Katholiek Nieuws- en Advertentieblad No. 25. Zaterdag 17 Sept. 1892. Zesde Jaargang. DE EEMBODE voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Yeenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATERDAG. Abonnementsprijs per drie maanden: Franco per post Afzonderlijke nummers f 0,40. f 0,05. BureauKrommestraat, F 227, Amersfoort. Uitgave van de Vereeniging De Eembode. Prijs der Advartentttn: Van 1 tot 6 regelsf 0.30 Voor iederen regel meer- 0.05 Correspondenties as Adve: Zij, die zich met 10ctober op „DE EEMBODE" abon- neeren, ontvangen de tot dien tijd verschijnende nummers gratis. De arbeiders-quaestie. Het valt niet te onlkeunen, dat het lot van den arbeidenden stand dringend verbetering eischt. De armoede en ellende, waarmede in onzen tijd de arbeider veelal te kampen heeft, is van dien aard, dat middelen moeten gezocht en toegepast worden, om zijn lijden te verzach ten en zijn bestaan zooveel mogelijk dragelijker te maken. Dit wordt heden ten dage algemeen erkend, zoodul van alle zijden stemmen opgaan, die voor de kwaal van onzen tjjd genezing willen aanbrengen. Maai de middelen, die men komt aanbieden, zijn meestal niet bij machte eenig goeds uit te werken tot verbetering dier ziekte erger nog, zij bevorderen den ongeluk- kigen toestand door den arbeider op een dwaalspoor te leiden, dal zijn on dergang voltooien moet. Het treurigste verschijnsel in dit ziekte-proces is wel, dat de arbeid, door Christus zelve geadeld en geheiligd, in een verachtelijk licht wordt gesteld. De moderne maatschappij stelde een weten schap, die den arbeid met verachting den rug toekeerde, op de eerste plaats, en nam die onder hare bescherming. En thans willen degenen, die in een dergelijke leerschool zijn gevormd, als redders optreden van den zoozeer door krankheid aangetasten toestand der ar beiders, hetgeen zeer zeker de ellende dier bevolking nog vergrooten zal. Het zou er waarlijk bedroevend uitzien, als de Katholieke Kerk niet als bescherm ster der verdrukten optrad, en door woord en voorbeeld bewees, dat bij Haar alleen de middelen aanwezig zijn, die de wonden der maatschappij kunnen ver zachten en genezing aanbrengen. De j kwalen des tijd legt Zij bloot, maar Zij wijst ook den weg ter verbetering aan. Treffend komt dit mede aan den dag 1 in eene redevoering van den Prins-bis- schop van Breslau, Mgr. Kopp, gehouden I eene vergadering der katholieke ar- beidersvereeniging te Breslau, waarin het I valsche begrip wordt aangetoond, dat omtrent den arbeid dikwerf gegeven j wordt. .Wanneer wij ons de vraag stellen: wat is de arbeid zegt o. m. de ge noemde Prelaat, „dan antwoordt ons het woord der Goddelijke OpenbaringHij is door God ingesteld. ,,In het zweet uws aanschijas zult gij uw brood eten!"" sprak God tot het zondig menschcnge- slaeht, en daarom is ons aller lol: de arbeid. .Alles wat wij op aarde doen, zij het arbeid mei den geest of met het lichaam, alles kost ons moeite en inspanning en wij zaaien op Gods heilig bevel onder distelcn en doornen. De arbeid der men- schen is dus een straf, en dat zal hij zijn, zoolang er mnnschen op aarde le ven. Ziet, hierin dus ligt al vooreerst een dwaling, als men den menschcn tracht wijs te maken, dat een tijd denkbaar is, waarin men alleen maar voor zijn genoe gen een paar uur per dag zou behoeven te werken. Neen, dierbare vrienden, deze belofte zal nooit kunnen vervuld worden, het is een ijdele hoop, die den arbeiders wordt voorgespiegeld, om hen op een dwaalspoor te brengen, maar niet om hen te helpen. Altijd zal het leven der menschen grootendeels een leven van arbeid en moeite zijn, zoo waar en zeker het woord van God luidt ,,In het zweet uws aanschijns zult gij uw brood verdienen." ,E. tweede dwaling, waarop ik u eveneens wil wijzen," aldus ging Mgr. Kopp voort, .bestaat hierin, dat men den arbeid in een valsch daglicht stelt. Zeer zeker is de arbeid pijnlijk, omdat hij een straf is voor de erfzonde, maar ook ligt in den arbeid de eenige troost en hoop voor de menschen. En dit hebben wij te danken aan Hem, die zelf als zoon van een arbeider ter wereld kwam, en als arbeider geleefd heeftdie door Zijn heilig voorbeeld den arbeid tot eere maakte, en er rijke verdiensten aan heeft verbonden Hij, die in het huis van een werkman opgevoed werd, toen Hij van den Hemel op de aarde kwam, diens arbeid gedurende dertig jaren deelde, en ook daarna nog, als een ge trouw werker voor hel heil der menscti- hcid, drie jaren lang over de aarde ging om wel te doen. Hij hoeft den arbeid der men.'chen in eon waar daglicht gesteld. Ook wijst Hij ons op den huis vader, die knechten naar zijn wijngaard zond, den een vroeger, den ander later, en hen daar voor zich liet werken. Daarmede geeft Hij te kennen, dat alle aardsche arbeid in Gods hand is, God, dien wij allen moeten dienen, maar die ook voor een ieder een feestavond heeft bereid, waarop Hij zal zeggen: ..Geeft iederen arbeider zijn loon" .Ziet, op deze wijzemoelen wij den arbeid opvatten wij moeten hem beschouwen als do dienst van God, als een voorbe reiding lot de eeuwigheid, waarvoor wij geschapen zijn. En als wij dit doen, geliefde vrienden, ziet, dan zal de arbeid ons niet zwaar of moeilijk vallen, maar zal hij licht zijnwant, wij weten, dat ieder onzer zweetdruppels zal opgetee- kend worden in het Boek des Levens, en daarboven eenmaal met een eeuwige belooning zal vergolden worden. Zoo derhalve vatten wij het menschelijk leven met al zijn kommer op. Wij vergeten niet, dal wij ook een lichaam hebben, met welks behoeften wij op aarde zijn geschapen, maar ook niet, dat wij een onsterfelijke ziel bezitten, wier behoeften verder reiken dan deze aarde. En zoo voegen wij onze zorgen voor lijf en ziel trouw te zamen. Wij zaaien dan met onzen arbeid voor het heden en de toekomst tegelijkertijd en werken trouw om onze plichten in deze wereld te vervullen, maar daardoor werken wij tevens om voor de eeuwigheid te zorgen. Gelooft dan ook niet hen, die zoowel den hoogcren als in den lagere» stand talrijk zijn en zeggen, dal men slechts voor de aarde moet leven. Dit de zwaarste beproeving voor u, dat n u tracht los te maken van do ge dachte aan de eeuwigheid. Men spreekt u vaak van den strijd om het bestaan doelt daarmee enkel op het aardsche leven. Gij weet echter, dat er nog een andere strijd bestaat, een strijd om het eeuwige leven. En met dat leven lacht spot men en noemt hel een hinder paal voor het geluk en de ware tevre denheid van den arbeider. Zij willen u het juk van het geloof ontnemen, maar daarvoor leggen zij u het juk van het ongeloof op, daarvoor ontnemen zij u den eenigen troost, die u staande kan houden in al de bekommeringen van arme menschenleven. Wel is de godsdienst een juk, omdat hij ons inigen plicht, menige ontbering oplegt, lar het is een juk, dat alle andere jukken verlicht en daarom noemt Jesus Zijn juk zoet. Klemt u daarom vast aan het juk des geloofs BUITENLAND, Voorwaar heerlijke, schoone.taal, die alleen door een Prins der Kerk, vol van den geest Gods, kan worden gesproken ter bemoediging en opbeuring der arme, verdrukte arbeidende klasse. Mocht zij hel oor leenen aan deze tintelende taal der waarheid, welke haar wijst op het schitterend voorbeeld des Evangelie's, dan geen vreeze voor de toekomst. De werkman zal dan beseffen, dat hij zich over zijn maatschappelijke positie niet behoeft te schamen, maar integendeel daarop fier mag zijn, door in navolging van Christus voor zijn onderhoud te arbeiden. Nu de Christus eenmaal het goddelijk stempel op den arbeid druk te, kan het nipt anders dan vereerend wezen voor den mensch, daaraan zijn edelste krachten te wij len. En als gevolg daarvan zal hij rust en vrede vinden in het volbrengen der verplichtingen, hem dopr de alwijze Voorzienigheid tot zijn eeuwig welzijn opgelegd. De Columbus-feesten te Genua hebben een schitterend verloop gehad. De ten toonstelling, de historische optocht, maar bovenal de prachtige aanblik der vreemde eskaders, die Maandagavond bij de algemeene verlichting een won derschoon effect maakten, woidt alles ten zeerste geroemd. Of dit alles wel uitsluitend ter eere van Christophorus Columbus geschied is Men mag het betwijfelen, en inderdaad wordt dan ook de geheele feestviering meer beschouwd als een hulde aan het Italiaansche Koningspaar en een triomf voor de Italianen, die, de zware lasten van het Drievoudig Verbond moede, meer aansluiting zoeken bij Frankrijk. De toespelingen op de overwinning, die de Franscher. gezamenlijk met de Itali anen in 1859 op Oostenrijk behaalde, leveren daarvan de doorslaande bewijzen. In het oog loopend is ook de bevoorrech ting, door Koningin Umberto aan het Fransche eskader en zijn bevelvoerenden generaal Rieunicr bewezen. Voor de armen der stad heeft de Koningin 50.000 lire geschonken. Z. II. de Paus heeft in zijne Encycliek over den H. Rozenkrans deze devotie vooral aangeprezen met het oog op 's Pausen aanstaande gouden bisschops- jubilé. Met een gevo«l van dankbaarheid wijst Z. H. op de vrucht dier devotie, die z ch in zoo ruime mate geopenbaard heeft en spoort de kinderen der Kerk aan, oin in de a.s. Octobermaand door het Rozenkransgebed de vereering van Maria te bevorderen. De geestelijke gunsten, door - Z. H. in vroegere jaren aar, de viering der Octobermaand ver bonden, worden door Z. H. bevestigd. Voorts beveelt de H. Vader zich in de gebeden der geloovigen aan, omdat door hel heerlijk Rozenkransgebed Maria, de machtige en liefdevolle Koningin, den Stedehouder van haar Goddelijken Zoon steune en versterke en God hem, door Maria's tusschenkomst bij zijn hoogen leeftijd de kracht verleene om zijn verhe ven ambt te Zijner eer en tot heil der Kerk te blijven bedienen. Onder aanroe ping der Koningin van den Allerheilig sten Rozenkrans verleent de H. Vader ten slotte aan alle geloovigen den apos- tolischen zegen. FEUILLETON. Bakker Frans. 5) ,Hag de heilige Hoeder Anna zich óók al niet meer ia 't openbaar in DQren verloonen is al ver gekomen I" murmelde kennis wilde geven, dal zijn gansche voorraad •p was en bjj geen brood meer leveren kon, als men hem geen meel bezorgde. Men bad na melijk bet bevel uitgevaardigd, dat niemand, onder welk voorwendsel ook, meer tarwe mocht vervoeren. Hen had door heel Duren eene huis zoeking gedaan, om te zien, boe groot de rogge was, en men had sleehls een enkel mud gevondan. Diensvolgens werd de huiszoeking ook voor de gansche provincie uitgeschreven, maar met geen beter gevolg. Slechts Mn burger had eenige boaderden ponden tarwe, waarop alag gelegd werd, om i De bakker werd aan het stadhuis niet gehol pen; men gaf hem ten antwoord, dal hjj nader bericht zou oulvaogen, als er nieuwe voorraad aangevoerd was. Ondanks het vroege morgenuur heerschto er niettemin aan het stadhuis reeds een zekere verwarring en een onbeschrijfelijke drukte. Wat is er toch aan de hand vroé$ de buk- ber schijnbaar onverschillig aan een der oude stadhuisboden, die de nieuwe regeering niet den zelfden ijver diende, als vroeger de oude. ,0, men bereidt zich druk voor op den dag van morgen," antwoordde de aangesprokene en mat den bakker met een spolteodeu blik. .Hor- gen wordt er een einde gemaakt aan dal dwaze bijgeloof der roomsche papen. Hen zal hen dat oude .hocuspocus" wel alleeren ze behoeven er zich ten minste niet meer mee in 't openbaar te vertoonen, anders en de ijverige dienaar der republiek streek lachend met de vlakke band over zijn hols. Was het deo man ernst, of wilde hjj den bakker, dien hjj wist, dat een oudlecrling was der Jezuïeten, slechts boos maken? De bakker trok dreigend de wenkbrauwen samen, en voel de gronten lust, den Hauwen grappenmaker in zjjne gehate uniform eens een due tigen oorvijg toe te dienendoch hjj koos de verstandig! party en ging schouderophalend heen. ,Ja. ja, burger bakker," ging de valsche kerel, die zich weer aan zjjne zijde gevoegd had, i .morgen zal de republiek eens terdege gevierd wordeu I Ge danst toch met vrouw en kinderen Daar ginds op de markt wordt eene tribune opgericht voor den vrijheidsredi naar. Dan znlt ge eens andere preeken hoore als ia Sinl-AnnaBurger B. f dit was de naai van den afgevallen monnik uit het klooster va Schwarzenbroichj zal u morgen het evangcli der vrjjheid eo der gelijkheid verkondigen op eene wjjze, die u dool schudden van 't lachen om uwe vroegere dwaasheden. Luister maar goed toe, opdat ge het spoedig van buiten kent en die zotte Jezulelengrillen uit bet hoofd zei. .Zoo, dus pater B. is er ook bjj?" vroeg de bakker sebgnbaar rustig. ,Ja, hjj zit binnen in de raadzaal," antwoordde de .burger", ,co helpt decreten uilvaardigen •n het feest van morgen regelen. Horgen zal er eene processie plaals hebben, er nooit een binnen zjjne m heeft". Kan zjjn", zeide de bakker droogweg. .Haar willen ziende man is nijj niet onverschillig." De beambte troonde den bakker bjj den mede naar de deur der raadzaal, die wjjd i .Kijk, die man daar achteraan, met dien roodcu halsdoek en dat lange haar, burger B.," (luisterde hjj. De bakker bleef eene pons staan en beschouwde langen tjjd den gewezen monnik. Deze was i een levendig gesprek gewikkeld met een vreemde heer. Hjj zag er verwilderd en slordig uit, mai vooral zjjne gelaatstrekken waren terugstootend geworden. De vreemde heer wilde den spreker geen oogenblik aanzien, doch zag voortdurend een anderen kant uit .Zoo, dus dat is hg 1" zei de bakker halfluid en verwijderde zicb. .Tol morgen," riep hem do beambte nog spottend na. De bakker ademde weer vrijer, toen hjj het stadhuis verlaten had. Het de droevigste ge dachten vervuld keerde hij naar huis terug en vermaande de zijnen dringender daa ooit om vurig te bidden, want er waren booze dagen voor Daren op handen. Op aanstoken van een Dilrensch republikein werden nog dienzellden dag verscheidene kruisen en heiligenbeelden omvergehaald en verbrijzeld. De lafhartige menigte mankte gemeeno zaak met de sansculotten de betergezinden treurden in 't geheim en verwenscliton de goddelooze .Vrjjheid, Gelijkheid en Broederschap", die zulke schromelijke gevolgen na zich sleepte. In een der daaropvolgende nachten werd het fraaie huis van dienzelfden kruishatendan repu blikein over zjjne volle breedte met groote zwart» kruisen beschilderd. Voor deze zwarte kruisen was bovendien zulk eene kleverige, taaie specie gebruikt, dat men or trots alt» moeiten verscheidene dagen lang niet in slaagde, ze te verwijderen. De bezitter des huizes was, zooals licht te begrjjpen valt, woedendde nauwkeurigste navorschingen werden ia het werk gesteld, maar de dader en zjjne aanhangers hadden hun werk zoo netjes in 't geheim weten verrichten, dat men er nooit achter kwam, wie k iets anders geschied, i ir goed de oogen opende. Terstond na don Moedigen intocht der Fran- schen was te Düren eon zoogenaamde vrijheids boom opgericht. De meeste bnrgers hadden zich gedragen, als of zy van niets wisten, maar de heffe des volks was in zjjn ongelukkige dwaas heid rondom deu boom gaan springen, terwjjl zy, die nu de macht in handen hadden, den grootsten ernst daarbjj voorwendden. Iu December van hetzelfde jaar'werd „bet gedenk- tooken der natuurlijke rechten van den mensch en der grootmoedigheid van het Fransche volk", zooals do hoogdravende kennisgeving den boom betitelde, op het marktplein feestelyk opgericht. De toeloop was grooter geworden, zoool niet uit bewondering der Fransche groot moedigheid, die met den dag meer onkosten maak te, dan toch uit vrees voorde leiders van hel vastenavondfeest. Jong en oud danst» op de tonen der muziek rondom den darren eik, op wien» top een roodo jacobjjnenmuls prijkte. Het »rme, misleide volk liep en danste en zong zich builen adem, terwijl <1® vrijheidspredikers zich aan een feestelijk gastmaal vereenigden. En als er goen wjjn genoeg was, werd de wijnkelder van den een of anderen DOrenschen herbergier met ge weld opengebroken, en de noodige voorraad weggestolen; de beuling toch, 6Ï kronen, moet nog geschieden. (Wtr* nrvcirf)-

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1892 | | pagina 1