WEERBERICHT. Thermometerstand Kerknieuws. LANDBOUW EN VEETEELT. STADSNIEUWS. agenda. MEDEDEELINGEN VAN HET KONINKL. NEP. MET. INSTITUUT Opgemaakt voorm 10.50 uur. De Bilt, 26 Januari 1911. Hoogste barometerstand 778.0 m.M. te Clermont, laagste 729.6 te Bodö. Verwachting tot den avond van 27 Januari 1911. Matige Westelyke later toenemende Z.W.-lijke wind. Gesteldheid van de lucht: Zwaarbewolkt tot betrokken, waarschijnlijk regenbuien. Temperatuur: Dezelfde. (Barometerstand te AMERSFOORT Barometerstand hedenmiddag te 12 uur 771 m.M. Vorige stand te 12 uur 770 m.M. te Amersfoort. Hoogste gisterenF. 49 Laagste hedennachtF. 40 Hedenmiddag 12 nurF. 52 1839 onderteekenden, geen instructies ont vingen, om de quaestic der versterking van Vlissingen officieel bij die mogendheden ter sprake to breugen. Uit Weenen wordt door Reuter gemeld: Verschillende bladen bespreken de ver- sterkings-quaestie en zetton uiteen, dat het hier geldt de verbetering van bestaande versterkingen, wat uitsluitend Nederland aangaat. Do Berlijnschc correspondent van het Hbld. seint: De hoogleeraar in bet Staatsrecht aan de Universiteit te Weenen Bematzik, deelde aan de „Neue Freie Prcsse" mede: Aan het recht van Nederland, om Vlissingon te versterken, kan niemand twijfelen. Het argument, dat deze versteiking de nuetra- liteit van den Scheldemond zou schenden, is onbegrijpelijk, omdat de Scheldemond niet neutraal is. De Schelde is alleen neutraal voor zoover deze rivier door België loopt, en België neutraal is. Vóór de monding echter is do Schelde roeds Hol- landsch gebied, en van daar af is zij niot neutraal omdat Nederland niet neutraal is. Het tweede argument, dat tegen de versterking te berde gebracht wordt, is dat Nederland eventueel con door België geroepen oorlogsvloot den toegang kan weigeren. Niemand kan echter ontkennen, dat Nederland dit recht heeft. Ja, Nederland heeft zelfs den plicht, ingeval van oorlog iedere vloot den toe gang te weigeren, zoolang het zelf neu traal wil blijven. Het veroorloven van de doorvaart van eon oorlogsvloot door zyn gebied, en dit is de Scheldemond zou een ernstige schending zyn van de nuetraliteits-plichten. De Parijsche correspondent van het Berl. Tageblatt 6prcekt het telegram tegen, gisteren uit Weenen aan de Nat. Zeitung geseind. Deze correspondent vestigt er nog eens de aandacht op, dat de sleutel van de beweging in de Vlissingsche aangele genheid niet te zoeken is in Parijs, doch in Londen. Aan de Times wordt uit Brussel bericht, dat de Belgische minister van buitcnland- sche zaken heeft verzocht voorloopig nog geen datum vast te stellen voor de behan deling der interpellatie van den afgevaar- dige Franck over do versterking van Vlis singen. De Studenten-staking geëindigd. In een vergadering van zestig tandheel kundige studenten te Utrecht werd een motie aangenomen waarin zij antwoord hopen te krijgen op de door hen ingediende grieven en op den ernst van het conflict wijzen, maar toch besluiten de lessen weor te volgen. Doop geweigerd. Men schrijft aan de N. R. Ct.: Veenendaal heeft thans ook zijn kerke lijke quaestie. De heer G. J. Van do Bovenkamp (Raadslid) en zijn echtgenoote zijn geen lidmaat der Ned. Herv. Kerk, doch wel als zoodanig gedoopt. Zij gingen vroegor naar geen kerk en hun eerste vijf kinderen werden indertijd b(j de Ned. Herv. Gemeente gedoopt. Nadat ds. Visser alhier in de Christ. Geref. Kerk is opgetreden, gaan genoemde echtelieden aldaar ter kerke. Toen nu de heer Van de Bovenkamp ver leden week zijn tweeling weer by de Ned. Herv. Gemeente wilde laten doopen, weigerde ds. De Bruin, predikant bij die gemeente, die kinderen tot den doop toe te laten tenzij de heer v. d. B. de belofte aflegde, voortaan in de Ned. Herv. Kerk ter kerke te zullen gnan. Die belofte wilde de betrokkene echter niet afleggen. En nu zal het classicaal bestuur te Wijk-bij- Duurstede moeten uitmaken of een predi kant van de Ned, Herv. Kerk in zoo'n geval den doop mag weigeren. De feestdag- of Maandagziekte bij PAARDEN. Het Nederl. Landbouwweekblad van 20 Januari vertelt een geval van uw flink paard van een vrachtrijder, dat, den dag na de Kerstdagen, na twee dagon rust en goed voer te hebben genoten, onderwog plotse- l'eg onder (hevige pijnen ineenzakte en ondanks zorgvuldige behandeling bezweek. Het paard leed aan haemaglobinaemie of zooals men het wel noomt de feestdag- of Maandagziekte. Want dan komt de ziekte wel meer voor. Als paarden dan twee dagen in rust in een bedompten stal staan, hoopen zich in het lichaam de spysvertee- ring6- en stofwisselingsproducten op. By het weer gaan werken, door de koude en inspanning heeft een eigenaardige veran dering in bloed en spieren plaats, die bovengenoemd gevolg heeft. De ziekte komt het meest voor bij zware, sterke werkpaarden, vooral op stallen van tramwagens en maatschappijen, bierbrouwerijen, sleepersen enz. Er zyn paarden die er zoo gevoelig voor zyn dat zij jaar op jaar na feestdagen weer worden aangetast. Want niet altijd sterft het paard- patient. Als de ziekte begint, is het het beste, het lijdende paard zoo spoedig mogelijk in de eerste do beste stal te zetten en dade lijk een veearts te halen Want iedere inspanning verergert de kwaal. Mocht het dier reeds ineengestort zijn, dan is het raadzaam, het op een voewagen te laden en zoo spoedig mogelijk in een warme stal te brengen; in ieder geval moet men niet trachten, door zweepslagon het dier weer op te krijgen. Om de ziekte te voorkomen is het het besle, de dieren op rustdagen wat minder voer te geven en ze zoo mogelyk eenige bewegiug te geven ook. Daarbij is het geraden de stal nu en dan flink te luchten. Nationaliteit en Sciioolopvokding. De afd. Amersfoort van het Ned. Ond. Gen. hiold gisteravond een vergadering in de Sociëteit Vereeniging, waarin als spre ker optrad Dr. J. H. Gunning Wzn., districts-schoolopziener te Amsterdam. Daar de voorzitter, de heer G. A. L. Spelberg, door ziekte verhinderd was, opende de heer A. Veen de vergadering en heette in het bijzonder welkom den arrondisseuients schoolopziener on de leden der schoolcommissie. Dr. Gunning, hierna het woord verkrij gende, wees er op, dat hij wenschte te spreken over de roeping der school. Spr. behoort tot degenen, die meencn, dat het primaire opvoedingsinstituut niet is de school maar het huisgezin. Hij heeft dat wel eens heel scherp gezegd en daarom do beschuldiging gekregen, dat hij in de school geen opvoedingsinstituut zag. Dat is echter geheel mis. De school is van groot gewicht voor de opvoeding, maar van ander soort dan het gezin. Wanneor wc ondcrwys beschouwen in den engeren zin als karaktervorming, moeten we ieder mensch het recht daarop toekennen, dat hij ontvangt om zich zelfs wil, om een goed mensch te worden. Maar hij moet later iu de maatschappij komen en ook daarvoor worden opgeleid. Het huisgezin nu heeft tot taak de opvoeding in engeren zin en de school is de opleiding voor do maatschap pij. Daar is echter geen absolute tegen stelling, alles loopt in elkaar, maar toch heeft het zijn nut de grenzen niet uit te wisschen, maar nu en dan wat aan te dikken. Opvoeding in het gezin maakt den mensch in zedelijken zin, de school maakt een bruikbaar mensch. 't Eerste ziet op het idividu voor de maatschappij bestemd, 't tweede op de maatschappij waarvoor het individu bestemd is. Het gezin individualiseert, d. w. z. tracht alle gaven van het kind tot ont wikkeling te brengen om zich zelfs wil; de maatschappij doet dat ook, maar opdat het kind daarin later zijn plaats nuttig zal bekleeden. De onderwijzer heeft tegenover ieder kind de verplichting te zijn een goed opvoeder, maar die verplichting heeft hij niot minder tegenover do maatschappij. Die maatschappij is een bepaald gegevene, geen abstract ding, maar een historisch gewordeno. Dat was ook de grootste fout van Rousseau, dat hij de maatschappij wilde vormen voor zijn Emil en niet om gekeerd. De onderwijzers nu hebben kinderen op te voeden voor een moderne maatschappij en wel in de eerste plaats voor do Nederlandsche. Tusschen school en maatschappij ligt nog de natie. Spr. wil nu betoogen, dat de taak der school is aan de opvoeding een nationaal karakter te geven. Wat is nationale opvoeding? Wil een opvoeding eenige kans van slagen hebben, dan moeten we karakterkennis bezitten. De onderwijzer staat in zijn klas echter tegenover een verzameling van inaividuën. Maar toch moet hjj van ieder zijner leer lingen karakterstudie maken. Dat is niet gemakkelijk, althans niet karakterstudie die profijt heeft voor de opvoeding. Ook is er veel tijd voor noodig en vaak niet mogelijk in de 6 schooljaren. Bovendien zou het klassikaal onderwys by stork door trekken onmogelijk worden. We hebben eebtor ook een globale en voorloopige karakterkennis noodig. En dat ia de eerste reden, waarom de opvoeding nationaal moet zijn, want onze kinderen zijn Ne- derlandertjes, die in het globaal dat en dat karakter vertoonen, en die wo derhalve zoo en zoo moeten behandelen. Daarbij komt nog, dat vele gezinnen weinig het nationaal karakter vertoonen, waarom de oisch, dat de opvoeding nationaal moet zijn niot komt tot hot gezin. Maar waar een groep samenkomt wordt het anders. Een groot misverstand zou het nu zijn de stelling zoo op te vatten, dat do school vooral moet opvoeden t o t Neder landers. Dat is ook waar, maar ligt niet in de praemisse, daarin ligt uitsluitend, dat de kinderen moeten worden opgevoed a 1 s Nedorlanders. Spr. wil niet prediken een chauvinistische opvoeding, hij is niet gediend van opvoeding in chauvinisme en van lessen in nationaliteitsgevoel, zooals het Fransche kind krijgt. Evenmin wil hij hot stellen van de school in dienst van den staat, zooals in Duitschland, waar de school eenvoudig besohouwd wordt als een staatsorgaan en waar de kinderen opgroeieu in den geest van de regeering. Zulke dingen willen er by ons gelukkig niet in on daarom staat de bekende kwestie der neutraliteit geheel buiten het onderwerp. De tweede reden, waarom de opvoeding nationaal moet wezen is deze, dat geen plant recht gedijt dan in eigen bodem en dus ook van zuiver individualistisch stand punt beschouwd, moet de eisch van na tionale opvoeding worden aangeheven. Immers men moet de plant tot zoo vol ledig mogelijken wasdom brengen en als regel kan ze dat slechts in eigen bodera. Spr. zet de beteekonis ran een en ander voor de school uiteen. Opvoeding iB omgang van mensch tot mensch. De opvoedende kracht zit niet in den inhoud van het onderwys, een der grootste dwalingen van de Herbortiaansche methode, maar in de wijze waarop het gegeven wordt. De school heeft een kolosale macht ton opzichte van het aanleeren en afleeren van deugden, gewoonten en gebreken, maar ook een kolossale verantwoording. Wordt dat nu algemeen erkend en toegepast? Spr. heeft een hoogen dunk van de Ned. onderwijzers, hy heeft voor hen groot respect, vooral om de grootc toewijding voor hun vaak ondankbare taak en grooten eerbied voor hetgeen zo voor de kinderen overhebben. Maar van een levendig besef, dat zij aan tie natie verantwoording schuldig zyn, vau wat zij van de toekomstige natie maken, daar heeft Spr. al heel weinig van bespeurd. Niet gemerkt heeft hij, dat hun dat in de ziel grijpt, in de Ned. paedago- giek wordt er nergens een hoofdstuk aan gewyd. En toch is het geen onbelangrijke zaak. Het gaat er om of do nationale kracht zal versterkt worden of verslappen. Daarom moeten de onderwijzers meer denken: Hoe kan ik door mijn onderwijs de volkskracht bevorderen? Do school moet de deugden, die in het volkskarakter liggen versterken en de ondeugden bestrijden. De school behoeft zich niet onledig te houden met het aankweeken van nationale deugden, om de eenvoudige reden, dat dat over bodig is. Ook zal geen Nederl. deugd door eeni- gerlei opvoeding gevaar loopen, ze zitten er stevig ingeheid. Spr. behandelt eenige nationale deugden en ondeugden, waartusscben hij nog stelt de latente deugdeu. Vooral de spreek woordelijke Nederl. goedhartigheid is een gevaar voor de opvoeding. Spr. ziet een meer dan verderfelijk vleien en ontzien van het kind. Men kweekt stelselmatig een ras van menschen die met fluweelen handschoenen moeten worden aangeraakt. Die lieverigheid open baart zich in den laatsten tyd tot senti mentaliteit. Vereenigingen als Pax Huma- nitate en Dierenbescherming, hoe goed ook zijn voor ons nationaal karakter niet bevorderlyk. We hebben noodig jongens van Jan de Wit, menschen die zich de kaas niet van het brood laten eten, maar ook een vrijmoedig gesproken woord van afkeuring niet opvatten als miskenning. Een ander geprononceerde deugd is be daardheid. Een beetje meer geestdrift mag wel en dat neerhouden van het sentiment houdt ons volk laag bij den grond. Er is te veel Hollandsche nuchterheid in onze scholen. De geest leert er niet spelevaren en nog minder ryzen naar paleizen uit het slik dezer aarde. Spr. behandelt verder nog verschillende deugden, dan do latente deugden zelfver trouwen en zolfrespect, die evenmin door het schoolonderwijs worden aangewakkerd en ten slotte de ondeugden: langzaamheid, omslachtigheid, eigenwijsheid en gebrek aan decorum, die niet of onvoldoende wor den bestreden. Eindigende zegt Spr.: De bedoeling was niet alles als Evangelische wijsheid te debiteeren. Er bestaat een onbeperkt recht het geheel met my oneens te zijn. Maar myn doel was slechts u na aan het hart te leggen de overdenking de nationale beteekenis der school en de macht daar aan gegeven en dat die macht hier betee- kent verantwoording of de deugden in ons volk zullen verschrompelen of ontwikkelen of onze nationale ondeugden zullen voort gaan en de natie ten ondergaan, dat hangt voor een groot deel van de school af. Zondag a.s. zal voor do onderofficieren van het 5de R. I. (ook gedetacheerden) door de Onderofficiers Gymnastiek- en Schermvereeniging E. M. M. A. een scherm- wedstrijd worden gehouden op Geweer Sabel en Floret. Yoor genoemden wedstrijd, welke om 9 uur v.m. aanvangt, is door don Heer Regiments Commandant de Gymnastiek- en Schermzaal van het 5do Reg. Inf. welwillend afgestaan. By onderhandsche aanbesteding is aan de gebr. E. J. en C. Ruitenberg op- gedragen het bouwen van een school gebouw met onderwijzerswoning te Huis ter Heide. Met St. Ct. no. 22 zyn verzonden afdrukken der Statuten van de „Amersf. R. K. Spaarbank" te Amersfoort. De 2de luitenant J. H. Sar, van het 5de regiment infanterie te Amersfoort wordt medio Februari te 's Gravenhage gedetacheerd tot het volgen van een cur sus in gymnastiek, schermen en zwemmen. 26 Jan. Kiesvereeniging Gemeentebelang ,0ns Huis". 26 Jan. Ver. voor Vrouwenkiesrecht, Hotel Reichioann. 27 Jan. Speenhoff en de la Mar in Amieitia. 29 Jan. Uitv. Tooneelvereeniging D. I. U. in de Keizerskroon. 1 Febr. Uitvoering Amersf. Mannenkoor in Amieitia. 5 Febr. Feestavond van de afd. Amersfoort v.d. Ned. Vereen, tot afscb. van Alc. dranken in Amieitia. 6 Febr. Natsavond. Henri Dekking. Ami eitia. 7 Febr. De Hagespelers in Amieitia 12 Febr. Prof. Boltini (specialiteiten; in de Keizerskroon. 16 Febr. Propaganda vergadering Nederl. Protestantenbond. Amieitia 19 Febr. Gezelschap 4e La Mar, in de Kei- zerskroon.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eemlander | 1911 | | pagina 2