Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
No. 47.
Zaterdag 22 Februari 1896.
Negende Jaargang.
DE EEMBODE
voor Amersfoort, Baarn, Apeldoorn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland,
Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist.
Verschijnt eiken ZATERDAG.
A.bonaom«nt»prij« p»r drie maan dan:
Franco per post
Afzonderlijke nummers
f 0,40.
f 0,05.
BureauKromnmtraat, F 227. Amersfoort.
Uitgave van de Vereeniging De Eembode.
Prij» dar AdTartentièn:
Van 1 tot 6 regelsf 0.30
Voor iederen regel meer- 0.05
Henrieos van dB Wetering,
DOOB OS GENADE GODS EN DE GONST
VAN DEN APOSTOUSCHEN STOEL
Aartsbisschop van Utrecht.
Aan de Geestelijkheid en de
Geloovigen van ons Aartsbisdom.
Zaligheid in den Heer.
De Goddelijke Zaligmaker is mensch
geworden en heeft drie-en-dertig jaren
op aarde geleefd, niet alleen om ons
door Zijn lijden en sterven van de sla
vernij des duivels en den eeuwigen
dood te verlossen, maar ook om ons
door Zijn woord en voorbeeld den weg
des hemels aan te wjjzeu. Geheel hel
leven nu van den Zaligmaker, van af
de kribbe tot aan het kruis, is een le
ven van zelfverloochening en lijden ge
weest. In armoede geboren, heeft Hij
een leven van ontbering geleid, om
daarna, miskend door de zijnen en be
spot door Zijn volk, een sniartelijken
dood aan het schandhout des kruises
te sterven. Het ljjdt dan ook geen twijfel,
B. G., »f het leven van den Christen,
den volgeling van Jesus Christus, moet
een leven van zelfverloochening en
lijden wezen. Zoo iemand na Mij uil
komen, zegt de Zaligmaker en de
H. Evangelist Lucas voegt niet zonder
reden hieraan toe: en hij sprak tol allen
die verloochene zich-zelven en neme
dagelijks zijn kruis op en volge Mij na.
En die zijn kruis niet opneemt en Mij
volgt, is Mij niet waardig.
Opdat die leer der ïelfverloochening,
door den Goddeljjken Meester in woord
en voorbeeld gepredikt, zonder ophou
den en aan allen zonder onderscheid
zoude worden verkondigd, heelt Hjj
Zijnen Apostelen gelastVerkondigt thans
den menschcn, dat allen allerwegen boet
vaardigheid doen. De Apostelen zijn
dan ook zóó diep van de noodzakelijk
heid der zelfverloochening en verster
ving doordrongen, dat de H. Apostel
Paulus verklaartDie echter ran Chris
tus zijn, hebben hun vleesch gekruisigd,
met zijn kwade lusten etf^pg eerlijkheden.
En als vreesde hij, dat men dit alleen
voor den zondaar verplichtend zou
achten, stelt de Apostel zich-zelven ten
voorbeeld en hij die getuigen mocht
ik ben mij niets bewust, en die reeds
zooveel voor den naam van Jesus ge
leden had, hij verklaartIk kastijd mijn
lichaam en breng het onder bedwang,
opdat ik niet wellicht, na anderen te
hebben gepredikt, zelf verwerpelijk worde.
Woorden, die een H. Joannes Chrysos-
tomus deden uitroepen: ,Ik huiver
voor mjjne zaligheid, en ik vrees, ver
loren te zullen gaan, omdat ik geen
tijd of geen tranen genoeg vind, om
mijn ongerechtigheden en de ongerech
tigheden van mijn volk te beweenen."
Zelfverloochening, versterving is dus
verplichtend voor allen, voor zondaars
en rechtvaardigen, voor schuldigen en
onschuldigenen indien gij niet boete
doet, zegt de Goddelijke Zaligmaker,
zult gij allen op gelijke wijze omkomen.
De Kerk, B. G., houdt niet op, ons
eraan te herinneren, dat wij als vol
gelingen van Christus een leven vac
zelfverloochening, van versterving moe
ten leiden. Daaraan herinnert zij ons
door voortdurend onze aandacht te ves
tigen op het leven van den Goddelijken
Zaligmaker. Daaraan herinnert zij
door dagelijks de Heiligen aan ons voor
te stellen als toonbeelden voor ons le
ven de Heiligen, die Jesus gevolgd zijn
op den lijdensweg en daarom met Hem
deelen in Zijne glorie. Daartoe wekt zij
ons op door het voorbeeld van de keur
harer kinderen, van wie zij verlangt,
dat zij zich vrijwillig tot een leven van
zelfverloochening verbinden. Wat 1
is, de Kerk verplicht haar kinderen,
zelfs onder zware zonde, om op gezette
tijden in den loop van het jaar zelfver
loochening, versterving te beoefenen.
Het vasten immers, B. G., is niet an
ders dan een oefening van zelfverloo
chening, van ver.-terving, en wel een
oefening van versterving, welke door
God dikwerf aanbevolen, niet zelden
uitdrukkelijk geboden is.
lteeds vóór den zondeval in het pa
radijs heeft God gewild, dat de mensch
deze wjjze van versterving en zelfver
loochening zoude beoefenenEet can
alle boomen in het paradijs, maar van
den boom der kennis van goed en kwaad
moogt gij niet eten. Dit is, zegt de H.
Chrysostomus, een soort van vasten.
En lelïens lezen wij in het Oude Ver
bond, dat God zijn uitverkoren volk
gebood te vasten. De profeet Joël wekt
het joodsche volk op lot boetvaardig
heid met deze woordenBekeert u tot
mij met geheel uw hart door vasten, door
weencn en door klagen.De Engel sprak
tot Tobias Het gebed met vusten en
aalmoezen is beter dan schatten gouds
te verzamelen." Wanneer het volk van
Israël op hel punt staat door hel
machtige leger van Holofornes vernie
tigd te worden, gaat Eliachim, de hoogc-
priester des Heeren, door geheel Israël
rond en zegt tot hen Weel dal de Heer
uwe gebeden zal verhoor en, indien gij
volharden zult in casten en gebeden voor
het aanschijn des Heeren. En toen God
het volk van Israël in de woestijn om
zijn afgoderij van de aarde wilde ver
delgen, toen, zegt Mozes, viel ik voor
den Heer neder gelijk vroeger gedurende
veertig daoen en nachten, en at geen
brood en dronk geen water, om ut uw
zonden, die gij bedreven hebt tegen God,
en waardoor gij Hem lot gramschap
hebt aangezetwant ik vreesde Zijn
verontwaardiging en toorn, waardoor
Hj tegen u verstoord was en u wilde
verdelgen. En de Heer verhoorde mij ook
weder ditmaal.
Ziedaar, B. G., slechts enkele plaatsen
uit de boeken van het Oude Verbond,
in ons duidelijk wordt geleerd hoe
welgevallig aan God en hoe voordeelig
voor ons de heilige oefening van het
vasten is.
i de Zaligmaker, ons Goddelijk
toonbeeld, heert ons deze waarheid ge
leerd, toen Hij-zelf ons het voorbeeld
gaf en veertig dagen en veertig nachten
de woestijn vastte.
Nu de tjjd wederom nadert, waarin
de H. Kerk haar kinderen tot deze
oefening van zelfverloochening en ver
sterving, lot vasten verplicht, meenden
Wij u, B. G., te moeten herinneren aan
deze waarheden, dat ons leven een le-
van zelfverloochening en verster
ving zijn moet, en dat het vasten een
zeer verdienstelijk en Gode welgevallige
wijze van zelfverloochening en verster
ving is. Niet dat Wij er een oogenblik
aan twijfelen, dat gij niet allen, voor
zooveel gjj daartoe gehouden zijt, trouw
en nauwgezet de vastenwet zoudt on
derhouden maar opdat gij met des te
meer liefde dien heiligen plicht zoudt
vervullen, en de vruchten van het vas
ten in u overvloediger mochten zjjn.
En welke zijn de vruchten, die het
vasten in ons moet voortbrengen De
Kerk geeft het ons duidelijk Ie verslaan,
als zij dagelijks gedurende den H. Vas
tentijd in naam harer kinderen God
danktdie door het lichamelijk vasten
de lusten bedwingt, den geest verheft,
kracht geeft en belooning.
Deze moeten ook voor ons de vruch
ten van het vasten zijn. Door onzen
lust, onzen trek naar spijs tegen te
gaan, moeten wij leeren onze lusten te
bedwingen, meester te worden over de
ongeregelde neigingen van ons hart.
Door zellverloochening moeten wij lee
ren zelfbeheersching. Zucht naar eere,
zucht naar geld, ongeoorloofde zucht
naar genot zijn de neigingen, die in elk
menschenhart wenen, en waaruit alle
zonden voortkomen. En wanneer wij
die neigingen niet bedwingen, zullen
zjj ons overmeesteren. Beheersclien of
hebeerscht worden, tusschen deze twee
is de keuze. En ongelukkig, rampzalig
de mensch, die zich door zjjn lasten,
door zijn driften, door zjjn hartstochten
laai overhecrschen.
Wij leven in een tjjd, B. G., die geen
hooger levensdoel voor den mensch
schjjnl te kennen dan zooveel mogelijk
van het aardsche genieten. Genieten
van wat het leven biedt is het eenigst
doel, waarnaar zoovelen streven. Zoo
veel mogelijk iedereen in staat stellen
om tc genieten, beschouwt men als de
hoogste weldaad, der menschheid bewe
zen. En wie zal het ontkennen, B. G.,
dat ook wij dien geest van onzen tjjd
in meerdere of mindere mate hebben
ingeademd Dat ook onder ons de zucht
naar genot steeds toeneemt? Dal het
stri ver. van velen ook onder ons slechts
hoofdzakelijk schijnt ten doel te hebben,
incer en meer te kunnen genieten Van
waar anders die overdreven zorg voor
de lijdelijke belangen, waarbij niet zel
den de geestelijke belangen worden
achter gesteld Mochten wjj toch, B.
G., steeds ernstig aan deze eenvoudige,
maar allergewichtigste waarheid denken,
dat aan ons leven een hooger doel dan
dit aardsche is gesteld, cn dat dit hoo
ger doel ten slotte het eenige doel van
ons leven is, alleen Inngs den weg van
zelfverloochening en versterving te be
reiken. De H. Kerk herinnert ons daar
aan, als zij in dezen H. Vastentijd het
lijden van den Goddelijken Zaligmaker
ons Ier overweging vnorstelt. Christus,
zegt de II. Apostel Petrus, heeft voor
geleden. u een voorbeeld achter la-
'i, opdat gij Zijne voetstappen zoudt
volgen.
De hartstocht verblindt den mensch.
Door het inwilligen zijner hartstochten
verliest de mensch zells het begrip van
alle hoogert waarheid. Dat leert ons de
geschiedenis van den dag. Tal van feiten,
die ons met schrik en angst aan de
toekomst doen denken, getuigen dagelijks
voor de waarheid van het woord des
ApostelsDe zinnelijke mensch neemt
niet aan hetgeen van d-n geest Gods is.
Zalig, heeft de Verlosser gezegd, zalig
de zui.cren van harte, want zij zullen
God zien. Alleen de reinen van harte
kunnen ook op aarde de goddelijke
waarheid erkernen en gevoelen. Naar
de mate wij onze driften bedwingen,
ons hart zuiveren van zonde door ware
boetvaardigheid, naar die mate ook zul
len de goddelijke waarheden doordringen
in onzen geest, indruk maken op ons
hart. En alleen dan als wjj diep door
drongen zijn van de goddelijke waar
heden, zullen wij sterk zijn in don strijd
tegen den drievoudigen vijand onzer
zaligheidden duivel, de wereld en het
vleesch. Alleen dan als ons hart ver
vuld is van liefde voor de goddelijke
waarheid, zullen wjj de kracht en den
moed bezitten om den Ijjdensvreg te be
treden, waarop Jesus ons is voorgegaan,
den cenige die ten nemel leidt.
Bidden wjj, B. G.t in dezen H. Vas
tentijd met en voor elkander, dat God
aan ons allen deze vruchten van het
vasten overvloedig vcrleene, dat wjj
allen mogen zijn trouwe volgelingen
Tan Jesus in dit leven, om eenmaal
met Hem te deelen in Zjjn glorie. Bid
den wjj, trouwe kinderen der Kerk, da
gelijks, voor ons aller Vader, den Paus,
dat God hem troost'- in het Ijjden, hem
sterke in den strijd, zjjn bijna boven-
menscheljjken arbeid zegene. Vlagen
wjj in ons dagelijksch gebed, dat God
den vurigsten wensch zijns harten ver-
hoore, dat allen terugkeeren tol de
Kerk van Christus. Smeeken wij ook
Gods blijvendcn zegen af over ons Va
derland en inzonderheid over Hare
Majesteit onze jeugdige Koningin en
Hare Koninklijke Moeder.
Overeenkomstig de Ons daartoe door
den Apostolischen Stoel verleende vol
macht geven Wij voor dit jaar de ge
wone dispensaties in de vastenwet,
zooaU die het vorige jaar gegeven zijn.
Krachtens een nieuwe Apostolische
Volmacht verleenen Wjj bjj dezen aan
de geloovigen van Ons Aartsbisdom,
voor dit jaar, dispensatio in de onlhou-
dingswet op alle Zaterdagen, uilgeno
men die Zaterdagen, welke geboden
vastendagen zjjn.
De geloovigen bljjven derhalve dit
jaar verplicht zich van vleesclispijzen
te onthouden op de Zaterdagen vnri de
Vasten, de Quatertemper-Zaterdagen cn
de Vigilie-Zaterdagen, waarop moot ge
vast worden om liet hoogc feest, dat
zjj voorafgaan. Deze dispensatie geld'
tot de veerligdaagsehe Vasten van hel
volgend jaar. Wjj voegen hier tevens
bij. dut het niet meer noodig is, deze
dispensatie nader bjj de geestelijken
Onze H. Vader verlangt intussehen
uitdrukkelijk, dat He geloovigen deze
Apostolische dispensatie zullen trachten
goed te maken door andere goede wer
ken en aalmoezen aan de armen.
En zal dit Ons herderlijk schrijven
in ulic tol Ons Aartsbisdom bchoorende
kerken, alsmede in de kapellen, waar
over een rector is aangesteld, op Zon
dag Quinquagesima op do gebruikelijke
wijze worden voorgelezen.
Gegeven te Utrecht, den 10,|,n Fe
bruari 1896.
H. VAN DE WETERING,
Aartsbisschop van Utrecht.
Op last van Z. D. Hoogwaardigheid,
Dr. A. C. M. SCHAEPMAN,
Secretaris.
BUITENI.ANI).
De Fransche Regeering bevindt zich
op het oogenblik in een vrij zonderlinge
en netelige positie. Do minister van
Justitie Ricard had den rechter van in-
slruclie in zake hul proces over do
knoeierijen met den Zuider-spoorweg
ontslagen en dit werd door den Senaat
beantwoord met een votum van wan
trouwen jegens den minister, oindat uit
een brief van den ontslagen rechter tot
den procureur Athalin gericht, moet ge
bleken zijn, dat dit ontslag ren politiek
karakter droeg. De minister echter ont
kende het beslaan van dien brief en
werd gesteund door het geheele Kabinet,
dat de zaak in de Kamer van Afgevaar
digden bracht, waar het een votum van
vertrouwen wist te ontlokken. Nu zou
men meenen dat de zaak hiermede uit
was, doch Zaterdag kwam de quaeslie
andermaal in den Senaut, en hier bleek
dal de senator Moms, toen hjj dit schrij
ven, waarop de Senaat zjjn votum van
wantrouwen deed volgen, ter sprake
bracht, wel deg' lijk geljjk had, dat het
schrijven bestaat, maar dat dn procureur
Athalin het niet aan den minister heeft
medegedeeld. De heer Monis betoogde
andermaal de onjuistheid der verklarin
gen, door den minister in de Kamer
gegeven, en de minister was inderdaad
genoodzaakt te erkennen, da' hij de
documenten in quaestie, welker bestaan
hij bjj het rechtvaardigen van zijn ge
drag ontkend had, nimmer gezien had,
hoewel hij nu moest toegeven, dal zij
bestonden. Maar hij bleef volhouden,
dat hjj zich in deze niet had laten leiden
door persoonlijken wrok of andere lage
beweegredenen van staatkundigen aard.
Hjj heeft gehandeld zonder haat, in het
belang der justitie.
Minister-president Bourgeois verzocht
aan den Senaat geen staatkundige quaes
tie te maken van eene zuiver adminis
tratieve en verlangde de eenvoudige orde
van den dag, die evenwel met 165 tegen
87 stemmen werd verworpen, terwijl
met 139 tegen 70 stemmen werd aan
genomen een voorstel van den senator
Bérenger, tot bevestiging strekkende van
het vorig Senaats-besluit betr ffende hel
Ministerie, waaraan dit zich niet gestoord
heeft en dat het heeft trachten te niet
te doen door het bekende Kamer-votum
uit te lokken.
De Senaat heeft zich hierna lot Vrjjdag
verdaagd, nadat het lid Demóle nog zjjn
voornemen had aangekondigd de Re
geering er over le intorpelleeren, hoe zjj
artikel 6 der grondwet opvat, waarin
bepaald wordt, dal het Kabinet moet
regeeren in overleg mot dn beide Kamers.
Omtrent dit moeilijke geval hebben
de ministers nu besloten de beslissing
te stellen in handen van President Faure.
Dc Belgische Kamer van Afgevaar
digden verwierp, bjj staking van stem
men, artikel 6 van het Regeerings-ont-
werp tot belasting der tabak, waarbij
een vergunningsrecht voor den verkoop
zou worden ingevoerd.
Deze verwerping mankte sensatie en
de minister van Financiën verklaarde te
zullen aftreden, wanneer de Kamer bjj
tweede stemming dit besluit handhaafde,
onder op andere wijze in de behoeften
der Schal kisl te voorzien.
De heer Woeste deed zjjn best om
de Rechterzijde tc bewegen op haar ge
nomen besluit terug te komen on btfde
tweede stemming over het geheele art.
6 de Regcering tc steunen.
De Spaansche oud-minister Sagasta
he-lt eene redevoering over de zaken
oj) Cuba gehouden en daarin beweerd,
dat de Regeering de dingen daar op
verkeerde wjjze aanvat.
In antwoord daarop heeft de Premier
Canovas in een gesprek met een dag
blad-verslaggever, dat voor de open
haarheid bestemd was, verklaard, dat
Sagasta zich nader behoort te verkla
ren, wanneer hij een beter middel weet
om den oorlog op Cuba tot een einde
te brengen. Wat het houden van ver
kiezingen op het tegenwoordig oogen-
hlik op Cuba betreft, zulks noudt de
Premier niet voor onmogelijk. Inder
daad verwacht men de ontbinding der
Corlos en uitschrijving der nieuwe ver
kiezingen tegen begin April.
Intussehen sloren de aanvoerders der
opstandelingen zich weinig aan de ver
andering in het leger-ccminandement
en zetten zjj hunne opcratiën voort.
Het wordt bevestigd dat Maceo on Go-
mes hunne strijdkrachten vereenigd heb
ben. Zelfs de vrouwen beginnen mee
te vechten. Bij Cienfugos is Zaterdag
eene bende van 38 vrouwelijke opslan
delingen, aangevoerd door eene vrouw,
uiteengedreven. Laatstgenoemde werd
na wanhopigen tegenstand gevangen ge
nomen.
Ook de Madrid is het niet pluis.
Woensdagavond oin half tien ontplof
ten in de turnen van hel Koninklijk pa
leis een vjjftal knalbommen, zonder
kwaad aan te richten. Men houdt dit
voor een anarchistischen aanslag of
oene republikeinsche manifestatie.
De Porlugeesche Regeering heeft bjj
de Cortes een wetsontwerp tot be
strijding van anarchistische woelingen
ingediend, waarin niet alleen anarchis
tische handelingen, maar ook de ver
spreiding van anarchistische leerstellin
gen door woord cn schrift, heigeen op
grond van de thans geldende weiten
niet kan worden tegengegaan, met
strenge straffen bedreigd wordl. Het
zal voorlaan aan de pers niet vergund
zjjn, over anarchistische daden en rede
voeringen uitvoerige berichten le geven.
De sterkte dor politie, inzonderheid in
de hoofdstad, zal aanzienlijk vermeer
derd worden, teneinde beter op do
anarchistische woelingen te kunnen
toezien.
Bjj gelegenheid van het carneval te
Santarera, in de provincie Estremadura,
is lydens een bal masqué in de artis-
ten-club aldaar brand ontstaan, die
zich met buitengewone snelheid uit
breidde. Een aantal mannen, vrouwen
en kinderen sprongen in hun angst uit
de vensters. Hot aantal slachtoffers be
draagt 40 dooden en talrijke gewonden-
De Oostenrjjksche minister-prosident
graaf Baden! heeft bjj het Huis van Af
gevaardigden een nieuwe kieswet inge-