Advertentiën. Ambachtsschool. ONTWORPEN REKENING EN VERANTWOORDING OVER HET JAAR 1903. Lessen in die taal. Vereenigiug „Aiuhachtsachdol enz. zooals deze ter vaststelling aan de Alg. Verg. der Vereenig. zal worden aangeboden. Begrooting O ntvangst en. Exploitatie. Begrootmg. Uitgaven. 8000 Subsidie Rijk 8000 60 Assurantie 50.95 - 2000 Provincie - 2000 - 9000 Bezoldiging directeur en onderwijzer - 8832.99 - 4000 Gemeente Amersfoort - 4000 - 300 concierge - 300 - 400 Nutsdepartemcnt Amersfoort - 400 Huishuur in 1903 130.20 Gemeente Nijkerk 60 - 480 Onderhoud en schoonmaakgebouwen - 468.95 Soest 60 - 1000 Leermiddelen eu gereedschappen - 1105.74 - 600 Contributie 652.50 - 2000 Materialen - 1902.265 - 900 Schoolgeld - 1091.50 - 400 Vuur, licht en water - 307.52 Diverse ontvangsten 27.57 60 Erfpacht 60.05 Batig saldo 1 Januari 1903 54.125 - 300 - 300 - 200 Kantoorbeh. Drukwerk en schrijfloon Schoolbeh. Kielen enz. Diverse uitgaven - 314.09 - 264.74 - 634.40 Rente Kapitaal: ƒ23000 a 3'la Nutsdepartement 805.- - 800 - 1000 le Annuïteit Gemeente Hypotheek, gereserveerd in 1903, te betalen in 1904. ƒ1000 Batig saldo - 1805 - 168.80 15900 16345.695 15900 16345.696 Inriehtings- en Bouwkosten. 1500 Subsidie Rijk f 1500 3500 Inrichting 1903 f 3164.465 - 500 Gemeente Amersfooit - 500 - 14000 Verbouwing 1903. - 13994 - 1500 Rentelooze leening - 1500 Tekort bouwkosten 1901 (zie rekening 1901) - 629.19 SchenkingBalije(inminderingvanhet tekort - 500 Overschrijving, Inrichting 1902 (zie reken. 1902) - 328.391' op bouwk. 1901 - 2000 Voor nog te bouwen conciërgewoning geser Geraamde vermindering van de aanncmings- veerd in 1903 - 2000 som i/d bouw der Conciërgewoning als gevolg Batig saldo 83.95 van door de leerlingen vervaardigde werk stukken, bestemd voor deze woning. Hy - 200 - 16000 potheek Gemeente - 16000 f 20200 Recapitulatie over 1903. Gemeentelijke Hypotheek Subsidie, contributies, schoolgelden en diverse ontvangsten. Subsidies, Rijk en gemeente i/d inrichtings kosten Rentelooze leening Batig saldo 1 Januari 1903. Nagezien en goedgekeurd De commissie bedoeld in art. 11 der Statuten (get) Prol. Kenninek Jlir. Mr. B. W. Th. Sandberg. P. J. Frederiks. Amersfoort 1 Februari 1904. - 16000 16291.57 2000 1500 54.125 15900 14000 3500 - 1800 35845.69[' Exploitatie Bouwkosten 1903 Inrichting 1902 en 1903 Nadeelig saldo Bouw 1901 Geraamde bouw in 1904 der conciërgewoning Batig saldo 1902: Exploitatie f 168,80 Inr. Bouwk. - 83,95 Het Bestuur der Ambachtsschool G. J. BUYS, Yoorz. H GERRITSEN, Secret. f 20200 f 16176.895 - 13994 - 3492.86 - 129.19 - 1800 - 252.75 f 35845.695 Bij vonnis der Arrondissements-Recht- bank te Utrecht van 1 Febr. 1904 is G. L. M. commissionair in effecten al hier veroordeeld tot 6 maanden gevan genisstraf onder aftrek der preventieve hechtenis. Het plaatselijk telcphoonnet alhier is wederom met twee nummers uitgebreid nl. No. 55 H. H. E. Morren Jr. arts en No. 57 Bureau kommandant (Inf. kazerne,. No. 44 is nu voortaan Infan- trie kazerne (particulier) terwijl op aan sluiting wachten de lir. Fortmaan en Ilehenkamp Otto en van Arkel A P. Iloutzaager (firma Iloutzaager en van Yeen) en Gerard van Sijsen. Naar men ons meedeelt zal de heer O. Akkerman, die als secretaris van „Jubal" bedankt heeft, zijn funktic blij ven waarnemen tot September. In de maand Januari van het' vorige jaar was het weer over het algemeen slecht en dit jaar mooi. De tram heeft het ondervonden, zoo als de volgende cijfers aantoonen. In bedoelde maand van het vorige jaar werden met de tram 5898 passa giers vervoerd, de opbrengst van de passage was 11481.875, de totale op brengst 6 513.875 en die per dagkilo meter 6 9.21. De cijfers iu dezelfde volgorde over Januari van dit jaar zijn: 5560 6 466.15, 6 484.485 en 6 8.68 een achteruitgang tengevolge van het weer van ongeveer 6%. Sport. De competitiematch U. D. I. H Victoria ill (Hilvers.) op Zondag j.l. te Hilversum gespeeld, is door U. D. I. met 61 gewonnen. Voor half-time was de stand 10 in 't voordeel der Udianen. De match Quick H-B. F. C. I. (Bus- sum) op 't terrein a/d Leusderweg ge speeld, is geëindigd met een overwinning van 3-2 voor Quick. Het spel, dat beide vereenigingen, over 't algemeen, te zien gaven, was zeer slecht. Er zat weinig gang in. 10 minuteu na 't begin bezorgde v. Goet- hem aan Quick de leiding, terwijl 5 minuten later de Stoppelaar de stand 2-0 maakte in 't voordeel van Qiück. Daarna ging de rust in, zonder dat 't een van beide vereenigingen gelukte scoren. Even na half-time gelukte het Bussum, haar eersteling iu het doel te werken en na een half uur gelukte 't haar nogmaals te doelpunten. De stand was nu 2-2. Quick begon nu flinker op te treden en de Bruyn bezorgde, door een mooi ge nomen strafschop de Amersfoorters het 3e punt. Even daarna eindigde de wedstrijd. Onder de Amersfoorters, komt, onzes inziens, alleen aan de Bruyn, v. Goethem en de Stoppelaar een woord van lof toe. Een Amersfoortsch elftal, hoofdzake lijk Quick-leden, heeft het plan opge vat, gedurende de Paaschvacantie een voetbal-tourneé door Noord-Holland te maken. Door de Voetbalvereeniging: U. D. I." zal, onder nadere goedkeuring van het bestuur der N» V. B. op de beide Paaschdagen, een groot concours worden gehouden, waarvoor door haar 18 elftal len uit verschillende plaatsen zijn idtge- noodigd. Het concours, dat op enkele wijzingen na, volgens Bekersysteem zal gespeeld worden, is verdeeld in 2 afdeelingen: A. Elftallen, in sterkte gelijk aan U. I). I. 1. B. Elftallen, in sterkte gelijk aan U. D. I. H. De le prijs in afdeeling A bestaat uit een verguld zilverende 2e uit een zilveren medaille. De le prijs in afdeeling B bestaat uit een zilveren; do 2e uit een bronzen medaille. Het concours zal besloten worden door een feestavond met bal. Wij wenschen U. D. I. toe, dat haar plannen goed zullen slagen. Openbare vergadering van de Auti-Rev. Propagandaelub „Groen vau Prinstercr". In een openbare vergadering van de Anti-rev. Prop. club „Groen van Prin- sterer" trad Maandag alhier op, de heer N. O o s t e r b a a n van Doesburg, met het onderwerp: „Socialisme en Stofvergodin g". Nadat de voorzitter de vergadering met gebed geopend had, gaf hij het woord aan den heer Oosterbaan. Er is, aldus begon spreker, ongetwijfeld geen vraagstuk in dezen tijd, dat zoozeer de belangstelling gaande houdt, als het socialisme. Een tweetal oorzaken zijn er ter ver klaring van dit verschijnsel, nl.le.de modermseeriug op godsdienstig terrein met de daarmede gepaaid gaande libe raliseering op staatkundig gebied, en 2e. de moderne arbeidersbeweging welke haar ontstaan dankt aan de grootindustrie en aan de opeenhoopingin enkele centra's. Bij de bespreking van liet onderwerp doen zich al aanstonds twee vragen voor le. Wat is socialisme? en 2e. Wat is stofvergoding? Niettegenstaande de kolossale propa ganda van de zijde der soc. dem. bestaat bij 't volk een zeer scheeve voorstelling omtrent het karakter van het socialisme. Vele menschen gaan niet verder dan het idéé van alles te willen deelen, welke scheeve voorstelling zelfs onder socialis tisehe arbeiders wordt aangetroffen Verder hoort men dat arbeiders socialist zijn als ze eischen 6tellen omtrent meer loon of korter arbeidsduur, in 't algemeen wanneer ze een grootere plaats verlangen aan den discli van 't leven. Die zoo redeneeren verstaan van 't eigenlijke wezen der zaak niets. Wanneer we socia list zijn, indien we voor hen die verdrukt worden een lioogere plaats vragen in de maatschappij dan was Jezus ook een socialist en de profeten vóór hem en de apostelen na hem eveneens. Dan waren Groen van Prinsterer, die in 1853 reeds op verbetering van den kommervollen toestand der arbeiders aandrong en Dr. Kuyper het ook. Maar dit alles heeft met het socialisme niets te maken. Wat is het dan wel? Om dat te weten te komen, dienen we na te gaan het stand punt der internationale soc. demokrarie, waarop ook de S. D. A. P. in Nederland zich plaatst. Het hoofdwerk, waarin de grondge dachten der soc. dem. zijn uitgewerkt, is „Das Kapital" van Karl Marx. Het hoofddogma hierin is: het historisch ma terialisme en in verband daarmee de theorie der meerwaarde en die van den klassenstrijd. Het stelsel van Marx steunt op do evolutie-theorieën van Darwin, maar Marx gaat verder, door ook nog de ontwik keling van den mensch te volgen. Die ontwikkeling rust op de economische ontwikkeling van de maatschappij, waar door alles, ook de godsdienst bepaald ,'öl'dt. Met de maatschappelijke ver houdingen veranderen ook de begrippen, de mensch is wat de stoffelijke omstan digheden van hem maken. Vandaar dan ook het streven van Troelstra om onder elk der politieke partijen een economische basis te schuiven. De anti-rev. staan daar principieel tegenover. Zij zeggen: uit God, door God en tot God, terwijl de materialisten moeten zeggenuit de stof, door de stof en tot de stof. Van het bestaan van God kan in dat stelsel geen sprake zijn. De materialisten zeggen: Niet God schiep de stof, maar de stof schiep God, en, r.iet God schiep den mensch, maar de menschen maakten goden. Dat is stof vergoding in de meest letterlijke betee- kenis des woords. Dr. Kuyper heeft de onderscheiding gemaakt ChristusMarx; wie den een volgt kan den ander niet volgen. „Het historisch materialisme is anti-theolo gisch", zegt Troelstra dan ook; en nu tracht hij wel aan te tooncn, dat het niet atheïstisch is, maar zijn God is door den mensch zelf geformeerd. Te Erfurt is de godsdienst privaatzaak verklaart, m. a. w. dat dient ieder mensch met zich zelf uit te maken, en prof. En rico Ferri zegt hiervanDat hooge stand punt geeft ons de zekerheid der over winning. Nu spreekt het immers ook wel van zelf, dat socialisten geen eerbied kunnen hebben voor God en Zijn dienst. Er zijn dan ook karrevrachten te halen uit de socialistische litteratuur w haat tegen den godsdienst wordt gepre dikt. Wat wij waarnemen in de praktijk is niets dan illustratie van de theorie. Waarom maken de soc. dem. dan nog maar steeds propaganda onder de chris telijke arbeiders. Laten ze dan toch liever eerlijk zijn en zeggen: voor u Christen-arbeiders is in onze gelederen geen plaats. Het materialisme is het groote gevaar voor de toekomst. We kunnen het ver gelijken bij een dier reuzengletschers, die steeds meer en meer nailr beneden zak ken. Die gletscher, het materialisme, zal evenwel afsmelten, onder den warmen voorjaarsadem van de christelijke religie. Do verlichtende en verwarmende stralen van het christendom zullen hem vernie tigen en tegenover de stofvergoding stel len de christenen deze belijdenis: ik ge loof in God den Vader. Voor het debat geven zich op de heeren P.M. WinkenL. MiHermans. De heer Wink is gekomen naar aan leiding van het aangekondigde onder werp maar al heel spoedig bemerkte hij dat de heer Oosterbaan het onderwerp veranderd heeft. Hij heeft gesproken over Soeiaal-demokratieen stofvergoding. Als anarchist gaat dus veel lange hem heen. Er zijn, gaat de hr. Wink voort, twee levensbeschouwingen, die uitgaan van het socialisme. Ik hen geefc-. onbevoor oordeeld bewonderaar van het historisch materialisme en daarmede staat of valt wel de soc: demokratie maar niet het socialisme. Men kan een bestrijder zijn der Marxistische theorie en toch als einddoel van zijn streven stellen een socialistische maatschappij. Een bestrij ding van het historisch materialisme is dus nog geenbestrijdingvanhet socialisme in 't algemeen. De heer Oosterbaan beweert, dat christendom en socialisme niet samen kunnen gaan, maar er zijn toch ook menschen, die juist uit kracht van hun godsdienstig beginsel tot het socialisme zijn gekomen. De heer L. M. Hermans zegt: De vergadering van hedenavond heeft een bijzondere beteekenis. Sinds we een christelijk ministerie hebben, komen vergaderingen ter bestrijding van het socialisme van anti-rev: zijde veel voor. Maar toen Dr. Kuyper nog in zijn oude plunje op aarde ronddwaalde, was men vrij gunstig ten opzichte der soc demo kratie gestemd. Toen stemde men zelf toe dat men soc: dem: en toch christen kon zijn. Nu we evenwel het genoegen hebben te bezitten een christelijk mini sterie gaat men de soc: dem: bestrijden. Daar uit spreekt schuldbesef, daar men veel heeft verwaarloosd; wat uien be loofd heeft in 1901, heeft men niet go- geven. Dr. Kuyper heeft eens geschreven Het socialisme telt ook aanhangers onder vrome christenen, met name in Amerika; en de kern van het socialisme is van zuiver staatkundigen aard. Waar is nu het historisch materialisme Dat zetten de heeren zoolang in de parapluicstan- derd om het nu weer voor den dag te halen nu er geen liberalen meer te be strijden zijn. De heer Oosterbaan zegt tot de chris telijke arbeiders uw geloof is een gave Gods en wanneer ge bij de soc. demo- kraten komt, wordt ge stofvergoders, maar dan kan Uw geloof nooit een gave Gods zijn, maar eenvoudig een uiting van menschelijk verstand. Als uw ge loof een gave Gods is, durf dan ook den wedstrijd met ons aan, maar daar toe mist gij den moed, ge houdt uw ar beiders steeds buiten onzen kring. Wij trachten de christen arbeiders niet te lokken, we lokken niemand, wan neer ze niet rood zijn van top tot teen, willen wij ze niet hebben. We bedan ken voor naloopers. De heer Ooster baan zegt, de materialist richt altijd den blik naar beueden en de christen steeds naar boven. Is dat wel waar? Hoe gaat het nu in ons land bij verschillende benoemingen En bij het zwcndel-de- bat in de Tweede Kamer Daar wei gerde de christelijke minister Loeff een wet te maken tegen de zwendelarjj en de allerchristelijkste mijnheer Lobman riep Wat hebben we met die praatjes noodig? Daartegenover wijst spreker op de talrijke blijken van solidariteit onder de arbeiders. Solidariteit dat is het woord, waarvoor de socialisten den blik naar boven heffen, dat is het hooge mooie en nobele gevoel, dat zij kennen. Na repliek van den heer Oosterbaan, die door tal van interrupties uit de in- tusschen woelig geworden vergadering wordt onderbroken, gaat de vergadering te ongeveer twaalf uur uiteen, den voor zitter bijna geen gelegenheid latende tot sluiting. iv<a:/.o\»K> stukken. (Buiten verantwoordelijkheid der redactie). Oeachte Redactie! Toen ik 't stuk „Thomas Cool" Zater dag had gelezen, vroeg ik mezelf af, wat hebben wij Amersfoorters, nu aan een artist die slechts in zijn eigen atelier exposeert Al zijn er misschien meer kunstliefhebbers onder hen, die zich de eelde niet kunnen veroorloven, scliil- derijen of aquarellen of zelfs maarjtceke- ningen te koopen, daar is niemand minder gebaat door die kunstliefde dan juist een schilder, omdat er voor hem zooveel afhangt van de beoordeeling zijner stukken door het „zien" daarvan. En hoe wil men dat doen in een geval als hier? Wie geen koopskrackt heeft, zal er niet over denken bij een schilder aan te kloppen om zijn werk te zien tenzij hem persoonlijk kennende. Of zou 't in 't plan van 't bestuur dor kunstvereeni- ging alliier liggen om een tentoonstelling te organiseeren van de jongere schilders uit het Gooi? en zullen we dus met hen meer intiem kunnen kennis maken door hun kunst? Dit zou ik heugelijk nieuws vinden; me dunkt dat 't wel op den weg dier vereeniging ligt hiertoe ons allen in staat te stellen; 't zou ten minste een begin zijn om te breken met de gedachte, dat alleen de ouderenmaar ik wil geen kwaad spreken en eindig dus met een dankbetuiging voor de opname dezer regelen. Uw dw.,J. Een DAME, een tijd in Frankrijk geweest, geëxamineerd Fransch L. O. heeft nog ccnigc uren «liupoiiibel tot liet geven van Ook CONVERSATIELESSEN. Brieven onder letter C, aan 't bureau van dit blad. Be Rek. Vcrantw. cm liet Jaarverslag over 1903 liggen voor Je LEREN ter inzage tot 20 Februari e.k. in bet School gebouw. HET BESTUUR.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eemlander | 1904 | | pagina 3