een overwinning
van 3-2 voor Quick.
Het spel, dat beide vereenigingen,
over 't algemeen, te zien gaven, was
zeer slecht. Er zat weinig gang in. 10
minuteu na 't begin bezorgde v. Goet-
hem aan Quick de leiding, terwijl 5
minuten later de Stoppelaar de stand 2-0
maakte in 't voordeel van Qiück. Daarna
ging de rust in, zonder dat 't een van
beide vereenigingen gelukte scoren. Even
na half-time gelukte het Bussum, haar
eersteling iu het doel te werken en na
een half uur gelukte 't haar nogmaals
te doelpunten. De stand was nu 2-2.
Quick begon nu flinker op te treden en
de Bruyn bezorgde, door een mooi ge
nomen strafschop de Amersfoorters het
3e punt.
Even daarna eindigde de wedstrijd.
Onder de Amersfoorters, komt, onzes
inziens, alleen aan de Bruyn, v. Goethem
en de Stoppelaar een woord van lof toe.
Een Amersfoortsch elftal, hoofdzake
lijk Quick-leden, heeft het plan opge
vat, gedurende de Paaschvacantie een
voetbal-tourneé door Noord-Holland te
maken.
Door de Voetbalvereeniging: U. D.
I." zal, onder nadere goedkeuring van
het bestuur der N» V. B. op de beide
Paaschdagen, een groot concours worden
gehouden, waarvoor door haar 18 elftal
len uit verschillende plaatsen zijn idtge-
noodigd.
Het concours, dat op enkele wijzingen
na, volgens Bekersysteem zal gespeeld
worden, is verdeeld in 2 afdeelingen:
A. Elftallen, in sterkte gelijk aan U.
I). I. 1.
B. Elftallen, in sterkte gelijk aan U.
D. I. H.
De le prijs in afdeeling A bestaat
uit een verguld zilverende 2e uit een
zilveren medaille.
De le prijs in afdeeling B bestaat
uit een zilveren; do 2e uit een bronzen
medaille.
Het concours zal besloten worden door
een feestavond met bal.
Wij wenschen U. D. I. toe, dat haar
plannen goed zullen slagen.
Openbare vergadering van de
Auti-Rev. Propagandaelub
„Groen vau Prinstercr".
In een openbare vergadering van de
Anti-rev. Prop. club „Groen van Prin-
sterer" trad Maandag alhier op, de heer
N. O o s t e r b a a n van Doesburg, met
het onderwerp: „Socialisme en
Stofvergodin g".
Nadat de voorzitter de vergadering
met gebed geopend had, gaf hij het
woord aan den heer Oosterbaan.
Er is, aldus begon spreker, ongetwijfeld
geen vraagstuk in dezen tijd, dat zoozeer
de belangstelling gaande houdt, als het
socialisme.
Een tweetal oorzaken zijn er ter ver
klaring van dit verschijnsel, nl.le.de
modermseeriug op godsdienstig terrein
met de daarmede gepaaid gaande libe
raliseering op staatkundig gebied, en 2e.
de moderne arbeidersbeweging welke
haar ontstaan dankt aan de grootindustrie
en aan de opeenhoopingin enkele centra's.
Bij de bespreking van liet onderwerp
doen zich al aanstonds twee vragen voor
le. Wat is socialisme? en 2e. Wat is
stofvergoding?
Niettegenstaande de kolossale propa
ganda van de zijde der soc. dem. bestaat
bij 't volk een zeer scheeve voorstelling
omtrent het karakter van het socialisme.
Vele menschen gaan niet verder dan het
idéé van alles te willen deelen, welke
scheeve voorstelling zelfs onder socialis
tisehe arbeiders wordt aangetroffen
Verder hoort men dat arbeiders socialist
zijn als ze eischen 6tellen omtrent meer
loon of korter arbeidsduur, in 't algemeen
wanneer ze een grootere plaats verlangen
aan den discli van 't leven. Die zoo
redeneeren verstaan van 't eigenlijke
wezen der zaak niets. Wanneer we socia
list zijn, indien we voor hen die verdrukt
worden een lioogere plaats vragen in de
maatschappij dan was Jezus ook een
socialist en de profeten vóór hem en de
apostelen na hem eveneens. Dan waren
Groen van Prinsterer, die in 1853 reeds
op verbetering van den kommervollen
toestand der arbeiders aandrong en Dr.
Kuyper het ook. Maar dit alles heeft
met het socialisme niets te maken. Wat
is het dan wel? Om dat te weten te
komen, dienen we na te gaan het stand
punt der internationale soc. demokrarie,
waarop ook de S. D. A. P. in Nederland
zich plaatst.
Het hoofdwerk, waarin de grondge
dachten der soc. dem. zijn uitgewerkt,
is „Das Kapital" van Karl Marx. Het
hoofddogma hierin is: het historisch ma
terialisme en in verband daarmee de
theorie der meerwaarde en die van den
klassenstrijd.
Het stelsel van Marx steunt op do
evolutie-theorieën van Darwin, maar Marx
gaat verder, door ook nog de ontwik
keling van den mensch te volgen. Die
ontwikkeling rust op de economische
ontwikkeling van de maatschappij, waar
door alles, ook de godsdienst bepaald
,'öl'dt. Met de maatschappelijke ver
houdingen veranderen ook de begrippen,
de mensch is wat de stoffelijke omstan
digheden van hem maken. Vandaar dan
ook het streven van Troelstra om onder
elk der politieke partijen een economische
basis te schuiven.
De anti-rev. staan daar principieel
tegenover. Zij zeggen: uit God, door
God en tot God, terwijl de materialisten
moeten zeggenuit de stof, door de stof
en tot de stof. Van het bestaan van God
kan in dat stelsel geen sprake zijn. De
materialisten zeggen: Niet God schiep
de stof, maar de stof schiep God, en,
r.iet God schiep den mensch, maar de
menschen maakten goden. Dat is stof
vergoding in de meest letterlijke betee-
kenis des woords.
Dr. Kuyper heeft de onderscheiding
gemaakt ChristusMarx; wie den een
volgt kan den ander niet volgen. „Het
historisch materialisme is anti-theolo
gisch", zegt Troelstra dan ook; en nu
tracht hij wel aan te tooncn, dat het
niet atheïstisch is, maar zijn God is door
den mensch zelf geformeerd.
Te Erfurt is de godsdienst privaatzaak
verklaart, m. a. w. dat dient ieder mensch
met zich zelf uit te maken, en prof. En
rico Ferri zegt hiervanDat hooge stand
punt geeft ons de zekerheid der over
winning. Nu spreekt het immers ook
wel van zelf, dat socialisten geen eerbied
kunnen hebben voor God en Zijn dienst.
Er zijn dan ook karrevrachten te halen
uit de socialistische litteratuur w
haat tegen den godsdienst wordt gepre
dikt. Wat wij waarnemen in de praktijk
is niets dan illustratie van de theorie.
Waarom maken de soc. dem. dan nog
maar steeds propaganda onder de chris
telijke arbeiders. Laten ze dan toch
liever eerlijk zijn en zeggen: voor u
Christen-arbeiders is in onze gelederen
geen plaats.
Het materialisme is het groote gevaar
voor de toekomst. We kunnen het ver
gelijken bij een dier reuzengletschers, die
steeds meer en meer nailr beneden zak
ken. Die gletscher, het materialisme, zal
evenwel afsmelten, onder den warmen
voorjaarsadem van de christelijke religie.
Do verlichtende en verwarmende stralen
van het christendom zullen hem vernie
tigen en tegenover de stofvergoding stel
len de christenen deze belijdenis: ik ge
loof in God den Vader.
Voor het debat geven zich op de
heeren P.M. WinkenL. MiHermans.
De heer Wink is gekomen naar aan
leiding van het aangekondigde onder
werp maar al heel spoedig bemerkte hij
dat de heer Oosterbaan het onderwerp
veranderd heeft. Hij heeft gesproken
over Soeiaal-demokratieen stofvergoding.
Als anarchist gaat dus veel lange hem
heen.
Er zijn, gaat de hr. Wink voort, twee
levensbeschouwingen, die uitgaan van
het socialisme. Ik hen geefc-. onbevoor
oordeeld bewonderaar van het historisch
materialisme en daarmede staat of valt
wel de soc: demokratie maar niet het
socialisme. Men kan een bestrijder zijn
der Marxistische theorie en toch als
einddoel van zijn streven stellen een
socialistische maatschappij. Een bestrij
ding van het historisch materialisme is
dus nog geenbestrijdingvanhet socialisme
in 't algemeen. De heer Oosterbaan
beweert, dat christendom en socialisme
niet samen kunnen gaan, maar er zijn
toch ook menschen, die juist uit kracht
van hun godsdienstig beginsel tot het
socialisme zijn gekomen.
De heer L. M. Hermans zegt: De
vergadering van hedenavond heeft een
bijzondere beteekenis. Sinds we een
christelijk ministerie hebben, komen
vergaderingen ter bestrijding van het
socialisme van anti-rev: zijde veel voor.
Maar toen Dr. Kuyper nog in zijn oude
plunje op aarde ronddwaalde, was men
vrij gunstig ten opzichte der soc demo
kratie gestemd. Toen stemde men zelf
toe dat men soc: dem: en toch christen
kon zijn. Nu we evenwel het genoegen
hebben te bezitten een christelijk mini
sterie gaat men de soc: dem: bestrijden.
Daar uit spreekt schuldbesef, daar men
veel heeft verwaarloosd; wat uien be
loofd heeft in 1901, heeft men niet go-
geven.
Dr. Kuyper heeft eens geschreven
Het socialisme telt ook aanhangers onder
vrome christenen, met name in Amerika;
en de kern van het socialisme is van
zuiver staatkundigen aard. Waar is nu
het historisch materialisme Dat zetten
de heeren zoolang in de parapluicstan-
derd om het nu weer voor den dag te
halen nu er geen liberalen meer te be
strijden zijn.
De heer Oosterbaan zegt tot de chris
telijke arbeiders uw geloof is een gave
Gods en wanneer ge bij de soc. demo-
kraten komt, wordt ge stofvergoders,
maar dan kan Uw geloof nooit een gave
Gods zijn, maar eenvoudig een uiting
van menschelijk verstand. Als uw ge
loof een gave Gods is, durf dan ook
den wedstrijd met ons aan, maar daar
toe mist gij den moed, ge houdt uw ar
beiders steeds buiten onzen kring.
Wij trachten de christen arbeiders
niet te lokken, we lokken niemand, wan
neer ze niet rood zijn van top tot teen,
willen wij ze niet hebben. We bedan
ken voor naloopers. De heer Ooster
baan zegt, de materialist richt altijd den
blik naar beueden en de christen steeds
naar boven. Is dat wel waar? Hoe
gaat het nu in ons land bij verschillende
benoemingen En bij het zwcndel-de-
bat in de Tweede Kamer Daar wei
gerde de christelijke minister Loeff een
wet te maken tegen de zwendelarjj en
de allerchristelijkste mijnheer Lobman
riep Wat hebben we met die praatjes
noodig? Daartegenover wijst spreker
op de talrijke blijken van solidariteit
onder de arbeiders. Solidariteit dat is
het woord, waarvoor de socialisten den
blik naar boven heffen, dat is het hooge
mooie en nobele gevoel, dat zij kennen.
Na repliek van den heer Oosterbaan,
die door tal van interrupties uit de in-
tusschen woelig geworden vergadering
wordt onderbroken, gaat de vergadering
te ongeveer twaalf uur uiteen, den voor
zitter bijna geen gelegenheid latende
tot sluiting.
iv<a:/.o\»K> stukken.
(Buiten verantwoordelijkheid der redactie).
Oeachte Redactie!
Toen ik 't stuk „Thomas Cool" Zater
dag had gelezen, vroeg ik mezelf af, wat
hebben wij Amersfoorters, nu aan een
artist die slechts in zijn eigen atelier
exposeert Al zijn er misschien meer
kunstliefhebbers onder hen, die zich de
eelde niet kunnen veroorloven, scliil-
derijen of aquarellen of zelfs maarjtceke-
ningen te koopen, daar is niemand
minder gebaat door die kunstliefde dan
juist een schilder, omdat er voor hem
zooveel afhangt van de beoordeeling zijner
stukken door het „zien" daarvan. En
hoe wil men dat doen in een geval als
hier? Wie geen koopskrackt heeft, zal
er niet over denken bij een schilder aan
te kloppen om zijn werk te zien tenzij
hem persoonlijk kennende. Of zou 't in
't plan van 't bestuur dor kunstvereeni-
ging alliier liggen om een tentoonstelling
te organiseeren van de jongere schilders
uit het Gooi? en zullen we dus met hen
meer intiem kunnen kennis maken door
hun kunst? Dit zou ik heugelijk nieuws
vinden; me dunkt dat 't wel op den weg
dier vereeniging ligt hiertoe ons allen
in staat te stellen; 't zou ten minste een
begin zijn om te breken met de gedachte,
dat alleen de ouderenmaar ik
wil geen kwaad spreken en eindig dus
met een dankbetuiging voor de opname
dezer regelen.
Uw dw.,J.
Een DAME, een tijd in Frankrijk
geweest, geëxamineerd Fransch L. O.
heeft nog ccnigc uren «liupoiiibel
tot liet geven van
Ook CONVERSATIELESSEN.
Brieven onder letter C, aan 't bureau
van dit blad.
Be Rek. Vcrantw. cm liet
Jaarverslag over 1903 liggen
voor Je LEREN ter inzage tot
20 Februari e.k. in bet School
gebouw.
HET BESTUUR.