No. 7. Woensdag 25 Januari 1905. 2e Jaargang Wees U Zelf! r Liberaal Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Uitgave van de Vereeniging „DE EEMLANDER". Zijn geluksdag- I L) Vergadering Waarom dit Ministerie niet gesteund FEUILLETON. Vcrscliij i« t Woensdags en Zaterdags. DE EEMLANDER. Kiii'cuu Hendrik van Viandenstraat 28 Abonnementsprijs Per jaarf 3.00 Franco per post- 3.50 Per 3 maanden- 0.73 Franco per post- 0.90 Prijs «Ier advertentie» Van 1 tot 5 regels 0.40 voor iederen regel meer0.08 Bij abonnement aanmerkelijke korting van Commissarissen van „De Ecinlander" op Xoiidag 2!) Januari 'S morgens Half elf. Wij schrijven li>05. Hiermede zijn wij liet jaar ingetreden, waarin voor ons vaderland een gewichtige beslissing moet genomen worden. De stembus van Juni toch zal uitmaken of ons land wederom gedurende 4 jaren zal bestuurd worden door een ministerie, voortgekomen uit dc zoogenaamde Christelijke partijen, of dat de vrijzinnigen de taak, die zij in 1901 hebben moeten neerleggen, weer zullen kunnen opvatten. Een gewichtige beslissing voorwaar; en niet genoeg zal den kiezers er op gewezen kunnen wor den hoe wen8chelijk het is, dat dc stem- busuitspraak het ministcrie-Kuyper tot aftreden dwingt. We zeggen het mini- sterie-Kuyper en dit met opzet. Een andere naam is er niet aan te geven. |De politiek toch, die dit ministerie drijft, geen anti-revolutionaire, is geen jroomsche, is geen christelijke, is zelfs geen coalitie-politiek, maar is zuiver Kuyperiaansch. En niet alleen hierdoor, dat dr. Ivuyper door het op den voor grond brengen van zijn eigen „Ik", door het overschaduwen van alle andere ministers, door het heerschzuchtig karak ter, op dit ministerie een echt Kuy periaansch stempel drukt - neen, ook krachtens de regceringsdadcn moet men het dien naam geven. Immers, de eenige zuiver-politieke wet, die door de Kamers werd behandeld, was er een, die alleen [ten doel had aan een stichting van dr. Kuyper, de „Yrije Universiteit", gelijke Rechten als aan de Staatsuniversiteiten e geven. Dat deze w et geen Christelijk eginsel bevatte, blijkt wel uit de be strijding. die zij van de zijde van zuivere orthodoxen ondervinden moest. De eenige ctcekenis van die wet is dan ook deze: „Waar dc doleantie indertijd in het groot De onder vinding ijs eenc bejaarde er ome. die men vereertzander er naar te eragen, of liaar verleden vlcklceloos was. y door G. H. PRIEM. 7 Braminetje had dien nacht slecht ge slapen, laat ik liever zeggen dat hij bijna -in 't geheel geen oog dicht had gedaan i .gen dat louter van zenuwachtigheid. Hij •had de klokslagen liggen tellenbom, bom, hom tot elf toe. Nog éen uur! Nog éen uur, dan was 't Mei, de maand f Jan de ouderwetschc lente en van dc ^vogeltjes, voor wie 't hek van den dam is. Bram lag met de oogen open, wijd iftpen, als verwachte hij iets van de zoldering te zien neerdalen. Maar hij Jfcag niets, dan de kale verflooze planken, waarop het licht van de lantaarn, die ónder 't raam stond, met grillige goud- tlakkcringcn danste. Bom Half tw aalf. mislukt is en waar de Yrije Universiteit geen christelijke, maar éen specifiek gereformeerde inrichting was, trok liet grootste deel der „Christelijke»" nog naar de Staatsuniversiteiten. Indien de Yrije nu gelijke rechten krijgt, zijn veel bezwaren opgeheven en kon dr. Kuyper de scheidingslijn in ons volk nog verder doortrekken; dan zal 't heeten--.ener wordt nu al op gezinspeeld al wat zich Christen noemt, moet aan de Yrije studeeren en vele geloovigen zullen bij hét woord van den grootchristen Kuyper zweren en him zoon naar de Vrije d. w. z. langs de Yrije in de doleerende kerk brengen. En dan zal de doleerende dc eenige ware Christelijke kerk worden en zal dr. Kuyper door zijn staatsmacht, en gebruik makende van een meerderheid, die hem volgen uioet, omdat zij hem niet missen kan want hij alleen houdt die tegenstrij dige elementen te zamen tóch zijn doel bereiken, d. i. dc Ned. Herv. Kerk er onder, de doleerende kerk er hoven op". Is het w onder, dat we, waar we zien, dat een minister zijn ambt gebruikt, niet om grootc politieke vraagstukken op te lossen, maar om een particuliere calvi nistische inrichting te bevoordeelen, dien minister zoo sterk mogelijk bestrijden echter om nog meer redenen doen we dat en daarvan is wel de voornaam ste zijn totale onbetrouwbaarheid op politiek gebied. Allereerst blijkt dit uit zijn houding tegenover de Roomschen. In 1891 houdt dr. Kuyper een rede ter inleiding van de Dcputatcn-vergadering, waarin hij over de verhouding van de anti-revo lutionairen tot de Roomschen dit zegt: „En toch wijs ik zoo beslist mogelijk de gevolgtrekking af, alsof wc daarom samen als één man met hen konden optrekken. Dat dit niet kan, ligt aan liet bloed der martelaren, dat gevloeid heeft; dat dit nu niet en NOOIT ZAL KUN NEN ligt aan den scliranderen grijsaard te Rome, die de pretentie maakt, gevol machtigd stedehouder van Christus op aarde te zijn Steeds zou ik dan ook van verraad aan onze historie, van een verraad aan ouzo beginselen roepen, zoo er ooic van incensmelting, ef ook maar Van te nauwe aaneensluiting met onze Rooïnsche land'genooten sprake viel." Aldus sprak dr. Kuyper in 1891 over Hij ging stil overeind zitten, lichtte het gordijn een puntje op, keek naar buiten, 't Was donker en stil. Alleen dc lantaarn glazen klapperden nu en dan wanneer dc wind wat al te driftig van om den hoek kwam aanzetten. Zijn vrouw naast hem richtte het'hoofd even van 't kussen op, zag hoe hij met een puntje van 't gordijn tusschen zijn vingers naar buiten zat .te staren. Zo lei haar hoofd weer rustig neer en zei niets. Ze kende die grappen al; Bram was zenuwachtig als een kind in den nacht van f> December: morgen was 't één Mei. Bram meende dat lt regende; in elk geval was 't guur, triestig weer. Hij liet het gordijntje los, strekte zich weer naast zijn Racheltje uit, draaide zich op zijn rechterzij, poogde te slapen. Toen hij weer wakker werd, sloeg de klok één. Half of heel slag, dat wist hij niet, maar kt was nu de eerste Mei, de dag van alle dagen, dc uitverkorene, de gelukkige. Want dat w as de heele zaak: .ben Mei was Bram's geluksdag. Dit was geen verbeelding van hem, geen verzinseltje. De feiten hadden het aan getoond, hadden het jaar op jaar zon neklaar bewezen: Op éen Mei was hij getrouwd. Had hij met Rachel niet altijd een gelukkig huwelijk gehad Waren er ooit harde woorden gevallen'? Was ze geen goede moeder voor zijn zeskinde ren? Zou hij ergens op dc wereld een dc Roomschen en 10 jaar later, in 1901 sluit hij met hen een verbond en vor men ze samen een Christelijk kabinet! Ook echter betreffende die Christelijkheid is dr. Ku) per veel veranderd. Men leze de „Standaard"-artikelen „De eeretitel van Christelijk" en leze daaruit, hoe thans alles wat dr. Kuyijer Christelijk wenscht te noemen, achter dit kabinet wordt opgeroepen om tc strijden voor het Christelijk beginsel, en lees dan wat dr. Kuyper in „Maranatha" van 1891 schrijft: „Ja waarlijk, niet slechts met vagen term Christ e n, maar Calvi nist in zeer beslisten zin, omdat de Christennaam U met Rome gemeen is, en alleen in het Calvinisme üw N e der- land sche grondgedach-tc en histo risch het ons onderscheidend kenmerk ligt". Toen was de term Christen te v a a g, t h a n s is dc Christennaam een symbool, waaromheen zich gansch de coalitie schaart. Wat is di1. Kuvper eigenlijk? behou dend? vooruitstrevend? Wie het weet, mag het zeggen maar in 't verleden van dr. Kuyper zijn tijdperken te vinden, waar dan de grootste vooruitstrevendheid hoogtij viert, dim weer T behoudende hem teekent als reactionair. Wc herinnert zich niet de tijden, dat dr. Kuyper tokkelde op 't instrument der Yolksconscientie en fulmineerde tegen de partij met de dubbele namen? Wie herinnert zich niet dat de „Standaard" bij de rijkoren in de ban was, omdat dr. Kuyper te rood deed, en wie is vergeten :1c dagen, dat dr. Kuyper met Tak van Poortvliet en alle vooruifcstrevendon op trok om een zoo ruim mogelijk kiesrecht te geven? Eu thans zien w ij in hem niets dan een doodgewonen conservatief, die al wat sociale neiging heet, schijnt vergeten te hebben, die niets meer van een ruim stemrecht of een volksleger wil weten en die dac conservatisme omgeeft met een aureool van Christe lijkhcid om zoodoende zijn levensdoel te bereiken, dat is: de zoogenaamde vrijmaking van het onderwijs. Zooge naamd, immers het geven van onderwijs is vrij en dr. Kuyper legt het vroeger vrije onderwijs aan de banden van de schatkist. T Is uitsluitend om het geld tc doen. Is dat er eens, dan is het kringetje gevonden, waarin de cleiicalen kunnen rondloopen. Het geld stelt den clericalen in staat scholen te bouwen en te onderhouden; op die scholen (lagei, betere vrouw hebben kunnen vinden? Op éen Mei was Izak geboren. Beleefde hij geen plezier van Izak? Was' de jon gen op school niet altijd de vlugste ge weest? Bracht hij op T oogenblik iedere week al geen drie gulden thuis Zei ieder niet dat hij braaf was en oppas send en dat er wat van hein groeien kon Ihi zoo was het voortgegaan al de jaren door... Yoor vier jaar trok hij honderd gulden uit de loterij; voor twee jaar kocht hij een costuum voor drie gulden en verkocht iiet voor hij er mee thuis w as, voor negen. Yerleden jaar ook een gelukhij wist niet meer wat... een menscli heeft zoo veel te onthouden. Wat zou nu voor hem zijn weggelegd? 't Kon een groot, 't kon een kleiu geluk wezen! Als 't eens een groot wras, een heel groot! Zijn vader had voor een paar stuivers eens een tinnen koffiekan gekocht, gedeukt en zonder tuit. Toen hij thuis kwam had hij be merkt dat het een zilveren was. Ja, zoo- iets! Maar (lat gebeurt niet alle dagen! Op één Mei echter, dan kon zooiets voorkomen, dat was niets te wonderlijk, dan was hij jn staat een koperen kof fiekan te koopen en bij thuiskomst te bespeuren dat het een gouden was. Bram voelde dat zijn fantasie tc kort schoot hij 't bedenken van al het goede dat éen Mei over zijn hoofd kon uitstor ten. Hij hoorde de klok weer éen slaan. Hij wist nu nog niet precies hoe laat middelbaar en hoogcr) worden jonge clericaaltjes gekweekt, die later ijverige clerieale kiezers zullen worden en deze zorgen weer, dat er een cloricaal bestuur komt, dat zorgt, dat dc schatkist wepr beschikbaar stelt datgene, waarmede we begonnen,. liet geld Alle andere zaken alles wat buiten het onderwijs ligt daarover hebben dc clericalen en dr._ Kuyper aan het hoofd een mee ning, overeenkomstig de behoeften van het oogenblik. Denkt de clerieale leider, dut de groote massa onverschilligen onder de kiezers warm gemaakt kan worden door protectie, dan is hij pro tectionist; door den conservatief te spelen, dan is hij conservatief, door don volks man tc spelen, dan is hij volksman, en zoo weet hij dc kiezers te bewerken als geen tweede, door alles, hetzij achter-, hetzij vooruitstrevend in zulk een Chris telijk waas te hullen, dat .de inhoud niet wordt opgemerkt en dat evenals bij de kermistent de groezelige naaktheid en het klatergoud door liet licht en de muziek voor pracht en praal doorgaat hier alles wordt verborgen achter de leus, de valsche leus, die dc lading dekt: „Voor Christus, togen hot ongeloof". Alsof dr. Kuyper en dc intellectueelen onder zijn volgelingen niet beter weten alsof die in ernst kunnen volhouden, dat een ministerie als het huidige iets meer heeft gedaan voor het Christendom dan zijn voorgangers. Immers neen. Heeft dr. Kuyper niet zelf gezegd„De overheid is niet tegen religie; wat zij niet kan, is haar aan kweeken." Juist, dr. Kuyper, ook dit ministerie kan geen religie aankweeken, maar dan tarten wij, wie ook, om te beweren of te bewijzen, dat ooit één vrijzinnig ministerie tegen de religie is geweest. Yalscli is dan ook de leus, dat dr. Kuyper tegen „ongeloof" zou strijden. Duizenden en nog eens duizenden vrij zinnigen zijn minstens even goede Christe nen als dr. Kuyper zich ook maar inbeelden kan te zijn maar zij weigeren om zich te buigen onder dr. Kuyper's zoo genaamd openbaringsgeloof: zij weigeren om zich neer te leggen op zijn ge zag hij gijn dogma's; en dat is dan voldoende om voor ongeloovige uitge maakt te worden. Omdat men weigert steeds en bij alles den naam Gods op de lippen te nemen, omdat men weigert de staatsregeling en het staatsbestuur het was. Maar wat kwam 't er op aan! Hij draaide zich om op zijn linkerzij en poogde den slaap weer te vatten. Hij sliep werkelijk in en hij droomde dat hij voor de kast met borden en scho teltjes stond, de kleine wandkast met het glazen deurtje in de keuken. Hij stond er voor, ja, en durfde zijn oogen niet geloovcn: alles was van goud, schit terend als zomerzonlicht, tot de koude aar dappels toe, die Rachel op eeu scho teltje in den hoek had gezet. Hij danste van plezier en trapte Rachel daarbij zoo gevoelig op haar eksteroog, dat zij hem een stomp gaf en allesbehalve zachtzin nig vroeg of hij St. Vitus had. Zoo werd hij wakker. Yan af zijn goud was niets over dan het bleek geschcmer van hot lantaarnlicht boven zijn hoofd en Rachel, met wie hij op éen Mei getrouwd was, had .hem het eerste harde woord toege voegd. Een oogenblik voelde hij zich diep ongelukkig. Het begin va i zijn geluks dag was ontmoedigend; hoe zou het einde zijn? Zijn oogen werden vochtig en toen hij het hoofd wat ophief; rolde een dikke traan in zijn stoppelbaardje. Met een punt van 't laken droogde hij hem af. Was hij niet mal? Moest hij zich dat zoo aantrekken? Dat hij ge droomd had, was dat zoo erg? Droomen was immers maar bedrog! Ilij had net zoo goed kunnen droomen, dat hij over reden werd of in 't water viel. Dan zou afhankelijk tc stellen van inensehelijke geloofsovertuigingen en van welke kerk ook; daarom wordt men aan de zijde vau Barrabas gesteld. Ten eeuwigen dage wordt aan 't nageslacht voorgehouden hoe lt de zoo'genaamde Christelijke par tijen zijn geweest, die ons volk hebben verdeeld in 2 gedeelten, de geloovigen en de ongcloovigen; hoe deze in plaats van vragen van practisch belang aan de kiezers voor te leggen, weer geloofshaat en verdeeldheid hebben gepredikt onder de zonen van één land. En dr. Kuyper is 't geweest, die in zijne beruchte rede voor de Christelijke onderwijzers opnieuw dien strijdkreet heeft aangeheven, lnplaats dat de gods dienst verzoeningen naastenliefde predikt, komt hij met een strijdleus een leus, die Beweert, dat straks de strijd weer zal gaan, niet over de vraag hoe zoo vele sociale nooden zullen gelenigd wor den, maar over de kwestie of zal lieer schen de geest van den Pinksterdag of de Geest, die opwelt uit de diepte. Welnu, als dan de strijd weer op dat gebied moet gevoerd worden niet dan noode, maar dan ook onvervaard zullen de vrijzinnigen die wederom aanvaarden. Noode, want zij betreuren het, dat onnoodig Gods naam weer in dc politieke arena wordt gebruikt, dat geheel een volk in beweging wordt ge bracht om den hatelijksten strijd to voe ren, die gevoerd kan worden, 'n strijd die gezinnon verdeeld, die broeders to gen broeders ophitst, maar zij moeten, zij kunnen niet voetstoots overgeven al de vrijheidsrechten, waarvoor hunne voorouders tachtig jaar gestreden hebben om zfch, in plaats van toen onder de Rooïnsche, thans onder èn de Rooïnsche én de hyperorthodoxe kerk te stellen. Voor alles zullen in 1905 de kiezers moeten beslissen of zij nog langer wil len medewerken om het Ncdcrlandsche volk vanaf zijn zesde jaar op tc voeden in dc richting van verdeeldheid door geloof en kerk, of dat zij willen, dat bij verschil van mecning over de richting waarin ons land zal bestuurd worden, die mecning niet zal jbeheerseht worden door verschil in geloofsovertuiging. lu die Christelijkheid der clericalen zit geen regeeringsbeginsel - iederen dag wordt het aangetoondzelfs hoog leeraren aan de Yrije Universiteit too- nen verschillende meeningen over ge wichtige punten van staatsbestuur te hij 't. wél prettig gevonden hebben wak ker tc worden in zijn bed en tc be merken dat er niets van aau was. En Rachel? Rachel sliep immers';. 't Mensch wist van den prins geen kwaad, laat sta.in van hem. Dat ze gevraagd had of hij St. Vitus had, kon ze niet helpen. Voor wat een mensch in zijn slaap doet of zegt,, is hij niet verantwoordelijk, dat was zoo natuurlijk als iets. En Bramnietje vlijde zich weer naast haar neer, saus rancune, half getroost bij do opleving van zijn verwachting. Weer sliep hij in en weer werd hij wakker en nog eens eu nog eens tot liet buiten licht was geworden en hij constateercn kon, dat hot een druilerige, vervelende, klammige morgen Vvüs, die een misschien nog erger dag beloofde. Om zeven uur schudde hij Kachel zacht, heen en weer. 't Is tijd, we moeten op St Maak dc kinderen niet wakker Bram stond al naast het ledikant, kleedde zich haastig aan en onderwijl Rachel na vluchtig toilet gemaakt te hebben, koffie zette en een paar boter hammen smeerde, stak hij zijn pijpje aan, ging voor 't raam zitten rooken. Om acht uur kwamen dc kinderen op, schreeuwden, kibbelden, schreiden, tot het half negen was en vier naar school togen, terwijl Izak. zijn kantoor opzocht. Dc kleinste bleef thuis, scharrelde om

Historische kranten - Archief Eemland

De Eemlander | 1905 | | pagina 1