AFBRAAK
INBOEDEL,
Inboedel,
D. J. SMITS,
Advertentiën.
AFBRAAK,
Yrijwillig Erfhuis,
Vrijwillig Erfhuis
Vereenig ittg Voor de JCunst.
OPENBARE VERKOOPING
De Deurwaarder D. C. PRINS
De Deurwaarden D. C. PRINS
De Deurwaarder D. C. PRINS
Brillen en Pince-nez
Langestraat 20.
Tapijten, Gordijnen.
Karpetten, Loopers,
Vitrages, Tules,
Linoleums. Zeilen.
Behangerij Stoffeerderij.
een geloof aan leerstellingen of een
beweging van het hart?
De antithese is daarom zoo verkeerd,
omdat de zonen van eenzelfde land er
door in twee groepen worden verdeeld.
En nu moogt gij zeggen, dat de libe
ralen, die antithese hebben geschapen,
maar dan liegt gij, mr. S. want dat
heeft Kuyper gedaan.
Wij nomen het den ambtenaar Kuy
per, die Lindeman ontsloeg, dien amb
tenaar nemen we het kwalijk, dat hij
ons uitscheldt voor paganisten (applaus.)
Ku heeft mr. Sybrandy gesproken
van het moderne levensbeginsel. Wat
staat daar tegenover? Het orthodoxe?
Dat Samuel van Houten den zelf
moord weer in eere wilde hersteld zien,
moet als bewijs dien en voor het paganis-
tisch karakter. Maar dan zeg ik, dat
Ds. Rudolph, die zelf op wilde trekken
om als beul te fungeeren zeker ook
pagauistisch is (a p p 1 a u s).
Waar komt uw christelijk beginsel
duidelijk in uit? Als dat er is moet het
toch in de wetten van dit ministerie zijn
weer te vinden. Ku aan het einde van
het vierjarig tijdperk, moet die christe
lijke levensbeschouwing toch in wetten
zijn neergelegd. Dat is niet zoo. Gij zit
vast aan de conservatiefste partij, aan
Rome, die van ul uw maatregelen, door
u opgenoemd, afkocrig is.
De grootste antithese bestaat tusschen
Rome en Dordt, hetgeen door niemand
scherper is gezegd dan door Dr. Kuyper
zelf.
Mr. Sybrandy zegt, dat de mannen
van de Hervormde kerk meer en moer
het ministerie steunen. Ja, dat hebben
ze gedaan in 1901, maar dat doen ze
nu niet meer. Ik wijs op de houding
van de Friesch Christelijk liistorischen
cn op de brochure van Dr. van Leeu
wen.
Deze wijst op het streven van l)r.
Kuyper om mannen van Rome en
Dordt in den Hoogen Raad te brengen,
mogelijk met de bedoeling om te kun
nen verkrijgen wat hem in '86 is mis
lukt.
Mr. Sybrandy heeft ook weer de
zweep van Mr. Troelstra gebruikt. Ook
die moet ik hem uit de hand rukken
Wij vrijzinnig democraten erkennen niet
den klassenstrijd.
De heer Du ys. En je wil tempo
ren.
Zelfs Treub, de meest rooie, zegt, dat
de klassenstrijd niet bestaat. Dat is het
groote verschil waaruit blijkt dat de
vrijzinnig-democraten en sociaal-demo
craten geen mannen van een richting
zijn.
De heer Sybrandy heeft gezegd, het
zwaartepunt wordt verplaatst naar links
en daarvoor als voorbeeld aangehaald
Groningen. Drucker werd daar in 1904
gekozen tegenover van Houten, maar
nu tegenover d'Aulnis staat hij vrij
zwak. Eu als Amsterdam IX, Beverwijk
en den Helder vallen, waar zijn dan de
bewijzen.
Kuyper is reactionair om de dood
eenvoudige reden, dat hij verbonden is
aan Rome, en hij zijn reactionaire
plunje heeft moeten bergen.
Ku de postwet. Als ik me niet vergis,
is het Wirtz, die in de K. Pr. Gr.
courant tegen dit wetje opkomt. Ook
hij spreekt van Russische maatregelen
en aan 't slot van het artikel zegt hij:
Wij aarzelen niet het uit te spreken,
dat het ons hoogst aangenaam zou zijn
als deze wet niet ongewijzigd in het
Staatsblad kwam en 't liefst zagen we
het er geheel niet in.
Hier is het dus een anti-rev. van
wien de actie tegen de Postwet uitgaat.
Over de staking zal ik niet spreken,
maar mr. S. zegt, dat de anarchisten
zich niet storen aan wetten en gebodeh
daar wil ik, in Sybrandyaansche stijl
redeneeren en zeggen, Kuyper is ook
anarchist, want bij de onderwijsnovelle
heeft hij zich ook niet aan de grondwet
gestoord.
Over de speetwet zal ik niet spreken,
van nature ben ik zoo afkeerig van
visch, dat ik mijn neus dicht knijp.
Een stem. Het geldt hier de
vrouwen.
Ku de vrouwen dan, maar ik moet
me er toch afmaken!
Bij de onderwijswet treedt Kuyper
als reactionair op. Door het aantal
kleine schooltjes, dat zal verrijzen, wordt
het onderwijs slechter.
Kuyper heeft gezorgd voor pensioen
aan vrouwen van openbare en bijzon
dere onderwijzers. Maar daartegen is
verzet gekomen van Idsinga en Fabius,
die er in zagen een verloochening van
het groote anti-rev. idee, terwijl mr.
Heemskerk zelfs zei: het is een afglij
den naar staatssocialisme.
De openbare school wordt niet aan
gevallen. Mr. Sybrandy moet maar eens
lezen wat Ds. Van Grieken, Ds. Vonken-
berg en Ds. Offringa hebben gezegd.
Dan is het toch te gek om te zeggen:
wij hebben niets tegen de openbare
school, het is meer dan onziu om te
zeggen: wij leggen de openbare school
geen stroobreed in den weg.
De Militiewetten hebben veel geld
gekost, maar alle anti-revolutionairen
hebben er toch voorgestemd zij dragen
dus mede de verantwoordelijkheid.
De heer D u y s. 't Is ook een pot nat.
Dan zal ik den heer Duys uit zijn eigen
brochure aantoonen, dat dit niet zoo is.
Bij de verschillende stemmingen over
het toestaan van nieuwe oorlogschepen
stemden alle a. r. voor en liberalen tegen.
Mr. S. moet dus niet zeggen, op de
liberalen rust de verantwoordelijkheid,
ook de a. r. hebben er aan meegewerkt.
Kog even wil ik wijzen op de belas
ting-politiek. Ik heb hier een blaadje'
over de leugen der „bedrijfsbelasting en
daarin lees ik:
„De vrijzinnigen willen wel ook voor
den landbouw bedrijfsbelasting invoeren,
doch volgens het uitgewerkte plan van
prof. Treub zullen de boerenarbeiders
cn de huurboeron met een landgebruik
van 10 ii 11 hectaren van gemiddelde
opbi engst, beneden de grens der belast
baarheid vallen en dus n i e t s te betalen
hebbenzal een huurboer mot een land
gebruik van 15 H.A., die hem f 75 per
H.A. inkomen geven, betalen van f 3.71
tot f 4.50, naar gelang van de grootte
van zijn gezin, dat wil zeggen dat
hij minder betalen zal naarmate het gezin
grootor is. Terwijl Dr. Kuyper door zijn
tariefsverhooging boerenarbeiders, kleine
cn groote boeren vrijwel zonder onder
scheid wil laten betalen, als zij een
gezin hebben zonder kinderen f 4.40, bij
1 kind f 5.50, bij 2 kinderen f 6.60, bij
4 kinderen f 8.80. bij 6 kinderen f 11.
bij 8 kinderen f 13.20 enz.
De clerieale woordvoerders verzuimen
dus mede te deelen, dat de „christelijke"
regeering de kleine en middelsoort boe
ren en de boerenarbeiders veel meer
wil laten betalen, dan zij volgens
de vrijzinnige belastingplannen te beta-
zullen hebben.
Zij verzuimen eindelijk mode te deelen,
dat niet alleen de kleine maar ook de
grootere eigengeërfde hoeren zoowel
wanneer hun eigendom vrij als wanneer
het met hypotheek is bezwaard aan
merkelijk (bij een grondbezit van 20
hectaren ongeveer 15 pCt.) minder
zullen betalen volgens het
v r ij zinnige, dan volgens het
„christelijke" belastingplan.
Zoo worden de kiezers door de cleri
eale sprekers en kranten misleid.
Ten slotte nog iets over het be
ruchte blanco-artikel. Mr. S. stelt het
voor, alsof wij vrijz. dem. er zijn inge
vlogen. In 1901 gingen de Unie-hberaleu
en wij een eigen weg. De Unie-liberalen
nu zijn vooruitgekomen en willen het
blanco artikel. Wij vrijz. dein. zeggen,
wij kunnen nu in twee stappen bereiken
wat we eerst in een stap wilden. Dat
is het groote onderscheid weer met de
sociaal-deinokraten, die zeggen alles of
niets.
Ik moet eindigen en moedig alle
vrijzinnigen aan om te zorgen, dat de
zege wordt behaald door den vrijzinnigen
candidaat.
De heer Duys. M. de V. Alvorens
ik met het debat begin heb ik een
kort verzoek en wel of het vergund
is hier evenals bij de lezing van den
heer Smeenge een collecte te mogen
houden voor de stakende timmerlieden
te Hilversum.
(De voorzitter, na met den heer
Sybrandy geraadpleegd te hebben zegt
er geen bezwaar tegen te hebben).
De hee,r D uys vervolgt
Tegen één ding moet ik opkomen.
Toen ik straks den heer Sybrandy in
terrumpeerde moest ik mijn mond
houden. En ik ben nog geen 2 minu
ten aan het woord, vergadering, of
ik word hier al weer telkens geïnter
rumpeerd door den heer Sybrandy.
Die moet 't ook niet doen. Dan moet
gij, mijnheer de Voorzitter hem het
woord ontnemen.
Kog één verzoek heb ik. Wanneer
ik 10 minuten van mijn debat af sta,
mag ik die dan straks gebruiken voor
repliek?
De Voorzitter weigert.
De heerDuys. Vooruit dan maar.
Geen repliek. Ik vroeg het met het
oog op den persoon van den heer
Sybrandy.
Wat de anti-these betreft, ook wij
sociaal-democraten erkennen dat er
tweeërlei levensbeschouwing. Haar
mijnheer Sybrandy, ge zult me toe
geven, dat al dat geklets van: we
leven uit Gods Woord enz. op zich
zelf nog niets beteekent.
De eerste de beste schurk kan dat
u nazeggen.
Als gij Uw bijbel naleest, in het
bijzonder de tien geboden, dan weet
ge, dat die spreken zoowel van de
plichten van den mensch jegens zijn
naaste als jegens God. Vier geboden
handelen over de plichten jegens God
en 6 over de plichten jegens zijn
naaste. Te zeggen, dat men daaraan
hecht beteekent niets, maar uit d a d e n
moet dit blijken.
En in dien zin heeft dit Ministerie
niet getoond Christelijk te zijn.
Talma heeft gezegd, dat als zijn
Christendom in strijd komt met zijn
democratie, dat hij dan zijn demo
cratie laat varen. Hieruit blijkt, dat
hij het Christendom niet kent, want
Christendom en democratie zijn een.
En thans de ondergang van het
Romeinsche rijk, volgens den keer
Sybrandy te wijten aan het nieuw-
Malthusianisme.
De heer Sybrandy heeft een univer
sitaire opleiding gehad en dat nog
tvel aan een openbare universiteit.
Bij de reputatie, die Sybrandy aller-
wege in den lande geniet, had ik
gedacht dat hij wel van de „Vrije"
zou komen.
Doch dit doorgelaten, de heer
Sybrandy weet zeer goed dat de
ondergang van het Romeinsche rijk
een gevolg is geweest van de opeen-
hooping van het groot- grondbezit.
Ook daaraan zal de tegenwoordige
staat ten gronde gaan en dat geeft
juist het mooie aan onzen strijd. Ge
had de boeren, burgers en buitenlui
dat moeten zeggen en niet ze maar
wat wijs moeten maken. Gij hebt het
recht niet te spreken, wij leven uit
oen bloempot des geloofs.
Hoe zijn U w daden, mijnheer Sy
brandy? 't Vorige jaar hebt ge gezegd
hier in Amersfoort, sprekende over
partijdige benoemingen, dat erin
heel Brabant maar 3 katho
lieke notarissen waren.
En toen de heer Baukamp U toe
riep: „In Bergen op Zoom zijn er al
twee", toen antwoordde U met echte
advocaterij„dan is de derde ergens
anders."
M. de V. Ik ben zelf kandidaat
notaris en ik heb hier het jaarboekje van
1901 meegebracht en daaruit blijkt dat
er toen in het arrondissement den
Bosch 17 katholieken tegen 14 niet-
katholieken stonden.
Schaam U, mijnheer Sybrandy
dergelijke schandelijke leu
gens te verkoopen.
(Luid applaus en bravogeroep/
De heer Sybrandy interumpeert,
weer.
De Voorzitter Ik kan U zoo niet
door laten gaan. Gij gaat buiten de
orde.
De heerDuys: Vergadering, de
heer Sybrandy heeft gezegd, dat we
in het debat alles mochten bespreken.
Ik verzoek U M. de V. mij 't spreken
niet onmogelijk te maken.
De Voorzitter: Zeg dat tot je eigen
partijgenooten
De heer Duys. Hoe durft U dat
te zeggen. Toen ik de vorige keer
tegen Oosterbaan debatteerde presen
teerde een van Uw partijgenooten
een jong baasje, een bakkersknecht
mij een pak slaag?
Nu de staking, 't Is brutaal dat een
anti-revolutionair ons durft verwijten
revolutionair te zijn opgetreden De Anti
revolutionairen hebben zich zelf niet
ontzien kerk deuren te foreeeren.
Wat is er nu van die staking. De
positie van het spoorwegpersoneel was
ellendig. Jarenlang hebben ze bij de
liberale ministeries op verbetering
aangedrongen.
Domela-Nieuwenhuis sprak er met
vuur over in de Kamer. Maar het
hielp niets. Die jarenlange onder
drukking was de oorzaak van de
uitbarsting in Januari 1903. Vroeger
zeiden ze altijd, ga met je grieven
naar de directies, vecht het daarmee
uit. Doch toen de arbeiders de macht
in handen hadden toen zei het
politieke Christendom niet: „maak
het met de directies uit!" In die
dagen hebben we het namaak-Christen-
dom in zijn macht gezien.
Gij hebt ons den strijd opgedrongen.
Kijk liever naar uw eigen partijgenoot
Syveton in Frankrijk. Troelstra had
eens moeten doen, wat die gedaan
heeft. Maar daarover zwijgt de cleri
eale pers.
Bij de speetwet moest Millerand er
bij gehaald worden. Doch dat is min.
We erkennen den verburgelijkten
Millerand niet meer als onzen partij
genoot.
Ik heb thans niet den tijd om alle
door Sybrandy genoemde wetten te be
handelen. Maar ik pretendeer, dat dit
„Christelijk" Ministerie niet mag komen
met een pensioneeriug voor 70-jarigen.
Van de 100 menschen beleven er
geen 30 de zeventig.
In uw eigen bijbel staat, dat Mozes
gezegd heeft, uw jaren zijn 70. Dus
op 70 jarigen leeftijd zy"D de arbeiders
al verplicht uit te knijpen.
In andere landen is het beter. Daar
krijgt de arbeider al op zijn 55 of 65
jarigen leeftijd. Als 't niet waar is M.
d. V., dan liegt Dr. Kuyper, want aan
hem ontleen ik de gegevens.
(De voorzitter hamert en zegt iets)
Wat ge van Vliegen gezegd hebt is
meer dan schandelijk.
Vliegen heeft gezegd, als een arbeider
f 16 per week verdient, dat hij er dan
niet op tegen zou zijn, hem eenige
centen per week te doen betalen, waar
bovendien de S. D. A. P. tegen is. En
Kuyper a/j van de premie. Dat is
geen vergelijking, mijnheer Sybrandy.
Ik heb geen tijd meer om in te gaan
op hetgeen de heer Moerman gezegd
heeft, maar heel gaarne ben ik bereid eens
met hem te debatteeren. 't Is wel noo-
dig, dat hier het verschil tusschen het
socialisme en liberalisme goed uiteenge
zet wordt.
Onthoudt dat beeld van de jas ver
gadering. De Christelijken willen hun
geestelijk leven aanpassen aan het
zondige leven.
M. de V. Alen toleerert hier allerlei
leugens en opent en sluit do vergade
ring mot gebed.
Men speculeert op „de kleine luyden".
Ik protesteer tegen de insinueerde wijze,
waarop de rijksverzekeringsbank er bij
gehaald is.
(Voorzitter hamert).
Ja. M. de V. ik wil eindigen meteen
laatste protest!
(Voorzitter beukt op de tafel, de ver
vergadering is rumoerig. Er wordt ge
schreeuwd: „nog 3 minuten heb je den
tijd".)
Ik wil mijn laatste zin uitspreken.
(Geweldig gehamer, rumoer, eindelijk
wat kalmte).
Ik protesteer vergadering tegen de
Judaspenning, die deze man op zijn
borst draagt en in de stakingsdagen
heeft veroverd. (Luid applaus.)
De repliek van mr. Sybrandy geven
we in het volgend nummer. Thans
volstaan we met de mededeeling, dat
de vergadering veer rumoerig werd.
Toen mr. Sybrandy niet over de notaris
kwestie sprak, maakte men hem daarop
attent, waarop mr. S. met breed gebaar
zei: Dat is thans niet aan de orde.
De heer Duys riep: Dan is het al
lang goed. Bid nu dan maar, waarop
het overgrootc deel der vergadering de
zaal verliet.
Veel moest blijven liggen tot
een volgend nummer.
De heer en Mevrouw MIDDEL
BURGPoïïbe betuigen hun dank
voor de vole bewijzen van belangstelling,
ondervonden bij de geboorte hunner
dochter.
Visites worden bij voorkeur afgewacht
Maandag 22 Mei van 21/,4'/a uur.
Woensdag, 17 Mei 1905.
van eene belangrijke partij
te AMERSFOORT.
(i COKTANT.)
is voornemens om op Woensdag, 17
Mei 1905, des voormiddags ten tien
ure, in den tuin van het Café „Berg
en Spoorzicht", bewoond door den Heer
J. W. HAMEL, aan den Stationsweg te
Amersfoort, om eontaut geld in hot
Openbaar te verkoopen.
Eene belangrijke partij
bestaande in: Vele Planken, zoo goed
als nieuw, Delen, Balken, Platen, Regels,
Richters, Schroten, Latten, Schotten,
Deuren, Kozijnen, Ramen en hetgeen
verder te voorschijn zal worden ge
bracht.
Alles daags en 's morgens vóór den
verkoop genommerd te zien.
Maandag, 15 Mei 1905.
wegens vertrek naar elders
te AMERSFOORT.
li COKTANT.
te Amersfoort, is voornemens om op
Maandag, den ]5n Mei 1905,
des namiddags ten een ure precies,
ten woonhuize van den Heer K. B.
DE RUITER, aan den Paralelwcg 8
aldaar, wegens vertrek naar elders,
om contant geld, in liet
openbaar te verkoopen:
l>eu goed onderbonden
bestaande in mahoniehouten-en andere
meubelen, waaronder: linnenkast, pe
nantskastje, tafels, canapé, stoelen
spiegels, schilderijen, 2 ledikanten,
3 pits gaskroon, gascom foor (3 vlams),
gaslamp, vloerkleed, karpetten, gor
dijnen, divers koper-, tin-, ijzer-, glas
en aardewerk; voorts6jongen kippen
en haan, kippenhok met loop en het
geen vedder te voorschijn zal wor
den gebracht.
Soliede goederen mogen worden
bijgevoegd.
Alles 's morgens vóór den verkoop
van af 10 uur genummerd te zien.
Woensdag, 24 Mei 1905.
wegens vertrek naar elders
te AMERSFOORT.
CONTANT.
te Amersfoort is voornemens om op
Woensdag, 21 Mei 1905, des voor
middags ten ÏO ure precies, ten
woonhuize van den AVeledelgestrengen
Heer A. SIMONS, aan de Bergstraat
No. 17 aldaar, wegens vertrek naar
elders, om contant geld in het
openbaar te verkoopen:
Den deftigen en goed onderhouden
bestaande in MAHONIEHOUTEN en
andere MEUBELEN, waaronder:
Spiegelkast, Linnen-, Penant- en andere
Kasten, Bureau ministre, Tafels, Spiegels,
Schilderijen, Gravures, Canapé's, Fau
teuils, Stoelen, Pendules met Coupes,
Gas- en andere Lampen, Fornuis, Vill
en andere Kachels, Tapijt, Yloerkleeden,
Karpetten, Loopers, Vloerzeilen, Gor
dijnen en Overgordijnen, Ledikanten,
Bedden met toebehooren, Mangel met
Linnenpers, groot Bad met Geijser, zoo
goed als nieuw, antiek porselein, Tafel
zilver, waaronder 12 Lepels en Vorken,
Soeplepel, 2 Vleeschpcnncn, 2 Suiker
strooiers, Suikervaas en Karaft met
zilver; verder divers Kristal, Porcelein-,
Koper-, Tin-, Blik-, Ijzer-, Glas- en
Aardewerk en hetgeen verder te voor
schijn zal worden gebracht.
Alles daags vóór den Verkoop op de
gewone uren genummerd te bezichtigen
in Goud, Double, Zilver, Nikkel
cn Staal.
Reparatie- en Slijpiurieliting
voor Rrillen.
BRILLEN op voorsckriit van h.h.
Doctoren bij
W. F. A. OHOEA'lliriZEN.
Instrumentmaker Langestraat 42.
Groote sorteering
UTRECHT, NOBELSTRAAT 12.
Tentoonstelling der ontwerpen voor een gedenkteeken voor
wijlen Mgr. Dr. SCHAEPMAN.
GEOPEND van 14 tot 31 Mei, dagelijks van ÏO5 uur.
Leden vrij. Niet Leden 25 ets. Entree.
HET BESTUUR.