WEERBERICHT. Thermometerstand BINNENLAND. Rechtszaken. "STADSNIEUWS. MEDEDEELINGEN VAN" HET KONINKL. EED. MET. INSTITUUT. Opgemaakt voorm. li.4 uur. De Bilt, 23 Februari 1912. Hoogste barometerstand 772.2 ra.M. te Nice, laagste 740.9 te Malinhead. Verwachting tot den avond van 24 Februari 1912. Meest krachtige tijdelijk stormachti ge Zuid-Westelijke wind. Gesteldheid van de lucht: Zwaar be wolkt tot betrokken, regenbuien. Temperatuur: Zelfde. Barometerstand Ie AMERKEYtnHT Barometerstand hedenmiddag te 12 uur 762 m.M. Vorige stand te 12 uur 761 m.M. te Amersfoort. Hoogste gisterenF. 52 Laagste hedennachtF. 41 Hedenmiddag 12 uurF. 53 De Engelsche admiraliteit heeft groote contracten voor aankoop van Amerikaansche steenkolen afgesloten. Verder beeft zij van de mijnen in Wales, waarmede zij in han delsrelatie staat, alle voorraden steenkool opgekocht die maar te krijgen waren, en vrachtschepen gehuurd om de kolen aan stonds te kunnen verschepen. Roosevelt. Roosevelt heeft te Columbus (Obio) het woord gevoerd en aldaar, zonder Taft's naam te noemen, allerlei instellingen ver dedigd, die door dezen den laatsten tijd zjjn aangevallen: referendum, volksinitiatief afzetting van gekozen ambtenaren door een beslissing van het volk enz. De alge- meene overtuiging is dat Roosevelt's kans om op de republikeinsche conveutiecandi- daat gesteld te worden, den laatsten tijd aanmerkelijk is verbeterd. De Chineksche Republiek. Tot vice-president der Chineesche repu bliek is door de vertegenwoordigers der provinciën in Nanking met algemeene stem men Li Joean Heng gekozen, de bevelhebber der revolutionnaire troepen tijdens den opstand. Soen Jat Sen blijft blijkbaar op zettelijk op den achtergrond. Wellicht als Joean Sji Kai's dwarskijker? Peking wacht kalm en ordelijk het ge zantschap van Tang Sjao Ji af, die namens de leiders in Nanking komt praten met Joean Sji Kai. Het doel van hun reis ie officieel: de bespreking van de vestiging eenerprovisioneele regeering in het noorden, maar feitelijk moeten zij voornemens zijn, Joean over te halen om naar Nanking te komen. Joean huivert, naar 't schijnt, daar voor, omdat hij vreest voor zijn persoonlijke veiligheid. Kan men hem waarborgen daar voor geven, dan wil bij wel komen, zoo zegt men. Eekste Kamerverkiezing. De volledig stemmencijfers bij de Eerste Kamerverkiezing in Noord-Holland zijn: le stemming: 30 op Ferf, 10 op Fokker, 24 op Fabius, 9 op "Van Kol, 1 op mr. De Vries en 1 blanco. 2e stemming: 31 op Ferf, 13 op Fokker, 24 op Fabius, 6 op "Van Kol en 1 op mr. De Vries. Bij de herstemming werd Ferf gekozen, met 46 tegen 24 stemmen op mr. Fabius. Pensioenregeling Spoorwegpersoneel. Bij de Tweede Kamer is gisteren indedieud oeu ontwerp van wet tot bokrach- tiging van nadere overeenkomsten met de Mij. tot Expl. v. S.S. en de H. IJ. S. M. betreffende de pensioenregeling van haar personeel. Eene uitvoerige momorie van toelichting, vergezelt het ontwerp. Nederlandsche Politiebond. De Ned. Politiebond herdacht gisteren zijn..25-jarig bestaan. Vrouwen p.ij de Posterijen en Telegrafie. Naar aanleiding van een verzoekschrift van den Nederlandschcn Bond van Rijks telefonisten aan den minister van Water staat, om in het voivolg bij de verschil lende examens van Posterijen en Telegrafie niet langer een geringer aantal plaatsen open te stellen voor vrouwen dan voor mannen, maar afgezien van sekseverschil alleen rekening te houden met geblckeu kundigheden van den kandidaat, is door het bestuur kennisgeving ontvangen, dat de minister goen termen vindt, om aan genoemd verzoek te voldoen. Chineezen-opstoot.ies te Soerabaja. Volgens te 's Gravenhage en te Amster dam ontvangen particuliere telegrammeu zijn te Soerabaja Cbineezen opstootjes uit gebroken. Aan het Departement van Koloniën was daarvan nog niets bekend. KANTONGERECHT. Door het Kantongerecht te Amersfoort zijn dn volgende vonnissen uitgesproken: Strooperij. A. IJ. te Leusden f3 of 3 d. Straatschenderij. P. B. to Spakenburg f5 of 3 d. Trekdieren onbeheerd laten staan. C.v.D. te A'foort f 2 of 2 d. Verwekken van nachtelijk burengerucht Z. de G. f 2 of 2 d. J. v. H. f 5 of 3 d. beiden to A'foort. W. H. te Bunschoten f 5 of 3 d. Dronkenschap 2e herhaling. P. v. d. U. 3 d. C. T. P. f 3 of 3 d. beiden te A'foort. Dronkenschap. J. H. f 3 of 3 d. A. S. f 5 of 3 d. A. B. f 3 of 3 d alleen te A'foort. W. II. te Bunschoten f 5 of 3 d. E. R. te Putten f3 of 3 d. B. G. f 3 of 3 d. A. v. O. f3 of 3 d. beiden te Baarn. Op verboden grond loopen. H. S. f 5 of 3d. B. G. f5 of 3 d. H. M. f 3 of 3 d. W. v. d. B f3 of 3 d. T. L. f 3 of 3 d. L. H. f 3 of 3 d. allen te Baarn. H. G. f5 of 3d. E. W. f5 of 3 d. D. v. V. f 10 of 3 d. allen te Soest. Valschen naam opgeven. D. v. V. f 10 of 10 d. C. v. V. f 10 of 10 d. beiden te Soest. Overtreding Jachtwet. A. K., Barneveld f 10 of 4 d. en verbeurdverklaring haas mot last tot uitlevering subs, f 150 of 2 d. E. S. Nijkerk. 2 X f 10 of 2 X 4 d. met verbeurdverklaring geweer en last tot uit levering subs, f 5 of 10 d. A. v. W. te A'foort f 10 of 4 il.en verb, verklaring haas m.last tot uitlevering subB. f2 of 2d. .M.S. te Soest f 15 of 4 d. B. J, F. Ch. Baarn f 15 of 4 d. Arbeiderswet B. V. te Baarn f 3 of 3d. R B, te Barneveld 2 X f 5 of 2 X 5 d. Wielrijden zonder licht. H. W. T. f 3 of 3 d. D. Z. f 2 of 2 d. beiden te Leasden. H. v. d. C. te Hoogland f 2 of 2 d. H. v. II. f 2 of 2 d. J. N. L. f 3 of 3 d. A. B. f2 of 2 d. alleen te A'foort. H. K. f 2 of 2 d. G. de L. f 2 of 2 d. beiden te Soest. Overrreding der IJkwet J. M. W. S. f 1 of 1 d. en verb, verkl. gewicht. D. de G. f 1 of 1 d. en verb, verkl. gewicht, beiden te Baarn. B. P. f 3 of 3 d. cn verb, verkl. maat. J. R. f 3 of 3 d. verb, verkl. maat. J. M. f 1 of 1 d. verb, verkl. maat. alleen te Emmes. W. M. v. S. f 1 of 1 d. verb, verkl. maat. W. v. G. f 1 of 1 d. en verb, verkl. maat. D. B. 2 X f 1 of 2 X 1 d. verb, verkl. 2 gewichten, G. d. W. f 0.50 of 1 d. en verb, verkl. 1 gewicht, allen te Scherpenzeel. G. J. B. f 1 of 1 d. en verb, verkl. 1 maat G. v. A. f 2 of 2 d. en verb, verkl. 1 gewiebt. beiden te Renswoude. Te A'foort in 't openbaar rumoer maken. H. M. te Baarn f 3 of 3 d. A. v. d. II. f 3 of 3 d. C. Y. f 3 of 3 d. beiden te A'foort. Te A'foort in café muziek maken. C. v. d. B. A'foort f 5 of 5 d. Rijden met honden zonder halter. P. M. te A'foort f 3 of 3 d. Overtreding Wapenwet G, H. te A'foort f 3 of 1 w. tuchtschool en verb, verkl. pistool. Overtreding Trekhoudenwet. H. v. T. te Blaricum CS® 5 ff. B. v. L.' ZwerVeuff f 3 of 3 dH 3,1 To A'tom- op straat eene voordracht honden. W. IJ. Zwervend f2 of 2 d. Het Evangelie en wat er van werd. Over bovenstaand onderwerp sprak gis terenavond in de Remonstrantsche kerk voor dc afdeeling van den Neder], Prot. Bond, dr. H. L. Oort uit Utrecht. Spreker wenschte een zeer eenvoudig woord te spreken en geen diepzinnige be spiegeling te houden' over de waardo van het Evangelie. „Het Evangelie", zegt Paulus, „is een rijke letterkunde. Hot is een kracht Gods, tot rodJitg van ieder, die gelooft, want Joor het Evangelie wordt de gerechtigheid, die van God gegeven is, aan het licht gebracht". Belangrijk is het Evangelie, omdat het zoo'n groote plaats io onze wereld inneemt. Overal vindt men het en daarom is het reeds belangrijk, uit geschiedkundig oog punt ook. Dom is het dan ook van de menschen, om hun kinderen op te voeden, zonder ze te leiden in het Christelijke leven. Er is een kring van menschen, die weten dat er eeu boekske is, dat het Evangelie heet, maar er iu lezen, doen ze niet Reeds uit een oogpunt van beschaving is het uoodig daarvan te weten en een schande voor onzen tgd is het, dat zooveel meu- schen de eerste beginselen van het leven niet kennen. Want nimmer genoeg kan men over de dingen van het Evangelie spreken en ze voor zijn kinderen klaarma ken. Vele menschen hebben echter slechts vage en ondeugdelijke denkbeelden, omtrent het Evangelie. Daarom zal Spr. trachten een antwoord te geven op deze vraag: „Wat is eigenlijk bot Evangelie van Christus Eerst geeft Spr. in groote lijnen, zooals we Jezus zien, naast Johannes den Dooper. Deze was geheel de man van het oude Jodendom, terwijl Jezus stond als een reus te midden der vage denkbeelden van den ouden tijd. Prachtig en groot stond hij daar niet zijn prediking: Bekeert U, want het Koninkrijk Gods is nabij. Om nu aan te toonen, wat het nieuwe is, dat Jezus hoeft gebracht, bespreekt Spr. den persoon van Jezus, zijn zedelijke prediking en het eigenlijke middenpunt in de Blijde Boodschap, die hij gebracht heeft. Wat het eerste betreft, wgst Spr. er op, dat hervormingen in de wereld komen, niet door nieuwe denkbeelden, maar door persooDlijkhedeD. De wereldgeschiedenis is de geschiedenis der groote mannen en der groote vrouwen. Het groote Godsgeheim is dan ook in de persoonlijkheid van Chris tus, daardoor is het Christendom ontstaan. Dat Jezus met profetisch zelfbewustzijn optrad, is in de eerste plaats aan zijn persoonlijkheid te danken. Het nieuwe nu, dat hg bracht, was da liefde Gods, en deze maakte hij aanschouwelijk. Jezns gevoelde zich boven de gewone men schen, krachtens dat God in hom was; krachtens zijn besef, dat hg was Gods zen deling. Met hem begint, naar zijn eigen overtuiging, een nieuwe wereldperiode. Met een machtig, meer dan profetisch zelfbe wustzijn, eischt hg, dat de meosch zijn kruis op zich zal nemeu. Uitvoerig schetst Spr. de sterke persoonlijkheid van Jezus, zooais deze uit zijn werk blijkt. Komende tot Jezus, prediking wijst hij er op, dat deze vervat is in een meestervorm. Welk een verbeeldingskracht spieekt er uit; alle mogelijk gebied overziet Jezus en hij grijpt er zijn beelden uit. Zgn gelijke nissen geven geer^ woord te veel of te weinig en dat werk is dan ook met recht kunstwerk Steeds wordt men getroffen door den voleindig schoonen vorm. Zoo ook de zaligspreuken. De muziek dier woorden, de rhythme der gelijkenissen is dau ook voortgegolfd eeuw in, eeuw uit. Wat predikte Jezus? Vooreerst den ze delijken eisch: Gij zult den Heer uwen God liefhebben, met geheel uw hart, uw ziel en uw verstand. Eu dan: Gij zult uw naasten liefhebben gelijk u zelve. In de Bergrede grijpt Jezus zijn prediking samen in de woorden Gij lieden, woest daD volmaakt, gelijk uw Vader in de Hemelen volmaakt is. Hooger en hooger voert hij de zedelijke eiscben op; het komt ten slotte op het doen aan, op het er naar te leven. Het Evangelie is nietGij zult een goed mensch wezen, 't Is een gansch andere prediking. Daar is een oneindige macht ovor hemel en aarde, die ieder mensch lief heeft, boe onvolmaakt die mensch ook zij. Hot heele Evangelie is God is liefde, God heeft ieder mensch lief, God heeft Judas even lief als Petrus. Eu ffaiï leerde Jezus, dat er achter deze wereld, een andere we reld ligt. Gods Koninkrijk komt, wij gaan en zullen weer komen. God is vader; uw ziel heeft onsterfelijke waarde; er is een toekomst voor ieder menschenziel; dat is de heilbootschap, die Jezus heeft gebracht aan de wereld. Na do pauze gaat Spr. na, wat er van het Evangelie ïs gewordon. De drie hoofd gedachten, hiervoren ontwikkeld, zijn in de oude Christelhke kerk, in de oorspronke lijke gemeente, aldus verstaan: Jezus is de Messias van het Oude Testament, de lang verwachte eu eindelijk gekomece. Hij is aan het kruis geslagen en het offer voor de zonden der wereld. En om aan het zon derlinge van zijn dood te ontkomen, heeft men de opstauding er bij gedacht. Want Jezus is de Messias 'en Christus is gekrui sigd, zijn twee gedachten, welke niet bij elkaar passen. Om die prediking nu heeft men zich gegroepeerd en die verder in de wereld gebracht in allerlei verschillende vormen. Maar de afwijking van het oude Evangelie ging steeds verder en verder. Allerlei nieuwe denkbeelden mengden zich er in, waarvan Spr. eenige voorbeel- don aanhaalt uit de Griekscbe beschaving en het Boeddhisme. Rozenkrans, biecht, monniken- en kluizenaarsleven zijn over genomen uit het Boeddhisme, maar zijn verre af van het eigenlijke Christendom, zooals Jezus het gegeven heeft. En verder gaande, zien we, dat het priesterschap langzamerhand meer en moer de overhand krijgt. Aan de Katholieke kerk der Midden eeuwen zijn we verplicht, dat ze de zelf standigheid der kerk steeds verdedigd heeft, tegen het wereldlijk gezag. Steeds heeft ze hoog gehouden, dat het geestelijke in de wereld recht heeft op zelfstandigheid. Maar overigens Mijn rijk is niet van deze wereld, heeft Jezus gesproken. De Kerk heeft zich echter een aardsch rijk gesticht en de priesters hebben zich ten slotte ge plaatst tusschen God en den mensch. Dat heeft Luther gevoeld, nis den diep- sten smaad aan het Evaugelie en daarom heeft hij den godsdienst weer gemaakt tot gewetenszaak. Maar ook het Protestantisme is weer in verval gekomen. In de plaats van den Paus is er een papieren paus gekomen. Men heeft belijdenissen ingesteld en is tot een leerhoiligheid en leerstelligheid ver vallen. En toch heeft Luther het zoo krach tig naar voren gebracht, dat het aankomt op s'menschen zelfstandigheid. Op het per soonlijke komt het teu slotte aan. Ieder meusoh heeft zijn onsterfelijke waarde en als ieder mensch dat beseft staat hg, zoo als Jezus hem gesteld heeft, waardig tegen over zijn God. En nu brengt elke vrijheid wel met zich losbandigheid, maar ondanks dat, zegt spreker: Alleen iu vrijheid kan waarachtige godsdienst opgroeien. Knechten laten, willen we ons niet. Rome wordt sterker om ona en Rome weet zeer wel wat het wil. Maar ook juist daarom moeten we onze vrijheid hoog houden, opdat we onze oude zelfstandigheid mogen behouden. Voor en na de rede en in de pauze zong het gemengd koor onder leiding van den heer N. Hazendonk eenigo liederen. De heer H. J. Groote Balderhaar ten Velde, bnrgemeestor van Werkendam, is door de Centr. A. R. Kiesver. in het district Ileusden, candidaat gesteld voor hot lidmaatschap der Prov. Staten van Noord-Brabant. De volgende lezing voor de afdeeling van den Ned. Prot. Bond zal worden ge houden in de tweede helft van Maart. Dr. II. J. Toxopeiis zal dan als spreker optreden met het onderwerp: „Het onderscheid tus schen Katholicisme en Roomsch-Katholi- cisme." De 2e luit. C. Land, van het 5e reg. inf. te Amersfoort, wordt 30 Maart ont heven van zijn detacheering bij de nor maal-schietschool te 's-Gravenhage. De minister vaD oorlog heeft bepaald, dat de lotelingen der lichting van dit jaar, die bedrevenheid bezitten als chauffeur, moterwielrijder of rijwielhersteller bij voor keur moeten worden geplaats bij de infan terie. De in het wielrijden bedreven lote lingen, die voor de regimenten infanterie en vesting-artillerie zijn bestemd, moeten zooveel mogelijk tot gelijk aantal over de bataljons of over de compagnieën worden verdeeld. Bij het leger is een nieuw veor- echrift voor de schermoefeningen met de sabel ingevoerd.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eemlander | 1912 | | pagina 2