DAGBLAD VOOR AMERSFOORT EN OMSTREKEN. Uit de Pers. No. 280. WOENSDAG 30 NOVEMBER 1911. 8e JAARGANG BUITENLAND. DE EEMLANDER. Hoofdredacteur: Mr. D. J. vau Schaardenburg. Abonnementsprijs Per jaar4.Franco per post id. f5.60. Per 3 maanden id. f 1.Franco per post id. f 1.40. Afzonderlijke nummer9 f 0.05. Bureau: KLGINE HtAU A. Telel. Intere. 1S8. Prijs der Advertentiën Van 1 tot 5 regels f 0.40. Voor iederen regel meer f 0.08. Buiten het Kanton Amersfoort per regel f 0.10. (By abonnement belangrijke korting). Tot plaatsing van advert, on reel, van buiten het kanton Amersfoort in dit blad ia .uitsluitend" gerechtigd het Alg Sinnen-en Bnitenlaudsch Advert.-bureau D. V. ALTA, Warmoesstr. 78-78 Amsterdam Kortom er is een streven naar voogdij, waai aan het mcerondeel des volks is ontgroeid. Ontgroeid door een ontwikkeling waarvan het liberaal beleid van voor 1897 de grondslagen heeft gelegd. Daardoor ontstaat do vroes dat er kost bare natioualo goederen in gevaar komen. Mot name de vrijheid des gewetens en de vrijheid van drukpers. In die omstandigheid kan allereerst van de liberale vertegenwoordigers worden geëischt dat zij op voetspoor van hun grooten voorganger, nauwlettend toezien dat bet beginsel der vrjjheid niet zonder ernstig protest kan worden geschonden. Dit tegenover de „ecclesia militans". Tegenover do sociale wetgeving staat de zaak auders. Daar moet tegen toenemende Staatsvoogdij Jacobjjnech noemde v. Houten haar worden gewaakt, opdat de democratie de vrijheid niet verdrukke. Daarmede wordt niet gcöiBcht onthouding van Staatsingrypen. Keeds in 1879 noemdo Kappeyne sociale zorg het tweede deel van de moderne Staatsleer. Maar illiberaal is het, daarbij niet dc rechten van alle belang hebbenden te ontzien. Oebeurtcnis9cn van den laatsten tyd vooral drongen om deze wenschen van werkelijk vrijzinnigen te publiceeren. Het verNClirlkkelljke spoorwegougeval bij Moutreuil iu Frankrijk, waarbij verscheidene slachtoffer» vielen. Vrijzinnige Wenschen. Do heer H. A. Ritter schrijlt in het Vaderland: Goethe's onbillijk oordeel over staats lieden in het algemeen schijnt in Neder land gedeeld te worden door velen, die liberaal van denkwijze en levensopvatting zijn. Als gevolg daarvan neemt de liberale partij niet den rang in, die zij dertig ja ren met eere heeft bekleed en die haar nog toekomt. Ook volgens dr. Knyper, wiens uitlating: „Wij regeeren tegen den zin van de meerderheid in bet land", volkomen juist ie. Die meerderheid toch vraagt van de Regeering: Viijheid en democratie. En die vrjjheid en die democratie zijn het beste gewaarborgd onder liberaal bewind. Dat te bewijzen is overbodig. Saxa loquuntur. Dat desondanks de hegemonie aan bet liberalisme is ontgaan ligt ten slotte hierin dat in de idealen van hen, die ten laatste de leiding hadden, in het algemeen niet die plaats was voor speciale wenschen van Kerk en Volk, waarop beiden meenden recht te hebben. Dat bewijst echter alleen dat teD slotte de leiding heelt gefaald niet dat het liberalisme zelf zou uitgeloopen zijn op een faillure. Nog is het hart dei natie vrijzinnig. En indien allen opkwamen, die liberaal zijn, zou de eigenwaan van vele pygmeeën, die zich thans als de dragers van het Neder- landsch denken en voelen voordoen, gewis verbleeken. Daarom is het verkeerd te schrjjven zooals geschreven is door een liberaal journalist dat de liberale partij aan beteekenis verliest. Betreffende het aantal openljjke aanhangers kan dat juist zjjn maar nooit omtrent de waarde in Nederland aan het liberaal beginsel toe gekend. Dat liberaal beginsel wordt sinds 1901 aan twee zijden bedreigd. Bedreigd door twee richtingen, die zioh ook door het onvolmaakte kiesstelsel hebben kunnen voordoen als waren zij de hoofdstroomingen in het Nederlandsche volk. Hoofdstroomin gen waartusschen zoo wordt beweerd het liberale beginsel niet alleen is ver drukt, maar ook bestemd is ondei te gaan. De waarheid echter is anders. De waar heid is dat door de meerderheid meer dan ooit een krachtig en bekwaam liberaal bewind wordt terugverlangd en dat met belangstelling wordt uitgezien naar wat de liberale voormannen van thaDS van die kracht en die bekwaamheid toonen. Er is een onbestemd gevoel dat nu wel aan kerkelijke en sociale eischen wordt tegemoet gekomen maar dat de leiding der zaken het gacsche volk rakende tot schade van het geheel, af gaat wijken van onze groote vrijziunige traditie. Onder drang van zekere zyde b.v. wordt met een zedelijkheids- wet getracht te verbeteren, wat naar de ondervinding van eeuwen, voor geen verbetering door de wet vatbaar iB. Een sympathieke maar uit den aard onvruchtbare poging. Onder anderen druk wordt een protectietarief voorgesteld, dat algemeen ook door politieke aanhangers van de anti liberale regeering wordt afgekeurd. De Oorlog. Uit Italiaausche bron (men vergete dit vooral niet) wordt gemeld, dat generaal Forza en andere officieren in gezelschap vau journalisten dc plaatsen hebben bezocht welke door de troepen zyn bezet na den opaiarsck van 26 Nov. Men vond 28 verschrikkelijk verminkte lijken van Italiaansche soldaten in het gevecht van 23 Nov. gevallen. Op het Arabisch kerkhof werden ljjken van Ita liaansche soldaten gevonden, met het hoofd buiten de aarde uitstekend, en die schenen levend begraven te zjjn. Een groot aantal andere lijken droegen de koDteekenen van mishnudeliug. Een korporaal erkende, dat onder ben, die de soldaten mishandeld hadden, zoowel officieren als Turksche soldaten en vrouwen waren. Als dit alles zoo iB, zou het natuurlijk vree8elijk zijn, maar de Italianen hebben het dan door hun wreedheid uitgelokt. Een Motu Proprio van den Paus. Met een enkel woord hebben wij melding gemaakt van een motu proprio van den Paus, waarin met excommunicatie wordt bedreigd, ieder die een priester voor het gerecht brengt. Als een bewijs hoezeer het nieuwe motu proprio van den Paus in Duitschland ont stemming heeft gewekt, moge dienen wat verschillende Duitsche bladen er over schrijven. De Kreuzzeitung zegt: Het zal noodig zijn dat de Regeering zich hiermede direct bemoeit. De Paus had er rekening mede behooren te houden, dat in de meeste Staten de jurisdictie, waaraan ook de geestelijken, civielrechtelijk zoowel als strafrechtelijk onderworpen zijn, aan den Staat is, en de bij de Constitutio Apostolicae Sedis van 1886 uitgesproken excommunicatie over wetgevers en Staatsbeambten, die een geestelijke ondorwerpen aan het oordeel vau den leekenreebter, heeft in de praktijk danook geen effect gehad, daar zisb noch onze r.katholieke officieren van justitie eu rechters, noch onze r.katholieke wetgevers zich er door hebben laten verleiden om de gcestelijkcu aan de staatBrechtspraak te onttrekken. Maar de vraag moet onder de oogen gezion worden of dit motu proprio niet bet inzicht van geloovige lecken zal vertroebelen in de vraag welke hun rechten en plichten zijn tegenover de priesters. De verplichting tot het doen van aan gifte maakt geen uitzondoring ten gunste van misdadigers uit den priesterstand; die uitzondering wordt alleen gemaakt voor bloedverwanton, niet voor priesters. Zij dus, die zich aan hot motu proprio ondorwerpen, kunnen in zware conflicten met den straf rechter komen. Van de civielrechtelijke gevolgen willen wij niet spreken. Het kom* eiken dag voor, dat particulieren in gemeen overleg hun zaken afdoen zonder tusschenkomst van den rechter. En zoo is er ook geen bezwaar tegen dat een lid van de r.katholieke Kerkdit lidmaatschap is vrijwillig zich met zijn aanspraken op een priestei, bijv. in eere- eu geldzaken, uitsluitend tot den bisschop wendt. Dat is een huishoudelijk kerkelijke aangelegen heid. Maar de Paus legt den geloovigen nadrukkelijk den plicht op ook in straf zaken eerst verlof aan de kerkelijke auto riteiten te vrageu alvorens een aangifte to doeo. Eu daarom moet vastgesteld worden, dat dit decreet iudruischt tegen de wet. Aan de Fr. Ztg. wordt uit Beieren ge schreven, dat het motu proprio in de be rechting een voor-instantie inschuift waarvoor in de Beiersche wet geen plaats ie. De grondslag van de wot is vrijheid van ge- weton, en in de wet staat woordelijk: „De Staat waarborgt iederen burger veiligheid voor zijn persoon, voor zijn eigendom en zijn recht." Er beBtaan geen afzonderlijke voorschriften voor geestelijken. In het tus- schen den Beiorschen Staat en Piue \H gesloten concordaat over de positio van de r.katholieke Kerk is uitdrukkelijk gestipu leerd, dat in zuiver burgerlijke aangelegen heden als overeenkomsten, schuld- en erfe niszaken, enz. de behandeling en beslissing bij den wereldlijken rechter berust. De Duitsche Rijksdag. Naar als vrij zeker verluidt, zou de Duitsche Rijkskanselier voor bet sluiten der zitting, nog eenmaal over de buiten- laudsche politiek het woord voeren. In verband met de afdoening der nog hangende wetsontwerpen, zal bet dobat over de internationale politiek dan op den laatsten dag der zitting, zijnde 6 Dec. a.s„ moeten plaats hebben. Do „Germnnia" weet echter te verzekeren, dat bet debat in de laatste dagen der week zal plaats hebben en dat ook het door bet Centrum ingediende voorstel aEdan aan de orde komt, volgens hetwelk voortaan voor wijzigingen in het koloniaal bezit van het Duitsche Rijk, de toestemming van den Rijksdag eu van dan Bondsraad noodig zal zijn. Ken Taxi auto staking. Te Parijs is nu weder een staking van taxi-auto's. Yan de 2310 chauffeurs hebben er 2100 het werk gestaakt, als protest tegen de rechten op benzol. De Zeeliedenstaking GEëiNDiGD. De zeelieden te Antwerpen hebben de voorstellen der reeders aangenomen. De staking is geëindigd.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eemlander | 1911 | | pagina 1