Katholiek Nieuws- en Advertentieblad 7 No. 12. DE EEMBODE voor Amersfoort, Baam, Apeldoorn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Yeenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATERDAG. Abonnementsprijs pat drie maasdam Franco per postf 0,40. Afzonderlijke nummersf 0,05. BureauKrommestraatF 227Amersfoort. Uitgave van de Vereeniging De Eembode. Frijn dar Advsrtantitni Van 1 tot 6 regelsf 0,30 Voor iederen regel meer- 0.05 Bij dit nummer behoort een bijvoegsel. |M|Sk ZIJ, die zich vóór 1 Juli abonneeren op „UE EEMBODE", ontvangen de tot dien tijd verschijnende nummers gratis. Het satanisch karakter der Vrijmetselarij. LI. Het geheimzinnige dezer secte heeft voor de ongeloovigen iets verleidelijks en verlokkends. Al beweren zij ook, in niets anders te gelooven dan in het stof, toch toont zich hun natuur ster ker dan hun bewering, dun hun leer. De idéé van 't bestaan Gods en van een geestenwereld schynt te diep in 's inenschen hart gegrift, dan dat zij daaruit kan worden uitgedelgdmen moge zoo ongeloovig zijn als men wil, toch verraadt men in zijn handelingen en daden het ingeschapen bewustzijn van iets hoogers dan de stoffelijke we reld. Het ongeloof, 't is spreekwoordelijk geworden, voert tot bijgeloof; de god delijke openbaring verwerpend, werpt men zich in de armen der dwaze bij en lichlgeloovigheid, ot liever in de kunstgrepen des satans. De duivel kent dien trek van 'smen- schen hart. Voor den geloovige open baart zich de hemel met zjjn Drieëeni- gen Qod, met zjjn Engelen en Heiligen als zjjn toekomstige verblijfplaats voor een waarlijk christelijk leven, openbaart zich ook de hel met haar afvallige en gelen en verdoemden als het eeuwig strafoord voor zondaars en onrechtvaar- digenvoor den geloovige openbaart zich de wereld als de groote kamp plaats tusschen de twee Rijken, het Rijk Gods en Belial's, het Rijk der ver lossing en der slavernij, het Rijk van genade en waarheid en het Rijk van logen en eeuwigen ondergang. Voor den geloovigen christen derhalve een volle dige oplossing overeenkomstig zijn wezen, uit geest en stof bestaande, in het licht der Goddelijke openbaring de diepste gevoelens zijns harten bevredigend, maar den ongeloovige?hij vindt zijne bevrediging niet in de verwerping der openbaringen Gods, in het huldigen al leen der stoffelijke wereldzijns ondanks wordt hij gedreven tot het onstoffelijke, tot het onzichtbarehet mysticisme heeft voor hem een onweerstaanbare aantrekkingskracht. In de vrijmetselarij ontvouwt de Sa- in een geheel stelsel van geheimzin- igheden, in leekens en figuren, in woor- en en symbolen, in voorschriften en plechtigheden, in legenden en geschie denis, in benamingen en leerstellingen, beginsels en gevolgtrekkingen, om de ongeloovige wereld te lokken en in zijn strikken te vangen. Alles wikkelt hy in nevelen en duisternissen, omdat logen kwaadin naakte gedaante vertoond, hun verleidende kracht verliezenhij maakt zijne orde daarom lot een waar doolhof, in dichte nevelen gehuld, opdat ieder, die binnentreedt, daarin den weg niet vindend, te gronde ga. Lang en donker zijn de kronkelwegen, die daar door elkander slingeren alvorens den hoogslen graad te hebben bereikt, al- is de tempel der geheimen wordt geopend. Vóór dien tijd wordt de aan- g eboren nieuwsgierigheid wel geprikkeld maar niet bevredigd, 'tls waar, telkens bij de bevordering tot hoogcre graden worden nieuwe geheimen geopenbaard, maar zoozeer in nevelen gewikkeld, dat het misschien aan enkelen gegeven is onder den sluier van het mystieke de dwaasheden te aanschouwen. Daaivoor wordt een buitengewone eruditie ge vorderd, bekendheid met de profane en gewijde geschiedenis, met de ketterijen en hare leerstellingen, met hel heiden dom en zijn verschillende eerediensten, met de verschillende verouderde talen de benamingen hunner goden, en wat dies meer zjj, dat het bijna on mogelijk is, dat 'smenschen geest, in deze duisternissen verdwaald, liet volle begrip erlangt van de zoogenaamde dog- men hem verkondigd. Alles is er op aangelegd om den toegetreden br in spanning te houden, zijn lust te prik kelen naar diepere mysterie's en der halve zijn verlangen naar hoogere gra den om daarin de ontdekking te vin den van voor zijn geest bevredigende geheimen. Doch doorgaans te vergeefs, want enkelen slechts worden bevorderd tot den 33»'en graad, waar al de ge heimen der vrijmetselarij worden ont sluierd. En zoo worden en blijven zij hun gansche leven de blinde werktuigen in de handen van hem, die deze secte bezielt en beheerscht. Bovendien aanschouwt men hier te gelijkertijd de tot dwaasheden en tegen strijdigheden voerende dwaling. Dit is het kenmerk der dwaling, het kenmerk van den vader der logen. Terwjjl de waarheid voort tot gevolgen, welke steeds in harmonie bljjven met 'smenschen rede, voert de logen daarentegen tot de onzinnigste ongerijmdheden. Vandaar dal de dwaling der vrijmetselarij zich verbergt onder een ondoordringbaren sluier, terwijl de Katholieke Kerk hare waarheid plaatst in het volle zonnelicht. 'tZou ons te ver voeren de dwaasheden en tegenstrijdigheden der vrijmetselarij in hare gebruiken en ceremoniën, in hare leerstellingen en gevolgtrekkingen, in figuren en symbolen enz. aan te toonen, wywillen hier slechts wijzen op de tegenstrijdigheden, waarin degenen ver vallen, die tot dit geheim genootschap toetreden. Men verwerpt hel geloof om de ge heimen en men laat zich opnemen in genootschap, hetwelk geheimen voor spiegelt, maar ze openbaart, in dichte nevelen gehuld, terwijl het geloof juist het licht zoektmen ontkent de God heid van Christus, die in de historie voor ons staat als de voor ons mensch geworden God, omgeven door een wolk van getuigen en getuigenissen, en men. aanvaardt in de loge allerlei legenden voor ware historie aangaande oorsprong, benamingen, teekens enz.men loochent de wereld der geesten, en men accep teert daar de benamingen van verschil lende helschc geesten, aan de Katholieke Kerk ontleend; men roept daar zelfs in de hoofdloges den helschen geest op, die persoonlijk verschijnt, die de verga deringen preBidieert en leidt; men keert do Kerk van Christus den rug toe onder voorwendsel, dat zij de vrijheid des menschen vernietigt, en men levert zich over aan de kerk van Satan, waarin ongehoorde tyrannie geest en wil slavenkluisters boeit; men maakt zich zelf tot deïsten en men verlaagt zich daar lot willooze en blinde werktuigen zonder bekendheid met doel en stre ven men negeert en bestrijdt de waar heid des Christendoms zonder eenig on derzoek, niet wetend derhalve wat men loochent en bestrijdt, en men omhelst de vrijmetselarij zonder haar te kennen men verwerpt het bestaan van God en men schaart zich in de gelederen om Hem te beoorlogen, die volgens zijn beweren niet eens beslaat; men legt allerlei eeden en bezweringen af bjj de bevorderingen der verschillende graden, welke zonder het bestaan van God zin noch betcekenis hebbenmen ontkent de waarheden en de geheimen van onzen H. Godsdienst, het geheim van Christus' tegenwoordigheid in het Altaar-Sacra ment en men plundert de ciborie's om de heilige Hostiën in de nachtelijke bjj- eonkomsten op heiligschendende wyze te massacreersn en te ontheiligenWaar zouden wij eindigen, wilden wjj een volledig verslag der tegenstrijdigheden geven van de mannen der loge; 't is in één woord een aaneenschakeling van onzinnige dwaasheden en ongerijmdheden, zoozeer met 'smenschen rede in strijd, dat men gerechtigd is den vrijmetselaar den vollen zin des woords een dwaas, zot te noemen. BUITENLAND, In de Belgische Kamer werd Dinsdag door den minister van Financiën een wetsontwerp ingediend tut voorloopige wijziging van de invoerrechten en accjjn- sen op het gedistilleerd, ten einde het alcoholisme te bestrijden. Volgens dit ontwerp zal van gedistilleerd van 50 graden in fust 150 frs. per HL. geheven worden en voor iederen graad sterker 3 frsvan likeuren in flesschen 300 frs. per HL. De minister vroeg voor dit ontwerp de urgentie, welke werd toegestaan. De commissie ging dadeljjk het ontwerp onderzoeken. Terwjjl de rapporteur voor lezing deed van zijn verslag, protesteerde de linkerzijde heftig. Er ontstond een stormachtige discussie tusschen leden der rechterzijde en der linkerzijde; de laatstgenoemden werden herhaaldelijk tot de orde geroepen. Het onlwerp werd ten slotte aange- imende rechterzijde stemde vóór, de linkerzijde tegen. Nu de kroningsfeesten te Moscou ge ëindigd zijn en de Keizer weldra zjjn plechtigen intocht in zjjn hoofdstad St. Petersburg zal houden, is het volgende manifest verschenen: „Wjj, Nicolai de tweede, Keizer en alleenheerscher aller Russen, Czaar van Polen, Grootvorst van Finland, enz. enz. doen kond allen getrouwen onder danen In de dagen onzer plechtige kroning heeft de bevolking van de eerste hoofdstad, zich met de vertegenwoordi gers van het geheele Russische Rijk innig vereenigende, ons hare heugelyke bewijzen van geestdriftige liefde en on verbreekbare gehechtheid gegeven van het volk tegenover zijn monarch. Deze volksgeest, die sedert eeuwen den geest onzeralloenheerschende voorouders sterk te én kracht gaf, zoowel in droeve, als in blijde dagen, heeft zich bijzonder ge openbaard op den dag van het volks feest, en ons tot aandoenlijke troost gestrekt in het ongeluk, ons in de vroo- lijke en blijde dagen met kommer ver vullende, een ongeluk dat zoo velen der feestgenooten getroffen heeft. De volks geest heeft voor het aangezicht van geheel Rusland de onverbreekbaarheid der banden bewezen, die ons aan ons lief en trouw volk verbinden. „Moge de genade des allerhoogsten, die onze hooge roeping door de heilige zalving gezegend heeft, ons door de ge beden aller trouwe en vrome zonen Ruslands kracht en wjjsheid verleenen tot volbrenging onzer plichten tot heil van het dierbare vaderland. Gegeten in de eerste hoofdstad Mos cou op den ses-en-twintig sten dag van FEUILLETON. Op andere wegen. (Slot.) Had de professor op zjjn katheder gestaan, dan ware bjj zich van het recht in deze zaak wel bownst geweest. Mot lachenden mond had hg dergelijke vragen als bekende, lang afge dane dingen behandeld, en woordenrijk overde heerechende zekerheid van de zegenrijke wen ding des geestes en der rede gesproken. Pro fessor Holm stond nu echter niet als philosoof voorde zaak, maar als mensch midden daar hy overzag de quaestie niet van het neutrale, werkelijke wereld ontrukte standpunt geleerden, maar bevond zich midden in beelen atryd. Hol geldt hier, de overwinning des levens over den dood te verwerven Als een roerlooie, onbuigzame troep stonden daar de vormen der wetenschapals een strijd bare, hoopvolle heldenschaar hier de uilda gingen des geloofs. Do professor bevond zich tusschen hen, als een stok staal tusschen twee geweldige magneten hjj voelde, hoe de tegenstrijdige aantrekkingskracht zjjn lichaam doorstreed waarhoen zich te wenden? Hjj had de macht over zichzelf verloren, Wanneer er toch, trots alle redeneeringen, eene Voorzienigheid een God was .God God, xjjl Gö daar knnt Gjj mjj helpen 1" riep bjj met bevende stem door het stille vertrok. „Kunt Gjj mijn eenig kind den dood redden, geef mij dan een ral" i na een wjjle dor ademloosle spanning. daar opent het kind langzaam, zeer langzaam de oogeo, en do bleeke lippen openen iich eveneons als om te sprekenMet itrakkon blik, met opgeheven armen, half voor over gobogen, roerloos, beschouwt do prnlossor onder de hoogslo zielespanning zfin kind Slechts oonigo oogenblikken dnun deze toe stand nu beurt do knaap zjjn armen op, als wilde hj) den hals zijns vaders omvatten, en de wasbleuko mond beweegt zich fluisterend. ider neigt hel hoofd dieper, zijn oor houdt bij bij de lippen zijns kinds en nu hoort hjj de gelukkigmakendo hemelboodschap„Lieve papa, wees niet treurig om mij heeroom bidt, ach bid u ook, dat ik weder gezond words." Als oen gevelde eik stort de professor zich op zjjne knieën en omarmt, het aangezicht ten hemel gericht, zjjn lieveling. Do knaap was gered, de Een straal van genade verlichtte den vader, een toenemende hoop en een sterker geloof overweldigden zijn gemoed, en een triomfeerondo slem in zijn binnenste riepEr is toch een God Het unr van middernacht was lung reeds voorbij. De ademhaling van den knaap immer regelmatiger en rustiger. Toch waakte de professor in vade-lyke trouw met gevouwen handen en zond onophoudelijk gebedr- wedergevonden God omhoog. De plechtige stilte van den nacht iverlede de beelden van het verleden voor de igen zijns geestes oprijzen. Afwisselend trokken j voor de ziel des professors voorbij en bjj trioor zich geheel in bonne beschouwing. Hoe vroom had bjj als kind in God geloofd i den godsdienst zijner moeder beoefendtoen echter kwamen do studiejaren, het tijdperk twijfel en de aandrang naar ontkenning luarua de overwinning der moderne weten schap over het kindergeloof. Voor zijn echtgo- ïoote hield bij aanvankelijk zjjn overtuiging [eheim, doch langzamerhand gal bjj ook haar tan zjjn innerlijke gevoelens kennis en zocht ook haar voor zjjn meening te winnen. Doch alle pogingen leden hierin schipbreuk. Met hartstochtelijk smeeken daarentegen had zij ge tracht, haren echtgenoot tol het geloof zijner kindsheid te doen lerugkeeren, doch alios te vergeefs. Daarna was zjj stil geworden en had nog slechts eenen wensch: dat de ziel ran haar kind mocht behouden bljjven I Zjj zelf werd ziek onder de geweldige ziele- smarl: hare ziukle werd steeds ernstiger, tot zjj onder baar lijden bezweek. Zjj stierf als een godvruchtige christinne onder de gebeden hoars broeders, den vromen kloosterling, en die van haren biechtvader. De laatste woorden, die zjj tol haren echtgenoot richtte, waren„Spaar ons kind 1" Was er een God en was zjjn gestorven vrouw bjj Hem? Zjj moest zeker bjj Hem zjjn, want een edeler, zclfopofTerender schepsel had hjj nooit op aarde aangetroffen, en dan kon zjj nu nederzisn op hem. Welk eene zaligheid moest dat voor haar zijn 1 En welk een irg voor de toekomst van haar kindl Maar zjjn leerWat was zjj nu Een herschenscbim, een nlolsl Zjjn systeem, dat in al zjjn deeleu vaslge- ikerd, stevig inelkander gevoegd gebouw, het as slechts een kaartenbnis op wankelenden bodem geweest, hetwelk door den adem van Don professor overviel een huivering. Zjjn kind as gered, ja, daarvoor had hjj zelfs zjjn we tenschap opgeofferd „Hebt Gij mij het geloof gegeven, o God, onl- om mij dan ook den twijfel. Ik vind anders geen uitkomst in dien verschrikkelijkcn strjjd smeekte hjj luid. Op hetzelfde oogenbiik vernam hü plotseling ra krampachligen gil van zjjn kind. Den adem .■lammerende beklemmingen overvielen nog inmaal het kranke lichaam op angstvolle wijze, zoodat de ongelukkige vader toch den laatsten doodstrijd van zjjn kind meende te zien- Welk een stonde! Minuten lang staarde hjj roerloos op het kloine lichaam en verwachtte do laatste ver zuchting, het verdooven der angstig flikkerende levensvlam. Een huiveringwekkend, langgerekt klaaggoluid klinkt kermend in zjjn oor. Was dat de laatste levensadem? Was het nu dood dood dood zjjn kind? Langer kon de zwaarbeproefde man zich nii inhouden. In zjjn brein bonsde het, tcrwj het koude zweet hem op het voorhoofd parelde Met gebalde vuist sloeg hy zich tegen het voor hoofd, liep handenwringend door de sludeer- slingerde de geschriften, die het bestaan lod loochenden, in het rond, ze in duizend flarden scheurend en verkreukelend hjj de inelkandergevouwen banden smeekend hemel op Toor zjjn oogen word het duister, do bodem wankelde onder zjjne voe- een luiden angstkreet zonk hjj Toen hjj eindelijk - -eder uit dien toestand itwaakte, voelde bjj een zacht handje op zjjn gebogen hoofd, dat op den tand van het bed lag, en hoorde Uuisterond de elem zjjns kinds .Lieve God, wil mjj weder geheel gezond Was dat in jjlende koorts gesproken? Neen, Twee vormagerde kleine armen legden zich met zwakke, doch hoopvollo levonskracht om zjjnen hals. Dat was bjjna te veel geluk. „Mijn kind, mjjn dierbaar kind God heeft u voor my gered!" riep do professor met plechtigen ernst. Dan, zich losmakend uit de omhelzing, spoedde hy zich naar bet venster, opende de jalousieSn en liet den frisch opwekkenden adem der door de zon verwarmde morgenlucht in de kamer dringen. Het was Zondag en de klokken I der kerken begonnen voor de vroegmissen te

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1896 | | pagina 1