Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
No. 25.
Zaterdag 22 September 1894.
Achtste Jaargang.
DE EEMBODE
voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland,
Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Yeenendaal en Zeist.
Verschijnt eiken ZATEBDAO.
Abonnementsprijs par drie maanden:
iraaeo per postf 0,40.
Afzonderlijke nummersf 0,05.
Bureau: KrommesbraaiF 227. Amersfoort.
Uitgave van de Vereeniging De Eembode.
Prijs dar Advortentièn
Van 1 tot 6 regels
Voor iederen regel meer
Correspondenten e
vóór l
Zij. die zich vóór
i October op de
EEMBODE" abonneer en.
ontvangen de tot dien tijd
verschijnende nummers
gratis.
ENCYCLIEK"
>*n onsen Allerheiligst en Vader
LEO XIII,
deer «e Goddelijke Voorzienigheid Pui.
iikrans van Uarla.
Over
Ann Onxe Eerwaardige Broeder# de
patriarchen, primaten, aartsbisschop-
pen, bisschoppen on andere ordinaria
ten, in vrede en gemeenschap met
den H. Stool
LEO ZZZZ. PAUS.
Eerwaardige Broeders,
heil et» Apoetolischen zegen!
Steeds zien wij met zoet verlangen en
bljjde hoop de naderende Octoberrnaand
te gemoet, die, naar Onze vermaning
en naar Ons voorschrift aan de Aller
zaligste Maagd toegewijd, reeds sedert
eenige jaren over de katholieke wereld
eenparig en met ijver gevierd wordt door
de devotie van den Rozenkrans. Wat
Ons tot de door Ons gegeven verorde
ning aanspoorde, meermalen hebben Wjj
het uiteengezet. Immers, daar de_ ramp
volle tijdsomstandigheden voor Kerk en
Staat den machtigen bijstand van God
met onafwijsbare noodwendigheid vor
derden, meenden Wij dat die hulp door
de voorspraak van Zijae Moeder moest
worden afgesmeekt en voornamelijk dien
de te worden verkregen door een wijze
van gebed, welker heilzame kracht het
Christenvolk steeds had ervaren. Van den
aanvang toch der Rozenkrans-devotie
af werd die kracht gevoeld, zoowel ter
beveiliging van het heilig geloof tegen
de misdadige aanvallen der ketterij als
tot herleving en versterking der goede
zeden, die in den loop der tijden den
invloed hadden ondergaan van het kwade
voorbeelddie kracht werd gevoeld
in het openbaar zoowel als in het bij
zonder leven door tal van gunstbewijzen,
welker roemrijke gedachtenis door ver
schillende instellingen en gedenkteekenen
wordt vereeuwigd. Insgelijks mogen Wij
met blijdschap getuigen, dat voor onze
dagen, door zoo velerlei tegenspoed be
zocht, heilzame vruchten uit de devotie
van den Rozenkrans ons zijn toegekomen.
Maar tocb.Eerw. Broeders, wanneer gij
om u heen ziet, wordt gij gewaar, dat
de redenen bleven en zelfs ten deele
toenamen, die ons dringen om wederom
dit jaar door Onze vermaning den ijver
voor het gebed tot de Koningin des
Hemels bjj uwe kudden op te wekken.
Hierbij komt, dat wanneer Wij den
aard van den Rozenkrans overwegen,
naar de male waarin de voortreffelijk
heid en het nut dier devotie Ons heer
lijker voor den geest komen, ook het
Vertaling van De Tüd.
verlangen en de verwachting bjj Ons
toenemen, door Onze opwekking ertoe
bij te dragen om, door de betere en
vollediger kennis en beoefening dier voor
treffelijke godsvrucht, rijker vruchten eruit
te zien voortkomen, i e dien einde zullen
Wij niet in herhalingen treden omtrent
hetgeen Wij daaromtrent in vorige jaren
in het midden brachten: Wij willen
veeleer ons thans bepalen bij de be
schouwing en de uiteenzetting van het
aanbiddelijke raadsbesluit Gods, waardoor
de Rozenkrans op allerzoetste wijze het
vertrouwen van degenen, die dit gebed
verrichten, opwekt en de moederlijke
erbarming van de Allerzaligste Maagd
met de meeste goedertierenheid ter
hulp der smeekelingen doet toesnellen.
Dat wjj in ons gebed de hulp van
Maria vragen, vindt zijn eersten grond
slag in de Haar te beurt gevallen be
diening, waardoor Zjj, bij God in waar
digheid en verdiensten behagelijk en
in macht ver boven alle Engelen en
Heiligen verheven, tol taak heeft ons
de .goddelijke genade te verschaffen.
Dezê bediening nu komt wellicht bij
geen wijze van gebed zoo duideljjk
aan het licht als bij den Rozenkrans:
bij dit gebed toch treedt het aandeel,
hetwelk Maria nam aan de redding van
het menschdom, ons als levend voor
den geest. Tot voordeel ongetwijfeld
vai.de godsvrucht, zoowel waar wij de
achtereenvolgende heilige mysteriën in
hun volgorde overwegen, als waar wij
met vrome lippen de voorgeschreven
gebeden verrichten.
In den aanvang stellen wij ons de
blijde mysteriën voor den geest. De
eeuwige Zoon van God verwaardigt Zich
tct de wereld te komen cn mensch Ie
wordenmet instemming echter van
Maria, die ontvangt van den heiligen
Geest. Dan wordt door een uitnemende
genadegave Joannes in den moederschoot
geheiligd, door uitgelezen gaven wordt
hij bekwaam gemaakt om de wegen des
heeren te bereiden dit echter geschiedt
als vrucht van Maria's begroeting, die
op Gods aansporing haar verwante be
zocht. Eindelijk wordt Christus, de ver
wachting der volkeren, geboren, Hij wordt
geboren uit de Maagd en, wanneer de
herders en de koningen, de eerstelingen
des geloofs, zich vromelijk heenspoeden
naar Zijn kribbe, vinden Zij het kind
met Maria Zijne Moeder. Vervolgens,
wil Hij, om in openbare p.echtigheid
Zich den Vader als offerande aan te
bieden,gebracht worden in den tempel,
hij wordt daar voor den Heer gesteld
door de bediening van Maria. Maria is
het ook, die, bij het geheimvolle ver
lies van het Kind, het met angstige be
zorgdheid zoekt en het vindt met groote
vreugde.
En uiet anders spreken de droevige
mysteriën. In den hof van Getbse-
mane, waar Jesus beangst en bedroefd
is tot den dood, en in het Rechthuis
waar hij wordt gegeeseld en met doornen
gekroond, ter dood veroordeeld, is Maria
wel niet aanwezig, maar lang Ie voren
had Zij dal alle voorzien en gekend.
Want, zoowel toen Zij Zich als maagd
overgaf aan de plichten van het moe
derschap als toen Zij Zich met Haren
Zoon geheel ten offer bracht ic den
tempel, bij beide gebeurtenissen nam
Zij met Hem Haar deel in werkdaëige
opoffering voor het menschelyk geslacht.
Hierom reeds valt het niet te betwijfelen,
dat Zij ook in de bitterste angsten en
wreedste pijnigingen van Haren Zoon
met heel Haar ziel hééft meegeleden.
Verder zou in Haar bijzijn, te Haren
aanschouwen, worden volbracht dat
goddelijk offer, waarvoor Zij, de verhevene
Moeder, het slachtoffer had gevoed wat
in het laatste dezer mysteriën wordt
gezegd in de woorden haast hei kruis
van Jesus stond Zijne Moeder, die, opdat
Zij in Haar onmetelijke liefde voor ons
ons als zonen zou aannemen, zelve
Haren Zoon vrijwillig offerde aan de
goddelijke Gerechtigheid, met Hem me-
destemmendc in Haar hart, dal door
boord was door het zwaard der smarten.
In de glorierijke mysteriën eindelijk,
die welke daarop volgen, wordt de
zegenrijke taak van onze gezegende
Moeder bevestigd, en tiaar is zij van-zelf
meer vruchtbaar. Zij verheugt zich in
sprakelooze vreugde over de glorie van
Haar Zoon, die over den dood zegeviert.
Zij volgt met moederlijke genegenheid
Haar Zoon, als Hij Zijn zetel in den
Hernel weder inneemt; maar. hoewel
Zij den Hemel waardig is, wordt Zjj op
aarde teruggehouden als voor de Kerk,
welke gaat ontstaan, de beste troosteres
en leermeesteres, die in den afgrond van
goddelijke wijsheid dieper is doorgedrongen
dan men gelooven kan
Omdat echter hel geheim van de
Verlossing der menschen nog niet vol
tooid was voordat de Heilige Geest,
dien Christus beloofd had, was geko
men, zien wij Haar in de zaal van het
H. Avondmaal, waar Zij tegelijk met
de Apostelen, en voor hen met aan
drang biddende, voor de Kerk de vol
heid van den H. Geest heeft vervroegd,
die opperste gave van Christus, dien
schal, welke nooit zal verminderen.
Maar Zij zal, daar Haar taak zonder
ophouden is vergroot, en daar die eeuwig
is, voor ons blijven bidden, nu Zij is
opgenomen in de onsterfelijkheid. Wij
zien Haar uit het tranendal weggevoerd
naar de hemelsche burcht Jerusalem,
omringd door koren van Engelen wij
vereeren Haar, hoog verheven in de
glorie der Heiligen, met den schitterenden
diadeem door Haren Zoon gekroond,
gezeten naast Hem als Koningin en
Heerscheres over het Heelal.
Al deze overgroot© verdiensten van
de Moeder-Maagd schitteren ons tegen,
Eerwaardige Broeders, die bezield zijt
door den geesl Gods, den geest van
wijsheid, den geest vun liefde tot
God Die verdiensten moeten ieder
met blijdschap vervullen, omdat een
vaste hoop ons is ingestort op de god
delijke goedertierenheid en barmhartig
heid, welke wij zeker verwerven, als
Maria ons bijstaat.
Hetzelfde toont ons, in volkomen
overeenstemming met de mysteriën, het
mond-gebed. Zooals voegzaam is, gaat
het Onze Vader, aan den Hemelschen
Vader opgedragen, vooraf. Als dit met
ir.nige smeeking is uitgesproken, keert
de stem van den biddende zich van den
troon van de Goddelijke Majesteit tot
Maria zonder twijfel volgens geen an
deren weg dan dien welken wjj den weg
der verzoening en der smeeking noemen,
door den H. Bernardinus van Sienna
aldus uitgedruktAlle genade, die aan
deze wereld wordt medegedeeld, gaat
langs drievoudigen weg. Want van God
wordt zij ons volgens vasten regel verleend,
naar Christus, van Christus naar de
Maagd Maria, en van de Maagd Maria
naar ons
Op deze drie trappen, onderling zoo
onderscheiden geplaatst, blijven wij op
de laatstgenoemde het gemakkelijkst
en het langst door de instelling van
den Rozenkrans, daar hei Wees gegroet
tot in tientallen wordt voortgezet, alsof
wjj dan met meer vertrouwen de andere
trappen, door Christus naar den Vader
in den Hemel, bereiken. En zoo storten
wij ook onze zelfde groetenis zoo dik
wijls uit voor Maria, opdat ons nietig
en zwak gebed door het vertrouwen
noodzakelijk steeds meer worde gesteund.
Haar smeekend, dat Zij tot God bidde
'oor ons, in onzen naam.
Onze stemmen toch vermeerderen te-
3. Bernard as, de XII praeroftüv B. M.
r. n. 3.
(VS. Bemardus, urm. m -Vtfif. B. M. V.
1. 6.
Serm. VI fsttis B. li. 7. de Anni
genover God in behagelijkheid en in
krneht, als zjj God worden aanbevolen
door de gebeden van de Maagd, die
liy-zelf met da zoete uitnoodiging toe
spreekt Klinke Uwe stem in Mijne ooren
want Uwe slem is zoet Daarom dan
ook komt zoo dikwijls Haar glorierijke
naam terug, door ons uitgespruken, om
tot God door te dringen.
Wij groeten Haar, die genade bij God
heeft gevonden, eenvoudig door de woor
den vol van genade Haar, wier rijkdom
voortstroomt tot allen Haar, met wie
de lieer Zich in de innigste vereeniging,
die bestaanbaar is, heeft vercenigd
Haar gezegend onder de vrouwen, die
alleen den vloek heeft opgeheven en den
zegen gebracht lieeft de vrucht Haars
lichaams, in wien alle volkeren worden
gezegendHaar roepen wij aan de
Moeder Gods. Wat zal Zij, in die ver
heven waardigheid, niet met volkomen
/.okerheid afvragen voor ons, zondaren.
Wat kunnen wij van Haar hopen in
heel ons leven en in den laatsten dood
strijd niet hopen van Haar?
Het is niet mogelijk, dal hij, die zich
met ijver en geloof heeft gewijd aan
deze gebeden cn mysteriën, niet wordt
aangegrepen door bewondering voor de
goddelijke Raadsbesluiten betreffende de
Verheven Maagd, tot heil van alle vol
keren dat hij niet zich met vurig
vertrouwen zal overgeven aan Haar be
scherming, zich niet zal werpen in Haren
schoot, zooals de heilige Bemardus ge
tuigt Gedenk, o allergoederticrensle
Maagd, dat het nooit gebeurd is, dal
iemand, die lot U zijn toevlucht nam,
Uwe voorspraak inriep of Uit' bijstand
heeft vet zocht, door U is verlaten ge
worden.
Even krachtig als het Rozenkrans
gebed degenen, die daartoe hun toevlucht
nemen, met vertrouwen vervult op ver-
hooring, even krachtig is het ook in
zijn uitwerking om het hart der heilige
Maagd tot barmhartigheid te stemmen.
Het is immers bekend mhoeveel
welgevallen Zij op ons nederziet en ons
aanhoort, wanneer wij de voortreffelijkste
smeekbeden en de heerlijkste lofprijzingen
tot een kroon samenvlechten.
Als wij bij dit gebed aan God zeiven
glorie geven en Hem die toebidden, als
wij vragen dal alleen Zijn wil in alles
volbracht worde; als wij Zijn goedheid
en milddadigheid prijzen, Hem Vader
noemen en schoon onwaardig de
grootste gunsten afsmeeken, dan vindt
Maria daarin Haar bijzonder welbehagen,
en maakt zij in onze godsvrucht waarlijk
den heer groot.
Op alleszins waardige wijze immers
spreken wij tot God, als wij het Gebed
des Heeren tot Hem richten. En behalve
dal, hetgeen wij daarin vragen, op zich
zelve reeds voortreffelijk en uitstekend
is, en zoo volmaakt mogelijk overeenkomt
met het christelijk geloof, de hoop en
liefde, verkrijgt het nog grooter kracht
door een ons gegeven bevel, dat ook
aan de Heilige Maagd niet dan dierbaar
kan zijn. Mei onze stem immers schijnt
zich de stem te vereenigen van Jesus,
Haren Zoon zeiven, die dit gebed woor
delijk aan ons gegeven en bevolen heeft
toen Hij zeide „Zoo zult gij bidden"
Het lijdt geen twijfel of indien wjj
door de beoefening van het Rozenkrans
gebed, dit gebod nakomen, zal Zij, vol
zorgvolle liefde, met des te grooter
bereidwilligheid Haar ambt vervullen,
dezen geheimvollen krans van gebeden
liefderijk aannemen en met een overvloed
van weldaden beloonen.
Om ons hare milddadige goedheid
des te zekerder te verwerven, werkt ook
niet weinig mede de aard van den
Rozenkrans-zelven, zoo bij uitstek ge
schikt om waarlijk goed te doen bidden.
Coot. U, 14.
S. Thomas, op. VUI, super solui- asgtL n. 8
O Math. VI. 9.
Vele en verschillende dingen immers
trachten den zwakken mensch bjj zjjn
gebed van God al te trekken en zjjn
goed voornemen te verjjdelonmaar
hij die het wél overweegt, zal aanstonds
inzien welk etn kracht er in den Ro
zenkrans ligt opgesloten, zoowel om de
aandacht van den geest te boeien en de
traagheid af te schudden, als om een
heilzame droefheid op te wekken over
bedreven zonden en den geest op te
teren tot de dingen des Hemels.
De Rozenkrans immers bestaat uit
twee dcelen, van elkander onderscheiden
en Iegelijk vereenigdde overweging
der geheimen en het mondgebed. Van
daar dat deze wijze van bidden
's menschen bijzondere aandacht vordert,
opdat hij niet alleen zijn geest eeniger-
mate tol God verheffe, maar zich ook
zoo ijverig met de overweging en de
beschouwing bezighoude, dat hij er
aanleiding in vindt om zjjn leven te
verbeteren en aan zjjn godsvrucht voedsel
te geven.
Niets grootscher, niets verhevener
immers is er dan de waarheden die
den grondslag uitmaken van den christe-
lijken godsdienstdoor wier luister en
macht, waarheid, rechtvaardigheid en
vrede met hun heerljjke vruchten op
aarde zijn gekomen en een nieuwe
wereldorde hebben voortgebracht
Daarbij komt dat deze allerverhevenste
zaken aan de beoefenaars van het
Rozenkransgebed worden voorgesteld
op een wjjze, die zelfs volkomen beant
woordt aan de behoelten der eenvoudig
ste geesten, Daar worden immers geen
geloofsstukken ter beschouwing voorge
steld, maar veeleer feiten, als het ware
met de oogen waar te nemen, die door
de bijvoeging van plaatsen, tijden en
personen de aandacht krachtiger boeien
en een nog heilzamer indruk maken.
Wijl de geesten dit alles reeds vroeg
tijdig in zich hebben opgenomen, is het
bjj het noemen der afzonderlijke myste
riën voor ieder, die zich gaarne met
het gebed bezighoudt, volstrekt onnoodig
den geest geweld aan te doen, maar
dringen zich de gedachten en gevoelens
reeds als vanzelf overvloedig op onder
de zepen des Hemels en door de voor
spraak 'an Maria-
Nog een andere reden is er, welke
dezen krans van gebeden aan Haar
bijzonder welgevallig en belooning waar
dig maakt. Immers, wanneer wij deze
drievoudige mysteriën godvruchtig geden
ken, leggen wij een krachtig bewjjs
af voor onze dankbare genegenheid
jegens Haar, daar wij op die wjjze be
lijden, dat wij nimmer genoegzaam de
weidaden kunnen gedenken, waarmede
Zij in Haar onuitsprekelijke liefde onze
zaligheid ter harte neemt.
Wij kunnen ons nauwelijks voorstellen
met hoeveel nieuwe vreugde Haar ge
lukzalige ziel wordt vervuld, als wjj
voor Haar neergeknield, dikwjjls en
ijverig over deze verhevene dingen na
denken, en welke gevoelens van vernieuw
de mocderljjke bezorgdheid en mildda
digheid daardoor in Haar worden op
gewekt.
En uit deze herdenking volgt dan
wederom dat onze smeekbeden winnen
aan gloed en kracht: zoodat bjj ieder
afzonderlijk mysterie, nieuwe titels op
verhooring worden aangevoerd, die bjj
de H. Maagd zeker hun kracht niet
zullen missen. Tot U immers vluchten
wij heilige Moeder Godsversmaad ons,
rampzalige kinderen van Eva, nietWij
smeeken tot u, machtige en goedertierene
bewerkster van ons heil. Door de zoet
heid der vreugde, door Jesus uwen
Zoon u bereid, door Uwe deelname aan
Zijne onuitsprekelijke smarten, door de
grootheid van Zjjne glorie die op u
terugstraalt, smeeken wij u met aandrang
O, hoor en verhoor ons goederlieren,
ondanks onze onwaardigheid I"
(AM