Kinderj uf f r ouw
WEERBERICHT.
Thermometerstand
BINNENLAND.
STADSNIEUWS.
Advertentie n.
ANTONIUS HASSING
Notaris BOLK
Nationale Vereeniging tot steun aan
MILICIENS.
SCHILDER
Mandenmaker
Behangselstoffen en papieren.
L. van Wijngaard
MEDEDEELINGEN VAN HET
KONINKL. NED. HET. INSTITUUT.
Opgemaakt voorm. 11.9 uur.
De Bilt, 3 Februari 1912.
Hoogste barometerstand 762.3 m.M. te
Seydisfjord, laagste 736.3 te Nice.
Verwachting tot den avond van 4 Februari
1912. Matige tot krachtige veranderlijke
wind.
Gesteldheid van de lucht: Veranderlijke
bewolking, waarschijnlijk sneeuwbuien.
Temperatuur: Voorloopig nog strenge
vorst.
Barometerstand hedenmiddag te 12 uur
751 m.M.
Vorige stand te 12^uur 747 m.M.
te Amersfoort.
Hoogste gisterenF. 26
Laagste hedennachtF. 10
Hedenmiddag 12 uurF. 22
De Openbare School in Frankrijk.
De Fransche Kamer nam met 401 tegen
138 stemmen de urgentieaau voor een voor
stel, strekkende tot verdediging van de
openbare school.
De regeering had verklaard zich met de
urgentverklaring te kunnen vereenigen.
Staking te Pabijs.
De werkstaking van taxi-bestuurders te
Parijs, die nu al een paar maanden duurt,
heeft aanleiding gegeven tot ernstige onge
regeldheden.
Do taxi-maatschappijen lieten 200 auto's
met ander personeel uitrijden, onder be
scherming van militairen, en de stakers,
die verklaard haddon dit met alle middelen
te zullen beletten, wierpen jouwend en
schreeuwend de soldaten met steenen.
Het kwam tot bloedige botsingen. Een
politieambtenaar werd door de menigte van
zijn paard gesleurd en mishandeld De sta
kers maakten zich meester van verscheidene
wagens, haalden de chauffeurs er af en
staken de auto's in brand.
Eerst na verloop van verscheidene uren
kon de rust worden hersteld.
De Rede tb Belfast.
De veelbesproken rede van Churchill in
Belfast zal Donderdag a.s. plaats hebben;
zijn tegenstanders, dat zijn dus de anti-
Home-Rule-vrienden, hebben een week te
voren, dus gisteren, van hun kant ecu
raonsterbetoogiog georganiseerd. Van alle
kanten in Ierland brachten gisteren extra-
treinen de Home-Rule tegenstanders in
Belfast en vijf bijeenkomsten, gezamenlijk
van 10.000 personen, werden gehouden.
Men nam een motie aan, waarbq aan de
regeering, welker politiek, afgezien van
Home-Rule, zoozeer sympathie wekte, werd
gevraagd de Iorsche protestanten te be
waren voor de rampen, die Home-Rule hun
brengen zou. Een spreker zei dat de pro
testanten in Ierland eenvoudig zouden
weigeren de wetten van een Iersch parle
ment te gehoorzamen en dat zij de aan.
vragen om geld van zulk een parlement
in het vuur zouden werpen.
Het Motu Proprio.
In de Luzerner Groote Raad heeft de
regoeringsraad Sigrist verklaard, dat het
jongste pauselijk motu proprio „quantavis
diligeutia" niet op Zwitserland van toepas
sing was, aangezien het oude privilegium
fori der geestelijkheid daar door het ge
woonterecht was afgeschaft.
Waar is het nu eigenlijk nog wel van
toepassing?
De Toestand in China.
Ohl, de bekende Pekingsch correspon
dent van de New-York Herald, bericht,
dat thaDS tusschen de keizerin-weduwe, de
keizerlijke clan en het kabinet een over
eenkomst is getroffen omtrent de aftreding
der dynastie en de uitroeping van de re
publiek.
Do overeenkomst zou bestaaD uit der
tien artikelen. Het eerste bepaalt, dat de
Kroon afstand doet van al hare macht en
bevoegdheden, dat deze afstand echter niet
ah gedwongen zal worden beschouwd, maar
als geheel uit vrijen wil te. zijn geschied.
De andere artikelen hebben betrekking
op de leden van het keizerlijke huis en
de behandeling van de Mandsjoes.
Volgens denzelfden berichtgever zijn de
leden van hot kabinet van meening, dat
deze' overeenkomst door de republikeinen
te Nanking wel zal worden goedgekeurd.
Het Motu Proprio.
De ofd. 's Gravenhage van de Evang.
Mij. heeft gisteravond een protestmeeting
gehouden tegen het Motu Proprio. Nadat
het woord gevoerd was door Prof. dr. B.
D. Eerdmans en den gewezen priester Jos
van Veen werd de volgende motie aange-
nomeu.
-De afil. den Haag en omstreken der
Evangelische Maatschappij, gehoord de
uiteenzetting betreffende do jongste beslui
ten van den Pans, geeft met verontwaar
diging hare ernstige én diepgevoelde af
keuring te kennen over het drieste en on
verantwoordelijk ingrijpen van cene bui-
tenlandsche kerkelijke autoriteit in de
gewetens van allo Nederlandsche Roomsche
ambtenaren; uoodïgt alle Nederlandsche
mannen en vrouwen, zoowel Protestant als
Roomsch, met den mce6t mogelijken aan
drang uit, om met alle geoorloofde mid
delen krachtig tegen de strekking dier
pauselijke besluiten in 't bijzonder, en alle
andere Roomsch inmenging in onze natio
nale belangen in het algemeen, op te
treden, en zal deze (noodiging) motie ter
kennis brengen van het hoofdbestuur en
de afdeelingen der Evangelische Maat
schappij, van de pers en op officieele wjjze
van do leden der regeering en van do
leden der Eerste en Tweede Kamer der
Staten-Generaal."
Gouden Vi.tfguldknstukken.
In de Memorie van Antwoord op het
Eindverslag van de Eerste Kamer over het
hoofdstuk Financiën deelt de Minister
mede, dat bij den Raad van State een
wetsontwerp aanhangig is, waarin o.a. op
genomen een voorstel om over te gaan
tot aanmunting van gouden vijf-gulden-
slukken.
Lezing-Prof. Lake.
Voor de afdeeling Amersfoort van den
Ned. Prot. Bond trad gisterenavond in de
Remonstrantsche kerk als spreker op prof.
K. Lake van Leiden, met het onderwerp:
Oud Christelijke voorstellingen en heden
daagsche behoeften.
Spreket begon met er op te wijzen, dat
de hedendaagsche Christenen niet dezelfde
voorstellingen hebben als hun geestelijke
voorouders. We mogen niet aannemen, dat
de voorstellingen der oude Christenen zou
den passen in onzen tijd. Daarvoor zjjn
ze ontstaan onder te verschillende omstan
digheden, terwijl ook onze kennis er van
steeds minder wordt naar gelang we verder
in de historie teruggaan. Van het Katholieke
Christendom der 2e en 3de eeuw weten
we, dat het had de sacramenten en een
systeem van ethiek. Ook bij Paulus bestaan
reeds de sacramenten, maar ze zijn, voor
Paulus althans zelf, niet centraal. Een ethiek
heeft b\j ook, maar het oordeel Gods over
do wereld, komt bij hem veel sterker naar
voren. En gaan we uog verder terug tot
Jezus, dan zien we, voor zoover we de
documenten kunnen vertrouwen, dat zijn
prediking was: Het koninkrijk Gods is nabij.
In plaats van de bestaande wereld komt
een nieuwe, waarin geen zonde is en waarin
de treurigheid van het leven voorbij is.
Na den tijd van Jezus dacht men, dat
het centrum van het Evangelie was de
Christus, maar dat is niet waar, voor Jezus
zelf was het het Komnkrijk Gods. De
voorstellingen waren alzoo verschillend in
de verschillende jaren, naar de verschillende
behoeften.
Die punten zijn vol problemen en om dat
nader te ontwikkelen, gaat Spr. na de be-
teckenis van de komst van het Koniokrijk
Gods, van het ethische „Bekeert U" en
van de sacramenteele leer der Katholieke
kerk.
Voor de eerste Christenen was het een
illusie, dat het Koninkrijk Gods nabij was,
maar het was toch iets groots. Die illusie
heeft dan ook veel kracht gehad, omdat
de idee er van de drijvende kracht was
van het oudste Christendom. Ook in de
Bergrede wordt veel gezegd, dat niet door
voerbaar is. De ethiek van de Bergrede is
dan ook niet mogelijk in het leven, zooals
het is. Maar veronderstel, dat de wereld
voorbijgaat en we krijgen den idealen
n.eusch, dan is de ethiek wel mogelijk,
want het is de ethiek van Eet Koninkrijk
Gods. De vroegere opvatting staat precies
tegenovere de onze. "Wy denken evolution-
nair, beschouwen de wereld als een lang
zaam vooruitgaand proces, en zoo is het
ook. Maar dat is alleen waar, als we de
geschiedeuis in zijn geheel beschouwen,
maar als we wat nader kgken, zien we,
dat de geschiedenis ook bestaat in een
proces van op en neer. Je krijgt een
periode, waarin alles hetzelfdo blijft, dan
krijg je in eens een ontploffing, waarin
alles niet eens beter wordt. Dusdanige
perioden zijn de tyd van Pericles in de
kunstgeschiedenis, het Romeinsche keizer
rijk in het recht en onze tijd in het mate
rieels leven. We zijn heel veel vooruitge
gaan, maar dikwijls komt na zoo'n periode
een even harde achteruitgang. Met onze
evolutionnaire wereldbeschouwing kunnen
we recht doen aan de geschiedbeschouwing
van het geheel, maar niet aan de nadere
beschouwing. We vergeten wel eens, dat
het ook mogelijk is, dat we achteruitgaan.
De verwachting van het Koninkrijk Gods
is dan ook een les voor ons, om niet te
optimistisch te zijn. Hoe meer Spr. de
oude cultuur bestudeert, boe meer by in
onzen tijd ziet iets parallels met het Bo
meinsche Keizerrijk en evengoed als daar,
kon het in onzen tijd wel eens komen tot
een groote catostrophe.
Komende tot het ethische gedeelte, wijst
Spr. er op, dat de oudste Christenen meer
idealen hadden dan andere volkeren. De
groote strijd van lien was, dat het uit den
booze was een onzedelijk leven te leiden,
want niemand leed een zedelijk leven. Bij
de Grieken geloofde men het zelf als dwaas
zedeljjk te loven. Dat wij verder zijn ge
komen in dat opzicht is het resultaat van
het oudste Christendom.
Zoo ook de eerlijkheid in den handel,
die gekomen is, dank zij de pogingen van
de ondste Christenen, om den algemeenen
standaard van eerlijkheid omhoog te wer
ken. En een derde punt, dat de oudste
Christenen in acht genomen hebben was:
je moet geen kwaadspreken van je naasten.
Wel doet het vaak veel meer kwaad, als
men de waarheid spreekt omtrent zijn
naasten, naar wjj weten tegenwoordig, dat
kwaadspreken verkeerd is.
Na de pauze behandelde Spr. de toe
passing van dn Christelijke begiLselen op
de sociale ethiek. De sociale kwestie en
de ethiek zijn bij de oudste Christenen van
minder beteekenis. Want als men de ge
dachte heeft, dat de wereld gauw voorbjj
gaat, hecht men er minder aan. Maar voor
ons is het geen zaak, de ethiek te beper
ken tot on6 persoonlijk leven, maar ook
te doen gelden voor sociale kwesties. In
de gelijkenis van de talenten, vindeo we
de blijvende beginselen, die voor ons be
teekenis hebben. Als we die gelijkenis
toepassen op ons leven, moeten we vrage»
wat is het, dat ons allen is toevertrouwd?
Dat is ons leven, en dat moeten we ge
bruiken in het belang van Hem, die ons
het leven heeft gegeven en in het belang
van Zijn vertegenwoordigers op aarde. En
dat zijn onze medemenschen. Dat behoort
tot de kern van een Christelijke leer om
trent ethiek, en moeten we toepassen op
ons 6ociale leven. We moeten zien, zoo
ver we kunnen en dat moet de maatschappij
ook doen, want dat moet erkend worden
als een beginsel. In dat geval hebben de
Christenen ook hun idealen en visioenen
voor de toekomst. Doen ze dat Diet, dan
vreest Spr., dat het eiDde van het Christe
lijke als een heerschende factor in ons
leven nabij is. Zien ze dat visioen echter
dan is er wel een toekomst voor een kerk,
welke Christelijk is in hoogeren zin en dan
verlangen ze naar verandering in de maat
schappelijke toestanden. En nu is het groote
kwaad onzer hedendaagsche maatschappij,
dat we een kleine Klasse hebben van men-
sollen die steeds rijker worden en een
groote klasse van meDSchen, die armer en
armer worden, in vergelijking van zooveel
rijkdom. Dat probleem heeft een economi-
schcn en een ethische n kant.
De Christenen moeten erkennen, dat
het niet goed kan zjjn, noch voor de
wereld, noch voor het individu, dat alle
genot in handen zou komen vso een
kleine klasse waartegenover komt een
toenemende klasse van behoeftigen. Zij
moeten steeds zeggen, dat dit Diet goed
kan zijn, totdat eindelijk de kleine klasse
de schaamte voelt zoo rijk te zijn en zich
verplicht zich iets in de wererd te brengen
te verbetering. Ook de macht is in banden
der rijken en wanneer ze zeggen: we wil
len verandering, dan werken ze in de rich
ting der Christelijke ethiek. Doen ze het
niet, dan zijn ze auti-Christelyk.
De toestanden nu kan men verbeteren
door sociale wetten, maar dan moet me*
oppassen, niet te zondigen tegen de wet
der natuur, dat het de sterkeren zijn, die
blijven; wanneer men de zwakkeren sterker
gaat maken, moet men oppasseD, dat de
zwakken niet do meerderheid vormen, want
dan komt de natuurwet in botsing met de
ethische beginselen. Dat is een probleem
van onzen tyd, een heel moeiljjk vraagstuk,
waarvoor Spr. geeu oplossiDg weet.
Ten slotte staat Spr. nog stil bij de be
teekenis der sacramenten en eindigt by met
een opwekking tot studie van deze vraag
stukken
Voor en na de lezing en tjjdenB de pauze
kregen we eenige vioolnummers te hooren
van den heer H. E., met orgelbegeleiding
van mej. S Da heer E kweet zich op zeer
verdienstelijke wijze van zijn taak, niet
minder twouwens als mej. S.
Heden oveileed, tot onze
diepe droefheid, onze geliefde Echt
genoot, Vader-, Behuwd- en Groot
vader, de heer
na het ontvangen der H.H. Sacra
menten der stervenden, in den
ouderdom van 71 jaar.
Amersfoort, 1 Februari 1912.
Arnhemscheweg 24.
Uit aller naam,
Wed. E. A. HASSING—
Janssen.
I)e zaak zal op denzelfdeo
voet worden voortgezet.
Ill I ■■■Will iii i ii Bilt ii—
ALLEN die iets te vor
deren hebben of schuldig zjju
aan de nalatenschap van Mejuffrouw
MARIE HILDEGONDE CATHERINE
V A L E T O N, overleden te Amersfoort,
31 Januari 1912, gelieven daarvan opgave
of betaling te doen vóór 1 Maart 1912
ten kantore van
SOESTERWEG 7, - AMERSFOORT.
Mevrouw BIJL DE VROE, Beukenlaan
3, Amersfoort, vraagt met 1 MEI eene
bekwame
P. G., niet beneden 25 jaar, wegens ver
trek der tegenwoordige, tengevolge van
familieomstandigheden.
Zich aan te melden des avonds tusschen
8 en 9 uur.
Werk gezocht voor een
en een
die bun betrekking door buD militiediens:
hebben verloren.
Inlichtingen geeft de Secretaris der plaal
seljjke afdeeling,
SCHIMMELPENNINCKSTRAAT 41.
De monstercollectie voor 1912
weder voor een Ieder verkrijgba
Afgaande op de zoo gunstige ontvan
in 1911, is een bijzondere voorra
van goede soorten voorhanden. Ook
Vitrauphanie (glaspapier) en Baguett
(goudlijsten).
SCHILDER EN BEHANGER
ARNHEMSCHEWEG 41 ALHIER
Sollede uitvoering van blnnen-
bnltenschilderwerken,