Tweede Kamer.
Allerlei.
Stadsnieuws.
van barnsteen gewag vindt gemaakt, be
hoort de Odysseus van Homerus, het
welbekende boek, dat zoovelen jongen
gymnasiasten dagen en nachten van inge
spannen arbeid heeft gekost en voor de
meesten een gesloten boek gebleven is.
Onder den Ctriekschen naam „electron"
wordt het meer dun eens aangehaald.
Ook bij Aristo teles en Pluto wordt van
barnsteen gesproken en op zekere plaats
zegt Herodotus, de stamvader van alles
wat zich geschiedschrijver noemt: „even
wel komt tin en barnsteen van de uiterste
einden der wereld tot ons."
Hoewel het Orieksche woord „electron"
door verscheidene etymologen als de
stam van liet woord „amber", de andere
uitdrukking voor barnsteen, wordt aan
gezien, zijn anderen van meening, dat
dit woord tot ons is gekomen door het
Spaansch van het Arabische „Anbar".
Wat er van zij, zeker is het, dat barn
steen bij alle volken bekend is. Omtrent
de eigenschappon en de gesteldheid van
barnsteen hebben ons vooral onze Duit-
sche naburen ingelicht en geen wonder,
want in Pruissen wordt barnsteen in
zeer groote hoeveelheden gevonden. De
jaarlijksclic opbrengst is er ongeveer
100,000 kilo, welke eigendom is van
den Staat.
Een prachtig stuk barnsteen vindt
men in het Kon. Kabinet van Minèralien
te Berlijn Het weegt ongeveer 6 kilo
en wordt geschat op eene waarde van
f 18,000. liet werd gevonden in 1803
te Schlappachcn en meet 35 X 22 X IS
centimeter aan de eene zijde en 15 cen
timeter aan de andere zijde.
Barnsteen wordt in overvloed gevon
den op de Pruisische kust der Oostzee,
waar het na stormachtig weer dikwijls
wordt aangespoeld door de branding, het
blijft dan op liet water drijven. De men-
sclien, die het daar vergaderen de
liurnsteenvisschers geheel in loeren
pak gestoken, waden in zee met
een soort schepnetten, bevestigd aan
staken van 6 tot 10 meter lengte. Deze
soort barnsteen is in den regel niet zoo
goed, als die, welke van den bodem
wordt gehaald ju den omtrek der klip
pen. Gewoonlijk is deze laatste soort,
hoewel minder te krijgen, veel meer
waard.
Behalve op de kunsten der Oostzee
w ordt barnsteen nog gevonden in Pruisen,
Polen, Gallieie, Moravie, Frankrijk, de
Tafelbaai, in N. Amerika, eigenlijk min
of meer over de geheele wereld. Te
Basel, zelfs in ltydepark te Londen, in
Norfolk en Essex, is het gevonden. Aan
uit Burmah zelfs werd het naar China
gezonden.
Een enkele maal komt barnsteen in
zeer groote stukken voor, zooals wij
reeds boven zagen. In 1576 word een
stuk van 5 kilo in Pruisen gevonden
en den Koning vereerd. Later werd een
stuk van 6 kilo te Constantinopel ge
schat op oen waarde van 750UO gulden
Dergelijke groote stukken zijn evenwel
uiterst zeldzaam. De Turken zijn van
meening, dat een barnstecnen mondstuk
aan tabaks- of sigarenpijp de overbren
ging van allerlei besmetting belet.
Do kleurschakeeringen van barnsteen
zijn talloos van het meest heldere en
doorschijnende tot het geheel donkere
en ondoorzichtige. De meest gewilde
en derhalve de duurste kleur is licht
groen geel. Het is niet zoo van alge-
mcene bekendheid, dat bijna iedere
kleurschakeering voorkomt van helder
wit naar geel, rood, groen, blauw en
bruin.
Barnsteen wordt aan den handel ge
leverd in ruwe blokken, soms ook wol
geschaafd. Voor het ruwe amber kan
worden bewerkt, moet het worden ont
daan van eene vuile zandige schaal en
de geheele oppervlakte eenigszins zacht
worden genaakt. Eerst als deze voor
bewerking heeft plaats gehad kan men
er binnen in zien. Hier ligt juist de
speculatie in het artikel. De kooper van
een blok kan er niet direct aan zien of
hij er aan verdienen of verliezen zal,
voor deze buiteulaag verwijderd is. Op
het eerste gezicht en te oordeelcn naai
de afmetingen kan een blok eene waarde
hebben van 3 u -100 gulden, doch als
het is gereinigd ontdekt men er soms
eene scheur of spleet in, waardoor de
waarde tot een minimum wordt terug
gebracht. Men kan amber herstellen
door de breuk te bestrijken met lijn-
zaadobe. Men drukke de stukken flink
tegen elkaar en verwarme alles boven een
houtskoolvuur. Men kan barnsteen kleu
ren door het te dompelen in lijnzaadolie,
te voren gekleurd met drakenbloed, ali
zarine, purpurine of indigo en het dan
te verhitten tot l'JO a 200 graden. Na
het barnsteen er cenige minuten te heb
ben ingehouden, late men het langzaam
afkoelen.
Echte barnsteen kan men buigen,
als het verwarmd is, met kunstmatige
barnsteen is dat niet het geval. Kunst-
barnsteen wordt gemaakt van copal,
kamfer en terpentijn. In kouden ether
wordt deze kunst-barnsteen, zeer mak
kelijk zacht, terwijl echte barnsteen er
geheel onaangetast door blijft. De echte
smelt bij eene hitte van 536 graden
Fahrenheit.
Te I umeur.
UIT DE PERS.
In de Protestant schrijft v. S.
iloctlie en 't UltramoiiLiiiisiue.
Vermeldenswaard is 't wat Goethe,
bij gelegenheid van de „Emancipatie"
ir. Engeland, zei tot Ehermann„Bij de
Roomschen zijn alle voorzorgsmaatrege
len vruchteloos. De pauselijke stoel heeft
belangen, waar wij niet aandenken, en
hij bezigt middelen, waar wij geen be
grip van hebben. Had ik nu zitting in
kt Parlement, ik zou niettegen de eman
cipatie stemmen, maar ik zou in kt Pro
tocol laten opnemen, dat als de eerste
kop van een grooten denker door de
stem van een roomsche kwam te vallen,
uien zich mijner berinneren moest. Men
kan de Roomschen niet vertrouwen.
Men ziet, boe moeilijk de 2 miliocn
Protestanten 't in Ierland hebben tus-
scben de 5 milioen Roomschen en boe
bijv. arme protestantscbe pachters door
hunne roomsche buren worden geplaagd.
Roomschen zijn lt altijd eens, waar R
strijd tegen Protestanten geldt. Voor
O Council is de emancipatie der Room
schen niet dan een voorspel van de
losmaking der beide rijken, die 't doel
van al z'n stro ven is. Was Ierland los
van Engeland, dan werd 'teene vesting
van Jezuieten cn Jezuietengenooten,
waaruit lt protestantsch Engeland onop
houdelijk bestookt worden zou. Ook de
Duitsche uliramoplanen hopen dat en
prijzen daarom den Ierschen agitator
hemelhoog Zij zien den dag reeds aan
breken, waarop 't Engelsche Protestan
tisme tot de herinnering zal behooren.
Pc voorname onverschilligheid, waarmee
de Engelsche aristocratie 't ultramonta-
nisme bejegent, kan niet genoeg aan de
kaak worden gesteld. Het ultramonta-
nisme is de dood der vrijheid"
lt Doet ons goed zulke woorden van
zulk een groot man te hooien. Waar
wij telkens en telkens 't verw ijt moeten
hoor en, dat onze antipaapschgczindheid
een bewijs is van kleinzieligheid en be
krompenheid, en waar wij soms gaan
twijfelen, of 't zoo niet, is, is't voor ons
een ontzaglijke steun te weten, dat ook
de groote Goethe, dien men toch zeker
niet van dergelijke gebreken zal bcscknl-
tcgen, in onze gevoelens deelde.
Uit het „V a d e r 1 a n d" nemen wij
over
Koiuc en l>or<lt.
Dordt aanvaardt de H. Schrift als
richtsnoer ook voor het Staatsleven, im
mers voor het geheele leven van den
menscli in al zijn doen-gil. laten.
Staat nu Rome op datzelfde standpunt
Bij lange na niet.
In het Roomsch blaadje Goudsch
Nieuwsblad schrijft kapelaan Th. J. van
Noord, te Moordrecht, over den Bijbel
en deelt den lezers mede, met een be
roep op den geleerden pater Ermanu:
„1. Uit zijn aard niet kan d e c e 11 i-
ge regel voor ons geloof en leven en.
„2. volgens de instelling van Christus
het niet b e li o e f t te zijn, ja zelfs
„3. niet zijn mag en
„4. volgens eigen getuigenis niet zijn
w i 1, waarom de Bijbel dan ook
„5 in de geheele oudheid nooit de
eenige regel voor geloof en leven ge
weest is
„Dan zegt p Ermann, dat niet „de
Bijbel, door ieders vrije meening ver
klaard," de door Christus aangewezen
richtsnoer is voor geloof en leven
Heel anders dus dan de anti-revolu
tionairen het zeggen, die enkel in Gods
ordonnantiën het uitgangspunt, van alles
vinden willen.
Pater Ermann heeft zijn stelling ech
ter nader toegelicht, o.m. op deze gron
den (er zijn er elf):
„6c. Uit den geloofsregcl der Prote
stanten spruit voort een verderfelijke
vrijheid van gedachten.
,.7e. Die geloofsregcl doet een gods
dienst ontstaan zonder leerstukkon (die
even vast staat als een mensch zonder
gebeente).
,,8c. Die geloofs-regel veroorzaakt
twisten eu scheuringen.
„9e. Die regel onderwerpt de hoogste
aller wetten aan een wijze van verkla
ren, geheel onbekend in de geschiedenis
der wetten.
„10e. Het Protestantisme laat het
grootste deel der Christenen tot de uit
vinding der boekdrukkunst zondereeni
gen geloofs regel.
„11e. De geloofs regcl der Protestan
ten was ook die der ketters in de eerste
eeuwen des Christendoms, maar werd
verworpen door de Heiligen."
Leest, protestanten, wier geloofs regel
die der ketters is en laat u nog
langer aan Rome koppelen
De Friesch e
C h r i s t e 1 ij k-H i s t o r i s c h e n.
„De Banier", orgaan van den bond
van kiesvoroenigingen op christelijk-
historischen grondslag in Friesland, zegt,
dat, als zij op zekere gegevens mag
afgaan, de indruk niet geheel ongerecht
vaardigd is als maakte men van de zijde
der andere coalitiepartijen niet den zoo
dringend vereischten ernst met het
beding der Eriesche christelijk-histuri-
schen vau samenwerking, den Gen Febr.
te Leeuwarden gesteld.
Er is nl nog geen antwoord ingeko
men op het beding, dat er met hunne
beginselen meer rekening zou worden
gehouden dan tot dusverre, en het blad
schrijft dit toe aan aarzeling der andere
partijen rechts, die het natuurlijk afkeurt,
sterk blijvende staan op het eens inge
nomen standpunt.
„De Banier" zegt ten slotte nog, dat
het misschien niet ongewcnscht ware,
zoo de christelijk-historischc districts-
bcsturen de noodige maatregelen namen
voor het stellen van een eigen caudidaat,
opdat men tijdig cn voorloopig voor alle
gevallen gereed zij.
De heer G H. W(agcnaar) tc
L(eeuwardcn),hét artikel van „Dë Banier"
besprekende in de Volksbode", orgaan
tot handhaving van het ehristelijk-histo-
ïjisch karakter der natie, teekent daarbij
aan
„Het valt niet tc ontkennen, dat de
„Banier" in dit artikel harde noten
kraakt.
Doch „De Standaard" heeft het aan
zich zelve te wijten, dat het blad der
Friesche bondgenoote wat ongeduldig
wordt eu een beetje ondeugend meteen.
De zeer kleine groep, die „De Stand
aard" op 't oog hééft en die ze met de
voorspiegeling van een gedeeltelijke
winst, mits onder voorwaarde van zoet
zijn, zoet wil houden, kon wel eens
grootcr blijken dan zij vermoedt.
En de drang, om, het koste wat het
wil, zekerheid te krijgen omtrent het
doel van den veldtocht in Juni, ernstiger,
dan blijkens haar artikel „De Standaard"
het opvat.
Wij gelooven, dat de Friesch chr -
bist. groep wijs zou doen, om in hot
district Sncek alvast aanstalten te maken
met het voorloopig stellen van een eigen
candidaat, ten einde het bewijs te geven,
dat de achter de vóórmannen staande
kiezers van chr-bist. huize met „De
Banier" eenstemmig zijn
f
Den .Haag, 24 Maart 1905.
„Zij kunnen niet wachten, geen dag
en geen nacht":
Dr. Kuyper is nu bijna vier jaren aan
het bewind geweest. En zij, die niet
konden wachten, geen dag engeen nacht,
zijn geduldig geweest Zullen zij het
blijven?
Er was nog één gelegenheid, om zich
te verzekeren van althans één sociale
wet van beteekenis: het arbeidscontract
Zij hebben niet gewild. Het onderwijs
moest voortgaan.
En was deze onderwijswet de heer
Bos heeft het zoo terecht gezegd nu
nog maar een wet tor verbetering van
het onderwijs! Dan zou men ze onder
de sociale wetten kunnen rangschikken,
liet heeft er niets van. Integendeelhet
is te verwachten, dat het bijzonder
onderwijs nog slechter zal worden dan
het al is, en dat het openbaar onderwijs
zal worden afgebroken.
liet is alleen om de dubbeltjes te
doen. Wat nu als christelijke liefdegaven
het bijzonder onderwijs toevloeit en dus
komt uit de beurzen van de vermogende
voorstanders daarvan, het moet in die
beurzen blijven en uit de Staatsruif
worden gegeten,, met nog wat meer.
Het zijn niet alleen arbeidershulzen,
die zich rekken om het hooi uit de ruif
machtig tc worden
Als nu het tc genieten geld maar
altijd aan het ouderwijs ten goede kwam!
Dc scholen, met den bijbel hebben wer
kelijk da,|uitgaven,' die dpor.het subsidie
zullen moeten worden gedekt. Maar de
roomsche scholen, waar niet leeken,
maar ordebroeders en -zusters ouderwijs
geven? Zij krijgeu veel meer dan m
waarheid voor het personeel wordt uit
gegeven Intusschen, de kerk kan het
best gebruiken en de heer Ketelaar
voorspelde, dat op rijkskosten kapellen
zullen worden gebouwd en kerken ver
nieuwd.
Maar ook voorzoover het rijksgeld aan
de scholen zelf zal worden besteed, zal
liet veel ellende veroorzaken.
Vooreerst. In de tegenwoordige orga
nisatie heeft de volksschool dit groote
voordeel, dat daar kinderen uit allerlei
maatschappelijke groepen bijeen zitten
en door elkaar. Dit hoeft grooten invloed
op de onderlinge waardeering. De sociale
vrede wordt er door bevorderd.
Niettemin zijn er ouders genoeg, die
oordeelen, dat hun kinderen op dergelijke
gemengde scholen niet thuis behooren.
Zij laten hunne kinderen daar alleen,
omdat er geen andere gelegenheid is.
Nu echter kunnen zij zelf een andere
gelegenheid op rijkskosten oprichten.
De bijzondore school behoeft, om gesub-
sideerd te worden, niet een kerkelijke
school te zijn. Men sticht een neutrale
bijzondere school.
Maar dan verder. Nu nog wordt hot
peil van de bijzondere scholen op zekere
hoogte gehouden, doordat zij moeten
concurreercn met de openbare. jMaar
wanneer het nu financieel de bijzondere
scholen zoo gemakkelijk wordt gemaakt,
vervalt de piikkcl der concurrentie. Reden
te meer om strenger eischen te stellen
bij de wet als waarborgen tegen .chter-
uitgang. Deze zijn echter in het geheel
niet afdoende.
Waar het heen meet met onze open
bare school, als eenmaal de pomp in
volle werking is, werd duidelijk uit de
voortreffelijke redevoering van den heer
Ketelaar ter verdédiging van dc open
bare school. Allerlei dwangmiddelen
worden nu reeds gebruikt om de ouders
toch maar te bewegen, hunne kinderen
naar de bijzondere school te zenden.
En dat voor een onderwijs, waar een
methode wordt gevolgd, welke onmoge
lijk de sympathie van een vrijzinnige
kan verwerven. Hoorden wij niet van
den heer Ketelaar, dat hier op een bij
zondere school dc kinderen leer'cn, wat
de onbevlekte ontvangenis beteckent.
Wat doet het er toe, of zij niets ervan
begrepen
In het algemeen' worden daar de kin
deren volgepropt met allerlei dogma's.
Zoo moeten hier de christelijke en
maatschappelijke deugden worden bijge
bracht. Maar, [yegt de heer Ketelaar,
dat doen wij op de openb. school veel
beter Wij trachten het kfnd zelf, door
ervaring en opvoeding, naar die begrip
pen te leeren handelen. Achter de dog
ma's kunnen zij nog vroeg genoeg
komen, als zij dc school hebben verlaten.
Eindelijk kwam met den heer Tyde-
man weer de wet Mackay van 1S89 in
debat, en de vraag, of het wetsontwerp
in overeenstemming is met de grondwet.
Wat beteckent toch die pacificatie,
welke naar het getuigenis van iedereen
destijds tot stand kw am Die pacificatie
is tot stand gekomen met medewerking
van alle partijen. Voorgoed zou hot
vrede zijn. En nu
Nu is deze tweede stap daarna nog
niet de laatste: nu zal de zaak niet zijn
opgelost, voordat de openbare school
geheel zal zijn vernietigd.
En hoe is dat alles te rijmen met de
grondwet, die wil dat het openbaar on
derwijs de overheid tot aanhoudende
zorg is en dat overal van overheidswege
voldoend lager onderwijs wordt gegeven
Wie prijs stelt op het behoud van het.
openbaar onderwijs, overal, waar daaiaan
behoefte is, hij zal dit wetsontwerp ten
krachtigste moeten bestrijden.
Duivels, duivelskunsten en duivelskun
stenaars zijn er al eeuwen geweest, en
ieder die min of meer met do geschie
denis der volken bekend is weet welk
een rol de duivel op verschillende plaat
sen en in allerlei gedaanten heeft ge
speeld en voor de volksverbeelding nog
speelt. Meestal neemt hij de gedaante
van ecu zwarte kat, een leelijke schoon
moeder of een oude heks, of een toove-
naai aan, maar hoe hij ook is „gemate
rialiseerd" om met de spiritisten te
spreken, steeds weet hij allerlei wonder
lijke dingen ie verrichten. En doet
iemand iets buitengewoons, dan heet het
al gauw dat hij een duivelskunstenaar
is of duivelskunsten verkoopt
Zoo waren er' dan' ook deze week in
't Villapark te Maastricht, vlak hij den
vijver duivelskunsten, uiaar uu het woord
in letterlijken zin genomen, te zien.
„Een bekend Maastrichtsch type
immers, wien iu dc wandeling de bijnaam
van dc Duivel is toegedacht, zocht gis
teren zijn zoontje, die blijkbaar een
vischpartijtje in den Villaparkvijver aan
merkelijk verkieslijker vond dan thuis te
vertoeven.
Hoe 't zij, papa zocht eu herzocht,
maar vond aanvankelijk zijn geliefden
telg niet.
Doch ja, daar zat de vlegel te vis-
schen in den vijver van't Villapark.
Papa springt toe, pakt den jongen bij
oen vlerk en duwt hem tot driemaal toe
onder water ia den vijver, waai na een
frisèc'ne afrossing nog 's jongclings deel is.
Na deze Spartaansche wijze om zijn
zoon voor 't vervolg te leeren vooral
niet te visschen, gaf de duivel zijn spruit
nog een fikschen schop onder zijn partes
posteriori, waarop de jongen niet waar
lijk duivclsche snelheid zijn tocht in de
richting van 't Noorden begon en ver
volgde.
Eu een voorbijganger, die papa zijn
hardvochtigheid verweet, kreeg tot pittig
antwoordik doe met mijn jongen wat
ik wil.
Nu, dat deed hij dan ook! maar of
deze wijze van opvoeding nu wel de
ware is!
Ons dunkt, de Duivel moest er eens
een paar pacdagogen op raadplegen";
aldus de paedagogische Limb. Koerier,
en die kan 't weten, en weet het ook,
Was Jae.que9 I, keizer der Sahara,
meer bekend onder den gewonen naam
Jacques Lebaudy ook maar zoo gelukkig!
Die goede man staat op het punt vader
te worden en Madame Delirre, zijn
morganatische vrouw, zal, naar verwacht
wordt weldra het levenslicht schenken
aan een nieuwen wereldburger, den
eersten onderdaan van den keizer der
Sahara.
De groote beheerscher van kamcelcn
en leeuwen zat uu langen tijd uiet dc
handen in 't haar om de plaats te be
palen, waar zijn opvolger op het aard-
sche tranendal zijn intrede zou doen.
In Frankrijk? Hij dacht er in 't
geheel niet aan.
in Engeland? Daar heelt de keizer
te veel schuldeischers.
In België? Daar had men nog de
„Code Napoleon."
In Holland? Dal land had ook niet
veel met hem op, evenmin als Liberia,
waar men hem niet tot keizer had
willen kiezen.
Eindelijk schijnt hij tot een oplossing
van de moeilijke vraag gekomen tc zijn,
maar wie zal zeggen hoeveel slapeloozc
nachten het den ongelukkigen keizer
gekost heeft, voor hij zijn keuze op
Zwitserland had bepaald? Zijn gemalin
is er nu heengetrokken en het kind
zal dus het morgenrood begroeten in
het vrije land van "Willem Teil; daar
zal het worden uitgeroepen tot toekomstig
keizer of aanstaande keizerin van de
Sahara, terwijl de morganatische keizerin
een rijk speldegeld zal krijgen.
Wanl royaal of beter nog „empiriaal"
is Jacques I zeker, al springt hij er
misschien niet zoo lichtvaardig mee om
als de schoenpoetserjongen uit het vol
gende verhaaltje omtrent den onlangs
gestorven professor Blackis, hoogleeraar
aan de Universiteit te Edinburg. Hij
(de professor) behoorde tot dc mees;
opvallende mensohen van de stad en was
een eenvoudige, oude heer, met een
gladgeschoren gezicht en lang haar, dat
in lokken op zijn schouders neerviel.
Eens vroeg hem op straat een vuil,
klein schoenpoetsersjongetje of hij zijn
schoenen poetsen mocht.
„Neen jongen, dat hoeft niet", zei
profesor, „maar als je uan die pomp
daar je gezicht wascht, krijg je een sixt
pence van me
„Goed", zei de jongen, waschte zijn
gezicht en kwam terug.
„Het geld", zei hij toen tot den pro
fessor, „hoef ik niet te hebben Hou
het zelf en laat daarvooi; uw haar knippen,
Maandag 27 Maart zal de Raad dezer
gemeente des avonds half acht verga
deren.
Aan de orde komen de volgende
punten
1. Voorstel tot wijziging der Veror
dening tot regeling van het Herhaling*-
ouderwijs, met adviezen.
2. Voorstel tot het vragen van tijde
lijke vrijstelling van de verplichting om
aan meisjes gedurende de middaguren
Herhalingsondervvijs te geven.
3. Adres van vrachtrijders betreffende
de bezorging van cokes en anders vrach
ten voor de gasfabriek.
4. Voorstel betreffende afschrijvingen
van Inkomstenbelasting.
5. Af- en overschrijvingen op de Be
grooting der Schutterij over 1904.
6. Voorstel tot het onttrekken van
Gemeenteterrein aan den openbaren dienst
gedurende de kermis en tot verpachting
van standplaatsen.
7. Verzoek van den leeraar aan de
Hoogere Burgert chool A. M. Kerkkamp
om privaatlessen te mogen geven, met
adviezen.
8. Benoeming van een leerares in
de Gymnastiek aan de Hoogere Burger
school en voorstel tot regeling der jaar
wedde, met adviezen.
9. Bcnoeminng van een onderwijzer
bij het Lager onderwijs.
10. Yastelling der jaarwedde van
personeel bij het Lager onderwijs.
11. Bouwverordening, met rapporten
van de vergaderingen der afdeelingen
eu antwoord van Burgemeesters en Wet
houders.
Zondag 26 Maart, des morgens tt
half elf zal er voor den Doopsgezinder
kring in de Lutherscho Kerk een gods
dienstoefening worden gehouden waarii
hoopt voor te gaan Ds. J. II. Boekt
van Amsterdam.
Voor de Remonstrantsche gemeend
hoopt Zondag a.s., te half elf vool'ni.
op te treilen ds. G. J. Ileering predi
kant te Oude-Wetering.
Tc Utrecht slaagden Woensdag voo
de acte „Nuttige Handwerken, dc dame
L. C. 11. v. de Loo, J. Sinkeldatn et
H. M. Tempelman, allen van hier.