12. Zaterdag n Februari 1905. 2e Jaargang Liberaal Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Uitgave van de Vereeniging „DE EEMLANDER". Rechts of Links? Het einde van de Geschiedenis. Verschijnt IVeensdags en Zaterdags. liurcaii Hendrik van Viandcnstraat 28 Abonnementsprijs Per jaarf 3.00 Franco per post- 3.50 Per 3 maanden- 0.75 Franco per post- 0.90 Prijs der adverteutiën Van 1 tot 5 regels 0.40 voor iederen regel meer0.08 Bij abonnement aanmerkelijke korting.) 9 Deze vraag wordt gestold en beant Woord in een „politiek advies" van den Em. Predikant 8.. H. Buytendijk en wie wellicht op grond van het verleden van den vroegeren redacteur van De Wageninyer, den vader van de doodge borene Nationale Partij, mocht verwach ten dat het antwoord zal luiden: Links! ziet zich teleurgesteld. De heer B. heeft daarbij niet als zoo vele anderen zijn hinderlijk geworden oude plunje opgeborgen; neen, hij heeft het radicaler middel toegepast, deze te verbranden en roept nu de Nederlaud- sclie natie tot getuige van dit autodafé, j®. Niemand zal, natuurlijk, het goed recht van den heer Buytendijk daartoe betwisten. De vraag is evenwel gewet tigd, of hij niet een beetje haastig te werk gaat. Zelf verklaart hij iemand te zijn, die wars is vau principieele politiek, een opportunist die er geen idealen op nahoudt en tot wien men vaak het ver wijt richtte „dat (hij) heden züs en morgen zóó adviseerde", een bekentenis welke aan zijn jongste „politiek advies" wol iets van de waarde ontneemt en de mogelijkheid opent, dat het „Hechts" van heden, wellicht morgen door een „Links" zal worden gevolgd. .-J'Die mogelijkheid wordt haast waar schijnlijkheid, waar de gronden voor zijn advies van heden eigenlijk pleiten voor het tegenovergestelde. Adviseert hij Hechts te gaan, hij bewijst daarentegen dat Links de voorkeur verdient. ■Wie zich nog de dagen der Doleantie herinnert en de taal van de Waycningei dier dagen tegen dr. Kuyper en de zijnen; haar strijd tegen elk samengaan van Protestanten en Katholieken en tegen de \rije Universiteit, zal in dit geschrift de bevestiging vinden van het gezegde, dat het woord jamais:, nooit, niet in het woordenboek van den poli tieker past. Hlmmëi's wat toen onmogelijk scheen, wordt thans werkelijkheid! de oud- redacteur van De Wageningcr wordt op zijn ouden dag de lofzinger van dl'. Kuyper, de hekclaar van de Ned. Herv. p) lieekta of Links? Een politiek advies [ii S. II. Buytendijk, Em. Pred. (Utrecht, na Erven J. Bijleyeld). Sprekers, hoorders, denkers, daders. Vindt ge in soorten, rijp en groen. Zeldzaam eindt ge wel eerecnitjd Spreken, hooren, denken, doen. de Genestet. Uit het Engelscli door A. J. M- |Op een bovenkamer van een blok huizen in „de Templezat een jong- nftnsch, een journalist, diep in gedach ten. Als inen in aanmerking neemt, dat hij zonder bepaalde aanstelling of ver- bihtenis in Londen was gekomen, is het feit, „dat hij diep in gedachten zat," wel waard vermeld te worden, want zoo iemand heeft zóóveel moeite zijn scheepje Jagende te houden, dat hij geen tijd lèeft, om over ernstige vraagstukken aa te denken. In dit bewuste geval stond liet geluk van twee, zoo niet drie levens >p het spel en dat was de oorzaak van len ernstigen trek op Harold Ilepburns gelaat en de reden dat zijn pen in rus- igc rust op zijn tafel bleef liggen, ylllet was juist een week voor Kerst- Kerk, de pleiter voor de Doleantie, de bewonderaar der Katholieken, de ver dediger der Vrije Universiteit; de oude huisgoden worden op de mestvaalt ge worpen en vervangen door die van den vijand van voorheen. Ziet hoe de vroegere verdediger van de Ned. Herv. Kerk tegen de aanvallen van de mannen der Doleantie, den staf breekt over zijn oude liefde: „Is er bovendien reden om de be langen van de Herv. Kerk zoo bizon der op den voorgrond te plaatsen? Ook ik heb haar lief; ze is mijn moeder en voedster. Men heet haar Volks kerk, omdat ze van alle protestantsche kerken en godsdienstvereenigingen de oudste brieven heeft en de meeste leden telt. Maar deze hangen voor een groot deel als droog zand aan elkander. Een tallooze menigte, vooral in de groote steden eh in oorden waar 't modernisme de overhand heeft, komt in kerk noch kluis. Een ander deel noemt zich vrijzinnig, d. w. z. is humanist met een godsdienstig tintje. En de overigen heetcn orthodox, maar zijn weer verdeeld in z.g. Ethischen, Evangclisch-rechtzinnigen, Konfessioneelen, Kohlbruggiauen en Supralapsarische Gereformeerden. Bo vendien aan schakeeringen in deze richtingen of partijen geen gebrek, ook niet aan krakeel en haat onder ling. Alles volgens de noodlottige wet van den cirkelgang, waaraan 't onge lukkig menschdom zich heeft te onder werpen". Natuurlijk moet iemand, die dus schrijft, groote bewondering koesteren voor de eenheid in de Katholieke Kerk, wat dc volgende verzuchting verklaart „Denk u ten onzent alle Roomschen protestantsch, en in de politiek met denzelfden geest der verdeeldheid be zield als de niet-Roomschen, de ellende ware niet te overzien". Dat die bewondering den oud-predi kant evenwel verleidt tot de verklaring, „dat het protestantisme niet alleen niet gegeven heeft wat de Hervormers er van verwacht hebben, ja betrekkelijk fiasco gemaakt (heeft)", zal wellicht moeten toegeschreven aan den ijver van den neophiet, die er licht toe overgaat te liooncn, wat hij eertijds vereerde. liet merkwaardigste van dit alles is evenwel, dat deze bekeering tot meer mis en Ilarold had dien morgen twee uitnoodigingen voor die feestdagen ont vangen. De eerste kwam van zijn moeder, die bij een aardig verwarde opsomming van plumpuddings ?en andere heerlijk heden, telkens in haar brief er op terug kwam, hoe blijde zij allen waren, hem weer te zullen zien en hoe zij er zich op verheugden, 0111 de slapeloosheid en de hoofdpijn, onvermijdelijk gevolg van zoo'n vermoeiende betrekking als die van „auteur", te helpen vei drijven. De uitnoodiging ging vergezeld van een kort, maar vriendelijk briefje van het meisje, met wie Ilarold was ver loofd. Zij woonde in het dorp, waar de jonge journalist was opgevoed en zij was de dochter van den predikant aldaar. Zij hadden er een korten, gelukkigen tijd samen beleefd, en toen Harold vertrok om dc harten der Loudensche uitgevers te vermurwen, hadden de beide jonge lieden er geen oogenblik aan getwijfeld, of zij zouden elkaar getrouw blijven. Het meisje was inderdaad geen enkele dag verflauwd in haar genegenheid. Ter- wijl zij hare dagelijksche plichten ge trouw vervulde in het stille landelijke dorp, was haar grootste genoegen Me vrouw Ilepburns te bezoeken en haar de novellen en artikels voor te lezen, die haar toegezonden werden door het jonge mensch, dat zij beiden zoo lief hadden. En Harold? Nog geen twee maanden humane inzichten tegenover dc Room scheu is geschied onder pagunistischen invloed en gericht tegen de onverdraag zaamheid der Protestantsche Kristenen, Ier afwering van de beschuldigingen van Protestantsche zijde tegen de Jezuïten ingebracht, beroept de schrijver zich op Allard Pierson, zeker een paganist, van de ergste soort, en schrijft 0.111.: „Pierson besluit ziju beschouwing van 't Jezuïtisme met deze woorden: „Dit is voor mij 't ware beginsel der verdraagzaamheid: aan iedere richtin doet men onrecht, zoolang men weigert in haar vertegenwoordigers menschen te zien". Ik zeg t hem nau. Tegenover den paganist Pierson stelt hij nu de Protestantsche Kristenen, voor velen van wie de „engel des satans de Roomsche Kerk" is. „Reeds onze gereformeerde vaderen gaan ten dezen niet vrij uit. Luther- schen vonden te nauwernood genade in hun oogen. Ze waren bijna even onverdraagzaam als hun vroegere ver drukkers en hebben met hen mee deel genomen aan vervolgen der leerlingen van Kopernicus en aan den gruwe- lijken heksenwaanDe „vromen" van dezen tijd „zijn voor een deel „Hardestaken", met wie niets te be ginnen is; van wie't is te vreezen dat, ondanks hun ijveren voor Hem en Zijn rijk, de Heer hun zal toevoegen: „Ik ken u niet". Daarentegen waren en zijn er Liberalen van nobclen zin, onge veinsde godsvrucht en vol vurige liefde voor 't Oranjehuis". De man, die zóó schrijft, bohoorfc te staan aan de zijde van den paganist Allard Pierson c. s. en aan die der Liberalen, d. i. Links. Dat hij anders adviseert, is te wijten aan de waanvoorstellingen waaraan hij lijdt omtrent de vruchten der Lager Onderwijswet en de gevolgen cener overwinning der Linkerzijde. Omtrent de eerste leest men: „E11 welke wrange vruchten die horrible wret gedragen heeft en draagt, aanschouwen we nog eiken dag inde steeds toenemende ontkerstening van ons volk, onderwezen op dc pseudo neutrale school, voor een deel door Sociaal-democraten en Atheïsten, waar digc konfraters van een Domcla Nieuwenhuis, Troelstra, Oudegecst en konsorten". geleden zou hij zich driftig hebben af gewend van den man, die had durven vermoeden, dat er een ander in 't spel was. En nu haalde hij uit zijn zak de photographic van een meisje, dat niet de dochter van den predikant was en plaatste ze op zijn tafel tegen ziju tabaks pot. Het was het portret van een actrice, waar hij zijn oog op vestigde zeer elegant in haar sierlijk toilet en onloochen baar aardig. Voor de tiende keer nam Hepburn liet briefje op van deze jeugdige schoon heid en las het door. Het was in over dreven liefdesbetuigingen gestold en wel geschikt 0111 dc ijdclheid van een jong- mensch te vleien. Het sterk geparfu meerde billet-doux behelsde ook ecne uitnoodiging voor Kerstmis en dit feit gaf Master Ilarold veel te denken. Natuurlijk zou de meerderheid van zijn vrienden in Fleet-street, zoo hij dezen 0111 raad had gevraagd, spoedig voor hem ecne beslissing hebben ge nomen, want zij waren meerendeels ouder en verharder dan hij. Er was in Ilarold heel veel goeds; zijne ouders hadden hem eenc uitstekende opvoeding gegeven, en de schat van zedelijke in drukken, die hij in zijn jeugd had ont vangen, was, Goddank, niet verloren gegaan. Terwijl hij zoo zat en de zaak van alle kanten overwoog, werd er hard aan de deur geklopt. Het was een telegram- Deze caricatuur van de openbare 011 derwijzers kan alleen bestaan in een door waan ontstelde verbeelding. Doch al ware zij juist, men zou nog geneigd zijn aan hen dc voorkeur te geven boven dc door de bijzondcie school gevormde „Hardestaken*. Zij althans verdoemen niet als deze hunne katholieke land- genooten. Omtrent de tweede waanvoorstelling lezen wij: „Mocht waai Goddank weinl uitzicht op is in 't volgend jaar de Linkerzij bij de stembus triomfeeren dan zou een ministerie Borgesius DruckerTroelstra volgen, de laatste met of zonder portefeuille; en daarna, zoo spoedig mogelijk, algemeen stem recht. Maar dan is ons goede Neder land, met het Huis van Oranje inkluis, erger dan aan heidenen overgeleverd. Het „Ni Dicu, ni Maitre!" (Noch God, uoch Meester!) wordt dan ook ten onzent kt parool". Dit is blijkbaar de uiting van oen ontstelde verbeelding, die overal „Spoken" en in een Borgesius, een Drucker de schimmen ziet van een Blanqui en Felix Pyatt. Wij koesteren goeden moed dat dc tijd spoedig zal komen, waarin ook deze waanvoorstelling zal wijken voor een meer helder inzicht van de werkelijkheid. De Schrijver die zich democraat noemt en verlangt „dat evcuzecr de gcringeren als aanzienlijken, voor zooveel zij daartoe bekwaam ziju, 'eland mee helpen besturen, altijd onder de opperste leiding van "t Huis van Oranje". Die erkent dat .„we aan de partij van den zoogenaamden vooruitgang veel te danken hebben Zonder kt huma nisme der laatste ecu wen zouden de volken nog verkeeren in onmondige» staat; dc klerus, ook de protestantsche klerus, zou nog zijn looden schcpter zwaaien", kan niet staan aan een zijde, die lt er op toelegt de klerus opnieuw den looden schepter te laten zwaaien; die de onver draagzaamheid tot een politick-kristelijk geloofsartikel verheft, die dc natie splitst in twee deelcn, gescheiden door een klove uiet loodrechte wanden; die de democratie heeft opgeofferd aan de coalitie en van geen kiesrechtuitbreiding wil weten. besteller met een dringend verzoek van een uitgever 011 een kort verhaal. Hepburn lachte ecnigzins weemoedig, toen hij den jongen had weggezonden en zijn pijp stopte. Op ieder ander oogen blik zou hij die opdracht met blijdschap hebben aanvaard, maar hoe zou hij nu een luchtig verhaaltje vau een paar duizend woorden kunnen opstellen, ter wijl de toekomst van zijn geheel volgend leven bij dat van een ander in de weeg schaal lag? Maar, terwijl hij somber naar het telegram staart, kwam een denkbeeld bij hem op: „Ik weet wat!" riep hij uit. „Ik zal van 't heele geval een verhaal maken: mijii eigen ik buiten spel laten en dan mijn geniale inspira tics hoe die ook zijn mogen laten beslissen." En dadelijk bracht hij zijn plan ten uitvoer; hij gooide zijn jas uit, ging zitten, nam pen en papier en begon te schrijven. In zijn voorrede beschreef hij zich zelf objectief beschouwd cn het resultaat bevredigde hem. Toen begon hij van zijn eerste liefde te vertellen en gaf hij eene korte, aantrekkelijke be schrijving van het oude dorp bij sche mering, en van den jongen journalist, afscheid nemend van zijn aangebedene voor hij naar Londen ging, om letter kundigen roem te oogsten. Dan verandert het tooneel. Dc lezer wordt verplaatst in een Londensche schouwburg en zijne ooren worden ver- De man die Schrijft: „Maar 't is onzin van geloovige of ougeloovige wetenschap te spreken. Wetenschap heeft niet geloof of onge loof niets uit te staan". Die zich over dc Vrije Universiteit als volgt uitlaat: „lk ben van haar niet gediend. Reeds wegens haar gereformeerden grondslag. Te zweren bij dc wijsheid der Dord'sche Synode, hoe hoog deze bij mij staat aangeschreven, acht ik in strijd met de uitspraak van die Synode zelf, een anachronisme een traditionisnie, Rome waardig, eeu ver- krachtiug der vrijheid vau een kristen- mensch, schepselvergoding, een tekort- doen aan de autoriteit der II. Schrift, door nevens haar nog een andere van bijna gelijk gezag te plaatsen, en derhalve in zooverre ongeloof. Het is voor een geleerd en zelfstandig man een voortdurende kwelling bij zijn studie cn onderwijs zich telkens te moeten afvragen: is dit of dat soms in strijd, zoo niet met het gerefor meerd beginsel, dan misschien met deze of gene bewering of uitdrukking in een der formulieren van eenigheid of liturgie? En dan nog dat voortdurend toe zicht van leden of besturen, gezamen lijk of afzonderlijk, v 11 wijzen of die er zich toe rekenen te behooron, om uit te maken of wat de docenten leeren, met den gereformeerden grond slag is overeen te brengen. Indien niet, dan écn van beide: óf dwaling erken nen, óf naakt aan den dijk gezet worden. Maar dat is immers voor een wetenschappelijk gezind, een waarheid lievend man onuitstaanbaar"! De man die zóo schrijft, kan niet zon der ontrouw te worden aan zijne heiligste overtuigingen, Rechts staan. Zijn plaats is Links Eeii goed voorbeeld. Zooals men weet, is er bij dc tus- schentijdschc verkiezing in het district Briclle druk gestemd. Als men in aan merking neemt, dat dc kiezerslijsten bijna een jaar oud zijn en er dus niet weinig namen feitelijk geschrapt moeten worden, b.v. van personen, die gestorven zijn of van anderen, die vertrokken zijn, dan geven do cijfers 5061 van de 0088 bij eerste stemming en 5355 van de (5088 bij gast op de tonen van lichte opera-muziek. De kleine actrice verschijnt op de planken en de opgewonden beschrijving van haar bekoorlijkheden voorspelt weinig goeds voor het lieve, landelijke vriendinnetje. Maar Master Ilarold kon niet lang over dit onderwerp uitweiden; hem bleven nog slechts vijfhonderd woor den over, waarin hij in een tooneel den strijd van het jonge mensch moest schil deren, daarna zijn besluit meedccleii en dan het gordijn laten vallen. Dc laatste vijfhonderd woorden kost ten hem meer inspanning. Tot nu toe had hij de feiten uit zijn herinnering geput, nu kwam het aan op zijn ver beeldingskracht. .Als 0111 zijn gedachten wat op te frisscheu, stopte hij opnieuw zijn pijp en ging op het kozijn zitten, vanwaar hij op het plein uitzag. Het was avond; talrijke ambtenaren cn kler ken haastten zich om de kantoorlucht te ont\lieden; waschvrouwen liepen, zoo vlug zij konden, met verdacht groote pakken. Ergens buiten „de Temple" speelde een draaiorgel. Onwillekeurig neuride Ilarold het deuntje. Het was een aria uit een opcra-comique, het gedeelte van het «tuk, waarin het het andere meisje, het meisje van het geparf urineerde briefje, optreedt. Hij dacht aan haar lachende oogen, haar zwevende gestalte, als zij danste, aan hare bevallige be wegingen en aan honderd andere bekoor-

Historische kranten - Archief Eemland

De Eemlander | 1905 | | pagina 1