Donkere Schaduwen DAGBLAD VOOR AMERSFOORT EN OMSTREKEN. No. 150. DOMDERDAG 30 JUNI 1910. 7e JAARGANG Geo Modepnistiseh gesehrift. FEUILLETON? BUITENLAND. DE EEMLANDEB Hoofdredacteur B>. G-. RIJKENS. ABONNEMENTSPRIJS Per jaar met geïllustreerd Zondagsblad f4.—. Franco por post id. J 5.60. Per 3 maanden id. f1.Franco per post id. f 1.40. Afzonderlijke nummers fO.C5. Bureau BREEDESTRAAT 18. Telefoon Interc. 62. PRIJS DER ADVERIENTIEN: Van 1 tot B regels 10.40. Voor iederen regel meet f 0.03. Buiten het Kanton Amersfoort per regel f0.10. (Bij abonnement belangrijke korting.) Tot plaatsing van advartentiën en reclames van buiten het kanton Amersfoort In dit blad is „uitsluitend" gerechtigd het Algemeen Binnen- en Buitenlandsch Advertentiebureau D. Y. ALTA,Warmoesstraat 76-78 te Amsterdam. Men herinnert zich, dat wegens be strijding van de ook reeds tegen de modernisten gerichte encycliek Pas- cendi dominici gregis van September 1907 een professor aan de Münchensche universiteit dr. Joseph Schnitzel- door Rome met de suspensio a divinis en het verbod van colleges te geven ge straft is. Sedert heeft hy zijn ambt niet meer uitgeoefend, terwijl er nu rprake is hem naa' de pbilosophische faculteit over te doen gaan. Zyn laatste werk toont, dat de straf der kerk zijn overtuigingsmoed even min als zyn wetenschappelyken geest heeft kunnen vernielen, terwijl hij toch met gematigdheid voor zijn mee ning uitkomt, voor zoover het boek uit de aanhalingen in de Köln. Zei- tung te beoordeelen valt. Het Keul- scbe blad veronderstelt dan ook, dat het Vaticaan dit geschrift: „Heeft Jesus het pausdom gesticht?" (uitg. Lampart en Co., Augsburg) moeilijker zal kunnen verduwen dan de pro testen uit het pro estantsche kamp op de jongste encycliek, en minder vrien delijk vindt dan de laatste nota der Pruisische regeering. In den Syllabus van 8 Juli 1907, die 65 veroordeelde leerstellingen in houdt, vindt men ook deze stelling Simon Petrus heeft nooit ook maar vermoed, dat hem door Chri-.-tus het primaat in de k rk is overgedragen. Deze stelling nu is het, die Schnitzer in zijn brochure, die hij een histo risch onderzoek der dogma's noemt, met al net wapentuig van zijn om vattende geleerdheid wil bewijzen. „Men zou wel is waar kunnen aan voeren en zal dat ook wel doen", aldus Schnitzer in het voorwoord, „dat aan dergelijke theologische grond- Naar het Duitsch DOOK PAUL HENK ES. 19) Met een geweldigen ruk wist hij aan de handen der politiedienaren te ont snappen. Den commissaris, die hem in den weg trad, stiet hij terug en het volgend oogenblik was hy in de woon kamer. De beambten, de rechter vooraan, snelden hem na. Toen Alberti echter zag, dat de mechaniciën zyn heil niet zocht in een overhaasten vlucht, maar naast het bed van zijn vrouw lag neer- gekniold, toen wenkte hij de beambten toe, zich oorloopig op een afstand te houden. De arme zieke vrouw, te zwak bijna om zich op te richten, had met een laatste krachtsinspanning haar beide bevende handen om het hoofd van den beminden echtgenoot geslagen. Myn dierbare man mijn goede. slagen, als de iastelling van het pausdom, niet of toch niet overwe gend een historisch-kritisohe, doei slechts of ten minste in de eerste plaats een positief-dogmatische maat staf moet worden aangelegd, en in ieder geval hier niet de historicus en de wetenschap, maar de dogmaticus en de kerk het laatste beslissende woord hebben te spreken. Ik kan dat niet toegeven. Het ontstaan van het pausdom is een gebeurtenis uit bet verleden, welke zich evenmin aan het geschiedkundig onderzoek ont trekken kan, als bijv. de aanvang van het Frankische Keizerrijk Wy hebben ons de vraag gesteld „Heeft Jesus het pausdom gesticht Met de meest diepe overtuiging kun nen, ja moeten wij nu daarop ant woorden Neen, hij heeft het niet ge sticht, hij heeft er in 't geheel niet aan gedacht het te stichten. Met het nabijzijnde einde en met-ie aanstaande wereidcatastrophe rekende hij, niet met tallooze ver-verwyderde eeuwen. Hij heeft de woorden Matth XVI, 18 (Gy zijt Petrus en op deze rots (petram) zalikmyn gemeente bouwen) nooit gesproken. Zy worden door de oudste bronnen van onze kennis van Jesus niet overgeleverd, en ook in de oudste kerkgeschiedenis klinkt ons hun echo niet tegemoet. Aan de twee eerste eeuwen zyn zij nog vreemd en eerst langzamerhand sluipen zij den evangelischen tekst binnen. Zy zijn het begin van die reusachtige vervalschin- gen, met welke de langzamerhand tot waanzinnig toe geworden aanspraken der middeleeuwsche pausen op de wereldh erschappy moesten worden bekrachtigd. Wij kuDnen slechts het resultaat onderschrijven tot hetwelk ook Hugo Koch is gekomen: „Het dogma, dat Jesus Christus, Matth. XVI, 18 v.v. het pausdom heeft ingesteld beste Karl, hijgde zy nauwelijks hoor baar, hoe kunnen de heeren jou willen gevangen nemen? Je bent ongelukkig, maar een man van eer. Overtuig hun, dat het op een dwaling berust o, verlaat mij niet blijf bij mij, Karl I E -n dof snikken deed het lichaam sidderen van hem, die daar op zyn knieën vóór haar lag. De dochter, die tot nn toe doods bleek als verstijfd van schrik was blij ven staan, snelde naar het bed toe en zonk naast haar vader op de knieën neer. Schrei niet, wanhoop niet, vader, voegde zy hem hijgend toe. God is rechtvaardig, hij kan en zal ons niet verlaten! Uw onschuld moet op een of andere manier blykec. Wij gelooven aan u, wy weten, dat u niet in staat is zooiets te doen I Beek hief zyn hoofd uit het kussen op. De uitdrukking van zijn gezicht was geheel veranderd uit zijn trek ken sprak de wanhopige onrust, die even goed het gevulg kan zyn van een gefilterd, onschuldig hart, dan van een met schuld beladen geweten. Met bevende hand streek hy over het hoofd van zijn kind. Ik dank je, Hedwig je hebt gelijk het is niets dan een dwaling, en dat er daarom van den aanvang af een reebtsprimaat en een algemeen episkopaat in de kerk geweest is, die van Petrus op den bisschop van Rome zouden zijn overgegaan dit dogma is met de geschiedenis in onver- zoenlijken tweestrijd." Het kan niet lang duren of dit werkje van Schnitzer zal door pl.at- sing op den index en de schi ij ver door excommunicatie getroffen worden. Men richt zich als Katholiek niet ongestraft tegen de hiërarchie der kerk, zeker niet tegen haar spits. De Köln. Zeitung zegt naar aan leiding van het geschriftEr staan steeds nog in dit land, wanneer de tyd het verlangt, te midden van der gelijke wantoestanden en beklemd heden van het geweten oprechte en moedige mannen op, vrienden van do zuivere leer van Christus, wier leid star en doel de waarheid is. GROOT BRITANNIË. Minister Asquith heeft gisteren een redevoering gehouden by het indienen van de wet op des Konings geloofs- verklaring, die de voor de katholie ken te stuitende woorden moest weg nemen. Asquith betoogde, dat die woorden afkomstig waren uit het jaar 1678, toen heol het Engelsche volk byna in een paniek verkeerde wegens de revoluties, en uit vrees voor een Ruomsch-Katboliek complot. De ver klaring bestond uitten eerste dat de Koning niet gelooft, dat in de Heilige Communie ove-gang van stof ten plaats heeft, en ten tweede dat de aanbidding der Heilige Maagd, gelyk die geschiedt in de Kerk van Rome, bygeloof en afgolery is. Die het kan niets anders zyn riep hy met gebroken stem. Toen wendde hij zich tot de politie dienaren, die naderbij kwamen en hem weer grijpen wilden. Laat mij van mijn vrou.v af scheid nemen, zy is zoo ziek en zwak, fluisterde hy. De plotselinge schrik kan haar Hy was niet in staat verder te spre ken. De naamiooze ellende, die zijn ziel verscheurde, maakto h(t hem on mogelijk. Hij sloeg beide armen om de teedere, gebroken gestalte van zijn vrouw, op wier gelaat een eigenaar dige uitdrukking te zien was. Kitchen, fluisterde hy met in nige stem, lieve vrouw, houd je goed, wees bedaard en schrei nietZonder jou kan ik niet leven, blijf bij mij tot weerzien, Katcben, tot spoedig weerzien niet waar? Maar hy kreeg geen aolwoord van de zieke. Vol angst keek hy haar in het doodsbleek gelaat. Plotseling zag hy, hoe het hoofd van zijn vrouw achterover viel. Een angstkreet ont snapte aan zijn lippen. Zjj is dood Gij hebt haar ver moord 1 schreeuwde hij. Toen keerde bij zich weer handen wringend naar het onbeweeglijke li- verklaringen waren aldus opgesteld in een tijd van groote politieke op winding. Thans echter staan de Roomsch-katholieke onderdanen tegen over de wet gelyk met do Protestant- sche. Bovendien zijn de Roomscb ka tholieke onderdanen van do Kroon ont zaglijk toegenomen in aantal en in invloed, en niemand twijfelt aan hun trouw, of meent dat die omringd moot worden doo' waarborgen. Daarom stelt de minister voor, de verklaring aldus te wijzigen „Ik be tuig en verklaar plechtiglijk, in de tegenwoordigheid van God, dat ik een getrouw lid ben van de Protestanl- sche Hervormde Kerk, zooa s zij bij de wet is gevestigd in Engeland, en ik zal, volgens de waren inhoud der voorschriften, de troonsopvolging van mijn koninkrijk waarborgen, en do bedoelde voorschriften houden en handhaven volgons de wet, naar mijn beste krachten." PORTUGAL. Texeira Souza, de nieuwe eerste- minister van Portugal, heeft aan een vertegenwoordiger van de Paiijsche Matin medegedeeld, dat de Cortes ont bonden zijn, teneinde met behulp van een nieuwe Kamer het land de vrij heden te geven waarop het wacht. De eerste hervorming zal een herzie ning der grondwet zyn, waarbij een vaste Senaat moet worden ingesteld, die voor een deel door verkiezing wordt samengesteldeen onmisbaro voorwaarde voor den voorspoed des lands, zegt de minister. Voorts moet het strafproces hervormd worden men moet aan de beklaagden meer waai horgen schenken voor een goedo berichting, en de persmisdrijven zullen in het vervolg door den gewonen rechter berecht worden en niet meer voor bijzondere rechtbanken komen. chaam daar op het bed om. Kitchen, riep hij haar in 't oor, word wakker ik verzoek, ik smeek je, word wakker Zijn dochter snelde naar de Lateien haalde een glas frisch water. De dienaren van het gerecht gingen achteruit. Geen hunner waagde het, in het treffend tragische, dat zich hier voor hun oogen afspeelde, stoornis te brengen. Met een bijna krankzinnigo uitdruk king op het gelaat had de mechani ciën zijn oor tegen de borst van zyn vrouw gedruktademloos luisterde hij naar .den lang uitblijvenden hart slag van de ongelukkige. Toen ontspande zich zijn gelaat en liet hy een zucht van verlichting hooren. God zij geprezeo, zy leeft zij leeft 1 zei bij. Hy sprong op en trad op zijn dochter toe. Bescherm je lieve moeder. Aan jouw zorgen vertrouw ik haar toe I sprak hy. !5n nog iets, wend je dadelijk tot je verloofde, Ru- dolf. Hij is advocaat, hij moet, hy zal mij helpen. Op dit oogenblik legde de rechter van instructie hem de hand op den schouder. (Wordt vervolgd).

Historische kranten - Archief Eemland

De Eemlander | 1910 | | pagina 1