Katholiek Nieuws- en Advertentieblad No. 15. Zaterdag 11 Juli 1896. Tiende Jaargang. DE EEMBODE voor Amersfoort, Baarn, Apeldoorn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATERDAG. Abonnementsprijs par dri# maanden i Franco per post Afzonderlijke nummers f 0,40. f 0,05. BureauKrommestraat, F 227, Amersfoort. Uitgave van de Vereeniging De Eembode. Prije dar AdvartaatUni Van 1 tot 6 regels Voor iederen regel meer Bij dit nummer behoort Het satanisch karakter der Vrijmetselarij. IV. Waarlijk, 't klinkt bespottelijk, wan neer men de vrijmetselarij de Katholieke Kerk hoort beschuldigen van priester heerschappij, van vernietiging van 's men- schen vrijheid, van despotisme, haar, die het werk van Christus voortzet en de slaven des duivels tot vrije kinderen Gods maakt. Even als God eerbiedigt de Kerk het verstand en den vrijen wil des menschenzij legt voor de rede hare gansche leer, al hare waarheden en geheimen bloot, zjj stelt de plichten voor, welke men heeft te onderhouden, en dan eerst, wanneer het verstand de redelijkheid des geloofs heelt ingezien, en dienvolgens de wil met volkomen vrijheid tot het lidmaatschap heeft be slist, dan eerst wordt men door haar opgenomen onder het getal harer kin deren. God wil in Zijne Kerk de ver nietiging van den mensch niet in diens hoogste gavenverstand en vrijen wil in Zijn H. Godsdienst wil Hij beiden geëerbiedigd zien en Hij eerbiedigt daarin zich zelven, Zijn eigen beeltenis; H|j wil geen dienaren, die slaven zyn, maar dienaren, die Gods vrije kinderen worden genoemd en zyn, die Hem dienen uit vrijwillige liefde- Hoe schitterend en verheven treedt deze waarheid reeds bij de wording des Christendoms, bij de menschwording van Gods Zoon in het licht: De mensch wording is een vrije daad Gods, maar evenzeer een vrije daad des menschen. Een hemelbode wordt gezonden tot Maria, de nederige Maagd van Nazareth; hij ontvouwt haar het plan Gods en legt het neer in hare handenhij open baart haar de uitverkiezing tot Moeder Gods en de menschwording hangt aan hare toestemming. Aanstonds rijst in den geest van Maria het bezwaar tegen hare toestemming,Hoe zal dit ge schieden, daarikgeen man erken," - en dan eerst, nadat haar verstand is be vredigd, het bezwaar weggeruimd, de moeilijkheid opgelost, de wondervolle wijze van haar Goddelijk moederschap veropenbaard, dan eerst geeft zij hare toestemming en spreekt,Zie de Dienst maagd des Heeren, mjj geschiede naar woord I" By deze hoogste daad Gods zelfs zien we derhalve beide, rede en ran de zijde Gods op de schitte rendste wijze geëerbiedigd. Met deze eerbiediging van 's menschen vrijheid is Christus Zijn werk begonnen en zal het voortzetten tot de voleinding der eeuwen. Hoe geheel anders is het in de vrij metselarij I Hoe openbaart zich daar de oproerling des hemels in zjjne volle ty rannic en despotisme I Hij wil geen vrije dienaren, maar slavenhij wil geen vrije volgelingen, maar blinde, willooze werktuigen in zijne handenDe geest, wiens hoogvaardigheid de oorzaak werd van zijn verwerping, duldt geen rede vrijen wilin de vernietiging van beide kan hij slechts heerschenHij kan slechts despoot zijn! En hierin openbaart zich wederom het satanisch karakter der vrijmetselarij. Wat een despotisme voor's menschen rede ontdekken wjj in deze satanische sekte! Geheel in tegenstelling met de Katholieke Kerk, die al hare geheimen en waarheden, hare geboden en voor schriften openbaart, en in het volle zon licht plaatst, houdt zy hare ware ge heimen tot den uitersten schuilhoek ver buigen en de zoogenaamde geheimen welke zy tot en met den 32»te graad openbaart, wikkelt zij in een voor 's men schen geest ondoordringbare duisternis daar heerscht de dood voor's menschen rede! Symbolisch wordt dit voorgesteld, wanneer iemand tot lid der orde wordt aangenomende onnoozele, die zich door bedrog heeft laten vangen, wordt tot bevordering van den l»le graad ge- blinkdoekt ten teeken, dat hij voortaan blind werktuig zal zjjn in de hand der loge. Bovendien verplicht hij zich de toekomst tot geheimhouding terwyl hij zijn rechterhand op de keel legt, geelt hij te kennen, dat hy zich onder halsstraffe verbindt de geheimen der loge te bewaren. Wat een despotisme Hoe beschamend en onteerend voor menschen rede, die een halszaak aan vaardt zonder te weten, icathjj aanvaardt. Met de slavernij des geestes gaat ook s van den wil gepaard; de laatste volgt steeds als blind vermogen den weg des verslands. Wat het oog is voor het lichaam, dat is de geest voor den wilis het oog blind, dan heeft de blinde een geleider noodig, aan wien hij zich geheel moet toevertrouwen en vien hij geheel afhankelijk is. Zie daar in deze gelijkenis geheel de deer niswaardige positie van den logeman geschetst. Onbekend met het doel is hy als een blindede geest der duisternissen geleidt hem en voert hem trapsgewijze in den eenen graad tot den an deren; meer en meer verliest hij alle lfstandigheid en wordt „eheel afhan kelijk van zyn geleider: hij wordt een blind en willoos werktuig in zijne han den tot volvoering zijner helschc plannen. 't Is de geest der loge echter niet ge noeg de vrijheid te vernietigen in de gevangenschap des geestes, de reeds gevangen wil moet in slavenkluisters geklonkenVolgt het lid der vrijmetse larij op zijn weg, bij iedere schrede, die hy zet, bij iederen graad, waartoe hij opklimt, worden hem nieuwe boeien aangelegd; telkens, bij iedere bevordering, wordpn hem verplichtingen opgelegd, verbindtenissen opgedrongen, welke, on der dure en godslaslerende eeden en bezweringen bekrachtigd, ware slaven ketenen zijn. Tot beproeving van den promoveerende zijn daarbij dikwyls voor schriften door hem te vervullen, plech tigheden te onderhouden en handelingen te verrichten, die waarlyk afschuwelijk zyn, walging en afgrijzen wekken. Bo vendien, naarmate hy hooger stijgt in rang, worden de te onderhouden voor schriften afschuwelijker, de bezweringen menigvuldiger, waarmede hy de ver plichtingen, door de logo hem opgelegd, aanvaardt. En welke verplichtingen De plaatsruimte, waarover wjj kunnen beschikken, gedoogt niet al deze ver plichtingen op te sommen en in bizon- derheden na te gaanwjj willen hier slechts wjjzen op het wezen daarvan. Allen komen hierin overeen, dat ze het satanisch cachet toonen, tyranniek en despotisch zjjn, geen eigen rede dul den, geen vrjjheid veroorloven, den wil kluisteren tot blinde gehoorzaamheid aan al de bevelen en voorschriften der loge een lid der vrijmetselarij kan zich be en een geketende slaaf te zjjn I Blinde onderwerping wordt van hem gevorderd in het bewaren der geheimen, in hel onderhoudendervreemdsoortigste voorschriften bjj onderling verkeer blinde gehoorzaamheid overal en in alles]; tot den dood de sccte te volgen nimmer afvallig te wordenblinde gehoorzaamheid in den strjjd tegen de bestaande orde, legen God en diens Ge zalfde, tegen de Kerk en het koning schap, tegen het gezag en deszelfs eer biediging blinde gehoorzaamheid in het huldigen van het pantheïsme en deszelfs gevolgen, waardoor de vergo ding des menschen wordt voorgespiegeld, maar dat in werkelijkheid niets anders is dan de verlagendste slavernjjblinde gehoorzaamheid in het verwekken van wanorde en het aanwenden van alle zelfs ongeoorloofde middelen daar toe ja, in landen waar een krach tige rechtsmacht ontbreekt of de mis daad kan verborgen worden zelfs blinde gehoorzaamheid, wanneer hjj op bevel, of door het lot aangewezen, wordt uitgezonden om de wraak te vol ui tegen bijzondere vjjanden en in 't bloed dezer slachtoffers de baat der loge te koelen en deze gehoorzaamheid wordt gevorderd dikwyls op straffe des doods! Zóó verlaagt Satan zjjne volge lingen zoo voert hjj, in de vernietiging van geest en wil over hen, zjjn tyran- nioke heerschappij! Zóó na de gevangenis dos geestes door dwaling, na de slavernjj van den wil door ty- rannle worden de leden van Satans synagoog in eeuwige ketenen en eeuwige jammeren gestort. En toch durven zjj, wier han den en voelen in slavenketenen zjjn ge klonken de Katholieke Kerk beschuldi gen van despotisme, de Kerk, de ko ninklijke Dochter Gods, de Goddeljjke P.ruld van Christus, in vrjjheid gebaard en zelf door de kracht Gods moeder geworden, zonder de glorie van hot maagdschap te verliezen, de eeuwen door aan duizendon en milloenen het leven der vrijheid schenkt, hen baart totvrjje kindoron Gods, hen ondurwjjst en opvoedt in do waarheid, dio den mensch vrijmaakt on hen na een leven van volgzaamheid en gehoorzaamheid uit vrijwillige liefde opzendt ten hemel, het Rjjk der vol maakte vrjjheid, van ongestoorde vrede en eeuwige gelukzaligheid I BUITENLAND. Zondag jl. hebben in België verkie zingen plaats gehad, wjjl de helft der Kamer van Afgevaardigden periodiek moest aftreden. Volgens de herziene grondwet van Augustus 1893 moot do Senaat om de vier jaren en de Kamor de twee jaren vernieuwd wor den. Vandaar dat thans in de provin ciën BrabantAntwerpen, Namen, Luxem burg en West-Vlaanderen algemeene verkiezingen moesten plaats hebben. De Kamer heeft 152 zetels. De par tijverhouding in de Kamer was: 104 katholieken, 33 socialisten en 15 libe ralen. Van de 77 leden, die moesten aftreden, behoorden 66 tot de katho lieken, 10 tot de liberalen en slechts I tot de socialisten. Het toeval was dezen laatsten ditmaal bjjzonder gunstig. Zjj hadden bjjna niets te verliezen en alles te winnengeslagen, bleven hun krachten op ongeveer dezelfde hoogte; overwinnende, veroverden zjj nieuw ter rein. Voor de liberalen daarentegen gold het eene vraag van leven en dood reeds tot een klein troepje teruggebracht door de verkiezingen van 1894, liepen zj) ge vaar alle beteekenis in de Kamer te FEUILLETON. De drie vrienden. 1) Mevrouw Delmont bevond rich derhalve alleen met hare smart, wat oorzaak werd, dat deze haar nog zwaarder drukte. Haar echtge noot erkende aomwyien wel zjjn ongelijk en wiet dit ook in vele gevallen edelmoedigljjk te heratellen, maar er waa zooveel onvastheid in zgn karakter en zooveel stroefheid in zjjn eiscben, of zelfs in zjjn welwillendheid, dat het moeilijk werd om de tevredenheid der eerste dagen te doen terngkeeren. De geboorte van Jules kwam een gonetigo verandering in de verhouding der beide echtgenooteo brengen. Trotach een zoon te hebben, toonde de beer Delmont zich meer hartelijk en vriendelijk. HU begon in te zien, welke zijne plichten waren, en zijne waardigheid van vader deed niet alleen nieuwe verplichtingen in hem ontwaken, maar ook beter inzien, wat er berispelijks in zgn vroeger gedrag was. Schoons jaren gingen aldus voorbij, doch de Voorzienigheid waakt, opdat de menschen niet in een bedrieglijk geluk inslapen, en dikwijls gebruikt zij, in de wjjsheid harer Vaderlijke goedertierenheid, de beproevingen, om hen, die zich niet boven de aardsche genegenheid weten te verheden, !ot ernstige gedachten te brengen. De kleine Jules was nauwelijks achttien maan den oud, toen de wond, die de heer Delmont op het veld van eer bad ontvangen, op nieuw openging. Van toen af verzwakte hjj zichtbaar kon hg het zich niet ontveinzen, dat bjj Klit het geluk zou hebben zjjn zoon groot te eo en hem tot man te zien opgroeien. De gesteldheid van mevronw Delmont werd ook geheel nienw. Verdeeld tneschen de zorgen, die zjj haren lijdenden echtgenoot bewees en die, welke zjj haren jongen zoon wgdde, scbeen zjj geen andere afleidiog te kennen, dao die welke ZÜ vond in de vrome plichten van ech- leljjke teederheid en moederlijke liefde. Ver scheidene jaren vervlogen te midden van deze jgheid, eene deugdzame vroow zoo waard, ofschoon oogenschjjnlnk weinig geschik leven aangenaam te makeo, vond mei Delmont er eene zoetheid en een geluk in, die haar tot hier toe te eenenmale onbekend waren. Getroffen door de toewjjding zjjner jonge vrouw, die al hare grieven scheen vergeten te hebben, om alleen te denken aan de plichten, die bet ljjden haars echlgenoots haar oplegde, verzachtte de heer Delmont zelf zjjn karakter en toonde zich tan hoogste dankbaar voor de kimchi rvan hjj aanhondend bet Ongelukkiglijk ondervond de eerete opvoeding van Jules de gevolgen van deze gesteldheid. Geheel in beslag genomen door de zorgen de bezigheden van iederen dag, zocht mevronw Delmont hare eenige ontspanning bjj baren jongen zoon. Zjj had er plezier in hem met liefkozingen te overladen, zich met zjjue geestig heden te vermaken, al zjjne wenacben te voor- i. Het kind werd grillig, en de arme moeder kle hel nietzjj maakte hem lot haren afgod, wiens slavin zy werd, Het hart van den mensch heeft altijd iets noodig om zich eraan te hechten, en het is altgd zoekende naar iets, in het genot waar- hol zyn rust denkt te vinden. Indien me- iuw Delmont het gelok gehad had, in hare ste jeugd de beginselen eener chriateiyke opvoeding te genieten, zoo bare ziel, verlicht door de waarheden van het H. Geloof, onl- ikelgk geweest zgn voor de liefde van haien God, en zou zg in dit zuiver en verheven ge voel een onweerstaanbare kracht en onnit- wischbare vertroostingen gevonden hebben, bg gebreke van dezen steun en van dit bovenoatuurlgk voedsel, zonder hetwelk de menschelgke ziel noodwendig moet ardwalen, bad de jonge vrouw by de wereld de hulpmiddelen gezocht, die baar gevoel moesten verlevendigen t ledige in haar hart aanrollen. Hare liefde strekte zich niet verder uit dan lot haren genoot en baren zoon, en ofschoon gewi en zeer prijzenswaardig, bracht deze liefdi niet de kiem van bet ware geluk mede, haar de grondslag ontbrak, dien de godsdienst alleen kan schenken. Jules groeide voorspoedig op en werd de trots xyner ouders. Hg had een welgevormde gestalte, een levendig oog, een vroeg ontwik kelden geest, een gevatheid in zgne antwoor den en een zekere bevalligheid zelb in kinderljjke pruilerjjen ea kleine tekortkomingen. Degenen, die den heer Delmont kwamen be- wgdden uit in lofspraken over dezen kleinen jongen en, ofschoon zy hem inwendig als een bedorven kind beschouwden, meenden tg nit beleefdheid de moederiyke eigenliefde te moeten vleien, waarvan zy, door hunne onvoor- :hlige loftuitingen, de illusies nog vermeer derden. De heer Delmont begon het eerst to bemer ken, dat onder de aardighedon van Julos som mige gebreken verborgen waren. Eerst wilde zich overtuigen of ze zonder gevolg bleven, volgens hield hy een oogje in het zeil en gaf zelfs eenige terechlwyzingen, maar sg wer den verslikt onder de liefkozingen van het kind en de tranen zyner moeder. Een glimlach en een kus waren de wapenen, die Jules met een ongeloofiyke bekwaamheid wist Ie hnnleeren en die altijd eindigden met hem gewonnen spel Naarmate echter zyn zoon vorderde op de loopbaan des levens, voelde de heer Delmont zyn einde naderen. Alvorens deze aarde to verlaten, had hy bet geluk zyce toevlucht lo nemen tot de hulpmiddelen, die de H. Kerk haren kinderen op die laatste reis aanbiedt, en het scheen als begreep hy de nutteloosheid van het werk der menschon en de ydelheid hunner begeerten, wanneer zy bonne blikken niet i den hemel richten. De jonge vrouw kon van deze verheven plechtigheid geen getuige zjjn, zonder del deze een diepen Indruk op heer maakte. De verte lt van bet H. Geloof ont plotseling in hare ziel, zoodal zy bU het sterlbed van haren echtgenoot eerst In waar heid christin werd. Op bet oogenbllk, waarop hy gereed stond deze wereld voor altyd te verlaten, liet de heer Delmont, die nog steeds goed by kennis was, Julee by zich brengen. Dn knaap was toen on geveer tien Jaren oud, Hy deed hem neerknielen richtte vervolgens eenige woorden tot hem, eene hoogere beteekenis verkregen door den ist vair het oogenbllk, waarop se gesproken werden. HU eindigde met deze woorden „Mjjn zoon, g|J zult weldra een jongeling worden en geen vader meer hebben om u te geleiden: vergeet nooit wat ik n heb aanbe volen alvorens te sterven, en wees vooral Im mer onderdanig aan uwe moeder on dankbaar voor al bare liefdebiyken |egena u; troost haar in hare smarten en wees nooit een voorwerp van droefheid voor haar. üjj gaat my dit plechtig belovendat dit uw laatst» aandenken zy aan uw ongalukkigen vader 1" Het kind brak In Irsnon uit en beloofdeaoik- kende, al wat de heer Delmont van hem t er langd bad. HelzU de zieke werkeiyk zün laatste oogen bllk bad voelen aankomen, of wel dit verloe derend schouwspel Ie veel van zyn uitgeputte krachten gevergd had, genoeg zy het te ver melden dat hg dit laatste bewgs van vaderlijke liefde geen kwartier uurs overleefde. Wordt m

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1896 | | pagina 1