Stadsnieuws-
Allerlei
herstemming reden tot de veronderstel
ling, dat bijna alles in het vuur is ge
bracht.
"We zijn in de gelegenheid een en
auder te bewijzen.
In Briellc zelf stemden bij de her
stemming 48 personen niet of slechts 1/9.
In Ooltgensplaat en Oostvoorne was
het getal personen, dat ter stembus kwam,
10 11 van dat, hetwelk op de kiezerslijst
voorkomt.
In Zuidland kwam 17/18 op, terwijl
het zeer uitgebreide llockanje 18/19 ter
stembus zond. Daar bleef dus slechts
1,19 weg. Inderdaad cijfers oin van te
watertanden.
Nog iets anders lecrcn ons de officieele
cijfers.
In bijna alle plaatsen zien we bij de
herstemming het aantal cijfers voorden
heer Roodhuijzen sterker stijgen dan
dut voor zijn te'gencandidaat. De opmer
king ligt voor de hand, dat dit door
invloed van de Sociaal-democratische
stemmen is.
Toch niet altijd. In Briclle zelf toch
verkreeg Hermans 5 stemmen, Rood-
huijzen 210 en Yegtel 144.
Bij herstemming krijgt Roodhuijzen
er 232 en Yegtel 149. De laatste gaat
dus 5 stemmen vooruit of 1/29, terwijl
Roodhuijzeen er 22 vooruitgaat of zonder
de 5 Sociaal-democratische stemmen
(veronderstellende, dat zij toch op R.
stemden) 17, is ongeveer D12.
De laatste plaats van ons lijstje doet
do deur toe: Nieuw-Beierland geeft bij
herstemming aan R. 14 stemmen meer
en aan V. 1 minder.
Waarom nu deze cijfers.
Om te doen zien, dat de clericalen
reeds bij eerste stemming bijna alles in
het vuur hebben gebracht en zij, ondanks
den zwerm predikanten, die de laatste
dagen voor de herstemming het district
doortrok, niet veel meer stemmen kregen,
terwijl het kleine aantal, dat thuis bleef,
toch weer onder de vrijzinnigen was te
vinden.
Maar ook geven we de cijfers, omdat
den Briel wel tot een schitterend voor
beeld mag worden gesteld, vooral voor
die plaatsen, welke op de clericalen ver
overd kunnen worden o.a. Amersfoort.
Als er in Juni eens even hard wordt
gestemd in Amersfoort als dat in „de
eerstelinge der v r ijh eid" ge
schiedde, dan gelooven we te mogen
zeggen, dat de vrijzinnigen in ons district
goeden kans maken Amersfoort om te
zetten.
UIT DE PERS.
l>c beruchte „antithese*6.
De Hervorming s c h rij f t onder
b o v e u s t a a n d opschrift:
De tegenwoordige Regeering heeft
haar optreden te danken aan de bekende
tegenstelling, die de Ncderlandsche natie
in twee helften zou declende aanbid
ders van deneenig-waren God aan deze,
de godloochenaars en ongodisten aan
gene zijde; de Christus-belijders hier,
de loochenaars van den Christus daar;
of, kort gezegd: de tegenstelling tusschen
Christenen en paganisten of heidenen.
Met die tegenstelling, zoo scherp mo
gelijk toegespitst, is zij opgetreden. Zij
werd uitgesproken in gangbare populaire
uitdrukkingen, waarvan de partij-propa-
ganda zich pleegt te bedienen. De groote
menigte verstaat ze en past ze toe op
haar manier, en ze heeft hare uitwer
king niet gemist. De tegenstelling is
als ecu wig in ons volksleven gedreven
en dreigt ons geheele politieke en maat-
lijkheden, waarmee een aardig meisje
de zinnen van een jong mensch kan
streden cn zijne hartstochten weet op
te wekken.
Hij nam haar photographic weer op
en de aanblik er van bracht allerlei
herinneringen voor zijn geest, herinne
ringen aan gezellige soupeetjes, als zij
over zijn werk hadden gepraat en zij
hem eene schitterende toekomst had
voorspeldvan heerlijke Zondagen buiten,
als iedere boom, ieder blad liefde had
gefluisterd en de dagclijkschc sleur hun
zoo onbeteekend, zoo oppervlakkig had
toegeschenen; van Zondagen bij de zee,
waar iedere breekende golf aan hunne
voeten, hun dezelfde geschiedenis had
verteld. En dan maakte hij zich zelf wijs,
dat zij veel beter paste bij zijn manier
van leven dan de onschuldige, kleine
predikantsdochter, zij begreep zijne ge
woonten en opvattingen, zij behoorde
tot het Bohemerleven, dat hij beminde
en dat hem op dit oogenbik onontbeerlijk
voor zijn bestaan toescheen.
Ja, hij wist wat hij wilde; hij had
een besluit genomen. Weer ging hij aan
zijn tafel zitten, een paar cynische phra-
scn bedenkend, waarmee de geschiedenis
zou eindigen. Hij was op het punt om
zijn pen op lt papier te zetten, toeu
liet draaiorgel ophield en door de fijne
winteravond lucht hoorde men de zachte
tonen van het orgel in de Temple-kerk.
Het was het uur van de Yesper.
Weer legde de jonge man zijn pen
schappelijke leven te Ontwrichten en te
verderven.
Nu de tegenwoordige politieke periode
op een eind loopt beijverd zich de Mi
nister van Binnenlandschc Zaken, om
aan die veelzins gewraakte tegenstelling
de scherpte te ontnemen, die tot zoo
veel verbittering aanleiding gaf. In de
Staten-Generaal althans; eerst bij de
begrootingsdiscussiën inde Tweede, thans
in de Memorie van Antwoord op liet
bcgrootmgsverslag van de Eerste Kamer.
Zij heeft intusschen haar dienst te mid
den der kiezers gedaan en van pogingen
zijnerzijds of van zijn lijftrawanten, die
voor de kiezers optreden, om den nood-
lottigen verbasterenden invloed ervan te
koeren of te niet te doen, valt niets te
bespeuren. Maar in de Statcn-Generaal
houdt de premier academische vertoo-
gen, geeft hij een soort van historico-
theologiseh tractaat, dat het recht der
gewraakte tegenstelling in wetenschap-
pelijkcn zin moet staven.
Zóó in de bovenbedoelde Memorie van
Antwoord. De leden der Eerste Kamer
worden daarin onthaald op het volgend
betoog, rakende de „historisch bekende
tegenstelling (bedoeld is die tusschen
Christelijk en paganistisch) bij het eerste
veldwinncn van het Christendom":
„Dc bijzondere openbaring, in Israël
opgekomen, bereikte haar hoogtepunt
in de verschijning van den Christus, en
de cultuur-ontwikkeling, die buiten de
sfeer van deze Israëlietisch-Christelijke
openbaring was tot stand gekomen, ver
kreeg toen den naam van „paganistisch".
Daar nu, dank zij der renaissance, de
moderne cultuur-ontwikkeling niet prin
cipieel aan dc Israëlietisch-Christelijke,
maar racer aan die der Grieksch-Romein-
sclie aansloot, scheen het alleszins ge
oorloofd, dil kortelijk door het gebruik
van een historische» naam aan te duiden."
Met het gebruik der uitdrukking
„paganistische" werd, zoo heet het ver
der, niets krenkends bedoeld; veeleer
het tegendeel. De Minister had evengoed
van „hcidensch" kunnen spreken, doch
vermeed dit, omdat daardoor, wegens
„den afgodischen bijsmaak", allicht recht
matige ergenis zou zijn veroorzaakt. En
nu ook „paganistisch" bleek ergenis te
verwekken, heeft de Regeering daarvoor
„modern" en „moderne levcnsbeschou
wing" in dc plaats gesteld.
Nu, over het streven om daar op het
Binnenhof, voor de leden van ous Hoo-
gerhuis, aan de gemaakte tegenstelling
den partij-propagandistischon bijsmaak
te ontnemen, terwijl zij daarbuiten in
alle bitterheid voortwoekert, denke een
ieder het zijne; men kan, wil men, daarbij
zelfs denken aan FreiligratlTs versje:
't Onvricndlijk woord sterv' in uw mond!
Al zegt ge: „lt Wasnietkwaadgemeend!"
't Slaat toch zoo vaak een diepe wond,
En jaren wordt er om geweend.
Maar dat met dat al het wetenschap
pelijk recht om de tegenstelling te hand
haven wordt gestaafd met een beroep
op eene, die in den aanvang der 4e eeuw-
werd gemaakt mag op zich zelf alreeds
merkwaardig lieetcn in een minister die
in de 20e eeuw liet beleid van 's lands
zaken heeft te voeren. Bovendien echter
kenschetst hij de tegenstelling van toen
op een wijze, waaruit blijkt dat hij haar,
zooals zij voor zijn eigen neo-calvinistisch
bewustzijn bestaat, overdraagt op den tijd
van Constantijn.
De zoogenaamde Israëlitisch-Christe-
lijke openbaring, waarvan hij gewaagt,
zou als zoodanig tegeno\er de cultuur
ontwikkeling staan, waaraan hij den
naam van paganistisch geeft? Maar de
neer en leunde uit het venster. Hij kou
nu duidelijker lioorcn en de tonen, die
hij opving, herinnerden lieiu aan zijn
laatstcn Zondagavond die hij thuis had
doorgebracht.
„Heilige Yader, verlicht ons pad
Met dc eeuwige stralen van uwe liefde.
Schenk aan het einde Yan iederen dag,
Licht in de duisternis.
Hoe duidelijk kwamen hem die oogen-
blikken voor den geest de oude kerk,
die stroom van licht door het westelijk
venster bij het ondergaan der zon, de
predikant bij zijn altaar! Aan do ééne
zijde zat zijn moeder haar hart over
vloeiend van liefde voor haar zoon, die
dc wereld zou ingaan. Aan den anderen
kant de dochter van den predikant
een lief, Engclsch meisje dat hem ver
trouwde, Jioni beminde, voor hem bad.
Heilige, gezegende Drieëenheid,
Met U heerscht geen duisternis;
Zij, die Gij bewaart, zien altijd
Licht in den nacht!
Het geluid van het zingen verstomde,
de laatste orgeltoon stierf weg.
Nog enkele oogcnblikken bleef Harold
aan liet venster staan, starende in het
duister. Daarna stond hij bedaard op,
scheurde het geparfumeerde briefje bij
het portaal in kleine -tukjes en wierp
ze in het vuur.
Dat was het eind van de geschiedenis!
Israëlietisch-Christelijke openbaring, zoo
als zij in de christelijke leer haar uit
drukking vond, had allerlei elementen
cn daaronder tochzekerook „heidenschc",
in zich opgenomen. Zoo iemand, dan
weet Dr. Kuyper, dat het een der ge
wichtigste vraagstukken is, die der
wetenschappelijke gescliiedvorsching ter
oplossing zijn voorgelegd, in welk een
mate, naast de Israëlitische profeten cn
de rabbijnsche geleerheid, dooostersohe
gnosis en de grieksche philosophie van
invloed zijn geweest reeds op de geschrif
ten van het N. T., en wat heeft saam-
gewerkt om het christelijk leerstelsel iu
het aanwezen te roepen, zooals het in
de drie eerste eeuwen is ontstaan. Hij
voor zich mag over de vraagstukken
die hier liggen, denken zooals hij wil,
en het licht dat daarover reeds verspreid
is minachten zooveel hij wil, maar is het
niet bijzonder curieus, om niet een ander
woord te gebruiken, dat een minister
in 's lands vertegenwoordiging aan zijn
persoonlijke, theologische zienswijze in
deze materie liet recht ontleent om een
tegenstelling zooals kzij volgens hem in
de 4e eeuw bestond door te trekken
tot op onze dagen?
Daar wordt in die regel of wat uit
de Memorie van Antwoord, boven door
ons aangehaald, door den minister heel
wat georakeld.
Hij gewaagt "van de moderne cultuur
ontwikkeling, „die dank zij der renais
sance", niet principieel aan dc Israëli-
tisch-Christclijke, maar meer aan die der
Grieksch-Romeinsche aansloot, en ook
dit zou dan „kortelijk" door het gebruik
van een historischen naam (al weder
„paganistisch") zijn aan te duiden.
Dit wordt zoozeer kortweg maar ver
zekerd, dat men niet dan met zekeren
schroom durft vragen: maar heeft niet
dc Renaissance cn het daaruit opduikend
Humanisme met dc religicuse ontwaking
in dc 15e eeuw dc Reformatie in het
leven geroepen? En gaat niet van daar
uit, gevoed door het nieuw oplevend
wetenschappelijk streven op allerlei ge
bied, de groote stroom der moderne
cultuur-ontwikkeling? Dankt niet dat
nieuwe cultuurleven zijn aanwezen aan
zoo velerlei, ook Christelijke elementen,
dat het ongerijmd is het eenvoudig als
niet Christelijk te stempelen, en is niet
ook bij hen, die zich „Christelijk" noe
men bij uitnemendheid, dat Christendom
vermengd met allerlei, wat aan het oude
Christendom vreemd was cn uit een ge
heel andere gedachten- en levensfeer is
ontsproten?
Yan de „moderne cultuurontwikkeling"
eenerzijds en van „Christendom" in onzen
tijd anderzijds te spreken is te gewagen
van zoozeer ingewikkelde en uit allerlei
factoren saamgestelde zaken, dat het
ons de ongerijmdheid zelve toeschijnt
hier kortelijk den een of anderen „histo
rischen naam" ter „aanduiding" te bezi
gen. En als de Minister het onderstaat
dit maar „kortelijk" te doen, dan
wie twijfelt er aan? geschiedt dit
niet onder den drang van zijn wetenschap
pelijk geweten. "Wat er hem toe leidt
ligt niet op wetenschappelijk maar op
geheel ander gebied, op dat der prac-
tische politiek. Daar heeft de onder
scheiding, zooals hij ze opzet, succes,
een noodlottig succes, verbijsterend en
verderfelijk werkt ze op ons volksleven.
Yan ouds zijn de plassende en
schurende en schrobbende Hollanders
bekend om hun zindelijkheid, d.w.z. hun
zindelijkheid op het huis. Want een
echte N.-Hollandsehe boer, heb ik wel
eens hooren vertellen, komt. gedurende
zijn aardsch bestaan maar tweemaal over
zijn geheele lichaam met water in aan
raking, te weten: vlak na zijn geboorte
en vlak na zijn dood. De woniüg en
liet huisraad worden echter wel tienmaal
zoovaak geschrobd, gewasschen of ge
schuurd als elders. Ja, de Brock-in-
Wateilanders strekken hun zucht om
alles helder te hebben tot over de melk
uit, die, vooral als ze naar Amsterdam
moet, terdege „gewasschen" wordt.
Ja, nog sterker, in Amsterdam aan
gekomen kunnen de „Broekers" het vaak
nog niet laten om nog een nieuw melk-
roinigingsproces te beginnen met hei
beroemde Amsterdamsche grachtwater.
Door dat vele wasschen gaat de verf
er echter uit, en daarom doen ze er
dan in den regel weer wat kleurstof
tegen. Dc politie, anders zoo voor de
netheid, schijnt hiervan echter niets te
willen weten, en toen een agent dezer
dagen een Brocker op de Prins Hendrik
kade betrapte op het reinigen en kleuren
der melk, volgde hij hem net zoo lang
tot hij hem zijn „melk" zag verkoopen.
Toen was het: „kip, ik heb je" en het
arme boertje zal weldra vallen als offer
zijner aangeboren „watermin."
Zoo kan een „kwade begeerte" den
mensch ten verderve voeren, en hem met
snelle vaart het bekende hellend vlak
doen afhollen, waar geen steunpunten
zijn. Dan gaat het hem net als de „stooin-
fietser", die onlangs een reisje zou maken
op zijn motor. Toen hij weer op den
terugweg was en zijn woning bijna be
reikt had, wilde hij zijn vaart minderen,
maar het stomme dier wilde daar niets
van weten en zuchtte maar verder.
De arme berijder kon er niet afsprin
gen zonder zijn nek te breken en bleef
dus maar zitten. Tegen wil en dank
bleef hij dus zoo doorrijden van Loos-
drecht tot Leimuideu (26 K.M.) waar
de benzine opraakte en de machine dus
wel tot stilstaan gedwongen werd.
Je beleeft wat, tegenwoordig!
Zoo vindt men al „idealisten" onder
de inbrekers, en nog wel zulke, die met
hun ideaal te koop loopen.
Gisteravond n.l, meldden zich twee
inbrekers bij een daine, wonende Kruis
kade hoek Mauritsweg, zich uitgevende
als colporteurs van een nieuw geïllu
streerd weekblad „Tiet Ideaal."
Terwijl dc meid naar boven wa§ om
antwoord te vragen, maakten zij van de
gelegenheid gebiuik de traproeden te
stelen. De 54-jarige dame, beneden ver
dacht geritsel hoorende, vloog de trap
af en slaagde erin den jongen te grijpen
en hem vast te houden, tot een kwar
tier later een agent kwam, om den dief
te arresteeren.
Als die dame, zelfs volgens het oor
deel van onzen eersten minister, niet
geschikt is voor burgemeester, dan weet
ik er niets van. Z.Exc. zal wel heel wat
sollicitanten krijgen, die minder „pit m
de mouw" hebben. Want wie er tegen
woordig al niet naar een baantje solli
citeert, daar zou je je over verwonderen.
Ieder heeft zin uit de staatsruif te plukken,
cn zelfs het gemccntehooi of -gras wordt
niet versmaad.
In de gemeente Doniawerstal (Fr.)
zrjn b.v. voor de betrekkingen van con
cierge in het gemeentehuis (salaris f 150
plus vrije woning, vuur en licht) niet
minder dan 90 liefhebbers, terwijl er
zich voor 't baantje van wegwerker der
gemeente (salaris f250) niet minder dan
100 aanmeldden.
Het gemeentegras schijnt daar wel
goed te zijn!
Do heer J. Scluilinau, dc bekende
expert te Amsterdam, is belast met den
verkoop der uitgebreide en wereldbe
roemde verzameling munten en pennin
gen van Jocgerim Judice Dos Santos
te Lissabon. De veiling zal in het najaar
te Amsterdam plaats hebben.
Staatsblad No. 154 bevat de gewijzigde
statuten van de sociëteit Concordia, al
hier.
Wij herinneren nogmaals aan de ver
gadering van hedenavond in Amicitia,
waarin als spieker optreedt de heer
A. H. Gerhard uit .Amsterdam. De ver
gadering vangt aan om 8 uur. Geen
vrijzinnige verzuime deze vergaderiug.
Bij den rijwielhandelaar Grimmelt te
Winterswijk vervoegde zich Maandag
avond een 18-jarig Duitscher, die een
fiets wenschte te verkoopen. G. kwam
de prijs een beetje jerdacht voor en
verwittigde de politic van zijn vermoe
den. Bij fouilleering van den verdachte
bleek hier een goede vangst gedaan te
zijn.
Behalve dat hij twee geladen pistolen
bij zich had plus een groot aantal kogel
tjes, bleek liet uit een brief, dat hij
zich bij zijn patroon, den heer Wilkes
uit Gross-Becken (Duitschland), aan
diefstal van 400 Mark had schuldig ge
maakt, waarmee hij eerst naarLondenwas
gegaan, en toen dit geld op was, trachtte
bij zich te Harderwijk als koloniaal te
iaten aanwerven. De fiets, van Belgisch
fakrikaat, had hij in de buurt van Amers
foort of Baavn gestolen.
De politie heeft hem voorloopig in
bewaring gehouden.
In de zitting der arrondissements
rechtbank tc Utrecht werden:
D. van E., 18 jaar, J. v. D., 22 jaar
te Amersfoort, bekl. van diefstal in ver-
eeniging van zinken pijpen, ten nadeele
van de gemeente Amersfoort, beiden ver
oordeeld tot 4 maanden gevangenisstraf.
De Donderdagavond, onder voorzitter
schap van den heer O. G. H. Heldring
uit Ronkum, gehouden vergadering van
de Oudheidkundige Yereeniging Flehi te
was niet druk bezocht.
Na opening door den voorzitter, las
de secretaris, dc heer A. W. Creockewit,
dc notulen van de vergadering van 11
Januari 1904, die werden goedgekeurd,
zooals ze door den secretaris waren ont
worpen.
liet verslag van den penningmeester
werd uitgebracht door den heer A. M.
4romp van Holst. liet wees aan inkom
sten aan een bedrag van f 1672,27'/.,,
terwijl het kassaldo f 18.49 bedraagt.
Uitgeloot werden de aandeelen 15, 20,
30 en 32 ieder groot f200 vandegeld-
leening 189S (Museum-bouw). Hierna
bracht de voorzitter liet jaarverslag uit,
waaruit bleek, dat de toestand der vcr-
eemging zeer gunstig is tc noemen. Het
ledental bleef stationair. Het verslag zal
in druk verschijnen.
Het aftredende bestuurslid C. B. Kok
werd met algemcene stemmen herkozen.
Maandag zal tooi- de Yereeniging
.Handel en Nijverheid" een lezing wor
den gehouden door den heer Ffedeldy
Dop uit Amsterdam over: Bedrijfscon-
centratie en Middelstandsbeweging. Waai
de lieer Fiedeldy Dop bekend staat als
een uitmuntend spreker is het zeker te
verwachten, dat deze vergadering druk
bezocht zul zijn. Natuurlijk zal ieder,
die belang stelt in dit vraagstuk welkom
zijn, maar in de eerste plaats zullen
wel zij worden verwacht, die middellijk
of onmiddellijk bij Handel of Nijverheid
betrokken zijn. Vooral met-leden van de
vereeniging „Handel en Nijverheid"
opdat zij daar tevens in de gelegenheid
zijn liet werk dier vereeniging te waar-
deereu.
Een opwekking tot bezoek achten wij
overbodig. Wij vertrouwen, dat velen
zullen inzien, dat zij deze vergadering
niet mogen verzuimen, zoodat we Maan
dagavond een volle zaal hopen te zien.
De vergadering wordt gehouden in
„De Arend" en .vangt aan om 8 uur.
Onder voorzitterschap van Ds. J. L.
F. do Mcijcre werd Woensdagavond in
Ons Huis een vergadering gehouden,
ter bespreking van de propagandamid
delen om het ledental van het Groene
Kruis te vergrooten. Een dertigtal dames
en hoeren hadden aan den oproep van
het voorloopige bestuur gehoor gegeven
en woonden de vergadering bij. Alge
meen was men van oordeel, dat een
der beste middelen was het huisbezoek,
ofschoon men voor stelselmatig huisbe
zoek, zoodat ieder een bepaald wijk van
de stad voor zijn rekening zou nemen,
niet veel voelde. Ieder zal, zooveel
mogelijk in eigen kring leden trachten
tc winnen.
Ook de schriftelijke propaganda zal
ter hand worden genomen. Yan het ver
spreiden van bevattelijke lectuur, ver
wacht men veel, terwijl liet gevoelen
we#d uitgesproken, dat zoodra de ver
eeniging maar practiscli werkzaam was
dat dan het ledental ongetwijfeld zou
toenemen.
Wij hopen van harte, dat dit leden-
tal spoedig zeer groot zal zijn. Op zoo
vele plaatsen bestaan bloeiende afdeelin-
gen van het Groene Kruis met een groot
aautal leden cn daaronder zijn tal van ij
plaatsen kleiner dan Amersfoort. Waarom
zou het dus hier ook niet kunnen.
Mochten er nog onder onze lezers zijn,
die zich nog niet hebben opgegeven
voor liet lidmaatschap, laten zij het dan -
spoedig doen. Hoe grooter aantal leden, j
hoe beter dc opzet zal kunnen zijn.
Laat men bedenken dat het zooveel
beter is, dadelijk het geheel flink te j
kunnen beginnen, dan dat men nu eerst
alles zeer op kleine schaal moet inrich- i
ten en eerst successievelijk aan uitbrei- 1
ding en verbetering kan gaan denken.
De kolonel L. Brender a Brand is,
voormalig commandant van het le reg. '4
infanterie, thans op nonactiviteit tc Assen i
krachtens punt 5 van art. 70 der be- 1
vorderingswet voor de landmacht 190:1, t|
wordt in activiteit hersteld en benoemd -1
tot generaal-majoor, commandant der 4e
divisie infanterie.
Dinsdag 14 Februari zal de afdee- d
ling Amersfoort van den Christelijk z
Nat. Werkmansbond in de St. Joriskerk b
het jaarfeest houden, waarin als feest-
redenaar zal optreden Ds. O. Schriecke .3
van Enschede met liet onderwerpDoel :d
cn streven van den Christelijk Nationalen i
Werkmansbond.
Alle leden van dc Ned. Ilerv. ge- v
meente zullen wordeu uitgenoodigd. b
:a
In plaats van Jhr. mr. B. W Th. n
Sandberg is tot regent van liet gesticht I
De Armen de Both benoemd de heer e
II. W. van Esveld. J
'4
Aan den Soesterweg is tegen den
tuinmuur van Notaris Bolk thans ook een I
brievenbus geplaatst, zeker teu gerieve ia
van de bewoners der omliggende straten, si
v.
De gecombineerde vergadering van b
de afdeeling „Patrimonium", de Anti- zi
revolutionnaire kiesverceniging „Neder-
land en Orante" en de Chr. Jongelings-
vereeniging „Psalm 119:9" in zake de w
Middernacht-zending zal op 21 Februari j
in „Eben Haëzer" gehouden worden, n
Ds. W. II. Yerhocf uit Apeldoorn zal b
een voordracht houden over den arbeid ti
van de Middernacht-zending en deze in h
verband brengen met de aa ïgekondigde d;
wetsontwerpen omtrent het onderzoek n;
naar het Vaderschap, het Nieuw Mal- di
tliusianisme enz.
Voor het te Tilburg te houden militaire w
muziekconcours op 17 Juni e.k. hebben- dj