Katholiek Nieuws- en Advertentieblad No. 29. Zaterdag 20 October 1894. Achtste Jaargang. DE EEMBODE voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Yeenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATERDAG. p«r drie auilm Franco per postf 0,40. Afzonderlijke nummersf 0,05. BureauKrommestraat, F 227. Amersfoort. Uitgave van de Vereeniging De Eembode. Prijs der Advertanttfau Van 1 tot 6 regelsf 0.38 Voor iederen regel meer- 0.05 O niterljjk Vrijdagavond Dwaasheden. Onze tjjd is o zoo prat op de heden- daagsrhe verlichting en beschaving 1 Maar heeft met den modernen vooruitgang op stoffelijk gebied de geest gelijken tred gehouden? Heeft de mensch met het toenemen der materialistische ken nis gewonnen in practisch verstand en gezond oordeel? Het schouwspel der veelvuldige dwaas heden, welke men op ieder gebied ziet afspelen, geeft hierop een ontkennend antwoorddikwijls wordt men gedron gen uit te roepen: waar blijft hel ge zond verstand 1 Waar het inzicht in De mensch heeft het verstand, deze edele gave Gods, ontvangen om te den ken en te overwegen, het voor en te gen te wikken en te wegenhij heeft bet vermogen te redeneeren en uit be paalde gegevens de gevolgen af te lei den, uit oorzaken en beginselen de conclusie's te trekken. 't Is waar, niet in gelijke mate had de toebedeeling plaats; het verstand van den een is grooter dan dat des anderen; sommigen zijn de minbedeel- den. Toch moet hier worden opgemerkt, dat ook in onzen tijd het getal der van nature rijk bedeelden niet onaanzienlijk mag worden genoemd. Daarbij komt, dat er tegenwoordig gelegenheid te over is, om, wat men aan geestesgaven van God heeft ont vangen, te ontwikkelen, den blik des geestes te verruimen. Het onderwijs is alom tot eene weelderige hoogte opge voerd. En toch zyn de resultaten arm- Geen gevolgen zonder oorzaken. Wat mag dan wel hiervan de oorzaak zijn? Volgens onze bescheiden meening ligt de voornaamste oorzaak in gebrek aan eenvoud. Dat het daaraan mangelt in onzen tijd zal wel memand tegenspre ken. 't Is immers bijna overal, op elk gebied, een opdnjverij in het groot. onhoudbare weelde heerscht in huisgezinnen, steden en staten; niet slechts in den handel, maar ook in de le venswijze is een concurrentie in het leven geroepen, welke met rulnecring eindigt, uitloopt op faillissementen en bankroeten. Is dit te rjjmen met een gezond oor deel en practisch verstand Ik zou mee- dat iemand met gezonde hersenen de tering naar de nering zet, dat kjj zich geen weelde veroorlooft, waar dit lijden kan. Dit zijn waarheden, die de eenvoudigste voor het grijpen heeft, maar verborgen zjjn voor den niet een voudige. Hieruit derhalve mag worden afgeleid, dat de eenvoud het oog des verstands geschikt maakt om goed te ;n en practisch te handelen. Overvloedige bewijzen vinden wij in de geschiedenis der volkeren. Welke jen hebben de verschillende rjjken tot de hoogste macht en bloei gebracht Waren het niet mannen van den diep- sten eenvoud En toch, welk een prac- tischen blik, welk een voorzichtigheid volharding tevens in hun onderne mingen, welk een wijsheid in hunne wetten, welk een beleid in hun bestuur, welk een zuinigheid in de financiën, welk een inzicht om nieuwe bronnen in welvaart te openen! Om ons te bepalen bij ons Vader land, hebben de mannen, die de Nederlanden tot den hoogsten bloei en macht hebnen gebracht, niet in eenvoud uitgemunt Ik behoef hier slechts en kele namen te noemen: onze Raad pensionarissen Oldenbarneveldt en de beide De Witten, onze vlootvoogden De Ruiter vooral en Tromp, de grootste onzer dichters Vondel, onze schilders, die zich eeuwigen roem hebben ver worven. Zjj waren de mannen, die ons kleine land gemaakt hebben tot de machtigste, de aanzienlijkste en de be roemdste van Europa's mogendheden. Het is een in de geschiedenis her haaldelijk geconstateerd feit, dat tegelijk met de weelde het verval der rijken intreedt. Voor de weelde moet de een voud wijken en met den eenvoud gaat ook het gezond verstand op de vlucht 't Is alsof de weelde een zware dikke mist over het land trekt en alles in nevelen en duisternissen hult, zoodat de eenvoudigste zaken, die voor ons liggen, niet meer worden gezien. Onbezonnen heid, roekeloosheid, onverstand treden de ordede grootste dwaasheden en onzinnigheden ziet men geschieden. Een zekere schittering wordt nog ver spreid, terend op de welvaart en den der voorafgegane tijden maar deze schittering, waarin de weelde zich hult, is bedriegeljjkhet is de zoon, die de rijke nalatenschap zijns vaders ver brast. Niet anders kunnen wij den tjjd iea, waarin wij leven. Men ziel niet de grijnzende armoede, die op de onhoudbare weelde volgt. Onze tijd is rjjk aan wetten. De snel opeenvolgende ministerie's willen ieder voor zich hun naam vereeuwigen in een of andere wetgeving. Maar zij missen den stempel des eenvouds ingewikkeld, onverstaanbaar, onvolledig treden zij de wereld in. Nauwelijks vieren zij hare ge boorte, of koninklijke besluiten moeten worden uitgelokt, ministerieele verkla ringen gegeven zij blijken soms spoe dig zoo onpractisch, dat zij als onuit voerbaar worden ter zjjde geschoven, of door andere moeten worden vervan gen. Geen wonder, dat men dikwijls den wensch hoort uiten: spaar ons voor euwe wetten I Dringender doet zich met den dag de behoefte gevoelen aan eene practische, gezonde wetgeving op sociaal gebied. Wat men te dien opzichte ziet ge schieden ir knutselwerk, niets meer grondige regeling laat zich nog altijd wach ten. De oorzaken der sociale wanverhou dingen schijnen voor de wetgevers in het duister te liggen, ofschoon de hoofd oorzaak, de ongodsdienstigheid, i meer in helder daglicht treedt. Meer dan dwaas en onzinnig moet de strijd genoemd worden, welken de regee- ringen voeren tegen den godsdienst. Het verlichte oog onzer eeuw schijnt de waarheid niet meer te zien, die zelfs door den eenvoudigste wordt opgemerkt, dat zonder godsdienst een volk niet te regeeren valt, dat de godsdienst den eenig n grondslag vormt voor den Staat. En toch wordt de godsdienst op alle mogelijke wijzen aan het volk ontrukt, derhalve de grondslagen van den Staat ondermijnd en het graf gedolven, waar de naderende revolutie hen storten zal. De stryd tegen de Kerk is een strijd tegen zich zeiven. De treurige ervaringen laatste tijden hebben zelfs dat oog niet kunnen openen. 't Is billijk en rechtvaardig, dat de eene dwaasheid door een andere, groo ter dan de eerste, wordt verdrongen, het moderne staatsstelsel door den toe komststaat van het socialisme, waarvan het gezond verstand zich geen idee, de verbeelding zich geen ware voorstelling vormen kan. Met recht wordt onze eeuw de ver dwaasde eeuw genoemd. Wat het oude heidendom aanschouwde b(j het natuur lijk licht der rede, ligt bjj de veropen baring des Christendoms voor het mo derne heidendom in een nachtelijk duis ter. Wanneer het oog des verstands niet meer eenvoudig is, ziet het, verblind door hoogmoed, de duidelijkste waarhe den niet meer is daarenlcgen het oog eenvoudig, dan vertoonen zich de w heden, naar het woord van Christus, in een bewonderenswaardig licht, en ont breekt den mensch de kennis en de weten schap, waarop onze Ijjd groot gaat, hij heeft de kennis, die zjjqe daden moeteD leiden hij kent het ware doel en df middelen tevens, welke hy overeenkom stig zyn, wellicht niet geleerd, maar gezond verstand weel aan te wenden tot bereiking van zijne bestemming hier op aarde en voor het toekomstig leven. BUITENLAND. i de Zondag in Belgis gehouden algemeene verkiezingen voor Senaat en Kamer is het vrij kalm in zyn werk gegaan. Behoudens enkele kleine vecht partijen, o.a. te Aalst, is niets bijzon ders voorgevallen. De uitslag is dat in den Senaat de katholieken in grooter getal terugkeeren en in de Kamer be houden zij een flinke meerderheid. In de vorige Kamer bezetten zjj 93 zetels en nu zijn er reeds 75 definitief gekozen, tegen 6 liberalen en radicalen en 13 socialisten, van welke drie liberaal-ra dicaal getint zyn. In berstemming komen 58 katholieken, 37 liberalen en 31 so cialisten. De minister-president De Burlet, die te Nijvel in herstemming komt, heeft weinig kans gekozen te worden. Even zoo de leider der doctrinairen Frère- Orban, die te Luik met 6 katholieken en 7 socialisten in herstemming is. Te Aalst behaalde de oud-minister Woeste de overwinning op den christeiyk-demo- cralischen pastoor Daens. (Tegen deze verkiezing is echter protest aangeteekend, omdat de president van het stembureau zich by het optellen der stemmen ver gist heeft.) Is de katholieke partij ongedeerd uit den strijd te voorschijn getreden, niet aldus de liberale partij. Deze is zoo goed als vernietigd door de socialisten, die, in de 'vorige Kamer geen enkelen zetel bezet hebbende, nu in eens met een aanzienlijk getal de Wetgevende Verga dering binnentreden. Dat zij van deze overwinning gebruik zullen maken, is aan geen twijfel on derhevig. Hun eerste werk was om in vloed uit te oefenen op de herstem ming, n. Tengevolge van een geheim onderhoud tusschen gedelegeerden van de liberale partij en de socialisten ter zake de herstemmingen van a. s. Zon dag heeft de Algemeene Raad der werk lieden-partij de volgende proclamatie afgekondigdDe Algemeene Raad noo- digt alle kiezers nit bij de herstemming slechts aan die candidaten bun stem te geven, die zich tegenover de werklieden partij schriftelijk zullen verbonden heb ben te stemmen voor het algemeen stemrecht zonder meer bjj de gemeen telijke en provinciale verkiezingen en tot afschaffing der beschermende rechten. Voorts verneemt de Patriote, dat de Fransche Kamerleden Guesde en Chau- vin te Brussel reeds de grondslagen hebben gelegd voor eene internationale parlementaire overeenstemming, te ver krijgen door eene aansluiting van Bel- FEUILLETON. CHARLOTTE. Trjj nur 't Fnuisoh, door 7. T. L. morgen nieuwsgierig da wooing run Haariot .Wal is er aan da hand?" aaide er een. ,U araec ongeluk gebeurd vroeg een ander. ,A1> ar geen ongeluk gebeurd ia, #1 hem toch aaker proleeten aangeboden. Gister heeft mijn neet do deurwaarder ar drie aan Henriot i nog bg mg in bet krijt," zeide een, die zich bjj de groep geTeegd bad. I opgelost. Tot over de ooren ia ««hulden Deze brief werd door de meid bjj mevrouw Henriot gebracht, toen deze joist opgestaan was. Melanie las hem, en door woede, veront- waardiging eo schrik overmeesterd, barstte zjj Hare kinderen kwamen aanloopen, op den roet gevolgd door Charlotte. Dit de ooderbroken uilroepen harer stiefmoeder vernam deze spoedig de noodlottige tjjding, en hoewel zjj sulks bad voorzien, waa haar eerste woord niet de hooghartige trooet der zelfzuchtDt had het wel gezegdl Haar ondanks de benauwdheid, door welke zjj zich bjj de gedachte aan bet vi haan vader», ds verloren eer en den volslagen ondergang voelde aangegrepen, wist zjj hare tegenwoordigheid van geest te bewaren. Zjj die, voor de overmacht, >r op xwakke karakters verkrjjgen, zwichtend, uitriep: „Wat moet er gedaan worden mpn in date moeilijke omstandigheid. De schel ging over en eene rilling voer i arme Charlotte door de leden. De meid tn binnen eu'zeide: .Er wachten drie beeren bet salon." Mevronw Henriot wierp een vc twijfelenden blik op Charlotte, die zicb bier maar manmoedig naar de bezoekers begaf. Zjj herkende ben terstond; het waren .Wie verzekert ons dat? Hoor als wjj betaling erlangen, zullen wjj ons tenminste wreken met Henriot door da' rechtbank in bots mal hetgeen erin waa aan zjjne schuld- eiscfaen nalatend. Bp zjjn vertrek had hjj tot zjjne vrouwoen brief vol bitterbalen en nuUelooze verwijten gericht, zonder «stege aanwijzing te doaa omtrent de plaats, vraazttean hjj zich dacht bet hun toekomende i eischen. Zjj groette hen met ee heid, die hunne baido i nog strakker in de plooi zette. De oudste ui het woord eo sprak: .Openhartig gesproken, mejuffrouw, was I ons niet om u te doen. Wjj wilden gooi mjjnheer Henriot spreken." Zjj reikte hem bet schrjjven haan vod over, aan zgne schuldeiacbera gericht, waarin hg verklaarde, hun zjjne meubelen en mannfac- overv alien ik weet niet wat ik bun zegge moet Groots God! welk een toestandI" .Vindt gjj bet goed, dat ik ben ontvang T' .Zeker, zeker, gjj zjjt koelbloedig, maar i verga, als ik er aan denk 1" haar hart let God en den grooten mjjnbMr en ia niet .Mijnheer, spaar ons!" .Zoo, mejuffrouw, hoe kan ik deze bandeiwjjze ,Mpn vader b onvoorzichtig geweest, maar bj j waa altijd een eerlijk man en laat nn alias •at bij bezit achter." t Deze woorden klonkeD Charlotte als een doodvonnis in de ooien. Zjj vouwde de handen .Mynheer, heb medeiyden met ons, ik bezweet het n 1 werp dezen smet niet op onzen nog vlekkeloozen naam, op den naam van mynen nog zoo jeugdigen broeder- en zuster Wees edelmoedig; alles wat wy bezitten moogt gg in beslag nemen, en wat er nog overblgft, rellen wy door bard werken trachten af te lossen. Om .Maar, beeren," zeide Charlotte, bg wie plotseling een ander denkbeeld oprees, .als wg n aanboden de schalden myns vaders af te lossen sn zgne handteekoning weder van kracht te maken?" j .Als gg iemand kont vinden, die daartoe bereid is, uw dienaar, mejuffrouw." i, ik hoop het Wilt gg mg Richard beraadslaagde met zjjne in antwoordde .Dit achting voor o, mejuffrouwwg zullen lot van avond vjjf sur wachten, doch na dien tjfd ia «r nbts raesr aan te doen!" EENE MINDERJARIGE. Terstond na dit pgnlgk onderhoud verllal Charlotte in gezelschap der meid het huls en begaf zicb naar den heer Ra vin, haar voogd, dien tg alleen thuis trof en wien tg in 't kort de droevige dingen, die er voorgevallen waren, meedeelde. Hy hoorde haar zwjjgend aan, en zeide ten slotte: .Welnu, waarde juffrouw, wat wilt gjj dan doen .MÜnhoer," antwoordde Charlotte, .ik baalt een zekere som .Zeker, dertig dl vermeerderd ik ga er trolsch op, ze goed uitgezet te hebben." .Mynheer, Ik kwam er n om vragen." ,Er om vragen 1" riep de voogd, van zjjn stoel springend, uit, en om wat te doen?" „Om zo den crediteuren ter band te stellen, de bandteekening mjjns vaders weer geldig te Op dit nederige antwoord keek de heer Ra vin haar aan ula was zjj waanzinnig geworden, en sprak eindelgk verbaasd: .Gy droomt, kinda geheel en al arm le maken I" ,0 neen, mjjnheer, ik heb nog nooit een

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1894 | | pagina 1